BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Mispoes op 24 July 2010, 14:42:50
-
Zoals reeds opgemerkt in het topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6790.msg444682.html#msg444682) van Karst ga ik een DE-5 bouwen op basis van mat.'46. Ondanks de verschillen zie ik ook veel overeenkomsten tussen beide treinstelseries. Ik heb in de loop der tijd de nodige ervaring opgedaan met het versnipperen van tweetjes tot viertjes en wil nu de stap gaan maken naar een DE-5. Voor sommige onderdelen hoop ik een beroep te kunnen doen op collegamodelbouwers.
Ik trek ruim een jaar uit voor de bouw van dit stel. Op de eerste plaats ligt er nog veel werk te wachten dat voorrang heeft. Daarnaast kan ik de kosten een beetje spreiden. Naar verwachting gaan er 4 à 5 tweetjes door de gehaktmolen...
Het model wordt rood met blauwe banen en witte vignetten en krijgt het nummer 185. Geïnspireerd door een plaatje in RailHobby 9-1983 van Otto Dijkstra, waarmee ik voor het eerste kennismaakte met de DE-5. De 185 werd als laatste van zijn soort in 1976 gesloopt, hieruit kan worden opgemaakt dat ik de DE-5 nooit heb gekend...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img696.jpg)
185 terzijde te Zwolle Rangeer, augustus 1975, foto: Otto Dijkstra
Ik hoop het stel op Eurospoor 2011 te kunnen tonen. Vanaf begin 2011 krijgt de 185 gezelschap van de 196 (zelfde kleurstelling, andere indeling) die door een vriend van mij gebouwd zal worden. Het is de bedoeling dat we veel samen gaan bouwen en van elkaar zullen leren... Ik zet binnenkort de eerste stap door aan de Boo te beginnen, daarna de Bk en dan zijn we wel rond de jaarwisseling waarna de 196 zich er bij kan voegen.
-
HOERAAAAAAAAAAAAAAAAAAA zet m op poesmans (y), ik ben benieuwd, en treinen door de gehaktmolen ?...is aan jouw wel besteed.
eric
-
Is ie al verkocht ? 8)
-
Zoveel centjes heeft zelfs Rupsje Nooitgenoeg niet...
(m.a.w. deze is voor papa!)
-
Frank,
Ik ben erg benieuwd.
Succes met de bouw, ik zal het zeker op de voet gaan volgen (y)
Grts,
Dennis
-
Ik ben erg benieuwd hoe die gaat worden
suc6 en groet martijn
-
Leuk Frank, ik ga je zeker volgen met de bouw!
Ben je al aan het zagen? ;D
Groeten,
Oscar
-
Nee, ik moest tekeningen en artikelen inscannen ;)
(dadelijk via je gewone mail)
-
:-*
U wordt vriendelijk bedankt!
met deze informatie kunnen we wat!
-
Hee Frank,
Met veel belangstelling zal ik de bouw van de dieselvijf gaan volgen.
Erwin
-
Toe maar, acht tot tien bakken Mat. '46 om een DE-5 te bouwen (wat ik persoonlijk trouwens een bijzonder fraai treinstel vind, al was het maar omdat geen enkele bak gelijk is).
Maar heb je nooit overwogen om een minder, eh, onzuinige methode te gebruiken? Of liggen die Mat. '46-en toch voor het oprapen?
Nou nog een Mat. '40. :)
- Peter
-
Zoveel centjes heeft zelfs Rupsje Nooitgenoeg niet...
(m.a.w. deze is voor papa!)
Ok
-
Maar heb je nooit overwogen om een minder, eh, onzuinige methode te gebruiken? Of liggen die Mat. '46-en toch voor het oprapen?
Nou nog een Mat. '40. :)
Ik sta niet bekend als de meest economische bouwer in dat opzicht, er zijn wel methoden om het wat minder kostbaar te maken maar dan wordt er beknibbeld op kwaliteit en daar ben ik geen voorstander van. Er komt veel afval vrij dat weer goed bruikbaar is voor andere projecten. En ach, dit ene treinstel mag wat geld & moeite kosten. Het blijft (voorshands) bij dit ene treinstel en dat stel is voor mij.
Nee, geen mat.'40: die is saai en past niet in mijn thema (alhoewel... als sloopstel hebben enkele elektrische vijven 1973 gehaald...). Overigens & overigens: de geplande 196 van mijn maat bezit wèl 3 voormalige elektrische bakken...
-
Ik hoop het stel op Eurospoor 2011 te kunnen tonen. Vanaf begin 2011 krijgt de 185 gezelschap van de 196 (zelfde kleurstelling, andere indeling)
Ah leuk ! een DE-5 Build-Off 8) En misschien worden het er dan wel 3 ;D Alleen ga ik er geen x-stuks Mat '46 aan wagen. Hooguit 1 is genoeg ;)
...Ik zet binnenkort de eerste stap door aan de Boo te beginnen...
Da's in ieder geval een goed idee ;) Zo was ik ook begonnen :) Waarom ? omdat het de kleinste bak is :P
Grtzz en veel suc6 Frank en maat van Frank !
Karst
-
Ik had ontdekt dat de Piko Hondekop onderstel ook op de oude lima mat46 past.
Misschien dat je er iets mee kan qua onderdelen en koppelingen.
Gr Andre
-
dat maakt het evt wel makkelijker om aan lange bakken te komen...
-
Frank,
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Je bent nog steeds niet om naar de Karst/Gerco manier ;)
4 à 5 2-tjes wordt mij toch wat teveel van het goede. Ik denk dat ik de ontwikkelingen van Karst ga afwachten.
Succes!
Bart
-
daken en schortplaten blijven lastig op de geplotte manier... de rest is goed van plaat te plotten of frezen.
-
Hoi,
Vanochtend 'even' de kop dik volgekledderd met primer. Groeven zijn nu dicht ;) Details ook bij na weg :P ...
Anyway, voornamelijk om onderstaande monatge foro te kunnen maken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img696.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frank_1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frank_1a.jpg)
Heb het perspectief van de witte kop niet helemaal goed :( ( foto te hoog genomen en te dicht bij ... )
Grtzz,
Karst
-
2 draadjes DE-5, toe maar.
De ramen in de kop zouden nog iets groter kunnen denk ik?
Karst en Frank,
Hebben jullie al eens geïnformeerd bij Maykel? Hij heeft deze koppen voor de omBC als prototype en hij is daarmee van plan om zowel mat '40 als de DE-5 uit te brengen. Dat kan nog wel jaren duren, maar de koppen afgieten in resin kan best sneller.
De styreenplot methode ken ik van de plan U en de Lima bakken methode van de Hondekoppen. Ik denk dat ik wacht op de messing bakken van Maykel.
mvg,
Ivo
-
Ah leuk ! een DE-5 Build-Off 8) En misschien worden het er dan wel 3 ;D Alleen ga ik er geen x-stuks Mat '46 aan wagen. Hooguit 1 is genoeg ;)
Dat bedoelde ik dus, de 'manier Frank' (knip- en plakwerk van bestaande modellen) tegenover de 'manier Karst' (beetje knippen en verder plotten). En dan heb je nog de 'manier Floris', die waarschijnlijk aan een stuk PVC-buis genoeg heeft om er een DE-5 van te maken. :)
- Peter
-
tegenwoordig eerder de hele zaak in acad mikken en frezen op werk... (y)
-
Dat bedoelde ik dus, de 'manier Frank' (knip- en plakwerk van bestaande modellen) tegenover de 'manier Karst' (beetje knippen en verder plotten). En dan heb je nog de 'manier Floris', die waarschijnlijk aan een stuk PVC-buis genoeg heeft om er een DE-5 van te maken. :)
Dat was vandaag hier ook nog even onderwerp van gesprek, Ernstgoed was vandaag op bezoek: ieder doet het op zijn eigen manier. Ik zie mij nu eenmaal geen schortplaten en daken maken van spanten en daar om heen het oppervlak krullen... Een deel van de plotmethode is echter zeer bruikbaar voor mij: ik heb ooit een plan U gebouwd met het door Gerco geplotte deel van de machineruimte. Gisteravond heb ik een positieve reactie gekregen van Gerco op mijn vraag of hij mij wil helpen met o.a. de zijwanden van de mD (machineswagen DE-5).
En Floris? Ja, die kwam ook nog ter sprake: Floris maakt van afval de mooiste dingen dat is het verschil tussen een modelbouwer en modelverbouwer...
-
...op mijn vraag of hij mij wil helpen met o.a. de zijwanden van de mD (machineswagen DE-5)...
Frank, ik alle tekeningen van beide uitvoeringen van de motorwagen. En... de Boo al getekend in AutoCad en geplot ;) En... zoals je weet, is mijn maatvoering die van Lima Mat '46 ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9196.jpg)
... geldt ook voor de kop ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, dat ziet er al leuk uit!
Maar, die neus is zo van de zijkant gezien wel erg schuin/spits à la mat. '46. Vergelijk eens met deze foto: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/151177
Maarten
-
ik zie er niet veel verkeerds in, karsts foto is meer van opzij en van boven gemaakt.
-
Kijk aan, de PVC-buis-modelbouw-Paus himself geeft zijn zegen! ;D
mvg,
Gert
-
Ja, ho eens even! Dat is wel heel kort door de bocht. Kijk en vergelijk:
(http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=052015z&imgn=1)
Bron: www.bert11.homeip.net
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9196.jpg)
Maarten
-
Eerlijk gezegd heb ik ook het gevoel dat de neus platter moet zijn. En pas maar op, want anders zijn hierdoor de Reitsma snorren van Frank te kort en krijgen we weer een Artitec DE-1 soap....... :o
Jeroen
-
Maarten heeft een punt(je)... ;D
Net even de Werkspoortekeningen er bij gehaald... Het lijkt er op, dat het 'voorhoofd' ca. 0.5 - 0.7 mm te ver naar achter wijkt.
De oorzaak is ook gevonden ;) De ronding tussen de sluitseinen is iets te vlak... :( De tekening ook gechecked, die lijk daar wel goed... Zal dus met het schuur- en plamuurwerk te maken hebben :-[
Grtzz,
Karst
-
Dat was vandaag hier ook nog even onderwerp van gesprek, Ernstgoed was vandaag op bezoek: ieder doet het op zijn eigen manier. Ik zie mij nu eenmaal geen schortplaten en daken maken van spanten en daar om heen het oppervlak krullen...
Dat zie ik mezelf ook niet doen, ik heb nog nooit iets fatsoenlijks uit een styreenconstructie met spanten gekregen. steeds smallere plaatjes stapelen en daar dan een gebogen plaatje overheen werkt veel beter, heb je geen deuken tussen de spanten in. Scherpe knikken moet je nooit willen buigen, daar moet je kwartrond profiel voor nemen
-
Maarten heeft een punt(je)... ;D
Net even de Werkspoortekeningen er bij gehaald... Het lijkt er op, dat het 'voorhoofd' ca. 0.5 - 0.7 mm te ver naar achter wijkt.
In stilte ben ik ook al bezig een kop van mat.'46 te maken. Gisteren hardop zitten nadenken met Ernstgoed in de buurt... Wellicht een deel van de 3D-kop van Karst in de Lima kop. Eens kijken of Bert Stortenbeker toevallig ook nog mat 40 gekoppeld aan mat 46 heeft gefotografeerd...
-
Eens kijken of Bert Stortenbeker toevallig ook nog mat 40 gekoppeld aan mat 46 heeft gefotografeerd...
Zoiets?
http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=018438d&imgn=1 (http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=018438d&imgn=1)
(Van de site van Bert)
-
Die bedoel ik, helaas heeft hij geen 2x groen met snor, dat had de vergelijking nog gemakkelijker gemaakt...
-
steeds smallere plaatjes stapelen en daar dan een gebogen plaatje overheen werkt veel beter, heb je geen deuken tussen de spanten in. Scherpe knikken moet je nooit willen buigen, daar moet je kwartrond profiel voor nemen
Slim idee, ik stapel alles en daarna vijl en schuur ik de hele zooi in model.
Op jouw manier scheelt het een hoop werk.
Dank je! :-*
Groeten,
Oscar
-
Gisteren is EJ weer langs geweest om aan de buffetrijtuigen te werken. Na de middag hebben we maar eens even naar de DE-5 kop gekeken op basis van mat.'46. Foto's en boeken erbij gepakt... EJ toog aan het werk... wat theoretisch gebrabbel over gekromde vlakken, lichtinval... ik heb hem zijn gang maar laten gaan. Een broedende kip moet je niet storen, niet waar? Wat er uit kwam... oordeel zelf maar! Ik kan hier wel mee verder! :-* (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3341.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3341.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3342.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3342.jpg)
We hebben wat karton op maat gesneden en als ramen er achter gezet om een beter beeld te krijgen. Eigenlijk hadden we ook nog even de raamranden op het karton moeten trekken, nu lijken de ramen wat te groot.
-
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit!
Ik heb ooit een modelbouwer gekend die op basis van Lima mat. ´46 een OmBC aan het bouwen was en ook de kop had aangepast. Helaas is dat model nooit afgekomen en is zelfs in de vuilnisbak verdwenen omdat zijn vrouw per ongeluk erop had gestaan...
Maarten
-
Volgens mij ken ik dat verhaal, die vrouw is later teruggevonden in de tuin van de buren... ;D
Ik heb 2 x in het verleden een omBC gebouwd op basis van mat 46, zal eens foto's opzoeken.
PS
Bekentenislectuur: de kop rechts is het Kippenhok
-
Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit Frank! Het is afzien een hele dag EJ om je heen en het kost je liters sinas, maar dan heb je ook wat! ;)
Ik ben benieuwd naar het vervolg! Ga je hem nu ook blauw spuiten en met de kop van Karst (ik bedoel hier niet zijn hoofd) vergelijken?
Jeroen
-
;D
Geen idee, ik weet dat de betreffende bouwer er niet echt blij van werd.
Ja! Die foto´s willen we zien!
En wanneer gaat hij er als een kippenhok uitzien?
-
om eerlijk te zijn vind ik m toch net niet helemaal... de spijlen hellen iets teveel heb ik het idee, en ramen 2 en 6 lijken me wat te breed... al met al zit je in de buurt, maar het is m nog net niet. Ook boven de ramen is ie nu iets te vlak heb ik de indruk. Nouja, gelukkig hebben jullie nog een kop om te verhakkelen, moeten die kippen maar ff onder het deksel van een braadpan schuilen ofzo... ;D
-
Ik weet het niet Floris... Ik wou dat er zich eens wat deskundigen hierover uit gingen spreken...
-
Hah de enige deskundige is de bouwer van de kop, namelijk hij bevalt of hij bevalt niet ;D ;D ;D
-
Een foto maken onder dezelfde hoek als de grootspoorfoto die hier ergens in een v.d. draadjes staat en dan de twee over elkaar heen computeren, dan zie je het zo.
Ik heb hier trouwens wel een braadpan met deksel, dus..
Stephan.
-
Ik weet het niet Floris... Ik wou dat er zich eens wat deskundigen hierover uit gingen spreken...
Nou Floris, jij kunt naar huis... ;D
-
nou, nu ik lekker thuis zit, waag jij es een poging tot deskundologie, zo anders dan een zephyr ofzo is zo'n kop ook niet, dat kan jij best zien. ;D
-
Deze dingen zijn niet mijn vakgebied natuurlijk, maar ik zal vannacht als je dat leuk vind (en ik het niet vergeet) kijken of ik wat gelijkenis kan vinden... ;)
-
We hebben wat karton op maat gesneden en als ramen er achter gezet om een beter beeld te krijgen. Eigenlijk hadden we ook nog even de raamranden op het karton moeten trekken, nu lijken de ramen wat te groot.
Maar onmiskenbaar Mat '40. Jammer dat er niets van bewaard is gebleven, een DE V zou geweldig zijn geweest (maar waar had je zo'n ding moeten laten......?). Succes met bouwen!
-
Voor zover mijn mening er toe doet:
de spijlen hellen iets teveel heb ik het idee
Klets niet!
ramen 2 en 6 lijken me wat te breed...
Nee hoor, ze lijken breder dan de ramen 1 en 7 precies zoals ik op foto's op het net zie.
al met al zit je in de buurt, maar het is m nog net niet.
Jawel, nu voor het eggie en aan een bak plakken!
Ook boven de ramen is ie nu iets te vlak heb ik de indruk.
De topseinen moeten wat groter, da's alles.
Ik zou er zo een DE-5 van maken.
-
Hmm, ik zie nu dat raam 2 en 6 toch behoorlijk groot zijn. Mijn resin mat. '40-kop klopt aardig. Het gedeelte boven de voorste ramen is alleen nog te recht:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P1012101-3.jpg)
(http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=005079d&imgn=1)
Bron: www.bert11.homeip.net
Maarten
-
Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat!
Is de breedte van die neusjes hetzelfde als die van de Lima hondekoppen of toch smaller?
-
Hij was zo breed en hoog als die van de Lima Hondekop. Het grappige is dat door de kop smaller te vijlen, de deur rechter wordt (was bol) en ook de totale verhouding van de kop beter klopt dan dat deze was.
Maar goed, het gaat hier om de DE-5 van Mispoes, dus ik ga dit draadje niet verder vervuilen met mijn elektrische mat. '40-stel in aanbouw. Hier zal ik t.z.t. een apart draadje over openen.
Maarten
-
Ach, wat heet vervuilen Maarten? Het topic is niet mijn eigendom en het is prima als alternatieven getoond worden. Ik heb zelf de bouwwijze van Lima Hondekoppen met "Spoorcuriosa"koppen i.c.m. Mastica definitief verlaten. Ik bedoel het niet aanmatigend maar ik wil na zo'n 20 jaar weer eens een stapje verder. De thans door jou gebruikte koppen waren decennia lang een prima alternatief maar de breedte en de hoogte van de Lima Hondekop begon mij steeds meer tegen te staan. Vergelijk het maar met de plan W van Roco die jarenlang goed genoeg was voor ons maar nu weten we hoe een LSM of een Att smaakt... Ik wil een DE-5 die goed past bij de DE-1 die we in de winkel kunnen kopen. Overigens is een goed gebouwd stel volgens de oude methode nogal altijd beter dan een slecht gebouwd exemplaar via de nieuwe...
Ik zou er zo een DE-5 van maken.
Gaan we doen!
-
Voor zover mijn mening er toe doet:
Klets niet!
Nee hoor, ze lijken breder dan de ramen 1 en 7 precies zoals ik op foto's op het net zie.
Jawel, nu voor het eggie en aan een bak plakken!
De topseinen moeten wat groter, da's alles.
Ik zou er zo een DE-5 van maken.
je had m gauw door ;D ik had zondag bij Frank die kop in elkaar gefrut (half uurtje bouwen, 4 uur in de trein ;)) en we waren benieuwd of er nog wat gekrakeel uit te slepen zou zijn hierzo...
-
Gaan we doen!
En wanneer ziet het kippenhok dan het levenslicht? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een plaatje van het echte kippenhok!
Maarten
-
Dat kippenhok komt er voorlopig nog niet, andere, meer belangrijker zaken gaan voor. Ook ik maak wel eens iets niet af. ;D Wat het echte kippenhok betreft, ik heb alleen een foto bij Koek in Mijdrecht gemaakt. Op de Flevohof is het verbouwd tot dit kippenhok (http://www.kippenhok-konijnenhok.nl/popup_image.php?pID=14&image=0). Hoewel flink verbouwd, zijn de divergerende lijnen van de mat.'46-kop goed te zien.
-
Zo maar een door mijn hoofd waaiende gedachte: zou de DE-II van Holland Rail geen geschikte basis zijn voor een DE-5? Dan heb je alle voordelen van de te grote/hoge uitvoering, de aardig op maat zijnde kop en de (voor de DE-II) foute schortplaten. Heb je ook eindelijk eens een excuus om dat treinstel aan te schaffen! ;D
mvg, Paul
-
Argh! Kots! (misselijk)
-
Je mag er gelijk in zagen hoor, hij hoeft niet in de vitrine :)
-
Op de Flevohof is het verbouwd tot dit kippenhok (http://www.kippenhok-konijnenhok.nl/popup_image.php?pID=14&image=0). Hoewel flink verbouwd, zijn de divergerende lijnen van de mat.'46-kop goed te zien.
Jaja... ??? Ik heb ene hoop fantasie, maarre...
De Holland Rail DE-II-kop op schaal? Ik meen een foto op dit forum gezien te hebben van een Artitec DE-I en een monsterlijk grote HR DE-II. Een zelfde soort verhouding als een Lima Hondekop en een van Piko.
Maarten
-
Wat monsterlijk is voor een DE-I/II hoeft dat nog niet te zijn voor een DE-V. Het zou mij nog niets verbazen wanneer de buitenmaten hiermee aardig overeenkomen. Wanneer het dan nog (veel) te groot is vraag je je af wat ze bij Holland Rail destijds als referentie hebben gebruikt. Een olieverfschilderij?
mvg, Paul
-
Foto gevonden in de materieelbespreking. Karst vind je het erg dat ik hem nog even hier neerzet?
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-I/Rood_3.jpg)
Zo te zien wordt een groot deel van de monsterlijkheid veroorzaakt door het te hoog op de poten staan. Wanneer je daarvoor compenseert valt het allemaal reuze mee.
mvg, Paul
-
Dat zie ik toch anders. Het lijkt wel een 00-model.
-
Inderdaad. Die DKM lijkt wel 10% groter!
mvg,
Gert
-
Zo te zien wordt een groot deel van de monsterlijkheid veroorzaakt door het te hoog op de poten staan.
Bij de DKM DE-2 is sprake van algehele monsterlijkheid...
valt het allemaal reuze mee.
Zo erg is het dus helemaal niet... (het is véél erger)
-
Tussen de twee zit wel 20 jaar, en toen de tijd waren er een hoop mensen maar wat blij met het model.
Of je moest Philotrain centen hebben.
Maar nu zou ik ook deze niet meer aanschaffen (hoeft ook niet, heb hem al).
Steef
-
Tussen de twee zit 15 jaar maar laten we die DKM nu maar laten voor wat het is want anders wordt het dit draadje wel vervuild (en niet alleen in overdrachtelijke zin).
-
je had m gauw door ;D ik had zondag bij Frank die kop in elkaar gefrut (half uurtje bouwen, 4 uur in de trein ;)) en we waren benieuwd of er nog wat gekrakeel uit te slepen zou zijn hierzo...
En zo is dat! Deze kop heeft mij slechts Bockworsten, Bitburgers en een Bami Ketjaptafel gekost... (y)
-
Ofschoon dit draadje al een flink aantal jaren oud is, ben ik best wel nieuwsgierig of dit project ooit verder afgemaakt is.
Ik heb namelijk dezelfde plannen....
Marco.