BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Geert 84 op 14 February 2012, 22:47:55

Titel: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 February 2012, 22:47:55
Ha mensen,

Een modelspoordilemma. Het is ontstaan uit luxe, dat wel. Ik heb een paar locomotieven en geen ruimte voor een grote modelbaan. Dus leek het me leuk om met een modules van 120x60cm te beginnen, om daar een klein locdepot te bouwen, waar locs komen voor revisie.

Ik ben alleen nog een beetje leek, bij wat ik dan logischerwijs nodig heb. Een loods.... smeerputten misschien?
Omdat één module wat klein is heb ik er maar vast één aan vast getekend. En het leek me ook aardig om er meteen een klein kopstation van te maken. Ik weet.... de focus is weg, maar het is wel stoer als er een trein aan een perron staat te wachten, ook al kan die niet weg.

Dus dit zijn twee modules van 120x60cm naast elkaar.

Hierbij het idee:
(http://i39.tinypic.com/mwp3yw.png)

Oh, en dan heb ik nog een kleine uitdaging. De spoortjes links, daar wilde ik een kade maken, voor aanvoer van loconderdelen per schip ofzo. Ik heb namelijk nog een Roco kraan die ik graag ergens wil neerpoten, maar nu kun je er alleen komen via de locloods...

Willen jullie even meedenken :)
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Jeronimos op 14 February 2012, 23:03:47
En zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mwp3ywa.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mwp3ywa.png)

Met de pijlen heb ik de treinbeweging in kaart gebracht. En de goederenloods gelij bij dit "nieuwe"spoor geplaatst.
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Robbert op 14 February 2012, 23:30:30
Dit is schaal H0 maar getekend in N?
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 February 2012, 23:42:20
@Robbert,
Nee, dit zijn twee modules van 120x60cm naast elkaar in H0. Ik heb dat er in de beginpost maar even bij gezet.

@JJHS,
Misschien moet het zoiets worden, maar ik ben bang dat m'n loods die ik in gedachten heb er dan niet meer tussen past (10cm breed). En weer een kruiswissel natuurlijk.
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Jeronimos op 14 February 2012, 23:58:11
of zo?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mwp3ywa_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mwp3ywa_1.png)
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 February 2012, 09:48:08
Ik ben wat aan het knutselen geweest, voornamelijk voor het havenspoortje. Daar wil ik wat oude industriegebouwtjes neerzetten. Ik heb nog even gekeken of een ordinaire (zelf te maken) kruising een optie is, maar de kruiswissel die JJHS voorstelt levert meer ruimte op.

Zoiets:
(http://i43.tinypic.com/29f9ic0.png)

De goederenloods die ik wil gaan gebruiken is deze:
(http://i40.tinypic.com/330uvic.jpg)

Positionering van het station wordt niet bijzonder natuurgetrouw. Stel je voor, een klein kopstation aan de rand van een stad, of klein stadje, tegen de rivier of kanaal, met industrie en conferentiecentra.

De industrie / locrevisie zorgt voor regelmatig kleinschalig goederenverkeer (metalen, schroot, bulkmateriaal, en evt nog wat havenoverslag (veevoer / zand ofzo).

Kwa personenvervoer is het station klein gebleven. Eindpunt van een aftakking van een internationaal hoofdspoor, maar bijzonder goed bezocht vanwege de mooie ligging en luxe conferentieoorden waar multianationals vergaderen, ofzoiets.
Dat geeft ruimte om af en toe een sneltrein / intercity of in de nostalgie een TEE te laten binnenkomen.
Ik heb nogal wat materieel dat ik op een lokaalspoorbaantje anders geen plaats zou kunnen geven ;-)


Edit: hoe voegen jullie het plaatje in zodat je erop kunt klikken trouwens?
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: tothebeach op 15 February 2012, 10:19:43
Dus leek het me leuk om met een modules van 120x60cm te beginnen, om daar een klein locdepot te bouwen, waar locs komen voor revisie.

Ik ben alleen nog een beetje leek, bij wat ik dan logischerwijs nodig heb. Een loods.... smeerputten misschien?
(http://i39.tinypic.com/mwp3yw.png)
Hoi Van verre,

In een buurdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41710.msg657303.html#msg657303) zijn er wat aanwijzingen gegeven. Misschien heb je er wat aan voor je locdepot?

Groet,
Michel

Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 February 2012, 12:03:20
Dat is een mooi draadje inderdaad, maar gaat meer naar een locdepot voor stoom. Ik wil me eigenlijk puur richten op diesel en elocs. Een kolenoverslag ofzo heb ik dan niet nodig.
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Gert1 op 15 February 2012, 15:35:19
Edit: hoe voegen jullie het plaatje in zodat je erop kunt klikken trouwens?

Bij het uploaden moet je dan even kiezen voor de optie "Direct met link in het forum plaatsen", dan wordt het plaatje vanzelf wel aanklikbaar.

Wat je ontwerp betreft: Sporen die exact evenwijdig aan de modulerand lopen leiden eigenlijk altijd tot een wat statisch geheel. Als het haalbaar is, dan zou het geheel onder een lichte hoek of misschien met een hele lichte boog erin misschien wel tot een spannender geheel kunnen leiden. Wellicht gaat dat ten koste van een spoor hier of daar, maar ik denk dat de meerwaarde toch uiteindelijk zit in een nog aantrekkelijkere presentatie.

Ik blijf dit draadje wel volgen, want ik ben benieuwd naar het resultaat!

mvg,
Gert
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Ruud K op 15 February 2012, 15:40:33
Prachtige loods! Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Gert1 op 15 February 2012, 15:47:16
De foto van jouw goederenloods als je 'm aanklikbaar maakt. Probeer maar even:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/330uvic.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/330uvic.jpg)

mvg,
Gert
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 February 2012, 15:57:14
Prettig om te lezen dat jullie het een interessant ontwerp vinden, dank daarvoor.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ideetjes over invulling, en of ik toevallig niet een heel onlogische constructie in het sporenplan heb zitten.

Wat betreft het leggen van de sporen in een boog... daar heb ik al even over na zitten denken ,maar ik heb daar nog even geen idee bij hoe ik dat mooi zou kunnen doen.
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Gert1 op 16 February 2012, 15:29:51
Ik heb nog even een schetsje gemaakt van wat ik bedoel. Als je namelijk goed kijkt naar jouw ontwerp, dan zie je dat er een centrale lijn in loopt, waar alle andere sporen op uitmonden. Ik heb die in mijn schets rood gemaakt.

Door nu die centrale lijn in een flauwe boog te leggen en alle sporen er ook nog eens onder een hoek op aan te sluiten, wordt het beeld een stuk levendiger. Aan de achterzijde kun je zelfs iets meer van de haven weergeven en zou je wat bomen voor de achtergrond kunnen plaatsen en aan de voorzijde krijg je nu de mogelijkheid om iets van een stationsplein of een parkeerplaats o.i.d. aan te leggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OntwerpjeGeertVerre_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OntwerpjeGeertVerre_copy.jpg)

Het zou kunnen dat deze opzet uiteindelijk ten koste zou moeten gaan van één spoor als de ruimte die je ter beschikking strikt gelimiteerd is. Anders valt het te overwegen om eventueel iets meer ruimte te nemen.
Kijk maar even of je het iets vindt.

mvg,
Gert
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Simplex op 16 February 2012, 18:25:31
Intressant! Blijf dit maar eens volgen.

vrgr Steef
Titel: Re:Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 03 March 2012, 22:04:52
Ik zie dat de plaatjes inmiddels grotendeels weg zijn. Die doe ik binnenkort even opnieuw. Ik ben nog aan het nadenken over de boog van Gert. Dat past niet helemaal op de afmetingen, maar ik kan er vast een randje hout aanvast plakken.

Ook heb ik wat meer nagedacht over de setting van het station en de haven / industrie. Binnenkort meer ;)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 March 2016, 16:47:59
Het is een klein poosje ( ::)) stil geweest in mijn draadje. Maar niet getreurd, na deze korte onderbreking pak ik de draad weer op.

Er is e.e.a. gebeurd in tussentijd, namelijk getrouwd, lieve dochter gekregen, verhuisd en veel tijd aan alles behalve modelspoor besteed. Schijnt erbij te horen.

Mijn plan voor een niet al te groot kopstation is gebleven. Maar de opzet was toch iets te kleinschalig voor het materieel dat ik heb en mijn interesse. Het plan is dus iets aangepast.
Laten we het noemen, een vrije vertaling van Hoek van Holland (ik werd op het idee gebracht door een goede suggestie in een ander draadje).

Wat is er zo leuk aan Hoek van Holland Haven?
- Het is een kopstation
- Er kwamen internationale treinen
- Er was een diversiteit aan treinbewegingen
- Het ligt aan het water (haven)

En dat biedt - met een beetje fantasie - dus legio mogelijkheden. Mijn materieel is overwegend uit tijdperk IV en V, dus iets aan de late kant. Maar niettemin wil ik de sfeer proberen in de jaren 70-80 proberen neer te zetten setting. Aangezien ik ook wat moderner materieel heb zou dat middels een tijdperkwisseling kunnen plaatsvinden.

Sfeerplaatje van de Hoek (1963):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_1963.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_1963.jpg)

Aangepast ontwerp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_14_14_31_44.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_14_14_31_44.png)

De ruimte die gebruikt gaat worden is in eerste instantie 3x1 meter. Linksonder laat ik het spoor weglopen op modules van 120x30cm naar wellicht in de toekomst een schaduwstation of opklapbaar opstelterrein of iets dergelijks.

Het station heeft nog geen naam, daar ben ik nog op aan het broeden.
De boten arriveren 's morgens vroeg en in de avond. Rond die tijd arriveren en vertrekken de internationale treinen. Hiertoe worden de sporen 1 en 2 gebruikt.
Spoor 3 wordt gebruikt voor de stoptrein naar Rotterdam en Intercity naar Den Haag / Amsterdam en wellicht Maastricht of Arnhem/Nijmegen. Het omloopspoor 4 biedt de mogelijkheid om op spoor 3 twee (korte) treinen kwijt te kunnen. Overdag zal een intercity ook op spoor 1 of 2 terecht kunnen.

Ik twijfel nog over de noodzaak van spoor 5 (groenen lijn).

De havensporen bieden gelegenheid voor kleinschalig goederenoverslag. Tevens moet er mogelijkheid zijn om een aantal locomotieven te parkeren die buiten dienst zijn.

Materieelverlanglijstje:
- NS1100 blauw, NS1300 blauw/geelgrijs, NS1200 blauw
- NMBS locs die NL aandeden
- Rijtuigen Plan D, Rheingold, Erasmus, Nord-West Express etc.
- Een mooi jaren 60 schip  :)
- En nog veeeeeel meer... (maar stukje bij beetje)

Gebouwen:
- Locloods Vollmer 5752
- Havenkranen 2x Roco

Aansturing:
De aansturing moet stapsgewijze digitaal worden.
1. Locomotieven digitaal
2. Wissels en seinen digitaal
3. Terugmelding / PC-koppeling

Vooralsnog kan ik uit de voeten met de Roco MM en/of Lenz LZ100. Op termijn wil ik een nieuwe centrale aanschaffen, de Roco Z21 wellicht.

Wel wil ik alvast zoveel mogelijk de blokken voorbereiden. Ik heb de blokscheidingen aangeduid met rode lijntjes. De sporen 1 en 2 zijn beide 1 blok (of kan je hier beter 2 blokken maken?). Sporen 3 en 4 zijn opgesplitst in twee blokken. Het rangeergedeelte heb ik nog niet verdeeld in blokken. Ik weet ook nog niet of dat noodzakelijk is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: FBG op 14 March 2016, 20:01:11
Ziet er leuk uit. Kun je volgens mij heel veel leuke dingen mee doen.

Wel een opmerking: heb je gezien dat je wel goed (rechts rijden) het goederen deel op kunt rijden, maar dat je dan alleen links rijdend weer weg kunt het hoofdspoor op?

Fokke
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 March 2016, 21:27:59
Bedankt, goed punt. Dat was me nog niet opgevallen. Komt omdat ik een wijziging had aangebracht, eerst liep het spoor naar het goederenterrein over de tweede wissel, maar dat kostte me teveel ruimte.

Lastig op te lossen. Een kruiswissel linksonder zou kunnen helpen (is duur).
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Falkenberg op 14 March 2016, 21:32:37
De NS had in tijdperk 4 geen lokloodsen meer. Je kunt de ruimte beter besteden aan een wasstraat voor het materieel of een Vam overslag. Geeft net weer meer rangeermogelijkheden.

Dirkjan
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 14 March 2016, 21:38:05
Hallo Geert,

In werkelijkheid was spoor 3 een doorgaand spoor naar het strand. Misschien kan je hier iets mee?

Arjen

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Timmo op 14 March 2016, 21:38:15
Ik weet niet hoe je de baan neer gaat zetten. Maar als je het water aan de voorkant hebt en je legt er een groot schip voor, dan zie je meer van je spoor tafereel. Kun je het station niet spiegelen?
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 March 2016, 22:14:54
@Falkenberg:
Dat wist ik niet, opzich jammer want een locloods vind ik wel sfeervol. Een wasstraat of VAM overslag vind ik wel een goed idee. Alleen heb ik er niet meteen beeld bij hoe ik dat zo zou kunnen invullen. Hoe zou je dan locs parkeren?

@Arjen52:
Daar ben ik me van bewust. Ik heb daar nog niets mee gedaan. In de dienstregeling wil ik er iets mee (zomertrein) en als evt later de ruimte het toelaat aan de rechterkant een wat uitgebreider stationsgebied (gebouw + pleintje) en dan zou aan die kant een stukje strand moeten komen.

@Timmo:
Ja goed punt, heb ik ook overwogen. Maar zit er dan mee dat er veel ruimte verloren gaat om de bocht naar beneden te maken. Mijn aanvoerroute komt toch van linksonder, dat is de enige mogelijkheid. Hoe dat gaat met een groot schip... (zijn die er eigenlijk in 1:87?)...
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Timmo op 14 March 2016, 22:49:18
Schepen zijn er zeker in 1:87. En die zijn dan ook enorm! (y)

Een schip van 100 meter is 87cm in h0....... en zomaar 15cm hoog.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 March 2016, 23:38:02
Een schip van 100 meter is 87cm in h0.......
Het is nog gekker. 100 meter gedeeld door 87 is 115 centimeter.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 14 March 2016, 23:53:41
Haha ja die zijn fors. Maar 15cm hoog is nog wel te doen. De schepen die je op de foto hierboven ziet zijn overigens geen 100mtr.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 14 March 2016, 23:55:14
prachtige foto van hoek van holland met veel goederenvervoer

groet jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Sven op 15 March 2016, 00:30:27
Aan welke kant zit je zelf?

Als je een lokloods mooi vindt, gewoon een lokloods neerzetten. Wat maakt dat nou uit dat dat niet klopt met het tijdperk? Parkeer je er een paar leuke stomers voor met Loksound erin.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Herwim Frank op 15 March 2016, 07:42:32
Hallo

Allereerst gefeliciteerd met je huwelijk, kind etc. dat zijn mooie en belangrijke dingen in het leven.
Leuk dat je nu weer doorgaat met de hobby

Ik ben het helemaal eens met Sven.
Natuurlijk je probeert de werkelijkheid te benaderen met nadruk op benaderen maar
als je je zinnen op iets heb gezet gewoon doen.
Is altijd wel een aanpassing voor te vinden.
Je kan natuurlijk ook je tijds termijn wat oprekken ben je meteen klaar.
Je geeft het trouwens al zelf aan hieronder " Laten we het noemen, een vrije vertaling van Hoek van Holland "
Alleen lees ik nu dat je wat modern rij materieel heb misschien wordt het tijds traject wat lang daardoor of je
moet proberen je modern materieel te verkopen en wat ouder materieel aan te schaffen heb ik zelf ook gedaan.
Het hangt natuurlijk van je zelf af hoe strak je je wil houden aan een tijds traject.

Laten we het noemen, een vrije vertaling van Hoek van Holland (ik werd op het idee gebracht door een goede suggestie in een ander draadje).

En dat biedt - met een beetje fantasie - dus legio mogelijkheden. Mijn materieel is overwegend uit tijdperk IV en V, dus iets aan de late kant. Maar niettemin wil ik de sfeer proberen in de jaren 70-80 proberen neer te zetten setting. Aangezien ik ook wat moderner materieel heb zou dat middels een tijdperkwisseling kunnen plaatsvinden.

Sfeerplaatje van de Hoek (1963):S
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_1963.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_1963.jpg)

succes leuke opzet.
gr,
Herwim

PS: Een hele leuke foto
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Timmo op 15 March 2016, 07:55:53
Het is nog gekker. 100 meter gedeeld door 87 is 115 centimeter.

Oja, andersom ;D
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 March 2016, 20:01:52
Om vast een beeld te krijgen bij de ruimte die ik echt nodig heb en hoe de rails een beetje komt te liggen ben ik vast wat aan het schuiven geweest op de keukentafel (die is 200x90cm).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2868_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2868_5.jpg)
(Het plaatje wordt hardnekkig gedraaid bij het uploaden ::))

Het goede nieuws is dat ik bijna alle rails in huis heb, m.u.v. R9 en R10 bochten. En dat het qua lengte goed lijkt te passen, ik heb aan de andere kant van de tafel dus nog een meter extra ruimte, waardoor ik een loc met 7 rijtuigen kwijt moet kunnen op de sporen 1 en 2.

Het minder goede nieuws is dat ik toch zit met hoe je nu van spoor 4 op de hoofdbaan kunt komen en ik nog niet helemaal tevreden ben met de afwerking links richting locdepot.

De suggesties van een wasstraat en VAM overslag vind ik ook bijzonder goed. Ik heb nog geen idee waar ik die moet plaatsen. Een wasstraat zou in een spoor bij het locdepot kunnen. Een overslag... tja... Die zou ik dan haast langs de waterkant links moeten plaatsen. Overslag van schip naar trein ofzo.

In de breedte heb ik nu dus ruimte zat. 20cm aan de voorkant voor water (is vrij ruim) en tevens heb ik nog wat ruimte voor scenery in de linkerhoek op het ontwerp.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: guest7823 op 15 March 2016, 20:09:59
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2868_5_gedraaid.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2868_5_gedraaid.jpg)

 ;)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 March 2016, 20:33:54
Nice bedankt!

Met een update van de tekening:
- iets meer tevreden over de opstelsporen voor locs
- nog niet tevreden over overslag (beetje raar hoekje zo)
- spoor 4 moet op de hoofdbaan kunnen komen... misschien toch een kruiswissel linksonderin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_20_31_32.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_20_31_32.png)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 15 March 2016, 20:56:58
Geert
Is het misschien een idee om twee wissels (zwart) te vervangen door een Engelse wissel. De rode rails verwijderen en bij de groene stippen terugplaatsen. Ook op de plaats van de linker wissel een rechte rails plaatsen.
Je kunt dan van de goederensporen naar het juiste spoor op de hoofdbaan.
Die twee wissels kan je vast nog wel gebruiken. :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_20_31_321.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_20_31_321.png)
Sorry, de tekening is zo slecht omdat ik hem op mijn tablet heb gemaakt.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 15 March 2016, 22:08:03
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_22_05_51.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_03_15_22_05_51.png)

Zo dus. Nu had ik dat al neergelegd... Het kost aan de rechterkant wel 23cm en dat is jammer. Aan de andere kant... dit loopt wel mooier en beter, ook de sporen richting locloods zijn nu ruimer te leggen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 15 March 2016, 22:12:15
 (y)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 26 March 2016, 00:23:53
Alvast weer een update van het plan.

De naamgeving: Terhavens
De naam is ontleend aan het feit dat het een plaats is gelegen aan water en ontstaan is rond een haven, letterlijk "aan den havens". Er zijn meer plaatsen die op deze manier zijn ontstaan, denk aan Rotterdam (Delfshaven) en Bremerhaven.

Terhavens is een fictieve stad waarbij het een combinatie vormt van Hoek van Holland en Terneuzen. HvH vanwege het interessante reizigersvervoer en TNZ vanwege de variatie aan goederenvervoer en (klein)industrie.

Het huidige station bestaat uit een reizigersdeel, een klein emplacement voor rangeerbewegingen van zowel reizigers als goederentreinen alsmede opstelplaatsen voor locomotieven, terwijl de kade is ingericht als goederenoverslag. Zie eerste post voor beschrijving reizigers.

De haven:
Vanouds is het station gelegen aan de havenkade die globaal gezien twee delen bevat.
Haven 1 betreft het oostelijk deel aan zeezijde en werd/wordt gebruikt voor stukgoed
Haven 2 betreft het westelijk deel aan binnenzijde en werd gebruikt voor levensmiddelen, levende dieren (overlading op vrachtwagens) en hout.

Nieuwe haven – Terhavens Zuid
Wegens groei en vraag naar mogelijkheden van diverse bedrijven is besloten het haventerrein van Terhavens uit te breiden, dit betreft meer dan een verdubbeling.
Dit betreft een planmatige mogelijkheid tot uitbreiding met een paar modules aan de linkerzijde van de baan, toekomstmuziek dus.
Terhavens Zuid zal bestaan uit een klein emplacement, een stukje industrie en twee nieuwe havenpieren, met drie kades. Bestemd voor kolenoverslag, (kleinschalig)containeroverslag en een betonmortelcentrale.

De reden van deze indeling is dat ik optimaal gebruik wil maken van het materieel wat ik in bezit heb, en ook alleen wil bijkopen wat past in het plan dat ik heb, ook al is een deel nog fictief.

De wijzigingen:
Niet gewijzigd is het reizigersdeel, daarover ben ik tevreden.

Haven 1 moet een loods krijgen, vandaar dat het rangeerspoor (van bovenaf gezien spoor 5) is omgelegd.

Daarnaast denk ik erover om een spoor te laten vervallen in Haven 1 om meer ruimte te creeren voor een loods en het ontladen van stuksgoed (dus details). Plus dat het met een wissel daar van die korte spoortjes worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-03-26_14-31-43.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-03-26_14-31-43.png)

Edit: plaatje opnieuw geupload.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: laurent op 26 March 2016, 01:04:54
Wat ik nog mis is eigenlijk een mogelijkheid tot het uithalen van een trein. Een trein die de haven binnen komt, kan deze niet zonder rangeren via het hoofdspoor verlaten als er nog omgelopen moet worden.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 26 March 2016, 05:41:30
Geert,

Het lijkt er op dat het  eerdere probleem (de onmogelijkheid om vanuit het goederenspoor naar het juiste uitrijspoor te komen) zich nu weer voordoet.
De Engelse wissel die je had geplaatst links bij het perron in spoor 3 is weer verdwenen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 26 March 2016, 13:45:29
Ah inderdaad, ik heb een verkeerde versie aangepast zie ik.  (y)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 26 March 2016, 14:25:43
Geert,

Is het een idee om het goederenspoor (spoor 5 van boven af geteld) aan het eind te koppelen met spoor 4? Dan kan je ook de opmerking van Laurent tackelen.
Een goederentrein rijdt binnen op spoor 5 en de loc kan een omloop maken via spoor 4 of omgekeerd.

Groet,
Arjen
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 26 March 2016, 14:34:09
Wat ik nog mis is eigenlijk een mogelijkheid tot het uithalen van een trein. Een trein die de haven binnen komt, kan deze niet zonder rangeren via het hoofdspoor verlaten als er nog omgelopen moet worden.

Plaatje veranderd, zo beter?
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 26 March 2016, 14:35:00
Geert,

Is het een idee om het goederenspoor (spoor 5 van boven af geteld) aan het eind te koppelen met spoor 4? Dan kan je ook de opmerking van Laurent tackelen.
Een goederentrein rijdt binnen op spoor 5 en de loc kan een omloop maken via spoor 4 of omgekeerd.

Groet,
Arjen

Wordt het dan niet een beetje een rommel aan wissels daar? Ik kan links standaard een loc klaar zetten voor de rangeerbewegingen natuurlijk.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 26 March 2016, 14:41:40
Ook een oplossing, maar voor je spoorbedrijf wel een onrendabele ;D
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 26 March 2016, 14:51:10
Ik heb 7 goederen/rangeerlocs staan ::) Die moeten toch wat te doen hebben.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Jeronimos op 26 March 2016, 16:17:51
Voor de achtergrondinfo: http://retours.eu/nl/32-Hoek-van-Holland-Harwich-Continent/

(is ook gewoon een mooie site)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 28 March 2016, 13:50:33
Hoi Jeronimos, mooie site inderdaad  (y) Dat geeft nuttige achtergrond informatie.

Ik twijfel nog een beetje over de aanvoer van goederen naar de haven. Nu moet alles over spoor 5 gerangeerd worden en ik heb daar nu een lengte van 90cm, dat is niet veel.
Als alternatief kan ik natuurlijk ook een eerdere aftakking van de hoofdlijn maken voor het goederenspoor... dus onder de locloods langs.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 April 2016, 19:26:20
Ondertussen ben ik op m'n gemak verder gegaan met plannen. Ik wil proberen om zowel voor reizigers- als goederenbewegingen logische bewegingen te kunnen maken. Dus ik ben ook van plan om schema's en planningen te maken.

Eerst focus op goederen:
Het baanplan is gesplitst in twee, namelijk Terhavens en Terhavens-Zuid, de laatste als toekomstige uitbreidingsmogelijkheid.
Maar ik wil er al wel vast rekening mee houden in de naamgeving en mogelijke industrie die er gaat komen.

Schematisch als volgt:
Terhavens bevat:
- Reizigers
- Havens 100

Terhavens-Zuid bevat
- Emplacement TH-Zuid
- Havens 200
- Havens 300

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-02-27.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-02-27.png)

Hiermee realiseer ik dat op het deel Terhavens al genoeg mogelijkheden zijn voor kleinschalige rangeerbewegingen in het havengebied.
Welke gebouwen, loodsen en bedrijven er precies gaan komen moet ik ook o.b.v. de ruimte nog verder gaan bepalen maar ik kan al wel wat dingen verzinnen zo.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 April 2016, 19:32:47
Daarbij hoort ook het sporenplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15.png)

Belangrijkste wijzigingen:
- De wisselstraat is opnieuw ontworpen, ik heb de wissels in de hoofdbaan linksonder verwijderd en de wisselstraat compacter en meteen completer gemaakt.
- Omdat de tafel 90cm diep is had ik nogal wat ruimte over, dus is een extra perronspoor aan bovenzijde toegevoegd, dat had meteen de noodzaak om de wisselstraat opnieuw te bekijken. Dit biedt ook meer mogelijkheden voor reizigersvervoer.
- Over reizigers gesproken, ik denk erover om de perronsporen iets te verkorten. Nu heb ik zo'n 200 cm, maar nagenoeg geen ruimte voor een kop-perron met evt stationsgebouw.  Ik denk erover om de perronsporen te verkorten naar 180-185cm. Dat is genoeg voor 5 rijtuigen 1:87 of 6 rijtuigen 1:100. Met 200cm zou ik anders niet beter uitkomen qua lengtes.
- De havensporen (geel havens 150) zijn schuin gelegd, zorgt voor betere ruimteverdeling en ziet er leuker uit.
- Terhavens-Zuid (roze) toegevoegd, daar moet vooral nieuwe industrie komen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Jeronimos op 04 April 2016, 19:55:21
Heel veel rangeren, veel rails zonder echte lange sporen en weinig plaats voor scenery Behalve de haven dan . Als je dat wilt: Mooi plan.

Misschien nog wat andere opmerkingen:

Eerst een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15_Alt.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15_Alt.png)

Bij 1: probeer die slinger er uit te halen. Een bocht is mooier dan proberen een stukje parallel te leggen.
Bij 2: Ook hier, probeer die slinger in het spoor linksboven van deze wissel rechter te maken. Dat kan volgens mij door het rechtswissel te vervangen door een linkswissel of misschien zelfs een symmetrisch wissel.

Ik zit nog eens te kijken naar die kruising van sporen in de haven, die in de bocht ligt. die kruising wordt volgens mij volledig zelfbouw. Niet erg, als je dat een uitdaging vindt.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 April 2016, 19:59:43
Ik ben hier buiten de haven idd niet op zoek naar heel veel scenery.
Hoe ik hier wel echt lange sporen zou moeten krijgen op zo'n stukje ruimte zie ik anders ook niet helemaal voor me. Ik hoef geen treinlengtes van 3 meter te stallen op een perron, want dan heb ik niet eens meer de ruimte om nog weg te rijden ;).

De punten die je noemt kan ik wel wegwerken met flex en een andere wissel inderdaad, thnx.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 04 April 2016, 20:09:51
Geert,

Het wordt wel ingewikkeld om langere goederentreinen van en naar het hoofdspoor te rijden.
Wellicht een idee om links de hoofdsporen te verbinden met het linker (paarse) goederenspoor.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: VFR op 05 April 2016, 10:04:30
Hoi Geert,

Elke keer als ik de titel van dit draadje zie in het linkermenu op het forum, moet ik lachen. Hoezo "klein" kopstation?  ;D

Het is ondertussen uitgegroeid tot een respectabel emplacement met heel veel mogelijkheden. Trein en haven zijn ook mijn favoriete elementen op modelspoorgebied.

Dit draadje geeft een mooi beeld van een ontstaansgeschiedenis van een modelbaan, plannen die groeien en steeds aangepast worden. Er wordt gemeten, gepast, geschaafd en geknipt. Leuk om te volgen.  (y)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: tothebeach op 05 April 2016, 12:12:46
Geert,

Het wordt wel ingewikkeld om langere goederentreinen van en naar het hoofdspoor te rijden.
Wellicht een idee om links de hoofdsporen verbinden met het linker (paarse) goederenspoor.
Het is zelfs haast niet mogelijk. Je moet veel zaagbewegingen maken wil je de goederenwagens vanuit de haven of containeroverslag op het hoofdspoor kunnen brengen. En alles gaat via de goederenafwerking. Als daar wagons staan kan er geen trein vertrekken vanaf het gehele goederenemplacement.  Arjens voorstel is een goede. Maar misschien kan je het depot meer naar de haven trekken. Ik heb even in paint wat getekend, ik weet niet of het uitvoerbaar is, maar misschien brengt het je op een gedachte:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04_19-27-15.jpg)

Elke keer als ik de titel van dit draadje zie in het linkermenu op het forum, moet ik lachen. Hoezo "klein" kopstation?  ;D
Het is ondertussen uitgegroeid tot een respectabel emplacement met heel veel mogelijkheden.
Het geeft mij ook elke keer wat verwarring  ;) Maar idd, leuk om te volgen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: guest7823 op 05 April 2016, 20:17:38
Mijn belangrijkste commentaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar.jpg)

De groene en paarse sporen kan je vanuit het rood omcirkelde spoor bereiken
De oker sporen kan je enkel vanuit het geel omcirkelde spoor bereiken.

In beide gevallen beperkt de lengte van het uithaalspoor je treinlengte aanzienlijk en dit maar krap aan in verhouding met de achterliggende sporenbundels.

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 05 April 2016, 20:44:55
Bedankt voor jullie aanvullingen! Stof om over na te denken.

Elke keer als ik de titel van dit draadje zie in het linkermenu op het forum, moet ik lachen. Hoezo "klein" kopstation?  ;D
Alleen daarom al zou ik de titel niet zomaar willen veranderen  ;D

Mijn belangrijkste commentaar:
De groene en paarse sporen kan je vanuit het rood omcirkelde spoor bereiken
De oker sporen kan je enkel vanuit het geel omcirkelde spoor bereiken.

In beide gevallen beperkt de lengte van het uithaalspoor je treinlengte aanzienlijk en dit maar krap aan in verhouding met de achterliggende sporenbundels.

Hebben jullie helemaal gelijk in, daar zit ik zelf ook mee. Komt vooral door de lengte van de wisselstraat, maar die wil ik zo mogelijk intact houden. M.b.t de roze sporen kan ik wel wat met de suggestie van Michel. De oker havensporen is een ander verhaal, daar ben ik nog niet uit.

Het is zelfs haast niet mogelijk. Je moet veel zaagbewegingen maken wil je de goederenwagens vanuit de haven of containeroverslag op het hoofdspoor kunnen brengen. En alles gaat via de goederenafwerking. Als daar wagons staan kan er geen trein vertrekken vanaf het gehele goederenemplacement.  Arjens voorstel is een goede. Maar misschien kan je het depot meer naar de haven trekken. Ik heb even in paint wat getekend, ik weet niet of het uitvoerbaar is, maar misschien brengt het je op een gedachte:

Daarbij is dit een goede suggestie inderdaad, maar met Anyrail kom ik daar niet mee uit. Maar ik moet de diverse situaties straks gewoon ook met rails gaan proberen. Dan kan ik o.b.v wat ik in werkelijkheid zie nog keuzes maken. Dit oogt wel realistischer inderdaad, alleen heeft dat als consequentie dat de depot sporen flink korter worden.

Ik wil overigens wel vanuit Reizigers rechtstreeks op spoor5 kunnen komen, omdat daar overdag een internationale trein geparkeerd moet kunnen worden. Moet voor zowel reizigers als goederen in gebruik kunnen zijn.

Het wordt tijd om wat in het echie te doen merk ik.  :)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: guest7823 op 05 April 2016, 21:04:35
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar-02.jpg)


Ik zal d'r nog wel eens over doordenken, maar ..... DEUVM
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 05 April 2016, 23:09:41
Hallo geert,

Een ambitieus plan.
Misschien een idee om niet alles te willen en beter 1 situatie wat beter uit te werken ipv van veel onderwerpen alleen en klein stukje waarbij het bij elkaar het net allemaal niet is.
Bijv de kolenopslag bij de haven
het is 1 spoor en een bak voor kolen
waar moet het heen en waar komt het vandaan??
Ook de logica met uithalen van treinen zie ik nog niet helemaal.
Probeer het nut van elk stuk spoor te achterhalen: doen ze in de echie ook
Probeer het allemaal met wat minder; meestal wordt het dan meer.

praktische tip: je kunt echt niet verder reiken dan 90cm(ook niet in de hoeken!!) tenzij je in het circus werkt

succes jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 06 April 2016, 08:51:21
Hallo Geert,

Ik sluit mij bij de vorige schrijver aan.
Je plannen worden steeds groter, maar dat vraagt ook een heel ander kijk op het gebruik van de sporen.
Relatief lange goederensporen met korte treintjes, omdat je weinig ruimte hebt om een goederentrein uit te halen, is een wat merkwaardige combinatie.
Mijn voorstel: ga terug naar je oorspronkelijke plan en breidt later uit.
Succes met je baanbouw!

Arjen
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 06 April 2016, 09:07:11
Bedankt voor jullie opmerkingen en aanvullingen. Soms is het goed om weer even met de neus op de feiten geduwd te worden.
Het paarse deel is sowieso uitbreiding, ik begin in eerste instantie met het station zelf.

Over het deel reizigers en de aanvullingen van Paul ben ik wel tevreden. Dat benaderd ook station Hoek van Holland nog het meest.
Ik ga ermee aan de slag.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 08 April 2016, 21:06:00
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-04-commentaar-02.jpg)

  • goederenloods rechts gewoon weghalen. Die sporen heb je domweg te hard nodig als uithaalsporen. Dus zodra je daarwat neer zet kan d'r niks meer in of uit
  • je goederenwisselkam iets naar links halen. Het scheelt niet veel, maar ..... mogelijk net genoeg
  • in mijn voorstel heb je ook een gescheiden goederenomloopspoor. Ook niet onhandig
  • eventueel kan je de loods links iets naar rechts halen waardoor je een derde boogspoor kan maken waardoor je en een vrij uithaalspoor naar links creëert tov je hoofdsporen en je creëert een "achterom" voor de paarse sporen

Ik zal d'r nog wel eens over doordenken, maar ..... DEUVM

Ik heb dit uitgetekend. Het extra goederenomloopspoor is idd erg handig. Het derde boogspoor valt ook te realiseren. Ik kan dan in eerste instantie volstaan met een paar opstelsporen ipv een heel secundair havengebied. Ik kom alleen nog niet echt uit met de goederenwissel. Naar links halen geeft de benodigde ruimte, maar zorgt er ook net weer voor dat ik niet op het linkse hoofdspoor kan komen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 08 April 2016, 21:23:25
Ben je geschrokken of overdonderd Geert?
Of kom je niet meer uit je woorden? :)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 08 April 2016, 21:33:15
Beide  :o ;D

Was iets mis gegaan bij het posten, m'n tekst stond ergens halverwege het citaat. Is aangepast.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: laurent op 10 April 2016, 01:56:20
Maar daar kan je toch gewoon een extra overloopwissel plaatsen? Of een stukje verder naar links in de hoofdbaan? Levert je ook de mogelijkheid op een goederentrein alvast rustig uit te laten rijden terwijl er gelijktijdig een passagierstrein vertrekt uit het station, die er nog voorlangs moet.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: IPIO'er op 10 April 2016, 14:55:20
Dit is ook een optie, Geertk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_kopstation_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_kopstation_2.jpg)

Groeten, Marc


Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 11 April 2016, 20:07:42
Maar daar kan je toch gewoon een extra overloopwissel plaatsen? Of een stukje verder naar links in de hoofdbaan? Levert je ook de mogelijkheid op een goederentrein alvast rustig uit te laten rijden terwijl er gelijktijdig een passagierstrein vertrekt uit het station, die er nog voorlangs moet.

Ik heb weer e.e.a. uitgetekend, update volgt.

@ Laurent: hoe bedoel je dat precies? In de hoofdbaan verderop dat is inderdaad een mogelijkheid. De andere plek krijg ik zo even niet bekeken.

@ Marc: dank voor je suggestie, de meest linkse nieuwe bocht past wel, de anderen worden wel erg krap. Dat past niet op die ruimte die ik daar heb.

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 11 April 2016, 20:24:09
Toch wel leuk die dilemma's. Ik heb een overloopwissel links toegevoegd (die er eerst ook al in heeft gezeten). Dat geeft aan de rechterzijde gewoon net wat meer ruimte. Tevens zat er nog een rare bocht in de wisselstraat bij de sporen 1 en 2, waar wel precies een loc-spoortje past. Handig voor locwissels die bij getrokken treinen vaak voorkomen.

Tevens de hele havenuitbreiding Zuid (paarse deel) gesaneerd, maar wel de optie open gehouden voor wat opstelsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-11_20-20-15.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-11_20-20-15.png)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 11 April 2016, 20:28:54
Ik heb ook nog even met de gedachte gespeeld om de boel te spiegelen, om te kijken hoe dat uit pakt.
Op zich leuk, maar ik ben er nog niet warm door geworden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-11_20-26-28.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-04-11_20-26-28.png)

Leuk geprobeerd, maar ik ga toch verder met wat ik al had.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 31 October 2016, 21:46:24
Binnenkort maak ik maar eens een nieuw draadje, iets van bouwen enzo. Want daar begint het nu toch van te komen.

Het baanplan is nog wat gewijzigd en ik heb qua tafels momenteel alleen de linkerpoot rechtop staan. Uiteraard meteen met wat rails aan het spelen.
Links blauw is het hoofdspoor dat onder een viaduct met 3% naar beneden loopt en verdwijnt. Ik plaats denk ik een muur of gevel-elementen van een fabriekshal om dat weg te laten vallen. De 4 sporen ernaast in het grijs is het goederen-emplacement. Tevens loopt een spoor naar de havenkade. Aan de kade komt wat nader te bepalen industrie.

(https://c4.staticflickr.com/6/5477/30696374075_2a3518279e_b.jpg) (https://flic.kr/p/NLwWyT)2016-10-31_21-38-16 (https://flic.kr/p/NLwWyT) by Geert Kraaijeveld (https://www.flickr.com/photos/144573442@N04/), on Flickr

Ik had nog wat Fleischmann Modell Gleisch liggen. Het leek me het proberen waard om daar het emplacement mee te maken en die vervolgens aan te sluiten op het station, wat met Roco Line wordt gelegd. Voordeel is dat ik al best wat had liggen (hoewel erg oud) en de wissels lekker kort zijn. Dat wil ik met rijtuigen niet doen, maar met goederenwagens zou het moeten kunnen.

Het emplacement wordt ontsloten met een driewegwissel en heeft in totaal vier sporen. Zoals ik het nu heb getekend en ook gelegd past het net, maar de rails ligt eigenlijk wel behoorlijk dicht bij elkaar. Op zich ideaal, want ik hou zo ruimte over voor andere dingen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nu 4 sporen liggen op pakweg 17cm.

Foto van hoe het eruit ziet:

(https://c1.staticflickr.com/6/5677/30659295416_9a463ab844_k.jpg) (https://flic.kr/p/NHfUnE)Terhavens emplacement test (https://flic.kr/p/NHfUnE) by Geert Kraaijeveld (https://www.flickr.com/photos/144573442@N04/), on Flickr

Tussen het emplacement en het havenspoor ben ik van plan om op de eerste meter een stuk containeroverslag te maken, dus vooral straatwerk. Meer naar achter wellicht wat VTG-achtige ketels. Ik kan hier een spoorlengte halen van richting de 2 meter.

Edit: je ziet nu hier en daar een elektrische wissel liggen. Het is de bedoeling dat die eruit gaan en er alleen handwissels komen die van onderaf bediend gaan worden. Ik moet nog een handvol wissels aanschaffen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 02 November 2016, 23:22:41
Vandaag heb ik nog wat getest. Met één spanningsaansluiting loopt het nog niet heel erg lekker, maar dat maakt wel duidelijk waar de stroomonderbrekingen zitten. Vooral in de wissels. Daar moet ik nog wat mee.

Ik heb licht op de baan:
(https://c5.staticflickr.com/6/5483/30440982300_6ac2483064_k.jpg) (https://flic.kr/p/NnXZuq)Licht (https://flic.kr/p/NnXZuq) by Geert Kraaijeveld (https://www.flickr.com/photos/144573442@N04/), on Flickr

Ik ben ook aan het meten met lengtes die ik nu heb voor de diverse industriegebieden. Op het stuk wat je hier ziet zijn dat er 3. De eerste het dichtstbij aan de kade, daar komt olieopslag of iets met ijzer/scheepswerf en heeft spoorlengte van 80cm. (op tekening nr 3)

Midden is containeroverslag (nr 4) met lengte 80-90 cm (moeten 3 wagens kunnen staan). De rest wordt weg gerangeerd naar het emplacement.

Achterin komt of een beton/zandcentrale met nog een zijspoortje of een scheepswerf. Spoorlengte 80-90 cm. (op tekening nr 5)

Voor de duidelijkheid nog een tekening:
(https://c5.staticflickr.com/6/5321/30109335044_1c8dd4c5d2_b.jpg) (https://flic.kr/p/MSEdjh)2016-11-02_21-46-44 (https://flic.kr/p/MSEdjh) by Geert Kraaijeveld (https://www.flickr.com/photos/144573442@N04/), on Flickr

Gebieden 1 en 2 zijn:
1: stukgoed (met evt loods)
2: scheepswerf of beton/zandcentrale

Ik twijfel overigens nog tussen olieopslag en een graansilo, maar zo'n silo is nogal zichtbelemmerend.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: tijgernootje op 03 November 2016, 11:13:55
Dan wissel je de goederen opstelsporen met de fabrieks aansluitingen.
Die grote panden (gepland op nrs 4+5 ? ) nemen juist mooi een deel van de doorgaand sporen achter bij de wand uit t zicht  ;)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: guest7823 op 03 November 2016, 11:24:57
Voor het paarse deel is de spoorlengte van het onderste blauwe spoor de beperkende factor. (zie geel omcirkelde spoor)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation-mod-1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation-mod-1-1.jpg)

Mogelijke oplossing:

Overloopwissel naar voren halen en doortrekken naar emplacement, zie gele modificatie

Snappu ??
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 03 November 2016, 14:18:39
Hallo,

Op zich een mooi sporenplan.
Alleen zit ik nog even te kijken of het een goed idee is om zoveel goederenmotieven  bij elkaar te persen.
Het zijn 5 motieven die elk niet goed uit de verf komen.
Een containeroverslag voor 3 wagens doet de werkelijkheid wel erg veel geweld aan.
Ook een scheepswerf en graansilo nemen nogal wat plaats in.
En de goederenloods moet een mogelijkheid hebben om over te slaan op de vrachtwagens.
Ik zou gewoon max 3 motieven kiezen en deze breder uitwerken.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de rest erbij denken en lekker gaan rangeren.
Tis jouw baan tenslotte.

succes jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 November 2016, 21:52:48
Dan wissel je de goederen opstelsporen met de fabrieks aansluitingen.
Die grote panden (gepland op nrs 4+5 ? ) nemen juist mooi een deel van de doorgaand sporen achter bij de wand uit t zicht  ;)

Op de tekening heb ik 't nog niet helemaal correct weergegeven, maar ik wil de havenkade helemaal doortrekken. Dus dan past het beter om de industrie aan het water te houden. Ik vind het overigens wel een goed idee qua perspectief.

Hoewel als ik een grauwe achtergrond tegen het emplacement hang er ook wel een aardig sfeertje moet komen. Ik heb ergens een mooie foto gezien van een Duits station met een enorme bakstenen fabrieksmuur tegen de sporen aan. Dat lijkt me wel wat.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 November 2016, 21:57:54
Op de tekening heb ik 't nog niet helemaal correct weergegeven, maar ik wil de havenkade helemaal doortrekken. Dus dan past het beter om de industrie aan het water te houden. Ik vind het overigens wel een goed idee qua perspectief.

Hoewel als ik een grauwe achtergrond tegen het emplacement hang er ook wel een aardig sfeertje moet komen. Ik heb ergens een mooie foto gezien van een Duits station met een enorme bakstenen fabrieksmuur tegen de sporen aan. Dat lijkt me wel wat.

@jandcargo
Goede opmerking! Ik denk dat ik eerst de complete tafel opbouw, rails ga leggen en dan uitmeten hoe ik in werkelijkheid uitkom met afmetingen. Oogt het groot genoeg of niet. De containerterminal op deze manier vind ik te doen, omdat ik een lange sleep containerwagens op het emplacement kwijt kan. Als ik moet kiezen tussen graansilo's en olieopslag is de laatste compacter te maken, hoewel ik nog geen mooie VTG ketelwagens heb.

Er moet wel iets met zand/beton komen, daar heb ik ook wel wat wagens voor. O.a. zandwagens, kalkwagens etc.
Met 4x2m sporen heb ik voor een gemiddelde zolderkamerbaan wel aardige lengtes denk ik. Dat oogt wel ok.

@Paul
Goed punt, ga ik verwerken. Ik heb nog een FLM 3wegwissel liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Geeft betere aansluiting op het hoofdspoor. Zal een nieuwe tekening toevoegen.

Ik zoek nu om dit deel af te maken nog een handvol FLM Modell wissels en een spiraal van 30cm hoog (tweesporig).
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Arjen52 op 04 November 2016, 22:24:54
Ik zoek nu om dit deel af te maken nog een handvol FLM Modell wissels en een spiraal van 30cm hoog (tweesporig).
Kijk eens hier (http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=fleischmann+modellgleis+weiche&_sop=1) en hier (http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=gleis+wendel+h0&_frs=1).
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: gdh op 04 November 2016, 22:44:33
Ik zoek nu om dit deel af te maken nog een handvol FLM Modell wissels en een spiraal van 30cm hoog (tweesporig).

http://www.jagermodelspoor.nl/c-2331194/model-rails/
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 21 November 2016, 21:43:37
Bedankt voor jullie suggesties. Er gaat wel FLM Modell Gleis op mijn pad komen zo.

Het wordt tijd dat ik een draadje ga starten in de Baanbouw categorie, want daar gaat het nu toch van komen. Met kleine stapjes overigens.

Voor nu wat aan het nadenken over de industrie. In de vorige posts werd me al verteld om keuzes te maken. Of minder thema's uitgebreider uitwerken, of tja... kleinschalig en een beetje rangeren. Ik twijfel nog.

Container Overslag:
Ik heb een stuk of wat containerwagens (tegen de 20 geloof ik) dus daar wil ik wel wat mee doen. Een containeroverslag van 80 cm lijkt klein en dat is het ook als je het vergelijk met de Rotterdamse havens. Maar dat is niet wat ik in gedachten heb. Waar ik aan zit te denken is kleinschalige overslag zoals dat plaats vond bij Ede enkele jaren geleden. Door Vos Logistics, met van die containerheftrucks.

Voorbeeldje
(https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2014/04/containers_haven.jpg)
Bron TTM.nl

Ik stel me dat zo voor: er komt een containertrein - shuttle - met zo'n 10 wagens Terhavens binnen gereden. Getrokken door een eloc bijvoorbeeld. Een G1206 of V100 rangeert de trein vervolgens naar een van de vier opstelsporen. Vervolgens worden ze per twee of drie gerangeerd naar de overslag, vindt verlading plaats en worden ze terug gerangeerd naar een ander opstelspoor. Nadat de trein compleet verladen is kan deze weer vertrekken, of wachten op nieuwe lading.

Zand- en grindhandel / Betonmortelcentrale:
Ik kom uit een bouw-familie. Bouwkunst en grote bouwwerken interesseerden me vroeger al. Als kleine jongen was ik vroeger ook veel te vinden op de industriegebieden en havens van Terneuzen. Daar gingen we vaak naar toe op vakantie. Je kon me uren vinden aan de spoordijk bij Ovet (kolen) met z'n enorme bokkranen, de hallen van Verbrugge (stukgoed, bulk), Hydro Agri in Sluiskil (kunstmest, nu Yara), de oude werven en natuurlijk De Hoop, de zand- en grindhandel.

Nu, zo'n boel met zand, grind, betonnen elementen, daar wil ik graag iets van laten terugkomen op mijn modelbaan. Niet al te groot maar wel zo dat ik bronmaterialen (zand, ongebluste kalk) kan aanvoeren en halffabrikaat (cement) of gereed product (betonmortel, betonelementen) kan afvoeren. Aanvoer vindt plaats per schip (zand) en per trein (kalk). Afvoer per trein (beton elementen en cement) en per vrachtwagen (betonmortel, elementen).

Plaatje van het voorbeeld:
(http://www.dehoop-bouwgrondstoffen.nl/dynamisch/bibliotheek/cache/1020_480_6_63_0_nl_103_1_havenbedrijf_terneuzen.jpg)
Bron: dehoop-bouwgrondstoffen.nl

Enorm terrein natuurlijk, wat ik in het klein wil laten terugkomen. Op een ruimte van 100 x 30 cm. Dat is wat aan de krappe kant...
Even nadenkend:
- een spoor langs de kade
- kalk lossen (hoe doen ze dat eigenlijk) via een opvangbak onder de rails met transportband naar een bak ofzo
- zandbakken naast het spoor (50cm) met trechters ernaast om vrachtwagens te laden
- verderop een grotere hoop zand (rond 10cm)
- betonmortelcentrale, tja dat is een fors gebouw...
- paar losse silo's
- oja en waar maken ze die betonelementen, in een productiehal meestal... dat wordt 'm niet denk ik, dus ik beperk me daarin tot handel. Komt buiten te liggen.

Liefst leg ik nog een aftakkend spoortje (straatspoor) het terrein op, waar een paar platte wagens geladen kunnen worden met betonelementen.

Kijkend naar wat er is op het gebied van gebouwen:
- Kibri heeft een oud model betoncentrale
- Faller ook..
- Faller heeft ook een mooi modern pand (faller 130170)
(http://modeltreinstore.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/3/130170_fg_01_2.jpg)
Bron: modeltreinstore.nl

Ze noemen het een steenslagfabriek. Maar kan je zoiets ook gebruiken als betonmortelcentrale? Gebouwen lijken aan de buitenkant behoorlijk op elkaar. Dat er binnenin een heel ander chemisch proces voltrokken wordt.... of ziet de kenner dat meteen aan de type silo's? Wel prijzig bouwpakket overigens.

Enfin, nu wat gedachten. Klein beginnen. Misschien wat gebruikte gebouwen neerzetten voor het meten en de sfeer.

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Frans Peeters op 21 November 2016, 22:03:46
Wat die betonmortelcentrale betreft mankeert de set van Faller de absoluut noodzakelijke (dwang)mixer onder de silo's.
Wat er feitelijk uitgebeeld wordt is de aanvoer van breukmateriaal dat gezzefd wordt in het bovenste deel en opgeslagen in de silo's.
Mogelijks zitten er nog een aantal wastorens bij om het fijne stoof uit het gekalibreerd materiaal te halen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 21 November 2016, 22:10:37
Hallo Geert,

Misschien een idee om eens uitgebreid te kijken naar de goederensituatie in Coevorden.
DE bentheimer eisenbahn heeft daar een uitgebreide goederenanlage.
Er is een land containeroverslag, een betoncentrale met spooraanvoer van grind, actieve  losweg, havensporen(worden helaas niet gebruikt tot nu toe), loodsen en nog wel meer.
Dagelijke containertreinen, hudgepack vervoer en vuilnistreinen
bloktreinen met vloeibaar veevoeder en bloktreinen met gewoon veevoer in zelflosseers
Alles natuurlijk alleen als er vervoer is
Op internet zijn voldoende fotos te vinden maar een bezoekje is zeker aan te raden.
Kijk dan even naar de dienstregeling.
is een richtlijn; de tijden zijn nog wel eens variabel

genoeg voor inspiratie voor jou themas

groeten jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 21 November 2016, 22:11:42
Dus voor de zand- en grindhandel wel toepasbaar, maar voor de mortel toch echt iets anders nodig.

Is dat de tank in onderstaand plaatje die ik rood omrand heb?
(http://content.screencast.com/users/garkraaijeveld/folders/Snagit/media/e99c2cb9-bb72-4b9c-9d1a-13a1125cc2e6/11.21.2016-22.09.png)

Hiermee zou ik wel uit de voeten kunnen. Alleen de kleur moet anders. En ik mis een transportband voor m'n gevoel.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 21 November 2016, 22:15:34
Hallo Geert,

Misschien een idee om eens uitgebreid te kijken naar de goederensituatie in Coevorden.
DE bentheimer eisenbahn heeft daar een uitgebreide goederenanlage.
Er is een land containeroverslag, een betoncentrale met spooraanvoer van grind, actieve  losweg, havensporen(worden helaas niet gebruikt tot nu toe), loodsen en nog wel meer.
Dagelijke containertreinen, hudgepack vervoer en vuilnistreinen
bloktreinen met vloeibaar veevoeder en bloktreinen met gewoon veevoer in zelflosseers
Alles natuurlijk alleen als er vervoer is
Op internet zijn voldoende fotos te vinden maar een bezoekje is zeker aan te raden.
Kijk dan even naar de dienstregeling.
is een richtlijn; de tijden zijn nog wel eens variabel

genoeg voor inspiratie voor jou themas

groeten jandcargo

Hoi Jan,

Super, dank voor je idee. Het is een eind rijden, maar ik ga er een keer heen. Ik ga me erin verdiepen (eerst plaatjes kijken).

GrGeert
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Frans Peeters op 21 November 2016, 22:26:01
Dus voor de zand- en grindhandel wel toepasbaar, maar voor de mortel toch echt iets anders nodig.

Is dat de tank in onderstaand plaatje die ik rood omrand heb?
(http://content.screencast.com/users/garkraaijeveld/folders/Snagit/media/e99c2cb9-bb72-4b9c-9d1a-13a1125cc2e6/11.21.2016-22.09.png)

Hiermee zou ik wel uit de voeten kunnen. Alleen de kleur moet anders. En ik mis een transportband voor m'n gevoel.
Neen, het is het lokaal eronder waar de mixer staat.
zichtje op een Holcim centrale in Antwerpen: https://www.google.be/maps/@51.2328522,4.4371323,3a,45.7y,98.1h,86.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1stLFriSua9EVSl6kJzBJ_MA!2e0!7i13312!8i6656

Het omcirkelde deel is de mengsilo voor de aggregaten.
Die transportband ontbreekt echter niet, maar is vervangen door een verticale materiaallift die ondergronds aansluit op de transportbanden die het zand en grind via een gestuurd systeem naar de mengsilo te brengen. Daar gebeurd de droge menging van de aggregaten (zand en steenslag/grind) volgens een vooraf bepaalde mengverhouding en voor meerdere vrachtwagens tegelijk.
De verticale silo's (groen) naast het gebouw zijn de cementsilo's met enkele van de meest gevraagde cementsoorten. Speciale cementsoorten worden afzonderlijk vanuit een bulkvrachtwagen in een tussensilo geblazen.

De dwangmixer staat onder de mengsilo en werkt het beton per batch van 1 vrachtwagen af volgens het opgegeven recept.
Hij ontvangt dus het aggregaten mengsel en de nodige hoeveelheid van het juiste cement.
Er is eerst een droge menging waarna de juiste hoeveelheid water wordt bijgevoegd, een korte menging en de uitstort naar de vrachtwagen. Verder menging gebeurt in de vrachtwagen tijdens het transport.
Voor het water kan een watertank aanwezig zijn, of gewoon een aansluiting op het drinkwaternet als deze in de buurt voorhanden is met voldoende capaciteit.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Luit op 21 November 2016, 22:26:08
Het tweede plaatje is ook veel meer een mortelcentrale. Dat gebeurt dan in dat witte stuk net onder je rode tank. Die dus gevuld wordt door de elevator (dat grijze ding) ernaast. De ander zullen vermoedelijk met druklucht gevuld worden en dus geen transportband nodig.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 21 November 2016, 22:34:53
hallo Geert,

Je kunt veel plaatjes op internet vinden en google maps is ok een goed hulpmiddel

http://www.fokkovanderlaan.nl/?page_id=907

Dit is de link van de dienstregeling die elke week uitkomt van Fokko van de Laan.
Een bentheimerspecialist
Op zijn site staan ook veel fotos.
Als je gaat moet je echt naar emlicheim op 8 km afstand.
daar gaar elke dag een olietreintje door een prachtig laantje

Stuur me tegen die tijd maar een PB met je telefoonnummer.
Dan geef ik je een aantal tips om het maximale uit de dag te halen.
Ik kom daar sinds 1984 regelmatig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/be_laantje_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/be_laantje_klein.jpg)

groeten jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 21 November 2016, 22:39:49
@Frans, Luit:
Kijk, perfect toepasbaar dus dat tweede gebouw. Deze is ook nogeens lekker compact. Moet ik die eens ergens gaan opsnorren en frisse kleuren geven.
Dat ondergrondse transportsysteem, hoe moet ik dat verder voor me zien. Gaat de aanvoer middels trechters bij zand-/grindbakken?

Als je dan kijkt naar de foto van het terrein van De Hoop, zijn de silo's linksonder dan cementsilo's?
De mortelcentrale van De Hoop heeft wel een andere transportband zo te zien. Leuk om te vergelijken, leerzaam.

Die centrale van Holcim ziet er mooi uit! Zoiets moeten ze in model uitbrengen  :)

@jandcargo
Google maps heb ik net zitten te bestuderen inderdaad. Ik vind de containeroverslag in de vorm van een perron wel leuk eigenlijk, dat geeft een boel ruimte en scheelt een boel ruimte tegelijk. Ik zou haast een opstelspoor van m'n opstelterrein kunnen gebruiken hiervoor.

Ik hou het in gedachten, thnx!
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Frans Peeters op 21 November 2016, 22:58:32
Dat ondergrondse transportsysteem, hoe moet ik dat verder voor me zien. Gaat de aanvoer middels trechters bij zand-/grindbakken?

Eigenlijk zie je dat niet meer van boven uit. Het is een transportbandensysteem dat ondergronds in een galerij zit. Bedoeling is om het zand en grind in het midden van de hoop langs onder op te halen. Daar heb je het minste risico op bevroren materiaal in winterperiodes.

Citaat
Als je dan kijkt naar de foto van het terrein van De Hoop, zijn de silo's linksonder dan cementsilo's?

mogelijks wel, maar de grotere betoncentrales liggen hier helemaal aan de andere kant van het terrein, eentje helemaal rechtsboven en eentje bijna halfweg.
De silo's linksonder zullen mogelijks de prefabricatie hal voeden. Daar staat de dwangmixer in de hal. hoewel ik geen verbinding zie tussen de silo's en de hal op Google Maps, dus zouden het ook gewoon toeleveringsilo's kunnen zijn.

Citaat
Die centrale van Holcim ziet er mooi uit! Zoiets moeten ze in model uitbrengen  :)

Zelfbouw  ;) ;) 8)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 21 November 2016, 23:02:46
Dat biedt wel mogelijkheden, zeker als ik een rij zandbakken langs de kade zet. Die dan ondergronds gekoppeld zijn aan de centrale.

Ik kwam dit tegen:
(http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/1ysAAOSw5cNYMaCv/$_85.JPG)

Zelfbouw heb ik nog geen ervaring mee, maar van een paar gebruikte kitjes kan ik wellicht wat compileren.

Voor de prefab moet ik ook nog wat verzinnen.
Mooi terrein he, De Hoop.

Ik leer een boel zo, op de late avond. Bedankt!
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 02 January 2017, 23:58:47
2017: tijd voor herbronnen.

Inmiddels heb ik een boel hout besteld om de L-vorm van de tafel te bouwen, zoals in mijn baanplan te zien is. Toch zit het plan me nog niet helemaal lekker. Te korte sporen op het station. Te veel soorten industrie, door een aantal van jullie al herhaaldelijk benoemd.

Daarbij komt nog dat de opstelling op zolder niet optimaal is op deze manier. Ik loop inmiddels na te denken over een alternatief. In plaats van een L-vorm kan ik ook een rechte hoek van 5 meter bij 1 meter gebruiken. Dan komt de baan in het geheel onder het schuine dak, waarbij de achterste 10cm in feite onbruikbaar is.

Dit concept biedt een aantal nieuwe mogelijkheden en roept vragen op. Uitgangspunt dat ik had in dit ontwerp (losjes naar Hoek van Holland) is dat ik een aantal dingel wil terugzien in mijn baan waar ik me voor interesseer:
- Internationale treinen
- Reizigersvervoer
- Rangeren
- Haven

Nu is dat meteen een lastige combi, want dit impliceert een station van enige betekenis.

Met 5 meter lengte zou ik wellicht in plaats van een kopstation een doorgangsstation kunnen situeren. Dat biedt in ieder geval voordelen, zoals:
- Er ook treinen kunnen passeren. Een internationale trein, een lange goederentrein etc.
- Het treinverkeer is makkelijker te automatiseren (rondrijdende treinen)
- Interessanter voor kinderen (en daarmee de vrouw des huizes)

Het heeft ook een nadeel: twee wisselstraten en daarmee gebruikt het een hoop ruimte. Zeker als je een station van enig formaat wil neerleggen.

Bij voorkeur houd ik ook ongeveer hetzelfde idee aan als nu. Twee perrons, wat langere opstelsporen voor materieel. Locdepot, havenkade, losweg.

Ik heb al een schetsje, maar dat oogt wat rommelig. Keep u posted :)

(http://content.screencast.com/users/garkraaijeveld/folders/Snagit/media/56a84bcb-ea22-416d-86e0-e4017fb5b164/01.03.2017-00.03.png)

Edit: het plan wat ik nu heb kan ik natuurlijk op die 5 meter ook prima kwijt als kopstation, met een enkele helix in de linkerhoek naar een schaduwstation.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 03 January 2017, 22:18:59
 Hallo geert,

oei oei wat veeeeeeeeeeeeeel rails
waarom?? meer maakt zeker niet mooier
Ik zou de helft van de rails eraf halen en dan thema's beter uitwerken.
Het is ook niet zinvol bepaalde situaties te herhalen.
Als er 2 sporen dezelfde speelmogelijkheid geven kun je er 1 weghalen.
je mist niks en je krijgt ruimte om het beter uit te werken.

succes jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Railroadtycoon op 04 January 2017, 08:50:14
Mooi ontwerp, zeker niet te veel rails voor de lengte van 5 meter. Hier kun je flink wat wagens op formeren tot treinen  Zou alleen de sporen van het station wat minder stijf (recht) langs de kant laten lopen. Geeft een wat speelsere indruk.

Allie
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 January 2017, 15:19:42
Hallo geert,

oei oei wat veeeeeeeeeeeeeel rails
waarom?? meer maakt zeker niet mooier
Ik zou de helft van de rails eraf halen en dan thema's beter uitwerken.
Het is ook niet zinvol bepaalde situaties te herhalen.
Als er 2 sporen dezelfde speelmogelijkheid geven kun je er 1 weghalen.
je mist niks en je krijgt ruimte om het beter uit te werken.

succes jandcargo

Hoi Jan,

Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Er ligt niet meer spoor dan in mijn eerdere voorstel, met dat verschil dat er rechts een wisselstraat is bij gekomen om het een doorgangsstation te maken.

Maar ter toelichting op het eerdere plaatje. Ik denk ook na over de situering. Een voorbeeld naar Hoek van Holland, past aan het strand/zeehaven. Dit doorgangsstation niet, maar zouden we kunnen plaatsen wat dichter naar Belgie of Duitsland toe (denk aan de internationale treinen), dus Roosendaal, Amersfoort of Arnhem.

In mijn geval wil ik het dan - zei het wat eenvoudiger - laten lijken naar fictief Amersfoort of nog liever een fictief station tussen Arnhem en Utrecht waarbij internationale treinen mogelijk zijn en ook een Duitse loc zo nu en dan een trein kan afleveren. Tevens een lokale lijn die (in het schaduwstation) afbuigt en ook stopverkeer mogelijk maakt. In de buurt van het station is ongetwijfeld industrie, waarbij treinen samengesteld kunnen worden op het emplacement. Kortom een middelgrote stad aan een belangrijke spoorlijn.

(http://content.screencast.com/users/garkraaijeveld/folders/Snagit/media/35474112-ca50-4e7d-b305-179775e74e6f/01.04.2017-15.08.png)

In dit plan situeer ik ten behoeve van reizigers 4 perronsporen, normaal gesproken twee per rijrichting, waar zowel Internationale treinen, intercity's als stoptreinen kunnen stoppen. Spoor 5 is een inhaal/doorgangsspoor.

De sporen 6,7 en 8 zijn opstelsporen voor het samenstellen van treinen of parkeren van materieel.
Sporen 9 en 10 voor overslag van goederen en tevens uithaalsporen voor de havensporen links (paarse deel).

De gele sporen vormen het locdepot.

Wat mij met name nog stoort is dat de linkse wisselstraat wel erg veel ruimte inneemt.

@Railroadtycoon: dank voor je aanvulling. De perronsporen bedoel je? Dat is een terecht punt... ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze precies moet leggen, daar ga ik nog mee spelen.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 04 January 2017, 16:03:37
En station 's Hertogenbosch als voorbeeld??

Voldoet aan:
- Rangeren
- Reizigersvervoer
- Internationale treinen in de vorm van de autoslaaptreinen (volgens mij tegenwoordig niet meer)

mvg,

Matthijs

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 January 2017, 21:18:03
Hoi Matthijs,

Goede aanvulling. Het gaat me overigens niet zozeer om het echt nabouwen van een van die stations, maar meer een station in de geest van .... Neem een stad 100.000 inwoners en wat heb je dan ongeveer. Zoiets. Dan voldoen de vier genoemde prima.

Wat me overigens nog aan het denken zet. Ik heb nu 4 perronsporen. De periode die ik wil bouwen is jaren '70. Een aantal stations van steden van deze grootte heeft vaak 3 perronsporen (Roosendaal, 's Hertogenbosch, Nijmegen, Apeldoorn, Zutphen) en sommige 4 + kop/zakspoor (Amersfoort, Arnhem), maar meest niet met eilandperrons, maar perron aan het station en een spoor 3 als doorloopspoor. Ik twijfel alleen of me dat dezelfde mogelijkheden biedt.
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: T.Spat op 05 January 2017, 00:28:09
Tip: Almelo :)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: tijgernootje op 05 January 2017, 15:51:03
Spoor 5 de functie van nr 8 over laten nemen,dus ook kop spoor maken,8 laten vervallen
Spoor 4 voor doorgaand verkeer.
Spoor 1 rechts gelijk op je buitenboog aansluiten,t kruis van sp 1-2 weg rechts.
Spoor2 en 3 laten samen komen op je binnenboog spoor en dan dat normale wissel rechts van sp 2 en 3 vervangen door een boogwissel met de splitsig ri rechtse kant,daar sluit je vanuit je buitenboog op aan met een linker boogwissel,zo kan je vanaf sp 2 en 3 toch op je buitenboog komen en andersom.

Ik snap overigens de reden niet waarom je vanaf links dat onderste wissel met kruiswissel eraan erin hebt zitten om op je opstelsporen te komen.
Je hebt zoveel wissel en kruiswissels gebruikt daar en die constructie opzich komt me onlogisch en duur over,ik zou die constructie proberen met de vele kruiswissel proberen anders op te bouwen,dat scheelt in kosten en in zwabbers in je sporenverloop,nu heb je door het gebruik van kruiswissels op sommige plekken zulke rare zwabbers in het sporen verloop zitten wat er mijn inziens niet uitziet.
Als je perronlengtes links wat zou in korten dan krijg je ruimte om gezien vanaf je linker bogen die aansluitingen anders te maken.
In deze situatie is 3 een wissel met kruiswissel te druk,het zou als je het wil laten al schelen als je de middelste wissel inc kruiswissel weg werkt,normale wissel vervangen door rechtspoor,aansluitend kruiswissel vervangen door normaal wissel,je rijd immers neem ik aan via de buitenboog links of enkel rechts en dat telt ook voor je binneboog.
Was dat niet het plan dan zou ik daar toch is over gaan denken,dat kan je planning een stuk simpeler maken  ;)
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: jandcargo op 05 January 2017, 22:33:32
Hallo Geert.

Ik kreeg de indruk dat je wat meer ruimte wil reserveren voor scenery.
En dat voel ik wat in het gedrang komen met dit sporenplan
Vandaar mijn opmerking over veel rails

succes jandcargo
Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Geert 84 op 04 February 2017, 16:10:37
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png)

Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.

Titel: Re: Klein kopstation met locdepot
Bericht door: Theo v Wijngaarden op 04 February 2017, 19:54:46
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png)

Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.


Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-02-04_16-05-57.png)

Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.




Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.

Dat is volgens mij niet meer nodig tafel is reeds vol.
En een klein kopstation met locdepot is het ook niet meer. Mijn vraag , wil je niet te veel?  En daardoor idd geen of nauwelijks scenery?

Mvg Theo