BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: stig op 20 November 2009, 22:48:50
-
Wil iemand dat hok ff voor mij op de scanner leggen? Ik ben de belettering aan het maken voor een omgespoten Vleesman, maar kan geen enkele foto vinden met de relevante informatie (leesbaar) op de stelbalken en wat er in het RIC blok staat enzo.
Beloning: foto van het resultaat als het klaar is. ;D
Het gaat dus om dit hok.
http://www.nlms.info/photos/Modeltraincollection/highres/5117a.jpg
Je mag ook vertellen wat er staat. Links bijvoorbeeld, Bodem zoveel vierkante meter, Draagkracht 10000kg ofzo. Dat soort dingen.
-
Ik kan het op die van mij niet lezen, veel te klein, maar zal hem proberen te scannen.
Stephan.
-
Ja maar ik kan ook best kleine letters printen hoor... (y)
Brilletje? ;D
-
dat soort informatie staat grotendeels ook in t materieelboek, zoek maar ff dit hok op, ben dr zelf ff te lui voor...
-
Ja, maar ik kan niet zien wat waar in welke volgorde staat/hoort. Luie draak!
-
Even geduld nog, scannen is geen succes maar ik heb mijn lenzen er uit gehaald.
-
Zaten die in de scanner dan? ;D
-
BODEM 27 m2
DRAAGVERMOGEN 10.000 KG
RIC [cfb CFR MAV F dr fr ?
[bsm AL PUN ?
____________________________
[DR PKP Sch It
Dd
Wpc Utrecht
(stelbalk linker draaistel) Gewicht 34 ton AFSTAND MIDDEN DRAAISTELLEN 12.00 M
(stelbalk midden) WESTINGHOUSE REM
Hoge druk snelrem Schroefrem
(stelbalk rechter draaistel) ELECTR. LICHT BBC 24 [dan iets kleins boven elkaar gekrabbel en een soort van lineaal.]
RIC en rechts op de stelbalk is niet alles leesbaar gedrukt, geldt voor de beide exemplaren die ik heb.
-
Je bent het einde! :-*
-
Vergeet je het nummer niet op beide zijden van de kopwanden te zetten
-
Hoi Stig,
Hierbij de opschriften
links op de bak zwart vlak 320*358
daarboven BODEM 37.2 oM (o)= klein vierkant)
DRAAGVERMOGEN 10.000 Kg
daar tegenaan:
RIC CFB F No Ct
BSM CFR MÁV AL PLM
DR PKP Sch BB Oest
Dd
WPC HAARLEM
CFB/BSM staan in hetzelfde vak, de F is groot, en No/AL Ct/PLM staan daar weer achter in hetzelfde vak.
midden op de bak NS D 7571, daaronder kleiner NEDERLAND
rechts (vanaf 1937) remtekens en geremd gewicht.
vanaf links op stelbalk (Bij / staan de teksten onder elkaar)
Gewicht 34.000 Kg, RADSTAND 14.5 M / AFSTAND MIDDEN DRAAISTELLEN 12.0 M
WEST. SNELREM, SCHROEFREM, NS D 7571, GAS 1200 LITER, Fabrieksplaat, Ges en REV.
op de koppen staat het nummer ook nog boven de kopramen, en aan een zijde boven de bolle buffer het smeerraster.
Het elektrisch licht is pas vanaf 1934, de hoge druk rem is pas met de K draaistellen van 1938
bron V 16520 Ric op buitenwanden, versie V 1929 serie 7564-7573 en VP 70721 opschriften
Groeten Arjen, welke in Goes de D 7572 geheel heeft uitgezocht voor de subsidieaanvragen.
-
Super jongens, heel erg bedankt!
-
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.
Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1.jpg)
De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D2_1.jpg)
Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn. Verder heb ik de bufferbalk met treden vast gemonteerd en de treden uitgesneden zodat de draaistellen genoeg ruimte hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D3.jpg)
Het Fl* rijtuig heeft vervolgens de draaistellen gedoneerd, alsmede de chassisversterking onder de bak: de originele is veel te grof en die heb ik voorzichtig onder de wagen uit gesneden. Dan is dit het voorlopige resultaat.
Groeten, Bessel
-
kun je dan niet inmiddels beter op zoek naar dezelfde bak van fleischmann?
-
Dat was de andere optie, maar deze had ik al...
-
Ik heb een vleesman liggen, maar het onderstel bleek slechter dan op de miezerige foto, en opknappen is wat lastig. Niets blijft plakken aan dat ding, wat een rampenspul zeg. Dus ik ga eerst maar op zoek naar een betere. Ik heb nou geen zin om te klooien trappetjes te maken die dan weer afbreken, grrr enzo. Bah... Gatverdamme...
-
Toch wel vreemd verschil in bodemopp. 27 m2 en 37,2 m2.
Stephan.
-
Misschien gaat er 10m2 af voor de douaneruimte. Geen idee... :)
-
Was jij nou bezig opschriften in elkaar te knutselen Ewout? ;D
-
Ik heb een vleesman liggen, maar het onderstel bleek slechter dan op de miezerige foto, en opknappen is wat lastig. Niets blijft plakken aan dat ding, wat een rampenspul zeg. Dus ik ga eerst maar op zoek naar een betere. Ik heb nou geen zin om te klooien trappetjes te maken die dan weer afbreken, grrr enzo. Bah... Gatverdamme...
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....
-
Was jij nou bezig opschriften in elkaar te knutselen Ewout? ;D
Ewout houdt wijselijk zijn mond. ;D
Geen zorgen, ik heb net voor een prikkie een Liliput gescoord. Dak is een tikkie krom, maar verder netjes. Wel een eigenaardig ding, vooral die met de draaistellen meedraaiende bufferbalk. :D
Waar wordt zoiets geacht sluitseinen te hebben? Alleen mogelijk aan, nog niet aanwezige, ijzers?
-
@Henk,
Op de zijkant, net boven de balcondeur zitten sluitseinijzers welke net boven de dakrand uitkomen.
dit is na te bootsen met lange sluitseinijzers van Philotrain of weinert.
ingebouwde sluitlampen hebben de houten rijtuigen nooit gekend.
Groeten Arjen
-
Iets wat mij nog steeds niet duidelijk is.
is dit model nu conform de werkelijkheid???
Of klopt er niets van?
Grts,
Dennis
-
@Dennis,
De wagens zijn redelijk op schaal.
Bij de liliput zijn de details wat grover, ook is een hondehok weg gelijk het voorbeeld vanaf 1938.
Bij beide is het lampenhok vergeten, dit zit in het midden van de wagen aan de wc zijde.
Persoonlijk zou ik voor de fleischmann gaan, deze ziet er het beste uit.
wel even laten zakken op de draaistellen, maar dat geld voor alle wagens van dit merk
De lilliput van mij word omgebouwd tot ongevallenwagen van feijenoord, zie het boek van rotterdam.
Groeten Arjen
-
Heeft fleischmann ook een nl uitvoering gemaakt dan?
Zo nee... zijn de opschriften ergens verkrijgbaar?
Welk cat-nummer van fleischmann bedoel je?
Grts
-
Hoi Dennis,
Van fleischmann is nog geen nederlandse uitvoering gemaakt.
Mk heeft een ombouwsetje in de planning voor deze versie, maar deze is nog niet leverbaar.
Als je een fleischmann koopt voor de ombouw, let er dan op dat het een type is met vouwbalgen. (ik heb geen idee welk cat nummer dit is)
Groeten Arjen
-
Iemand anders een idee welk cat-nummer dit zou moeten zijn?
Grts,
Dennis
-
Hoi allen,
De Fleischmann D met vouwbalgen is de 5080.
De verkeerde heb ik helaas ook >:(.
Erik.
-
Dank is groot (y)
Grts
-
Die Liliput heeft aan iedere kant een vouwbalg. Was dat de bedoeling in Nederland?
-
Hoi,
Deze pakwagens waren bedoeld voor internationaal verkeer dus waren vouwbalgen voorgeschreven. Enkelen kregen ook een voor de douane afsluitbare afdeling.
Erik.
-
Merci, maar ik wil hem in zo'n naoorlogse ratjetoetreinen laten meelopen: wat coupéwagens, een net afgeleverde turkooise AB en voor de bagage deze d. Dan waren de vouwbalgen ingetrokken neem ik aan?
-
Ewout houdt wijselijk zijn mond. ;D
Ik heb je net gepbt voordat ik dit zag! Echt, heus! ;D
-
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....
Dat denk ik niet. Je bedoelt dus of het bagagerijtuigeonderstel gelijk is aan de coupebakkenonderstellen van vleesman?
-
@ Henk,
In hun laatste jaren (tot 1955) waren de vouwbalgen idd verwijderd. Zo'n ratjetoe-trein zou dus gereden kunnen hebben met het turkooizen materieel. Of het waarschijnlijk is???
Erik.
-
Een ratjetoe trein reed eerder met alleen coupebakken.
Het nieuwe turkooise stalen materieel zullen daarvoor wel niet hebben gebruikt.
Dat was indertijd immers de trots van de ns.
Welke coupe bakken had je in gedachte precies?
Grts
-
Het zou een 'net-niet' 'ratjetoetrein' moeten worden. Dus in het kader van 'net niet' de bekende en ietwat vervreemdende Piko coupérijtuigen met dan die ook niet geheel kloppende d.
Er staat me een verhaal bij dat de turkooise AB rijtuigen eerder werden geleverd dan de C- en RD-rijtuigen en dus in de eerste maanden op de gekste plaatsen werden ingezet. NS kon het zich niet veroorloven materieel langs de kant te laten staan.
-
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.
Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1.jpg)
De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D2_1.jpg)
Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn.
Ik begreep eerst niet waarom je zo moeilijk deed met halve Ribu's, maar vorige week plakte ik een Symoba zonder meer onder de bak en die kreeg slaande ruzie met de flenzen. ;D
Wel een andere oplossing gekozen. Vierkantje uit de bodem snijden, het gewichtje binnen vastlijmen en de Symoba in dat vierkantje tegen het gewichtje lijmen. Werkt ook goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkliliputd.jpg)
-
Ik heb vannacht op ebay nog 2 fleischmann wagens gekocht, dan ga ik weer verder met dit project.
-
@Henk: dank voor de tip... Is de uitslag van die kleine Symoba's wel voldoende voor rijtuigen van deze lengte(ik heb geen R360 meer, 420 is het minimum) Dan ga ik er ook een paar scoren voor diverse projectjes.
Groet, Bessel
-
De kleine Symoba functioneert prima op de Liliput bagagewagen Bessel. Keurig buffer aan buffer en geen problemen in bogen. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk kleine Symoba's. Werkt eigenlijk altijd goed. Recent heb ik ze nog op de K1 rijtuigen van Olaerts gezet en in een grijs verleden zelfs op eerste generatie Märklin ICR. Op 30 cm rijtuigen heb ik ze nooit gezet, omdat ik nog nooit zo'n rijtuig zonder kortkoppelmechaniek heb gekocht.
-
Ik heb inmiddels m'n wagens binnen en nu leek het mij leuk om er een in het cargo rood te spuiten. Geen zorgen, niet het huidige cargo rood, maar het bagagewagen rood van toen. Net zoals philotrain al eens met een liliput wagen gedaan heeft. Ik heb een potje philo kleur 25 (roodbruin) voor m'n 4-as buikje liggen. Hanteerde de SS dezelfde kleur voor haar bagagewagens? Jammer genoeg geeft de kleurschema site van Phildie daarover geen uitsluitsel. Ik vermoed van wel, maar ik hoor graag jullie mening.
-
Niemand van de experts?
-
Mailtje naar Philotrain?
Die zullen het wel weten denk ik.
Grts
-
Hoi Stig,
ik kan het nummer 25 niet terugvinden op de phildie site.
Is het bruin 25 gelijk aan het goederenwagenbruin van NS, dan is het niet gelijk aan de kleur
van de staatsspoorwegen.
Dit was bruin ipv roodbruin.
ik vind bij phildie ook geen ss bruin, maar MK studio's heeft wel de goede kleur voor deze wagen.
Groeten Arjen
-
Kleur 25 (oud potje?) is nu 425. Ofwel roodbruin voor HSM D-rijtuigen. Ik neem aan dat ze bedoelen bagagewagens. Voor de SS geven ze inderdaad geen kleur op. Maykel geeft voor SS bagagewagens ook geen kleur op op z'n site...
-
@ Dennis
Een ratjetoetrein reed met coupébakken en bolkoprijtuigen, met een stoomverwarmingswagen. Ikzelf moet de laatste nog bouwen en dan is de stam compleet ongeveer als deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomverw_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomverw_002.jpg)
-
die staat ook hoog op mijn lijst (y)
gr jan
-
Wat is de bron van die foto?
Eelco
-
En welk jaar praten we over?
-
Gek he, ben je beschrifting aan het maken, kom je er achter dat de bakvorm van het Fleischmann rijtuig niet overeenkomt met de Nederlandse versie. De afschuining naast de deuren is te flauw als het ware. De Liliput is beter dan. Ik kom op de stelbalk ruimte te kort voor m'n tekst dus... Verder zit er een nokkie op de stelbalk boven de draaistellen. De draaistellen zitten bij Fleischmann te ver naar de bakeinden... Nou ja, het zijn maar kleinigheden, dus we breien er wat omheen.
Nu de volgende vragen, over de beschrifting voor een SS versie Ik heb alleen de afbeelding die al eerder in dit draadje [edit, nee niet in dit draadje, ik weet niet meer waar, maar hier (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_D_rijtuig_Bagagewagen.jpg) is de foto] door Limbo Afrikaan is getoond tot mijn beschikking, in de vorm van net zo klein afgedrukt in het Staatsspoor boek 1863-1913. Hierop is dus niks te lezen. Aan de hand van de teksten van Arjan voor de NS versie en de blauwdruk van een willekeurig AB 4-assig rijtuig in de Erfenis (sla de kaft maar eens om). Kom ik tot het volgende.
De opschriften op de bak zijn alle in goud? "STAATSSPOORWEGEN" in een bijna halve cirkel op de deuren. SS/D 508 daarnaast op de wand. NEDERLAND/STAATSSPOORWEGEN op de schuifdeuren. De andere kleinere beschriftingen kan ik niet lezen en ik heb geen idee wat er zou moeten staan en in welke kleur. Bijvoorbeeld die naast het hondenhok en naast het lampenhok.
De opschriften op de stelbalk, alle in het wit, ook het nummer.
(links) GEWICHT 33.980 KG (in grotere letters ->)SS D 508 AFSTAND MIDDEN DRAAISTELLEN 12.00 M/RADSTAND DRAAISTELLEN 2.50 M (midden) INHOUD GASRESERVOIR 1.250 L (rechts) WESTINGHOUSE SNELREM/HOGEDRUK STOOMVERWARMING INDIENSTSTELLING 1907 REV / (<-geen datum, moet nodig omgeschilderd worden naar een NS versie ;D)
Er staan misschien nog een paar kleine teksten in, maar die zijn op de plek van de schuifdeuronderrail en daar kan ik niks plaatsen. Is te dik helaas. (Tijd voor een messing model eigenlijk...) De nummers boven de kopwandramen gaat hem ook niet worden, de trap zit daar gewoon in de weg.
Ik heb op de gewone printer een testprintje gemaakt en het moet allemaal passen. Waarschijnlijk is het met de witprinter niet eens te lezen allemaal, maar zien jullie nog iets om gaten in te schieten? LET OP, HET GAAT DUS OM DE STAATSSPOOR VERSIE.
-
@Stig,
De tekening uit het HUA van de SS D501 wijkt qua opschriften geheel af van de getoonde foto.
Links van het hondehok is een zwart vlak met daarboven laadgewicht en ik denk werkplaats
op het hondehok een hondje ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050568.jpg)
op de deur van het lampenhok staat lantarens en staartschijf, ik weet alleen niet of het ook in twee talen staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050570.jpg)
Foto's zijn van een model van een pruisische bagagewagen rond 1900 in het berlijnse techniekmuseum, en is vrijwel gelijk aan de staatsspoor wagens.
PS, aan dit model kun je ook zien dat de kleuren van het materieel ook internationaal werden gebruikt.
veel plezier met de bouw en ik ben beniewd naar het resultaat.
Groeten Arjen
-
@ Dennis
Een ratjetoetrein reed met coupébakken en bolkoprijtuigen, met een stoomverwarmingswagen. Ikzelf moet de laatste nog bouwen en dan is de stam compleet ongeveer als deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomverw_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomverw_002.jpg)
Dat zal dan na de instroming van plan d zijn geweest.
Daarvoor reden de bolkoppen nog veelal in D-treinen.
Grts
-
(http://www.belderok.net/benelux/P1304.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1304.JPG)
Dit is het eerste resultaat. Bak moet nog verlaagd worden en zwarte trim aanbrengen. Ik denk alleen een horizontale band.
-
Verlagen en trimmen, lekker tunen die bak, vergeet de pluche dobbelstenen niet.
Die zwarte lijnen doe je met een stift toch? Een dunne Edding of zo.
Stephan.
-
Ja, van de HEMA. ;D "M"voor het aanzetten, "F" voor de hoekjes waar je niet bij kan. En als er dan nog wat overblijft met het penseel en humbrol zwart.
-
Aha, dat is die winkel waar ik mijn secondelijm haal, de echte modelbouwert kan dus niet zonder de HEMA ;D
-
Stig,
Maak je de draaistellen nog zwart?
Of is grijs bewust gedaan?
Grtn,
Dennis (die nu heel hard opzoek gaat naar zo`n rijtuig)
-
Hoi,
En als je die niet kunt vinden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_1.jpg)
... had deze eigenlijk gekocht voor m'n Fleischmann kraantrein... ;) Hij lijkt er wel verdacht veel op :o Misschien is er ook nog een echte duitse versie leverbaar. Die kan natuurlijk zo overgeblazen worden ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_2.jpg)
... maar... dan wel eerst verlagen ;)
Grtzz,
Karst
-
En hier het bewijs dattie ook achter een 1700 heeft gelopen 8) (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_1.jpg)
Bron: het spoorboek van Vriezenveen, Collectie Holtman
En.... volgens mij zie ik geen dakventilatoren, hetgeen betekent dat het Fleischmann model beter klopt ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Hij lijkt er inderdaad op ja........ maar hij is het niet ;D
Ik ben geen purist, maar ik benader heel graag de historische werkelijkheid ;D
Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.
Grtn,
Dennis
-
Hoi,
Deze beter dan ?
(http://www.fleischmann.de/fileadmin/user_upload/pbilder900/thumb_m9766_w900.jpg)
Deze heeft wel vouwbalgen :-\
Grtzz,
Karst
-
Dennis, je hebt gelijk, de draaistellen moeten nog zwart. Ik ben gewoon weer veel te snel en de waarheid achtervolgt me wel... Ik heb 4 bakken klaar staan, moet van sommige de onderstellen nog bewerken voor de schroefkoppeling. Deze was de enige die ik heb met KUKUKI. De draaistellen en de resterende frames doe ik in een gang even zwart spuiten. Karst, die foto van jou is waarschijnlijk van latere datum, waarbij de dakventilatoren grotendeels zijn vervallen omdat men op elektries licht over is gegaan?
-
Hoi,
Deze beter dan ?
(http://www.fleischmann.de/fileadmin/user_upload/pbilder900/thumb_m9766_w900.jpg)
Deze heeft wel vouwbalgen :-\
Grtzz,
Karst
Die is beter ja (y)
Mocht je hem willen verkopen..... pb mij maar ;D
Grtn,
Dennis
-
Hoi,
Deze heb ik niet, maar Fleischmann nog wel. In lopende productie zelfs ;D (y)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Heb je een cat nummer voor mij?
Dan bestel ik deze even ;D
Grtn,
Dennis
-
Jawel hoor ;D
Het is nummer 5150 (http://www.fleischmann.de/nc/produkte/spur_h0/personenwagen.html?mod=single&catid=10139&singleViewID=5150&page=6)
Grtzz,
Karst
[Edit]
Heb zelf deze...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02026_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02026_1.jpg)
... er net nog maar even bijgekocht. Dat wordt dan een mooi object om eens met standgroen aan de slag te gaan ;)
@Stig,
Klopt, is een foto uit ca 1953.
[/Edit]
-
Dennis,
Ipv nieuw, Hier voor 18.95 (http://cgi.ebay.de/Fleischmann-5080-Gepaeckwagen-DRG-TOP-135-09_W0QQitemZ250592462443QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item3a5879866b) 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
De wagens zonder vouwbalgen zijn er in Nederland nooit geweest.
Er zijn meerdere versie's van deze D's geweest, afkomstig van de NBDS en de SS.
een deel hiervan heeft nog electrische verlichting gekregen, en hierbij zijn de gasontluchters op het dak komen vervallen.
Groeten Arjen
-
Arjen,
Degene die ik net gekocht heb wordt toch een ombouw conform de foto uit 1953 die ik gepost heb.
Dus dakluchters er af ( hoeft al niet meer bij deze ;) ), gastank zit er al ook al niet meer onder, en nog wat kasten onder de vloer aanbrengen. En... dus de vouwbalgen ;)
Grtzz,
Karst
-
Allen,
Ooit heb ik eens ergens een (model) plaatje gezien van deze wagons in het blauw.
Heeft deze uitvoering ook echt bestaan, of was dit een fantasie model.
Heb namelijk nog een lilliput om te spuiten.
Tinus.
-
Misschien een NBDS uitvoering? Of waren die ook bruin. Geen idee.
-
Allen,
Ooit heb ik eens ergens een (model) plaatje gezien van deze wagons in het blauw.
Heeft deze uitvoering ook echt bestaan, of was dit een fantasie model.
Heb namelijk nog een lilliput om te spuiten.
Tinus.
was dat niet een CIWL bagagewagen dan ?
Gr Jan
-
Zijn deze rijtuigen toen gekocht bij duitse Spoorwegbedrijfen of zijn ze gebleven naar een oorlog als reparatie?
-
Dit is allemaal braaf gekocht bij Gastell.
-
@Bernd Alleen na de Eerste Wereldoorlog zijn er officiële herstelbetalingen geweest en Nederland deed niet mee aan die oorlog. Na de Tweede Wereldoorlog is er wel tijdelijk achtergebleven Duits materieel gebruikt, maar dat is al vrij snel teruggestuurd.
Arjen,
Degene die ik net gekocht heb wordt toch een ombouw conform de foto uit 1953 die ik gepost heb.
Dus dakluchters er af ( hoeft al niet meer bij deze ;) ), gastank zit er al ook al niet meer onder, en nog wat kasten onder de vloer aanbrengen. En... dus de vouwbalgen ;)
Grtzz,
Karst
Waren de vouwbalgen tegen die tijd niet verwijderd?
-
Als het goed is wel, maar ook bij allemaal? En hoe zag het er dan verder uit? Deur verwijderd, of helemaal geen veranderingen?
-
Allen,
Ooit heb ik eens ergens een (model) plaatje gezien van deze wagons in het blauw.
Heeft deze uitvoering ook echt bestaan, of was dit een fantasie model.
Heb namelijk nog een lilliput om te spuiten.
Tinus.
Dat was een fantasieuitvoering van Liliput.
Als het goed is wel, maar ook bij allemaal? En hoe zag het er dan verder uit? Deur verwijderd, of helemaal geen veranderingen?
Geeft "De Erfenis" daarover geen informatie?
Ik kan zelf niet kijken omdat ik geen sleutel van de bieb heb,edit: even gekeken en hij is tot 20:00 open, okeeee.
Stephan.
-
deur zat er nog, alleen balg was weg.
-
Dus alleen de gaten plamuren of vullen met styreen. Eitje.
-
Stephan,
Dank voor de info,
Was er al een beetje bang voor.
Tinus.
-
Karst, waarschijnlijk kun je weldegelijk je foute wagen gebruiken, gewoon van styreen een deurtje toevoegen... en trappetjes verwijderen.
-
Da's heel mooi Stig,
Liever lui dan moe ;) Eneuh... deurtje in styreen, dat gaat me vast en zeker lukken :P ;)
Hopen dattie nog voor de pasen binnenkomt, is vandaag op transport gegaan vanuit Mainz ;)
Grtzz en bedankt,
Karst
-
waarom is Fleischmann dan niet zelfs met een NS versie van dit rijtuig gekomen? ze hadden toch ook enkele reparatie stomers in hun assortiment?
-
Ja, dat is de vraag, ik denk dat ze bij FLeischmann niet zo snel over de grens kijken, maar wie weet nu Roco hierin ook meedoet.
Zo zijn ze vorig jaar pas met een Nederlandse uitvoering van een gesloten wagen gekomen die ze ook al decennia lang in de Duitse uitvoering uitgaven, ook brachten ze eens alleen de Duitse uitvoering uit van een van oorsprong Nederlandse wagen.
Stephan.
-
Hoi,
Nou, de post was me goed gezind :)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_2.jpg)
... het volgende slachtoffer is aangekomen :)
Zo te zien is er weinig aan te doen: Trapjes eraf, Hongaarsevouwbalgsteunblikken aanbrengen ( en dus *niet* de vouwbalgen zelf... ) , een paar mm laten zakken, overblazen en stickeren en klaar :D (y)
BTW, wel bizar dat er een rode DB-keks op zit.... Zolang hebben die dingen in Dld toch niet meer rondgereden ???
Grtzz,
Karst
-
Ha, met DB Keks ;D
-
Hoi,
Ja Bernd, funny he :) ( Letzte Untersuchung: 1956.... )
Weer een kwartiertje en...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_3.jpg)
... het is een hoopje onderdelen :P
Trouwens typisch Fleischmann, geen lijm en ongelukkige klikverbindingen. Maar schroeven in de draaisteltappen en degelijke klikverbindingen in de bak en het glas 8) (y)
Bak en schuifdeuren klaar voor de ovenreiniger, onderstel klaar voor de freesbank.
Grtzz,
Karst
-
Ja Bernd, funny he :) ( Letzte Untersuchung: 1956.... )
en ik dacht al ik kan deze mooie bagagerijtuig combineren met een IC, maar Hauptuntersuchung van 1956 zal al lang niet meer geldig zijn :( ;D
ben benieuwd naar het resultaat...
-
Hoi,
@ Bernd: IC... ;D ;D
Maar na heftig freeswerk... :o Stig, maak je borst maar nat. Er moet 1.75 mm van de draaisteltappen af. Maar... dan raken de flenzen de bodem en de scheenplaten de stelbalk ( dat laatste bij 484mm bogen ;) )
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_4.jpg)
... na dus ook flink wat freeswerk in de onderkant van de bodemplaat...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_5.jpg)
... staat alles keurig op hoogte ;D (y)
Veel beter dan dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bagage_2.jpg)
Hoe en waar gefreesd is, binnenkort op een eigen pagina op SleutelSpoor.nl ;)
Bak en deuren gaan nu eerst in de ovenreiniger :P
Grtzz,
Karst
-
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_4.jpg)
:o wat een plaatje met deze keks ::)
Heerlijk werken met zo'n frees, als je eens mee heeft gewerkt, mag je het niet meer missen...
-
Stig, maak je borst maar nat. Er moet 1.75 mm van de draaisteltappen af. Maar... dan raken de flenzen de bodem en de scheenplaten de stelbalk ( dat laatste bij 484mm bogen ;) )
Karst, Luck wielen zijn het antwoord. RP25 man. Heeft je mooie lokkie ook. Dus meteen voor je Piko's bestellen en dan word het moooooi. 8)
Waarom die bak in de ovenreiniger? De oude fabrieksopschriften van Fleischmann veeg je met een wattenstaafje met thinner er zo af. Even blazen dat de rest snel vervliegt en je bent klaar voor de primer. Plastic word echt niet aangetast.
-
Te laat... ;D
Bodem is al ingefreesd ;) En... het loopt nu weer gewoon door de 422mm ;)
( ja ik weet het, het is krap, maar ik wil iets met helixen en schaduwstation etc.... min straal overigens 484mm )
Verder is de lak op de bak niet heel goed. Is duidelijk van een 'Spielbahner' geweest. Zeker ook getuige die 'Keks' ( er zat overigens wel een gewone oude DB keks onder Bernd ;) )
Dus beter om hem helemaal te strippen. Moet er ook nog e.e.a. aan lijmen en plamuren ( de kopwanden ) en dat doe ik liever op het kale materiaal ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik zou de opschriften op de bodem toch maar even met het wattenstaafje verwijderen. Die is toch ongelakt en hoeft dan de oven niet in. ;D
-
Ga ik proberen !
Thnx voor de tip.
Grtzz,
Karst
-
Ik lees hier van alles over vleesman, maar zie niet zoveel verbouwingen van liliput... Iemand ook zo'n ding inmiddels verbouwd en af (zag wel (gedeeltelijk verbouwde bagagehokken trouwens, maar zou er wel 1 compleet klaar willen zien, heb namelijk per ongeluk ook zo'n ding...) ;D
Ligt al anderhalf uur een dronkelap voor op straat en de politie krijgt hem niet weg, dus ben nu toch klaarwakker! Laat de foto's maar komen hahaha...
-
Kijk, Liliput heeft al een kant en klaar genummerd ding, maar smaken verschillen, ik vind hem niet mooi. Er zitten wel wat dingen in, die beter kloppen dan de vleesman, maar overall, vind ik de vleesman beter ogen, na enige aanpassingen. Het topic heet liliput omdat ik hierdoor op de juiste opschriften ben gekomen. Da's alles. Ik heb zo'n liliput nog niet live in m'n handen gehad iig.
-
Maarre, is er wel wat mooi's van te maken dan? Of moet ik toch die fleshman op de kop tikken? Weer nachtdienst trouwens?
-
Geen idee, wat je wil en ja. ;D
Serieus. Hoe vind jij die Liliput? Als je er happy mee bent en je hebt er al een. Waarom vervangen?
-
Ik heb de lillput maar niet de geschikte foto aparatuur om het ding mooi op de plaat te zetten >:(
aleen weet ik niet over welke versie lilliput jullie het hier hebben .
ik heb dat oude ding waarvan aan het begin van dit topic al foto`s staan
de meine is 20 jaar geleden al verbouwd tot NS bagagehok (y)
gr jan
-
Overigens waren niet van alle bagagewagens die tot de binnenlandse dienst gedegradeerd waren in de jaren 50 de vouwbalgen afgenomen en vernummerd, uitgaande van het Fleischmann model met de balgen hoef je deze dus alleen maar het goede nummertje te geven.
Weet iemand misschien of het Liliput model in de jaren vijftig niet vernummerd is en zijn vouwbalgen nog had, en of die alleen binnenlands of internationaal reed?
Verwijzing naar het andere draadje met info.
Link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6816.msg103879.html#msg103879)
Foto, daar gepost door Modelspotter (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/d7500.jpg)
Stephan.
-
Dank voor het posten van de betreffende foto.
Heb de foto's er even uitgesneden en opgeblazen tot 2048 pixels.
Verbazingwekkend welke details er nog uitkomen zo !
Maar daarmee is het plan ook ietsje gewijzigd, het wordt er denk ik toch 1 met vouwbalgen, aangezien er kennelijk maar 1 gedegradeeerde is geweest en die heeft niet in de buurt van Almelo/Marienberg rond gereden.
Overigens passen de Artitec Plan E ingevouwen vouwbalgen schitterend. Daar heb ik er toch ruim voldoende van ;)
Verder alleen nog iets verzinnen voor de kopdeuren. Denk dat ik maar even een plotje ga maken. :P
Grtzz,
Karst
-
@ stig,
Ik zie ook op jouw foto's, dat je het rooster in het hondenhok niet hebt dichtgemaakt.
Op de hier langskomende foto's van de liliput en het origineel zie ik dat het gewoon een dichte deur is.
Dus... wel of niet dichtmaken ?? Ik vind het overigens met rooster mooier ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik weet het niet Karst. Foto's van mijn periode (1920-'24) zijn er niet zoveel. Ik weet niet of ze allemaal hondehokken hebben gehad. En hoelang degene die ze wel hebben gehad, ze uiteindelijk hebben gehad. Hmm, rare zin.
Wie het weet mag het zeggen. En tot die tijd... 8)
Edit: Karst, je transfers liggen klaar, maar wil je toch niet een speciaal nummer? (omdat ik zie dat er maar een gedeklasseerde in M. is geweest) Kan nog hoor. Moet binnenkort weer wat printen.
-
Ah ! fijn !
Nee, heb het plan herzien en er komen nu toch vouwbalgen op ;)
Morgen, straks dus, even wat gaten vooe de deurramen er in prikken en wat opstaptreden fabrieken... Dan kan de verf erop en dan de transfers 8)
En aangezien ik over een dikke week ook een ALPS hier krijg, mag je me naast de kant en klare transfers ook wel de electronische vorm sturen, kan ik nog eens iets van je leren ;)
Grtzz en alvast bedankt,
Karst
-
Is goed. :)
-
Hoi,
Het regent hier honden en katten ;D
Dus lekker met een muziekje op de achtergrond styreen aan het knagen :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_6.jpg)
... 1 klopschot klaar ! ;D
Grtzz,
Karst
-
Ah zie je nou, je kunt het ook zonder suf plotje... ;)
-
;D ;D
En daarom moest die verf er dus af ;) ;D
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
En nu zit de verf er weer op !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_7.jpg)
... kleur ( KleiNSpoor Standgroen ) past prima bij de 1706 ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_8.jpg)
... nog wel met de bekende KleiNSpoor 'glimmertjes', maar dat trekt na een nachtje of twee drogen wel weer eg ( weet ik uit ervaring ;) )
Je ziet ook twee kleine opstp treedjes. Die heb ik nog kunnen ontwaren op 1 van de foto's van 'Modelspotter' zoals gepost door Stephan. Waarvoor nog hartelijke dank (y)
Nu, als de lak voldoende droog is, de Plan E vouwbalgen met vouwbalgsteunen monteren, en dan lijkt het voor mij echt een fraaie, 50-er jaren bagagebak 8)
Grtzz,
Karst
-
Het daklicht heb je niet gespoten? :P Netjes hoor! De trappetjes tot aan het dak laat je dan wel weg?
-
Hoi,
Nee, kwam ik ook pas op de foto achter, dat daar nog groen zat ;D Maar ook Fleischmann is lui geweest. Zit ook geen lak op ;)
Maar dak moest toch nog. Maar dat wacht even tot ik weer grijs in de spuit heb ;)
En, yep, trapjes blijven er af. Heb hun bevestigingsgaatjes dichtgemaak met styreenstrip.
Lak droogt lekker, nu eens een mixje van M600 en thinner geprobeerd. Mede omdat ik geen primer over de groene bak heb gezet. Had het idee dat een beetje thinner dan geen kwaad kon voor wat extra 'bite' :P
Dus misschien vannavond later wel compleet met vouwbalgen ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Lak net zover droog, dat er heel voorzichtig een vouwbalg op gezet kon worden 8) ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_9.jpg)
... hij heeft nu toch wel erg veel weg van wat ik op foto's heb gevonden (y)
Nu maar even wachten op de zijdematte lak, dan zijn we de 'glimmertjes' ook kwijt ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
nog wat foto's en vergelijkingsmateriaal ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10.jpg)
... deuren er in en in een pose zoals er ook een grootspoor foto van is.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10bwMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10bw.jpg)(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/d7500_b_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/d7500_b_1.jpg)
Bron foto grootbedrijf: Dr. W.A.C. Wendelaar, collectie Otto Dijstra
... vergelijken in zwartwit is net even echter :P
Er moeten dus nog sluitseinijzers op en wat slangenwerk op de bufferbalk. Koppeling had ik er in de vorige 'gang' al opgezet. En uiteraard... nieuwe opschriften op de stelbalk en wagenbak.
Grtzz,
Karst
-
Dat begint er al goed uit te zien, ik wacht met mijn ombouw nog even tot het ombouwsetje van een van onze kleinseriefabrikanten er is. Zit de belettering er in ieder geval ook direct bij.
Erik
-
Ombouwsetje?
De D van Fleischmann heb ik al in DRG uitvoering en die blijft zo. Maar deze ombouw naar een NS versie staat nu wel op mijn programma. Dus op zoek naar een D.
mvg,
Ivo
-
Heeft de D op die foto nou ventilatoren op het koepeltje of is dat iets aan de bovenleiding?
-
Hoi,
...ombouwsetje van een van onze kleinseriefabrikanten er is. Zit de belettering er in ieder geval ook direct bij.
??? moet je misschien lang wachten ;) Ik ben in iedergeval geen kleinseriefabrikant ( al lijkt dat er soms wel op ::) )
...Dus op zoek naar een D...
Afhankelijk welke versie je wilt maken, gas- of electrisch licht, kun je gewoon de DRG versie ( zie een aantal pagina's terug ) of de hier getoonde gebruiken. Ik zie ze regelmatig op eBay.de.
...ventilatoren op het koepeltje of is dat iets aan de bovenleiding? ...
Iets van de bovenleiding Henk. Foto is natuurlijk niet al te best. Maar ik zelf idd ook wel even zitten turen :)
Er moet nog wel een friemeltje boven de hondehokken komen ;)
Grtzz,
Karst
-
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10bwMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_10bw.jpg)(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/d7500_b_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/d7500_b_1.jpg)
Bron foto grootbedrijf: Dr. W.A.C. Wendelaar, collectie Otto Dijstra
Karst,
Volgens mij moeten de onderste 2 trappen van het trapje nu naast de vouwbalg er nog gewoon op. Zie de Erfenis pagina 95, 96 en 97.
mvg,
Ivo
-
Volgens mij moeten de onderste 2 trappen van het trapje nu naast de vouwbalg er nog gewoon op.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben Ivo. Ik heb lang getwijfeld, om er 1 of twee treden op te maken. De enige foto die ik er van heb is deze.
Zie de Erfenis pagina 95, 96 en 97.
Hmm... moet je die wel hebben natuurlijk ;D ( en je weet nu natuurlijk wel waar ik op aas ;) )
Grtzz,
Karst
-
Iets van de bovenleiding Henk. Foto is natuurlijk niet al te best. Maar ik zelf idd ook wel even zitten turen :)
Nou ja, ze zitten precies op de plek waar oorspronkelijk wel ventilatoren zaten. Misschien laten zitten, gewoon voor den frischen lucht.
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat precies het verband is tussen gasverlichting en ventilatoren. Afvoer van CO2?
-
Hoi,
Ook over dit onderwerp is er nu een uitgebreid verslag te vinden op Sleutelspoor.nl
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_1)
... ook iets nieuws: de 'D' heeft nu ook accubakken ipv het laddertje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_1)
... en is er iets aan de koppelingen gedaan.
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )
Grtzz,
Karst
-
Ziet er puik uit !!! (y)
Weer een mooi verslag met duidelijke foto's (y)
-
Hoi,
Voor de liefhebbers:
Ik was vanmiddag bij Wentink Apeldoorn voor een potje Micro-Set en Micro-Sol en zag dat ze daar nog twee Fleischmann bagage wagens op voorraad hadden.
1 exact dezelfde, de 5684, als hierdoor mij omgebouwd en deze...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5680.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5680.jpg)
... de 5680 die ik overigens net op eBay heb gekocht ;) en eigenlijk veel beter geschikt is voor de ombouw.
Voor zover ik weet, verkoopt Wentink Apeldoorn ook via Internet.
Grtzz en doe je er voordeel mee,
Karst
-
Morgen heb je transfers Karst.
-
Thnx Stig ! (y) (y)
Grtzz,
Karst
-
Ja euh, TNT Volente he... ;D De collectie heb ik over kunnen slaan... Meteen in de machine gegooid... 8)
-
Hoi,
Voor de liefhebbers:
Ik was vanmiddag bij Wentink Apeldoorn voor een potje Micro-Set en Micro-Sol en zag dat ze daar nog twee Fleischmann bagage wagens op voorraad hadden.
1 exact dezelfde, de 5684, als hierdoor mij omgebouwd en deze...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5680.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5680.jpg)
... de 5680 die ik overigens net op eBay heb gekocht ;) en eigenlijk veel beter geschikt is voor de ombouw.
Voor zover ik weet, verkoopt Wentink Apeldoorn ook via Internet.
Grtzz en doe je er voordeel mee,
Karst
Is dat het zelfde model als de 5080.
Ik zie wel vouwbalgen zitten.
Zo ja dan moet ik even mailen ;D
Grtn
-
dat IS de 5680 ;D ;D
-
Dat is heel mooi (y)
Heb je voor mij een mail adres van wentink.
Die kan ik niet vinden op hun site?
Grtn
-
Je hebt een PB ;)
-
Dank (y)
-
Morgen heb je transfers Karst.
Hoi,
Transfers zijn binnen, sterker ziteen er op, nog sterker, zitten ook al onder de zijdematte lak ;D ;D (y) (y)
Erg fraai spul dat je gemaakt had Stig !
't was voor mij al wel weer een kleine 20 jaar geleden dat ik voor het laatst met waterslides gewerkt had... maar dat Micro-Set is werkelijk een uitkomst ! Je zag zelfs zonder vernis al bijna geen overgang ! Ik heb nu al het idee, dat ik nooit meer afwrijftransfers wil... nog even afwachten hoe het is met opgedroogde lak. :P Anyway, d'r is een pak van 25 vel clear-decal-paper onderweg uit de States 8)
Grtzz,
Karst
-
Goh Dennis, kijk nou wat er vandaag bezorgd werd uit Duitsland... ;D Voor 4 euro verzendkosten... :o
(http://www.belderok.net/benelux/P1331.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1331.JPG)
;D
Sorry Dennis, ik had deze al een tijdje in m'n te volgen items. En toen Karst deze liet zien, moest ik wel toeslaan... Hij had namelijk ook die 5083 voor wènig... Word een SS bak.
Da's mooi Karst, ben benieuwd wat je ervan gebakken hebt. Fijn om te horen dat je er tevreden over bent. Welk decal papier heb je besteld? P T?
-
Hoi,
Die Duitsers zullen wel zeggen : "Was muessen denn die Hollaender mit allen diesen Packwagen :-\ "
Zeer ongeduldig wat foto's gemaakt...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_3)
... de eerste transfers...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_3)
... kopwand is nu wel echt klasse ! 8) ;D
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )
Grtzz,
Karst
-
Da's om straks al die fietsen terug te halen... ;D (he nee he, niet weer over die fietsen beginnen... ;D)
Fraai hoor!
-
Wordt nog mooier ;)
Ben hem al weer aan het in elkaar zetten. Heb alleen een gevecht met de koppelingsveertjes... >:( >:(
Grtzz,
Karst
-
Doe een ietsiepietsie vaseline op de 3 puntjes van het veertje. Blijft ie wel zitten... ;)
-
tis weer bijna 5 mei he ;D
-
Die Duitsers zullen wel zeggen : "Was muessen denn die Hollaender mit allen diesen Packwagen :-\ "
;D Wir wundern uns sowieso nicht mehr über unsere Nachbarn ;) ;D
-
Fraai Karst, erg fraai.
Stig,
Ik had inderdaad toe moeten slaan.... volgende keer beter.
Toevallig vandaag bij de lunch de rm zitten lezen waar die ss bakken staan beschreven, grappig ;D
Die onderste doos ook uit duitsland ;D
Grts
-
Nee, dichterbij. In diensttijd ff opgehaald. (ssst) ;D
-
Dennis ,
Heb jij t nou over dat stukje over de philo ss 800 /ns 1700 in schaal 0
of heb ik wat gemist?
gr jan
-
Nee over een artikel in een oude RM.
Daarin staat een mailtrain beschreven uit ver ver vervlogen tijden ;D
Grts
-
Ik d8 al
Al weer te snel gelezen ;D
-
Hoi,
Nou, daar istie dan !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_23.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_24.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_25Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_25.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_26Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_26.jpg)
Klik hier voor een uitgebreid verslag op Sleutelspoor.nl (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_3)
.... wat een snoepie he ;D ;D 8)
Nu alleen nog opzoek/opjacht naar sluitseinijzers...
Grtzz,
Karst
-
Karst ware klasse .
wil.
-
(y)
Alleen nog even de handstang naast en de handgrepen op de kleine deuren aan de uiteinden van de bak glimmend maken, ik denk zilverkleurig, maar op een zw/w foto is dat niet te zien, kan ook messingkleur zijn.
Stephan.
-
Ja Stephan,
Klopt ;D Maar dan eerst wel de vernis helemaal hard laten worden.
Kijk maar eens op Sleutelspoor ( zie link in vorige bericht ) wat er nog meer aan moet gebeuren ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik lees het nu, alles onder controle dus (y)
Groeten Stephan.
-
@ Karst,
Is de foto die op sleutelspoor staat uit de erfenis van een andere uitvoering?
Ik zie dat de ramen die jij in de kopwanden hebt gemaakt kleiner zin dan op deze foto.
Of heb ik iets gemist?
Gr. Ed
-
Hoi Ed,
Nee, dat is er fout aan mijn uitvoering. Helaas kreeg ik de beschikking over die foto pas toen het model alweer in de groene lak stond.
Als je goed kijkt, heb ik ook een traptrede te weinig aangebracht... :(
Maar goed, het volgende ombouwslachtoffer is al onderweg ;)
Grtzz,
Karst
-
OK, sterkte met de volgende verbouwing, deze staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar eerst al mijn andere projectjes maar eens afmaken.
Trouwens, mooi gedaan. (y)
Gr. Ed
-
Ik ga dan zelf niet verbouwen, ik ben meer van het Leasen van mijn collega's ik doe liever de boompjes en de beestjes.
Maar ik zat je mooie verslag te lezen, maar 1 ding blijf ik met een vraag zitten.
Je verteld dat de de bak 1,75 mm verlaagt.
dat snap ik en de werkwijze ook.
vervolgens laat je een foto zien waarop de buffers gelijk staan, ik volg je nog
:)
Later zeg je dat je de koppeling ook 1,75 mm in moet korten, ik dacht dat ook te snappen, want je laat een foto zien dat de koppelingen op dezelfde hoogte zit.
Nu ging ik de "koppeling" foto vergelijken met de "buffer" foto en nu zie ik op de bufferfoto de koppeling ook al gelijk staat met de lok.
Mijn vraag dus, wat is het verschil in koppelingshoogte op de foto's en waarom zie ik die 1,75 mm wel in de buffers, niet in de koppeloingen ?? of zie ik wat over mijn knappe hoofdje ??
Gewoon een vraag uit interesse hoor, lease conntract voor Ewout en Gert liggen al klaar ;D
-
Ha !
Altijd makkelijk dat leasen ;)
Bedoel je deze 3 foto's ? ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_2bMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_2b.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_5.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_16.jpg)
De eerste is de onverbouwde, niet verlaagde bak, de tweede is de verlaagde bak, je ziet alleen de koppeling van de lok. De rijtuigkoppeling is nog niet gemonteerd, de laatste is koppeling ingekort en gemonteerd.
Grtzz,
Karst
-
Waarom die bak in de ovenreiniger? De oude fabrieksopschriften van Fleischmann veeg je met een wattenstaafje met thinner er zo af. Even blazen dat de rest snel vervliegt en je bent klaar voor de primer. Plastic word echt niet aangetast.
Even een waarschuwing voor de gene die dit willen doen.
Ik had hier nog een oud model waarop ik dit even wou testen.
Als je teveel tinner gebruikt dan gaat de Fleismann lak eraf, en dan houd je een lelijke plek over.
Ik heb de bak even in NS groen gespoten, en je blijft het zien.
De andere opschriften heb ik met p1200 nat weggeschuurd.
Na het spuiten blijf je dat ook ligt zien onder strijklicht, maar niet schokkend.
Ik denk dat dat na de matte lak helemaal weg is.
Dan wat anders.
Ik snap de nummering van de bakken niet helemaal.
Er zijn verschillende nummer series;
7576-7584
7501-7509
7591-7594
Ze lijken alleen allemaal wel gelijk in uiterlijk.
Is hier een verklaring voor?
Ik bedoel is het gewoon een gevolg van vernummeringen?
Grts,
Dennis
-
Daarom dus ovenreiniger ;)
Werk perfect en tast geen kunststof aan ;)
Overigens heb ik de opschriften op de stelbalk met een wattenstaafje met Bison Verdunner weggehaad. Ik ken al een beetje het effect van thinner... en Stig's raad leek me dan ook niet raadzaam ;)
En wat die nummers betreft... ??? ???
Grtzz,
Karst
-
Daarom dus ovenreiniger ;)
Werk perfect en tast geen kunststof aan ;)
Grtzz,
Karst
Daarom leek het mij raadzaam om het eens te testen op een oude kap.
Ik had toch nog wat ns groen in de spuit over ;D
Grts
-
Nog een voordeel van volledig strippen, is dat je alle details die in het model zitten ( de 'graveer scherpte' dus ) behoud. Bij het overspuiten met twee laklagen, zoals wij dat altijd doen verlies je anders m.i. teveel van die scherpte.
De fabrikanten gebruiken maar 1 hele dunne laklaag en zetten vervolgens de opschriften er op met de tamponeermachine... Dus zijn zij in principe altijd 1 'graadje' scherper ;)
Grtzz,
Karst
-
je ziet alleen de koppeling van de lok.
:-[ :-[, nie nooi gezien nie
-
Dan wat anders.
Ik snap de nummering van de bakken niet helemaal.
Er zijn verschillende nummer series;
7576-7584
7501-7509
7591-7594
Ze lijken alleen allemaal wel gelijk in uiterlijk.
Is hier een verklaring voor?
Ik bedoel is het gewoon een gevolg van vernummeringen?
Dennis,
Ik heb het even nagekeken in De Erfenis:
Volgens dat boek gaat het om twee nummerseries: 7501-7509 en 7551-7584.
Het verschil is dat de 7501-7509 een douaneruimte hadden en de 7551-7584 niet.
Daarnaast werden de 7501-7505 en de 7551-7573 oorspronkelijk door de SS gekocht; 7506-7509 en 7574-7584 door de NBDS.
Voor het overige waren de wagens gewoon gelijk.
Grtz,
Ton
-
Ton,
Dank voor de uitleg.
Ik had de erfenis ook doorgenomen en heb denk ik over iets heen gelezen.
Nu ik zie dat 7551 t.m 7584 een aaneen gesloten serie is snap ik het weer ;D
Ik snapte de nummer keuze van de hier gebouwde modellen even niet, nu weer wel (y)
Grts
-
Hoi,
Vandaag bracht de pakjesbezorger dit...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_27Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_27.jpg)
... de tweede bagagekar en slachtoffer voor een ombouw tot Nederlands erfgoed :)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_28Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_28.jpg)
... deze uitvoering komt al heel wat dichter in de buurt bij wat ik voor ogen had ;) Vouwbalg moet wel ingekort worden, alles boven de twee onderste treden van de trapjes er af.
Dan samen met de reeds omgebouwde...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_29Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_29.jpg)
... het hoogteverschil, maar ook de verschillende totale indruk van de beide rijtuigen valt nu al op !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_30Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_30.jpg)
... en helemaal als je in close-up naar de o.a. de buffer- en bakhoogte kijkt :o
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_31Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_31.jpg)
... na het verbouwen is er heel wat minder 'vrije doorkijk' :)
Grtzz,
Karst
-
Karst
Zijn dit 2 vleesmannen of zit er ook een liliputer bij ;D
-
Hoi,
dit zijn twee Fleischmannen, linkse is onbewerkt, rechtse heeft 'verlagingssetje' ;) en NS beschrifting.
Grtzz,
Karst
-
Karst goedemiddag,
Zou jij mij kunnen vertellen hoe ik aan de juiste decalls kan komen om er een NL bagagerijtuig van te maken?
mvg.
Rob
-
Hoi Rob,
Zelf maken, zit bijna niets anders op. Dit soort transfers worden niet commercieel aangeboden.
Ik heb voor mijn eerste ombouw een overgebleven setje van Stig gehad.
Sinds ik een ALPS printer heb, kan ik ze nu zelf ook maken.
Grtzz,
Karst
-
Nou mijn bak is binnen.
Ik dacht dat ik de opschriften met p1200 wel weg kon halen.
Maar helaas na een nieuwe grondlak en kleurlak blijf je zien waar ik geschuurd heb :-\
Zal hem vanavond even in de blanke lak zetten, kijken of dat helpt.
Hoe werkt de ovenreiniger eigenlijk?
Ik heb de sloopbak die ik had in de thinner gelegd, maar dat is geen succes :'(
Grts
-
Niet in de thinner leggen man! Het is geen messing... ;D Serieus, met een in thinner gedoopt wattenstaafje, veeg je letterlijk de oude opschriften eraf. Ja, nu niet meer natuurlijk. Die bakken zijn ook niet allemaal gelijk. De eerdere zijn niet gespoten, en er valt dus ook niks aan verf met overreiniger te verwijderen. Alleen die opschriften dus. Ik heb dat ook met een glasvezelpotlood gedaan, maar je lbijft het zien inderdaad... Dus de thinner en wattenstaafje methode.
-
Hoe werkt de ovenreiniger eigenlijk?
Simpel:
-Neem een pedaalemmerzak, spuit daar op de bodem een laagje van 2cm Muscle Overreiniger in.
-Model er in met dak ( of dichte deel ) in het schuim.
-Bak verder volspuiten met ovenreiniger.
-2 a 4 uur laten staan ( het schuim neemt de kleur aan van de lak ) als het uitgewerkt is, is het schuim vloeistof geworden.
-Bak onder stromend lauw water afschrobben met een tandenborstel.
-Drogen met een fohn.
Klaar :)
Ik heb de sloopbak die ik had in de thinner gelegd, maar dat is geen succes :'(
8) 8) zie Stig.
Grtzz,
Karst
-
maar je lbijft het zien inderdaad... Dus de thinner en wattenstaafje methode.
Als ik dat doe dan vallen ook de gaten in mijn lakwerk(als je begrijpt wat ik bedoel ;))
Zal de oven methode eens gaan proberen.
Grts
-
Nee, eigenlijk niet, maar misschien komt dat omdat we het niet over hetzelfde hebben. ;D Je hebt het nu over jouw lakwerk. Wat bedoel je dan, een model, door jou gelakt, en beletterd en de letters moeten er nu weer af? Of de hele lak? En op welk model? Zo'n Fleischmann bak?
-
Ik heb het over de vleesman lak op rijtuig nummer 5080.
Zonder dat ik er nog iets aan heb gedaan.
Grts,
Dennis
-
De echte oude 5080, daar zit volgens mij geen lak op... Kan me vergissen, ze zijn allemaal al overgespoten ;D. Heb enkel nog een nieuwere met KKK en dus ander nummer.
-
Toe nou Dennis,
Gewoon in de overreiniger met dat ding als je het niet vertrouwd ;)
Opschriften en evt. lak is er echt zo af :)
Grtzz en suc6,
Karst
-
Toe nou Dennis,
Gewoon in de overreiniger met dat ding als je het niet vertrouwd ;)
Opschriften en evt. lak is er echt zo af :)
Grtzz en suc6,
Karst
Karst,
Ik ben er helemaal klaar mee.
Morgen is een klus dag hier in huis, vindt dus wel een gaatje om die bak in een zak te stoppen ;D
Grts
-
Kijk, met zandstralen kan het ook! ;D
(http://www.belderok.net/benelux/IMG0068.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/IMG0068.JPG)
En een modelschroefkoppeling (want NEM is voor meisjes) met verende buffers. Uiteraard op de juiste hoogte, door het afvijlen van de draaistelnokken. (y)
(http://www.belderok.net/benelux/IMG0069.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/IMG0069.JPG)
-
Hey,
Die laatste wijziging gemist :'(
Maar zeer fraai hoor Stig. En ja, soms liever een meisje ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
Nou de ovenreiniger in huis.
Kan het kwaad om een model 24 uur in de reiniger te laten zitten?
Ik modelbouw vaak sàvonds redelijk kort en ga meestal tussen 5 en 6 sòchtends de deur uit.
Daarom wil hem er in de avond in leggen en de andere avond er weer uit halen.
Kan dat kwaad?
Grts,
Dennis
-
Geen idee, maar deze is ook alweer klaar... ;D
(http://www.belderok.net/benelux/P1350.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1350.JPG)
Ik ben niet tevreden over een paar decals... Het printproces heeft het papier aangetast. Kennelijk een slecht vel, want een ander vel erna had er geen last van... Nou ja, aldoende leert men. Overigens, ik heb de philotrain lak direct op het gestraalde plastic gespoten... Een kijken, hoe lang dat goed blijft.
-
Nou de ovenreiniger in huis.
Kan het kwaad om een model 24 uur in de reiniger te laten zitten?
Ik modelbouw vaak sàvonds redelijk kort en ga meestal tussen 5 en 6 sòchtends de deur uit.
Daarom wil hem er in de avond in leggen en de andere avond er weer uit halen.
Kan dat kwaad?
Grts,
Dennis
Het enige kwaad dat het kan, is dat de ovenreiniger de verf van je model aantast. Maar daar was iets mee... ;D
Zonder gekheid: Het kan geen kwaad. Mijn ervaring is dat het wel eens nodig is om het een paar dagen in de reiniger te laten zitten, voordat je alle verf er goed vanaf hebt.
Grtz,
Ton
-
Ton,
Bedankt (y)
Grts
-
RIC CFB F No Ct
BSM CFR MÁV AL PLM
DR PKP Sch BB Oest
CFB/BSM staan in hetzelfde vak, de F is groot, en No/AL Ct/PLM staan daar weer achter in hetzelfde vak.
Zo te zien, worden er toch wel regelmatig foto's aan het digitale archief van het utrechts archief toegevoegd...
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/167755
Maar goed, het was al opgelost... (y)
Zo ziet het eruit dus. Bijna niet te vinden op het net.
-
Zo ook weer eens wat aan de hobby gedaan.
Ik ben begonnen met dit model eens afmaken.
Na het bestuderen van de foto`s heb ik besloten om een versie met electrische verlichting te maken.
Er moesten dus accu bakken onder het model komen.
Dat is goed op de foto uit het boek van Karst te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02343_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02343_1.jpg)
Ik had een aanbod van Karst gehad voor plan V accubakken.(waarvoor nog dank karst (y))
Alleen lopen die schuin en had ik toch liever rechte bakken gehad
Voor mijn messing postrijtuig wat ook electrische verlichting krijgt had ik via Philotrain messing accubakken verkregen.
Tot mijn blijdschap kreeg ik 4 accubakken toegestuurd (y)
Waardoor ik er twee onder dit model kon zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02348.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02348.jpg)
Verder moesten op het dak de gasverlichting ornamenten verwijderd worden.
Hierbij erg veel plezier gehad van mijn Proxxon frees.
Uiteindelijk heb ik het hele dak kaal gehaald en twee messing dakventilatoren geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02351.jpg)
Daarna dak netjes ns grijs gespoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02352_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02352_1.jpg)
Ga zo de bak in de glanslak zetten, en daarna beschriften.
Ook ga ik het onderstel opnieuw zwart spuiten.
Wordt vervolgd,
Grts,
Dennis
-
Als ik het model wil verlagen.
Waar en hoeveel moet ik er vanaf frezen dan?
Van het draaistel of de nokjes onder de wagenbak?
Grtn,
Dennis
-
Ik heb bij een Fleischmann de nokjes op de bodemplaat ingekort, ook die naast het draaipunt, hoogte vergeleken met de bufferhoogte van andere rijtuigen en zo dicht mogelijk genaderd maar toch nog zo dat de draaistellen vrij draaien kunnen.
Nog gelukt met de plan e balgsteunen?
Groet Stephan.
-
Heren,
Ik ben nu bezig met de opschriften op de bak.
Het is mij alleen niet duidelijk waar de transfer moet met het zwarte vlak.
Op pag 1 geeft Arjen aan dat het links in de hoek moet.
Aan 1 zijde is dat geen probleem, alleen op de andere wand zit daar een hondehok.
Moet hij daarnaast, of toch aan de rechter kant op die want?
Stephan,
Yep helemaal gelukt.
Heb gemailt met Att,dus de rest komt ook wel in orde(hoop ik)
-
Waar en hoeveel moet ik er vanaf frezen dan?
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_3aMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Bagage_3a.jpg)
Heb er niet zoveel foto's van ;) maar deze wijst je de weg wel denk ik ;)
Hoeveel er precies af moet, moet je even meten. Ik dacht 1.75 mm.
Grtzz,
Karst
P.S. Mooi hoor die messing accubakken (y)
-
Zal het eens gaan nameten.
Ben ook erg blij met die accubakken ;D
Graag hoor ik ook nog van iemand waar de opschriften moeten komen op de kant waar het hondehok links zit?
Grts,
Dennis
-
Hoi Dennis,
Ik kan geen foto's vinden van deze zijde van de wagen met de hondehokken er nog in.
maar het schildervoorschrift brengt uitkomst
Het zwarte vlak met de teksten erboven heeft links van het hok heeft gestaan, en de ric rechts ervan.
Groeten Arjen
-
Arjen,
Bedankt voor de tip.
Helaas had ik al een keuze gemaakt om alles rechts naast hondehok te plaatsen.
En als ik het goed beoordeel staat dat ook beter, het zwarte vlak is te groot voor de linker kant.
Dan nog wat vraagjes;
De kortkoppel systemen, werken dmv de kleine metalen stripjes?
En hoe plaats ik die, ik bedoel plat of op hun zijkant.
Verder wil ik sluitseinijzers aanbrengen.
Ik had al gelezen dat ze dan naast de deuren op de zijwand moeten.
Zijn ze dan wel met een knik geplaatst richting kopwand?
De kleur is ook nog een vraagteken, zijn net als de bak groen?
Of zijn de losse ijzers zwart gekleurd?
Grts,
Dennis
-
De kortkoppel systemen, werken dmv de kleine metalen stripjes?
En hoe plaats ik die, ik bedoel plat of op hun zijkant.
Klopt, dat zij de terugstelveren... En ja op hun zijkant... en ja.... vreselijk lastig :(
Ik heb uiteindelijk een likje vet aan de uiteinden gedaan waardoor ze blijven plakken. Snap niet hoe die in de fabriek gemonteerd worden. ( of misschien wel en weet gelijk waarom die rijtuigen zo duur zijn ;) )
Grtzz en suc6,
Karst
-
Had ik het toch goed.
Ik dacht alleen, het gaat zo moeilijk..... dat wel niet goed zijn. ;)
Grts
-
Moet ook eens zo'n rijtuig ergens kopen en dan ombouwen.
Sluitseinijzers en trappen zijn gewoon zwart, zoals alles aan dit soort rijtuigen.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
(http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Fleischmann/F945684.jpg)
Bij MTE in de aanbieding (http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Fleischmann/F945684.jpg).
Spotprijs... € 22.50
Grtzz,
Karst
-
Maar dan moet je wel een vouwbalg plaatsen, en de kopramen uiteraard.
Karst,
Wat plaats jij eerst, het stripje of de koppelboom?
Grts
-
ik doe meestal eerst veertje, dan koppeling. Gaat prima, maar je moet goed opletten.
-
Even een kleine zijweg binnen dit topic. Als ik mij niet vergis maakte een bagagewagen van dit type deel uit van de Rotterdamse ongevallentrein in de jaren '50. Was deze dan nog steeds groen of bruin met een rode band?
-
Ik heb er een paar jaar over nagedacht maar ik weet het echt niet welke kleur ;D.
Ik heb een groene in die wil ik hier toch ook even kwijt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0723_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0723_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0725_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0725_7.jpg)
Ik heb er losse handgrepen deurklinken en sluitseinijzers aangezet. De torpedoventilator was lastig en heb maar gekozen om er één op te zetten zoals op de foto onderaan blad 6.
Verder de binnenzijde ook een kleurtje gegeven nu nog wat kisten of iets dergelijks erin en hij is klaar.
Ook iets verlaagd maar niet zo heel veel zodat de koppelingshouder niet aangepast hoeft te worden.
En natuurlijk de accubakken eronder gezet, een grote vierkante bak vanonder een afgedankt onderstel met twee soort van deurtjes erop geplakt maar die zit aan de andere kant.
Ps; de titel dekt niet helemaal meer de lading van dit draadje.
Stephan.
-
Mooi hoor. (y)
-
Mooi resultaat! Als je ooit nog nette accubakken (https://www.veldmanmodelbouw.nl/a-51275667/mitropa-ga/accukast-rijtuigen/)nodig hebt... ;)
-
Hij is heel mooi inderdaad (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux-1.jpg)
IK heb hem ook een tijd geleden gebouwd als elektrische versie.
Een gas versie staat nog in de planning. :angel:
Laatst wel een kleine wijziging doorgevoerd, heb de vouwbalgen bruin geschilderd.
Doet optisch een hoop vind ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux-2.jpg)
-
Goed idee, dat kan ik bij een hoop rijtuigen ook nog wel doen.
-
Ik heb ingeklapte vouwbalgen maar jij hebt er wel andere buffers opgezet als ik het goed zie.
Hee zitten jouw accubakken aan de andere kant?
Stephan.
-
Gisteren voor 2 euro Liliput NS D 7571 gekocht, denkende "das leuk". en toen las ik dit topic :P nu reist de vraag: "wat ga ik er nu mee doen?" is er uberhaupt iets van te maken?
Als ik het zo door lees zijn er toch wel wat problemen met deze bakken. ik had al gezien dat de draaistel, koppeling en bufferbalk combi niet echt gelukkig gekozen is. dat ga ik maar als eerste oppakken :)
maar of ie zo mooi wordt als jullie ze maken? tijd zal het leren. iig ben ik blij dat jullie al dit moois hier posten om me even te herinneren aan hoe het moet zijn ;D
-
Ik heb ingeklapte vouwbalgen maar jij hebt er wel andere buffers opgezet als ik het goed zie.
Stephan.
Klopt inderdaad.
-buffers
-Draaistellen
-trappen
Vond toen een afgetrapte artitec D voor 20€ in houten.
Daar de trappen en Draaistellen van hergebruikt.
-
Dit stokoude draadje opgediept en doorgenomen. Ik heb ondertussen een Liliput en een Fleischmann bagagewagen. Nog een vraagje. Ik begrijp dat op een gegeven moment de vouwbalgen bij (een deel) van de wagens helemaal zijn verwijderd. Weet iemand wanneer dat was?
-
Ik heb zo'n idee, dat dat gebeurd is bij de ver-/ombouw naar materiaalwagen voor de/ een ongevallentrein...?
-
Er zijn foto's van een SS bagagewagen zonder vouwbalgen, hierbij is ook de tekst Nederland niet meer aanwezig onder het nummer.
Dus ik vermoed, toen enkele van deze wagens alleen nog maar voor binnenlands verkeer werden gebruikt. Dit zal wel terug te vinden zijn in de erfenis.
De kopdeuren en overloopplaat waren nog wel aanwezig, alleen de vouwbalg was afgenomen.
Toen de wagens werden omgebouwd tot ongevallenwagens en werkwagens, zijn de vouwbalgen zeker afgenomen.
Groeten Arjen
-
Ik ben al jaren op zoek naar de Liliput 294 45 en zeker nu dat de Trix CIWL Edelweiss "hopelijk" dit jaar nog uitkomt . Ik weet ook wel dat het kwaliteitsverschil vrij groot is maar alleen het idee dat ik met de verkeerde bagagewagens op de baan ben ....
Is er een alternatief voor de Liliput ?
gr Willy
-
Hi,
Er zijn best wat varianten. Er is een Railmagazine artikel die goed de verschillen uitlegd. MK modelbouwstudio is ook bezig met een ombouw kitje.
Art. nr m308nsk Ombouwset Ombouwset vierassige SS D bagagewagen voor Fleischmann (NS uitvoering) In voorbereiding € 15,00
Art. nr m308ssk Ombouwset Ombouwset vierassige SS D bagagewagen voor Fleischmann (SS uitvoering) In voorbereiding € 15,00
Zelf ben ik er ook 1tje aan het verbouwen :) zonder kitje welliswaar.
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Ik heb recent nog eens geïnformeerd bij Maikel, maar die setjes worden vooralsnog pas in de loop van volgend jaar leverbaar :-[. Speelt ook eigen belang een rol, want er wacht bij mij ook een Fleischmann bagagerijtuig op dat setje… Dus terug naar de geduld-modus.
Edit: de Edelweiss is gaan rijden in 1928, dus het zal een ombouw naar een NS exemplaar moeten worden, al dan niet in combinatie van een D van de A.L., de Chemin de fer d’ Alsace- Lorraine. Zie de link hieronder in reactie 215.
-
Ik ben al jaren op zoek naar de Liliput 294 45 en zeker nu dat de Trix CIWL Edelweiss "hopelijk" dit jaar nog uitkomt . Ik weet ook wel dat het kwaliteitsverschil vrij groot is maar alleen het idee dat ik met de verkeerde bagagewagens op de baan ben ....
Is er een alternatief voor de Liliput ?
gr Willy
Ik ga ervan uit dat WillyTEE de vierasser bedoelt. De aangegeven vierassige bagagewagen is overigens niet alleen door Liliput op de markt gebracht, maar ook door Fleischmann en Märklin. De Fleischmann is wat subtieler dan de Lilliput, maar meestal ook duurder. En je moet opletten op de versie; Fleischmann heeft een versie mét en zonder kopdeuren, je moet de versie mét kopdeuren hebben voor een juischte vooroorlogse tot koprt naoorlogse versie. De Marklin heb ik wel es gezien, maar nooit bekeken, laat staan op details als kopdeuren gelet.
Let uiteraard ook op verschillen in KK mechaniek; dat varieert van koppeling-aan-draaistel tot KK-mechaniek-in-wagenvloer.
-
De Märklin heeft ook al een lange voorgeschiedenis, deze is nl gebaseerd op het oeroude model van Trix-Express uit de jaren 60.
De eerste versies hadden nog de steil oplopende dakrand bij de einddeuren, later hadden ze een wat ronder verlopende dakrand.
-
Het Fleischmann exemplaar (5080 K) is bagagerijtuig mét de vouwbalgen/kopdeuren. Het is ook mogelijk om, naast een NS uitvoering, een bagagerijtuig van de AL bij te plaatsen in je trein.( https://trainalsace.fr/ (https://trainalsace.fr/). Ik ben recent ook nog een foto tegengekomen waarbij in een ‘Edelweiss’ tóch een bagagerijtuig van de CIWL was opgenomen en wel een uit de houten serie 1223-1234 (fabr. Credé). Minitrix heeft een model hiervan in 1:160, voor h0 ben je vooralsnog op zelfbouw aangewezen.
In N zijn er (nog) geen Pullman 9-ramers van het type Etoile du Nord, Kato heeft wel 7- en 8 ramers, resp type Fleche ‘d Or en Cote d’ Azur, dus een Edelweiss in N voor tijdperk 2 rond 1930 is nog wel een beetje mogelijk.
Rob
-
Toch een prachtige website van Alsace Lorraine . Helaas nog geen rijtuigen ervan .
gr Willy
-
Alles confectie-modellen die door Buchmann zelf zijn aangepast/omgebouwd/gespoten etc. Heeft voor de liefhebbers/zelfdoeners ook transfers te koop...
-
@ Rob: Etoile du Nord = 9 vensters, Fleche dÓr = 8 vensters, Cote d'Azur = 7 vensters aan niet keukenzijden.