BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jan Bennink op 22 December 2009, 17:18:03
-
Het zal even wennen zijn, net gelezen:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/456561/OV-Achterhoek-gaat-naar-Arriva.htm
In dec 2010 het busvervoer in de Achterhoek naar Arriva en in dec 2012 de treinen:
Arnhem-Tiel, Arnhem-Winterswijk en Winterswijk-Zutphen.
Met groet, Jan
-
Oeff, dat moet pijn doen.
Jos.
-
Dat is extreem zuur voor Syntus. Dat bedrijf heeft gevoelsmatig toch zijn wortels in de Achterhoek.
Hoe moet het nu met Syntus verder?
mvg,
Gert
-
En Syntus heeft pas voor de treinen onderhoud met Voith een contract afgesloten.
Wel jammer. Weer een vervoerder minder.
-
Wel jammer. Weer een vervoerder minder.
Nog niet! De Twentse lijn is nog voor Syntus. En de wisseling in de treindienst in de Achterhoek en de Betuwe gaat pas in 2012 in (volgens de krant...)
Met groet, Jan
-
In de achterhoek rijden toch DM 90 Stellen? Worden die dan ook vervangen door die GTW's?
Gr. Iven
-
Dat zal wel even duren denk ik. Misschien dat Arriva de DM'90 en Lint in Arriva kleuren omverft ;D
-
zonde.....
Wordt het niet beter van vrees ik..
Syntus had het m.i. goed onder controle.
mvg,
Sander
-
Dat zal wel even duren denk ik. Misschien dat Arriva de DM'90 en Lint in Arriva kleuren omverft ;D
Ik denk het niet Bart, want bij een nieuwe concessie hoort ook nieuw materieel.
In 9 van 10 gevallen mag dan niet met oud materieel worden verdergegaan. (uitgezonderd op tijdelijke basis)
Jos.
-
Nou beste Achterhoekers... bereid u voor op een grote chaos...
Alles wat 'niet-Friesland' heet is voor Arriva nogal moeilijk om zonder chaos te beginnen...
-
Ach, Veolia is hier ook met chaos begonnen, nu loopt het toch vrij aardig nu we een aantal jaar verder zijn.
Effe door de zure appel heenbijten. ;D ;D
Jos.
-
Ach de Linten zijn toch niet gebouwd om veel langer door te rijden dus kan Synthus makkelijk in geslinkte vorm verder gaan scheelt ze ook weer een bestelling voor nieuw matrieel.
-
dat is jammer, ben benieuwt hoe het verder gaat met de FLM linten :-\
-
Nou beste Achterhoekers... bereid u voor op een grote chaos...
Alles wat 'niet-Friesland' heet is voor Arriva nogal moeilijk om zonder chaos te beginnen...
Dat was 't eerste wat ik tegen mijn vrouw zei toen ik het eerste bericht vanmiddag las hier......'T is nu al elke keer ellende, dus; kan het nog erger? Ja dus. Arriva! ;)
-
Daar maak ik me niet zo druk om deste meer een rede voor en grote fabrikant om met een GTW te komen.
Jos.
-
Ach, Veolia is hier ook met chaos begonnen, nu loopt het toch vrij aardig nu we een aantal jaar verder zijn.
Effe door de zure appel heenbijten. ;D ;D
Nee, zo werkt het in mijn ogen dus niet. Het is (bijna) logisch dat er bij een omschakeling van vervoerder A naar vervoerder B problemen ontstaan, maar je doet nu net alsof het normaal is dat je eerst maandenlang in een grote bende terechtkomt, en dat een excuus is voor de periode(s) dat het wel goed gaat.
Hier kan ik hetzelfde zeggen over Arriva Waterland: inmiddels loopt het vrij aardig, maar is het tcoh verslechterd ten opzichte van de vorige vervoerder: 6 tot 9 maanden lang is het hier 1 grote ******zooi geweest, zodanig dat reizigers zelfs de weg geblokkeerd hebben om de eerstvolgende bus te laten stoppen, omdat alles voorbijreed zonder te stoppen. Dat is geen excuus voor de periode dat het wel goed gaat, dat is gewoon een wanvertoning. Het ergste is dat Arriva die problemen bagatalliseerde, en zei dat het slechts aanloopproblemen waren, en dat het verder allemaal wel goed ging.
Ik hoop dat de achterhoekers dat bespaard blijft, naast de gewoonte de oude vervoerder tot de grond toe af te kraken.
-
Nee, zo werkt het in mijn ogen dus niet. Het is (bijna) logisch dat er bij een omschakeling van vervoerder A naar vervoerder B problemen ontstaan, maar je doet nu net alsof het normaal is dat je eerst maandenlang in een grote bende terechtkomt, en dat een excuus is voor de periode(s) dat het wel goed gaat.
Hier kan ik hetzelfde zeggen over Arriva Waterland: inmiddels loopt het vrij aardig, maar is het tcoh verslechterd ten opzichte van de vorige vervoerder: 6 tot 9 maanden lang is het hier 1 grote ******zooi geweest, zodanig dat reizigers zelfs de weg geblokkeerd hebben om de eerstvolgende bus te laten stoppen, omdat alles voorbijreed zonder te stoppen. Dat is geen excuus voor de periode dat het wel goed gaat, dat is gewoon een wanvertoning. Het ergste is dat Arriva die problemen bagatalliseerde, en zei dat het slechts aanloopproblemen waren, en dat het verder allemaal wel goed ging.
Ik hoop dat de achterhoekers dat bespaard blijft, naast de gewoonte de oude vervoerder tot de grond toe af te kraken.
Hier in Dordrecht blijft het ook nog een aanfluiting met Arriva, inmiddels gaat het 1 januari al voor het derde jaar in. Hele vervuilde slecht onderhouden bussen, geen of in ieder geval te weinig reserve materiaal, er valt regelmatig wat uit omdat er vrijwel geen onderhoud gepleegd wordt. Was de SVD (HTM) hier nog maar als busvervoerder, toen werd er gereden met perfect onderhouden materieel.
Koos Jabaaij.
-
Daar maak ik me niet zo druk om deste meer een rede voor en grote fabrikant om met een GTW te komen.
Fijn dat je ook begaan bent met het lot van de Achterhoekers aangewezen op het OV :(
Maar goed, inderdaad behoorlijk kapitaalvernietiging (want veel LINT'en zullen overbodig raken, nog meer DM90 aan de kant waarschijnlijk?!)
Als er nou een voorbeeld was waar een kleine private vervoerder het best goed deed was het Syntus. Binnen de mogelijkheden die ProRail bood hebben ze vrijwel overal het maximaal haalbare eruit gehaald. Zuur dat dat nu zo "beloond" gaat worden.
Na het drama van afgelopen week mag ik toch hopen dat de overheid
- Flinke garanties gaat afdwingen qua service niveau
- Harde boeteclausules gaat hanteren en deze niet vervolgens a la Connexxion (Valleilijn!) de keutel weer intrekt
- Dat bij wanprestaties Syntus eea alsnog onderhands terug krijgt op KORTE termijn, zodat niet wederom burgers de dupe worden
-
Even een aanvulling.
Syntus blijft -voorlopig- nog wel rijden op de lijnen Zutphen - Hengelo (O) - Oldenzaal en Almelo - Mariënberg. Deze concessies lopen pas later af.
-
Nou bewoners van de achterhoek bereid je voor op een hel. Toen arriva hier in groningen nog het ov regelde heb ik bijzonder vaak bij de bushalte staan wachten op busjes die niet kwamen opdagen. En dan bel je ze op waarom er nog steeds geen bus is zeggen ze tja sorry maar de bus moest tijd inhalen en de beste manier daarvoor is in een keer door rijden naar het station en alleen nog maar stoppen bij de grote haltes :P
-
Eindigt rond die zelfde tijd ook niet de concessie van de Prignitzer Eisenbahn op de lijn Enschede Dortmund?? Dan kunnen die hun Talentjes inzetten in de achterhoek aangezien dat bedrijf onder de vleugels van Arriva valt.
-
Fijn dat je ook begaan bent met het lot van de Achterhoekers aangewezen op het OV :(
Wij zijn hier in Limburg ook voor de bijl gegaan door de heer Vestjens.
Maar na een maand of 4 een puinhoop kwam er een nieuwe dienstregeling uit, en toen liep het weer.
Zo gaat dat nu eenmaal bij concessies.
De nieuwe vervoerder zal echt niet op de dienstregeling van de oude doorgaan, die komt gelijk met een nieuwe, en ook met de tijd nieuw materieel. (maar dat ligt er aan hoe de provincie de eisen stelt die aan de concessie verbonden zijn)
Het enige wat je hier aan kan doen is dat de reizigers gaan klagen over de dienstregeling, als die hun mond houden dan zal er inderdaad niks veranderen.
met andere woorden: wil je het openbaar vervoer in de regio verbeteren, ligt dat ook voor een deel aan de reiziger zelf.
Jos. (ook aangewezen op het OV)
-
Er zal gewoon met de huidige dienstregeling (frequentie) worden gereden en het materieel zullen fabrieksnieuwe GTW 2/6 en 2/8 zijn. Veel ruimte voor een andere dienstregeling is er niet. Alleen in de daluren kan hier en daar nog de frequentie verhoogd worden. December 2012 komen er dus veel Lint41'en en DM'90'en vrij.
-
Hihihi,
Sluit net deze site af kom ik op m'n startpagina zie ik dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Das_weer_Tiel.jpg)
Met dank aan de Gelderlander, hahahaha ;D
De titel was; Schilder vereeuwigt syntus in Tiel!!!
NS2400, Koen
-
Ik vraag me af waarom Arriva is gekozen. Ik snap dat ze een beter aanbod hadden, maar inhoudelijk ;)
Syntus had het goed voor elkaar. Ik had het ze gegund.
-
Tsja, dat zijn de gevolgen van de verplichte (europese!) aanbestedingen. Je kan het nog zo goed doen, als een ander op papier (offerte) het zegt beter te kunnen, moet die gekozen worden door de aanbestedende overheid.
-
En natuurlijk voor der beste prijs.
Je mag namelijk niemand een concessie op voorhand gunnen.
Wat overigens wel met de NS gebeurd.
Jos.
-
Dat van die dienstregeling is niet helemaal waar.
Wij in Drenthe zijn sinds kort over op Qbuz.
Dez hanteert vrijwel de oude regeling van Connexion en Arriva op een paar kleine wijsigingen na.
(kwam beter uit ivm aansluitingen tussen voormalig C* en A*)
Mijn dochter gaat altijd met het ov naar school en merkt weinig verschil.
Mvg Rieks
-
En natuurlijk voor der beste prijs.
Je mag namelijk niemand een concessie op voorhand gunnen.
Jos.
In dit geval andersom: prijs stond al vast en ging het om het aanbod in dienstregelingsuren en een aantal "specials" (stadsdiensten, bedrijventerreinen, CO2-uitstoot). De basisdienstregeling lag al vast, voor de avonden en weekenden moesten de bedrijven met een "slim" plan komen.
-
Maar na een maand of 4 een puinhoop kwam er een nieuwe dienstregeling uit, en toen liep het weer.
Zo gaat dat nu eenmaal bij concessies.
Nee, zo gaat dat niet bij concessies. Alleen in Nederland gaat het zo, omdat wij hier geen fatsoenlijke termijn hebben tussen bekendmaking winnaar en indiensttreding winnaar. In andere landen heeft men tijd zat om Materieel aan te kopen, maar hier niet. Alhoewel het nu iets beter gaat met deze concessie.
-
Klopt Laurent, zo gaat dat ook hier in Nederland.
Het leek me overbodig omdat erbij te zetten, maar schijnbaar had het dus toch gemoeten?
Jos.
-
Nou beste Achterhoekers... bereid u voor op een grote chaos...
Alles wat 'niet-Friesland' heet is voor Arriva nogal moeilijk om zonder chaos te beginnen...
Ben ik niet met je eens,toen Arriva op Dordrecht-Geldermalsen ging rijden,gingen er gelijk meer treinen rijden,dat de nieuwe treinen later kwamen was niet zo'n probleem. Het aantal reizigers op de lijn ging gelijk omhoog!
-
Even dit,
Op "de Gelderlander" kun je via het artikeltje over syntus een petitie tekenen tegen de overname :-X
Groeten NS2400
-
In de eerste post stat dat ook het Busvervoer naar Arriva gaat, hier in groningen rijden sinds een aantal weken Qbuss,
gaat Arriva de oude bussen dan in de achterhoek inzetten?? of worden er gelijk ook maar nieuwe bussen bestelt?
wie weet meer..
-
Ben ik niet met je eens,toen Arriva op Dordrecht-Geldermalsen ging rijden,gingen er gelijk meer treinen rijden,dat de nieuwe treinen later kwamen was niet zo'n probleem. Het aantal reizigers op de lijn ging gelijk omhoog!
Nou ok, maar op busvervoergebied heeft Arriva gewoon een reputatie waar je niet vrolijk van wordt: het is in vrijwel elke regio waar ze een aanbesteding wonnen precies hetzelfde gegaan: grote bende, bussen die niet komen opdagen, als ze al op komen dagen overvol zitten, chauffeurs die de routes niet kennen (dat is dan niet echt Arriva-gebonden) en bussen die veel te laat zijn.
Hier in Purmerend heeft het een jaar geduurd voordat er echt sprake was van een beetje normaal vervoer: tot die tijd is er bijna constant gedreigd Arriva de concessie te ontzeggen, wat helaas niet gebeurd is.
En zelfs tegenwoordig nog stap je soms een bus in, waarvan de chauffeur zich op een gegeven moment omdraait en aan de reizigers vraagt hoe hij nu verder moet... omdat 'ie dat niet weet.
-
Hier in Limburg heeft Arriva destijds het stokje overgenomen van Vancom, en dan ging echt naadloos.
Ze hebben hier tot 2005 perfecte dienstregelingen gedraaid.
Ik praat hier dan wel over 5 lijnen, dus dat is niet te vergelijken met zo een omvang die tegenwoordig aanbesteed worden.
Trouwens in die zelfde periode heeft Arriva ook het stadsvervoer van groningen overgenomen.
Jos.
-
In de eerste post stat dat ook het Busvervoer naar Arriva gaat, hier in groningen rijden sinds een aantal weken Qbuss,
gaat Arriva de oude bussen dan in de achterhoek inzetten?? of worden er gelijk ook maar nieuwe bussen bestelt?
wie weet meer..
Dat hangt van de concessie-eisen af, die ken ik zo niet. Als ze een serie Ambassadors uit het noorden kunnen inzetten dan moeten ze dat vooral niet nalaten, die dingen zijn een jaar of 5 oud dus kunnen nog makkelijk even mee!
-
Uit het Pve (http://sis.prv.gelderland.nl/brondoc/PS/2009/NOTITIE/SIS_7118B2.PDF)
C.2 Materieel
De provincie Gelderland streeft naar degelijk, comfortabel en milieuvriendelijk materieel. Er is bewust voor gekozen de eisen zo te stellen dat bij de start van de concessie geen geheel nieuw materieelpark nodig is. Het uitvragen van een geheel nieuw materieelpark bij elke aanbesteding leidt immers tot snellere afschrijving van voertuigen en daarmee tot onnodige milieubelasting en kapitaalvernietiging..
Eindelijk een aanbestedende overheid die niet meteen bestaand materieel naar voormalige oostbloklanden verwijst. Aan de andere kant, er worden natuurlijk wel de nodige eisen gesteld aan het in te zetten materieel, men wil ook geen oude rommel. Zie het PvE voor de details. Arriva kan materieel uit de verloren concessies zoals Groningen/Drenthe waarschijnlijk opnieuw inzetten, al dan niet met wat aanpassingen en modificaties.
Bussen mogen bij aanvang max. 6 jaar oud zijn, treinen maximaal 18 jaar. Dat laatse wordt volgens mij dus toch nieuw materieel want Arriva heeft geen overtallig treinmaterieel. In Nederland althans.
-
Bussen mogen bij aanvang max. 6 jaar oud zijn, treinen maximaal 18 jaar. Dat laatse wordt volgens mij dus toch nieuw materieel want Arriva heeft geen overtallig treinmaterieel. In Nederland althans.
Syntus heeft t.z.t. de nodige LINTen over, lijkt me... ::) (en daar rijdt Arriva in Denemarken ook mee!)
-
Dat is inderdaad een optie.
Maar gaan NS en Keolis (als Syntus-eigenaren) concurrent Arriva daarmee goedkoper in het zadel helpen? Anders blijven er heel wat Lintjes werkeloos aan de kant staan. Money rules dus wie weet...
Voor ons is het wel leuk; FLM/Roco Lintjes in Arriva-kleuren zou mogelijk worden.
-
laat maar komen !! (y) (y)
-
Maar gaan NS en Keolis (als Syntus-eigenaren) concurrent Arriva daarmee goedkoper in het zadel helpen? Anders blijven er heel wat Lintjes werkeloos aan de kant staan. Money rules dus wie weet...
Het maakt 0,0 uit voor Syntus(-eigenaren) als de concessie definitief naar Arriva is gegaan (d.w.z. na evt. bezwaarprocedures), kan hooguit een negatieve indruk bij concessieverleners achterlaten (contraproductief) én werkeloze LINTen leveren niet zozeer geen geld op maar kosten juist geld (het hangt van de financiële constructie af wie het geld kost, Syntus of een leasemaatschappij).
Ik vermoed dat het personeel sowieso overgaat (moet gaan), dus als je dat toch in goed overleg doet (hoop ik toch), dan is dat materieel niet zo belangrijk.
Het enige relevante lijkt me of Syntus intussen elders een concessie verwerft die ruwweg in dezelfde tijdperiode ook ("nieuw") materieel nodig heeft dat niet van de huidige exploitant afkomstig is.
-
Dat hangt van de concessie-eisen af, die ken ik zo niet. Als ze een serie Ambassadors uit het noorden kunnen inzetten dan moeten ze dat vooral niet nalaten, die dingen zijn een jaar of 5 oud dus kunnen nog makkelijk even mee!
Of ze zetten het oude Veonn materieel in... Oude lichtblauwe afgeragde bussen die nooit werden schoongemaakt en menig Fries landweggetje hebben gezien. Later hebben ze hier nog onder de regie van Noordnet en Arriva gereden. Gelukkig zijn wij al enige jaren van dit spul verlost.
-
Ik vermoed dat het personeel sowieso overgaat (moet gaan), dus als je dat toch in goed overleg doet (hoop ik toch), dan is dat materieel niet zo belangrijk.
In de betreffende wetgeving is opgenomen dat het personeel het werk volgt. Het nieuwe bedrijf moet het personeel in dienst nemen. Is veel beter geregeld dan bijvoorbeeld in de thuiszorg waar mensen bij iedere tweejaarlijkse aanbesteding maanden in onzekerheid verkeren. Toch is zo'n gedwongen overstap ook weer geen lolletje voor het personeel en zeker niet als nut en noodzaak zo vaag blijft.
-
Als Arriva het overneemt zullen deze: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4208615433/ niet meer te zien zijn denk ik...... (er gaan er overigens nu al een stuk of 15 buiten dienst!!! :o)
-
De komende tijd maar Syntus treinen vastleggen voor het nageslacht op de bedreigde lijnen. Het zal mij niet verbazen als de oudste Lint treinstellen een enkele reis naar de sloper gaan maken. Het zijn geen treinstellen die goed te verkopen zijn (o.a. geen toilet).
-
Hebben die DM90 dat wel dan?
Dat is me nog nooit opgevallen..
-
Standaard aanwezig in een DM90 maar keurig op slot...
-
Het zal mij niet verbazen als de oudste Lint treinstellen een enkele reis naar de sloper gaan maken. Het zijn geen treinstellen die goed te verkopen zijn (o.a. geen toilet).
Leuk hè die kapitaalvernietiging :P
-
Achja,, ze gingen toch niet lang meer mee..
-
Waren het geen wegwerp treinstellen dan?
Jos.
-
Volgens mij hebben die linten juist net allemaal een technische revisie gehad. Dus dat ze niet lang mee mee zouden kunnen gaan lijkt me een beetje onzin.
-
Arriva gaat de LINTjes van Syntus niet overnemen maar zet nieuw materieel in volgens onderstaande overgenomen posting op forum.opeenshadikhet.nl
Achterhoeks verzet verrast Van Haaren niet
ARNHEM - Op visite bij haar dochter in Azië kreeg gedeputeerde Marijke van Haaren niet mee hoezeer de Achterhoek Syntus steunt, nu het bedrijf na 2010 in de Achterhoek moet plaatsmaken voor Arriva. "Maar het verbaast me niet, ik had dit sentiment wel verwacht."
In het persbericht dat de provincie vorige week uitbracht, stond dat Arriva de CO2-uitstoot zo goed gaat beperken. Is dat werkelijk doorslaggevend geweest?
"Nee. Ik heb zelf het aantal punten dat gescoord kon worden voor CO2-uitstoot verlaagd. Ik ben verantwoordelijk voor openbaar vervoer, niet voor CO2. Het ging mij erom dat er zoveel mogelijk openbaar vervoer wordt aangeboden. Arriva biedt meer dan er nu rijdt, ook 's avonds na zevenen, ook in de weekenden. De Achterhoek zal er dus op vooruit gaan. Arriva gaat met nieuwe treinen rijden, terwijl ze daar in de beoordeling niet eens extra punten voor heeft gekregen. Daaruit blijkt wel hoe graag ze hier de concessie wilde winnen."
Bron: De Gelderlander, 31 december 2009, papieren editie, regio Achterhoek
-
Wat zal Piko blij zijn met dit bericht ! ;D
-
Wat geeft Piko ermee te maken ???
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24465.msg375091/topicseen.html#new
Als die nieuwe treinstellen GTW's zijn heef Piko meer afzet.
-
Standaard aanwezig in een DM90 maar keurig op slot...
Alleen de stellen van Syntus he, bij de NS-stellen is het toilet gewoon open (zoals het hoort)
-
Dan heb ik nieuws voor jullie ;D
Arrriva gaat nogeens 38 nieuwe GTW's bestellen als volgt verdeeld 14 elektrische GTW's 6 tweedelige en 8 driedeligestellen voor de lijn Zwolle-Emmen en 24 dieselstellen 13tweedelige en 11driedelige stellen.
http://www.stadlerrail.com/de/medien/2010/07/02/arriva-niederlande-kauft-99-zug/
Groetjes edwin
-
Even een kleine update van al het nieuws uit de Achterhoek betreffende Arriva en Syntus....:
De Gelderlander:
09 september 2010: Sleutelen aan trein ontwerp (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/7254428/Sleutelen-aan-treinontwerp.ece)
14 september 2010: Casco Achterhoekse Arriva-trein (http://www.gelderlander.nl/nieuwss/7282604/Casco-Achterhoekse-Arrivatrein-in-aanbouw.ece)
15 september 2010: Arriva garandeert klanttevredenheid (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7289138/Arriva-garandeert-klanttevredenheid.ece)
16 september 2010: Geen WC in Arrivatrein naar Tiel (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/7291029/Geen-wc-in-Arrivatrein-naar-Tiel.ece)
20 september 2010: 40 reizigers blijven achter op vol perron in Vorden (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7316602/Veertig-reizigers-blijven-achter-op-vol-perron-in-Vorden.ece)
Groeten Ronald.
-
Grappig hoe journalisten e.e.a. interpreteren. Het casco is inderdaad van een Arriva trein, maar dan wel één voor de Merwede-Linge Lijn. Voor de Achterhoek begint Stadler begin 2011 te bouwen.
-
Kleine update..... ik ben vandaag voor het eerst sinds een tijdje met de trein geweest en wel in de nieuwe dienstregeling van Arriva op de lijn Winterswijk - Arnhem. Alhoewel dienstregeling..... het liep eigenlijk helemaal niet op tijd.... maar goed, ze zitten in de 2e week dus mag je daar nog niet te hard over oordelen. Zo van de machinisten te horen vonden ze het zelf ook niet fijn dat 't allemaal niet naar wens liep.
Wel fantastisch zijn de spurt teinstellen. Ik heb daar natuurlijk geen bal verstand van maar zag wel dat ze in 2 delen + motorbak en 3-delen + motorbak rondrijden. Alles is splinternieuw en ze rijden heerlijk eerlijk gezegd. Ook de aankleding is best mooi te noemen. Compliment voor Arriva. Het mocht ook wel een keer want de stellen van Synthus waren wel behoorlijk ver/ge-bruikt.
Nog 2 foto's; eentje van de Arriva bak en eentje van Breng (Connexion) die schijnbaar met elkaar samenwerken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_104431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_104431.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_102833_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_102833_1.jpg)
We zullen zien wat het gaat brengen, maar dat zal wel goedkomen :)
Grtz, Ronald.
-
De lijn Arnhem-Winterswijk is een andere concessie dan de lijn Arnhem-Doetinchem. De ene is gegund aan Arriva; de andere aan Breng. Ik vermoed dat je in Doetinchem hebt gestaan. Daar kun je dus beide maatschappijen tegenkomen, om en om. Of ze samenwerken weet ik niet. Het zijn natuurlijk "concurrenten", maar het zou leuke treincombinaties kunnen opleveren, dus ik ben voor ;)
-
Ik heb zo'n vermoeden, dat de reiziger het geen biet uitmaakt of het Arriva, Veolia, NSR, Breng, Haal, SNCF of welke maatschappij dan ook is.
Wat telt is, of de treinen rijden, en zo ja, of ze op tijd rijden. En wat ik de laatste dagen in de NS-reisplanner zie, doet mij zo vermoeden dat veel reizigers erg lopen te balen. Vertragingen van een kwartier zijn normaal, langer komt ook voor.
-
Is toch ook niet gek dat daar vaak vertragingen zijn. Een enkelsporig baanvlak met een kwartierdienst. Dan moet je dus wel heel vaak kruisen en als er één trein vertraging heeft dan ontstaat er meteen chaos. Rijden met 2 concurrenten in plaats van 1 vervoerder lijkt me niet echt handig in zo'n situatie.
-
Het mocht ook wel een keer want de stellen van Synthus waren wel behoorlijk ver/ge-bruikt.
Die Lint treinen waren toch nog vrij jong?, of zijn ze in de loop der tijd zo slecht geworden?
-
Rijden met 2 concurrenten in plaats van 1 vervoerder lijkt me niet echt handig in zo'n situatie.
Exact! Samenwerken zou dan een goed idee zijn, maar dan heb je twee kapiteins op één schip...
Er staat regelmatig een nieuw treinstel met storing op dit baan. Vorige week tot minstens twee keer toe zelfs meer dan een uur. Ik heb horen zeggen dat dat ondermeer komt doordat ze automatisch blokkeren als er teveel passagiers aan boord zijn. Mooie vinding natuurlijk, heel veilig, maar dat betekent dus dat er vooral vertraging optreedt wanneer het erg druk is. Dat zorgt er dan weer voor dat treinen nog voller worden en dat zorgt er dan weer voor dat die treinstellen weer blokkeren etc. Ik vermoed dat deze voorziening heel snel zeer zal verdwijnen, zeker als je bedenkt dat dit knappe stukje techniek op het drukste deel van haar traject de spoorbaan moet delen met de verbinding Amsterdam - Frankfurt, oftewel de ICE...
-
Ik vermoed dat je in Doetinchem hebt gestaan.
Klopt, excuus.... had ik niet vermeld ;)
Die Lint treinen waren toch nog vrij jong?, of zijn ze in de loop der tijd zo slecht geworden?
Nou... volgens mij waren ze wel behoorlijk "gebruikt". Maar nogmaals, ik ben geen kenner en moet afgaan wat anderen die er wel verstand van (denken te ;)) hebben mij vertellen :)
-
Heel simpel in Wikipedia heb je het zo gevonden over de lint stellen
In dienst
2001: 21 - 31
2002: 32 - 40
2003: 41 - 43
2005: 44 - 45
Uit dienst
2001: 31 (gesloopt)
2012: 21 - 34 (terzijde)
Dus zo oud zijn deze stellen nog niet en dus zeker niet aan het eind van hun levensduur. En wie betaald het allemaal juist de belasting betaler.
-
Nou... volgens mij waren ze wel behoorlijk "gebruikt". Maar nogmaals, ik ben geen kenner en moet afgaan wat anderen die er wel verstand van (denken te ;)) hebben mij vertellen :)
Zal grotendeels wel "beleving" zijn ;D
-
Ik heb net een beetje op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Syntus_LINT)gekeken, daar staat dat de stellen voor de achterhoek zijn gebouwd in 2001-2003 en 2005. De laatste stellen zijn 44 en 45 en deze doen momenteel nog dienst tussen Mariënberg en Almelo. Dat betekend dus dat de jongste stellen die nu terzijde staan nog geen 9 jaar oud zijn.
Hier staat trouwens ook dat NSFS (http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_Financial_Services_Company)eigenaar is van de stellen. Ze zullen dus waarschijnlijk niet gesloopt worden maar verkocht.
Dat ze in Emmen de plan V van 40 jaar oud een keer vervangen snap ik, maar deze Lints van 9 jaar oud? Arriva had deze stellen ook van NSFS kunnen huren lijkt me.
Aan de andere kant, als je als provincie bij elke aanbesteding de kwaliteit omhoog wilt schroeven zal je Arriva wel moeten dwingen om nieuw materieel aan te schaffen. Dat je om de 10 jaar een maand flinke vertragingen hebt moet je dan maar voor lief nemen ::)
gr. Viktor
-
Dank mannen voor de info! Zie, jullie weten er veel meer van :) ;)
Ik had me ooit laten vertellen door die "kenners" dat Syntus deze stellen veel te zwaar belast heeft met het aantal toegestane passagiers per stel dat over de normale limiet van deze lightrail stellen zou liggen (iets van 400 waar 250 toegestaan is?). Misschien dat hun mening over versleten daar op gebaseerd is? Ik weet 't niet :)
-
Even ter aanvulling. De Lint treinstellen rijden bij Syntus nog steeds op de lijnen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Verder tussen Almelo - Mariënberg voor Conexxion. Zoals het er nu naar uitziet zal een deel van de stellen opgeknapt worden en ven een toilet worden voorzien.
-
Dat toilet is toch vanaf dec 2013 verplicht tussen Zutphen en Oldenzaal.
-
Zo versleten zijn de Lintjes niet, alleen het interieur zal er na een jaar of 10, 11 intensief gebruik wel niet beter op zijn geworden. Maar dat is eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen.
-
Dat toilet is toch vanaf dec 2013 verplicht tussen Zutphen en Oldenzaal.
en meende ook tussen Almelo en Marienberg.
-
Mogen ze wel opschieten.. of wouden ze alleen met DM'90 gaan rijden?