BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Jeronimos op 19 July 2010, 16:44:10
-
Dag,
Mede naar aanleiding van dit bericht; http://www.nu.nl/economie/2295809/hsl-gaat-deels-zonne-energie-rijden.html
hoe denken wij hier over?
Kan wel wat voor en nadelen bedenken
Voor:
minder uitstoot centrales
Geen extra ruimte gebruikt voor neerzetten panelen
geld
nadelen:
efficiency zonnepanelen
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
ontsierend gezicht
geld
Ik denk dat er nog heel wat zonuren nodig zijn voordat dit echt gemeengoed wordt, maar niettemin leuk initiatief.
groet Jeroen
-
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
Nee, dat kan niet. Zonnepanelen wekken gelijkspanning op. Die moet eerst in een omvormer worden omgezet in 50Hz wisselspanning waarna die, eventueel via trafo's, in het net wordt teruggevoed.
Het amperage hoeft geen probleem te zijn. Hoe meer van die panelen, hoe meer amperes.
-
Die berichten van metro's en trams die op groene stroom rijden vind ik sowieso al onzin (het komt immers uit hetzelfde draadje) vind ik dit dus ook: het is werkelijk een schijntje wat je met die zonnepanelen bijdraagt aan het rijden van een trein. Ze moeten panelen inzetten waar ze echt ergens aan bijdragen. Gewoon op woonhuizen dus.
-
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit. Voor de transportverliezen maakt het wel uit, dus je moet ze aansluiten op het dichtstbijzijnde net.
-
Ik dacht dat fotovoltaïsche panelen zich inmiddels wel bewezen hadden...
-
@ stig: ook hiervoor?
-
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen? Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?
-
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit.
Nee, dat snap ik, maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn: je hebt die panelen lekker dicht bij de verbruiker zitten.
Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"
-
Menno, zelden worden die panelen als een self-supporting systeem aangesloten. Overwegend doen de panelen 12 of 24 of 48V opwekken -> omvormer 230V -> omvormer start pas als die aan de 230V huisinstallatie hangt. Dit is een veiligheid. Als je de stroom er thuis afhaalt, wil je niet dat je panelen lekker 230 erop blijven zetten.
Een collega van mij heeft wel een selfsupportting systeem, maar hij woont dan ook in een gebied waar regelmatig de stroom eruit gaat. Met een keuzehandel zet hij dan manueel de boel op accubedrijf.
Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"
Ze hoeven het niet te doen... Waarom nou weer zo'n negatieve houding? Heeft er iets in de telegraaf gestaan ofzo?
-
...maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn...
Ik moet nog zien dat iemand het aandurft om met zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn. Echt zelfvoorzienend betekent dat je je aansluiting bij het elektriciteitsbedrijf opzegt.
Wat die panelen op de Brasschaatse tunnel betreft, het bericht is vaag over hoe dat is aangesloten. Er wordt gesteld dat ze onder meer de treinen voeden. Als Infrabel slim is dan hebben ze die panelen op hun eigen net aangesloten. Dat maakt dat hun elektriciteitsmeters iets trager tellen.
-
een self-supporting systeem is nog minder rendabel dan terugleveren
accu's hebben ook verliezen en kosten daarnaast ook nog veel en gaan niet lang mee.
stroom die terug geleverd word, zoekt gewoon de kortste weg naar een verbruiker.
En of dat nou een trein of spaarlamp is dat maakt die stroom niets uit
De panelen op die tunnel leveren ook gewoon aan het net
want die piek belasting van een voorbij razende trein kunnen ze waarschijnlijk niet leveren
en de rest van de tijd moeten ze ook hun energie kwijt
-
Volgens mij hebben 'wij' ook nog zo'n tunnel die we voor het plaatsen van zonnepanelen kunnen gebruiken: De Doos van Barendrecht. En eigenlijk zou geen enkel groot plat dak ongebruikt moeten blijven...
Op sommige emplacementen ligt ook 'dode' ruimte waar niets mee gebeurt. Mooie plek voor een windmolen. Herrie is er daar toch al en vogels houden ook niet zo van treinen. Maar ja, in Nederland gaan we er eerst over zeuren en rechters lastig vallen. Daarom lopen wij ook zo achter op dit gebied. Wie wel eens in Denemarken is geweest, weet wat ik bedoel...
Raymond v/d Hoven
-
helemaal mee eens
Maar geef de gewone burger dan ook eens een beetje subsidie
want alles gaat op dit moment naar de grote jongens met hun groene plannen
Ik vind best dat er ook op particulier gebied wat gedaan mag worden
mits dit dan ook goed gebeurt natuurlijk.
Een mooi voorbeeld nog gezien dit weekend met een zonne boiler en warmte pomp combi
altijd warm water. en geen gas meer nodig (y)
-
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen?
Nee.
Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?
Ja
Ik begrijp best dat daar wat extra voor nodig is, maar ik lees in jouw zin met " dat fotovoltaïsche panelen zich al bewezen hadden" dat je dat meer algemeen bedoelt en vroeg mij dus af of je hiermee ook de bedoelde dat ze al treinen al konden voedden.
Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwp en niet praten over huizen op zonne-energie?
-
wat bedoel jij onder treinen voeden?
een zonne paneel kan je altijd aan de bovenleiding koppelen
en levert dan een beetje energie aan een trein die dan langs komt
maar volledig op zonne energie rijden is wel even wat anders en zo goed als onmogelijk
-
Dat wilde ik net zeggen. ;D
-
Treinen voeden bedoel ik mee dat dat de zonnepanelen ervoor zorgen dat de treinen kunnen rijden alleen gevoed door zonnepanelen.
Stig: duh
Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwerp Hoe wij denken over treinen op zonne-energie ( in 1:1) zonder al te technische verhandelingen
-
´tuurlijk kan dit, mijn creatie van vorig jaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1605_1.jpg)
ik moet hem eens opzoeken, met dit weer rijdt hij vast als een speer.
nog een filmpje als bewijs van de werking:
http://s897.photobucket.com/albums/ac173/tamtamm/?action=view¤t=MVI_0277.flv
-
om mogelijk, in real live dan
Treinen voeden bedoel ik mee dat dat de zonnepanelen ervoor zorgen dat de treinen kunnen rijden alleen gevoed door zonnepanelen.
Stig: duh
-
´tuurlijk kan dit, mijn creatie van vorig jaar:
ik moet hem eens opzoeken, met dit weer rijdt hij vast als een speer.
nog een filmpje als bewijs van de werking:
http://s897.photobucket.com/albums/ac173/tamtamm/?action=view¤t=MVI_0277.flv
En dan heb je ook geen bovenleiding nodig. Bij een treinstel hoeft dit dan ook geen probleem op te leveren lijkt mijn dan.
Martijn
-
Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwerp Hoe wij denken over treinen op zonne-energie ( in 1:1) zonder al te technische verhandelingen
Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.
-
Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.
Omdat de discussie erg snel dood bloed als je alleen maar daar naar kijkt. Ik wil juist meer iets in de trant van (een gedeeltelijke quote van jouw) ik vind een windmolen niet mooi dus..... tegenover ik vind een windmolen wel mooi dus....
Ik besef dat treinen op zonne energie nu (nog) niet economisch is en dat het technisch wel kan maar dat de zonnepanelen alleen niet genoeg zijn om de treinen van elektriciteit te voorzien. Dat besef ik maar betekent ook al heel snel einde discussie.
-
Nou veel plezier ermee dan.
-
Dat besef ik maar betekent ook al heel snel einde discussie.
Er valt inderdaad niet zo veel meer over te discussiëren. Technisch gezien is het een druppel op een gloeiende plaat, en economisch gezien zal het pas haalbaar worden als olie en aardgas echt op zijn.
Alleen de echte idealisten zullen zonnepanelen plaatsen zonder over subsidie te mekkeren.
-
Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.
Windmolens die elektriciteit opwekken kunnen echt wel mooi zijn, zoals "de Nolet" in Schiedam(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nolet.jpg)
Een moderne molen naar oud voorbeeld kan dus wel.
Zomaar terug leveren aan het net gaat trouwens ook niet! Je zal als klant/bedrijf een teruglever contract moeten hebben met je energiebedrijf anders leverd het niet veel op dan dat je alleen bezuinigt op je eigen verbruik. alle opgewekte energie die je zelf niet gebruikt gaat dan in het net zonder dat je daar een cent voor terug krijgt.
En ja, oude meters lopen terug als je energie opwekt met zonnecellen of windmolen in je tuin, maar moderne meters hebben een terugloop beveiliging, en staan dan gewoon stil.
Je bespaar dan wel, maar verdien niets meer terug.
-
Zomaar terug leveren aan het net gaat trouwens ook niet! Je zal als klant/bedrijf een teruglever contract moeten hebben met je energiebedrijf anders leverd het niet veel op dan dat je alleen bezuinigt op je eigen verbruik.
Je hoeft niet perse een teruglevercontract te hebben. Maar je moet wel toestemming hebben om een opwekmachine aan het net aan te sluiten. Dat mag je niet zomaar op eigen houtje doen.
-
Je hoeft niet perse een teruglevercontract te hebben. Maar je moet wel toestemming hebben om een opwekmachine aan het net aan te sluiten. Dat mag je niet zomaar op eigen houtje doen.
Nou Klaas, ik weet niet waar je dit op baseer, maar bij mijn werkgever (een hele groote energie leverancier) nemen wij geen elektriciteit af zonder dat er een contract voor is gemaakt wat betreft opgewekt vermogen en de prijs die er voor wordt betaalt door het energiebedrijf. Wij als energie bedrijf moeten zelf elke dag opgeven wat wij aan vermogen denken af te zetten op de markt. Hier zit een energiemarkt achter zoals je gewent bent op de beurs met inkoop en verkoop van energie. Koopt het energie bedrijf te weinig in voor een dag, dan krijgt hij een naheffing(boete) omdat er te weinig is in gekocht. Het zelfde geldt voor de grootverbruik klanten (dus niet de huishoudens). Neem jij als bedrijf niet af wat je hebt afgesproken moet je er toch voor betalen, het is door jou energie leverancier immers al ingekocht.
Sluit je als bedrijf een windmolen aan op je installatie, die vervolgens via de aansluiting terug staat te leveren aan het net zonder overeenkomst met de energie leverancier, dan geef je je energie gratis weg.
Het is dus iets ingewikkelder als dat je denkt! Het is vandaag de dag (na de liberalisering van de energie markt)een handel op zich met prijs afspraken en beurs koersen.
Gideon
(Werkzaam bij het meetbedrijf van een grote E-leverancier)
-
Gideon, als je nou een *extra* elektrisch apparaat compenseert met een terugleverapparaat, is er per saldo geen verandering in de situatie.
-
Gideon, ik heb zelf ook gewerkt bij het meetbedrijf van een energiebedrijf, dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt.
Ik doelde eigenlijk meer op een particulier die een klein windmolentje heeft, of een paar zonnepanelen. Er zal niemand van wakker liggen als die een paar kWh terugblaast zonder daar een vergoeding voor te vragen. De jongens die de energiebalans moeten rechtbreien zullen daar echt niks van merken.
Maar hij moet wel toestemming hebben om een opwekeenheid parallel aan het net te hebben. En dat wou ik even benadrukken, ga niet als particulier zitten klooien zonder met de netbeheerder te overleggen, want je kunt levensgevaarlijke situaties creëren
-
en anders zet je toch een zooi mooie geraniums met lampen, afzuiging etc op je zolder onder je dak vol nieuwe zonnecellen, merken ze niks bij t electriciteitsbedrijf.
-
Een (smalspoor)trein op zonnenergie bestaat al jaren (zie: http://www.solarbahn.de/ (http://www.solarbahn.de/)). Ik heb deze motorwagen al een aantal keren zelf mogen rijden en dat gaat echt als de brandweer..
Groeten,
Michael
-
Gideon, als je nou een *extra* elektrisch apparaat compenseert met een terugleverapparaat, is er per saldo geen verandering in de situatie.
Als je er van uit ga dat het opgenome vermogen gelijk is aan het opgewekte vermogen dan heb je gelijk.
Maar in de praktijk is dit nooit het geval.
-
Ach, als er een ding mij opgevallen is bij die elektrojongens, dan is het dat een tolerantie van 15% niet ongewoon is. Moet je in de werktuigbouw eens mee aankomen. Dan past die as echt niet hoor... ;D
-
Is appels met peren vergelijken! Energie transport en opwekking is geen maatwerk zoals het vervaardigen van onderdelen in de metaal.