Bernd,
als CAD programma gebruik ik 3rd Planlt http://www.trackplanning.com/ (http://www.trackplanning.com/). De data exporteer ik naar een dxf-bestand. De freessoftware (Nextstep of USBCNCV3) importeert dit dxf-bestand en stuurt daarmee de freesmachine aan.
Omdat ik denk dat niet iedereen weet wat een freesmachine is en hoe deze werkt, een kleine uitleg. Een freesmachine is te zien als een verticaal gemonteerde boormachine bovenop een vlakke tafel. Dus met de boor recht naar beneden. De boormachine wordt dmv een tweetal transportkettingen in zowel de X als de Y-richting gestuurd. Een frees is een soort boortje dat bedoeld is om materiaal zijdelings (horizontaal dus) weg te halen. De snijvlakken zitten dan ook niet op de punt van de boor, maar aan de zijkant van de boorkop. De diameter van de frees bepaalt de breedte van de lijn die weggefreesd wordt. Door de boormachine te laten zakken (Z-richting) bepaal je het niveau tot waarop weggefreesd gaat worden. Uiteraard moet de frees eerst een klein gaatje maken voordat hij vervolgens horizontaal een lijn kan frezen. Het is dan ook niet verstandig om bijvoorbeeld een frees van 0,5 mm in een keer een lijn van 2 mm diep te laten frezen. Die frees breekt onderweg onherroepelijk ergens. En omdat de freessoftware niet ergens middenin een karwei kan beginnen, zit er niks anders op na het vervangen van de gebroken frees het karwei weer van voor af aan opnieuw te laten aanvangen. Leuk als je al 1 uur op gang bent. Je kunt ook gewoon door gaan, maar dan ontbreekt er wat aan je freeswerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3168.jpg)
Hier is te zien dat er kennelijk wat fout is gegaan bij het uitfrezen van de omtrekken, want de omtrekken van de zijwanden van de hoofd-bovenliggers ontbreken. Dit zag ik pas vandaag. Helaas pindakaas, kost weer een dagje Amsterdam.
De plaat waarin en waaruit iets gefreesd wordt, wordt op de tafel vastgeplakt mbv een dubbelzijdig plakkend folie. Na afloop van het frezen mag je je werkstuk voorzichtig weer los zien te krijgen van dat folie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3162.jpg)
Dit gaat niet altijd goed, vooral als de styreenplaat waaruit gefreesd wordt nogal dun is. Om te voorkomen dat jullie denken dat bij mij alles vlekkeloos verloopt, wil ik jullie het volgende onscherpe (waarvoor mijn excuus) plaatje niet onthouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3167.jpg)
Ook als het freeswerk uitstekend gelukt is, kan er nog van alles fout gaan. Zoek het verschil in de volgende foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3166.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3166.jpg)
Het verschil is dat de verbindingsplaten met de klinknagels midden boven- en onderop de kruizen een andere richting uitwijzen. In Hedel is dit niet zo, dus een van de twee is fout gemonteerd. De fout zit hem in het verwisselen van het boven en het ondervlak van de liggers. Laten deze nou niet identiek aan elkaar zijn, anders had ik dat kruis gewoon ondersteboven kunnen monteren. Wil ik de werkelijkheid geen geweld aandoen (in deze fase wil ik dat nog niet), dan zit er niets anders op dan deze onderdelen opnieuw te fabriceren. Nou ja, ik moest toch al naar Amsterdam.
Om vandaag toch een beetje positief te eindigen nog twee foto's van dingen die zijn gelukt. Zoek bij deze foto opnieuw naar het verschil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3156.jpg)
Het verschil hier is dat de linker ligger klinknagels heeft op zijn onderflens en de rechter niet. De rechter is echter per ongeluk 0,1 mm (0,5 ipv 0,4 mm) dikker uitgevoerd en dat geeft mogelijk passingsproblemen bij zijn verbindingen met de rest van de brug. Ik heb ze derhalve opnieuw gemaakt en tegelijk van klinknagels voorzien. Bij nader inzien echter typisch een gevalletje van overdetaillering. Ze zullen bij een eventueel vervolg gewoon vlak uit een 0,4 mm dikke styreenplaat worden gemaakt.
Wel een blijvertje zijn de verbindingsplaten met klinknagels op de kruizen in het bovenwindverband (mits in de goede richting gemonteerd). Zij komen straks prominent in beeld, want ze zitten goed zichtbaar bovenop de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3158.jpg)
Wordt vervolgd.
Zo, de bouwvak is om. Tijd om weer eens voorzichtig wat aan de brug te gaan doen. Ra, ra wat moet onderstaand spaghetti worden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3537.jpg)
Antwoord: de diagonalen van het onderwindverband. Deze ontbraken tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Windverband_eindveld_compleet_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Windverband_eindveld_compleet_2.jpg)
Een paar uurtjes plakken en de spaghetti ziet er nu zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3589.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3589.jpg)
De kop is er weer af.
Wordt vervolgd.
Zo, besloten de roosterplaten te laten etsen. Om er zeker van te zijn dat het straks ook past, voor de zekerheid maar een paar proefplaatjes uit styreen gefreesd. Ziet er veelbelovend uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3622.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3623.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3624.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3624.jpg)
Wordt vervolgd.