BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ferry As op 20 September 2009, 21:20:59
-
Hallo allemaal,
De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik nogal storend
Hieronder het "ruwe" baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_4.jpg)
Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.
Het plan krijgt de naam Hilverdaal, combi van geboorteplaats en huidige woonplaats.
Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.
In het midden komt het kopstation op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation1.jpg)
Ben begonnen met de brug voor de deur. De scharnierconstructie is gemaakt van onderdelen uit scanners. De brug is gemonteerd op een strook MP van 18 mm, met 2 alu profielen om zuiver vlak te blijven en om goed te kunnen centreren op de andere zijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_brug1.jpg)
De brug wordt opgehaald en neergelaten met een vertragingsmotor en rol as.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmotor.jpg)
Aan beide zijden van de brug komen een aantal microswitches om de boel te beveiligen en de ophaalmotor te sturen.
Het klussen in het huis is klaar, nu tijd voor de hobby ! ;D
Tot zover.
Groeten
Ferry
-
Mooie ruimte en zeker ook een mooie brug (y) ben benieuwd naar het vervolg.
Gr Dennis
-
Ziet er leuk uit.
Heb je bij je brug ook iets bedacht om te voorkomen dat hij met een noodvaart dichtklapt in het geval dat het bandje scheurt/afbreekt? Het lijkt mij dat er nogal wat krachten op deze constructie komen te staan.
gr,
Sander
-
en een stevige vergrendeling op de deur
dat moeders niet ff een gezellig bakkie komt brengen terwijl de brug nog dicht is ;D
-
Zo te zien gaat dat helemaal goed met het bakkie. De deur gaat naar de andere kant open (y)
Sander
-
Dat ziet er goed uit, Ferry. (y)
Heb je bij je brug ook iets bedacht om te voorkomen dat hij met een noodvaart dichtklapt in het geval dat het bandje scheurt/afbreekt?
Een (extra) veiligheid lijkt mij zeker geen overbodige luxe.
Groet,
Basilicum
-
Ferry
Hoe groot is de ruimte waar je de baan bouwd.
Cor
-
@ Basilicum en Sander..,
Er even van uitgaande dat jullie een auto hebben, deze aandrijving lijkt veel op de distributieriem in een auto. En die hoef je pas om de 80-120.000 km te vervangen. Dus volgens mij kan Ferry nog even...
Gr, Bert
-
@Ferry: Hoeveel kilometer heeft deze band al achter de rug voordat hij deze nieuwe, eervolle taak kreeg? :) :-X
@Cor: De afmetingen zag ik op het "ruwe baanplan" staan. ;)
Groet,
Basilicum
-
ziet er wel allemaal erg netjes uit , ik blijf dit draadje zeker volgen , ben zeer benieuwd naar de bouwkunsten die gaan volgen in Hilverdaal
mooie rijlengtes ,en ook een erg stevige construtie van de brug (y)
welk tijdperk ga je bouwen ??
groet stefan ;)
-
Het hoeft niet perse het bandje te zijn, als de vertraging van de motor het begeeft kan de brug ook dichtklappen. Zo zullen er nog meer rampjes kunnen gebeuren... Dan blijf je houden: hoever ga je het beveiligen? De kans dat het gebeurt is niet heel erg groot, maar als het gebeurt zul je stevig balen.
Ik blijf het volgen.
Sander
-
Als je je brug zodanig tegengewicht geeft dat het kantelpunt precies het zwaartepunt is, blijft de brug in de meeste standen gewoon staan.
Scheelt trouwnes ook nog een bak kracht voor je motortje als de brug open/dicht moet
-
Hallo allemaal,
Het voordeel van het gewicht is dat de andere kant van de brug goed aansluitend blijft liggen ten opzichte van het doorgaande spoor. Met tegenwicht zal er iets van een vergrendeling moeten komen , anders gaat het daar fout ::) Daarbij, ik heb geen ruimte voor tegengewicht ;D
Deze motorunit komt uit een laboratorium instrument ( ziekenhuis lab ) waar bloedbuizen mee worden getransporteerd. In al die jaren dat ik service aan deze instrumenten uitvoer, heb ik nog nooit problemen gezien met de motor, vertragingskast of de aandrijfband. In al die jaren nog nooit hoeven te vervangen, ondanks dat ze per dag tussen de 6 en 8 uur draaien :o
De kracht is ruim voldoende, de rolas is amper met de hand tegen te houden.
Maar goed , beveiligen kan inderdaad geen kwaad. Ik denk dat ik er nog een solenoid pen inzet , die de brug blokkeerd als ie openstaat. Is een stalen pen die bewogen wordt door spanning op een spoel. Die worden gebruikt om de kap van een instrument te vergrendelen ter voorkoming van ongelukken met de naald in het systeem tijdens analyse van bloedbuizen.
En zo knutselen we weer lekker verder, de veelzijdigheid is het leuke aan onze hobby !
Groeten
Ferry
-
Gaat lekker Ferry!
Kom binnenkort wel even buurten ;D
Gr. Remco.
-
Ik ben nieuwsgierig om de brug in werking te zien :)
-
Hallo Ferry,
Ik zie voor het eerst je opklapbare brug en toevallig heb ik hier precies dezelfde situatie.
Dus ook een stuk dubbelspoor langs de deur, die naar buiten opendraait.Ik heb bovenleiding, maar niet werkend.
Ga je ook bovenleiding maken?
Zelf ik de ervaring dat het nogal kritisch is ,omdat de bvl aan de brug bij het openen lager gaat dan die aan de vaste wal, en makkelijk tegen je spoor aan komt, behalve als de bvl voor de sier is.Dan kan je desnoods een stukje bvl weg laen, zoals de Ringvaartbrug bij Sassenheim/Haarlemmermeer.
Sukses, Peter
-
Aan de naam van je baanplan te zien is het ook de moeite waard om hier even te kijken (http://www.gotischeboog.com/pageID_7884590.html).
Gerard
-
Hallo,
Gerard, blijkbaar kan je gedachten lezen, dit was inderdaad al de bedoeling ::) Ik heb al veel op deze site gekeken en mijn te bouwen baan ik combinatie met mijn geboorteplaats richting huidige woonplaats vraagt om een stuk van de Gotische boog ;D
Peter, bedankt voor de info. Het is inderdaad de bedoeling om bvl te installeren en ik zit nog te broeden wat de beste overgang is naar de brug. Waarschijnlijk zal een stuk weg gelaten worden.
Is het mogelijk wat foto´s van jouw situatie te sturen ? Tips zijn altijd welkom !
Met vriendelijke groeten,
Ferry
-
Hah, leuk, zie ook deze pagina (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/mod_ba_beijdorp.php) (ik heb in Maartensdijk gewoond).
Gerard
-
Vandaag bezig geweest met het eerste proefmodel van de Gotische Boog (H´sum - Utr )
Gezaagd,gevijld en de Dremel uit 4 mm modelbouw multiplex. Dit multiplex heeft 8 lagen, dat zal hopelijk niet kromtrekken.
Idee en bouwbeschrijving komt van de website : De Gotische Boog.
Nog een aantal te gaan ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gothische1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gothische1.jpg)
Groeten
Ferry
-
Verbazingwekkend goed gelukt Ferry! (y)
Ziet er goed uit!
Gr. Remco.
-
Heel mooi, ik ben benieuwd hoe ze over het spoor staan met een trein eronder (y)
-
Dat ziet er erg mooi uit Ferry. Is wel bewerkelijk denk ik, succe met de rest.
Mvg, Johan.
-
Hallo,
Ik zie dat je ze volgens de originele uitvoering maakt , de tegenwoordige bogen hebben nog een dwarsverbinding bovenin.
Toevallig was ik vorige week op stat. Hollandse Rading, en heb ik een kwartier lang tegen zo'n ''ding'' aangekeken. ;) ;) , vandaar.
Sukses met zagen,
gr Peter
-
Een dwarsverbinding ? Bedoel je zoiets ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HollandscheRading.jpg)
-
Het is inderdaad de originele uitvoering. Ik heb deze als eerste vandaag gemaakt als proef.
Het baanvak waar deze portalen komen ligt aan de andere kant van de ophaalbrug, welke nu eerst aan de beurt is, het zal dus nog even duren voordat ik ze kan plaatsen.
Het is een hoop werk , maar erg leuk om te doen. Wat je met een stukkie hout al niet kunt doen ;D
De dwarsverbinding zoals getoond op de foto, extra breed door een horizontaal stuk bovenin het portaal, is er 1 van op een perron.
Vanavond de motor en staaldraad voor de ophaalbrug gemonteerd, gelukkig is de motor sterk genoeg, enkel de opwindrol moet ik nog wat aanpassen.
Morgen eens kijken voor een andere voeding, het gaat me nog wat te langzaam.
Bedankt voor de reacties, dat motiveerd om verder te gaan zagen en vijlen :)
Groeten
Ferry
-
Jojo & Ferry,
Ja, die bedoel ik.
Ik zat op het perron ,hoe ze langs de vrije baan staan kon ik niet zien vanuit de trein, weer wat geleerd. ;D
Vr Gr Peter
-
Peter,
die dwarsverbindingen komen alleen voor bij een aantal portalen in Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark. Hier is het portaal op het perron wat breder gemaakt omdat er anders teveel reizigers tegenaan lopen. Normaal gesproken komen beide portaalhelften in een punt bij elkaar, op een "gotische" manier, zoals op dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/386_1.jpg)
Vóór de renovatie eind jaren '80, zaten er ook nog "oortjes" aan waaraan [telegraaf ?] draden waren opgehangen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oortje.jpg)
-
Hallo Jojo,
Ik begrijp het. Ik dacht dat die dwarsverbindingen er in gezet waren na een renovatie van een paar jaar geleden.
Die oortjes waren vroeger voor de versterkingskabels van de bovenleiding.
Die kabels zitten nu samen met de draagkabel op dezelfde bevestigingspunten, de draagbokken.
Ik zag vor ige week ook nog, dat de afspanmasten geen gaten in het beton hebben. Dat scheelt weer met het nabouwen :D.
Vr gr, Peter
-
Vandaag, na Houten , verder gegaan met de ophaalbrug. De aanliggende sporen op de modules zijn klaar.
Het ophijsen met de motor gaat prima, krachtig genoeg. Ik gebruik nu nog even een oude HEMA treintrafo ( uit m'n jeugd ) voor het ophalen en neerlaten.
Aangezien het verder goed werkt , bij Conrad wat onderdelen bestellen om een omkeerschakeling voor de motorspanning in elkaar te frutten.
De aanligzijde van de brug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug1_1.jpg)
De twee alu profielen worden gecentreerd door een plaatje styreen. De microswitches zijn om de baanspanning af te schakelen en andere beveiliging. Door het eigen gewicht van de brug sluit het goed aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug2_1.jpg)
De scharnierzijde van de brug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug4.jpg)
Rails en onderplaat zijn schuin om de brug de ruimte te geven bij het openen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_brug5.jpg)
De complete overspanning met staaldraad naar de motor unit.
De ventilator staat er om de roestverf op de rails wat sneller te laten drogen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug6.jpg)
Morgen verder met rails leggen en wat touwwerk aan elkaar gaan knopen
Gr
Ferry
-
Complimenten Ferry. (y) Dat ziet er prima uit.
Groet Jaap
-
Ik moet ook nog een doorgang maken ,zit wel tedenken aan zo iets Ferry,ben verder benieuwd hoe de baan gaat worden (y).
Cor
-
Afgelopen weekend op 3 modules , voor de brug en de hoekmodule achter de brug, het trace gelegd met daarop 3mm kurk.
Voor de brug op 2 modules van 120 lang en de hoekmodule, 100 x100.
Als de rails ligt , kan er worden proef gereden over de brug, dat zal op z'n vroegst dit weekend worden, moet morgen voor 3 dagen naar Parijs :-\
Zojuist alles in de bruine grondverf gezet, heeft het genoeg tijd om te drogen deze week
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulevoor_brug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulevoor_brug.jpg)
De bochten op de hoekmodule zijn R9 en R10 ( Rocoline )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoekmodule.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoekmodule.jpg)
Gr.
Ferry
-
Hallo allemaal,
Ondertussen zijn we weer een maand verder en er is weer wat verder gebouwd aan Hilverdaal.
Het hoofdspoor is gelegd op een groot aantal modules. Nog 2 hoekmodules en tussenmodule en dan kan ik "rond".
Hierop komen de aftakkingen naar het kopstation. Wordt nu nog gebruikt als werkbank maar het is de bedoeling dat in het midden van de kamer het kopstation wordt gebouwd. De lengte hiervan is ongeveer 3,5 meter.
Tot de volgende update,
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HD1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HD1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HD2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HD2.jpg)
-
Ha kijk dat gaat goed ;D
Rond red je hopelijk voor de 19e ;D
Gr. Remco.
-
Ik heb een deadline aan de broek hangen geloof ik ;D
Maar ik denk dat het wel gaat lukken, maar eens wat vrije dagen opnemen, heb er nog een ruime voorraad van ::)
Gr.
Ferry
-
Hallo allemaal,
Vanavond een mijlpaal bereikt , ik kan "rond " :D
Op alle modules ligt het hoofdspoor langs de wand , het materieel kan z'n rondjes maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module1_4.jpg)
In het midden tussen beide hoekmodules komt het kopstation. Het kopstation wordt 100x350 cm. Deze zal vast worden gebouwd.
Wel wil ik ervoor zorgen dat het stationsdeel makkelijk toegankelijk is voor de onderkant. Denk erover om het deel met behulp van een pianoscharnier kantelbaar te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_2.jpg)
De 2 open sporen gaan naar het station, op de andere module tevens 2 stationssporen.
Binnenkort op 1 van de modules beginnen met landsschapbouw. Is weer eens wat anders dan enkel spoor leggen ;D
Groeten,
Ferry
-
Hoi Ferry,
Mooie slanke bogen (y)
Alleen....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_211.jpg)
Die kruising verstoort het mooie verloop een beetje... :(
Misschien is dit iets voor je:
(http://www.g-weller.de/gwe/31/kgr_r/KGR.JPG) (http://www.g-weller.de/gwe/31/kgr_r.html)
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst,
Bedankt voor de link ! Ik ga daar zeker naar kijken. (y)
Een iets gebogen kruising zal zeker het verloop ten goede komen. Het grootste gedeelte van de gebruikte bogen in de wisselstraat is R9 en R10 met een enkele R5 en R6. Maar inderdaad, vloeiender is mooier.
Op de andere 2 hoekmodules is het enkel R9 en R10 , gelegd met verkanting.
Gr.
Ferry
-
Vanavond een mijlpaal bereikt , ik kan "rond "
Dat is altijd een leuk moment Ferry na een tijd van ploeteren.
Ziet er tot nu toe goed uit. (y)
Tijd voor een filmpje van zo'n rondje en natuurlijk de "ophaalbrug". :)
Groet Jaap
-
Afgelopen week begonnen met het eerste stukje scenery op Hilverdaal.
Een stuk snelweg A27-A28 door de Amelisweerd. Alles staat in de grondverf, deze week verder met aankleden.
Gisteren in Houten wat messing meegenomen en een overspanningsportaal voor de borden in elkaar gesoldeerd. De borden heb ik met wat knip en plakwerk uit Google Maps. Ze hangen er nog even voor de sier op.
Het is de bedoeling dat de Matrixborden verlicht gaan worden. Ook de vrachtwagens en auto's zullen verlichting krijgen.
Vandaag beginnen met ballasten en de weg grijs maken.
Gr
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg1.jpg)
-
Gaaf man! (y)
Groet Jaap
-
Goeden morgen.
Ferry dat ziet er keurig uit.
Mooie lange spoortrace,s
Mooi gebouwde module,s
Kortom goed bezig zeer netjes allemaal.
Martin
-
De asfalteringswerkzaamheden zijn klaar ;D
Op de spoorbrug de blauw-groene betonplaten geplaatst en de stenen muur met pigmentpoeders te lijf gegaan.
Ook begonnen met de matrixborden, hier nog niet te zien. De bovenleidingsportalen staan nog te hoog, ballast is nog niet droog ;)
Jammer genoeg is het weekend weer om :-[
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg2.jpg)
-
goed gewerkt van het weekend , ziet er rettestrak uit , blijf je volgen (y)
groet stefan ;)
-
Jammer genoeg is het weekend weer om :-[
Sja, voordat je het weet staan ze daar dan weer in de file. 't is een mooi plaatje, dus de Preisertjes zullen vast snel in de rij staan.
-
He , hoe weet je dat ? ;D
Er komt een afgesloten rijstrook ivm asfalt reparatie, dus inderdaad file op dit drukke stukkie snelweg :)
-
Vanochtend 2 filmpjes gemaakt met de fotocamera. Resolutie is niet geweldig, maar het geeft een idee 8)
http://www.youtube.com/watch?v=CdBg5mfsuIY
http://www.youtube.com/watch?v=RDbXHo1Pr3k
Groeten
Ferry
-
Hey,
Stoer! die brug voor je deur langs...
Maar euh: hoe hoog zijn de pantografen van je locs? Als ik naar het verschil kijk met de rijdraden op het viaduct over de A27 bekruipt mij het gevoel dat die te hoog gespannen zijn. Kan aan het perspectief liggen natuurlijk...
Mooi boogportaal ook trouwens!
Gerard
-
De bovenleidingsportalen staan nog te hoog, ballast is nog niet droog ;)
Gerard ze staan ook nog te hoog ;D
Gr. Remco.
-
dit ziet er allemaal erg goed uit , mooie lengtes ,mooie flouwe bochten
superbaan heel heel mooi (y)
groet stefan
-
Gerard ze staan ook nog te hoog ;D
Met een week is dat toch wel droog? Een beetje doorwerken Ferry! ;D ;D
Gerard
-
Een beetje doorwerken Ferry! ;D ;D
Ok, ok, ik heb weer wat geprutst ;D
Voor het stuk snelweg de vangrail gesoldeerd. Ik heb 2 spoorstaven aan elkaar gesoldeerd met messing spijkertjes. Per kant de spijkers om en om en daarna de 2 halve vangrails aan elkaar gezet om zo een dubbele vangrail te krijgen.
Nu vraag ik me af wat de beste kleur zou zijn ::)
Ik kan ze een zilverkleur spuiten , maar verzinkte vangrail is toch eigenlijk meer lichtgrijs...
Groeten
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail.jpg)
-
En met al die pekel van de laatste tijd.... ;D
-
Dat is waar ! Daar worden ze inderdaad niet glimmender van ;D
Zo maar eens op Google streetview kijken voor de beste kleur.
-
Dat ziet er top uit Ferry! Goed bezig geweest ;D
Gr. Remco.
-
Hoi Ferry,
Leuke opzet, goede detaillering en veel mogelijkheden. (y)
Ben benieuwd naar het vervolg! Met de kerst en oud&nieuw vrij?
Dan komt er vast een heleboel bij. (y)
Alleen, kan je het ontwerp van de vangrail wellicht illustreren met een
tekening of foto. Kan me er zo niet zo goed een voorstelling van maken :-\
Succes,
Ben
-
Hallo Ben,
Hierbij foto's tijdens de bouw, ik moet er nog 2 maken ;D
Op de plank maatverdeling gezet en 2 spoorstaven strak tegen elkaar aan met de onderkant boven. Een knijper helpt hier :)
Messing spijkers ( 1,2 x 20 mm ) , koppie eraf knippen, om en om solderen. Daarna overtollig soldeer wegvijlen en de bovenkant van de spijker even de dremel erover.
Van deze maak ik er twee en soldeer ze dan met de "spijkerkant "aan elkaar.
Wel tijdens het aan elkaar solderen klemmen, anders vallen de spijkers er net zo hard weer uit ::)
Hoop dat het zo iets duidelijker is, anders hoor ik het wel.
Groeten
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail_bouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail_bouw.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail_bouw1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vangrail_bouw1.jpg)
-
Dank je Ferry, dank verduidelijkt een hoop! (y)
Succes verder!
Ben
-
De belijning op het rechtergedeelte zit erop. Moet eerst lijnen tape van Heki bestellen, die is op :'(
De vangrails en portaal zijn gespoten. Het 2e bord ben ik nu mee bezig. De bordjes X, 50 en 70 zijn klaar en kunnen erop als het 2e bord gespoten is.
De lichtmasten liggen ook te drogen. Er komen 2 masten met 4 werkende hanglampen met gele leds. Onderdelen van de bekende Viessmann grijze straatlantaarns heb ik gebruikt hiervoor.
En zo prutsen we verder ;D
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelweg3.jpg)
-
Gaaf!! (y)
Goed bezig geweest!
Gr. Remco
-
Dat ziet er gaaf uit !
Ik woon zelf in Baarn, ik wist niet dat er eemtrans modellen bestonden.
Ga zo door !
-Roan-
-
Thx ! Het gaat niet al te vlot, de matrixborden en straatverlichting kost behoorlijk wat tijd om de ledjes erin te frutten.
Ik weet nu wel dat ik weer een andere bril nodig heb ???
Op Hilverdaal wil ik graag het oude station van Hilversum nabouwen. Is er iemand die toevallig tekeningen heeft daarvan ?
Ook Hotel Santbergen wil ik nabouwen. Dit is later als opleidingscentrum van de NOS in gebruik genomen en mijn vader heeft daar jaren gewerkt.
Ik heb daar ook heel wat tijd doorgebracht tijdens tussenuren van school.
Dat was nog in de tijd dat daar alles kon 8)
Op de site van modelbouwvereniging Hilversum staan deze 2 gebouwen, maar contact gegevens heb ik niet kunnen vinden.
Indien iemand meer info heeft , graag !
Gr.
Ferry
-
Kijk eens op stationsweb.nl
Succes.
-
Leuk dat stukje snelweg! Tenminste relatische breedte. Je ziet maar al te vaak dat de rijstroken veel te smal zijn en dat alle auto's aan het bumperkleven zijn.
Werken die matrixborden ook?
Maarten
-
Op Hilverdaal wil ik graag het oude station van Hilversum nabouwen. Is er iemand die toevallig tekeningen heeft daarvan ?
Neem eens contact op met Jan Barnier van MCH Hilversum, die kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
mvg,
Gert
-
En zo prutsen we verder ;D
Gr. Ferry
Nou, een 'prutser' ben je zeker niet: ziet er zeer goed uit! (y)
-
@ Maarten , Jazeker , in de matrixborden heb ik ledjes gezet. 1 rijstrook X vanwege werkzaamheden, de andere rijbaan 50 ivm file en het andere bord richting Amersfoort ( hangt nog niet op de foto ) 70 km/h
@ Gert , hartelijk dank voor de tip, ik ga daar volgende week zeker heen, even terug naar m'n geboortedorp
@ Spoorzeven , thx !
-
Zekers heel vaak op dat stukkie gereden. :o
Wordt een mooie baan.
Gr NS2400, Koen
-
Ga je nog zo'n verrijdbare afzetting van Rijkswaterstaat neerzetten???? (y) (y)
-
Ziet er al toppie uit ! (y)
-
Dat ziet er bijzonder goed uit Ferry! Dit is een draadje om goed in de gaten te houden...
-
Mooie baan ferry.
Maar geen schaduwstation krijg je daar geen spijt van?
Ik had de baan in 2 nivo,s gemaakt met op het onderste nivo een groot schaduwstation.
Er komt een tijd dat je je treinen niet allemaal meer op je baan kwijt kan.
Voor de afwisseling is een schaduwstion ook zeer handig.
Ziet er verder top uit vooral die brug.
Groetjes marco
-
Ziet er erg leuk uit. Heel realistisch!! ;D
-
mooie snelweg! :o
-
Bedankt voor de leuke reacties :) Dat is een extra stimulans om verder te prutsen ;D
@ Ben, een verrijdbare afzetting is een leuk idee ! ik zal kijken of het er nog bijpast. Thx voor de tip (y)
@ Marco, Er is inderdaad geen schaduwstation. Ik gebruik modules en dan wordt het toch wel enigzins complex om het geheel betrouwbaar te houden, zeker de sporen op het laagste niveau. Ook de extra hoogte zou een probleem worden gezien de schuine kap.
Het heeft voor- en nadelen ::)
Ik kan nu al de treinen niet meer kwijt, maar het materieel staat in ladekasten en zo voor de grijp als ik eens wil wisselen.
Er komen wel een paar opstelsporen. Remco gaf me de tip van het emplacement Bokkeduinen. Ook op een ander deel van de baan komt wat industrie met extra sporen.
Vanaf nu tot a.s. maandag vakantie, effe snel (weg) tape halen morgen in Den Haag en ook in Vlaardingen neuzen.
Gr.
Ferry
-
Snel (weg ) tape ??? Welk merk gebruik je?
Ik had ooit een rolletje van afwrijfbare tape voor het
belijnen van wegen, ben alleen de naam van de fabrikant
kwijt en niemand lijkt te weten wat ik bedoel...... ::)
Ik dacht dat het van Busch was......of was het Noch?
Hoop dat je mij van dit probleem kan bevrijden ;) :-X
Alvast bedankt!
Ben
-
Ik heb een velletje wegmarkeringen en lijnen als je dat bedoelt, (dat is trouwens al 20 jaar oud volgens mij), en dat is van Busch. Ik weet alleen niet of het nog verkocht wordt.
-
:-\ Nee het is echt een rolletje zoals van plakband, slecht 0,5 tot 1cm breed en
10cm in doorsnee. Ik heb ook een setje van Faller voor het maken van wegmarkeringen;
daarvan zijn alleen de strepen te gebruiken voor de nederlandse baan:
de pijlen bijvoorbeeld zijn iets te duits. :-X
Kent iemand een merk die meer nederlands aandoende markeringen maken? (y)
Bestaat er wellicht een database met merken en artikelen waar je zoiets kan terug vinden? Idee voor Beneluxspoor.net? (y)
-
Zo , net terug uit Rijswijk en Vlaardingen ;D
Ook om de lijnentape te halen. Dit is van Heki, nummer 6560.
Gr.
Ferry
-
Ha, ik woon in Vlaardingen, ga dus binnenkort weer eens bij Willem c.s kijken!
Moet wel goed zoeken, er ligt zoveel. (y)
-
Zo , net terug uit Rijswijk en Vlaardingen ;D
Ook om de lijnentape te halen. Dit is van Heki, nummer 6560.
Hoi Ferry,
Is het wellicht een product dat uit het assortiment van Heki is; kan het op de site van
Heki niet terug vinden ??? :-[
Ik kom vaakgenoeg bij MTE en heb het daar ook niet gevonden,
jij hebt het bij de Wapstad gekocht? dat zei je :-X
Ben
-
Ben,
Product zit zover ik weet gewoon in het assortiment, bij Wentink (arnhem) ook gewoon voorradig.... ;D
-
Hallo Ben,
Bij Wapstad lagen 4 rolletjes, waarvan ik er 2 meegenomen heb. Ze kunnen het ook versturen.
Ook bij ANW staat het in de prijslijst van Heki, ze kunnen het daar voor je bestellen. Het is niet overal verkrijbaar, kostte mij ook enige moeite ::)
Gr
Ferry
-
;D :D (y)
Bedankt voor de tips, ga gelijk even kijken!
groet,
ben
-
Het bordenportaal met de matrixborden is klaar :)
Wat een gepriegel , pfff, had gehoopt wat verder te zijn na een aantal vrije dagen, maar helaas :-[
Wel nog het een en ander "aangekleed" op dit stuk. En we prutsen weer verder ;D
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg5.jpg)
-
Dag Ferry,
Mooi gedaan man!
Dat kruis komt op de foto wat oranje-achtig over, ik neem aan dat die wel rood is bij jou?
Vlak achter het viaduct is ZEER DICHTE mist te zien ;D , wat ga je daar mee doen?
Gerard
-
Leuk Ferry ;D.
Echt mooi, werk aan de weg.
Mooie modules!
groet,
Martijn
-
Super gaaf gedaan Ferry (y)
Gr. Remco.
-
Het resultaat is die vrije dagen meer dan waard (y)
Gr Bob
-
Thx ! ;D
M'n camera is niet geweldig, komt inderdaad nogal oranjeachtig over, maar het is in het eggie is het echt rood ;D
Wat betreft de achter het viaduct, een mistbank is wel een goed idee, scheelt weer een achtergrond :P
Zonder gekheid, daar moet nog wat op verzonnen worden....
Uit Google Maps even een plaatje gekopieerd en achter het viaduct gezet.
Lijkt al wat beter.. ???
Gr
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg7.jpg)
-
Super mooi gedaan Ferry!
Groeten,
Oscar
-
Zou je mischien kunnen uitleggen hoe je die matrix borden hebt gemaakt?? Het ziet er echt prachtig uit! (y)
-
Gaaf Ferry!!! (y)
Groet Jaap
-
Erg mooi die matrix-borden. Mijn complimenten!
mvg,
Gert
-
Wauw idd erg mooi Ferry (y)
Groetjes,
Salvador
-
Hoi,
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik ze heb gemaakt, vergeten foto´s daarvan te maken :-[
De basis is dun messing plaat. De vakken voor de matrix is gemaakt van stukjes railstaaf, afmeting 15x 12 mm. Hierdoor krijg je wat diepte om de ledjes in te solderen. 2 ledjes in serie per bord. Het portaal en borden is geheel van messing, daarom kan je het frame als massa gebruiken, scheelt weer een draad. Het potaal is gesoldeerd op 4 messing boutjes van 4 x 20 mm.
Per matrix bord heb je dan 1 draad . Binnenkant zwart maken. Uit een plastic melkpak heb ik stukjes gesneden die over het matrix vakje gelijmd worden.( secondelijm ) Deze eerst met fijn schuurpapier opruwen zodat het wat matter wordt.
Dan begint de leukste klus, de cijfer plaatjes. Uit een plaat PVC van 1mm dik en een cijfer tekensjabloon de cijfers met een pen overgenomen.
Hard drukken met de pen laat een groefje achter zodat de dremel niet zo makkelijk wegschiet. Dan met een mm boortje gaatjes boren op het cijfer. Met een chirurgenmes verder het cijfer uitsnijden. De " nul " opvullen met een klein stukje.
Het cijferplaatje vastlijmen en zwart maken. Ook de zijkanten ivm lichtlekkage.
Als laatste heb ik 2 horizontale leidingbuizen tussen de 2 matrixen ingelijmd van 1 mm rond styreen.
Op de achterkant van het gehele bord zitten 3 verticale stukjes rail. dit om de stabiliteit van het bord te vergroten.
De borden zelf zijn gecopieerd vanuit Google Maps.
Hoop dat het iets duidelijker geworden is.
Gr.
Ferry
-
ziet er zeker puik uit weer, de hele opbouw van de baan is gewoon super om te zien.
Vooral blijven bouwen (y)
MVG
Dennis
-
mooi resultaat ! ;D
-
Dat ziet er goed uit die matrix-borden (y)
Gr. Patrick
-
Net nog even de lichtmasten neergezet. De stukjes karton zitten er nog op voor de stabiliteit.
Ben zelf niet geheel overtuigd, de hanglampen zijn te groot :'(
Ik heb de lampkapjes van de standaard Viessmann staatlampen gebruikt. A.s. zaterdag in Houten maar de N-versie hiervan meenemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg8.jpg)
Koffiepauze tijdens het werk aan de weg. Dus moet er nog een Dixie mobiel toilet komen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelweg10.jpg)
Gr.
Ferry
-
Wauw Ferry,
Echt mooi geworden, zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Wie komt hier nou niet langs op dit stukje snelweg, half Nederland denk ik. Ikzelf tegenwoordig als chauffeur (filluh >:() en sterker nog ik heb achter de geluidswal gewoond in Lunetten dus ik kan het zowat dromen.
Succes met de rest van de baan.
groeten Koen
-
Daar word ik stil van zo mooi
Bij die snelheids beperking daar zitten toch op de hoeken van die oranje knipperlichten dat zou helemaal mooi zijn
Ferry mijn complimenten.
Is het niet mogelijk een schema te maken hoe deze temaken zijn.
Cor
-
Alleen op de eerste zitten die knipperlichten.
Lijkt mij bij een versmalling logisch dat die al eerder staan.
-
Hallo,
Tja,knipperlichten dat is inderdaad op reeds eerdere matrixborden het geval zoals Marcel al aangaf, dus dat hoeft/kan hier niet , snelweg is ( gelukkig ) niet langer ;D
Wat betreft een schema, jammer genoeg heb ik verzuimd foto's tijdens de bouw hiervan te maken. :-[
Ik kan uiteraard wel een verhaal met wat foto's van de gebruikte materialen maken om het wat duidelijker te maken. Als dat zal helpen dan hoor ik dat wel.
Overigens heb ik wel oranje knipperlichten in een oude kever gebouwd die op de vluchtstrook komt te staan met pech 8)
Bedankt voor alle positieve reacties, dat stimuleert zeker om verder te prutsen ;D
Groeten
Ferry
-
Heb dit soort schema's volgens mij al een keer op internet rond zien dwalen.
Mogelijk dat je deze kunt gebruiken om aan te geven wat jij hebt gebruikt.
-
Ferry,
Misschien een volgend projectje?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/winters_plaatje.jpg)
Groeten, Koen
-
:o :o :o wow :o :o :o
:D wat een prachtige baan :D
-
Het eindportaal voor de brug is klaar :)
Vanochtend vroeg gespoten en kan niet wachten tot ie droog is om op de baan te zetten ;D
Gr
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindportaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindportaal.jpg)
-
Weer een klein stukje verder, ondertussen is de eerste vogel geland op Hilverdaal.
Bij de brug voor de deur een gedeelte van een kanaal gebouwd. Morgen wat groenspul aanbrengen als de lijm droog is ;D
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal2.jpg)
-
Die kade is echt vet mooi,
Vertel hoe heb je dat gedaan?
-
Gaaf gedaan Ferry! Je gaat echt lekker (y)
Gr. Remco.
-
Hallo Bas,
De damwand is gemaakt van Auhagen golfplaat ( no 41613 ) , deze is donkergrijs en bewerkt met roestverf.
Daar bovenop een grijs latje met bruine pigmentpoeder. Die poeders bevallen goed, het steriele gaat ervan af.
Groeten
Ferry
-
Dat portaal is om jaloers op te worden, wederom een fraai stukje modelbouw werk (y)
-
Hey Remco,
Mwah, het gaat niet echt snel, maar goed. Scenery bouwen is wel errug leuk ;D
De eerste 4 portalen staan, morgen laatste ballast bijwerken, lichtsein plaatsen en dan kunnen de rijdraden erop.
Ik ga ook eens proberen om zelf bomen en struiken te maken, de meeste kant en klaar bomen vind ik zo zo.
Spreek je !
Groeten
Ferry
-
Thx !
Dat eindportaal heeft wel even tijd gekost, pfff , nogal bewerkelijk. Maar met messing solderen is wel leuk om te doen.
De voorbeelden van zo´n portaal heb ik van Google streetview, het lijkt er wel een beetje op ;D
Gr.
Ferry
-
Mooie kade en die vogel is zeker een leuk detail (y)
Gr Bob
-
Wederom mooie plaajes ferry,
Knap kunstwerkje (y)
MVG
Dennis
-
Het ziet er echt super uit!
-
Ferry je laat een mooi staaltje modelbouwen zien! Knap gedaan zeg. (y) Dat portaal ziet er mooi slank uit (ondanks zijn robuustheid).
Bart
-
Thx !
Vandaag met gras bezig geweest, pfff, dat valt tegen. Als iemand een workshop "begrassen "weet , dan houd ik me aanbevolen ;D
Maar goed, er is een stukkie "groen " . Voor de foto een zomerse lucht erachter gezet, ben die winter nu wel goed zat ondertussen >:(
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal4.jpg)
-
Ziet er goed uit Ferry, zal wel voldoening geven (y)
welke kleur (verf) heb jij voor de bodem van je kanaal gebruikt, ik vindt het een erg mooie kleur (een beetje zoals in Groningen).
Heerlijk, ik krijg meteen weer zin is de zomer, barbequen, buitenlopen in je T-shirtje en zo. ;D ;D
-
Hallo Bas,
Het "water " maak ik zo :
Eerst wc papier in verdunde houtlijm. Als het droog is met allerlei bruin tinten, licht en donker, acrylverf , met een heel klein beetje groen erdoor.
Niet te netjes werken, gewoon effe terugdenken aan verven als een 2 jarige ;D
Daarna een paar lagen kleurloze botenlak.
That's all ;)
Gr.
Ferry
-
Dan kan ik het verven van het water in principe dus aan mijn jongens overlaten (3 en bijna 5), scheelt mij weer. Niet dat ik al aan het bouwen ben, tegen de tijd dat dat gaat gebeuren heb ik vast kleinkinderen ;D.
Ziet er al goed uit dat gras, maar misschien de kleuren wat meer op elkaar afstemmen, als dat mogelijk is?
Bart
-
Gisteravond laat nog een tijdje naar het gras staan kijken,toen schuurpapier gepakt en heel kort gemaaid , het is er weer af.
Was er niet tevreden over en dan blijf ik me eraan storen. :(
Deze week een 2e poging wagen, eerst wat verder neuzen door de verschillende topics en tijdschriften voor tips,trucks e.d.
To be continued....
Gr.
Ferry
-
Afgelopen week nieuw gras gehaald en het een en ander doorgelezen in tijdschriften en het web over begrassen.
Wat verschillende soorten en kleuren gras door elkaar, na het aanbrengen van de lijm wat donker en groen turf zodat het wat minder egaal wordt.
Nadat het gras droog is wat pigment poeder gekwast.
Er moeten nog wat meer details komen, de boomstronken bijwerken, wat alg op de bunker en wat meer onkruid her en der.
Hoop wel dat die dame dan uitgepiest is ::)
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kanaal6.jpg)
-
Dat gaat erg goed Ferry ;D
Ziet er superstrak uit!
Gr. Remco.
-
Erg mooi gedaan hoor Ferry!
Groetjes,
Jos
-
De laatste update is bijna twee maanden oud. Hoe staat het met Hilverdaal?
mvg,
Gert
-
Hallo Gert,
Leuk dat je ernaar vraagt !
Er is niet zo heel veel gebeurd de laatste tijd. Last van chronisch tijd tekort vanwege drukte op m'n werk.... ???
Ben begonnen met de 2e module, hierop komen 3 opstelsporen. De bovenleidingsmasten zijn klaar en gemonteerd. Tevens bezig met het nabouwen van een onderstation die op deze module moet komen.
Bij elkaar een paar kleine dingen gedaan, maar eigenlijk niet genoeg om wat te posten.....
Ik hoop binnenkort weer wat meer tijd te hebben voor een update !
Groeten,
Ferry
-
wauw echt een mooie baan!! ik zou er graag meer van zien!!
gr myron
-
Het is al een tijdje terug sinds de laatste update, maar door drukte op m'n werk is er van hobbyen weinig terecht gekomen... :'(
In de afgelopen maanden op een laag tempo begonnen aan de stationsgedeelte.
Vanwege de afmetingen heb ik besloten deze niet geheel modulair op te bouwen zoals de rest van de baan. De hoeveelheid overgangen en wisselposities maakt dat niet makkelijker.
Ik heb er een enorme hekel aan om onder een tafel te moeten liggen, daarom is het stationsgedeelte scharnierbaar gemaakt zodat ik er toch makkelijk bij kan aan de onderzijde. Met een pianoscharnier over de hele lengte gaat dit goed.
Nu beginnen met de wissels aansluiten en de andere spaghetti ;D
Groeten,
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationmodule2.jpg)
-
Mooie baan heb je ;D Ik vindt de snelweg ook goed gelukt!
-
Ik miste je vorderingen al een poosje. Maar zie gelukkig dat er een vervolg is. (y)
Groet Jaap
-
toch een zeer aparte oplossing, die pianoscharnier geval dinges.
hoe ben je erop gekomen
verder vind ik het een mooie baan
Johan
-
Hallo Ferry,
gelukkig gaat de kwaliteit in jou werk niet verlorren, ik miste je updates al even.
Ik heb even een vraagje, hoeveel lengte zit er tussen de wissels in jou station?
Groeten,
Christoph
-
Hallo Christoph,
De spoorlengte van de 2 middelste sporen is 150 cm tussen de wissels.
De totale bruikbare lengte van het kopstation incl. de overloop wissels is ongeveer 2 meter.
Ik had liever 10 graden wissels gebruikt, maar dan bleef er te weinig ruimte over....
concessies...... ::)
groeten,
Ferry
-
Hallo Ferry,
bedankt voor je snelle antwoord, ik had al zoiets gedacht.
Groeten,
Christoph
-
erg mooi!! (y) :o
-
Hallo Ferry,
Ben nu pas over je draadje gestruikeld maar wat een leuke baan heb jij zeg, en die brug en portalen zien er realistisch uit goed hoor (y)
Groet, Paul
-
Ziet er geweldig uit!
Dit soort banen maakt de hobby leuk.
Gr Andre
-
Hallo allemaal,
Door omstandigheden is er een tijdje niets gebeurd, maar nu ga ik de draad weer oppakken.
Wel in de tussentijd nagedacht over de baan, helemaal naar m'n zin was het niet. Vooral het gebrek aan een schaduwstation kwam als grootste probleem naar voren, gezien de hoeveelheid materieel.
Verder was het iets teveel "rondjes" rijden ::)
Dus de beslissing genomen, Hilverdaal wordt enigzins aangepast. De naam blijft hetzelfde, aangezien ik ook hier zoveel mogelijk details wil maken van het landschap tussen Hilversum en Veenendaal.
Als eerste begonnen met wat noodzakelijk "afbreekwerk " ( wie kent dat niet........ )
En het eerste begin is er weer, de opbouw van de eerste spiraal. Het schaduwstation komt 30 cm onder de baan. De spiraal wordt gebouwd met Rocoline R5 en R6, waarbij de binnenste baan dalend wordt.
Binnenkort meer...
Gr.
Ferry
Het frame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal1_2.jpg)
De 1e laag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal2_2.jpg)
-
Hoi Ferry,
Precies zoals wij hem ook gebouwd hebben! Daar ga je geen spijt van krijgen dat loopt heel soepeltjes ;D
-
Ziet er goed uit!
Even snel je draadje doorgekeken, maar man wat kan jij bouwen met messing!!!!
Prachtig.
Ik blijf je volgen!
Gr,
Mathyn
-
Hallo Ferry,
Nog even reageren op een foto van je eindportaal met de 1145.
Deze heb ik gisteren zien staan op het spoor hier in Goes. Als je wilt wil ik wel eens langslopen om wat foto's te maken ;D
-
@ Overlord
Wat betreft de spiraal heb ik op het forum verschillende bouw methoden gezien, ook die van jou. Dat ik hem precies zo gebouwd heb is niet helemaal toevallig ::)
Het is inderdaad een eenvoudige en stabiele constructie met zo min mogelijk afvalstukken.
In een boormachine heb ik een lakroller geplaatst om de moeren er snel op te draaien. Werkt snel en makkelijker dan met het handje ;D
Wat betreft een foto van het eindportaal in Goes, als dat zou kunnen, heel graag ! Dit soort portalen zijn dun gezaaid.
( P.S. , komen je koi´s goed de winter door ? ) ( of ben ik mis 8) )
@ Mathyn
Thx, zie mezelf als een beginnertje met messing, maar het is leuk materiaal om mee te knutselen. Ik hoop nog eens een messing loc van Philotrain in elkaar te solderen, maar ja, tijd...... ???
Gr.
Ferry
-
Hoi Ferry,
Euh ik bedoelde eigenlijk de 1145, die eindportaal heb ik hier niet gezein maar ik houd mijn oogjes open. Kom ik er eentje tegen dan post ik hem wel op het web!
Wij hebben ook de moeren met de boormachine eropgedraaig, alleen zo'n koperen ronde borstel erop geplaatst ging ook prima!
En die Koi komen prima de winter door, verwarming zorgt dat de temp. niet onder de 7 graden komt en er liggen platen over de vijver heen zodat hij niet te gek veel afkoelt!
Dan blijft alleen de vraag over waar wij elkaar ontmoet hebben ;D
-
Hallo Paul,
Ok, misverstand wat betreft het portaal. Maar een foto van de 1145 is ook zeer zeker welkom !
Ik heb ook een koivijver en zag dezelfde avatar op het forum van NVN, en dezelfde leeftijd in je profiel, vandaar, kon haast niet missen ;D
Groeten,
Ferry
-
Hoi Ferry, wat leuk joh, delen wij ook nog eens een tweede hobby (y)
Ik zal binnenkort als er een zonnetje staat wel eens in de pauze nonchalant het terrein oplopen en een paar kiekjes maken van die 1145.
Ik weet dat er bij Alphen zo'n eindportaal staat maar dat is van de enkele lijn volgens mij, maar kan wel interessant zijn.
Ik houd mijn oogjes open mocht ik ergens langskomen dan kiek ik zo'n eindportaal wel voor jou!
Groet, Paul
-
De spiraal is klaar :)
Alvast begonnen met de dragers voor de modules. Op het schaduwstation komen 10 sporen van ongeveer 4 meter lengte.
Komend weekend beginnen met de modulebakken!
Groeten,
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal3_2.jpg)
-
Een stukje verder....
De eerste module van het schaduwstation ligt op z'n plek en ook de modules naar de spiraal.
Op de bovenste dragers komt het "echte " werk ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1_3.jpg)
En een overzicht wat tot nu toe staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2.jpg)
Groeten,
Ferry
-
Belofte maakt schuld! Ik zag vanochtend dat er zelfs twee 1100 staan :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0681_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0681_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0682.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0682.jpg)
Met beter weer zal ik eens proberen ze goed op de plaat te leggen, dit is met mijn iPhone gedaan.
-
Hallo Paul,
Hartelijk dank voor de foto's ! Leuk dat de 1145 erop staat :)
Groeten,
Ferry
-
Ziet er gelikt uit Ferry. (y) Zelfs alles in de verf. (y)
Zo komen de rails wel erg mooi tot hun recht(en gebogen).
Groet Jaap
-
Ziet er erg vakkundig uit Ferry (y),
daar moet ik mijn bouwsels maar niet naast houden :-[
-
@ AR , Thx, probeer het zoveel mogelijk, maar het lukt niet altijd 8)
Afgelopen weekend de wisselaandrijvingen in het linkerdeel van het schaduwstation gemonteerd. Nu de onstane spaghetti weer fatsoeneren ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_schaduwstation3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_schaduwstation3.jpg)
Gr.
Ferry
-
En ooit maakte Märklin reclame voor haar digitaal-systeem dat je maar twee draadjes nodig had om alles aan te sturen... ;D
mvg,
Gert
-
;D
Het is inderdaad bijna een voorbeeld van : Waarom makkelijk als het moeilijk kan :-X
Maar goed, ik ben gek op spaghetti :P
Gr.
Ferry
-
Hallo allemaal,
Vandaag de laatse hand gelegd op het station ontwerp. Ik heb niet de intentie om het banenplan van Hilversum na te bouwen, daar ontbtreekt de ruimte voor. Tevens moet ik rekening houden met de moduul overgangen.
Wel heb ik geprobeerd zo flexibel mogelijke rijroutes te maken.
De stationssporen zijn wat langer, maar ik zat tegen de 50 railstukken 8)
Het perron wordt zo'n 2 meter lang. Links komt de Beatrixtunnel en aan de rechterkant de " bekende " grote spoorbomen.
Op 1 wissel na is alles opgebouwd met de 10 graden wissels.
Graag jullie mening over dit plan, alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_8.jpg)
-
Hoi Ferry,
Dat ziet er leuk uit, wil je niet wat meer opstelsporen om rangeer bewegingen te kunnen maken of is de doorstrooming jouw ding.
-
Hallo Paul,
Links onder heb ik nu nog een wissel toegevoegd, voor een extra spoor die links meeloopt met de hoofdbaan.
Verder wil ik de baan niet overladen, scenery en rails wil ik graag beide op de baan in een "redelijke" verhouding ::)
Vanavond eerst maar eens gaan spelen met Itrain, net de proef liscentie sleutel binnen ;D
Groeten,
Ferry
-
Ik snap hem, en veel plezier met iTrain ben zelf ook bezig om een baantje in te voeren ;D
-
De rails op het stationsgedeelte, bestaande uit 2 modules, ligt.
Op de linker module is de bekabeling ook klaar, nu de rechtermodule nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_4.jpg)
Morgen in Badhoevedorp 8 wissels ( en misschien nog wel wat meer ;D ) meenemen voor de rechter schaduwstation module.
Ik ben op zoek naar een goede foto van de oude spoorweg overgang bij het station in Hilversum. In de volksmond de grote spoorbomen. Ik weet niet hoe vaak ik daaroverheen gefietst vroeger, maar een foto om de herrinering weer naar boven te halen zou helpen. Dit ivm nabouwen.
Gr.
Ferry
-
Wederom een fraai lijnenspel in je spoorverloop Ferry ! (y)
Grtzz,
Karst
-
Misschien helpt dit: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Grote%20spoorbomen%20Hilversum&gs_sm=s&gs_upl=1622l9903l0l26l23l0l15l0l0l205l1142l2.5.1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1706&bih=977&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi
mvg,
Gert
-
Thx, wat betreft het sporenverloop, door schade en schande met vorige banen ietsie wijzer geworden ( hoop ik ) ;D
Gert, ik had op Google afbeeldingen al gezocht, maar echt een duidelijke nog niet gevonden. De meeste foto's zijn overigens van de kleine spoorbomen.
Gaan kijken kan niet meer, de overweg is weg met sinds de renovatie, ben net een paar jaar te laat :(
Groeten,
Ferry
-
Ferry als eens op de site van Nico Spilt gekeken,
hij heeft een speciaal thema gedeelte met alleen maar station Hilversum en dan met name
de ombouw van oud naar heden.
Je vind daar dus alle foto's die jij zoekt gerangschikt van oude situatie zoals jij hem zoekt.
"ombouw hilversum" heet het en beslaat geloof ik 15 delen.
succes.
-
Bedankt Rene ! (y)
Ken de site van Nico wel, maar om de een of andere vage reden heb ik dit stukje niet eerder opgemerkt ??? ??? ???
Ik kan weer verder lezen ;D
Hartelijk dank !
Gr.
Ferry
-
Hoi Ferry,
Wat liggen je sporen mooi strak zeg!
-
Hallo Paul,
Thx. Tja, heb er wat extra aandacht aangegeven. Nu kan het nog.
Het zal de loop ten goede komen. Maar eerlijk gezegd ging het met de lange G4 stukken nogal eenvoudig.
De schuifmaat en het " oog " erlangs deden de rest :)
Groeten
Ferry
-
Het resultaat zal er zeker naar zijn (y)
-
Ferry als eens op de site van Nico Spilt gekeken,
hij heeft een speciaal thema gedeelte met alleen maar station Hilversum en dan met name
de ombouw van oud naar heden.
Je vind daar dus alle foto's die jij zoekt gerangschikt van oude situatie zoals jij hem zoekt.
"ombouw hilversum" heet het en beslaat geloof ik 15 delen.
succes.
Ik kan het niet vinden , linkje?
Gr Jan
-
Op de site van Nico even scrollen naar beneden en ongeveer halverwege zie je een heel gedeelte over Hilversum.
Bijvoorbeeld http://www.nicospilt.com/index_index_hilversum.htm
Groet,
Eelco
-
Weer een stuk verder!
Beide schaduwstationmodules zijn klaar. De boel is bedraad en servo besturing aangesloten.
Ook de beide bovenbouw stationmodules zijn klaar. Tenminste, de sporen liggen ;D
Tussendoor ook nog de ladenkasten aangepast. Eerst had ik drie kasten met 4 laden elk, maar dat paste na de ombouw niet meer. Nu zijn het 4 kasten met 3 laden geworden ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_overzicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_9.jpg)
Nog een paar modules richting de tweede spiraal en ik kan weer "rond"
Ondertussen ook maar eens beginnen met wat aankleding voor de afwisseling.
Groeten,
Ferry
-
Tussendoor ook nog de ladenkasten aangepast. Eerst had ik drie kasten met 4 laden elk, maar dat paste na de ombouw niet meer. Nu zijn het 4 kasten met 3 laden geworden ::)
Deze aandachtige toeschouwer telt toch vier handgrepen per ladeblok. Of is de bovenste handgreep bedoeld om het gehele ladeblok onder de baan uit te kunnen trekken?
Het ziet er allemaal zeer degelijk uit.
mvg,
Gert
-
Indrukwekkend Ferry ! (y)
Ik heb iets dergelijks in mijn hoofd, alleen wil ik dan het geheel nog op wielen zetten ;)
Vraagje: wat is de afstand tussen niveau 'schaduw' en de bovenste grijze langs-lat ?
Grtzz,
Karst
-
Deze aandachtige toeschouwer telt toch vier handgrepen per ladeblok. Of is de bovenste handgreep bedoeld om het gehele ladeblok onder de baan uit te kunnen trekken?
Hallo Gert, dat klopt. Scherp gezien! Eerst hadden de ladenblokken met 4 laden, 5 grepen ;D
De bovenste zit idd vast om die makkelijk te kunnen wegtrekken. Onder de kasten zit vilt en dat glijdt wel over laminaat ;)
@ Karst,
Ik neem aan dat je bedoelt de afstand tussen bovenkant rail schaduw station tot onderzijde dwarsdrager voor de bovenkant; dat is 9 cm.
Het hoogteverschil tussen de sporen is 33 cm.
Die 9 cm zou voldoende moeten zijn. Echter, het is door de constructie, beide dwarsdragers zijn met draadeind met elkaar verbonden, nog makkelijk na te stellen en iets te verhogen indien nodig.
De dragers zijn gemaakt van een strip multiplex van 18mm dik en 10 cm breed. Daaronder een balk van 33 x 67 mm.
Die balk had wat minder "lomp" gekund, maar ik had daar van de voorgaande constructie nogal veel van over. Om dat nou allemaal te promoveren tot brandhout is ook weer zo wat ....
Groeten,
Ferry
-
Na wekenlang aan de baanconstructie te hebben gewerkt, vanochtend maar eens besteed aan het kleinere werk, voor de afwisseling.
Priegelen met messing is leuk om te doen. Het eerste spant voor de perron overkapping van station Hilversum.
Vanmiddag naar Hilversum, even op het station kijken en neuzen bij MCH.
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_kap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_kap.jpg)
-
Hoi Ferry,
Wat een prachtige baan heb jij daar liggen. Zeer mooi hoe jij die brug met dat mechanisme hebt gemaakt. Ook de Portalen bij de brug hoe jij dat met messing doet. Respect (y)
Kan jij is even een PM sturen hoe jij dat in elkaar geflanst hebt of hier op het forum zodat de rest ook weet hoe je dat hebt gedaan. ik wordt er nog niet heel veel wijzer van. Maar ik weet wel dat het er heel mooi uitziet.
De snelweg is ook wel geniaal verzonnen met de matrixborden etc. Voor een ieder hier een bekend gezicht.
Ook het landschap en het water zien er ook briljant uit.
Hoe komt het altijd dat bij jullie altijd precies uitkomt met de rails in de wisselstraten etc. ;D
Als ik een beetje een complexe wisselstraat hebt dan komt het alweer niet uit en ben ik weer genoodzaakt om de boel te slopen omdat ik dan net weer 2 cm bijv. te kom. :-\
Of dat de bogen liggen te wringen dat het net niet lekker past. :-\
Zelfs als ik met Anyrail wat pruts komt het niet uit. Ben ik dan te ingewikkeld bezig of iemand een leuke tip voor mij dat het wel uitkomt
Ik blijf met zeer veel intresse je draadje volgen. Maar kan je me eventueel een pm sturen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Hartelijke groet,
Ruben Korteland
-
Afgelopen week bezig geweest met een deel van het perron.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de perronplaten van Auhagen. Vervelend is dat deze per plaat zelf verschil van dikte hebben, links en rechts :( Bij het aan elkaar laten aansluiten moet het uitgevlakt worden.
Dit deel is 122 cm, ongeveer de helft van de totale perronlengte. Op dit gedeelte zal de overkapping komen.
De zijkanten zijn van kunstof lamellen en ingekrast.
De perronplaten gespoten en gevoegd ( AD ). Daarna de witte banden erop. Een klus die je het beste kan doen met verstand op nul en blik op oneindig. Gelukkig lukt me dat ;D
Daarna de gaten geboord voor de perronoverkapping. Daar maar een mal voor gemaakt, om de juiste afstand te behouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_mal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_mal.jpg)
Als laatste een dun laagje matte vernis. En een gat voor de trap.
Op 2 juli in Houten kijken voor wat perron meubilair. In de tussentijd nog 22 spanten solderen... 8)
Het spant op de foto staat nog iets te hoog....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_1_1.jpg)
Gr.
Ferry
-
Het ziet er echt al heel mooi uit.
Papierbouwer
-
(y)
Ziet er strak uit zeg.
-
Wauw, dat ziet er echt heel gaaf uit! Je zou op die spanten toch bijna geen dak plaatsen zo mooi zijn ze!
Met die plan W erbij, en dat perron, is het echt nederlands (y)
Gr,
Mathyn
-
:o :o :o :o :o
Ik loop nu pas tegen dit draadje aan maar het ziet er allemaal
suprstrak uit (y) Als ik eens een moduletje bouw van een metertje
dan ziet het halve huis eruit als een bomexplosie door alle rommel :-X ;D
en dat systeem met opbergladen is ook wel een goed idee,
nog succes met de overkapping :)
Mvg,
Tis
-
De perronspanten zijn klaar ;D
Heel wat avonden aan het solderen geweest, 23 stuks staan nu op het perron.
A.s. zaterdag in Houten op zoek naar perron meubilair en wat doosjes " mensen " :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station3_1.jpg)
En alvast gekeken hoe het staat met led verlichting. De kap gaat erop als het perron "bevolkt " is, kan ik er wat makkelijker bij ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station4_1.jpg)
Gr.
Ferry
-
Dat ziet er al leuk uit zo!
-
Wat een prachtige overkapping! (y)
-
Goed bezig zeg!!! dit is om te smullen.
-
De overkapping is echt gaaf geworden zeg! Echt super! (y)
Ben jaloers ;D
Gr. Rick
-
Fraai, die CNL langs het perron! Stopt die standaard in Hilverdaal of was dit het gevolg van een omleiding? ;)
mvg,
Gert
-
Thx voor de reacties !
@ Gert, ehh, laten we het maar op een omleiding houden ;D Zal me nog eens gaan verdiepen in de juiste CNL samenstellingen en wat er door H'sum komt....
Maar op Hilverdaal kan gelukkig meer ::)
@ Rick, op zich is het wel goed te doen, gewoon eens oefenen met wat messing en dan gaat het eigenlijk vrij makkelijk.
Ik heb van internet wat foto's geplukt van de spanten. Deze foto's in Paint bewerkt zodat alleen het zwart van de spanten bleef. De rest weggepoetst.
Dit uitgeprint op de juiste schaal. Daarna op een stuk multiplex geplakt en op de juiste plekken spijkertjes geplaatst waarvan de kop is afgeknipt. Met deze mal is het redelijk eenvoudig om het messingdraad in elkaar te solderen en zo hou je ook een constante maatvoering.
Na het solderen de boel vijlen, schoonmaken, eerst met jif, daarna in een spiritusbad en gespoten (standaard spuitbus )
Maar na 23 spanten gemaakt te hebben, nu weer effe wat anders ;D
Gr.
Ferry
-
Gezien de leegte van het perron: een stuk of 500 Preisertjes schilderen ;D
-
Wat die CNL betreft: Er is een draadje van dik 60 pagina's over de samenstelling van die trein op dit forum.
Mocht je er niet uitkomen, stuur me dan maar een PB-tje.
mvg,
Gert
-
Ok, zal het zeker onthouden !
Maar ik zal eerst eens zelf gaan neuzen in het CNL draadje, daar staat idd genoeg informatie.
Tja, preisertjes zelf schilderen. ::) Ik houd mezelf maar voor dat ik daar eigenlijk te weinig vrije tijd voor heb, dus moet ik ze maar kant en klaar kopen, het is niet anders :-X
Gr.
Ferry
-
Jeetje, wat een prachtige spanten! Eigenlijk zou je er toch geen overkapping op moeten plaatsen.
Dan zie je er zo weinig van. Dat is echt zonde, want ze zijn zoo strak!
Gr,
Mathyn
-
Hallo Mathyn,
Tja, je hebt idd een punt ;D Het enige wat ik zou kunnen doen is het te situeren dat het is tijdens de verbouwing van station Hilversum.
In deze periode stonden de spanten er, zonder een deel van de overkapping.
Maar aan beide kanten blijft het redelijk zichtbaar, denk dat ik er toch maar een overkapping plaats ;D
Gr.
Ferry
-
Hallo Fery,
Allereerst mijn complimenten wat betreft je baan en bouwvaardigheden, chapeau (y).
Vorig weekend ben ik bij de open dag geweest van modelspoorclub Zutphen en daar was iemand die figuurtjes vanuit China besteld heeft (een zak vol voor weinig geld), hij vertelde me wel dat je wel op moest letten dat er meerdere verschillende figuurtjes in de zakken zitten, er zijn ook zakken waar maar 2 verschillende soorten in zit. Hoe hij er aan komt en waar hij ze besteld, weet ik niet, maar het is misschien een idee om dit/dat uit te zoeken.
Verder, ga zo door, ik blijf het volgen.
Groet,
Marcel
-
Of een transparante overkapping maken!
Je bent weer druk aan de gang Ferry!
Gr Koen
-
Prachtige spanten maar zijn ze niet wat aan de hoge kant?
Als ik de foto´s bekijk van de conducteur, paar pagina´s terug, en die van de treinen erlangs lijkt het zo hoog.
Misschien dat het vertekend op de foto´s?
Wat is de hoogte vanaf het perron tot aan de onderkant van de horizontale spant?
-
Hoi,
Het vertekend idd iets. De precieze hoogte tot aan onderkant spant zal ik later vandaag nog even opmeten, zit op m'n werk nu :-X
Maar het klopt dat ze iets te hoog staan, eerst ga ik het perron bevolken en andere accessoires neerzetten om een beter totaalbeeld te krijgen en de juiste verhouding te zien.
Het nadeel als het veel lager staat is dat het zicht erop voor een groot deel weg is. Het zal dus idd deels een compromis worden. Ook wil ik eerst de bovenleidingsportalen maken bij het perron gedeelte.
Overigens zijn de spanten niet verlijmd in het perron, maar zitten er strak in gedrukt, nog iets verlagen is geen enkel probleem.
In ieder geval dank voor de kritische noot, daarmee blijven we scherp voor deze belangrijke details (y)
Gr.
Ferry
-
Ziet er goed uit zo. Ga vooral zo door. Ken het station van Hilversum goed. Vele jaren doorheen gereisd/over gestapt.
Op de volgende link zijn een hoop foto's te vinden van de verbouwing van station Hilversum: http://stationhilversum.punt.nl/?foto=1
Nog een vraag komt de oude post T voor de grote spoorbomen ook op de baan ?
-
Hallo 2278,
Dank je voor de link, deze heb ik onlangs gekregen na een gesprek bij Jan, van MCH.
Daar staat idd een hoop bruikbare informatie op.
Post T gaat er zeker komen ! Verder de bekende "grote spoorbomen", de iets verderop gelegen Beatrixtunnel en ook Studio Santbergen. Mijn vader heeft daar jarenlang bij de opleidingen van de NOS gewerkt en ben daar zelf ook heel vaak geweest.
Gr.
Ferry
-
(http://stationhilversum.punt.nl/fotoboek/h_183221_398043.jpg)
http://stationhilversum.punt.nl
Hier een fraaie foto van voorgaande link van alleen de spanten op het perron tijdens een restauratie. Er staat ook een persoon en vuilbakken op, dan kun je vergelijken.
Hij word wel heel mooi nu ik ze zo eens vergelijk, origineel en jouw kunstwerkje. (y)
nog een paar fraaie foto´s:
http://stationhilversum.punt.nl/index.php?r_foto=1&id=398065
http://stationhilversum.punt.nl/index.php?r_foto=1&id=412908
http://stationhilversum.punt.nl/index.php?r_foto=1&id=419267
-
Wat een mooi project! Ik blijf het met belangstelling volgen (ik woonde ooit tussen de grote en kleine spoorbomen).
Veel succes,
Rob
-
Hallo Rob,
Leuk, waarschijnlijk ook van " over het spoor " ? ;D
Het is de bedoeling wat herkenbaar hilversums na te bouwen. Ben er geboren en tot m'n 28e gewoond.
Heeft misschien te maken met het vorderen van de leeftijd en " hang" naar het verleden ;D
Groeten,
Ferry
-
Een ander project voor Hilverdaal, het station, begint enigzins vorm te krijgen.
Om niet altijd op zolder te zitten, bouw ik deze beneden ::) Het gaat niet al te snel, maar binnenkort vakantie en met goed weer kan ik buiten in de tuin hieraan verder hobbyen.
Het station wordt gebouwd met onderdelen uit 4 dozen van woningen van Kibri.
Ondertussen bleek het ook dat de verlichting boven het perron niet alleen enkel in het midden moet, maar in 2 rijen over de hele lengte. Anders staan de reizigers in hun eigen schaduw 8)
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station5.jpg)
-
Hoi Ferry,
Ziet er weer mooi strak uit!! Gaaf gedaan met de stations overkapping.
Ligt er weer strak bij! Respect (y)
Ik blijf je volgen en veel succes met het verder bouwen!
Groeten Ruben
-
Leuk dat station, Ferry!
Ga je het dak uit één (nieuw) stuk maken, of gebruik je de dakplaten van die Kibri-kits?
mvg,
Gert
-
Station en perron / overkapping in wording ziet er goed uit.
Welke LED-verlichting gebruik je bij het perron?
-
Thx ! :)
Wat betreft het dak, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb nog 3 spanten extra gemaakt om te gebruiken als test voor het dak.
Ik ben van plan om eerst styreen strips te gebruiken als dwarsliggers. De originele kap was ook zo gebouwd.
Hierop dan styreenplaat, dun 0,5 mm, zodat het goed de vorm volgt. Dan als bekleding fijn zwart schuurpapier als dakbedekking.
Voor de verlichting heb ik afgelopen zaterdag 3 meter LED strip meegenomen in Houten. Eens kijken of dit bevalt.
Groeten,
Ferry
-
Ben benieuwd. Blijf dit draadje maar even volgen. Wellicht nog wat inspiratie uit te halen voor mijn eigen perrons.
-
Zijn de lichtstrips van de Ikea niet te wit? Wel handig en betaalbaar trouwens (y)
-
Hey Paul,
Dat valt wel mee, het is wit , dat klopt, maar geen "ijswit" ;D
Sowieso komen er 2 rijen ledstrips, ik denk dat ik de spanning wat ga verlagen , anders is het een zee van licht op het operron en dat ziet er ook niet uit.
Voordeel is dan dat door een wat lagere spanning het waarschijnlijk wat minder "wit" wordt.
Overigens heb ik in Houten andere ledstrips meegenomen, waarschijnlijk gaan die het worden.
Alleen nog geen tijd gehad verder deze week om het uit te testen. Na een algenexplosie in de vijver onlangs ben ik elke avond druk met het schoonhouden van het filter :(
Groeten
Ferry
-
Op het stationsgedeelte bepaald waar de bovenleidingsmasten moeten komen. De onderlinge afstand wordt 45 cm.
Op het oude gedeelte van de baan heb ik Viessmann rijdraden gebruikt. Nadeel is uiteraard het gemis aan een dubbele rijdraad. Verder is de ophanging niet zo geweldig, de maten kloppen niet lekker.
Vanmiddag geprobeerd om zelf de rijdraden te gaan solderen. Zo kan ook rekening worden gehouden met de afstand van de tussendraden, welke kleiner is op bijv. overwegen. ( tip van Karst (y) )
Staaldraad van 0.5 mm hiervoor gebruikt. Solderen met Sommerfeld soldeerolie ging prima.
Deze week maar een mal gaan maken, dan gaat het wat sneller. :)
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rijdraad1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rijdraad1.jpg)
-
Netjes Ferry !
Ik heb vorige week ( na de tip ;) ) 0.35 mm staaldraad gevonden bij Wentink in Arnhem . Lijkt volgens mij nog fraaier :)
Grtzz,
Karst
-
Hey Karst,
Bedankt voor de tip ! Bij Conrad en gisteren in Breda geweest, maar daar is 0.5 het dunste...
Vanaf donderdag heb ik vakantie, effe naar Arnhem dus ! ;D
Thx
Ferry
-
Ik denk dat ze nog een lengte of 10 ( 1m ) op voorraad hebben.
Vraag ze ajb of ze bij willen bestellen ;) Ik heb ook nog wat nodig ( zo'n 25 meter ) :P
Grtzz,
Karst
-
Is goed, zal ik doen. Aan 10 meter heb ik ook zeker niet genoeg.
Gr.
Ferry
-
Volgens mij heeft Quartel Zwolle dit draad ook in voorraad. Heb in ieder geval in het verleden daar 0,35 mm draad vandaan gehaald.
Wellicht dat Hechtdraad wat in binderijen op spoel wordt gebruikt ook wel werkt. Heb je in ieder geval heeeeeel veel meters op voorraad als je zo'n spoel besteld. :P
-
Hmm, ok. Is dit net zo stug als verenstaal ?
Morgen moet ik naar Groningen voor m´n werk en kom langs Zwolle. Als ik dat eerder had geweten had ik een dag later gegaan als Quartel open is ... :-\
-
Gelukkig zit Quartel ook in Veenendaal (y)
Vlak bij jou trouwens :)
Gr. Remco.
-
Hmm...
Op spoel zou ik afraden. Het draad bij W te A is reeds gestrekt en kaarsrecht. Vanaf een spoel is dat lastig goed te krijgen ben ik bang...
En als ik Quartel lees, denk ik aan lijnbesturingsdraad. Heb dat heeeeel vroeger ook nog wel eens gehad ( Cox vliegtuigje met Cox motor ) , vandaar die wijsheid om het recht te krijgen ;)
Grtzz,
Karst
[Edit]
Lees net dat Quartel het spul ook heeft op lengtes van 1 meter: € 0.40 per meter ;)
[/Edit]
-
Gelukkig zit Quartel ook in Veenendaal (y)
Vlak bij jou trouwens :)
Gr. Remco.
Hmm, je hebt een punt ;D
Pfff, ben toe aan vakantie geloof ik... ::) ::) ::)
Gr.
Ferry
-
Hmm, Ik denk dat je gelijk hebt Karst.
Nog even een tip voor het recht krijgen van materiaal dat van een spoel af komt:
Oogje er aan fabriceren, ene helft van het materiaal tussen de bankschroef, andere in de boormachine.
Even draaien en je hebt een aardig rechte draad. (kreeg deze tip eens van de man van Phildie).
Maar voor 40 cent per meter moet je dit soort fratsen maar niet uithalen geloof ik.
Groeten, Arno :P
-
De vakantie gebruikt om verder te bouwen aan Hilverdaal. De zomer is toch ver te zoeken ::)
Aan de rechterkant van het station 2 modules gebouwd, zowel boven als onder.
Nog 1 hoek module en 1 tussenmodule en dan aansluiten op de 2e spiraal. Dan kan ik weer "rond " ;D
Op deze module komt een kanaal met een loshaven en spooraansluiting, ingang nog net links te zien.
Ik heb lang nagedacht over de draaibrug. Er staan zoveel mooie bruggen op de site, dat ik deze eigenlijk niet durf te laten zien 8)
Omdat de draaibrug geheel dicht opgebouwd is, vond ik het niet zo zinvol om deze van styreenprofiel te maken. Er is daarna toch niets meer van te zien.
Basis is multiplex, afgewerkt met fineer en stripjes met klinknagels.
De bout wordt nog vervangen door een alu pijpje ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaibrug1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaibrug1.jpg)
Groeten,
Ferry
-
Ziet er anders niet verkeerd uit, jij kan er tenminste al een trein overheen laten rijden..... ;D
-
De vakantie is alweer even om, maar tussen het werk door weer verder gebouwd aan Hilverdaal.
De laatste modulebak staat in de grondverf, de komende week hierop de laaste rails monteren en ik kan weer eens wat rond laten rijden, wordt wel weer eens tijd. ;D
Het kanaal is ook weer een stukje verder. En een tweede eindportaal gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug1_2.jpg)
Het boodschappenlijstje voor Houten zaterdag ligt klaar :)
To be continued....
Grt,
Ferry
-
Ziet er goed uit (y), de brug is ook mooi geworden (of wordt die nóg mooier 8))
-
thx Nou , mooier.... Er zijn mooiere bruggen op het forum te vinden ;)
Het bovendek op de brug moet er nog komen. Zaterdag in Houten wat traanplaat scoren, kan ik dat ook afmaken.
Grt.
Ferry
-
Uuh, groot staat bij mij niet synoniem voor mooi, niet dat die grote jongens niet mooi zijn. Die van jou kan je wel beter kwijt hoef je niet op een dressoir te zetten enzo;D
-
Daar heb je gelijk in. Maar ik kijk ook met bewondering naar de "dressoir" brug (y)
Nog een overzichtsfoto. Ik wilde graag een strand maken, maar de kust is niet verantwoord voor Hilverdaal 8)
Aangezien het Henschotermeer beter past, liggende tussen Hilversum en Veenendaal, ga ik deze op de spiraal bouwen. Het spoor verdwijnt dan achter een heuvel met bomen.
De lege ruimte tussen de spiraal en de hoekmodule zijn de laatste modules. Deze net in de grondverf gezet.
Hierop komt weer de snelweg module. Jammer genoeg paste de oude niet meer, die ligt nu ergens in Wijster bij de VAM... ;)
Het idee blijft hetzelfde, een stuk snelweg door de Amelisweerd.
Let niet op de zooi, voor zover zichtbaar. Ik heb de hinderlijke gave om er binnen notime een bende van te maken ::)
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_8.jpg)
-
Ziet goed uit Ferry. (y)
Gr. Rick
-
Water is erg mooi gedaan, net of er slierten alg in drijven.
-
Heel mooi wat je hier weer laat zien Ferry! (y)
Groet Jaap
-
Mooi werk hoor.
Welke rails gebruik je en die achtergrond vind ik prachtig (is dit een poster? welk leverancier?).
M@rco.
-
Hallo M@rco,
Het railmateriaal is Roco-line. De achtergrond is, voor zover ik me kan herrineren, van Vollmer. Het is alweer wat jaren terug dat ik die heb gekocht....
Vollmer heeft verschillende achtergronden, waaronder ook enkel een wolkenlucht. Ik meen dat Faller het ook in het programma heeft.
Overigens staat in Houten een handelaar met veel verschillende achtergronden.
Groeten
Ferry
-
He die brug ken ik ergens van ;)
Leuk dat je hem ook hebt gebouwd. Ziet er goed uit.
Kijk en vergelijk: http://www.floodland.nl/aim/lzij_foto_2.htm
Succes Ferry!
Huib
-
Hallo Huib,
De Lage Zij heeft inderdaad als inspiratie gediend :)
Ik had eigenlijk al eerder een opmerking verwacht hierover van iemand die het herkende 8)
Nog altijd jammer dat de Lage Zij niet verder is afgebouwd. Maar Buitenlust volg ik ook met groot plezier (y)
Groeten,
Ferry
-
Kleine update vanuit Hilverdaal.
Ik kan weer rond ! De ruwbouw van alle modules is klaar, overzichtsfoto komt later, eerst opruimen, lijkt wel weer of er een bom is onploft na een weekend prutsen... 8)
Het eerste begin van het Henschotermeer en het nieuwe stuk snelweg A27 begint vorm te krijgen.
Gisteren bij MCH het een en ander aan aankleed spul gehaald voor het perron. De Ikea lichtstrips zitten erin. De latjes voor het dak van de perronoverkapping komen deze week erop.
De eerste Preisers staan te wachten, de kiosk is vanaf vandaag open :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Perron18091101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Perron18091101.jpg)
Het 1e portaal over het perron is ook klaar. De betonsokkels zijn gemaakt van messing M4 bolkop moertjes. Gaatje bovenin boren en in de boormachine rond vijlen. Van onderuit met een boutje vastzetten.
Portaal lijkt iets scheef te staan, is nie zo in het eggie. Camera van de BB vertekend nogal op kleine afstand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalperron.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalperron.jpg)
Gr.
Ferry
-
Heb de foto's even bekeken Ferry, ik ga deze week ook even
stoeien. Laat je wl weten hoe en wat.
vrgr Steef
-
Hallo Steef,
Prima, graag !
Ik heb je net een PB gestuurd hierover. ;)
Ik ga er ook mee verder, er staan nu 3 portalen op het stationgedeelte en ben toch wel erg nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien met wat waslijnen ;D
Groeten
Ferry
-
Hallo allemaal,
Stukje bij beetje wordt er verder gebouwd aan Hilverdaal, alleen niet met de snelheid van sommige mede forumgenoten ;)
Ben bezig met het dak van de perronoverkapping, dat schiet al aardig op. Tevens bezig met de overweg. Hiervoor had ik AHOB waarschuwingslichten van Henckens voor bedacht, maar die zijn niet te krijgen op dit moment. Ook een ad op het forum leverde niks op.
Vandaag maar zelf in elkaar gesoldeerd, is eigenlijk veel leuker :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waarschuwinglichten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waarschuwinglichten.jpg)
Nadeel van zo'n foto is dat je onregelmatigheden ziet die daarvoor niet opvielen.....
Verder geprutst aan de haven met de handel in Bouwmaterialen, J. Drost. Is nog verre van klaar, maar alvast een foto voor het idee.
Alle stelconplaten liggen, 325 plaatjes van 2x2 cm....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwmaterialen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwmaterialen.jpg)
Gr.
Ferry
-
Doe maar rustig aan Ferry! Het resultaat mag er wezen. (y)
Groet Jaap
-
Hoi Ferry,
Dat ziet er zeker goed uit (y)
-
...alleen niet met de snelheid van sommige mede forumgenoten ;)
Maar jij bent al voor het 'echie' bezig ;D (y)
Grtzz,
Karst
-
Ach dan gaat het wat minder snel, wat dan nog!
Het resultaat wordt er niet minder door, sterker nog, het wordt als maar beter!
Het ziet er heel goed uit Ferry (y)
Gr,
Mathyn
-
Stukje bij beetje wordt er verder gebouwd aan Hilverdaal, alleen niet met de snelheid van sommige mede forumgenoten ;)
Maar jij hebt dan ook niet de deadline dat ie voor donderdag af moet voor EU11 ;D
-
Hey Ferry, dat ik dit toch gemist heb! Vakwerk! (y) Leuk ook om je even gesproken te hebben op de club gisteren. Als je zelf nog eens een open dag hebt dan hou ik me aanbevolen ;D
Gr. Tom.
-
Een klein stukje van de baan "aangekleed ", weer eens even wat anders...
De achtergrond zijn printouts van Google streetview,op dit gedeelte komt een boederij te staan, nu bedekt het de rotzooi op dit gedeelte 8)
De moestuin moet verder nog gevuld worden en ook wat waterplanten e.d. in de koi vijver.
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/woonhuis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/woonhuis.jpg)
-
Even dit draadje doorgelopen. :o Wauw! Ben erg onder de indruk (y)
En nu volg ik de rest ook mooi ;D
Wil je een keertje alles op de foto zetten zoals het er nu bij ligt? Ben erg benieuwd.
-
Ziet er al mooi uit Ferry!
Heb al meerdere keren dit draadje doorgelezen en -gekeken.
Erg mooi gedaan allemaal!
Ik had ook nog een vraagje.
Wat voor soort wissels heb je in het station liggen?
15 graden of 10 graden.
Vr gr
Niels
-
Hallo Jos en Niels,
Thx !
Een overzichtsfoto nu lijkt me niet zo´n goed plan... Oftewel, er moet weer eens opgeruimd worden ;)
Het woonhuis staat naast de dijk van het kanaal. Nog 1 week en dan heb ik een paar dagen vakantie. Ik hoop dan dit gedeelte wat toonbaarder te hebben en zal dan eens een overzicht maken.
Het merendeel van de wissels in het station zijn 10 graden, kost een hoop ruimte, maar het ziet er wel beter uit.
Gr.
Ferry
-
Hoi Ferry,
Ik geloof dat ik het al eens had gezegd, :-\
Maar wat een prachtige baan is dit! (y)
Dit blijf ik zeker volgen
Succes met de bouw verder !
gr. Viktor
-
(y) Jammer, maar dan wachten we nog even..
-
Mooi draadje dit (y).
Hoe heb je die koi-vijver gemaakt?
Ik was dit ook van plan.
Tinus.
-
Hallo Tinus,
De vijver heb ik gemaakt met behulp van een print uit een Busch setje, no 1210.
De vorm uitgesneden met schuine kanten. printje plakken en daarna een paar lagen Ruwa jachtlak. Dat is alles..
Die lak gebruik ik voor al de waterimmitaties. Perfect spul.
Gr.
Ferry
-
Ferry,
Ik heb de busch set even bekeken.
Dit is idd een mooie manier.
Ik ga eerdaags maar eens een potje lak aanschaffen, en dan eens bekijken wat deze
lak met fotopapier doet.
Kan ik misschien mijn eigen visjes in model omzetten.
Mocht dit niet lukken kan ik altijd nog de busch set zien te bemachtigen.
Tinus.
-
Tja, dat is idd de vraag, ik heb geen ervaring met prints uit bijv. een deskjet in combinatie met deze lak.
Het is idd het leukste om je eigen vissen in het klein terug te zien. :),
Ik vond mijn koi vijver wat minder geschikt voor in model.
Succes
Groeten,
Ferry
-
Tijdje niet gekeken maar je vorderd goed verder!
Goed bezig als k het mag zeggen
Groeten
Ruben
-
Iedereen een heel gezond en gelukkig 2012 gewenst !
De laatste update voor dit jaar, de vrije dagen vliegen om, maar toch weer een stukkie verder...
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3112_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3112_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3112_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3112_2.jpg)
-
Wow! Da's mooi Ferry. (y)
Groet Jaap
-
Volg je baan al een tijdje, ziet er allemaal erg gaaf uit.
Erg werkelijkheidsgetrouw!
-
Ferry,
Die rioolpijp dwars door de dijk, gaat dat niet lekken als het water stijgt??
En daar stop je niet zomaar je vinger in ;D ;D ;D ;D
-
Gisteren heb ik Hilverdaal in het echt mogen aanschouwen, dit bouwverslag staat met stip in mijn top 5 (y)
Werkelijk een hele mooie baan, met heel veel details (y) ;D (y)
Ferry, het was heel leuk en ik zou het graag nog een keer willen zien (alleen dan wil ik wel graag wat zien rijden ;D)
gr. Henk
(even OT , ik kon gelukkig de hele weg zitten ;))
-
Thx :)
Je bent van harte welkom Henk, en inderdaad, de volgende keer zullen we wat laten karren. ;D
Groeten,
Ferry
-
Ferry,
Ik ben heel jou draadje "even" doorgelopen, wat ziet dit er prachtig uit!
Alles is erg waarheidsgetrouw, ook de correctheid van wat je ziet rond uit complimenten.
Deze draad ga ik zeker volgen, heel veel succes met de bouw.
Keep up the good work!!! (y)
Gr. Silvester
-
Hartelijk dank voor het compliment. :)
Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ik zie mezelf bij lange na nog niet op het niveau van andere juweeltjes op het forum.
Oefening baart kunst, ik bouw weer lekker verder vandaag, toch geen buitenweer ;D
Groeten
Ferry
-
Hoi Ferry,
Ik ben vanmorgen even met de masten bezig geweest (y)
Echter die SUKKELS van die "WAARDELOZE" zaak, hebben mij de verkeerde schroeven meegegeven >:(
Als was dit de laatste modelbouwzaak in heel NL, ik kom hier nooit weer.
gr. Henk
-
Pff, dat is knap balen zeg... Maar ja, het is ook heel erg moeilijk om een zakje juiste schroeven te leveren als je alleen maar gewend bent om dozen te schuiven 8)
Gr.
Ferry
-
Beste Ferry,
Ik heb je draadje met heel veel belangstelling bekeken, wat ziet het er allemaal verzorgd en perfect uit.
Nou zag ik iets op je baan wat me hart echt van ging kloppen en ben daar al heeeeeeel lang naar op zoek.
Jaren geleden denk zon 40 jaar heb ik gereden voor EEMTRANS in baarn. heb nog even naar foto gezocht maar kon hem niet zo snel vinden.
Nou zou ik hem ook graag op mijn baan hebben maar hoe kom ik aan zon eemtrans auto?
Hoop dat jij me kan helpen.
Dank vast en suc. met je baan.
Groet Arno
-
Hallo Arno,
Bedankt voor het compliment.
Wat betreft de wagen van Eemtrans, die heb ik een keer in Houten tijdens de beurs meegenomen. Deze wagen heb ik niet met een speciale reden meegenomen, enkel omdat Baarn in de buurt ligt van het stukkie snelweg op mijn baan, niets meer en niets minder.
Ik zal vanavond kijken of ik het bestelnummer nog kan achterhalen. Ik laat je dat nog weten.
Mocht je er nu niet meer aan kunnen komen, dan is het voor mij geen probleem om deze wagen met je te ruilen voor een soortgelijke van een andere vervoerder uit midden NL.
Met vriendelijke groeten,
Ferry
-
Beste Ferry,
Harstikke top, we spreken elkaar dan later.
Dank gr. Arno
-
Beste Ferry,
De eemtrans is binnen, nog hartelijk dank.
Groet Arno
-
Hallo Arno,
Graag gedaan en bedankt voor je bericht !
Groeten,
Ferry
-
Weer een stukje verder, gaat langzaam maar dit stukje met de boerderij begint aardig op te schieten.
Wil nog wat kleine details toevoegen maar de sfeer zit er al redelijk in.
Groeten
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boerderij_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boerderij_1.jpg)
-
Zit die kliko niet te vol? Hij duwt zich het apenlazerus ;D
vrgr Steef
-
Die vent is net zo oud als de boerderij, alternatieve rollator ;)
-
Oog voor detail! (y)
Groet Jaap
-
Ziet er leuk uit zo Ferry. (y)
Die knotwilgen, zijn deze ook zelfbouw?
Romar
-
Thx !
Yes, die knotwilgen heb ik zelf gemaakt. Faller heeft ze maar die vond ik niet mooi.
Takjes uit de tuin. Net boven de "knoop" van een takje afgezaagd zodat hier de knot zit.
Met een 0.7 mm boortje een stuk of 30 gaatjes geboord bovenop en stukjes bloemisten draad daarin.
Draad insmeren met lijm ( hart ) en groenrommel erover.
That's all.
Gr.
Ferry
-
Kijk, daar hebben we wat aan. (y)
Bij de club hebben we al een paar pogingen gedaan knotwilgen te maken... maar de resultaten vallen wat tegen. Ten minste, bij mij wel... Ik ga het zo eens proberen, kijken wat daar van bevonden wordt. :P
Romar
-
Dat ziet er zeer netjes uit Ferry, schitterende knotwilg (y)
Groetjes,
Jeroen
-
Bedankt :)
Hier een foto van de takjes en het idee van de " knoop "
Geen idee van welk merk boom die takjes zijn.
De dikte is ongeveer 7 a 8 mm. Een paar dagen op de CV laten drogen, de bast wordt dan wat rimpeliger, precies wat de bedoeling is.
Veel meer kan ik er niet over vertellen...
Groeten
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/takjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/takjes.jpg)
-
Zal morgen als het licht is eens een rondje door de tuin gewapend met een snoeischaar. ;D
Het idee is in ieder geval duidelijk zo, denk dat we hier wel wat mee kunnen. (y)
Romar
-
Fraai, die boerderij met de omgeving (y).
Groet,
Ruud
-
Zeker mooi zo (y)
-
Vanochtend de Berlijntrein eens neergezet.
Een stam van 6 bakken is het maximale wat ik kwijt kan....
De volgorde is als volgt :
Avmz 1e kl. ( ACME ), ARkimbz Bsitro, (Roco ), Bpmbz 2e kl. ( ACME ) , Bpmdz Fietsenrijtuig ( ACME )
en 2x Bpmz 2e kl. ( ACME )
Nog niet helemaal compleet volgens het voorbeeld....
Met de 1833 ervoor is het een fraaie stam :D
Foto is daarentegen is wat minder....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berlinadam_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/berlinadam_1.jpg)
-
De berlijntrein in deze samenstelling blijft er gaaf uit zien.
Kun je ook iets vertellen over de overkapping waar de stam voor staat?
Dat ziet er ook wel interessant uit eigenlijk. :P
Romar
-
Mooie treincompositie ferry! Welke ARkimbz van Roco heb je gebruikt? (artikelnummer) 45858?
En hebben deze nou fabrieksaf al interieurverlichting?
-
@ Romar
Een tikkie terug in dit topic komt het voorbij. ;)
De spanten van de overkapping van Hilversum heb ik als voorbeeld genomen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22157.180.html
@Brs
Voor dit rijtuig heb ik de Roco 64304 genomen. Deze is idd met standaard verlichting.
Groeten
Ferry
-
Waar blijft die rijdraad nou? Mooie stam btw..
vrgr Steef
-
Ahum, tja , die rijdraad..... mot ook nog. 8)
Chronisch gebrek aan vrije tijd.... Of heeft het meer met prioriteiten te maken ...
Enniewee, het komt nog.
Ferry
-
En hoe staat het nou met de abob? ( ;D ::) :-X)
-
Het zat eraan te komen, het volgende gaat gebeuren ( eigenlijk ben ik al bezig ) 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/665_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/665_1.jpg)
Hilverdaal wordt gesloopt. Een aantal stukjes zullen bewaard worden om op de nieuwe baan teruggeplaatst te worden.
De overwegingen waren :
- te groot als geheel. Weer een bevestiging dat grote banen vaak niet afkomen
- hoewel opgebouwd uit segmenten, waren ook die te groot, te zwaar dus onhandelbaar....
- interesse in spoor 0
Ik wil kleiner gaan bouwen, meer op de details en zelfbouw. Grote rijlengtes hoeft niet.
De ruimte die ik heb is een kamer van 630 x 370 cm. De bedoeling is zowel H0 als 0 baan
De modules voor H0 worden 60x120 cm en voor spoor nul 80x120 maximaal. Opgebouwd uit berken multiplex en roofmate.
Het moet licht en handelbaar blijven. Dat is wel de les die ik heb geleerd.
Voor beide schalen komen er 3 modules van dit formaat die met de "ruggen" tegen elkaar aanstaan in het midden van de lengterichting van de kamer. Om te beginnen dus een lengte van 360 cm voor beide schalen
Zo kan er in de toekomst langs de wanden rondom een smalle baan gebouwd worden om "rond "te kunnen mocht ik dat willen. Het deel langs de wanden zal dan maximaal 30 cm breed worden.
H0 langs de ene kant, 0 langs de andere kant.
Voor mij wordt het "minder is meer " Mede door verschillende voorbeelden op het forum, pendel baan van Karst, Raamsdonk, Berkelbruecke, Buitenlust, Dachboden, enz . is deze beslissing genomen. Zo blijft het overzichtelijk.
Ook de eventuele mogelijkheid om ermee "buiten te kunnen spelen " speelt een kleine rol mee.
Hilverdaal zal blijven als naam voor het H0 gebeuren, voor het spoor nul plan zal ik een apart bouwdraadje maken om het overzichtelijk te houden.
Groeten,
Ferry
-
Told you so ;D
Gr. Remco.
-
Fijn dat je eindelijk verstandig word ;D
vrgr Steef
-
Altijd jammer als een baan [deels] afgebroken wordt. Maarja, inzichten veranderen, en het moet natuurlijk wel een hobby blijven; je moet er plezier in blijven houden.
Van wat ik gezien heb, twijfel ik er niet aan dat het nieuwe zeer fraai zal worden. Ik blijf dit draadje dan ook zeer zeker met belangstelling volgen.
Vriendelijke groeten,
Harm
-
Ik vind het inderdaad erg jammer dat hij afgebroken word :-\
-
Noemen ze dat niet voortschrijdende inzichten?
Succes!
Groet Jaap
-
Het slopen is ( op 1 stukkie na ) achter de rug...
En het begin van het nieuwe Hilverdaal in H0 ( en ook de spoor nul baan ) is klaar na een beetje DhZen dit weekend ::)
De kamer is in de lengterichting in tweeen gedeeld, 3 module bakken van 120 x 60 cm voor H0.
Het begin is er weer :)
Duurt een week voordat ik verder kan vanwege werk in Munchen komende week :-\
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_H0_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_H0_nieuw.jpg)
-
Hallo Ferry,
Ik ben nieuw hier op dit forum.
Ik zat net jouw topic door te kijken en het ziet er allemaal zeer mooi uit.
Groeten,
Rienk
-
Hoever is deze baan na al die tijd gevorderd? Ik ben heel venieuwd hoe het er nu uitziet.
-
@Jason: Ferry is tegenwoordig in een iets grotere schaal aan het bouwen ;D Kijk even in dit draadje: Stadtstrecke in spoor 1 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53582.0.html)
Groeten Ronald.