BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: OskarKCS op 05 August 2009, 13:55:37
-
Een trein van Veolia heeft dinsdagavond op station Randwyck in Maastricht een stootblok geramd.
Het voorste deel van de trein liep daarbij uit de rails. De vier passagiers kwamen met de schrik vrij,
evenals de 41-jarige machinist uit Lanaken (B).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bilde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bilde.jpg)
Hier het hele bericht:http://www.limburger.nl/article/20090805/REGIONIEUWS06/190267344/1007# (http://www.limburger.nl/article/20090805/REGIONIEUWS06/190267344/1007#)
De machinist lijkt me ook aan vakantie toe ;)
Groet, Oskar.
-
Mooi stukje huisvlijt...
-
Een trein van Veolia heeft dinsdagavond op station Randwyck in Maastricht een stootblok geramd.
Heheh, daar zijn die dingen toch voor?
Gerard
-
zucht... ;D
-
Ik zie helemaal geen stootblok.
Als je niet beter wist zou je denken dat het een buffel is die kijkt of die struiken eetbaar zijn.
-
Maar Klaas toch,
Buffels zien er toch zo uit...
http://busentrein.websitemaker.nl/treinen/205652
;D
Groeten,
Patrick
-
Ik zie helemaal geen stootblok.
Als je niet beter wist zou je denken dat het een buffel is die kijkt of die struiken eetbaar zijn.
Stootblok ligt er onder.
Die GTW's hebben een afgeronde onderkant waardoor ze sneller over iets heen glijden.
Jos.
-
Stootblok ligt er onder.
Die GTW's hebben een afgeronde onderkant waardoor ze sneller over iets heen glijden.
Jos.
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.
treinstel staat ook niet hoger dan normaal :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.
Niets meer en niets minder. :-\
(http://www.smorgensindevroegte.nl/fok/velios.jpg)
Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis. ;D
-
Stootblok ligt er onder.
Die GTW's hebben een afgeronde onderkant waardoor ze sneller over iets heen glijden.
Jos.
Me hoela, dat stuootuk staat een eind verer van het spoor af...
Als het onder die GTW had gezeten had die wel 1,5 meter hoger gestaan hoor... ;D
-
Tja Jos, waar is het stootblok nou?
Heb jij het echt onder de trein zien liggen ?
-
Tja Jos, waar is het stootblok nou?
Heb jij het echt onder de trein zien liggen ?
Nou, er zijn foto's te vinden waar ie gewoon een eind van het spoor af staat ;)
-
Die GTW's hebben een afgeronde onderkant waardoor ze sneller over iets heen glijden.
Jos.
Wat een klinkklare onzin weer eens een keer. Dat is nou juist wat men wil voorkomen....als het eronder zou glijden is het gevaar van ontsporen veel groter met alle risico's van dien.
Schoenmaker blijf bij je leest???
Groeten uit Zwitserland
Bas
En ja...ik rijd ook Stadler GTW's en instrueer Machinisten op deze treinstellen, dus ik weet waar ik over praat ;-)
-
Gewoon te laat aan de rem getrokken ::)
Anders heeft dit niet kunnen gebeuren.
-
O ja? En wat nou als bijvoorbeeld dat de spoorstaven gladder waren dan verwacht? Of de remkracht verminderde om wat voor technische reden dan ook? Wellicht weigerde het ABS systeem en is de trein lekker gaan glibberen? Je weet het niet tot er onderzoek is geweest.
-
Dan heeft ie toch te laat geremd... Het resultaat is hetzelfde...
-
Kopsporen zijn idd potentieel gevaarlijk. Hier staan vaak treinen tot ze weer vertrekken, zeg een half uurtje of zo. Van onderen druppelt wat vet of olie op de rails, de spoorkranssmering doet ook nog ff kort voor de stop een klein dotje tegen het wiel aan etc. Daarom zijn deze sporen vaak erg zwart. Betekent ook dat je erg voorzichtig moet zijn met remmen....een glijpartij heb je zo, en als de computer merkt dat een wiel aan het glijden is, lost deze automatisch de rem zodat vierkante wieltjes voorkomen worden. Logisch dat dit verschijnsel erg gevaarlijk is....een rem minder----> langere remweg...en staat er dan een stootjuk in de weg....trein-stootjuk: 1-0
groet
Bas
-
dank je bas, dat is precies wat ik bedoelde.
-
Vertel mij wat, ik heb bij Nedtrain notabene "iets" met de remmerij gedaan. Die spoortjes zul je inderdaad voorzichting moeten naderen rekening houdend met.
-
Oh, oh, oh, zomers en dan dergelijk geleuter. ::)
-
Nou nee hoor, dit doen we 365 en een kwart dagen per jaar...
-
Maar die kwart dag sparen we op tot we eens in de vier jaar een volle dag hebben (y).
-
Ach, komkommers zijn wel lekker fris :) Dat een trein door een juk veegt gebeurd nou eenmaal om de zoveel tijd, heb net ff lopen lopen sneupen met de zoekfunctie, herrinnert men zich deze nognognognog.....
"Dat gebeurt wel vaker ook in leeuwarden schijnt dat vaakt e gebeuren. Daarom staat ook op de wc deuren niet te gebruiken in stations."
(Was meende ik ook in de zomer, oorzaak, dacht men, allemaal bruine narigheid op de rails)
Gr,
Erwin
-
smerig :P
-
Ja, behoorlijk, als ik een peuk sta te roken op het station daar kijk ik ook liever niet al teveel naar de sporen :)
-
Wat positiever nieuws uit Maastricht. (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4055511/_rp_links4_hasclickpage/1_1013)
Klik op het beeldscherm-icoontje onder het bericht voor het filmpje.
Nu allemaal NSR gaan aanschrijven! ;D :P
-
WOEHAHAHHAHAHAHA ;D ;D Ik weet ineens wel iemand die de hele 1607 wil gaan strippen.
-
wat heeft dat met dit topic te maken dan???
nu krijg je natuurlijk al die fanaten aan de deur of ze ook even mee mogen kijken ;D
-
WOEHAHAHHAHAHAHA ;D ;D Ik weet ineens wel iemand die de hele 1607 wil gaan strippen.
Volgens mij staat hij daar al voor de deur is zo stil hier nu :P
-
wat heeft dat met dit topic te maken dan???
Sorry, je hebt gelijk, eigenlijk niks, maar ik moest er gewoon gelijk aan denken. Ik zie die bepaalde persoon gewoon al wildsleutelend voor me :)
-
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.
treinstel staat ook niet hoger dan normaal :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.
Niets meer en niets minder. :-\
(http://www.smorgensindevroegte.nl/fok/velios.jpg)
Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis. ;D
Rubbere buffers ?????????????????????????????????
mag het ook gewoon staal zijn
-
Rubbere buffers ?????????????????????????????????
mag het ook gewoon staal zijn
Ja hoor maar met een rubber kussentje :P
-
He Jos, wat ben je stil ineens!
Ik verwacht eigenlijk nog wel een reactie van jou ??? ;D
-
Ben bezig. ;D ;D ;D
Jos.
-
Hallo beste mensen,
Ik ben hier nieuw, maar heb eens al die verhalen gelezen die hier staan over de trein die tegen de stootjuk is gerenden en is ontspoort. Maar de helft wat hier staat is klinkklare onzin. Ik zit zelf namelijk bij de ongevallenbestrijdingsdienst. Die komen dus als zo iets is gebeurd. Daar was ik zelf bij afgelopen dinsdag op woensdag nacht.
Dus wil alleen maar aangeven geef alleen reactie als je er verstand van hebt en niet zomaar wat neer kalken.
Met vriendelijke groet,
-
Grappig ;D. Eigenlijk doe je hetzelfde.
Ik ben benieuwd wat er dan wel gebeurd is; vertel, vertel......
-
Het lijkt inderdaad verdacht veel op "zomaar wat neer kalken" zo ;D.
-
Ik denk niet dat er verklaring komt van wat er gebeurt is zolang het IVW bezig is.
Ik denk ook dat yettie van zijn werkgever niks mag zeggen.
Groeten Arnold
-
Geachte Arnold, (naznim)
Jij hebt het helemaal juist, en ik denk ook dat jij een van de weinige bent die het snapt wat ik bedoel.
Alvast bedankt,
Yettie
-
Natuurlijk mag je niets zeggen zolang het onderzoek loopt, dat snapt bijna iedereen hier wel, maar zeg dat dan gewoon en ga niet interessant lopen doen...
-
Ja wesley natuurlijk heb je gelijk, ik mag ook niks zeggen en dat had ik inderdaad bij mijn reactie bij moeten zetten. Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is. Dat er veel mensen iets neer schrijven wat gewoonweg niet waar is of wat gewoon niet klopt of die er geen verstand van hebben.
Yettie
-
Klopt, dat is ongeveer het bestaansrecht van dit forum ;D ;)
-
Yettie, dat laatste ben ik absoluut met je eens ;).
-
Ik snap het niet. Wie heeft waar geen verstand van dan? En je mag zeggen dat je niks mag zeggen? Dat je niet mag zeggen waar dat juk gebleven is, vind ik maar raar. Dat snap ik dus niet. ???
Ziezo, ik heb er ook iets van gezegd, terwijl ik er de balle verstand van heb. ;D
-
Yettie, dat laatste ben ik absoluut met je eens ;).
Kijk, dat zijn er al twee die verstandig praten! ;D
-
Ja wesley natuurlijk heb je gelijk, ik mag ook niks zeggen en dat had ik inderdaad bij mijn reactie bij moeten zetten. Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is. Dat er veel mensen iets neer schrijven wat gewoonweg niet waar is of wat gewoon niet klopt of die er geen verstand van hebben.
Yettie
Noem dan eens man én paard,
meneer de herspoorspecalist.........
Of gaat je dat weer iets te ver.
Dat gebeurde er ook met die GTW die ging ook iets te ver ::)
Want sommige komen met hun uitleg toch wel erg dicht in de buurt....... :P
-
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.
treinstel staat ook niet hoger dan normaal :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.
Niets meer en niets minder. :-\
(http://www.smorgensindevroegte.nl/fok/velios.jpg)
Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis. ;D
Nou beste man,
Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
-
Nou beste man,
Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Goh had de fabrikant moeten weten had heel wat speciale constructie's kunnen schelen tijdens de bouw en een kostenbesparing van hier tot tokio.
Dus die buffers die jij geen buffers noemt raken elkaar helemaal niet als ze gecombineerd rondrijden !!!!
:o verdorrie nog aan toe die nepbuffers zitten echt voor spek en bonen erop.
(http://farm3.static.flickr.com/2285/1923810502_97935b559a.jpg?v=0)
-
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?
Groeten Arnold
-
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
-
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
en dat klinkt ook heel logisch eigenlijk (y)
Dus die buffers zitten er niet voor niets en zijn met een degelijke staalconstructie verbonden aan het treinframe.
-
Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Het is dan ook een nieuwere regel en daarom hebben de SGM en plan V/T dat niet. IRM heeft het wel maar die zitten verstopt achter de baanruimer.
-
Ik heb ook wel eens stootjukken gezien waar het middenstuk er tussenuit was. Juist om te voorkomen dat de automatische koppeling als eerste gepakt wordt.
-
Zou die in dit geval als eerste de daarachtergelegen liftkoker belagen. ;D
-
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?
Helemaal goed. De reden is de verscherpte veiligheid op het spoor waardoor nieuwe treinen aan een aantal Europese normen moeten voldoen op o.a het gebied van botsveiligheid. Er moet dus een (ingebouwde) kreukelzone aanwezig zijn.
Is ook de reden dan Syntus niet meer zomaar een aantal Lints kan bijbestellen vanwege de aangescherpte botsveiligheid.
Gr.
Eric
-
Wanneer twee van deze GTW's in onzachte aanraking met elkaar komen, wordt dit eerst elastisch opgevangen door een veer (plus demper) achter de AK. Als dit nog niet voldoende is, wordt een niet reversibel vervormingselement achter de AK aangesproken. Dit element moet dan eerst vervangen worden, voordat het treinstel weer in dienst mag. Is de botsenergie zo groot dat dit ook nog niet voldoende is, dan schuift de AK helemaal in en komen beide "bufferparen" met elkaar in aanraken. Hierachter zitten ook weer niet reversibele vervormingselementen. De ribbels op de "buffers" moeten voorkomen dat ze tijdens de botsing over elkaar heen schuiven (overbuffering) en het onderstel van de ene trein de bak van het andere treinstel "afscheert", een fenomeen waarbij zeer veel slachtoffers kunnen vallen (denk aan viervoudige aanrijding bij Clapham Junction).