BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: maartenvanderburgt op 19 November 2010, 17:13:18
-
Wat staat er in Utrecht te fikken?
In Eindhoven werd omgeroepen, dat er op last van de brandweer geen treinverkeer naar Utrecht meer mogelijk was. Tijdsduur prognose: onbekend.
Daarna eerste bericht: in een (of de ??) seinpost zopu iets aan het smeulen zijn.
Wie weet meer?
Maarten
die nu maar in Eindhoven naar de film gaat en een verjaardagsfeestje overslaat.
-
AMSTERDAM – Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is vrijdag aan het eind van de middag ernstig ontregeld door brand in een elektriciteitsruimte van spoorwegbeheerder Prorail.
© ANP
Volgens een woordvoerder van de brandweer is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan en wat de omvang ervan is. Op het moment dat de brand uitbrak waren er enkele mensen in de ruimte aanwezig, die zijn allemaal ongedeerd gebleven.
Op last van de brandweer zijn de perrons van Utrecht Centraal ontruimd. Er is momenteel geen treinverkeer van en naar de stad mogelijk. Het is onbekend hoe lang de stremming zal duren.
bron : Nu.nl
-
Volgens Nu.nl zou het om en electriciteitsruimte van ProRail gaan.
Jos.
(Chris was me voor)
-
En op rtv utrecht (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/294445) hebben ze het over een relaisruimte. Gezien de bijgevoegde foto waar de Utrechtse treindienstleidingspost met brandweer is te zien, klinkt dat wel plausibel.
Huub
-
Het woord relaisruimte verzinnen ze in ieder geval niet zelf.
-
Ik las op Somda dat de zaal waar de treindienstleiders zitten zwart geblakerd is en vol met rook staat.
EDIT: Desbetreffende draadje op Somda (http://www.somda.nl/forum/9396/Opvallende+dingen+19+november/)
-
dan kon dat wel eens ff duren voor er weer treinen kunnen rijden.....
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Het is vandaag wel weer raak bij jullie in Nederland.
Eerst Roosendaal en nu weer Utrecht.
-
In Roosendaal waren 3 van die blauwe rail-pro wagens onspoort
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdspoor_vrij_na_1646997h.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdspoor_vrij_na_1646997h.jpg)
(Foto van ed.nl)
Gr Corné
-
Van de site van Prorail:
Prorail (http://iturl.nl/sn1p91\)
-
@brabantspoor: Dit draadje gaat over de brand in Utrecht.
En RailPro is niet ProRail ;)
-
Het duurt nog zeker tot 4.00 uur vannacht dat weer treinen van en naar Utrecht kunnen rijden volgens De Telegraaf. :o :o :o
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8267406/__Grote_chaos_op_Utrecht_CS__.html?sn=binnenland
Gr. Rick
-
Nog BNLS-ers ergens rondom Utrecht gestrand?
-
hallo,
ik hoorde zojuist dat de post in utrecht in de hens staat,weet iemand meer?
mvg. kevin
-
Volgens de site van Prorail zijn er dertig (30) treinen gestrand. :o
-
ik hoorde zojuist dat de post in utrecht in de hens staat,weet iemand meer?
RTV artikel even lezen, bij de reactie van Huub. Daar staat: (ik citeer) Brand is inmiddels geblust. (2e zin van het artikel).
-
Het duurt nog zeker tot 4.00 uur vannacht dat weer treinen van en naar Utrecht kunnen rijden volgens De Telegraaf. :o :o :o
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8267406/__Grote_chaos_op_Utrecht_CS__.html?sn=binnenland
Gr. Rick
Als je geluk hebt. Ergens vermoed ik dat dit nog dagen kan gaan duren, tenminste voordat alles echt weer normaal is.
Het blijft opmerkelijk hoe vaak juist Utrecht (en hoe vaak op vrijdag... :)) wordt getroffen door dit soort ellende.
-
tja als het fout gaat moet het ook goed fout gaan toch ::) :-X
-
Inmiddels is duidelijk dat er grote schade is aangericht op de verkeersleidingspost.
Dat zou inderdaad wel eens dagen kunnen duren. Utrecht is een heel belangrijk knooppunt en dat maakt het Nederlands spoorwegnet nogal kwetsbaar. Utrecht eruit, treinverkeer in nagenoeg heel het land ernstig ontregeld.
-
Misschien moeten ze eens gaan denken aan wat gevoelige branddetectie.
Kan je veel ellende mee voorkomen.
-
Een ding is zeker, aan branddetectie kan het niet gelegen hebben. Kom regelmatig op alle posten in Nederland en zo ook in Utrecht. Zelfs onder de zwevende vloeren en boven de verlaagde plavonds zitten rookmelders.
-
Ik weet niet waar de brand geweest is, maar als hij in een gesloten electrische kast is begonnen dan reageren rookmelders in de ruimte te laat.
Je moet dan speciale detectie in de kasten toepassen.
-
Misschien moeten ze eens gaan denken aan wat gevoelige branddetectie.
Kan je veel ellende mee voorkomen.
Of het treinverkeer NOG vaker platgooien (door meer valse meldingen)...
-
Nog BNLS-ers ergens rondom Utrecht gestrand?
Uiteraard >:(
-
Oeps.
-
Ben blij dat ik mijn spoorbaan in de alpen heb gesitueerd... daar rijd het gelukkig gewoon door....
-
Ook als je Utrecht CS als thema hebt kan je gewoon doorrijden op je modelbaan
-
Uiteraard >:(
En waar was jij zelf dan op het moment dat het misging? ;D
-
Als je geluk hebt. Ergens vermoed ik dat dit nog dagen kan gaan duren, tenminste voordat alles echt weer normaal is.
Het blijft opmerkelijk hoe vaak juist Utrecht (en hoe vaak op vrijdag... :)) wordt getroffen door dit soort ellende.
Inmiddels steeds meer geruchten dat ik gelijk ga krijgen >:( Al om vijf uur voorspelde ik op de zaak de veldbedjes. Het is gewoon een doomscenario dat Utrecht elk jaar wel een keer lijkt te treffen. Nu weet ik wel dat Utrecht belangrijker is dan de meeste andere stations, maar waarom steeds Utrecht, en waarom relatief zo vaak?
Het ergste vind ik nog dat er in dit soort situaties zo weinig wordt gedaan voor mensen die van/naar de plaatsen moeten die eruit liggen. Omreisadviezen zijn leuk, behalve als je bestemming/vertrekpunt onbereikbaar is. Het kan niet waar zijn dat de enige oplossing de goodwill van buschauffeurs en twitterraars (of in mijn geval collega's) is.
-
Waarom Utrecht? Dat is eigenlijk vrij simpel omdat het in het midden ligt. Wijlen mijn vader werkte vroeger op de VL in Zwolle, wat eigenlijk het 2e knooppunt was en toen, in de jaren 80 gaf hij al aan dat Utrecht vaak de bottleneck was, in Zwolle hadden ze de zaakjes redelijk goed voor elkaar. Zowel Utrecht als Zwolle liggen op de route van de grote lijnen.
Het is precies gelijk aan de A2 en de A12. Gebeurd er bij Rotterdam, Den Haag of Amsterdam iets, dan kun je nog wel even een ander snelweggetje of spoortje nemen, bij Utrecht komt alles samen. Heb je op de A12 richting Den Haag voorbij Gouda file, dan rij je ff om via A20 A4, of andersom. Zit het dichter bij Utrecht vast, dan ben je de pisang. Bovendien, alles wat belangrijk is vanuit de randstad gaat naar Utrecht, en verder zijn er wat lokale lijntjes. Vervelend voor de mensen die dan niet verder kunnen, maar geen groot nieuws. Ligt het er bij Utrecht uit, dan worden de lijnen naar Amersfoort, Arnhem, Eindhoven, Nijmegen, Zwolle (en vervolgens Leeuwarden en Groningen) lam gelegd. dan ligt zowat 50% van het treinverkeer direct stil ;)
-
Ja dat is (weer) de (begrijpelijke) uitleg waarom de gevolgen in Utrecht zo groot zijn, maar het is geen uitleg waarom het wéér Utrecht is waar een meltdown plaatsvindt. Juist vanwege het belang van Utrecht zou dat een speciale positie moeten hebben om dat te voorkomen, of in elk geval de gevolgen te beperken. Utrecht heeft toch zo onderhand zijn 'fair share' wel gehad zeg...
-
in de jaren 80 gaf hij al aan dat Utrecht vaak de bottleneck was
Chinese of Russische oplossing:
Alle Utrechtenaren verplicht laten verhuizen, een aantal fly-overs bouwen en we zijn van heel het probleem af 8)
Nu maar hopen dat Marty nog niet wakker is ;D
-
En overigens is Utrecht niet meer het spoorwegweg knooppunt van Nederland. Dat is Barendrecht. Waar anders komen de HSL, betuweroute én oude lijn samen? ;D
Anyway; een knooppunt blijft altijd kwetsbaar als er iets gebeurt. Oplossing: systemen dubbel uitvoeren? (en dan niet op dezelfde locatie..).
En misschien moeten Prorail en de vervoerders na gaan denken over diverse scenario's; wat doen we als... Ik weet overigens niet of dit al gebeurt maar het lijkt erop van niet.
-
Nog BNLS-ers ergens rondom Utrecht gestrand?
Nou, eh, niet gestrand, maar onze ICE uit Keulen (v 20h45) werd omgeleid volgens:
Arnhem -> Deventer -> Amersfoort -> Diemen -> Bijlmer Arena -> A'dam Centraal
Vervolgens laatste trein naar Haarlem, daar geen bussen meer
Ergio conclusio: bijna twee uur later thuis dan volgens drgl
Op zich wel leuk dat treinen en mooie routes door ons kikkerlandje, alleen jammer dat het al donker was ;D
-
Anyway; een knooppunt blijft altijd kwetsbaar als er iets gebeurt. Oplossing: systemen dubbel uitvoeren? (en dan niet op dezelfde locatie..).
Dat zou met de komst van de Hanzelijn toch moeten kunnen dat men dan van Amsterdam ook via Lelystad naar Zwolle kan?
-
Dit scenario hebben we al eerder gezien. Toen de bovenleidingsspanning 1500V in Arnhem bij werkzaamheden op de seinkabels terecht is gekomen, toen is ook de complete seininstallatie van Arnhem verbrand. Binnen een dag reed het treinverkeer weer, daarna heeft het maanden geduurd voordat de schade hersteld was en het treinverkeer weer normaal reed.
Wat heeft men toen gedaan? Bijna alle wissel in de normaalstand vastgelegd. Het emplacement gereduceerd tot een zeer eenvoudig sporenplan. De dienstregeling aangepast. Op zicht rijden. En een blik militairen open getrokken die als wisselwachter de over gebleven wissel met de hand bedienden. Dat gaf leuke plaatjes, een anders zo leeg emplacement met al die groepjes militairen.
Maar gelukkig, we zijn gemoderniseerd en op zicht rijden is als een vloek in de kerk en reizigers laten stranden is onze hobby. Natuurlijk wordt zoiets een chaos, maar het wordt een complete chaos door een volledig gebrek aan improvisatievermogen.
-
@Johan: Ik bedoel het meer in de zin van dubbele relais-kasten en computersystemen.
En verder zou ik denken dat het systeem van pendeltreinen naar Utrecht (zoals afgelopen winter) ook een tijdelijke oplossing is. En dan niet lafjes met 2 treintjes per uur van 4 bakken maar 6x per uur 10 bakken of zo.
-
Ik was één van de reizigers die de dupe was, gelukkig was één van mijn collega's zo vriendelijk om me naar Amsterdam te brengen. Ik heb nu 5 ingevulde formulieren "geld terug bij vertraging liggen (30+min)" van 10 werkdagen woon-werkverkeer. Er gaat dus structureel iets mis, deze brand buiten beschouwing gelaten
-
Kan inderdaad bevestigen dat het de laatste maanden minder gaat, los van dit fikkie. Bijna iedere dag wel omroepberichten over problemen her en der in Nederland ter verklaring van treinen die in Utrecht vertraging hadden of gewoon niet meer reden.
Vrijdag is gelukkig mijn papadag en verder werd pension Ruisdaelstraat maar weer opengesteld voor gestrande collega's van mijn eega. Ik geloof dat ze het zo langzamerhand leuk beginnen te vinden.
-
En waar was jij zelf dan op het moment dat het misging? ;D
Niet bij de relaisruimte :P maar in de op spoor 14 gereedstaande trein van 16.23 naar Nijmegen.
Die van 16.21 (22?) naar Eindhoven was nog net vertrokken...
Iemand klaagde "was ik nou toch maar daarop overgestapt in plaats van te blijven zitten en via Nm omrijden" maar hij besefte niet dat-ie dan bij Lunetten of Houten ergens in de rimboe had stilgestaan i.p.v. station Ut.
Afijn, na anderhalf uur maar terug naar kantoor en daar een nog aanwezige collega verteld dat het ook niet meer ging rijden en die heeft toen zijn vrouw opgetrommeld (y)
-
Ach ja, het is weer herfst he, dan heb je relatief meer vertragingen.
Kijk eens naar Belgie en dan met name de goederenlijn Antwerpen-Aken. Daar is het de laatste tijd ook weer slippen en glijden, waardoor af en toe de gehele lijn vol staat met treinen die even geen kant meer op kunnen.
Het is hier in Nederland gelukkig vlak, dat scheelt weer.
Alex
-
Alex, je gaat toch niet vertellen dat die brand door vallende blaadjes is veroorzaakt? ;D
-
Niet bij de relaisruimte :P maar in de op spoor 14 gereedstaande trein van 16.23 naar Nijmegen.
Die van 16.21 (22?) naar Eindhoven was nog net vertrokken...
Iemand klaagde "was ik nou toch maar daarop overgestapt in plaats van te blijven zitten en via Nm omrijden" maar hij besefte niet dat-ie dan bij Lunetten of Houten ergens in de rimboe had stilgestaan i.p.v. station Ut.
Afijn, na anderhalf uur maar terug naar kantoor en daar een nog aanwezige collega verteld dat het ook niet meer ging rijden en die heeft toen zijn vrouw opgetrommeld (y)
Op het moment van zat ik nog op kantoor (voor ProRail intimi: AvS4 2.08)
Om half zes maar eens de etage langs gegaan om te kijken of er collega's mee gingen eten.
20.00uur weer op Ut
21.00 uur met de bus naar Amf
22.24 van Amf naar Dvd
metro naar Asd
Bus naar Pmo, waar ik naast de mcn van de vertraagde ICE zat.
0.00uur thuis
-
Het was gister (en vandaag nog steeds) een enorme chaos. Wij reden met de auto van ede naar utrecht en tussen de aansluiting vd lijn richting veenendaal en maarn stond een trein (virm) met deuren open zomaar op de vrije baan, en er stonden ook mensen naast. Toen we terug kwamen stonden er bij station maarn 1 slt, en 2 virms achter elkaar. En daarnaast stonden ook nog 2 6jes van SLT's. Grijpt dan de ATB eigelijk niet in?
Mvg, Maarten
-
Nee, zolang je rode seinen (mits natuurlijk met een lastgeving STS (stoptonend sein)) niet sneller dan met 40 km/u passeert, dan kan dat.
grt, Carlo
-
Nee, zolang je rode seinen (mits natuurlijk met een lastgeving STS (stoptonend sein)) niet sneller dan met 40 km/u passeert, dan kan dat.
grt, Carlo
Wie gaf die aanwijzing dan af ? De Post was ontruimt !!!! ;)
trouwens maarn heeft aan de kant utrecht een bediend sein, daarvoor staan Pseinen dus kan je zonder contact treindienstleider passeren
word in een normale dst niet gedaan maar deze avond was niet iets normaals dus denk dat mcn zelf de beslissing hebben genomen om treinen dicht achter alkaar te zetten.
Rijden op zicht voorbij Psein en stoppen achter je voorganger. ;)
-
Ja natuurlijk, was even in de war. Dacht dat Maarten de situatie van vandaag bedoelde, las het niet goed. Mag je overigens als mcn helemaal zelfstandig besluiten om P-seinen te passeren? Je moet toch eerst toestemming krijgen bij de eerste van de reeks P-seinen? Of was er zelfs geen contact met Utrecht mogelijk en nam men de beslissing om door te rijden zelfstandig? Dát zou wel heel bijzonder zijn, 'wilde' treinen!
-
Op zicht, en dan via de Maliebaan zou handig geweest zijn voor een aantal treinen.
Maar daar dat kan tegenwoordig ook niet meer.
-
Hoe zit het eigenlijk met Maarm Goederen? Het oude stationsgebouw daar is toch ooit ingericht als backup voor het geval Utrecht uitvalt?
Of ben ik helemaal in de bonen en bestond die situatie alleen in de koude oorlog?
Situatie op de spoorlijn Arnhem - Utrecht was gisterenavond inderdaad een puinhoop. Sommige treinstellen stonden inderdaad midden in de rimboe.
Andere bij stations. Ik zag zelfs een SLT waavan de binnenverlichting gedoofd was, terwijl andere treinstellen compleet leeg waren, maar wel alle binnenverlichting nog aan hadden.
mvg,
Gert
-
Ja natuurlijk, was even in de war. Dacht dat Maarten de situatie van vandaag bedoelde, las het niet goed. Mag je overigens als mcn helemaal zelfstandig besluiten om P-seinen te passeren? Je moet toch eerst toestemming krijgen bij de eerste van de reeks P-seinen? Of was er zelfs geen contact met Utrecht mogelijk en nam men de beslissing om door te rijden zelfstandig? Dát zou wel heel bijzonder zijn, 'wilde' treinen!
Als je totaal geen contact krijgt met Post T zowel via GSM-R(in trein), Gsm klant/ofvan je eigen, vaste telefoon mag je zelf besluiten om verder te rijden opzicht.
Geloof mij is een rare sistuatie hoor als je geen contact krijgt met Post T, seinen maar rood blijven en het erg lang duurt zonder dat je ook maar enige info krijgt van welke persoon dan ook, je gaat dan vanalles in je hoofd halen.
-
Ok, dank voor de info. Is wel uitzonderlijk, toch?
-
Ja meestal krijg je toch gewoon contact met post T (let wel bij normale situatie's)
-
Geloof mij is een rare sistuatie hoor als je geen contact krijgt met Post T, seinen maar rood blijven en het erg lang duurt zonder dat je ook maar enige info krijgt van welke persoon dan ook, je gaat dan vanalles in je hoofd halen.
Ik me voorstellen dat je dan het liefste naar de andere van de trein zou willen lopen om de andere kant op te gaan rijden...
mvg,
Gert
-
Iemand van Tweakers.net is handig ingesprongen op "Utrecht".
http://f3m.me/liftdeck/
Een site waarmee mensen kunnen twitteren als ze vervoer zoeken of bereid zijn om te rijden.
Let op de slogan.
-
Die slogan is onterecht. Mensen begrijpen nog steeds niet het verschil tussen NS en Prorail.
-
je kan dat de gemiddelde nederlander niet kwalijk nemen dat daar verschil in tussen zit ;)
-
Zeker wel, want elke keer als je zegt dat het niet hetzelfde is, verdomt men het om te luisteren "naar dat soort details"
We herdefiniëren NS gewoon tot de Nederlandse spoorwegen (met kleine s), verstaan daar de hele spoorsector onder en presto, de zondebok is weer beschikbaar.
-
Ze zoeken op twitter niet naar een zondebok, maar naar een slogan die werkt. Deze werkt.
-
Die slogan klopt toch wel?
Volgens mij is dit hetzelfde als iets kopen bij een winkel dat stuk gaat door een fabricage-fout: Je stelt de winkelier aansprakelijk, die gaat dat verder afhandelen met de fabrikant.
Hier geldt hetzelfde: De NS levert niet wat beloofd is (transport). De oorzaak van het niet leveren is voor de klant/ reiziger verder niet relevant.
Als de NS meteen voldoende bussen (had kunnen) inzet(ten) was die site nooit ontstaan, dan waren de mensen allang thuis geweest.
Ik heb wel de indruk dat er een enorme prestatie geleverd is door de mensen die het probleem op moeten lossen dat er vandaag weer treinen gaan rijden. (y)
Groet,
Tjalling
-
Die slogan is onterecht. Mensen begrijpen nog steeds niet het verschil tussen NS en Prorail.
Inderdaad Klaas, ik erger me er mateloos op dat mensen de schuld aan de NS geven als er weer een storing o.i.d. aan de hand is terwijl ze er helemaal niks aan kunnen doen. >:( >:( >:(
Dit is ook weer een probleem van Prorail, waar de NS weer de dupe van is.
Dat is mijn mening erover.
Gr. Rick
-
Het is volslagen irrelevant waar de schuld ligt, ProRail of de NS. Er zij massa's reizigers gedupeerd. De rails liggen er nog steeds en de bovenleiding doet het, dus er kan gereden worden. Dan moet er voldoende improvisatievermogen zijn om weer te gaan rijden. De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Koppel dubbelsporig Gouda via Utrecht aan Den Bosch en koppel Amsterdam via Utrecht aan Arnhem en ga op zicht rijden. Vanuit Amersfoort is het wat lastiger, dan maar dubbel enkelspoor met pendelverkeer en kop maken te Utrecht. Binnen een paar uur is zo een nooddienstregeling zonder gebruik van seinen en wissels te leveren. Als ProRail dat niet kan leveren, dan zijn zij schuldig aan de volslagen chaos. De situatie is vergelijkbaar met afgelopen winter. Door een gebrek aan improvisatievermogen wordt gekozen voor de gemakkelijkste oplossing, leg het gehele verkeer maar stil. Het bevreemd mij nog steeds met welk een gemak het spoorwegverkeer wordt stil gelegd. Laat ik zeggen, 30 jaar geleden was dat volslagen ondenkbaar.
Laat ik een vergelijking maken. In een stad vallen alle verkeerslichten uit. Dat is toch ook geen reden om het gehele verkeer in die stad stil te leggen. Er worden dan net zo veel verkeersregelaars (politie en andere ambtenaren) naar die stad gesleept totdat het verkeer weer enigszins op gang komt.
-
Het is wel vervelend als mensen alles over een kam scheren en ze het verschil niet kennen tussen NS en ProRail. Blijft over dat zij gestrand zijn en er dus de pee in hebben. Het is leuk om ze hier nu uit elkaar te halen, maar als ze onderling ook naar elkaar gaan wijzen is het afschuiven van verantwoordelijkheid en gebeurd er uiteindelijk niets.
-
Hoop maar dat morgen alles weer enigzins werkt. Aangezien er werkzaamheden zijn tussen Amersfoort en Amsterdam moet alles naar Schiphol ook via Utrecht. En ik moet naar Schiphol.
-
Nou Gerard je hebt mazzel. Zondag zal naar zeggen alles weer naar dienstregeling rijden.
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/11_november/20/binnenland/treinen-rond-utrecht-rijden-weer.xml (http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/11_november/20/binnenland/treinen-rond-utrecht-rijden-weer.xml)
(y)
-
Hoe zit het eigenlijk met Maarm Goederen? Het oude stationsgebouw daar is toch ooit ingericht als backup voor het geval Utrecht uitvalt?
Of ben ik helemaal in de bonen en bestond die situatie alleen in de koude oorlog?
In Maarsbergen had NS vroeger een bunker die bedoeld was als schaduwpost, echter allang niet meer daarvoor in gebruik..
-
Ik realiseer mij nu pas hoe ernstig het falen van ProRail is. Ze blijken niet in staat om een betrekkelijk onschuldige ramp (er zijn geen mensenlevens bij betrokken) effectief te managen. Eigenlijk moeten we dit zien als een soort generale repetitie voor iets ernstigers. Wat voorbeelden: een terroristische aanslag, een ongeluk met een trein met chemicaliën of een dijkdoorbraak rond Rotterdam Alexander. Dan staan wel honderden levens op het spel en is effectief en adequaat improviseren essentieel. ProRail is gezakt voor deze proeve van bekwaamheid. Ga niet nadenken over de consequenties, wat dat is slecht voor je nachtrust.
Ik denk dat de gemiddelde NS-er of ProRail-er in het veld zich de afgelopen dag uit de naad gewerkt heeft. Op de werkvloer liggen de problemen niet. Die mensen hebben keihard gewerkt en het beste gegeven. Zij vangen de klappen op en zij worden geconfronteerd met ontevreden reizigers. Ga daar maar aan staan. De problemen liggen hoger in de organisatie. Het is een management probleem.
-
Ik heb het draadje niet helemaal gelezen, dus misschien heeft iemand dit al gezegd.
Een backup hebben is natuurlijk heerlijk, maar dan moet je nog steeds stroom hebben.
Ook gaat een machinist voor geen meter door een rood sein rijden als hij geen toestemming heeft. De garantie dat een overweg werkt is niet gegarandeerd, mag je bij elke overweg 10 km/u gaan rijden.
Ja dan rijden er misschien trein, maar met een vertraging van weet ik hoeveel. En willen de reizigers dat? Volgens mij niet.
Raymond.
-
Een backup hebben is natuurlijk heerlijk, maar dan moet je nog steeds stroom hebben.
Voor stroom kan je ook een backup inrichten. Maar wordt niet gedaan om een dezelfde reden waarom je dat thuis ook niet hebt: is te duur.
-
De rails liggen er nog steeds en de bovenleiding doet het, dus er kan gereden worden.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. (Willem Elsschot)
-
Voor stroom kan je ook een backup inrichten. Maar wordt niet gedaan om een dezelfde reden waarom je dat thuis ook niet hebt: is te duur.
Dat is er dus wel. Voor verlichting en de meest noodzakelijke voorzieningen een noodstroomaggregaat. Voor de computersystemen is er een UPS installatie die deze systemen continu van voeding voorzien, ook als de spanning wegvalt. In Utrecht is dat systeem zelfs dubbel uitgevoerd. Als daar nu iets mis mee is gegaan houdt het natuurlijk op. Maar... dat weet ik niet. In de loop van de week zullen we wel te horen krijgen wat er "mis" is gegaan. Laten we dat maar afwachten.
-
De brandweer heeft alles ontruimd en toen was er niemand meer het treinverkeer te regelen. Waarschijnlijk is er buiten die mogelijkheid gerekend. Er moeten twee fysieke locaties om het treinverkeer te kunnen regelen. Het station Maliebaan kan op zich een aardige noodvoorziening worden voor het geval heel CS moet worden ontruimd.
-
Aan uitwijklocaties voor verkeersleiding wordt al gewerkt. Er loopt een Pilot project, maar niet voor Utrecht. Met een Pilot kan er ook zaken anders gaan dan verwacht, vandaar is er juist niet voor Utrecht gekozen. Er wordt echt wel aan gewerkt, maar soms kan je zaken helaas niet voor zijn.
En dan heb je alleen nog maar een uitwijkmogelijkheid voor bediening en bijsturing. Bij brand of blikseminslag in de beveiligingsinstallatie zelf heb je nog steeds een probleem.
-
Het antwoord is simpel, maar duur.
In de ICT hebben grote internet providers hun netwerk verdeelt over twee locaties.
Wat volggens mij zou moeten gebueren is dat er per regio een post zou moeten
zijn die centraal besturud wordt. bijvoorbeeld een post in Amsterdam,Gouda, Rotterdam,Eindhoven en Zwolle, deze post zou besturud worden vanuit Utrecht.
De back-up locatie zou bijvoorbeeld in Amersfoort kunnen zijn waar alle overige posten ook bestuurd kunnen worden.
Mocht Utrecht dan uitvallen dan kan Amersforot de rest van het land overnemen.
Wat betref de dienstregeling, wat er zou moeten gebeuren tijdens een calamitet is een pendeldenst opzetten tussen Utrecht en de omliggende stations, waar bij de treinen over één spor rijden
en over hetzlefde spoor weer terug naar Utrecht gaan.
één zo'n post alleen in Utrecht bijlft een single point off failure.
Of dit nu door brand of computer storing of wat dan ook.
De reiziger is altijd de dupe, zolang dit niet opgelost wordt
-
Inderdaad Klaas, ik erger me er mateloos op dat mensen de schuld aan de NS geven als er weer een storing o.i.d. aan de hand is terwijl ze er helemaal niks aan kunnen doen. Dit is ook weer een probleem van Prorail, waar de NS weer de dupe van is.
Als klant kan me dit eigenlijk niet interesseren. Ik koop een kaartje en wil vervoerd worden, welke onderaannemers de NS inzet om mij deze dienst te leveren, zal me eerlijk gezegd een zorg wezen.
En overigens kan de NS er wel wat aan doen: Prorail vervangen. En als dat niet kan: stoppen met kaartjes verkopen omdat ze het product niet meer kunnen leveren.
-
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met een bus niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de vervoerder die de bus inzet of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met je trein niet verder kan, omdat de spoorweg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan NS of aan prorail die de spoorweg afsluit?
Het is niet altijd zo zwart-wit als het op het eerste gezicht lijkt. :)
Dit staat overigens los van de vraag waar je moet zijn om evt. schade te claimen.
En NS kan Prorail niet vervangen, is gedwongen winkelnering.
Huub
-
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?
Interessante opmerking maar die gaat pas op bij een tolweg/tunnel. Kaartje gekocht maar je mag er toch niet in, op of door.
-
Nee, want voordat je van de openbare weg gebruik mag maken, moet je ook eerst betalen in de vorm van een houderschapsbelasting (vroeger wegenbelasting).
-
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met een bus niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de vervoerder die de bus inzet of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met je trein niet verder kan, omdat de spoorweg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan NS of aan prorail die de spoorweg afsluit?
Er is een belangrijk verschil tussen de eerste regel, en de volgende twee regels.
Toen ik mijn auto kocht, heeft de verkoper mij een vervoermiddel verkocht. Niets meer, niets minder. Als ik om welke reden dan ook, anders dan het falen van het voertuig zelf, mij niet met het voertuig verplaatsen kan, heeft de verkoper nog steeds geleverd wat ik heb afgenomen.
Als ik met bus of trein reis koop ik een vervoersbewijs. Als de betreffende dienst vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product verkocht.
Een goede vergelijking van het laatste met de auto is dan niet dat de weg is afgesloten, maar dat de auto niet goed blijkt te zijn, bijvoorbeeld een defecte motor of versnellingsbak. Dan maakt het mij niet uit of het aan de fabriek, de importeur, of wat dan ook ligt, voor mij is de verkoper het aanspreekpunt. Die mag verder uitzoeken hoe hij mij tevreden stelt en waar hij het verhalen kan; dat is niet mijn verantwoordelijkheid.
-
De brandweer heeft alles ontruimd en toen was er niemand meer het treinverkeer te regelen. Waarschijnlijk is er buiten die mogelijkheid gerekend. Er moeten twee fysieke locaties om het treinverkeer te kunnen regelen. Het station Maliebaan kan op zich een aardige noodvoorziening worden voor het geval heel CS moet worden ontruimd.
Na, dat station Maliebaan is daar bij lange na niet geschikt voor hoor, teneerste kom je in een museum uit met alle gevolgen van dien.
Je hebt het over 1 perroneiland, waarbij treinen alleen door kunnen rijden en niet kop kunnen maken.
(1 spoor kan dat nuwel, maar dan gaat je capaciteit nog meeeeer achteruit)
En op de perrons is totaal geen functionaliteit aanwezig. Geen kaartautomaat, OV-Chip, CTA of andere aanwijzers.
En kwa aansluiting is er alleen op 10 minuten lopen een bushalte met 1 lijn...
Daarnaast geldt op alle sporen die niet regulier door de pendel bereden worden een lastgeving voor alle overwegen, en daar staan er genoeg van op de maliebaan ;)
-
Als ik met bus of trein reis koop ik een vervoersbewijs. Als de betreffende dienst vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product verkocht.
Gaat in dit geval niet helemaal op. Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.
-
Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.
Wat mij terugbrengt bij de definitie van Openbaar Vervoer zoals die geldt in de regio waar ik woon:
"OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet hoeft te zijn, op een tijd die je niet schikt." q.e.d.
-
;D ;D
Jos.
-
De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Koppel dubbelsporig Gouda via Utrecht aan Den Bosch en koppel Amsterdam via Utrecht aan Arnhem en ga op zicht rijden. Vanuit Amersfoort is het wat lastiger, dan maar dubbel enkelspoor met pendelverkeer en kop maken te Utrecht. Binnen een paar uur is zo een nooddienstregeling zonder gebruik van seinen en wissels te leveren.
En als er wat mis gaat met "boem = ho" en er zijn gewonden (of erger), dan ga jij "kinderlijk eenvoudig" tegen de slachtoffers (of nabestaanden) zeggen dat ze niet moeten zeiken?
Je hebt even gemist dat we intussen in Nederland geextremiseerd zijn op het vlak van veiligheid, dat bij wijze van spreken al kamervragen worden gesteld als een kind op de stoep valt voor de school dat het toch niet moet kunnen dat een school dat toelaat?
"Ik moet alles krijgen, het moet voor mij 100% beschikbaar zijn, het moet voor mij 100% veilig zijn, andermans veiligheid mag niet in de weg van mijn beschikbaarheid staan, en oh ja, het mag niks kosten".
De fysieke realiteit van het leven is anders en iedereen die ook aan anderen en hun belangen denkt, snapt dat.
-
Goede opmerking Illya (y)
En vooral ook; de overheid moet zich vooral nergens mee bemoeien; leve de vrijheid. Tot het misgaat.... dan houden we de overheid gráág verantwoordelijk vanwege te weinig regelgeving en/of toezicht.
-
Inderdaad.
Verder denk ik dat het een tikkeltje arrogant zou zijn als wij zouden eisen dat bij een grote calamiteit alles zich zou richten op het zo snel mogelijk weer opstarten van de treindienst. Er zijn soms belangrijker zaken. Persoonlijk vind ik echter weg dat men moet zorgen dat de reiziger wel van A naar B kan komen en dat die dus niet aan zijn lot wordt overgelaten, hopende dat iedereen zelf wel alternatief vervoer kan regelen. Laat ik het zo zeggen: ik verwacht den wel dat het GVU vrijdagavond geen bus meer op reserve had staan in de garage :)
-
Gaat in dit geval niet helemaal op. Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.
Nee. De dienst die de NS mij vrijdag aanbood was om mij om 16:52 van Amsterdam Centraal naar Arnhem te vervoeren. Voor die dienst heb ik een kaartje gekocht, ik heb geen kaartje gekocht om op zaterdag van A'dam CS naar Arnhem te worden gebracht.
-
Nee. De dienst die de NS mij vrijdag aanbood was om mij om 16:52 van Amsterdam Centraal naar Arnhem te vervoeren.
Echt? Had jij een kaartje waar op stond met welke trein je mee mocht? :)
-
Opnieuw zijn er problemen met het treinverkeer rond Utrecht. Door een aanrijding op Utrecht Centraal rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en tussen Utrecht en Amersfoort.
De Nederlandse Spoorwegen denken dat de problemen tot zeker 23.00 uur zullen duren.
Afgelopen nacht waren net de laatste problemen opgelost na de verstoring door een brand in een gebouw van de verkeersleiding. Door die brand, vrijdag aan het eind van de middag, lag het treinverkeer rond Utrecht een dag stil.
(Bron NOS.nl)
-
Echt? Had jij een kaartje waar op stond met welke trein je mee mocht? :)
Dat hoeft ook niet. NS garandeert een treinrit volgens het spoorboekje met een marge van een uur. Daarop vertrouwend kun je dus een kaartje kopen. Rijdt die trein niet of heeft die trein meer dan een uur vertraging, dan kun je het hele bedrag terug krijgen. NS zelf ziet dezelfde reis op een andere dag dus zeker niet als een alternatief.
-
Opnieuw zijn er problemen met het treinverkeer rond Utrecht. Door een aanrijding op Utrecht Centraal rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en tussen Utrecht en Amersfoort.
De Nederlandse Spoorwegen denken dat de problemen tot zeker 23.00 uur zullen duren.
Afgelopen nacht waren net de laatste problemen opgelost na de verstoring door een brand in een gebouw van de verkeersleiding. Door die brand, vrijdag aan het eind van de middag, lag het treinverkeer rond Utrecht een dag stil.
(Bron NOS.nl)
Aanrijding met een persoon volgens de NS site
-
Idd. lees ik ook net.
-
NS zelf ziet dezelfde reis op een andere dag dus zeker niet als een alternatief.
Toch wel. Als je gestrand bent door een storing en niet meer op dezelfde dag verder kan, dan mag je je kaartje de volgende dag gebruiken om alsnog thuis te komen. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt.
-
En als er wat mis gaat met "boem = ho"
Boem is H0, in Spoor N loopt alles soepel hoor ;)
-
ja, tot er een keer schoongemaakt wordt en de locs in de stofzuiger verdwijnen. ;D
Maar wat een weekend zeg... wil je vrijdag uit je werk naar huis (rotterdam-utrecht) wordt dat niks, dan maar bij collega maffen in rotterdam, volgende dag naar leiden, wat zowaar gewoon ging, omdat een maat van me daar toch was (met auto) zodat ik eindelijk naar utrecht kon, afgelopen middag naar limburg gekard met maat met auto, wil ik terug, beetje bijtijds want morgen vroeg op voor werk enzo, moet dat via nijmegen, duurt lang maar oke, prima, in nijmegen de trein naar utrecht genomen, ding gaat naar arnhem, gaat van daar terug naar nijmegen want in utrecht is t blijkbaar alweer crisis dus trein kan daar niet heen, ding staat weer n tijd in nijmegen en vertrekt ruim een uur later alsnog naar utrecht, wat verder gelukkig aardig lukte, maar tis nu wel verrekte laat. joehoe. Die eerste poging nijmegen-utrecht was dan ook nog in t gezelschap van een stel ongelooflijke eikels die uitgebreid op een krijstoon allerlei zo ongefundeerd mogelijk pvv-stijl-verongelijkt-geneuzel begonnen te spuien over NS-dit en NS-dat en dat lopen sneller was dan met de trein enzo... (de draadjes over het te laat verschijnen van modelletjes hier waren er echt niks bij!) ga dan lopen of hou je kop, laat mij een boek lezen gvd. Ja, ik vind t net zo vervelend dat t lang duurt, maar dat soort gemekker is echt zeker 15 keer zo irritant als vertraging.
Goed, morgen maar es kijken hoe t dan weer rijdt...
-
Het enige dat ik met OV heb is dat ik een OV-kaart vond in de sorteermachine vandaag...
-
tja, ik kan de OV-haters wel gelijk geven, een auto is alles bij elkaar op zich net zoveel gedonder als met de trein, maar als je geen parkeerplaats kan vinden of er dikke file staat ofzo heb je in elk geval niet dat domme gelul aan je hoofd. ;D
-
Wel als je met Vrouw en/of moeder en/of kinderen en/of vriendin en/of zussen/broers of andere zanikende meepassagiers opgescheept zit ;D ;D
-
Dat de trein niet naar Utrecht reed is waarschijnlijk hier de oorzaak van. Ook dat er nog bij.
http://www.nu.nl/binnenland/2384266/persoon-trein-utrecht-centraal.html (http://www.nu.nl/binnenland/2384266/persoon-trein-utrecht-centraal.html)
-
Ben eindelijk weer bijgekomen van een wandeling vanaf het viaduct boven de A2 terug naar Utrecht terweijde ;D Uit ic vanuit gouda. Wat ik echter niet begrijp is het volgende. Men had zaterdag via de (nood)winterdienst kunne rijden. Wissels krukken en vastleggen trein op zicht laten rijden. Iedere richting één spoor.
-
Toch wel. Als je gestrand bent door een storing en niet meer op dezelfde dag verder kan, dan mag je je kaartje de volgende dag gebruiken om alsnog thuis te komen. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt.
Dat mag als dat de reiziger goed uitkomt, maar dat is wat anders dan een volwaardig alternatief en zo ziet NSR het zelf ook niet. In ruil voor een kaartje heb je recht op een in het spoorboekje opgenomen treinrit met een maximale vertraging van een uur. Lukt dat niet, dan kun je je geld terugkrijgen. Daarvoor hoeft het exacte tijdstip van de reis niet op het kaartje te staan.
-
tja, ik kan de OV-haters wel gelijk geven, een auto is alles bij elkaar op zich net zoveel gedonder als met de trein, maar als je geen parkeerplaats kan vinden of er dikke file staat ofzo heb je in elk geval niet dat domme gelul aan je hoofd. ;D
"Ik moet plassen, ik heb dorst, zijn we er al, mijn boekje is op de grond gevallen, Pietje heeft mijn ds gejat...."
"Papa, rijdt die trein ons met 140 of 160 km per uur voorbij?"
-
"Ik moet plassen, ik heb dorst, zijn we er al, mijn boekje is op de grond gevallen, Pietje heeft mijn ds gejat...."
"Papa, rijdt die trein ons met 140 of 160 km per uur voorbij?"
Op de grond? Is het roestproces in de vloer van je Toyota Camry dan toch begonnen? ;)
@Floris: MP3 -speler aanzetten en lezen gaat toch wel tegelijk?
Verder ben ik wel benieuwd naar foto's van omgeleide treinen door alle spoorweg-ellende van het afgelopen weekend.
Die foto's zullen eerdaags wel opduiken.
mvg,
Gert
-
Wel als je met Vrouw en/of moeder en/of kinderen en/of vriendin en/of zussen/broers of andere zanikende meepassagiers opgescheept zit ;D ;D
als t je eigen auto is heb je het recht om ze er op elk moment dat jou uitkomt uit te flikkeren.
Enne Gert, dat probeerde ik natuurlijk, maar dat ding kwam niet over het gemeut heen. :-X
-
Is het roestproces in de vloer van je Toyota Camry dan toch begonnen? ;)
Wat voor proces?
Wat ga je nou een gekke dingen zeggen Gert. Vrijdag een beurt in verband met het passeren van de 250.000 kilometer. Je hoort wel wat de conditie is.
Heb je nog steeds die Ficus?
-
Wat vertraging.. stond zaterdag na de Kólle beurs twee uur stil op de A46 na een ongeval. Schnitzel moest dus ook lang wachten! Simpel...gewoon pech.
-
Ben eindelijk weer bijgekomen van een wandeling vanaf het viaduct boven de A2 terug naar Utrecht terweijde ;D Uit ic vanuit gouda. Wat ik echter niet begrijp is het volgende. Men had zaterdag via de (nood)winterdienst kunne rijden. Wissels krukken en vastleggen trein op zicht laten rijden. Iedere richting één spoor.
Ja, zonder dat er iemand op de post zit die bewaakt dat treinen niet mekaar hetzelfde gebied in krukken ?
Reminder, de seinzaal kon niet gebruikt worden, dan heeft een TRDL dus geen werkplek.
En dat houdt in dat hij geen overzicht heeft, en ook onbereikbaar is voor het treinverkeer...
-
Ja, zonder dat er iemand op de post zit die bewaakt dat treinen niet mekaar hetzelfde gebied in krukken ?
Reminder, de seinzaal kon niet gebruikt worden, dan heeft een TRDL dus geen werkplek.
En dat houdt in dat hij geen overzicht heeft, en ook onbereikbaar is voor het treinverkeer...
Vergeet daarbij ook niet dat de spanning van de bovenleiding is gehaald.
Jeroen
-
Discussie over de toekomst van Prorail heeft een eigen topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32557.0.html) gekregen.