BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 16 November 2009, 18:14:46
-
In andere draadjes waaronder ´19 Toen´ en ´Roosendaal Wpl, verzamelplaats voor sloop- en museummaterieel´ werden foto´s geplaats van zogenaamde reservekoppen van verschillende materieelsoorten. Om de discusie wat overzichtelijker te houden heb ik dit draadje gestart. De foto´s die geplaatst werden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0nnen_1.jpg)
Bron: Evert (@Mass am see)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/roosendaal6/loods/227.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/roosendaal6/loods/225.jpg)
Bron: www.sleutelspoor.nl
In het boek ´Elektrische treinen in Nederland deel 3´ staat een foto (gemaakt op 05-04-86) van het rijtje wagens met reservekoppen als op de bovenste foto is te zien. Deze kan ik niet plaatsen i.v.m. copyright. Enige verschil is dat daar nog een wagen met een ICM-kop achter gekoppeld was.
Als je goed kijkt en de foto uit het boek en de bovenste foto en de zwartwitfoto vergelijkt, is de donkergrijze plan V-kop, dezelfde als de kop op de zwartwitfoto.
Ik heb sterk het vermoeden dat deze kop (ook) van de 420 was. Er zit namelijk nog een stukje geribbeld dak aan (is alleen goed te zien het het boek). Van dit treinstel zijn na de ontsporing in Heeze in 1978 beide koppen bewaard. Voor herstel van de Abk 936 die in 1979 na een botsing beschadigde is een van de koppen van de 420 gebruikt. Er bleef dus nog een over.
Dat het geraamte op de tweede foto ook van een kop van de 420 is, betwijfel ik. Waarom zou men de complete beplating eraf hebben gehaald? Ik denk eerder dat dit geraamte door Werkspoor of Talbot is geleverd als reserve. Hetzelfde vermoed ik van de bruine kop op de bovenste foto. De zijwand stopt namelijk eindigd net achter de deur. In het hierboven genoemde boek is een foto te zien van plan V in aanbouw, nog voor de gebouwde kop aan de rijtuigbak wordt gelast. Hiervan eindigd het dak en de zijwand op exact dezelfde plaats.
In 1993 is de Bk van treinstel 479 na een aanrijding voorzien van een nieuwe kop (zie foto in RM 102). deze kop komt overeen met de bruinkleurige op de bovenste foto.
Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik dat graag. Ook ben ik beniuwd wanneer de hierboven staande foto´s zijn gemaakt. Verder ben ik benieuwd of er nog meer foto´s zijn van reservekoppen.
Maarten
-
Hallo Maarten,
Wanneer ik precies de foto heb gemaakt weet niet meer, voor 1-1-1988 schreef ik geen datum op(stom)maar ik denk dat 1985 of 86 geweest moet zijn en plaats is Onnen.
mvgr Evert Masselink (Mass an See)
-
Hallo Maarten,
De twee "geraamten" op de tweede foto zijn naar mijn idee geen koppen als zodanig, maar lasmallen. Dit zijn een soort paspoppen die bij de fabricage gebruikt worden om de onderdelen van de kop op de juiste plaats te krijgen en vervolgens aan elkaar te lassen. Veel kans dat ze na het beëindigen van de productie door de fabrikant aan NS zijn overgedaan. Altijd handig als er een kop gereconstruerd moet worden na een te hard stootje.
groeten, Carlo
-
Tot een aantal maanden geleden lagen op de Wpl in Hlm 2 SGM koppen en de kop VIRM kop van de Railklipper. Deze zijn met diepladers opgehaald en naar een voor mij onbekende bestemming gegaan.
-
Even kijken of het lukt met Lycos...
(http://members.lycos.nl/dia2003/4821.jpg) (http://members.lycos.nl/dia2003/4821.jpg)
Wadloperkoppen in Tilburg, 2003
-
@Timtrein, interessant! Die wadloperkoppen heb ik nooit eerder gezien.
Carlo, de linker is een geraamte/frame van een kop waar staalplaat opgelast werd. Het geval rechts is wel een lasmal.
Maarten
-
Dan de mijne er ook maar bij, zomer 1984 te Roosendaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ehh_1.jpg)
-
In het verleden lagen in Leeuwarden de reserve koppen van de Werkplaats Haarlem t.b.v. Botsschade's,
wat Evert Masselink zegt dat kan wel aardig kloppen, waarschijnlijk stond dat convooi op de
werkplaatsterrein in Onnen om doorgestuurd te worden naar Haarlem, daar het depot Leeuwarden werd opgeheven.
In de jaren '80 kwamen inderdaad de koppen naar Haarlem om als reserve te dienen voor schade's
en het zijn dezelfde koppen als op de foto. Deze koppen stonden jaren in de WPH Haarlem
en een kopgedeelte van de ICM is nog gebruik voor een botsschade. De foto van jou Maarten,
is de zelfde als die Jojo van die twee geraamtes en inderdaad de ene is een plan V-T kop
en de andere waarschijnlijk een lasmal. Er werden ook Plan V-T koppen gemaakt in Haarlem voor Botsschades.
En waarom van het geraamte de beplating is vewijderd heeft alleen te maken voor de conservering
want de koppen werden later buiten gezet met een zeil erover heen en later werden de koppen in het grote magazijn in de GH geplaatst.
Mvg. Marc
-
Marc en Maarten,
Jullie hebben gelijk, de ene is bij betere beschouwing inderdaad geen lasmal. Je kunt het zien aan het vloergedeelte, waar bij de kop een versterkt gedeelte zit. Bij een lasmal zou dat natuurlijk niet nodig zijn.
grtz, Carlo
-
Tot een aantal maanden geleden lagen op de Wpl in Hlm 2 SGM koppen en de kop VIRM kop van de Railklipper. Deze zijn met diepladers opgehaald en naar een voor mij onbekende bestemming gegaan.
Volgens mij liggen deze koppen in Amersfoort in de werkplaats, waarook enkele Wadlopers opgeborgen staan. Toen ik op 4 juli van dit jaar daar was, heb ik namelijk een aantal reserve koppen kunnen zien liggen binnen van een SGM.
-
Ik heb nog wat plaatjes opgezocht. Alles Roosendaal December '91/Januari "92
ps, Mispoes mag, ook al heeft hij opgezegt, gewoon meekijken en evt zijn commentaar leveren! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_1_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_2_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_3_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_4_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_4_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_5_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_5_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_6_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_7_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_7_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_8_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_8_3.jpg)
SK
-
Mooie sfeervolle plaatjes, Sobat! Hier zie je ook die lasmal en die kale kop weer!
-
Even een vraagje van mij:Wanneer zijn de zij ramen van de Plan V koppen dichtgemaakt?
En wat was de reden ?
Ik vind het GIGA afbreuk doen aan het Treinstel.
-
Zo uit m´n hoofd in ´95 of ´96. De reden was om warmte in de cabine in de zomer te verminderen.
Interessante plaatsjes Sobat!
Weet je zeker dat de foto´s allemaal uit ´91/´92 zijn? Het valt me namelijk op dat op de foto waar 1 plan V-kop en 2 SGM-koppen op staan, de koppen een groenige kleur hebben.
Op de eerste en derde foto zijn volgens mij dezelfde koppen te zien (nog) voorzien van de nummers 30 (plan V) en 35 en 36 (SGM). Op een eerder geplaatste foto uit ´85 of ´86 staan de nummers er ook nog op.
Maarten
-
Kijk het even na. Maar dat word wel morgen. Wekkertje loopt nl om 04.30 uur af :'(
SK
-
Even een vraagje van mij:Wanneer zijn de zij ramen van de Plan V koppen dichtgemaakt?
En wat was de reden ?
Ik vind het GIGA afbreuk doen aan het Treinstel.
Dat was gewoon een polyester ruitje ipv ene glazen. Geen laswerk oid...
-
Weet je zeker dat de foto´s allemaal uit ´91/´92 zijn?
Maarten
Op de eerste foto's zie ik nog rode diesels staan dus dit moet in de periode 1984-1986 zijn.
Ook mijn dank nog voor het plaatsen van deze foto's
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_3_3.jpg)
Wat voor wagens staan er eigenlijk onder die koppen?
-
Volgens mij gewoon een Lgs-achtige (containerwagen)
-
Lijken mij eerder onderstellen van Gs'en.
-
Misschien wel E'tjes?
Althans ik heb een Roco Ns E'tje van het nieuwe type omgebouwd tot zo'n werkwagen.
Zou zomaar kunnen zijn. (y) (model: zie derde afbeelding van Overlast Maarten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkwagen1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkwagen1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkwagen1.jpg)
(zal binnenkort een betere foto schieten)
De bordjes heb ik in Photoshop op maat bewerkt en op premium photopaper uitgeprint, en vervolgens voorzien van een vernislaagje.
Het gedeelte met de plank-imitatie komt van een oude platte Liliputwagen die perfect over het Roco model past en is zwart gespoten.
Of lood gebruiken en de planken zelf inkrassen is ook een optie. Het nummer draagt: 982 0 856-7
-
De meeste dienstwagens die je hier op de foto ziet staan komen van buitendienst gestelde goederenwagens. Zowel ex kolenbakken als K en E wagens.
De wagens hebben, op een enkeling na, allemaal het nummer van een terreinwagen en het bord "mag niet vervoer"d worden"opgespeld gekregen. De plaatjes waar alles op de grond en naast de rails staat, is daar terplaatse gesloopt. Ik heb het met eigen ogen gezien!!!
De plaatjes in de sneeuw Met de DE 1 en 2-en moeten inderdaad ergens na 86 gemaakt zijn Ik woonde nl van 86 tot 92 in Rsd en dat is de periode waarin zij gemaakt zijn.
SK
even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.
-
even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.
Dat is omdat sommigen als de dood zijn dat hun foto elders wordt gebruikt zonder hun naamsvermelding of toestemming. Copyright heet dat dan... Het eerste wat ik doe nadat ik een foto opgeslagen heb is het eruit Photoshoppen. ;)
-
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).
Maarten
-
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.
-
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).
Maarten
Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.
Marc
-
leuk gedaan, Jeroen!
Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.
Nog een voorbeeld van zo'n zelfde wagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kw2.jpg)
Foto: @Mispoes, komt ui dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6315.15.html
Maar dan de vraag: Van wat voor type wagen zijn deze onderstellen afkomstig?
Maarten
-
Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.
Dat is met elkaar in tegenspraak, want de wagen in de link die je geeft is geboren als NS 63101, juist een E-tje zoals Roco die heeft gemaakt. Dus daarmee zouden de andere ook E-tjes zijn geweest. Daarnaast zijn de onderstellen van de E-tjes zo'n beetje voor alles en nog wat gebruikt vanaf de jaren 70 toen de mijnen dicht gingen.
Dirkjan
-
Dirkjan, dan heb ik niks gezegd! iets te voorbarig om te beweren dat het geen E´tjes konden zijn.
Een reactie uit een ander draadje die eigenlijk hier thuishoort:
Sprinterkoppie?
NS had nog wel 2 reservekopjes over...
Hier bij het transport vanaf de opslag in de oude Leeuwarder locloods naar Roosendaal ergens jaren '90. (te lui om de datum op te zoeken)
Naast een reservekop ICM-1 en 2 liggende Sprinterkoppen staat er een lasmal mat'64 en een kop van een Werkspoor Plan V (420?) op de wagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_293.jpg)
en mocht het ook maar iemand interesseren; ze werden met dieseltractie afgevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_12.jpg)
beide foto's R. Visser
grtz,
Wim
De foto moet van vóór 1993 zijn, omdat de plan V-kop (niet van de 420, maar hoogstwarschijnlijk door Talbot geleverd als reservekop) aan de bak van treinstel 479 is gelast.
Ik ben toch wel benieuwd naar de datum, Wim ;)
Maarten
-
nou Maarten, ik ben 't archief met alle bijzondere ritten op de Friese lijnen ingedoken en kan vanuit m'n register 1988-1998 je melden dat dit convooi in het weekend van zaterdag 11 januari 1992 te Lw stond.
At your service ;)
Grtz,
Wim
-
Bedankt, Wim! Daar heb ik zeker wat aan, want daardoor zijn ook een paar foto's van Sobat beter te dateren. Hij dacht dat die in dec. '91 of jan. '92 in Rsd gemaakt zijn, dat is dus jan '92 omdat ze daarvoor in Lw stonden.
Wim, door jou foto weet ik nu ook zeker dat reservekop br. 30 in 1993 is gebruikt voor treinstel 479. De graffiti op de zijkant van de kop is ook op de eerder aangehaalde foto uit RM 102 te zien.
Maarten
-
Bedankt, Wim! Daar heb ik zeker wat aan, want daardoor zijn ook een paar foto's van Sobat beter te dateren. Hij dacht dat die in dec. '91 of jan. '92 in Rsd gemaakt zijn, dat is dus jan '92 omdat ze daarvoor in Lw stonden.
Met rode DE-stellen op de achtergrond? Grandmaster had het ook al opgemerkt: let op de achtergrond die erg tijdsbepalend is. Op het laatst zijn de foto's van begin januari 1986. Toen lag er voor het laatst sneeuw in de winter 1985/1986. De laatste rode diesels verdwenen medio april 1986 in de Koekfabriek. Vraag blijft natuurlijk of alle foto's in dezelfde periode gemaakt zijn...
-
Nee, ik bedoelde o.a. deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen_6_3.jpg)
Te zien is dat de koppen inmiddels op andere wagens (dezelfde als op de foto van Wim) staan en de plan V en SGM-koppen vaalgroen zijn.
Ik ben trouwens benieuwd wanneer deze foto's zijn gemaakt:
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppenPlanV.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppen.jpg)
Afkomstig uit het draadje over Roosendaal.
Ze moeten in ieder geval tussen 1986 en 1992 genomen zijn, want de plan V-koppen zijn wit en de SGM-koppen hebben afgedekte zijruiten.
Maarten
-
Mooie foto's!
Waren er alleen reserve koppen aanwezig voor treinstellen of ook voor locomotieven?
En zo ja, op wat voor wagens werden deze dan vervoerd?
Groeten,
Oscar
-
Voor zover ik weet waren er voor locs geen reservekoppen, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Maarten
-
Ik heb nog nooit foto's van reservekoppen voor locs gezien. Wel van mP's geloof ik.
-
Vanmiddag heb ik al mijn boeken erop nageplozen maar ik kwam ook niet verder dan een compleet casco van een mP.
Dus die dingen werden niet compleet vervoerd?
Daar hadden ze zeker platen staal en een lasapparaat voor als er een kapot was. ;D
Groeten,
Oscar
-
Hoi,
Of er ook reserve koppen van locomotieven werden vervoerd weet ik ook niet maar dat de treinstel koppen werden vervoerd in diepladers weet ik wel, heb dat wel eens gezien in de railhobby als ik het goed heb?
Vandaar dat ik deze een paarjaar geleden heb gemaakt een kop van een 1100 van minitrix, die van een mislukt project was en niks meer aan had.
Maar of dit dan klopt weet ik niet maar vond het gewoon leuk om te maken :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10700.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10702.jpg)
Groet,
Raymond
-
Dat ziet er toch goed uit, het is in iedergeval een uniek stuk ;)
-
Begin jij nu ook al treinmodellen te slopen Raymond? ;D
mvg Bouwe
-
Haha ja Bouwe wacht maar af ;D
Heb nog veel meer dingen in gedachte!!!
Groet,
Raymond
-
Haha, het ziet er wel heel uniek uit (y)
Begin jij nu ook al treinmodellen te slopen Raymond? ;D
Begint een virus hier te worden ;D
Gr Bruce
-
Daar hadden ze zeker platen staal en een lasapparaat voor als er een kapot was. ;D
Groeten,Oscar
En de vakmanschap van de mensen, die aan deze treinen en de koppen voor die treinen hebben gewerkt.
Groeten, Marc
-
Leuk gedaan, Raymond.
(het is trouwens kuilwagen i.p.v. dieplader ;), Diepladers gaan over de weg)
Maarten
-
Ja Maarten je hebt helemaal gelijk :-[ ;D
Groet,
Raymond
-
Hoi Raymond,
Dat ziet er weer goed uit.
Gr. Patrick
-
Van mat. '46 was/waren er toch (een) reservekop(en):
(http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=015333d&imgn=1)
Treinstel 679, 29-01-1969
Bron: www.bert11.homeip.net
Maarten
-
Dat is mooi voor Oscar (THSfan)!!!
Nu je toch bezig bent Oscar kan je gelijk een reserve kop maken, hebbie nog meer wat je aan de werkplaatstrein kan toevoegen ;) ;D
Groet,
Raymond
-
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.
Zeer waarschijnlijk bedoel je deze cabine:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400_7.jpg)
Dit is een standaard cabine van MaK, waarvan NS vermoedde dat deze bruikbaar zou zijn bij schade aan een 6400. Bij elke 6400 met cabineschade herstelde Tilburg echter altijd de schade of werd in eigen beheer een nieuwe cabine aangemaakt.
Van DDM zijn nooit reservecabines op voorraad geweest. Revisiebedrijf Tilburg nam in de jaren '90 wel de lasmal van Talbot over. Op de foto wordt de nieuw gemaakte cabine uit de lasmal getakeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_3.jpg)
In Haarlem had/heeft men IRM-cabines:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IRM_5.jpg)
-
Goed plan Raymond!
Bedankt voor je plaatje Maarten, leuk om na te maken.
En als het niet lukt wordt het een kippenhok! ;D
Al is de MAK cabine ook wel leuk om na te maken en op een wagen te plaatsen.... ::)
Groeten,
Oscar
-
Onbedoeld blijk ik ook reservekoppen op de foto te hebben staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img127_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img127_1.jpg)
op of rond 1 juni 1990 de 279 gefotografeerd te Roosendaal met direct achter het stel: ICM en helemaal achteraan, achter de plan E's: plan V.
-
Tijdens het bekijken van de dia's van mijn vader vond ik nog er nog eentje met reservekoppen erop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_I_31b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_I_31b.jpg)
Hoofdwerkplaats Haarlem.
-
Een mP-kop!
Leuk!
-
Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.
Marc
Dus toch wel! 8)
Maarten
-
Misschien is het een van de koppen van de mP 3017 of mP 3021, die al in hun eerste jaren door overwegbotsingen/branden terzijde kwamen te staan en pas jaren later naar de sloper gingen. Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.
grt, Carlo
-
Ik meen me te herinneren dat ik tijdens mijn stage in Wph Haarlem de reservekop van een mP nog ergens in de werkplaats heb zien staan. Dat was begin jaren '90.
Jeroen
-
Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.
Zeer waarschijnlijk is de foto gemaakt op de open dag in de werkplaats in 1997 (of was dat in '96?).
-
Ik denk niet dat het een van de koppen van mP 3017 of 3021 is. Let maar eens op het lettertype van het getal '25' op de kop: dit lettertype is kort voor de invoering van de geel/grijze huisstijl uit 1968 toegepast op de mP's en plan W.
@Dpc Fo: je bedoelt waarschijnlijk de 3010 i.p.v. de 3017? De 3017 is pas in 2002 gesloopt.
Kijk trouwens eens op de site van Nico Spilt: er staat een zeer interessante foto met treinkoppen (o.a. de mP-kop) op!:
http://www.nicospilt.com/anderen/HE_leeuwarden.JPG
Volgens mij is trouwens de kop met bloedneus de Ak 269 (let op het ontbreken van de regengoot):
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168209
Voor zover ik kan nagaan is er geen Hondekop in bloedneusklerstelling verongelukt en het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat men een reservekop op z'n manier zou schilderen.
Maarten
-
Zou best kunnen. En die gele kop (het lijkt zelfs een halve bak?) achteraan dan?
-
@Maarten; je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de mP 3010 (y)
Ik wist trouwens niet dat er een mat'54-kop in Brussel heeft gestaan tijdens de Expo. Leuk!
grt, Carlo
-
En die gele kop (het lijkt zelfs een halve bak?) achteraan dan?
Er staat nòg een gele Hondekopkop, één van die twee zou best eens van de Bk 391 kunnen zijn.
-
Het bijschrift op de site van Nico luidt:
Leeuwarden, eind jaren 70. We zien hier onder andere de koppen van treinstel 732 en 391 (beide stellen zijn gedeeltelijk verloren gegaan, van de restanten is in 1974 een nieuw treinstel 391 samengesteld). In het midden de koppen van een Sprinter en van een uitgebrande Plan V (878). In de loods stond ook nog de kop die later op treinstel 184 terecht is gekomen. Wie weet meer over deze koppen? Foto Hans Elzinga.
De achterste kop moet die van de 391 (zonder 'kano's') zijn, die daarvoor en slechter te zien de 732 (met 'kano's').
De mP-kop wordt voor de plan V-kop van de 878 aangezien, heb Nico hier al over gemaild ;)
Ik meen trouwens ook een hondekopcabineframe te zien.
Maarten
-
Grapppig dat de koppen van de 391 en 732 in de loods staan. De rest van de 732 is bij de grote brand in 1974 te Zwolle Rangeer verloren gegaan, waarvan de BDk kop dus is opgeslagen. De Bk 391 is in dat jaar uitgebrand te Wierden en ook deze kop is als reserve bewaard gebleven. De ex-Bk 732 is vervolgens als Bk 391 verder gegaan.
Zou die Sprinterkop soms van de ABk 2008 afkomstig zijn? Deze bak is verloren gegaan in 1976 bij de grote (alles groots in de jaren '70) treinramp te Schiedam.
-
Zou die Sprinterkop soms van de ABk 2008 afkomstig zijn? Deze bak is verloren gegaan in 1976 bij de grote (alles groots in de jaren '70) treinramp te Schiedam.
Tja, wel vreemd dat die Hondekoppen dan nog in hun gekleurde jasje zitten waarmee ze op de baan reden, terwijl die Sprinter in de grondverf staat. Die zou dus net zo goed vanuit de fabriek zo geleverd kunnen zijn.
Jeroen
-
Dat is zeker niet de 2008 kop, maar een nieuw geleverde.
De ABk 2008 is volledig in puin gereden door de 1311, de Bk kreeg later een nieuwe ABk, herkenbaar aan de andere wandschildering à la vervolgserie.
-
Die Sprinterkop is als reservekop 35 of 36 door de fabriek geleverd. Er zijn voor zover ik weet 2 stuks als reservekop afgeleverd.
Vaak is het verschil ook wel te zien tussen een reservekop die door de fabriek is geleverd en een afgezaagde kop: Fabriekskoppen missen vaak een stukje dak boven de cabinedeur.
Maarten
-
loods Lw 1977:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekopkop_1977_loods_Lw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekopkop_1977_loods_Lw.jpg)
grtz,
Wim
-
Toch bijzonder dat er eind jaren ´70 nog een Hondekopkop met bloedneus bestond! Benieuwd wanneer die is gesloopt.
Maarten
-
...of verwerkt in een beschadigde Hondekop...
220 904 verwijst weer naar een Belgische Benelux...
-
Het lijkt op de laatste foto of de gaten voor de typhoons afgedekt zijn met wat anders dan een typhoon zelf, ik zou me zo voor kunnen stellen dat de kop op de Expo dat ook had...
-
loods Lw 1977:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekopkop_1977_loods_Lw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekopkop_1977_loods_Lw.jpg)
grtz,
Wim
Heeft Piko dat ding gebruikt voor de hondekop? Dan is die naad wel te verklaren...
-
Die naad zit toch voor de frontruiten langs? ;)
-
in een maandblad voor NS-personeel Nieuw Spoor van 1958 staat een heel artikel over de Hondekop op de Brusselse Expo.
Genoemde neus (die Leeuwarder bloedneus) en daarachter 2 coupés waren op het Beneluxpaviljoen van de Expo te bezichtigen en moesten aandacht vragen voor de moderne NS en reisjes door Nederland. Het door Werkspoor gebouwde stukje Hondekop werd per vrachtauto vervoerd van Werkspoor Utrecht en de neus werd na de Expo als reservekop bewaard. Dat heeft 'ie dus lang volgehouden in de oorspronkelijke bloedneuskleur..
Er zijn een aantal foto's van de opstelling in Brussel en transport door de straten van Utrecht.
Opmerkelijk: voor de trein werd een stukje toen hoogmodern 'zigzagspoor' met betonnen dwarsliggers gelegd en op het typhoonrooster stonden de letters NS met daaronder het fictieve treinstelnummer 269...
De moderne trein was het middelpunt op het Nederlandse paviljoen van deze wereldtentoonstelling. De cabine was volledig ingericht, evenals de coupés die van zowel 1e als 2e klasse bordjes aan de buitenzijde waren voorzien. Best weer een apart stukje Nederlandse spoorgeschiedenis eigenlijk!
Grtz,
Wim
-
Dat is zeker niet de 2008 kop, maar een nieuw geleverde.
De ABk 2008 is volledig in puin gereden door de 1311, de Bk kreeg later een nieuwe ABk, herkenbaar aan de andere wandschildering à la vervolgserie.
En binnenschuifdeuren en kleine deurbedieningskastjes (zoals Plan V) i.p.v. langwerpige met noodglaasje erboven.
Maar da's toch allemaal veranderd bij ombouw naar SGMm 2118...
-
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168042
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168041
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168040
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168194
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168059
Let ook op de balkon deuren, aan 1 kant wel, aan de andere kant niet ;D