BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: fissy op 01 December 2009, 11:42:25
-
Ik had toen een koninginnen rijtuig van Marklin, nu loop ik met de idee rond, ook een Koninginnen rijtuig in 1:87 te bouwen. Nu is mijn vraag uit welke rijtuigen worden de nieuwe rijtuigen afgeleid (zeker ICR), en wat is verbouwd?
Groet
Bernd
-
Hier kan je wat info vinden:
http://www.martijnhaman.nl/typeicr.htm#planicrsr10
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercityrijtuig#Koninklijk_rijtuig
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=materieel_info&id=15
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4520
Koen
-
Mag willem alexander straks ook in dit rijtuig rijden?
-
Waarom niet?
Volgens mij heet het officieel "koninklijk rijtuig" maar mag het voor regeringsdoeleinden gebruikt worden. Dus ook ministers etc. Dat heb ik weleens ergens gelezen dacht ik.
Of heb ik dat mis?
Koen
-
Nee Koen, dat heb je helemaal juust!
Jeroen
-
Waarom niet?
Volgens mij heet het officieel "koninklijk rijtuig" maar mag het voor regeringsdoeleinden gebruikt worden. Dus ook ministers etc. Dat heb ik weleens ergens gelezen dacht ik.
Of heb ik dat mis?
Koen
Klopt. Het Koninklijk rijtuig is eigendom van de staat, net als het regeringsvliegtuig en de Koninklijke Paleizen. (Huis Ten Bosch, Noordeinde, Soestdijk, Paleis op de Dam, Het Loo).
Deze worden ter beschikking gesteld aan het staatshoofd.
-
Oja. Dat regeringsvliegtuig was laatst nog in het nieuws. Het schijnt dat ook leden van het koninklijk huis er gebruik van maken, die dat eigenlijk niet horen te doen. Er hangt dus zeg maar een lijstje op de koelkst wanneer wie hem gebruikt. ;D Wordt wel wat lastiger met een trein.
-
Ondertussen staat dat rijtuig dus ergens voor Jan met de korte achternaam ergens in een loods.
-
Beste Dank voor de info, zou eens kijken, welk rijtuig ik kan gebruiken.
-
Waar ergens staat dit rijtuig eigenlijk als het niet gebruikt wordt (dus bijna permanent)?
Koen
-
In de HTMU-loods te Utrecht (Utdd)
-
Altijd leuk om te weten, bedankt!
Koen
-
Leuke info voor Alberto Stegeman....
:)
-
Is dat net zoiets als een Hans Worst?
-
Wanneer is dit rijtuig eigenlijk voor het laatst gebruikt?
-
Beste Dank voor de info, zou eens kijken, welk rijtuig ik kan gebruiken.
Net als het grote voorbeeld een ICR-A, bijvoorbeeld die van LSM. Of wil je de oude koninklijke rijtuigen?
-
Nee, ik wil het moderne rijtuig nabouwen, maar heb hiervoor dan nog een LSM rijtuig nodig. Ik zou dit nog moeten aanschaffen, omdat ik geen van die reeds aangeschafte rijtuigen wil gebruiken...
Is er ergens een Plan van het rijtuig te vinden? Als ik het goed zie, heeft dit rijtuig schoortplaten (Schürzen) en een raam is verbouwd...
-
Dan zal je nog een extra ICR A moeten halen, net als het grote voorbeeld. Een indeling van het rijtuig is volgens mij niet beschikbaar, je zal dus vanaf foto's moeten bouwen, zoals:
http://www.flickr.com/photos/89246112@N00/2074872477/
http://www.koninklijkhuis.nl/Organisatie/Koninklijk_Staldepartement/Koninklijke_trein
-
Is het marklin rijtuig goed aangepast aan het voorbeeld? Dan zou dit goed kunnen om de indeling en de maten af te leiden voor een 1:87 rijtuig....
-
Wanneer is dit rijtuig eigenlijk voor het laatst gebruikt?
Met de opening van Amsterdam Bijlmer ArenA sowiso, toen kwam Maxima ,heel toepasselijk, met de trein.
Ook is hij in Groningen geweest. 2004 Met Koninginnedag aldaar, getrokken door 2 6400's en 1 6400 als stroomleverancier. Plaatjes! (http://www.jantzen.nl/trein/koninginnedag2004/)
-
Klopt. Het Koninklijk rijtuig is eigendom van de staat, net als het regeringsvliegtuig en de Koninklijke Paleizen. (Huis Ten Bosch, Noordeinde, Soestdijk, Paleis op de Dam, Het Loo).
Deze worden ter beschikking gesteld aan het staatshoofd.
Ik dacht eerlijk gezegd eigenlijk dat het rijtuig gewoon op papier eigendom is van NSR en beschikbaar gesteld wordt aan het koninklijk huis...
Overigens voor Albert Stegeman alvast, hij zal er echt niet zomaar binnen kunnen lopen ;)
-
Overigens is het rijtuig nu eigendom van ACTS http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01135.htm (http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01135.htm) ;D
-
Hallo Bernd,
Volgens mij is het uit een eerste klas rijtuig van IC gemaakt.
Bij het toilet aan een kant is een groot raam vervangen door een klein raam.
Groetjes
Wil
-
Overigens is het rijtuig nu eigendom van ACTS http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01135.htm (http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01135.htm) ;D
Ow, een 1 aprilgrap met een baard. Best tricky trouwens en nog geloofwaardig ook. Het kan zo maar, bedoel ik.
Groeten,
Marco
-
Op het Somda forum (http://www.somda.nl/forum/6291/Koninklijk+rijtuig/) kwam ik ook een draadje tegen over dit rijtuig. Daar staat (berichten begin dit jaar) dat de laatste keer dat het officieel gebruikt was in november 2007 was.
Eigenlijk wel zonde dat het zo weinig gebruikt wordt ::)
Op deze pagina (http://www.somda.nl/drgl/) op Somda staan wel de volgende zaken:
Maandag 02 feb 2009: Koninklijk rijtuig in onderhoud
Maandag 16 jun 2008 t/m Maandag 23 jun 2008: Koninklijk rijtuig in onderhoud
Dinsdag 25 mrt 2008: Instructie met koninklijk rijtuig
Maandag 05 nov 2007 t/m Donderdag 08 nov 2007: Koninklijk rijtuig in onderhoud
Waarom onderhoud als het rijtuig nooit gebruikt wordt??
Koen
-
Ben je wel eens met je vinger over de randjes in je hutje geweest?
Heb je gelijk het antwoord op "waarom onderhoud" ;D
SK
-
O, dat is gewoon stoffen en zuigen? ;D
Koen
-
Volgens mij is het uit een eerste klas rijtuig van IC gemaakt.
Bij het toilet aan een kant is een groot raam vervangen door een klein raam.
Dat is ook al gezegd in dit topic.
-
Ik heb best wel een redelijke sympathie voor het koningshuis maar de koninklijke trein vind ik echt iets overbodigs want hoe vaak is deze trein de afgelopen 10 jaar nou gebruikt voor een rit? Zonde van de belastingcenten want met de koninklijke bus is het koningshuis ook prima te vervoeren. Het interieur is gelukkig weinig bling-bling, dat scheelt dan weer.
-
O, dat is gewoon stoffen en zuigen? ;D
Koen
Niet alleen, maar is gewoon verplicht dat een voertuig jaarlijks onderhouden word.
En stilstand is voor onderhoud ook achteruit gang, zaken zoals een aggregaat of airco worden daar bv niet beter op...
Maar ook rubberafdichtingen in remwerk etc verdrogen, zelfs meer dan dat zo´n ding elke dag zou rijden...
-
Niet alleen, maar is gewoon verplicht dat een voertuig jaarlijks onderhouden word.
En waar baseer jij deze wijsheid op?
-
Toevallig is Thom meerdere dagen per week te vinden in het NSM als vrijwilliger aldaar en heeft meer kaas gegeten van verplichtingen rondom het spoorwegwezen en stilstaand, doch nog steeds toegelaten materieel, dan menig forumlid hier.
-
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)
Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen ;D
-
Sterker nog het rijtuig heeft dit jaar nog meerdere onderhouds beurten gehad. ;)
-
Waar gebeurd dat eigenlijk tegenwoordig? Voorheen zag ik het rijtuig met enige regelmaat op m´n standplaats in Zwolle maar nadat daar het onderhoud van ICR(m) verdwenen is is vanzelf sprekend het koninklijk rijtuig ook niet meer in Zwolle te bewonderen.
-
Het rijtuig is een tijdje in Onnen geweest. Daarna is het onderhoud in de Zaanstraat uitgevoerd. Nu de werkplaats dichtgaat gaat het rijtuig weer naar een andere werkplaats. Welke dat is weet ik niet.
-
ICRm wordt toch in Maastricht onderhouden??
Jos.
-
In het verleden ook in Zwolle t.b.v. serie 3600 (Zwolle-Roosendaal). Ook in de Watergraafsmeer is ICRm in onderhoud. Al zijn dat die Fyra stammen. Maar het blijft ICRm. ;)
-
Om even een feit recht te trekken.
Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.
Mvg, J
-
Ik heb voor de aardigheid nog effe een filmke gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=S9X1otqnX_A
Jos.
-
ik heb hem op de beurs 29-11-09
in rijswijk ook zien rijden
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PYOTOKL-G.jpg)
-
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)
Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen ;D
Tja,
Er is wettelijk nergens een termijn vastgelegd omtrent het onderhoud van materieel.
Simpel gezegd mag je zelf termijnen invullen, zolang men maar ten alle tijden de veiligheid kan waarborgen.
Dat hier in NL een gemiddelde periode aangehouden wordt van 6 jaar, tussen revisie of hoe men het tegenwoordig poogt te noemen, heeft volgens mij zijn oorsprong in Duitsland. Daar heeft (of had) men een Haubtuntersuchungperiode elke 6 jaar.
Tegenwoordig hoor je dus ook vaker de term "toestandafhankelijk onderhoud".
Maar misschien dat er inmiddels via de ERA een vaste termijn is vastgesteld..... ;D
-
Om even een feit recht te trekken.
Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.
Mvg, J
Het waren geen bolkoprijtuigen, maar twee D-trein rijtuigen ;)
@ Tjabbe,
Zaken als bv rembeproevingen lijken mij niet meer dan logisch om jaarlijks te doen, ik denk als ik daar een termijn van 10 jaar voor zou stellen dat ik daarna ook nietserieus genomen meer zou worden... ;)
Darnaast is stilstand de grootste achteruitgang...
-
"Lijkt mij" staat niet in de wet, net als "logisch" . Vaste uitgangspunten zijn het goed functioneren van de systemen en een veilige inzet. Mocht men kunnen garanderen dat in die periode van 10 jaar het systeem veilig en goed werkt, kan dat best als termijn aangehouden worden. Of dat reëel is, is een tweede....
En rembeproevingen doe je volgens mij wel vaker, volgens mij elke keer als materieel aan de dienst begint (of via de 24/48-uurs), of gecombineerd/gesplitst met andere materieel wordt..... ;)
-
Dat laatste zo wie zo. Nadat een treinleiding verbroken is geweest dient er een remproef genomen te worden. Ook na het aanhaken van rijtuigen. Dus kort gezegd, als in dit geval de koninklijketrein samen gesteld is dient er een rembeproefing plaats te vinden. ;)
-
Het waren geen bolkoprijtuigen, maar twee D-trein rijtuigen ;)
Begeleidingsrijtuig was een plan K en die had dan wel weer een bolle kop. ;D
Eelco
-
Thom bedoelt de remkeuring. Dus met een drukmeter welke geijkt is. Lijkt mij niet bij elke keer aan- danwel afkoppelen gebeurd ;)
-
Thom bedoelt de remkeuring. Dus met een drukmeter welke geijkt is. Lijkt mij niet bij elke keer aan- danwel afkoppelen gebeurd ;)
Ja, maar dan moet hij dat zeggen ;)
-
Nee, ik wil het moderne rijtuig nabouwen, maar heb hiervoor dan nog een LSM rijtuig nodig. Ik zou dit nog moeten aanschaffen, omdat ik geen van die reeds aangeschafte rijtuigen wil gebruiken...
Is er ergens een Plan van het rijtuig te vinden? Als ik het goed zie, heeft dit rijtuig schoortplaten (Schürzen) en een raam is verbouwd...
Niet onbelangrijk: het rijtuig heeft vier smalle deuren in plaats van twee brede en twee smalle. Een natuurlijk niet de sloten op alle deuren vergeten ;)
Martijn
-
Ja, maar dan moet hij dat zeggen ;)
Misschien moet je even ophouden met het uithangen van de wijsneus en kennis/wijsheid van mensen die er WEL verstand van hebben niet in twijfel trekken...
-
Ik geloof niet dat jij het helemaal snapt... ::)
-
Wij wel!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Gelukkig ;D
En dan nu terug naar de discussie over de Koninklijke bak ;)
-
Ja, maar dan moet hij dat zeggen ;)
Volgens mij klinkt het woord "rembeproeving" toch anders dan "(grote of kleine) remproef"...
-
Niet onbelangrijk: het rijtuig heeft vier smalle deuren in plaats van twee brede en twee smalle.
Oei, dat is iets wat Märklin dan niet goed gedaan heeft.
Niet dat het mij stoort, ik wist dit niet eens.
En gelukkig heeft Märklin het niet goed gedaan, anders hadden alle ICR rijtuigen sinds die tijd alleen maar smalle deuren gehad :)
Koen
-
Misschien een paar oude koeien uit de sloot trekken maar toch. Voor wie het nog niet wisten, de Sr10 wordt versterkt met een Sr11 en een Sr12. Het wordt dus een complete koninklijke trein(waarom weet ik ook niet, dat ding staat te verstoffen). De Sr11 en 12 zijn 2 ICRm A-bakken die de NS 'over' had. De twee bakken blijven zo goed als volledig in 'originele' staat met een paar kleine aanpassingen.
Hoe ik aan deze wijsheid kom? Gewoon gevraagd tijdens mijn stagebezoek bij werkplaats Haarlem.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0077.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0077.jpg)
Sr11/12(welke weet ik niet precies, kon ik niet ontdekken)
Waarschijnlijk wordt op 6 december bij de opening van de Hanzelijn de volledige verlengde koninklijke trein ingezet.
Grtz. Stefan
Ow, interieur van de Sr10 is hier wel aardig te zien.
Het Koninklijk Rijtuig SR10 onder de loep (http://www.treinenweb.nl/review/13)
-
Dat gaat dan een zeer leuke stam worden!
-
Och en drie rijtuigen valt nog mee. Ten tijde van Wilhemina waren er 5
SR1: bagagewagen
SR2: salon HMdK
SR3: salon prins-gemaal
SR4: rijtuig gevolg
SR5: Keukenwagen
(bron de erfenis)
-
Ja, maar de lengte van de rijtuigen was wel ietsje korter (8.76m toen tegen 26,4 m nu ;D)
Grtz. Stefan
-
uh die rijtuigen waren 18,29 meter ;)
-
Volgens de NMLD niet.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2348 (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2348) (y)
Stefan
-
Och en drie rijtuigen valt nog mee. Ten tijde van Wilhemina waren er 5
SR1: bagagewagen
SR2: salon HMdK
SR3: salon prins-gemaal
SR4: rijtuig gevolg
SR5: Keukenwagen
(bron de erfenis)
De afkorting Sr wordt alleen voor een salonrijtuig gebruikt. Deze koninklijke trein uit 1903/06 bestond dan ook uit de D1, Sr2, Sr3, A4 en Kw5.
Martijn
-
uh die rijtuigen waren 18,29 meter ;)
Volgens de NMLD niet.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2348 (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2348) (y)
Dit zijn dan ook geheel andere rijtuigen die toevallig beide het nummer 1 dragen (Sr1 en D1).
Martijn
-
Ah, okee. Dan heb ik niks gezegd ;D
Dan zullen het ook officieel volgens jouw uitleg de A11 en de A12 worden.
Stefan
-
tsja ik ben ook meer van afkorting SS1 t/m SS5 :P
-
@selvio: Als het zitrijtuigen eerste klasse blijven liggen inderdaad de benamingen A11 en A12 voor de hand. Heb ook gelezen dat er een een van de rijtuigen een keukentje gaat worden ingebouwd. Dan kan dat rijtuig ook AK worden (analoog aan de oude ICR BKD-rijtuigen).
Martijn
-
Degene op de foto was zou een puur eerste klas rijtuig blijven volgens onze rondleider. In deze zouden alleen een paar kleine aanpassingen komen. Welke precies, zei hij niet.
Stefan
-
tsja ik ben ook meer van afkorting SS1 t/m SS5 :P
ook niet juist :-)
De rijtuigen van Koningin Wilhelmina waren SS/HSM, want gezamenlijk eigendom van de twee grote maatschappijen.
Dirk
-
Het is trouwens "Koninginnerijtuig" zonder tussen-n.
Een van de beruchte uitzonderingen op het regeltje van de logica van "pannenkoek" en "ruggenspraak".
Maar formeel is het Koninklijk Rijtuig.
Dirk
-
topic was gestart van een Duitser, vandaar deze onderwerp ;D
-
Volgens mij heet het officieel "koninklijk rijtuig"
"Bea-bak" vind ik beter klinken... 8) ;D Stukken beter dan "Alex-bak" of "Mark-bak" :P
Wat vinden jullie van de trix-express? ::) ;)
Briljant! (y)
Als het ff kan, ga ik over drie weken die stam eens bewonderen, als ze hier voorbij komen (y)
Groeten,
Joop
-
Het is trouwens "Koninginnerijtuig" zonder tussen-n.
Een van de beruchte uitzonderingen op het regeltje van de logica van "pannenkoek" en "ruggenspraak".
... en muggeNzifterij ;D
En wat nu als Bea én Elisabeth samen reizen? Dan is er immers wel sprake van een Koninginnenrijtuig, dus mét tussen-n? ::) :-X
Groeten,
Joop
-
Wat vinden jullie van de trix-express? ::) ;)
-
uh die rijtuigen waren 18,29 meter ;)
Ja, maar de lengte van de rijtuigen was wel ietsje korter (8.76m toen tegen 26,4 m nu ;D)
Grtz. Stefan
Niet te geloven; zelf in het grootspoor is er discussie over het toepassen van een 1:87 of een 1:100 lengtemaat.... :o
Groeten,
Joop
-
Ik moet zeggen dat het me verbaast dat het koninklijk rijtuig wordt uitgebreid met twee bakken en zo een trein wordt. De koninklijke familie staat momenteel toch niet echt bekend om hun liefde voor de trein, die gaan liever met het vliegtuig.
Zou het iets van doen kunnen hebben met een komende wisseling van de wacht, als Beatrix plaats maakt voor Willem IV? Lekker met het hele gezin in de trein en niet samen gepropt in een enkele wagon?
Eelco
-
Hoe dan ook, van mij mogen er nog wel schaalmodelen komen van koninklijke treinen (die dan ook kloppen en 1:87 zijn). Etchmodels had ooit het idee om de koninklijke trein van Wilhemina uit te brengen, maar na meerdere mailtjes die kant op nooit meer wat van gehoord (blijf toch hopen). Ook zouden die koninklijke rijtuigen van het nsm van mij uitgebracht mogen worden. Wat dat betreft is dat ding van Märklin echt een misser al was het idee leuk. Hoe dan ook, leuk onderwerp...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Dido Railway Models heeft een model van de Sr1: http://www.didorailwaymodels.nl/hsm-sr-1.html
Eelco
-
Och Tomasso,
LS Models zou relatief eenvoudig Sr10 (en de Sr11 en Sr12 thans nog in aanbouw : mooie 3-delige set!) kunnen maken op basis van ICR mallen
Elotrain heeft het Plan K begeleidingsrijtuig reeds uitgebracht. De Sr8 en Sr9 zijn wel heel sterk verbouwd tov de oorspronkelijke rijtuigseries waar ze uit verbouwd zijn, dus dat worden dan echt kleinserieproducten.
-
Ach, Tomasso houdt van uitdagingen... ;D
-
Of zit jij op een set half afgebouwde Sr8 en Sr9 kits in de uitverkoop te wachten :P ;D
-
Ik ben niet zo snel, dat weet ik nu ook wel... Die sr1 had ik gezien, moet er ooit wel komen natuurlijk. En laat LS dan maar komen met die mooie 3 delige set straks, hebben ze alvast 1 koper...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ik ben te republikeins voor een koninklijke trein op mijn toekomstige modelbaan... ;D
-
Dan boots je toch gewoon zo'n scene na:
http://en.wikipedia.org/wiki/Borki_train_disaster (http://en.wikipedia.org/wiki/Borki_train_disaster)
;D
mvg,
Rick
-
Ik moet zeggen dat het me verbaast dat het koninklijk rijtuig wordt uitgebreid met twee bakken en zo een trein wordt. De koninklijke familie staat momenteel toch niet echt bekend om hun liefde voor de trein, die gaan liever met het vliegtuig.
Eelco
Misschien dat het er iets mee te maken heeft dat men uit veiligheidsoverwegingen bij Koninginnedag en werkbezoeken voortaan liever per trein dan met die bekende bus reist, gezien de gebeurens in Apeldoorn??
Of wil deze nieuwe regering op deze wijze het OV bevorderen en er zelf gebruik van gaan maken bij EU conferenties in Brussel ?
Dirk
-
Vroeger werden er als begeleiding twee (ICR) A-rijtuigen van het spoor geplukt om mee te rijden, nu zijn dat twee vaste rijtuigen geworden. Dat kan ook een reden zijn.
-
Vroeger werden er als begeleiding twee (ICR) A-rijtuigen van het spoor geplukt om mee te rijden, nu zijn dat twee vaste rijtuigen geworden. Dat kan ook een reden zijn.
En dat zal het dan ook wel zijn, zo simpel is het soms........
Dirk
-
Het is gewoon heel simpel , de twee A rijtuigen zijn er bij geplaatst voor het vervoer van bewakingspersoneel en hofhouding en andere mensen die bij het vervoer van de Koningin betrokken zijn vroeger werden er rijtuigen bij gehuurd kijk maar naar de rit naar Denemarken waar een slaaprijtuig werd bijgeplaatst voor het personeel , tevens is de SR10 aangepast van 4 naar 5 slaapplaatsen , waarom ? denk daar maar over na ;D
-
Och Tomasso,
LS Models zou relatief eenvoudig Sr10 (en de Sr11 en Sr12 thans nog in aanbouw : mooie 3-delige set!) kunnen maken op basis van ICR mallen
Elotrain heeft het Plan K begeleidingsrijtuig reeds uitgebracht. De Sr8 en Sr9 zijn wel heel sterk verbouwd tov de oorspronkelijke rijtuigseries waar ze uit verbouwd zijn, dus dat worden dan echt kleinserieproducten.
Misschien dat MTE hierin wat kan betekenen, mijns inziens zijn de lijntjes tussen MTE en LS Models daar redelijk kort.
Een (enkele of 3delige) set met 1:87 rijtuig(en) van de SR10 en de nog in aanbouw zijnde SR11 & SR12 zou een aanwinst zijn voor velen.
Een redelijk korte trein die men eigenlijk overal kan inzetten.
-
Maar het zou toch gaan om meer dan alleen een bedrukkingsvariant? Er is, als ik het goed heb, toch ook iets veranderd aan de indeling van het rijtuig?
mvg,
Gert
-
Binnen is er uiteraard een nieuwe indeling gemaakt.
De buitenkant is óók aangepast met meest als in het oog lopende kenmerk de schortplaten tussen de draaistellen (het huidige ICR-koninklijk rijtuig bedoel ik dan).
-
Tja, dan zou dat een aparte mal betekenen. Voor slechts één mogelijke variant.
Dan moeten ze bij LS Models wel heel erg Oranje-gezind zijn.
Gaat niet gebeuren denk ik, want destijds werd dat Koninklijke rijtuig van Märklin gedumpt.
mvg,
Gert
-
Klopt, want ook een van de deuren is versmald... Lijkt me niet dat dat 'm wordt.
-
Jammer, hier was namelijk (nog) een koper geweest ;D
Stefan
-
Same here (y), spijtig.... :-\
-
Voor schortplaten hoeft de mal niet aangepast te worden. Märklin heeft die er ook heel netjes onder verwerkt.
Wel voor de deuren. Heeft Märklin niet gedaan. Mij stoort het niet maar puristen zullen het niet leuk vinden.
Koen
-
Moderne matrijsmallen kan je prima deels aanpassen als ik me niet vergis. :) Verder kan ik mij niet voorstellen dat men slechts 1 mal van ICR heeft, maar waarschijnlijk meerdere (om in batch te gieten?). Dan zou je dus 1 Beabak mal kunnen maken en deze stuk voor stuk gieten.
-
Nou sinds Märklin de SR10 een keer heeft uitgebracht verschenen alle volgende ICR met aan één zijde een half raam... >:(
-
En er is een eerste foto van de nieuwe koninklijke trein: http://www.flickr.com/photos/38858589@N05/8205040569/sizes/l/in/photostream/
Het staat wel netter dan met twee normale IC-rijtuigen erbij.
-
wow primeurtje? Ik begrijp dat de middelste dus de originele sr10 is en dat de 2 buitenste de nieuwe sr11 en sr12 ?
-
Als je goed kijk zie je dat alleen op de geleband van het middelste rijtuig een kroontje staat. (of ik moet het mis hebben)
-
wow primeurtje? Ik begrijp dat de middelste dus de originele sr10 is en dat de 2 buitenste de nieuwe sr11 en sr12 ?
Gezien de schortplaten, ramen en de daken, ja. ;)
-
Nu nog een bijpassende loc... ;D
-
Beter: nu nog een stel bijpassende locs zonder graffity... D'r staan er genoeg werkeloos langs de kant. Blauw verfje er over en klaar is Kees. Het spul reed hier net langs, waarschijnlijk onderweg naar de werkplaats aan de Zaanstraat. En inderdaad: alleen het middelste rijtuig is voorzien van een kroontje.
Groeten,
Peter
-
Netjes. Mooi geheel zo. (y)
-
wow primeurtje? Ik begrijp dat de middelste dus de originele sr10 is en dat de 2 buitenste de nieuwe sr11 en sr12 ?
moet je weer aan de gang om je treintje aan te passen Thurbo ;D
-
Misschien dat MTE hierin wat kan betekenen, mijns inziens zijn de lijntjes tussen MTE en LS Models daar redelijk kort.
Een (enkele of 3delige) set met 1:87 rijtuig(en) van de SR10 en de nog in aanbouw zijnde SR11 & SR12 zou een aanwinst zijn voor velen.
Een redelijk korte trein die men eigenlijk overal kan inzetten.
Mal aanpassen voor zo'n klein aantal kost klauwen met geld.
En van LS verwachten we (als consument) dan ook een aangepast interieur.
Van mij mag het ook zeker, een leuk treintje, maar of ie er ooit komt...
-
Tja, dan zou dat een aparte mal betekenen. Voor slechts één mogelijke variant.
Dan moeten ze bij LS Models wel heel erg Oranje-gezind zijn.
Gaat niet gebeuren denk ik, want destijds werd dat Koninklijke rijtuig van Märklin gedumpt.
mvg,
Gert
Omdat er altijd 2 locs gebruikt worden, kan het wel een leuk setje worden hoor. Goed voor de loc omzet bij LSM. Of complete set met 1 functionele en 1 dummy loc bijvoorbeeld.
Overigens, LSM brengt wel vaker modellen uit waarvan er maar 1 bestaat, en waarvan de mal niet vaker gebruikt kan worden.
-
En een nieuwe mal voor de sr10 ? voor in een driedelige set ?
De sr11 en sr12 zijn toch geen omgebouwde rijtuigen heb ik begrepen maar alleen een ander kleurtje en een ander interieur?
Chris, kun je dat eens voorleggen aan de dames/heren van bijvoorbeeld LSModels?
Dan denk ik dat hun wel kunnen bepalen of het teveel kost of niet?
-
Misschien kan 1 zon rijtuig wel als een ieder die er ook daadwerkelijk een wil van te voren moet bestellen, waarbij LSM dan wel kan bekijken of het levensvatbaar is. Al zitten daar wel haken en ogen aan, maar het zou wel een groot deel ondernemersrisico wegnemen en het zal dus een duurder rijtuig worden waar prijzen misschien erg lastig te bepalen zijn. Ik zou het wel aandurven zonder een exact voorbeeld gezien te hebben moeten ze niet natuurlijk ineens broddelwerk gaan afleveren ;-).
[Edit]
Indeling is denk ook wel eenvoudig op te lossen, ik vrees alleen dat daar tegenwoordig geen toestemming meer voor gegeven wordt ivm veiligheids/beveiligings voorschriften.
-
Laten we zeggen dat wat voelsprieten enige tijd geleden al zijn losgelaten ;)
Vanuit MTE he, niet vanuit LSM (zover ik weet)
Maar dat het daar tot nu toe is bij gebleven.
Maar goed, wie weet 8)
-
Mail LSM gewoon de foto van de vorige pagina. Ze zijn zelf wel in staat de haalbaarheid uit te zoeken.
-
Hoeveel foto's denk je hebben ze al ontvangen ?
Doe eens een gok :)
-
Geen idee, van de SR10 wel héél veel dus. Maar de 3-voudige in de koninklijke kleurstelling, dacht dat die pas heel kort op de neerlandse rails losgelaten was. En nog niet zo veel gefotografeerd was......
-
Ja, nee, natuurlijk, ik bedoel puur de eenling :)
Wellicht dat ze nu bij LS wel roepen : heee....da's een leuk treintje.... ;D
Wij vinden van wel ;D
-
Zag hem vanmiddag door 's Hertogenbosch rijden. Eindelijk af in plaats van dat ene rijtuig... Mooi gezicht!
-
Tsssss.... Oranjeklant... >:(
;)
-
Je maintiendrai ;)
-
Leuk weer voor 'n eemalige serie van 250 stuks ;D
-
Je maintiendrai ;)
Ha. Mocht je willen.... ;D
-
Ze zullen de trein wel aan het klaarstomen zijn voor de slowaakse president. Hij en zijn vrouw(en weet ik veel wie nog meer) gaan gezellig per trein naar Helmond, en de gewone IC, dat kan natuurlijk niet ;).
http://gpdhome.typepad.com/agenda/2012/11/programma-staatsbezoek-uit-slowakije.html (http://gpdhome.typepad.com/agenda/2012/11/programma-staatsbezoek-uit-slowakije.html)
Grtz. Stefan
PS. Aan het interieur van de Sr11/12 is dacht ik niets tot nauwelijks iets gedaan.
-
Ja, die komen morgen bij ons op bezoek op de automotive campus.
Krijg je gelijk van de mailtjes om je oren met beperkingen gedurende het bezoek. ::)
Gr.
Eric
-
Mooie tren geworden.
http://www.flickr.com/photos/61190890@N06/8206700246/in/photostream
Jeroen
-
Ja, die komen morgen bij ons op bezoek op de automotive campus.
Krijg je gelijk van de mailtjes om je oren met beperkingen gedurende het bezoek. ::)
Gr.
Eric
je mag geen scheten laten ;D
overigens zal mr Pieter van Vollenhove verstek laten gaan
Hij heeft een dubbele longonsteking
-
Mooie tren geworden.
Jeroen
Mee eens, maar als men die eerste klas streep had verwijderd was het nog mooier geweest... Het mag dan wel een A rijtuig zijn (gebleven), geen "normale" 1e klas reiziger zal er ooit instappen lijkt me zo.
Dirk
-
overigens zal mr Pieter van Vollenhove verstek laten gaan
Hij heeft een dubbele longonsteking
Daar heeft Pieter vaker last van http://www.youtube.com/watch?v=MxlAtizSShM vanaf min7.30 (voor degenen die hun klassieken kennen... ;D )
Eelco
-
Mee eens, maar als men die eerste klas streep had verwijderd was het nog mooier geweest... Het mag dan wel een A rijtuig zijn (gebleven), geen "normale" 1e klas reiziger zal er ooit instappen lijkt me zo.
Dirk
De belijning op de SR10 is toch exact zo ?
-
Zaag een Marklin bodem in bonken, verleng die onderkant, maak er een gietmal van en pas nog wat dingetjes aan en: plop je hebt je driedelige treintje op LS basis.
mvg,
kees-jan
NB Als LS ze gaat maken wie zou dan die keer het goede doel worden: Mikrocrediten van Maxima?
-
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/704933_256729167786524_797731800_o.jpg)
groot (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/704933_256729167786524_797731800_o.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/133183_256729181119856_126190088_o.jpg)
groot (https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/133183_256729181119856_126190088_o.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/679873_256729224453185_1507142803_o.jpg)
groot (https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/679873_256729224453185_1507142803_o.jpg)
voor de oplettende kijker, dit rijtuig heeft in het midden een kleine keuken gekregen. de ramen aldaar zijn voorzien van plakfolie.
-
Het is een mooie stam geworden. Voor het totaalplaatje zou het nog mooi zijn als ze de 2 toegevoegde rijtuigen ook nog zouden voorzien van schortplaten.
-
NB Als LS ze gaat maken wie zou dan die keer het goede doel worden: Mikrocrediten van Maxima?
Microcrediten van LS ;D
Allie
-
Die twee nieuwe rijtuigen, zijn dat nu ICR A of ICRm A? Of iets daar tussenin? De ramen die al dan niet open kunnen lijken eigenlijk op geen van beide.
- Peter
-
ICRm.
Die hebben aan beide zijden van het rijtuig raampjes die open kunnen in geval de airco de geest geeft en het te warm wordt.
Gr.
Eric
-
Onverbouwde rijtuigen zijn er danook niet meer.
-
Kan ICR eigenlijk elektrisch gekoppeld met ICRm rijden? Het koninklijk rijtuig is immers een (verbouwde) ICR. Of hebben ze dat ook meteen onder handen genomen?
- Peter
-
Waarom zou dat niet kunnen? Dat zijn standaard 'hoogspannings kabels' die aan de rijtuigbakken hangen... Kan hoogstens een probleem opleveren met vreemde tractie en dito bovenleidingspanning wanneer de statische omzetter onder de rijtuigen niet daarvoor geschikt zouden zijn.
-
Waarom zou dat niet kunnen?
Geen idee, daarom vroeg ik het ook. :)
- Peter
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424813_446775575381330_846969958_n.jpg)
(c) Henk Verschoor (via Facebook)
-
Kan ICR eigenlijk elektrisch gekoppeld met ICRm rijden? Het koninklijk rijtuig is immers een (verbouwde) ICR. Of hebben ze dat ook meteen onder handen genomen?
- Peter
Destijds kon dat, immers zijn de rijtuigen "standalone", ze krijgen hoogspanning van de lok en maken daar hun eigen boordnet van, en verder zitten er alleen maar stuurstroomkabels onder om de tractiesignalen van lok naar stuurstand door te geven, maar het rijtuig zelf doet daar uiteraard niets mee.
Enige wat centraal te regelen valt aan de rijtuigen is verlichting en de omroep, en die gaan over de gestandaardiseerde UIC-kabel, dus dat is ten alle tijden gelijk.
Maar wat ik al zei, hedendage kan dat eigenlijk niet, omdat er geen onverbouwde rijtuigen meer zijn. Het koninklijk rijtuig is natuurlijk nooit mee verbouwd naar ICRm, maar eigenlijk was het ookal geen ICR meer ;) Hij is oa voorzien van een eigen aggregaat om de keuken van spanning te voorzien.
Verder heeft de verbouwing van de rijtuigen eigenlijk niets veranderd aan het technische plaatje van de rijtuigen maar was het voornamelijk een revisie daarvan en een opfrisbeurt van het interieur.
Dat de Bea-bak prima om kan gaan met ICRm rijtuigen is nu wel makkelijk bewezen sinds er twee ICRm A rijtuigen permanent aand e stam zijn toegevoegd ;)
-
Alleen wel even de deursluiting van de toegevoegde rijtuigen omzetten naar UIC-modus
Anders krijg je deuren erg lastig open ;D
mvg,
Robin
-
Zouden ze dat, zeker nu het echt een vaste stam geworden is, niet aangepast hebben? Gewoon groene lamp voorin? Veiligheid boven alles natuurlijk.
-
Je denkt werkelijk dat Bea er ineens onderweg uit wil springen :p ?
Ik denk niet dat ze zo onverantwoord is, en dat niet zo'n probleem zal zijn ;D
-
Nu nog een Bds in juiste kleurstelling ervoor! :P
-
Dat zal niet snel gebeuren, immers waren deze rijtuigen over, en met twee lokken is er altijd een reserve tractievoertuig mee.
-
Je denkt werkelijk dat Bea er ineens onderweg uit wil springen :p ?
Ik denk niet dat ze zo onverantwoord is, en dat niet zo'n probleem zal zijn ;D
Nee tuurlijk niet. Maar ook meer met het oog op beveiliging. Als instructie machinist op de Hanzelijn weet ik wat er aan veiligheids voorbereidingen gedaan is alvorens de koningin over de hzl kwam. Om maar een voorbeeld te geven, al weken word het gras langs de lijn kort gehouden om te voorkomen dat er een of andere idioot plat in het gras gaat liggen om iets uit te vreten. Iedereen heeft gisteren kunnen zien wat er langs de lijn zoal vooraf nog langs komt (helicopter, schouwtrein, de nodige politie, ook de nodige dikke BMW's met beveiliging) alvorens de koninklijke trein daadwerkelijk aan kwam rijden. Door middel van een gesloten deursysteem kun je ook mensen buiten houden wanneer deze trein onverhoopt toch stil komt te staan. ;)
-
Je kunt ook gewoon een Hc sleutel in een sleutelkastje stoppen, dan gaat er ook geen deur meer open... En dat truukje kennen ze vastwel aan boord ;)
-
Nu nog een Bds in juiste kleurstelling ervoor! :P
Ha, ik dacht al precies hetzelfde!
Nu nog een Bds in juiste kleurstelling ervoor! :P
...en dat ook.
Het is wel een fraaie trein geworden, zo. Zie ook de plaatjes in het draadje over de Hanzelijn.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48508.msg779961.html#msg779961
- Peter
-
Je kunt ook gewoon een Hc sleutel in een sleutelkastje stoppen, dan gaat er ook geen deur meer open... En dat truukje kennen ze vastwel aan boord ;)
Dat is inderdaad ook een oplossing.
Je zult mij ook niet horen zeggen dat het moet gebeuren ofzo. Maar kan me er iets bij voorstellen dat ze dat wel zouden doen.
-
Even photoshopje gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kontrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kontrein.jpg)
Originelen zijn van Patrick van Hattem, en de Bds kan ik helaas niet meer vinden.
-
en als die ene loc er nu mee ophoud? ::)
Je denkt werkelijk dat Bea er ineens onderweg uit wil springen :p ?
Ik denk niet dat ze zo onverantwoord is, en dat niet zo'n probleem zal zijn ;D
Er zit altijd nog een 5km-relais op, anders kan je ten aller tijden de deuren openen ;)
En ik kan mij noet voorstellen dat Bea altijd een HC-sleutel op zak heeft ;D
mvg,
Robin
-
Even photoshopje gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kontrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kontrein.jpg)
Ik denk dat die trein niet zover komt, de loc heeft bijde pantograven naar beneden. ;D
-
Deze is ook wel aardig, vooral het commentaar op het eind: "Hij is wel stil he, deze loc...." "Ja, zullen ze wel speciaal omgebouwd hebben"
http://www.youtube.com/watch?v=bW1aW_ZJ-dk
;D ;D ;D
-
Ja ja dat klopt ,,de laatste loc is altijd een dummy (motorloos) daarom is die ook zo stil.
Net als bij Wullem NS toen de koningin in Swalmen langs kwam om de Swalmlijn te openen.
Kijk en luister maar ,, http://www.youtube.com/watch?v=WlNfRW64gWc
Groetjes,
Wullem NS
-
Waarom heeft de train van de koningin eigenlijk 2 locomotieven? Zodat hij niet hoeft om te lopen? als dat z is hadden ze toch beter een stuurstand erachter kunnen hangen?
-
Dat er 2 loks rijden is puur uit oogpunt van de veiligheid.
In geval van een calamiteit kan de gehele combinatie meteen rechtsomkeert maken.
Jos.
-
Deze is ook wel aardig, vooral het commentaar op het eind: "Hij is wel stil he, deze loc...." "Ja, zullen ze wel speciaal omgebouwd hebben"
;D ;D ;D
Haha, dikke pret. ;D
Gr, Ben.
-
Waarom heeft de train van de koningin eigenlijk 2 locomotieven? Zodat hij niet hoeft om te lopen? als dat z is hadden ze toch beter een stuurstand erachter kunnen hangen?
Zie wat ik de vorige pagina schreef ;)
-
Op een diesellijn hangen er zelfs drie 6400-en aan: eentje aan iedere kant en nog een die de stroomvoorziening voor de trein verzorgt. Op last van Defensie is een aantal 6400-en namelijk te gebruiken als mobiel aggregaat, maar dan kan het ding geen tractie meer leveren.
- Peter
-
Deze is ook wel aardig, vooral het commentaar op het eind: "Hij is wel stil he, deze loc...." "Ja, zullen ze wel speciaal omgebouwd hebben"
http://www.youtube.com/watch?v=bW1aW_ZJ-dk
;D ;D ;D
Krijg spontaan last van plaatsvervangende schaamte. De collega's ("Ja, je kan 'm ff opzoeken in je materieelagenda") waren duidelijk érg onder de indruk... :-\ :-[
-
Eveneens geniaal "Dat was um dan, we gaan nu maar een bakkie doen" ;D
-
Krijg spontaan last van plaatsvervangende schaamte. De collega's ("Ja, je kan 'm ff opzoeken in je materieelagenda") waren duidelijk érg onder de indruk... :-\ :-[
Ach, daar ben jij toch niet verantwoordelijk voor? Ze hebben gewoon nog veel te leren en jij bent al een stapje verder zullen we maar zeggen (toch?! ;D).
-
Wat een zalige tekst: " ze hebben die 1751 extra stil gemaakt" heerlijk!
-
Misschien moet de titel van dit draadje worden aangepast? Het was trouwens sowieso zo al 'Koninklijk rijtuig', maar aangezien Beatrix dadelijk officieel bekend maakt dat ze gaat aftreden krijgt dit rijtuig ook officieel een andere eerste gebruiker.
mvg,
Gert
-
Ja, weten we nog niet zeker he? Maar de kans is groot....
Moet de vering trouwens nog aangepast worden voor "koning pils"? ;D ;D ;)
-
Och; als we meteen even bij het festijn er een wetswijziging doorfietsen dat hij zn eigen kaartjes moet lappen, kunnen deze bakken gauw naar het museum ;D
-
Ligt eraan hoe duur de kaartjes zijn ;D
-
Ja, weten we nog niet zeker he? Maar de kans is groot....
Maar nu wel.
mvg,
Gert
-
Het is officieel, onze koninging gaat dit jaar het ambt overdragen aan Willem Allexander.
Op 30 april treed ze dus af.
(Gert was me net voor)
Jos.
-
Jammer van die enorme historische onjuistheid in haar toespraak.
-
Oh, vertel eens?
Groet,
Bas
-
Oh sorry.. niet het stationsplein ::)
-
Mevrouw vertelde dat Nederland dit jaar 200 jaar een koninkrijk is. Daarbij haar voorganger koning Lodewijk Napoleon (1806-1810) even vergetend ;)
Maar die had geen trein, dus is stiekem off topic... ;D
-
Jammer van die enorme historische onjuistheid in haar toespraak.
Ze word ook een daggie ouder...
-
Was die niet Keizer Napoleon ? ::) Bovendien was dat Bataafse Republiek niet?
-
Nee, dat was z'n broertje. En een republiek met een koning?
-
Lodewijk Napoleon was de broer van keizer Napoleon. De Bataafse republiek kwam vóór het koningsschap van Lodewijk Napoleon.
-
Mevrouw vertelde dat Nederland dit jaar 200 jaar een koninkrijk is. Daarbij haar voorganger koning Lodewijk Napoleon (1806-1810) even vergetend ;)
Maar die had geen trein, dus is stiekem off topic... ;D
Dat heette Koninkrijk Holland... Wij leven nu in het Koninkrijk Nederland.
-
Ja.. ik weet niet precies hoe ze het noemden ;D
Oke, bedankt (y)
Maar is het Koninkrijk der Nederlanden niet pas later uitgeroepen? Met Willem I?
-
Aha.
Deze linkjes kunnen verklaren waarom is gekozen om vanaf 2013 het tweehonderdjarig bestaan van het koninkrijk der Nederlanden te vieren.
Hier (http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/az/200-jaar-koninkrijk), daar (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2010/02/05/oprichting-nationaal-comite-200-jaar-koninkrijk-der-nederlanden.html) en ginder (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden).
Groet,
Bas
-
De grap is dus dat er drie koninkrijken zijn/waren:
koninkrijk Holland 1806-1810
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 1813-1830
Koninkrijk der Nederlanden 1830-heden
Wat ze natuurlijk gewoon vieren is dat er 200 jaar een Oranjekoning is.... ;D
-
mooi moment voor een presidentiële trein 8)
Mag dat staatshoofd van mij meteen loonbelasting gaan betalen, over zijn gage, die beduidend onder de Balkenendenorm ligt, vanwege de louter representatieve inhoud van zijn vak.
Hendrik Jan
(die niet in sprookjes gelooft)
-
Misschien een idee om een tentoonstelling te maken van alle koninklijke trein/rijtuigen tijdens dit jaar is dat al eens gebeurd? ;D om maar weer naar topic-onderwerp terug te keren :P
-
Paar jaar gelden al geweest in het Spoorwegmuseum.
mvg,
Gert
-
Jammer dat er zo weinig Nederlands spul over is.
Dat gezamenlijke cadeau van HSM en SS an Willemien was toch wel een mooi ding.
Helaas, gesloopt.
Misschien bouw ik em ooit nog (ondanks mijn republikeinse neigingen)
Ten slotte was mijn op overtuigd Orangist, en verzetsman.
Dus al was het maar om hèm.
Hendrik Jan
-
Paar jaar gelden al geweest in het Spoorwegmuseum.
;D
Hoeveel smileys moet ik er nog bij zetten ;)
-
Wees blij met wat we hebben, er is al zo veel waardevols naar de kloten gegaan......
-
Tsja, wat er niet meer is, doen we dan maar in 1/87.
Want die vooroorlogse was natuurlijk een heel uniek stammetje.
Lijkt me leuk om die nog eens te bouwen.
Ooit, als ik tijd heb,
en voldoende gegevens.
Hendrik Jan
-
Vriendelijk verzoek om het weer over het onderwerp te hebben, de koninklijke trein.
- Peter
-
Misschien moet de titel van dit draadje worden aangepast? Het was trouwens sowieso zo al 'Koninklijk rijtuig', maar aangezien Beatrix dadelijk officieel bekend maakt dat ze gaat aftreden krijgt dit rijtuig ook officieel een andere eerste gebruiker.
mvg,
Gert
Officieel heet dat rijtuig nieteens zo, maar heet dat ding "SR10", voluit Salon Rijtuig nummer 10 en is er helemaal niets aan de handje ;)
-
Klopt, maar in de volksmond heeft men het toch altijd over 'de koninklijke trein'.
Zouden nou vele modelspoorders hun Märklin-model van dit rijtuig vanavond een rondje hebben laten maken?
mvg,
Gert
-
De hint voor de troonswisseling was toch wel duidelijk afgelopen jaar :-X.
-
mooi moment voor een presidentiële trein 8)
Hendrik Jan
(die niet in sprookjes gelooft)
WE hebben al een ongekozen president in Brussel zitten. Die heeft voor zover ik weet geen hoftrein.
Maar de familie van de kroonprins heeft in het verleden een paar koplopers tijdelijk aangepast gekregen, tenminste aan de buitenkant.
Misschien is er van een koploper een nieuwe koninklijke trein voor de aanstaande koning te maken.
Groeten, Alexander
-
In ieder geval kondigt Beatrix e.a. Net op tijd voor Neurenberg aan. En hopelijk dringt het door tot LSM. Chris kun je nog wat leuren aldaar?
-
Uiteraard zou dit een perfect moment zijn voor LS Models om met een koninklijke trein te komen, maar of ze het voor elkaar zouden krijgen om het koninklijk rijtuig te ontwerpen en laten produceren voor de 30e april laat zich zeer betwijfelen.
- Peter
-
Twee lok's en drie rijtuigen in een gouden kistje................ ;D
-
De grap is dus dat er drie koninkrijken zijn/waren:
koninkrijk Holland 1806-1810
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 1813-1830
Koninkrijk der Nederlanden 1830-heden
Wat ze natuurlijk gewoon vieren is dat er 200 jaar een Oranjekoning is.... ;D
Volgens sommigen was die toevoeging "Verenigd" iets van later datum en was Willem I vanaf het begin gewoon Koning der Nederlanden. bovendien was er volgens hem in 1830 helemaal niets aan de hand, dat inzicht kwam pas in 1839. En in het begin was Willem (I) slechts Souverein Vorst, en het Konkrijk Holland was no niet bepaald een echt onafhankelijke staat, dus take your pick.
Maar dit is allemaal off topic vrees ik.
Dirk
-
WE hebben al een ongekozen president in Brussel zitten. Die heeft voor zover ik weet geen hoftrein.
Maar de familie van de kroonprins heeft in het verleden een paar koplopers tijdelijk aangepast gekregen, tenminste aan de buitenkant.
Misschien is er van een koploper een nieuwe koninklijke trein voor de aanstaande koning te maken.
Groeten, Alexander
Tijdelijk aangepaste koplopers? Daar heb ik nooit van gehoort.
Reken maar dat de huidige konklijke trein met de 3 ICR rijtuigen gewoon blijft, de trein is onlangs gemoderniseerd en zou niet weten waarom die afgeshreven moet worden als er een troonwissel is.
Er wordt toch ook geen nieuw paleis gebouwd :P?
-
Uiteraard zou dit een perfect moment zijn voor LS Models om met een koninklijke trein te komen, maar of ze het voor elkaar zouden krijgen om het koninklijk rijtuig te ontwerpen en laten produceren voor de 30e april laat zich zeer betwijfelen.
- Peter
Een foto in de vitrine.... ach en dan nog even wachten
-
Tijdelijk aangepaste koplopers? Daar heb ik nooit van gehoort.
gehoord 8)
Van WIkipedia:
In juli 2005 werd treinstel 4210 voorzien van kleine kroontjes met de tekst "Prinses Alexia Express" en op 13 april 2007 werd treinstel 4051 in Groningen voorzien van stickers met de tekst "Prinses Ariane Express". Hiermee werd de geboorte van de tweede en derde dochter van Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima gevierd.
-
Aanpassen behelst doorgaans wat meer dan er een sticker op te plakken...
-
En dit was geen Koninklijke trein maar een soort 'feesttrein' om iets Koninklijks te vieren...
-
Ik heb het rijtuig al jaren in mijn verzameling maar word nooit gebruikt omdat ik geen gebruikers heb in H0.
Reggy
-
In 1:1 rijdt ook vaker rond zonder dan met 'gebruikers' , dus geen probleem lijkt me?
-
Was ook niet serieus zo bedoelt want mijn andere rijtuigen zijn ook niet allemaal bevolkt.
-
Zelf bouwen is toch niet zo erg moeilijk?
Setje van 3 ICRm rijtuigen (44082 bijvoorbeeld) met een setje ICR raampies er bij (voor de paar ramen met zwengels). Wat gele en blauwe verf met plakband, wat kasjes gieten van de matrix voor de onderkant (of laseren), decals en hop..... je hebt een leuk setje. Twee Roco's er bij (1x dummy) met de juiste nummers er op en gaan......
Nou das niet zo lastig dus.
mvg,
Kees-Jan
Wellicht een leuk BNLS actie om de financiën wat beter te krijgen ;D (hint hint hint)
-
Twee deuren en een raam zijn ook anders, dus er zal iets meer geknutseld moeten worden.
- Peter
-
Ik heb het rijtuig al jaren in mijn verzameling maar word nooit gebruikt omdat ik geen gebruikers heb in H0.
Reggy
Ik zou hoogstens president Obama en zijn First Lady van Preiser erin kunnen zetten, maar die kiest er ook bij mij voor om liever per "Motorcade" te reizen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07459_doc.jpg)
Hoewel, bij zijn eerste verkiezingstournee reisde hij ook met een historische trein. Eigenlijk geen idee of die in model verkrijgbaar is, maar dat wordt wat off topic hierzo...
-
http://nos.nl/koningshuis/artikel/474682-prinselijk-paar-per-trein-naar-lech.html
kroontjesrijtuig direct achter de loc.
Onduidelijk wat er verder achter hangt.
Maar kennelijk gaat de trein vaker gebruikt worden door de aanstaande koning.
-
Das goed nieuws, prachtige trein natuurlijk. Wel jammer dat dit soort ritten niet van tevoren bekend worden gemaakt. Had al wel een koninklijk rijtuig in Utrecht zien staan woensdag en die dag zou ook een 1200 de hele koninklijke trein vervoeren maar dat ging niet door toen.
-
(http://farm9.staticflickr.com/8239/8476876497_b824e92523.jpg) (http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/8476876497/)
NSR 1745 + Royal Alpenexpres 13411 Vl (http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/8476876497/) by Arjen-V (http://www.flickr.com/people/arjenverlaan/), on Flickr
(http://farm9.staticflickr.com/8244/8477967454_9ea5296748.jpg) (http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/8477967454/)
DB 101 057 + Royal Alpenexpress 13411 Vl (http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/8477967454/) by Arjen-V (http://www.flickr.com/people/arjenverlaan/), on Flickr
-
Zoals op somda al werd opgemerkt is dit rijtuig schijnbaar door zijn verbouwingen feitelijk geen uic rijtuig meer,en daardoor zou het (als t klopt) dus ook niet NL grenzen mogen overschrijden.
Vraag ik me dan af,als bovenstaande klopt hoe kan t dan dat dit rijtuig ineens wel de grenzen gaat overschrijden ?
Of is t anders als het rijtuig wordt bevolkt door koningen/koninginnen/prinsessen en dergelijke ?
(dat lijkt me wel erg krom maar goed das hier wel vaker zo)
-
Wat dacht je dan? Dat men in Emmerich het rijtuig uit de trein zou zetten? De mobilisatie zou nog net niet worden afgekondigd, maar dit zou zeker tot een diplomatieke rel van ongekende proporties leiden! Ondenkbaar dus dat het Koninklijk rijtuig buiten Nederland niet zou worden toegelaten.
mvg,
Gert
-
Het SR10 rijtuig heeft toelating in nagenoeg geheel Europa en zelfs daar buiten, de SR11 A/B heeft enkel NL toelating en heeft geen RIV-TEN toelating voor buiten Nederland. Ongeacht de verbouwing mogen de ICR rijtuigen niet buiten NL komen.
Met uitzondering van de Buurlandrijtuigen welke bijvoorbeeld te vinden zijn in de beneluxtrein.
Dit heeft niets te maken of er leden van het koninklijk huis aan boord zijn of niet.
-
Arjen,
Weet je dan wat de veranderingen zijn ten opzichte van gewone IC-rijtuigen, waar deze van is afgeleid?
Gr, Bert
-
Beschikt het rijtuig over slaapplaatsen? Ik dacht altijd dat het alleen maar zit- en werkplekken had.
-
Volgens mij nu wel. Zal wel aangepast zijn nu ze wisten dat de aanstaande koning van plan is om vaker gebruik te maken van de trein. Voor de opvoeding van de prinsesjes wel goed dat ze kennismaken met de spoorwegen. :)
mvg,
Gert
-
Volgens deze pagina zijn er twee slaapkamers: http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/organisatie/staldepartement/koninklijke-trein/
-
rijtuig heeft altijd al 4 slaap plaatsen gehad , vorig jaar is dit aangepast naar 5 slaapplaatsen
-
Zoals op somda al werd opgemerkt is dit rijtuig schijnbaar door zijn verbouwingen feitelijk geen uic rijtuig meer,en daardoor zou het (als t klopt) dus ook niet NL grenzen mogen overschrijden.
Vraag ik me dan af,als bovenstaande klopt hoe kan t dan dat dit rijtuig ineens wel de grenzen gaat overschrijden ?
Of is t anders als het rijtuig wordt bevolkt door koningen/koninginnen/prinsessen en dergelijke ?
(dat lijkt me wel erg krom maar goed das hier wel vaker zo)
Beter lezen daar op Somda dan het ging daar nl over de SR11 en 12, die hun buitenland toelating zijn verloren met de verbouwing tot ICRm rijtuigen en dus niet over de SR10.
De laatste heeft een toelating tot grotendeels europa, en is nog altijd van de gemakken voorzien dat ze solo ingezet kan worden, de twee andere rijtuigen moet je meer zien als versterkingsrijtuigen.
-
Ik ken de mensen die aan beide rijtuigen hebben gewerkt en neem maar van mij aan dat aan de toelatingen echt wel gedacht is... ;D
-
Toch weer wat wijzer geworden,dank voor de info (y)
Echter schiet me nog wat te binnen,nu het rijtuig in een "reguliere" trein is meegegaan naar de sneeuw,hoe doet men dit dan met beveiliging van het rijtuig en de inzittende ?
Neem aan dat je als wintersporter in die trein niet zomaar even bij Maxima kan aanwippen voor een drankje,ofwel is dat rijtuig dan in die stam ook geheel doorverbonden zodat je in en uit dat rijtuig de rest van de trein in kunt lopen of is dit rijtuig dan standaard "los" gekoppeld in de trein gemikt ?
Zomaar een nieuwsgierigheid van iemand die benieuwd is hoe men zoiets nou aanpakt als leden van t koningshuis met de normale mens in een trein op pad gaan voor vakantie,wat niet vaak is gebeurd zover geloof ik ???
-
....,ofwel is dat rijtuig dan in die stam ook geheel doorverbonden zodat je in en uit dat rijtuig de rest van de trein in kunt lopen of is dit rijtuig dan standaard "los" gekoppeld in de trein gemikt ?
Beetje rare zin?
Zoals je op de foto's ziet zit het rijtuig helemaal vooraan de trein. Dus voor gewone reizigers is er helemaal geen noodzaak om daardoorheen te lopen.
Zal de tussendoor echt wel afgelsoten zijn.
En over de beveiliging zullen wel geen mededelingen gedaan worden. 8)
Hij zal er echt niet "los" gekoppled inhangen. Alle bekabeling en koppelingen zullen echt wel vast zitten ;D
Gr.
Eric
-
De laatste heeft een toelating tot grotendeels europa,..
Ik kwam in mijn eigen verzameling deze nog tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1409.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1409.jpg)
Indrukwekkend rastertje.
Genomen in het spoorwegmuseum 10-06-2010, dus nét voor vertrek naar Denemarken. 8)
-
Weet iemand wat er mankeert aan de SR10? Alexander en Maxima kunnen niet met de trein vanwege technische problemen.
-
Meen dat er vorige week nog diverse foto's online verschenen dat de stam overgebracht is naar maastricht voor onderhoud.
-
Ik denk nou niet dat men de problemen met dat rijtuig aan de grote klok zal hangen...
Kennelijk heeft men met onderhoud een defect vast gesteld wat niet op korte termijn herstelbaar was en het rijtuig dus niet inzetbaar was.
Tussen overbrengen en een inzetbare status zit natuurlijk wel een verschil ;)