BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: sjef hoenjet op 16 July 2009, 10:42:11
-
Las in koppeling 1881 een berichtje over Märklin. De "mallepietjeswinkels" zijn volgens Dhr. Jeltes Directeur Märklin Nederland zo goed als verleden tijd. Ben zelf geen Märklinrijder, maar vond zelf eigenlijk de mallepietjes onder de winkeliers nog steeds de leukste om mijn spullen te halen. Klinkt ook een beetje ondankbaar vind ik, zijn toch door deze baanbrekers groot geworden! Verder vond ik de volgende opmerking wel erg grappig: dat het aanbieden van gelimiteerde oplagen bij Märklin onbedoeld de verkoop een boost had gegeven! Volgens mijn bescheiden mening was dat toch de belangrijkste reden!
-
Ik weet niet wat Jeltes onder 'mallepietjeswinkel' verstaat maar winkels waar je lekker kan rommelen zijn er gelukkig nog steeds. Worden vaak niet meer door Märklin beleverd, maar houden toch goed vol.
Misschien moest Jeltes zich maar vooral bezighouden met de toekomst van zijn eigen toko.
-
Met het verdwijnen van Märklin in de "mallepietjeswinkel" is Märklin ook nagenoeg uit de schappen van de Nederlandse winkels verdwenen. Wat dat betreft heeft Märklin zichzelf perfect uit de markt geplaatst ;D. En dan vinden zij het ook nog vreemd dat zij in de problemen komen.
Gelukkig zijn andere merken in het ontstane gat gesprongen door betaalbare wisselstroommodellen te leveren,
Grtz,
Willem
-
Meneer Jeltes kwam een aantal jaren geleden met het woord Mallepietjeswinkel en ik had al snel het gevoel dat ik die meneer graag eens een uurtje terzijde zou willen nemen. Indirect voelde ik mij tot Swiebertje gebombardeerd en dat schoot me flink in het verkeerde keelgat. Mijn plaatselijke Mallepietjeswinkelier zag het anders, hoewel hij geen Märklin meer mag verkopen, en hij kreeg gelijk. Door zich op andere merken te concentreren is zijn omzet flink gestegen. En met Märklin gaat het nog steeds geweldig, dus die zullen ook wel niet klagen. Dus eigenlijk iedereen tevreden: de winkelier met brood op de plank, de klanten met leuke andere spulletjes en Märklin met zijn handel in dure vitrines en nieuw tapijt.
-
Ik zie dat de grote marktleider nog steeds een grote mond heeft, ondanks dat ze maar een klein beetje failliet zijn. ;D
Misschien was de verkoopstijging wel het gevolg van speculaties op waarde stijgingen na een verdwijnen van Marklin.
Groeten, Alexander
-
Kern van het gebruik van de term 'mallepietjeswinkel' voor een ruim gesorteerde modelspoorwinkel is hetzelfde als het geparachuteerde concept van exclusieve M* winkels; de zogenaamde 'professionalisering' van de modelspoorhobby. Lees; alles van één fabrikant waarin alles perfect op elkaar is afgestemd, naadloos en probleemloos past en op elkaar aansluit. Zeg maar een soort zelf uitbreidbare, tot achter de komma voorgekookte legpuzzel.
Terwijl de doorsnee spoorhobbyist in de huidige hooggestructureerde maatschappij nou juist een uitweg zoekt voor z'n creativiteit en z'n probleemoplossend vermogen en daarmee bovendien z'n eigen wereld wil scheppen die niet rechtstreeks uit een voorbeeldboekje komt. Daarbij komt dat ieder bouwt naar z'n mogelijkheden, zowel technisch als financieel en graag eens iets heeft wat niet bepaald standaard is. Dat verklaart dat modelspoorbeurzen blijvertjes zijn; je kunt eens iets aanschaffen onder de winkelprijs, je kunt daarmee iets verbouwen zonder risico van decimeren van de nieuwprijs (om van het mislukken van een ombouwproject maar niet te spreken) of een nog niet rtr bestaand model loc of rijtuig bouwen uit een (messing) bouwpakket of derdehands model.
Dhr Jeltes wil blijkbaar alleen een publiek bedienen wat zijn (overigens prima) producten tegen een forse prijs wil afnemen die daarmee niets anders kunnen dan voorgekookte handelingen uitvoeren. Hij heeft weinig op met buiten de paden tredende fantasten die creatief hun eigen wereld scheppen en voor dat doel alles bouwen en of verbouwen. Hij kan beter Porsches gaan verkopen of Ferrari's, dan weet hij zeker dat hij mensen met forse budgetten en beperkte fantasie bedient.
-
Toch wel een heel bijzondere opmerking van iemand die een merk verkoopt dat bijna failliet is en waarbij de treinen een stippellijn moeten volgens anders raken ze het spoor bijster, net zoals hun makers zeg maar!
Gelukkig heb ik geen Märklin. ;D
Richard
-
Ik zou willen voorstellen aan Beneluxspoor.net:
"Nodig deze meneer eens uit om een paar uurtjes eens op het forum plaats te nemen en te discusieren met de leden van dit Forum......".
Want het is toch de diversiteit die de hobby leuk maakt? (althans mijn bescheiden mening.......)
En ik vind de term "mallepietjewinkel" aan de ene kant erg charmant en typerend, maar aan de andere kant uit de mond van deze meneer een beetje neerbuigend en beledigend!
Groet Ton
-
ACH, Hoogmoed komt altijd ten val.
Ik heb een hekel aan winkels waar ik een stropdas moet dragen, omdat ik anders niet bij de kleuren van het tapijt of de vitrines pas.
Wie betaald de heer Jeltes eigenlijk want in de jaren tachtig was hij ook al zo arrogant.
Het zullen waarschijnlijk wel allemaal van die mallepietjes winkels zijn geweest die zich hebben laten p[n]aaien tot dozenschuivers.
En ehhh.... geef mij maar mallepietje, daar kan je lekker rondstruinen zonder meteen een verkoper in je nek te horen hijgen,
sorry hoor moest me even van het hart,
sterkte voor alle mallepietjes zaken in deze modelbouw wereld,
Frederico
-
Even voor de goede orde:
Wil absoluut niets negatiefs zeggen over het produkt Märklin, ieder systeem heeft zijn eigen voor- en tegenstanders, en kwalitatief is het een heel goed produkt.
Vind het alleen erg kras om zulke uitspraken te horen van een blijkbaar belangrijk persoon binnen hun organisatatie. En om dan ook nog te zeggen dat het onbedoeld is dat de verkoop stijgt door gelimiteerde oplagen. Volgens de mij bekende verkooptechnieken is dat toch zeker het hoofddoel!
-
en waarbij de treinen een stippellijn moeten volgens anders raken ze het spoor bijster
De meeste reacties op de rare uitspraken van Jeltes kan ik me in vinden. Die van jou vind ik raar. Je probeert te polariseren tussen 2 en 3-railers, m.i. onzinnig en daar gaat dit topic niet over.
Gr, Ben.
-
Wij hebben tot eind jaren '80 een treinenwinkeltje gehad: met voldoende Mallepietje gehalte. Een uitgebreide 'onderdelen' hoek, gebruikte treintjes, inruilmogelijkheid etc. De meermalen uitgenodigde Marklin vertegenwoordiger is nooit op komen dagen: alles wat er aan Marklin op de planken stond kwam uit gemeenschappelijk inkopen, inruil of van beurzen. Er was meer vraag naar oude of zelfs antieke Märklin artikelen dan naar nieuwe... Aan de treinen lag het niet, er waren liefhebbers genoeg.
-
Ik vind het wel humor ;D, bij het lezen van "zonder Mallepietjes winkeltjes" was ik er van overtuigt dat het moest gaan over het verdwijnen van die rare Marklin shop in shop zooi. Het tegendeel blijkt waar, geeft eens te meer aan hoe zielig die fabrikant is. Als ze niet willen leveren aan normale(= Mallepietjes) winkels dan leveren ze lekker niet en gaan ze dan failliet, ach boeie een andere fabrikant springt wel weer in het gat 8) ;D
Groetjes Michiel
-
Nou Michiel
Volgens het artikeltje gaat het goed met Märklin, en citaat: "Märklin is van het stoffige imago af dankzij de laagdrempelige Märklin Stores: ruime lichte speciaalzaken. Met de shop-in-shop formule - verkooppunten in warenhuizen- bereiken we ook een ander publiek".
Denk zelf dat het niet slecht hoeft te zijn om produkten via warenhuizen aan te bieden; dit trekt mogelijk nieuwe gebruikers aan, denk maar eens aan de bekende HEMA treintjes.
-
Frederico, ik denk dat jij de heer Jeltes vanuit je vroegere werkkring nog wel kent [in combinatie met een zekere mallepietjewinkel...] dus jij kunt waarschijnlijk beter beoordelen of de heer Jeltes vroeger ook al zo arrogant was. Misschien had hij er destijds nog wel reden toe, want Märklin maakt geen troep, maar hij zou nu toch wel moeten beseffen dat met een andere aanpak Märklin hedentendage niet zo vreemd werd aangekeken. Want met de introductie van het tapijt en de vitrines zou Märklin toch ook een eind maken aan de massale verkoop via beurzen ? Daar is mij althans in Houten nog niets van gebleken. Ik zou dan ook wel eens willen weten van een tapijt- en vitrinewinkelier hoe zij daar tegenaan kijken, maar een grote kans dat ze dat niet gaan vertellen. Maar het zal wel even duren voordat Märklin een andere weg inslaat want contact met de basis hebben ze kennelijk niet en willen ze misschien ook wel niet. Voorverpakte ontspanning met een logo staat misschien stoerder, maar dan staat inderdaad een Porsche of Ferrari nog stoerder.
-
Hij kan beter Porsches gaan verkopen of Ferrari's, dan weet hij zeker dat hij mensen met forse budgetten en beperkte fantasie bedient.
Voor dat hij in M ging, verkocht hij kachels ;D
SK
-
Zwaar off topic, maar Porsche bestaat nu ook nog dank zij een "olietante" uit het oosten die iets toestopte.
Maar in welke warenhuizen verkoopt Marklin dan ?
Groeten, Alexander
-
Het is de arrogantie ten top, van een merk wat op sterven na dood is.
Het gehele shop in shop concept schrikt mij eerder af, dan dat ik mij daartoe aangetrokken voel. Het verrassings effect is er volledig af. Of ik nu een winkel in Lutjebroek, of in Hamburg binnenstap, overal zie ik hetzelfde, overal even kil en koud. Weg eigen inbreng van de ondernemer, die er zijn brood mee wil verdienen.
Modeltrein Express Vlaardingen is daar een mooi voorbeeld van, van mallepietjes winkel naar een kille en onpersoonlijke toko, zonder enige uitstraling, behalve dan die van kil, koud en onpersoonlijk.
Maar goed dat is mijn mening.
Mvg
Wim.
-
Maar in welke warenhuizen verkoopt Marklin dan ?
Lidl ::) ::) ::)
-
Ik denk dat met name de 'pre-digitale' generatie zich helemaal niet thuisvoelt in die kille, lichte ambiance. Dit is een creatieve hobby, mensen willen op hun gemakje snuffelen in onoverzichtelijke stapels, rekken waar je verrast nét dat ene ontbrekende stukje vindt en bakken waar wat te raden valt. Wat je nieuw koopt mag best netjes in de stelling staan, maar deze hobby is meer dan dozen schuiven in een onpersoonlijke omgeving. Ik kom niet in zulke shops: als ik me ergens niet op m'n gemak voel, of het idee heb constant in de gaten gehouden te worden, koop ik er niets.
-
Kern van het gebruik van de term 'mallepietjeswinkel' voor een ruim gesorteerde modelspoorwinkel is hetzelfde als het geparachuteerde concept van exclusieve M* winkels; de zogenaamde 'professionalisering' van de modelspoorhobby. Lees; alles van één fabrikant waarin alles perfect op elkaar is afgestemd, naadloos en probleemloos past en op elkaar aansluit. Zeg maar een soort zelf uitbreidbare, tot achter de komma voorgekookte legpuzzel.........enz....
Gert, een magnifiek stukje proza. Ik had het niet mooier kunnen zeggen. 8)
-
Dank je Klaas, blijf proberen! ;D
Maar in welke warenhuizen verkoopt Marklin dan ?
Gamma bouwmarkt vóór 5/12
::) ::) ::)
-
Er is overigens vraag naar zo'n totaalsysteem. Ieder zijn hobbybeleving. Ik denk dan ook niet dat die aanpak veel met de problemen bij Märklin te maken heeft.
Wat me stoort is dat die Jeltes het kennelijk nodig vindt mensen met een andere hobbybeleving te kleineren.
-
Elke fabrikant en importeur heeft recht op zijn eigen mening lijkt me.
Ik vind de aanpak van meerdere partijen aangenaam: de 'mallepietjes' winkel aanpak bevalt mij prima en ook de vitrines van Märklin vind ik heel mooi en een duidelijke marktstrategie om een groter marktaandeel binnen te halen. Die laatste aanpak is professioneel.
Wat ik dan wel jammer vind is dat een fors aantal door mij bezochte modelspoorwinkels veroverd lijken te zijn door het Märklin concept, waardoor andere merken in de verdrukking komen. Daar wordt uiteindelijk wel een nieuwe balans gevonden en in de periode van het vinden van een balans zitten we nu. Dat is dus meer het probleem van de winkeliers dan van Märklin.
Feit is wel dat een modelspoorwinkel, gezien de prijzen, inmiddels een soort juwelierszaak is geworden en daar past het Märklin concept misschien wel meer bij.
Het belang van ons als modelspoorconsument is dat we de mogelijkheid houden om de door ons gewenste producten te kunnen kopen tegen een goede prijs. Als dat betekent dat de modelspoorwinkel een Märklin winkel wordt, dan hebben uiteindelijk vooral de winkels daar last van, want dat beperkt je klantenkring. De rest vindt de producten wel in de andere hobbywinkels, op modelspoorbeurzen en op Internet.
En als ik naar mezelf kijk, gaan mijn meeste uitgaven naar de Kleinserie fabrikanten en die leveren gewoon bijzondere producten aan een hele kleine markt, dus niet via de winkel. ;)
mvg,
Ivo
-
exclusieve M* winkels; de zogenaamde 'professionalisering' van de modelspoorhobby. Lees; alles van één fabrikant waarin alles perfect op elkaar is afgestemd, naadloos en probleemloos past en op elkaar aansluit. Zeg maar een soort zelf uitbreidbare, tot achter de komma voorgekookte legpuzzel.
Dat lijkt van een afstand bezien inderdaad M*'s doel te zijn, en dat betekent terug naar het stenen tijdperk van de jaren '60: elk merk had z'n eigen koppelingen, eigen stroomsysteem enz. om klanten aan het eigen merk vast te plakken door uitwisselen en combineren van modellen onmogelijk te maken. En dat wordt zelfmoord in slow motion, want als ik me niet heel erg vergis heeft de hobby een enorme vlucht genomen *nadat* al die technische barrieres werden afgebroken (bv. nem-koppelschachten). Hetzelfde geldt denk ik ook commercieel: ik loop niet eens binnen in zo'n Store, dus kom ook niet op het idee om wel eens iets van M* te kopen. Ze zullen het heus nog wel een tijdje volhouden, maar worden door zich af te zonderen uiteindelijk het Lichtenstein van de modelspoorhobby.
-
Wat ik dan wel jammer vind is dat een fors aantal door mij bezochte modelspoorwinkels veroverd lijken te zijn door het Märklin concept, waardoor andere merken in de verdrukking komen.
Dat is nou juist de strategie van Märklin. Ze eisen een zodanig prominente presentatie op dat de rest bijna onzichtbaar wordt.
-
@JanW
Dat voorkoken van die legpuzzel kan natuurlijk ook op basis van de standaarden. Je ziet dat bijvoorbeeld heel duidelijk bij Linux. Er zijn distro's waarbij je alles zelf moet configureren, maar er zjn ook specifieke distro's die alles "voorkoken" en waar bij je als resultaat een direct werkend systeem hebt.
Erik
-
@JanW zal wel @Gert moeten zijn ;)
What's your point? Uiteraard zijn er standaarden; NEM enzo en het gaat niet om modelspoor vanaf niks. Er zijn maar weinig modelspoorders die hun eigen rails profileren uit staven nieuwzilver. Uiteraard kiezen we gewoon het railmateriaal wat ons om welke reden dan ook, het meest aanstaat. Het punt is nou juist dat M* de induk wekt werkelijk alles wil voorkoken en geen enkele afwijking toe wil staan. Daarnaast de andere merken in de schaduw zet.
Je mag ipv alleen het citaat ook wel het hele stuk lezen.
-
Als H0= rijd ik alle merken door elkaar ook Marklin(wagons en hamo). Alleen zal ik nooit in een marklin-shop stappen omdat ik dan als consument gedwongen voel om alleen marklin te kopen en geen vergelijkende artikelen heb zoals in een supermarkt.
Marc
-
Het zal mij een worst wezen hoe een winkel eruit ziet. de trein rijdt op mijn baan en niet in de winkel.
En ik weet van te voren waar ik voor kom in een zaak.
-
Dat is nou juist de strategie van Märklin. Ze eisen een zodanig prominente presentatie op dat de rest bijna onzichtbaar wordt.
Oh...
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/crowd.gif)
Mooie smileys in NS huisstijlgeel, berlijns blauw, dieselrood en turquoise. Ik weet het, het wordt een afwijking :D
mvg,
Ivo ;)
-
Modeltrein Express Vlaardingen is daar een mooi voorbeeld van, van mallepietjes winkel naar een kille en onpersoonlijke toko, zonder enige uitstraling, behalve dan die van kil, koud en onpersoonlijk.
Maar goed dat is mijn mening.
??? overdrijven is ook een vak... dat is mijn mening :o
Gr.
Brigitte
-
Brigitte,
Dat mag, een ieder zijn mening.
Mvg
Wim
-
Welk merk zich ook profileerd in de winkel, ik loop het gewoon voorbij als ik er niets van wil hebben.
Winkels met een eenzijdig assortiment worden door mij gewoon niet bezocht of kom er niet meer.
Als consument heb ik een bepaald gedeelte zelf in de hand en maak daar gebruik van.
In mijn geval zal de Marklin afdeling gewoon voorbij worden gelopen ongeacht in welke winkel.
Niet willen leveren aan een mallepietjes winkel moeten ze zelf weten, maar daar valt voor mij ook b.v de Lidll of welke winkel dan ook wat geen hobbywinkel is onder.
Want dit soort spullen proberen te slijten via supermarkten is wat mij betreft uit de boze.
-
Want dit soort spullen proberen te slijten via supermarkten is wat mij betreft uit de boze.
Via supermarkten (en warenhuizen) komt het wél onder de aandacht van een veel breder, en ook jonger publiek.
Kinderen willen dan misschien wel een treintje, en zo begint het treinen-virus vaak......
-
In eerste instantie vind ik het vergelijk met Malle Pietje denigrerend. Verder kijkend was Malle Pietje wel iemand die voor zijn klanten klaar stond en ook iets wilde doen om iets te verkopen. Mogelijk dat mr.M*.nl liever geen klantvriendelijke benadering ziet.
Dat de beste man zijn "eigen" merk alvast met 1 been in het graf zet is tot daar aan toe. Helaas trekt hij weer een hele groep werknemers van dat merk mee de WW in.
Ik dacht dat M* er niet bepaald rooskleurig voor staat en met de huidige economische situatie het ook niet snel makkelijker zal krijgen. Als je dan ook nog uit de hoogte gaat doen verdien je niet beter dan ook uit de hoogte te vallen.
-
Om nog even terug te komen op het artikel in koppeling van 12 juni 2009, (volgens mij toch wel recent, en na het ontstaan van enige crisis) schrijft men namen Dhr. Jeltes:
"In Nederland haalt het bedrijf 15 tot 25 procent omzetstijging per jaar met het nieuwe concept".
Blijkbaar ervaren de meeste gebruikers op ons forum dat toch iets anders ;)
-
Nou ja als je op 3Rail kijkt, hun toon-je-nieuwe-aanwinsten draad loopt qua aantallen aardig in de pas met deze hier alleen is daar het overgrote deel Marklin spulletjes dus er kan best een kern van waarheid in zitten :)
Gr. Remco.
-
Een omzetstijging van 15-25% per jaar voor een concept dat al hoeveel jaar bezig is?
-
;D Ik citeer alleen het artikel
-
:o Hoe zeg je dat .................... ook al draagt een aap een gouden ring...............
Of is het hoogmoed komt voor de ..............?
Booeeeeeieeend
Fred
-
Ah, de M* store, ..... shop in shop bla-bla, opgeblazen, aangedikt managers jargon ..... :P
Leve de Mallepietjes winkel, waar je als modelbouwer nog wel voor een strippie styreen en andere leuke zelfbouwspulletjes kan komen. Lekker kan rond struinen en daardoor eigenlijk meer koopt dan je oorspronkelijk van plan was ;D.
Houdt ze in stand!! (y)
Herman
-
Brigitte,
Dan mag, een ieder zijn mening.
Mvg
Wim
Ik denk wel dat ik weet hoe we dat moeten opvatten, dus doen we dat ook maar. ;)
-
Om nog even terug te komen op het artikel in koppeling van 12 juni 2009, (volgens mij toch wel recent, en na het ontstaan van enige crisis) schrijft men namen Dhr. Jeltes:
"In Nederland haalt het bedrijf 15 tot 25 procent omzetstijging per jaar met het nieuwe concept".
Blijkbaar ervaren de meeste gebruikers op ons forum dat toch iets anders ;)
de winkelformule levert marklin wellicht een omzetstijging op, maar ik vraag me af of de desbetreffende detaillist evenredig meeprofiteert
het lijkt me toch nooit te prefereren voor een detaillist om je inkoop in handen van 1 leverancier te leggen en je verkoop bij 1 categorie klanten (de HO-klanten) te leggen
-
Ongelooflijk wat een arrogante uitspraak, ik kan het bijna niet geloven dat een
Marklin-bobo zoiets de wereld in stuurt.
Het kan bijna niet anders zijn dan dat deze kerel een berg Roco aandelen heeft! :P
Eten van twee walletjes! ;D
Dit soort figuren maken het voor veel mensen moeilijk, de klanten die je wellicht tegen
de haren in strijkt maar op den duur ook de marklin medewerkers die de produkten
maken tot wat ze zijn. Ik kan er met de kop niet bij........
Nou geef mij maar een mallepietje winkel zoals hij het noemt.
Ik heb jaren in mijn schooltijd bij zo'n mallepietjes winkel gewerkt. Nou daar krijg je wel
service en advies en lekker rondneuzen en eens aparte spullen in de handel.
Doe die moderne winkel maar lekker weg, het is net zoals met een Dixons of zo, allemaal
hetzelfde en niets eigens.
-
De "mallepietjeswinkels" zijn volgens Dhr. Jeltes Directeur Märklin Nederland zo goed als verleden tijd.
Wat een arrogante uitspraak van een arrogante bal >:(.
Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken, maar ik hoop wel dat hij hier meeleest...
-
Ik vind het neerbuigend naar de modelspoor winkels met een ruimer asortiment.
Maerklin vind zijn producten blijkbaar zo goed dat het geen concurentie aan durft met andere producenten in een zelfde winkel.
Wat ze wel voor elkaar krijgen is dat iemand die nu een ander merk rijdt niet in een winkel komt waar ook maerklin ligt dus het ook niet gaat bekijken en dan toch overweegt om te kopen.
groet
jan
-
Ik (waarschijnlijk van een wat jongere generatie dan gemiddeld hier post) heb geen moeite met die nieuwe "moderne" winkels. Het gaat mij om het product en als ze wat ik zoek in de marklin store verkopen voor een acceptabele prijs dan wil ik dat best daar kopen.
Je snijt jezelf alleen maar in de vingers als je door de uitspraak van die man je niet meer in zulke winkels zou komen. Ik begrijp dat de uitspraken in het verkeerde keelgat kunnen belanden, maar eerlijk gezegt kan het me helemaal niks boeien wat die man zegt, zolang de producten maar goed zijn.
En de mallepietjes winkels blijfen echt wel bestaan. Veel mensen zullen toch zelf willen knutselen. Het is net zoals met lego, toen ik daar nog mee speelde was het veel zelf bouwen, veel blokjes etc. Daarna is er kort een tijd geweest dat er modeletjes uit kwamen waar je maar iets van 3 blokjes opelkaar hoefde te klikken. Dit liep waarschijnlijk niet zo goed, aangezien ze daar ook weer vanaf gestapt zijn (voor zover ik nog in de lego modeletjes zit). Wat ik wil zeggen: die moderniseringen komen in golven (dwz dan weer voorgegaarde dingen dan weer veel zelfbouw), maar de middellijn waar het omheen golft verschuift niet zo snel.
Ik zou zeggen trek je niet zoveel van die man aan, en ga gewoon lekker door met je hobby.
Gerard
-
Nog even over dat snuffelen in de volgestouwde schappen. Ik denk dat dat zich langzamerhand wel wat verschuift naar het internet. Het is tegenwoordig zo makkelijk om via Ebee ;) vanalles binnen te halen. Ik kijk daar vaak wat rond, hetzelfde als het snuffelen in de winkel en neem ook vaak meer mee dan eerst de bedoeling was ;D.
Dat het volgens sommige mensen minder sfeervol (of wat dan ook) is, komt misschien wel een beetje door het generatie verschil...
De nieuwe modelen kun je dan bijvoorbeeld in een (koele koude strakke kille ;D) marklin store kopen.
-
Ik heb ook geen moeite met zo'n nieuwe winkel op zich, want het staat er allemaal wel gelikt bij. Net zo mooi als op internet. Maar vergeet niet dat als er na verloop van tijd probleempjes komen [koolborstels, anti-slipbandjes] je die onderdelen ook alleen maar via die winkels kan krijgen of via Keuterman. Uiteindelijk gaat het om de klant-leverancier relatie die veel verder kan gaan dan de gewone garantie-gevallen waartoe de leverancier verplicht is. Dat laatste zal ook wel goed gaan, begrijp me niet verkeerd, maar de wensen van de modelspoorder zijn niet altijd die-en-die lok in die-en-die kleuren maar vaak ook: waar is m'n koppeling gebleven en waar kan ik een nieuwe halen ? Nou, niet meer op de hoek...
-
Wat een arrogante uitspraak van een arrogante bal >:(.
Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken, maar ik hoop wel dat hij hier meeleest...
Een naamgenoot met dezelfde gedachte, wat grappig.
Gerard.
-
En de mallepietjes winkels blijfen echt wel bestaan. Veel mensen zullen toch zelf willen knutselen.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in de hele strategie van Märklin, maar bij mijn weten dwingt M* veel winkeliers hun winkel te verbouwen, onder dreiging dat er anders niet meer geleverd wordt: stel je nu eens voor dat jij die winkel bent waar veel mensen uit de regio naar toe gaan/moeten omdat er verder geen winkel is die erg thuis is in onderdelen en aanverwante zaken van Märklin. Tot dan toe had jij een winkel waar je misschien wel wat frutsels, die andere mensen misschien waardeloos zouden vinden, verkocht, en ook andere merken.
Nu wordt jij echter gedwongen alle 'randactiviteiten' af te stoten, en alleen nog Märklin te gaan verkopen, want als je dat niet doet, dan krijg jij geen leveringen van M* meer: als jij dan de enige winkel in de regio bent waar Märklinisten heen kunnen voor reserve-onderdelen en nieuwe treinen, ga je die natuurlijk niet afstoten, want dat kost je dan klandizie: de winkelier gaat dus maar akkoord met het 'dreigement' van M* en dus zet jij als winkelier je randactiviteiten overboord: weg knutselwinkel.
-
Niet willen leveren aan een mallepietjes winkel moeten ze zelf weten, maar daar valt voor mij ook b.v de Lidll of welke winkel dan ook wat geen hobbywinkel is onder.
Want dit soort spullen proberen te slijten via supermarkten is wat mij betreft uit de boze.
Deze uitspraak staat op eenzelfde voet als de "Mallepietjes winkeltjes"
Juist supermarkt, drogisterij, bouwmarkt ketens zijn de anngewezen detailhandel om de intresse en verkoop van modeltreinen aan te wakkeren. Juist daar komt het grote publiek die als het een mooie aanbieding is het overwegen om een startset mee te nemen. Als ik zie hoe snel die Piko setjes bij Lidl uit de winkels vlogen en die Marklin sets bij Kruidvat, zou ik bijna met zekerheid zeggen dat er nog wel intresse bij een breder publiek voor modeltreinen.
De uitspraak "Mallepietjes winkeltjes" is werkelijk beneden peil. Deze omhoog gevallen verkoper van modeltreintjes vergeet even dat Marklin zijn positie te danken heeft aan deze zaken. Zeker toen warenhuizen, speelgoed ketends de modeltrein in de uitverkoop zette en de deur uit deden. Waren het deze zaken die de modelspoor hobby in leven hielden. Ja dat is hij vergeten. Maar ik heb nog een mooie is hij zeker onlangs niet bij Meyer en Blessing in Rotterdam langs geweest. Wat vroeger zo'n mooie zaak was is nou een verlope boel met stoffige vitrines en arrogante winkel personeel. Heb je de zooi in de achterste vitrines al eens gezien. Als je binnenkomt moet je bijna uitkijken voor de M shop vitrines die voor mijn gevoel bijna in voetpad staan. Waar je door de verkoper bijna wordt weg gekeken omdat je misschien niet tot de doelgroep hoort. IEWWWW een manspersoon zonder smocking die onze M product loopt te bekijken. Ze halen nog net niet hun neus op. Ik vraag mij af hoe ze in Duitsland reageren op deze uitspraak?????
-
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in de hele strategie van Märklin, maar bij mijn weten dwingt M* veel winkeliers hun winkel te verbouwen, onder dreiging dat er anders niet meer geleverd wordt: stel je nu eens voor dat jij die winkel bent waar veel mensen uit de regio naar toe gaan/moeten omdat er verder geen winkel is die erg thuis is in onderdelen en aanverwante zaken van Märklin. Tot dan toe had jij een winkel waar je misschien wel wat frutsels, die andere mensen misschien waardeloos zouden vinden, verkocht, en ook andere merken.
Nu wordt jij echter gedwongen alle 'randactiviteiten' af te stoten, en alleen nog Märklin te gaan verkopen, want als je dat niet doet, dan krijg jij geen leveringen van M* meer: als jij dan de enige winkel in de regio bent waar Märklinisten heen kunnen voor reserve-onderdelen en nieuwe treinen, ga je die natuurlijk niet afstoten, want dat kost je dan klandizie: de winkelier gaat dus maar akkoord met het 'dreigement' van M* en dus zet jij als winkelier je randactiviteiten overboord: weg knutselwinkel.
Maar de andere merken kunnen toch gewoon verkocht worden, dat is geen enkel probleem. Ik meerder winkesl nu gezien die gewoon andere merken verkopen.....
-
"In Nederland haalt het bedrijf 15 tot 25 procent omzetstijging per jaar met het nieuwe concept".
Blijkbaar ervaren de meeste gebruikers op ons forum dat toch iets anders ;)
Dit soort groeicijfers vereisen elk jaar iets koploperachtigs op de markt, en dan nog royale prijsstijgingen denk ik. ;D
Groeten, Alexander
-
Sterker nog: je hebt dan als winkelier al dat tapijt en die vitrines uit eigen zak betaald of op afbetaling gekocht, ik ken de regeling niet, en Märklin zou failliet gaan. Ik noem maar wat, het zou zo maar kunnen. Weg investering. Of de winkelier nou wel of niet achter het totaalconcept staat maakt dan niet meer uit, hij heeft dan een stevig probleem met een aantal nullen erachter. Of hij zich nou gedwongen voelde door Märklin of dat hij in de beloofde gouden bergen geloofde doet dan niet meer terzake: het veld der winkels zou wel eens kunnen uitdunnen en dat is zeker niet in het belang van de klant. Indirect raakt dit ook de 2-railers, om maar te zwijgen over andere takken van modelbouw. Märklin is nou eenmaal een pilaar, hoewel er winkels zijn die prima zonder kunnen. En die noemen we dan...
-
Maar de andere merken kunnen toch gewoon verkocht worden, dat is geen enkel probleem. Ik meerder winkesl nu gezien die gewoon andere merken verkopen.....
Ik heb zelfs gezien dat men wisselstroom-modellen van Roco in de dure Märklin-vitrines zette.
Dat was vast niet meneer Jeltes bedoeling...
mvg,
Gert
-
ik vind het zeer hooghartig van de heer Jeltes
En erg onbeschoft naar alle modelbouwzaken die M toch ook groot hebben gemaakt in het verleden
heer Jeltes doe normaal en ga ook weer onderdelen leveren ,Bijv een simpel cabine ruitje van een motorpost is zelfs in de M shops niet meer te vinden
en is toch een zwak punt van de MP
Jan
-
Het is nogal arrogant om te vinden dat er in rommelwinkeltjes geen Märklin meer hoeft te komen. Zelf rij ik al enige jaren met Märklin, en ik vind niks leuker dan rommelige winkeltjes. Die doen me een beetje denken aan de beurs in Houten. Niet helemaal netjes en strak geordend, maar wel gezellig en 'goedkoop'. En zoals eerder gezegd; ik denk dat de firma Märklin even genoeg aan zichzelf heeft, en voorlopig maar beter even rustig aan kan doen met harde uitspraken die marktaandeel kunnen kosten.
MVG, Robin
-
Zegt een oud spreek woord niet: "Hoogmoed komt voor de val"...?
-
We mogen de heer Jeltes wel dankbaar zijn, we kunnen weer lekker mopperen en kritiek hebben! ;D ;)
(niet dat ik de akties van Marklin niet tenenkrommend vind :-X)
-
Wat is er 'lekker' aan mopperen en kritiek hebben? Dat is toch een uiting van onvrede?
-
Ik heb zelfs gezien dat men wisselstroom-modellen van Roco in de dure Märklin-vitrines zette.
Dat was vast niet meneer Jeltes bedoeling...
mvg,
Gert
Dat heb ik ook al vaker gezien. Ik vraag me af wat er in de "kleine lettertjes" te lezen valt bij de aankoop van deze vitrines. Zijn die er wel? Een paar maanden geleden sprak ik hierover een winkelier. Hij vertelde me, dat M* echt niet zo rechtlijnig en streng is, zoals men denkt. Dit was trouwens net over de grens met Duitsland. Hier schijnt de heer Jeltes minder krenten in de pap de hebben.
De heer Jeltes mag zeggen wat hij wilt. Of hij ook gelijk krijgt, is nog maar te bezien. Ik zou, als fabrikant, de winkeliers koesteren. Zij zijn het, die zorgen voor de verkoop van de producten en contact met de klant. Of deze winkelier een winkel heeft of via internet opereert, maakt niet uit. De heer Jeltes ziet graag exclusief uitziende winkels. Prima, maar ik deel deze mening niet. Op een vitrine met hier en daar een lokomotief, rijtuig of wagen ben ik heel snel uitgekeken. Als ik al ga kijken, want bij mij staat Märklin/Trix niet de eerste plaats. Intussen komen andere merken ook met eigen vitrines. Roco, Piko en Viessmann zijn hiervan een paar voorbeelden. De winkels zien er op deze manier wel verzorgd uit, maar voor mij gaat de flair eraf en de winkels gaan te veel op elkaar lijken.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Wat is er 'lekker' aan mopperen en kritiek hebben? Dat is toch een uiting van onvrede?
Nou, ik ken heel wat mensen die dat heerlijk vinden.
En ik denk niet dat Marklin zich hier wat van aantrekt (als ze dit al lezen).
-
Ben zelf meerdere malen in de nieuwe Marklin winkels geweest ( Amsterdam, Utrecht, Bussum) en ben er niet zo erg gecharmeerd van. :-\
In voorgaande berichten lees ik ook dat het er erg gelikt en mooi uitziet.
Nou is dat naar mijn mening inderdaad wel zo, maar persoonlijk nodigt het mij weer niet uit tot aankopen zal ik maar zeggen.
Gevoelsmatig een beetje een kip in een vreemd pakhuis, ik voel mij er niet echt op mijn gemak.
Het is mij een beetje te steriel eigenlijk. ::)
De zaken die mij meer zeggen, of meerwaarde hebben voor mij, bijvoorbeeld een Harlaar of een MCH, daar voel ik mij veel meer thuis, en daardoor vaak eerder beslis tot aankopen ( wat soms ook weer niet handig is ;)
Nee op de uitspraak "een mallepiete zaak tot het verleden?" niet voor deze spoorder!
Deze zaken zal ik zeker blijven bezoeken.
De mallepietjes onder ons zijn soms misschien iets duurder, maar ik zeg altijd maar " ik koop er een stukje service voor terug"
En deze heren waar ik vaak kom, zijn altijd bereid om iets extra's te doen voor de klant, bijvoorbeeld advies of hulp bij technische problemen
En ook hebben deze pieten vaak behoorlijk wat op vooraad, en niet alleen van het M* merk.
Maar goed, nu cross ik nederland niet helemaal door, en zijn er misschien wel store in stores of Shop in Dinges die misschien ook iets van deze services kunnen bieden, maar om er een gezellig praatje en een bakkie koffie ( niet altijd nodig hoor daar niet van) te drinken, nee, dan voel ik mij meer thuis bij Malle Pietje.
@JoJo
Inderdaad , Swiebertje, het moet niet gekker worden ;D
Groeten paul
-
Ach ja, het blijft nu eenmaal een golfbeweging, beetje hier, beetje daar. Nu ben ik in het zuiden van het land niet direkt prettig bediend met winkeltjes, de meesten gaan direct in het Duitse shoppen denk ik. Ook fijner voor de beurs. Uiteindelijk hebben wij hobbyisten
zelf om die vele modellen gevraagd. Dat daarbij de onderdelen verzorging op zijn kont ligt kan ik mij goed voorstellen. Als winkelier kan je toch niet alle reserveonderdelen ergens in je toko hebben liggen. Zelf stap ik overal ter wereld een winkel binnen, soms met het idee
dat ik de zaak de volgende twee jaar niet meer hoef te bezoeken, vanwege, tja, een gevoel. Sommige winkeliers verdienen echt mijn aandacht, namelijk die, die koffie aanbieden voor nop! Mag best als ik al uren in mijn autotje heb gezeten.
Zo, eerst vierdaagse, en dan die blauwe diesel scoren die net nieuw is. Wel ac! (y)
-
Nou, Kabouter, hoe vaak krijg jij bij die ene Malle Pietje koffie ? Ik hoor je wel eens hardop suggesties doen maarre...
Als niet-koffiedrinker kan ik niet beoordelen of dat een prettig stukje service is, het boeit me niet zo want daar kom ik niet voor. Maar dat Märklin nog geen design-coffeepad-machines heeft, ja, dat is wel ernstig, natuurlijk. Want als ik die winkel in Bussum bezoek, krijg ik eerder associaties met Douwe Egberts dan met Mawrklin [plaatselijke uitspraak]. Maar ze hebben wel Revell-verf en dat heeft een mens van tijd tot tijd ook nodig, dus zo hard klaag ik niet over die winkel.
Overigens is Kabouter een hartstochtelijke 3-railer maar niet tevreden. Dat zou een normale fabrikant zich toch aan moeten trekken [van mij, de 2-railer, liggen ze niet wakker] of dan toch tenminste de huidige financiele meesters, maar het omgekeerde is waar. Wat dat betreft is en blijft Märklin uniek en niet te overtreffen.
-
//of topic
Ja inderdaad, zo vaak komt malle P te H niet met een bakkie over de brug.
Maar gelijk heb je, daar kom je niet voor, je komt voor de hobby.
En hartstochtelijk 3 railer, nou valt wel mee hoor.
En tevreden, nou, als ik even kijk wat M* aan nederlands spul op de markt brengt, de portfeeders, wel een schoonheid, maar kijk nou is naar Roco?
Die doet wat beter zijn best om ons te behagen ( 2 en 3 railers)
En Mawrklin, die draait volgens de laatste berichten goed, personeel wordt betaald, en de curator is op zoek naar een gegadigde met een lang termijn visie.
Voor wat betreft het 2 rail verhaal, overstappen doe je niet zomaar.
En het overtreffen, eeeh wat dacht u van een klein bedrijfje in Apeldoorn die toch heel wat mooiere modellen maakt.
Maar eerlijk is eerlijk, alles naar een ieder zijn portemonaie nietwaar?
Groeten
//On topic
-
.........bijvoorbeeld een Harlaar of een MCH...........
Ik zie bij deze zaken dan wel een heel verschillend "Malle Pietje" gehalte 8)
Groet,
Erik
-
Harlaar heeft toch ook een Marklinshop (in Amsterdam Zuid)?
-
@ Kabouter
-- Ja inderdaad, zo vaak komt malle P te H niet met een bakkie over de brug. --
Elke morgen om half tien, een hele pot koffie... maar daarna is ie op !
Maar deze malle pietje houdt het wel al dertig jaar vol.
Lekker hé, koffie,
Frederico
't lukt al aardig hé, één uitspraak van een "mannetje" en het draadje raakt aardig vol!
-
@erik
Nou, bij harlaar in bdh is het wel leuk shoppen was eigelijk mijn bedoeling te zeggen, net als bij MCH trouwens.
En "malle pietje" of niet, beide blijven leuke winkels.
@frederico
Hey kerel! leuk even wat van je te horen (y)
Inderdaad, tussen half 10 en 10 uur, maar ja, dat red ik helaas niet.....
30 jaar? zo lang als MCH nu bestaat? WAUW!! :o
ps
was net even bij JB alias MP, en deze leest vrolijk mee !!! (y) (y) (y)
Groeten vanuit de toren ;)
Paul
-
Toch maar is eerder naar Harlaar gaan ;D
Enige jammere van Harlaar is dat ze geen echt klantenwerving-systeem hebben. Bijv door een goede site of zoals MTE dat je lid kan worden en dan korting krijgt.
Bij Harlaar staat marklin niet zo aanwezig vind ik zelf. Als je de oprijlaan oploopt kijk je tegen de marklin vitrine aan, maar omdat de deur dan rechts is loop je marklin voorbij ;D.
De roco gallerie doet het wat dat betreft beter. Die is helemaal verlicht.
-
Wat een stomme opmerking "Mallepietjes winkel"
Dus in de Marklin shop kan je alleen Marklin treinen, trafo's, rails en bovenleiding kopen, meer maken ze toch niet?
OOOOO, dus voor de scenery (huisjes, boompjes, mensjes, struikjes, etc etc.)toch wel andere merken, dus is het ook een "Mallepietjes winkel", die zogenaamde Marklin Shop.
Ik ga wel naar een gewone treinen winkel en niet naar een "Malle Marklin" winkel.
Groetjes
Wil
Ja, ik ben weer met verlof.
-
Hallo,
ik vind deze topic alweer naar een bedenkelijk niveau afglijden,
zo van:
hoe kan ik Marklin nu weer eens heerlijk de grond intrappen...
-
Beste Wim,
Zelf denk ik van niet, "de grond intrappen" want dat is de bedoeling niet.
Wel wordt hier de nodige onvrede uitgeproken over het feit, zoals ik vanmiddag nog hoorde in de modelbouw winkel, " de jonge generatie heeft geen modelbouw winkel meer in de buurt/om de hoek qua spullen van Marklin"
De kleine winkels worden niet meer geleverd ivm Malle Pietjes"
Beste Wim, hier zit natuurlijk naar mijn idee wel wat in, wat vind jij?
De marklin winkels zijn nu meer in de grote steden en op strategische punten aanwezig.
Maar goed, terugkomende op de grond in te trappen, nee, zeker niet de bedoeling.
Groeten Paul
-
Hallo,
ik vind deze topic alweer naar een bedenkelijk niveau afglijden,
zo van:
hoe kan ik Marklin nu weer eens heerlijk de grond intrappen...
misschien aan marklin om daar iets aan te doen. Het valt onder vrijheid van meningsuiting
-
hoe kan ik Marklin nu weer eens heerlijk de grond intrappen...
Als ik het (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7709.msg130981.html#msg130981) niet dacht...
-
Hallo,
ik vind deze topic alweer naar een bedenkelijk niveau afglijden,
zo van:
hoe kan ik Marklin nu weer eens heerlijk de grond intrappen...
Het is niet zozeer het product Marklin waar iedereen over heen valt hier. Maar de arrogantie van een directeur over modeltrein handelaren. Dat is waar iedereen zich aan ergerd. Ik denk dat dit draadje bewijst dat iedereen het min of meer over de kwaliteit van het M product eens is. Helaas straalt deze domme uitspraak negatief op Marklin neer en dat is uit commercieel oogpunt niet echt handig.
Groet Ben.
-
Marklin de grond intrappen , wel nee joh :)
Zit al aan de grond . :P
Jan .
-
Dus in de Marklin shop kan je alleen Marklin treinen, trafo's, rails en bovenleiding kopen, meer maken ze toch niet?
OOOOO, dus voor de scenery (huisjes, boompjes, mensjes, struikjes, etc etc.)toch wel andere merken, dus is het ook een "Mallepietjes winkel", die zogenaamde Marklin Shop.
Ik ga wel naar een gewone treinen winkel en niet naar een "Malle Marklin" winkel.
Er is ook "scenery" te koop en natuurlijk Trix
-
wat ik er allemaal van vind. Was vorig jaar in Medemblik bij anw-modeltreinen. Vroeg waarom deze man geen marklin verkocht. Toen zei de eigenaar dat hij dan meteen een marklin shop moet beginnen en dat wou hij niet. Best erg!
Maar goed, kom regelmatig in de marklin shops Groningen, Assen maar vind deze winkels niet super. Ze zijn duur en hebben niet veel andere merken voor scenery dan busch/preiser/noch/faller/vollmer. Dan mis ik de andere merken toch wel.
Ik ga liever even naar De stoomfluit in Groningen leuk oud gezellig winkeltje met allerlei merken, met modellen die je niet zovaak ziet.
Ik ga liever naar een oud snuister winkeltje waar je gauw een uur bent ipv een moderne marklin winkel..
-
De term "Mallepietjeswinkel"vind ik nogal denigrerend overkomen. Aan de andere kant, een fabrikant ( in dit geval Marklin) wil graag representatief overkomen. Jammer dat dat richting winkeliers met enige drang gebeurt of anders geen Marklin meer aangeleverd krijgen. Voor mijn gevoel wordt Marklin dan juist dusdanig exclusief, (zowel in modellen als prijs), dat het voor de starters die graag Marklin willen rijden een hele opgave wordt om met deze mooie hobby te starten. Lijkt mij toch een gemiste kans. Ik denk, dat Marklin in hun beleid iets te ver is doorgeschoten. Ik kan me echter voorstellen dat een fabrikant (om het even welke!) wel wat eisen stelt aan de winkel.
Wat mijn persoonlijke beleving is: ik kom liever in wat rommelige zaken die wat minder strak zijn met een goede service dan bijvoorbeeld een strak ingerichte store waar de service ver te zoeken is. ( Ik noem geen namen of details, is helaas mijn ervaring met een store.)
-
Ze zijn duur en hebben niet veel andere merken voor scenery dan busch/preiser/noch/faller/vollmer. ..
Behoren allemaal tot de Marklin concern.
Marc
-
stom van die meneer jeltes.
Marklin krijgt op die manier alleen maar een exclusiever imago (met bijbehorende prijzen) en dat moet je niet hebben in de tijd dat "de jeugd" meer met Ipods,mobiel internet etc bezig is.
Juist doordat het dan zo duur en exclusief is zal men minder geneigd zijn met de hobby (met name dan marklin) bezig te gaan,de jeugd van nu zijn de ouderen (die dus meer te verteren hebben) van morgen.
Hoe graaf je je eigen graf.
Ik zou als ik nu met modelspoor zou beginnen zeker niet voor marklin kiezen,allean al omdat het zo achterlijk duur is.
(voor de goede orde,ik rij marklin,ben al ruim 25 jaar aan het verzamelen,en rij zelfs nog op M rails,al heb ik nu door ruimtegebrek even geen baan alleen 2 vitrines)
wel tegenstrijdig dat ze enerzijds een luxe imago nastreven en anderzijds vereenvoudigde startsets verkopen via Lidl en Praxis.
Doe zoals pak m beet 15 jaar geleden,Voer Hobby modellen voor de modelspoorder die her en der nog ns wat verbouwd en lekker met zn modellen rijdt,en hou de fijnere en dure modellen voor de verzamelaars/klinknageltellers.
Waarom denk je dat piko succes heeft met zn hondeharses,goed gelijkend maar niet perfect maar wel heel betaalbaar.
-
Hallo,
ik vind deze topic alweer naar een bedenkelijk niveau afglijden,
zo van:
hoe kan ik Marklin nu weer eens heerlijk de grond intrappen...
Nee, vind ik niet.
Dhr. Jeltes trapt alle winkeliers, die niet een contract met Marklin willen en hun winkel grondig "moeten" verbouwen daarvoor, de grond in met zijn opmerking. Trouwens, wat hebben alle modelspoorfabrikanten er aan gedaan om de modeltreinen in de speelgoed winkels te blijven verkopen? En daar begint onze hobbie, jong geleerd, oud gedaan.
Alleen een verdwaalde Mehano doos zie je in de grote speelgoed winkel ketens en dan heb je gelijk voor een lage prijs een hele leuke modelspoorbaan compleet. Niet super de luxe, maar wel met alles erbij.
Nee, Marklin verkoopt nog steeds dezelfde beginset als 50 jaar geleden, zonder huisjes, zonder grondplaat, zonder bomen, maar wel drie keer zo duur.
groetjes
Wil
-
Herstel Wil, 5x zo DUUR!!!! ;D
-
Tja, komkommertijd.....
Ik zou zeggen malle pietjes verenigt u! ::) en begin een modelspoor-keten! ;)
Maar goed, als ik als vertegenwoordiger van een bepaald merk in een malle pietje winkel kwam...
Ik vind dat de makers van al dit schoon toch wel enig respect verdienen!
En hier bedoel ik mee, ik heb nog wel iets liggen van x-merk daar achter op die plank in die blauwe doos.. dat toont weinig respect, en verkoopt ook niet denk ik.
Van 1 stukje styreen kan een mens nou eenmaal niet leven.
Naar mijn mening hebben ze een positieve vernieuwing neergezet, schijnbaar vinden andere fabrikanten dit ook.
Voor rommel ergens achter op de plank hebben we tegenwoordig toch internet?
groetjes barry
-
Ik zou zeggen malle pietjes verenigt u! ::) en begin een modelspoor-keten! ;)
Mmm, de MP-Shop...
Van 1 stukje styreen kan een mens nou eenmaal niet leven.
Klopt, maar modelbouw gaat verder dan alleen maar treinen. Er zijn misschien wel meer vliegtuig- en tankliefhebbers [van alle leeftijden] dan treinliefhebbers, en die kopen niet massaal op beurzen. Voor een winkelier een groep klanten om zeker niet te vergeten, anders kan je de tent wel helemaal sluiten. Niemand kan leven van alleen maar lokomotieven en rails.
Maar mochten andere treinfabrikanten het in hun hoofd willen halen om ook hun producten op dwangmatige wijze onder de aandacht te brengen, dan moeten ze even de voorgaande pagina's doorlezen.
-
Hetgene wat inmiddels wel gebeurt (al bijna zes volle pagina's) is het volgende:
"Het geeft niet HOE ze over je praten, ALS ze maar over je praten". Heeft M* ook hier weer z'n zin. Best geinig eigenlijk ....
-
"Het geeft niet HOE ze over je praten, ALS ze maar over je praten".
Nooit van het Buckler-effect gehoord zeker...
-
En de afkeer van Buckler begon ook maar met één opmerking en niet, zoals vaak gedacht wordt, door een complete tirade.
-
Op een vitrine met hier en daar een lokomotief, rijtuig of wagen ben ik heel snel uitgekeken.
Is ook mijn bezwaar. Ik heb op zich niets tegen een mooi ingerichte winkel, en zeker ook degenen die een shop-in-shop kunnen combineren met een stukje "georganiseerde rommel", een soort moderne Malle Pietje dus, bezoek ik graag.
Het grote nadeel van de Marklin Stores vind ik het beperkte assortiment. Profileer je je dusdanig, zorg dan ook dat je de items uit de standaard catalogus uit voorraad kan leveren en vul je voorraad op tijd aan. Inclusief onderdelen!
Zocht zelf een set Luxemburgse wagens, normaal catalogus item, en kom best wel op veel plaatsen in Nederland. Dus even in een aantal weken een aantal Stores bezocht en nergens op voorraad. Uiteindelijk maar via internet bij een Belgische "Malle Sjefke" besteld.
Nu niet gelijk roepen dat het niet mogelijk is alle standaard items op voorraad te hebben, de betere Malle Pietje heeft, alle merken bij elkaar, zeker wel een voorraad die met de inhoud van de Marklin catalogus te vergelijken is. Voorraad snel kunnen aanvullen houdt overigens wel in dat ook de importeur een backup voorraad dient te hebben, maar of de in dit topic zo geroemde Marklin NL manager hier toe bereid is vraag ik mij af.
-
Ik denk dat niemand er op zit te wachten op een back-up voorraad.
Voorraad kost nu eenmaal geld.
En wat je in op de plank hebt liggen wat je aan de straatstenen niet kwijtraakt, dan leg je er nog geld aan bij.
En het zelfde geld voor onderdelen, daar kun je beter helemaal niks van op voorraad hebben.
Wat je wil hebben wordt gewoon besteld.
Maar Het Concept met de Märklin store spreekt mij ook niet aan, daar gaat in feite een hoop kostbare winkelruimte aan verloren.
Jos.
-
Ik zou zeggen malle pietjes verenigt u! ::) en begin een modelspoor-keten! ;)
Dat is net waar we op zitten te wachten. Natuurlijk wel met allemaal dezelfde vloerbedekking, hetzelfde assortiment en uniforme kledig maar wel zonder stropdas. Dan makt het niet meer uit in welke winkel ik binnen kon, ik voel mij dan overal gelijk thuis. ;D
-
"Malle Sjefke"
Hahahaha die is goed ja. Zal niet vreemd opkijken als een Marklin Belg dat zo zou zeggen.
Kijk inprincipe is het Marklin concept goed doordacht, maar niet nieuw. Telcom aanbieder Orange had deze concept al in de V&D warenhuizen. En zo zie je wel meer merken hun eigen counter hebben. Kijk naar de Parfum afdeling van De Beijenkorf ook allemaal merk gebonden met eigen luchtjes verkopende parfumdame en parfumhomo'(niet gillen discriminatie ben zelf een boot/trein homo)
Ik zelf hou wel van strakke winkels overzichtelijk schoon waar de modellen heerlijk blinken in het licht en niet dof onder een laagje stof staan te pronken. Dan nog een aardige verkoper(ster) koffie met gebak en lopend buffet is de pret compleet.
Groetjes Ben.
-
En het zelfde geld voor onderdelen, daar kun je beter helemaal niks van op voorraad hebben.
Wat je wil hebben wordt gewoon besteld.
Jos.
Maar dan kan het zijn dat je (soms meerdere) maanden moet wachten voordat het onderdeel binnen is.
Zoals bij de Tix koploper, wacht al vanaf nov/dec 2008 op 'n extra asb asje (voor betere trekkracht) maar tot op heden niets.
-
.........koffie met gebak en lopend buffet is de pret compleet.
Dan moet je bij IKEA zijn. ;D
Oh s**t, weer fout, want daar hebben ze geen treintjes. ::)
-
Nee hoor Klaas, ook dat is daar te krijgen: Treintjes (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30064359) ;D
Dus de Ikea is de place to be ;D
Gr. Remco.
-
Dan moet je bij IKEA zijn. ;D
Oh s**t, weer fout, want daar hebben ze geen treintjes. ::)
Die hebben ze er wel Klaas. Zie Lillabo (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30064359). En die zijn ook nog geschikt voor 5 digit besturing (ook met sound)
En de kurk placemats zijn ook heel goed te gebruiken onder de rails.
Niet te vergeten de bijna standaard krukjes die je bij banen op een beurs ziet staan.
(http://images.fotopic.net/ywn0f8.jpg) en deze (http://images.fotopic.net/ywnh2e.jpg) en deze (http://images.fotopic.net/ywnh12.jpg) ;D
-
Ik denk dat niemand er op zit te wachten op een back-up voorraad.
Voorraad kost nu eenmaal geld.
En wat je in op de plank hebt liggen wat je aan de straatstenen niet kwijtraakt, dan leg je er nog geld aan bij.
En het zelfde geld voor onderdelen, daar kun je beter helemaal niks van op voorraad hebben.
Wat je wil hebben wordt gewoon besteld.
Consequent doorvoeren daarvan betekent "fabricage op bestelling".
Dat gebeurt óók niet (en is zéker niet goedkoper), dus iemand moet ergens voorraad hebben.
Ik heb het gevoel dat vele mensen het geld dan liever steken in een "klantkant-voorraad" dan in verplichte dure vitrines.
-
Ik denk dat niemand er op zit te wachten op een back-up voorraad.
Ik wel. Het is gewoon erg prettig dat je een vervangend onderdeel kan halen als je net lekker aan het rijden bent en er gaat iets essentieels kapot. Verder is het ook erg handig als winkeliers nog reserve-onderdelen hebben van fabrikanten die inmiddels failliet zijn gegaan.
-
Ik denk dat niemand er op zit te wachten op een back-up voorraad.
Voorraad kost nu eenmaal geld.
En wat je in op de plank hebt liggen wat je aan de straatstenen niet kwijtraakt, dan leg je er nog geld aan bij.
En het zelfde geld voor onderdelen, daar kun je beter helemaal niks van op voorraad hebben.
Wat je wil hebben wordt gewoon besteld.
Maar Het Concept met de Märklin store spreekt mij ook niet aan, daar gaat in feite een hoop kostbare winkelruimte aan verloren.
Jos.
Daar zit je even mis, een winkel die geen voorraad heeft, ga ik niet eens binnen. Dan kan ik net zo goed op het internet plaatjes
kijken en bestellen. Dus ik wil gewoon dat een winkel voorraad heeft, anders heb ik er niets te zoeken.
Gr. Remco
-
@ Remco, ik had het over de onderdelen, en niet over de treinen en rails.
Jos.
-
Onderdelen vallen daar ook onder, ik vind bestellen van alles leuk, maar ik wil gewoon even binnenlopen en klaar.
-
En dat soort winkels bestaat gelukkig ook nog.
-
Ja remco, dat heb ik ook, dat wil iedereen, binnelopen, verkoper trekt het gewenste onderdeel voor je uit de rek en je kan weer gaan.
Maar de werkelijkheid is helaas heel vaak anders, zul je ook wel gemerkt hebben denk ik.
Als ik iets nodig heb van onderdelen is het zelden op voorraad, maar als ik het bestelde was gemiddeld tusen de 2 en 3 weken binnen.
Jos.
-
Zelf kom ik weinig in een modelbouw zaak. D'r zijn er weinig in de directe omgeving. Utrecht is het dichtst bij.
Als ik echter een winkel bezoek, dan heb ik het liefst een winkel waar een bepaalde mate van malle pietjes gehalte aanwezig is. Lekker snuffelen en zoeken en vaak ook iets leuks tegen komen.
De "opgedrongen" uitstraling van Maerklin en in mindere mate ook Roco en andere merken trekt mij persoonlijk niet zo.
Misschien is het ook wel daarom dat een beurs in Houten mijn voorkeur heeft.
Daarnaast vindt ik 2-3 weken wachten op onderdelen die je hard nodig hebt not-done, je zou daar een zaak voor moeten kunnen inlopen.
Gr,
Bart
-
Daar heb ik een oplossing voor, ik heb namelijk zelf een voorraadje onderdelen liggen.
Voor elk typeloc het hoognodige.
En als ik daar iets van gebruik, bestel ik gelijk nieuw bij, dus mij maakt het niet uit dat sommige onderdelen niet voorradig kunnen zijn.
Jos.
-
Ja Jos, leuk idee, maar ik heb niet zo veel onderdelen nodig dat ik er een eigen voorraad op na houd...
Gr. Remco.
-
Jos, heb jij een eigen MallePietje winkel aan huis ? (y)
Sander
-
Ja sander, Ik heb hier zelf Malle pietje ;D ;D ;D
Ach een ladenrek van 2x1,25 meter en alles gecodeerd.
Loop je ook niet het risico dat de fabrikant sommige onderdelen uit productie neemt, heb je altijd wat achter de hand
Jos.
-
Hoe vaak heb jij je reserve onderdelen nodig dan Jos? In de 5 jaar dat ik nu bezig ben, heb ik op een enkele koolborstel na, niets regulier nodig gehad.
Gr,
Bart
-
@ Jos
Ja sander, Ik heb hier zelf Malle pietje
moet het niet zijn;
ik ben malle pietje? ;D
grappig he, al weer pagina's geneuzel en GRATIS reclame voor MALLE PIETJE,
sterkte voor diegene die helemaal geen MALLE PIETJE in de buurt heeft,
maar gewoon doorgaan hoor,
Frederico
-
Niet zo vaak, Als ik elke maand 1 lokje reviseer, dan gebruik je niet zo veel, het meeste is schoonmaken en smeren.
Dus dat moet kunnen.
Maar ja wat wil je als je 2x 1600, 5x 1700 en 3x 1800 hebt lopen.
Dan is zo en voorraadje wel intresant.
@ Frederico
Heel geestig ;D ;D
Jos.
-
Onvoorstelbaar,alhoewel wie heeft marklin ooit anders gezien,volledig overtuigd van het feit dat alleen zij de modeltreinwereld in stand hielden.
Ik ken drie marklinshops,alle drie kille en ongezellige winkels.
Bij twee er van is het personeel of onvriendelijk of nog erger ondeskundig.
Nee wat mij betreft mag marklin morgen ophouden te bestaan,en de shops ook.
Geen zorg drierailers/motorola aanhangers er zijn zat firmas die in dat gat zullen duiken en julie zullen voorzien van aanmerkelijk goedkopere en toch degelijke treinen.
Ja je kan ze niet van de tafel laten vallen,maar er is wel meer dat je dat moet besparen.
Er waar kopen we dat dan weer,juist bij de deskundige met goede prijzen.
Dus malle pietje.
wim
-
Om nog even terug te komen op het artikel in koppeling van 12 juni 2009, (volgens mij toch wel recent, en na het ontstaan van enige crisis) schrijft men namen Dhr. Jeltes:
"In Nederland haalt het bedrijf 15 tot 25 procent omzetstijging per jaar met het nieuwe concept".
Blijkbaar ervaren de meeste gebruikers op ons forum dat toch iets anders ;)
Ik blijf dit een prachtige voorspelling vinden !!
Het aantal modelspoorders neemt helaas af. Marklin richt zich nauwlijks op het binnenhalen van nieuwe modelspoorders. Om de omzet doelstelling van 15 tot 25 % per jaar te halen moeten de huidige klanten dus elk jaar meer dan 15 tot 25 % gaan besteden aan Marklin, tenzij de overige modelspoorders plotseling naar de Marklin merken gaan overlopen, wat ik gezien de kwaliteit, aanbod en prijzen niet zo snel zie gebeuren.
het gelijke aantal Marklin rijders moeten dus elk jaar tenminste 15 tot 25 % meer gaan kopen of betalen 8) wat weer zou betekenen dat ze er elk jaar 15 tot 25 % in besteedbaar inkomen op vooruit moeten gaan..... :P
Ik ga mijn baas toch eens vragen of, als ik alleen nog maar producten van het Marklin concern zal kopen, ik er elk jaar met 15% ( ja ben bescheiden ) op vooruit ga. (y)
Groeten, Alexander
-
Tjonge jonge, daar gaan we weer. Ik heb niks tegen Märklin, ben zelf 3-railer maar dat ze winkels die niet het Shop in Shop concept willen hanteren Malle Pietjes winkels noemen en geen producten meer willen laten verkopen van Märklin vind ik ronduit schandalig. Het lijkt potverdorie wel of ze omhooggevallen elite willen spelen die zichzelf alleen maar goed vindt >:( Nee, dit is echt niet om over naar huis te schrijven en ik ben het ronduit eens met de winkeliers die niet aan het Shop in Shop concept willen deelnemen. Het is toch potverdorie niet Märklin's winkel maar die van de winkeliers? >:(
Märklin verkeert in financiële moeilijkheden. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als Märklin failliet gaat is er geen grond meer voor het bestaan van het 3-rail systeem en dan is mijn besluit onverbiddelijk maar dan ga ik door met 2-rail.
Als ze trouwens denken dat ze alles naadloos kunnen in passen aan wat de modelspoorder wil moeten ze zichzelf even goed achter de oren krabben. Elke modelspoorder hanteert een ander tijdperk en heeft andere wensen en noem maar op, hoe wil Märklin nou al die modelspoorders bedienen, ga er maar voor staan zou ik zeggen. Het kan gewoon niet, de wensen en ideeën zijn gewoon te verschillend om op elkaar af te stemmen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Lang geleden had je in het centrum van Eindhoven een paar speciaalzaken voor treinen. Wie kent ze nog: Radio Klok in de Hooghuisstraat, Lucas op de Willemstraat (later Kruisstraat). En ook "echte" speelgoedwinkels met een treinen-afdeling met een breed assortiment: De Som in de Rechtestraat en De Olifant in de Vrijstraat.
Deze winkels bestaan al lang niet meer. Lange tijd moest Eindhoven het doen met Treinhobby, zo'n stoffig winkeltje in een achteraf steegje......
Ook bij V&D, Grand Bazar, de Bijenkorf en de HEMA en later Bart Smit kon je terecht voor treinen. Kom daar nu maar eens om.
Modelspoortreinen mogen best een beetje behoorlijk gepresenteerd worden, niets nieuws en niks mis mee, dat was lang geleden al zo.
En die winkeltjes die ook net even wat anders bieden: die moeten zeker blijven bestaan !
-
Lang geleden had je in het centrum van Eindhoven .......
maar gelukkig hebben we nog Verspaget op de Strijpsestraat, weliswaar niet zoals vroeger maar toch leuk en dat enthousiasme. (ben geen familie, kennis of heb op de een of andere manier een relaltie met deze winkel - maar gewoon omdat het nu eenmaal zo'n malle pietje winkel is)
Theo.
-
hoe wil Märklin nou al die modelspoorders bedienen
Ik denk dat vanuit Duitsch standpunt bezien de zaak net andersom ligt, maar als Märklin zelf bediend moet worden laat ik dat liever aan meneer pastoor over
Modelspoortreinen mogen best een beetje behoorlijk gepresenteerd worden
En dat gebeurt normaal ook, want het is natuurlijk de boterham van de winkelier. Malle Pietje is namelijk niet gek. Maar hij maakt zelf wel uit wat waar staat en hoe en waarom, want hij kent z'n klanten en dat is een essentiële basis voor zijn handel en onze hobby.
-
Het wordt de allerhoogste tijd dat Marklin zijn arrogante houding laat varen.
Hoe meer winkels waar er Marklin wordt verkocht, hoe beter!!
Zeker in tijden van crisis.
pinkf
-
@ iedereen
citaat -- Las in koppeling 1881 een berichtje over Märklin. De "mallepietjeswinkels" zijn volgens Dhr. Jeltes Directeur Märklin Nederland zo goed als verleden tijd. --
Heeft iemand dit artikel eigenlijk ook gelezen want iedereen reageerd op de melding van Sjef Hoenjet van 16 juli, staat er nog meer [on]zinnigs in?
Heeft iemand al een mail aan dhr. Jeltes gestuurd en om een reactie gevraagd?, of zou hij er niet op reageren?
Ach wat maakt het voor mij eigenlijk uit,
ik spoor niet meer,
Frederico
Zeg wie kan me helpen, ik heb 10 miljoen nodig om M* te redden, ik weet alleen niet of ik het kan terug betalen. Maar 15-25 % omzet verhoging per jaar is wel aan lokkelijk. :'( ik kan wel janken, sorry hoor.
dit is een grapje hoor :D
ik moet er maar over op houden, dit is al te veel aandacht voor M*....
-
Hallo Frederico,
De tekst staat in Koppeling 1881 van 12 juni 2009. Lijkt me niet verstandig om het artikel te kopieren, maar er zullen beslist meer medewerkers van de NS op dit forum aanwezig zijn die het kunnen bevestigen en eventueel aanvullen. Voor mij stond er niet veel (on)zinnigs meer in, behalve wat reeds vermeld is. Hooguit de kop van het artikel:
"Niks mallepietjes-winkel, Märklin is hip".
Je krijgt trouwens 5% korting op vertoon van dit artikel bij de Märklin Store in Utrecht. Dus ga ervan uit dat er bergen artikeltjes binnengekomen zijn daar. (y)
Met spoorse Groet, Sjef
-
Frederico, meneer Jeltes had het al anderhalf jaar of langer geleden over Malle Pietje-winkels. Dat hij het nu herhaalt, bevestigt mijn vermoeden dat hij het ook meent. Hij is vrij om op dit draadje te reageren maar ik denk niet dat hij nu ineens zijn mening gaat herzien.
-
;) Ik denk dat Meneer Jeltes zelf een "Mal" Pietje is ;D
Tino
-
Deze kwam ik tegen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MCH_1.jpg)
wel een leuke eigenlijk.
Prettige vakantie iedereen,
Frederico
-
@Ben,
polariseren tussen 2 en 3-railers hoef ik niet meer te doen.
De arogantie van Märklin en zijn vertegenwoordigers verdient een mep om de oren. Ik heb die poespas van Märklin vitrines bij mijn modelspoorzaak gezien en ik kan er niet koud of warm van worden. Wat ik wel belangrijk vindt is de kennis die aanwezig is bij de mensen in de winkel en die komt niet met de inrichting van een merk als Märklin.
Richard
-
Zaterdag eens naar Amsterdam geweest, daar zijn 2 echte "Mallepietjes" winkels.
1 daarvan had nog wel de winkelruimte om aan alle eisen te voldoen maar de 2de die we bezochten had daar toch echt te weinig ruimte voor.
Amsterdam heeft wel een Marklinstore maar die ligt ver buiten het "echte" Amsterdam (Amsterdam Zuid, tegen Amstelveen aan) (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Parnassusweg+203,+Amsterdam&sll=52.343703,4.868016&sspn=0.017881,0.054932&gl=nl&ie=UTF8&t=h&layer=c&cbll=52.342383,4.868196&panoid=AE54kn4g_6FxoBhuOHSlXQ&cbp=12,105.42,,0,16.18&ll=52.342497,4.868188&spn=0.008941,0.027466&z=16&iwloc=A) waar ook "gewone" mensen kunnen binnen wandelen.
-
Gaarme adressen doorgeven van die twee malle pietje winkels.
pinkf
-
En een M-store die op de beurs staat achter een houte marktkraam, waar de dozen staan opgestapeld, wat een zeer hoog Mallepietje-gehalte heeft, mag dat dan wel van??? ;D
-
Märklin zou bij de introductie van de M-store ook meteen een eind maken aan de beurshandel. De naam en het product moesten immers hoog in de hemel gebeiteld worden. Het lijkt er echter sterk op dat iedereen met een zak met geld nog steeds rechtsstreeks met Märklin zaken kan doen, en bij Märklin immiteren ze de welbekende bloedende neus. Maar je moet wel heel erg blind zijn om in Houten die stapels dozen over het hoofd te zien. Ik betwijfel echter of deze handelaren ook kennis van zaken hebben, dus ik ga ze nog niet als Malle Pietje bestempelen.
-
Ben ik dan hier één van de weinigen die zich absoluut niet stoort aan het "shop in shop" concept? Ik rij welliwaar anoloog tweerail maar vind het persoonlijk erg prettig om in een nette en overzichtelijke winkel te sneupen waarbij je niet hoeft te gissen naar de prijs. Eveneens mag ik ook graag op het internet of een beurs rondkijken. De term "Malle Pietje" wil ik niet gebruiken zoals het bedoeld is, echter zie ik wel eens "MP" winkels waar men bijvoorbeeld voor een tweedehands anologe Fleischmann citypendel meer dan 300 euro durven te vragen terwijl je hem bij een "shop in shop" nieuw in doos voor 159 kunt afrekenen... Om dan nog maar niet te spreken over 3 of meer dezelfde bouwdozen met verschillende prijzen... Of wagons met immense gaten in de bodem waar een niet zo handig persoon zijn rijtuigen heeft voorzien van binnenverlichting / gloeilampen, wat men vervolgens nog durft te verkopen... Nee, geef mij dan toch maar het "shop in shop" concept... Netjes, overzichtelijk, vriendelijk geprijst (zowel nieuw als tweedehands) en kundig personeel. Naar mijn inziens niets mis mee.
-
Er is ook helemaal niets tegen nette, overzichtelijke winkels. Waar het om gaat is de arrogantie waarmee een merk al het andere dan shop-in-shop tot "malle pietje winkel" degradeert.
Maar zoals al eerder opgemerkt; wij bepalen toch zelf waar we kopen dus men doet maar.....
-
M probeert al 4 jaar lang een eind te maken aan de handelspraktijken die je op beurzen tegen komt. t vervelende is alleen dat die voorraden via Duitse groothandelaren naar NL toekomt. En wie belevert die groothandelaren dan? Nu dat doen de eigen M vertegenwoordigers in Duitsland. En die vertegenwoordigers bepalen het grootste deel van de omzet bij m en dus zit je in een cirkeltje. Shop in shop in een modeverschijnsel (afgekeken van de oorspronkelijke Parfumerie afdelingen in de Franse warenhuizen) en gaat vanzelf weer een keer over.
-
Intussen hebben de shop-in-shop-winkeliers flink moeten investeren in vitrines en tapijt, maar de concurrentie van de beurzen blijft gewoon doorgaan. Zo gezien zijn de opmerkingen van meneer Jeltes [want daar ging dit draadje toch over ?] dubbel wrang.
-
Shop in shop is een legale manier om prijsafspraken te kunnen maken, daarom zijn er veel consumenten tegen.
+ hierdoor verdwijnen er veel verkooppunten vanwege de hoge inversteringen.
-
Van bovenstaande geloof ik niets. Veel fabrikanten, en dan heb ik het niet alleen over treintjes, willen hun producten op een bepaalde manier in de markt presenteren; imago. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant liever met een mooie vitrine dan met een stapel dozen op een wankele tafel in een slecht verlichte beurshal wil worden geassocieerd.
Een fabrikant is vrij om te leveren aan wie hij wil en kan daar voorwaarden aan verbinden. Wij, de klant, zijn vrij om iets te kopen. Of niet uiteraard. Stemmen met de voeten noemen we dat.
-
Ik kan me voorstellen dat een fabrikant liever met een mooie vitrine dan met een stapel dozen op een wankele tafel in een slecht verlichte beurshal wil worden geassocieerd.
De "Mallepietjes"winkeltjes waar ik geweest ben waren keurig verlicht met mooie schone (neutraal vormgegeven) vitrines.
Ik heb het dus niet over beurshandelaren (die er ook moeten zijn, hoe kom je anders aan de modellen die niet meer nieuw te verkrijgen zijn) maar over echte winkels.
-
Klopt, maar het gaat niet om mijn persoonlijke mening. Fabrikanten stellen regelmatig eisen aan de omgeving waarin hun product verkocht wordt. Dat geldt bijvoorbeeld voor fietsen, autos. De fabrikant zoekt een bepaalde uitstraling en wil dus winkels die 6 dagen in de week open zijn, een minimale oppervlakte en deskundig personeel. Voel je je daarbij thuis dan koop je het product en anders niet.
-
Er is in ieder geval al weer een shop-in-shop gesneuveld. De Groot in Amstelveen is er mee gestopt. Na jarenlang een goed modelspoorzaak te zijn geweest was het de laatste jaren een shop-in-shop welke bij de intertoys in was gestrokken. Nu helaas gestopt dus.
Tegenvallende verkoop was al jaren aan de gang en ik vermoed dat de schaal verkleining de afbreuk verder heeft versneld. Waar je vroeger langs een modelspoor winkel liep moest je door het speelgoed naar de tweede verdieping om iets van treintjes terug te zien.
-
Ik heb zelf niet de indruk dat de shop in shop formule die Märklin voorheeft de reden is dat de Groot in Amstelveen het niet heeft kunnen volhouden. Ik denk eerder aan een te dure locatie etc .....
Jeffrey
-
>>>
Shop in shop is een legale manier om prijsafspraken te kunnen maken, daarom zijn er veel consumenten tegen.
+ hierdoor verdwijnen er veel verkooppunten vanwege de hoge inversteringen.
<<<
prijsafspraken mogen vanwege europese regelgeving sowiso niet, met een shop-in-shop mag je wel legaal
een beperkt dealernetwerk opzetten (en dus bepaalde dealers die je niet bevallen niet leveren).
Dat levert dan wel weer wat vastere prijzen op. Zie bv appel winkels.
fred
-
Er is in ieder geval al weer een shop-in-shop gesneuveld. De Groot in Amstelveen is er mee gestopt.
JAMMER, niet alleen voor de Familie De Groot, maar ook voor de diverse modelbouwers...
Waar zijn de tijden van Het Treinenhuis, Merkelbach, Van Embden en De Groot gebleven?
Waar kunnen Amsterdammers nog terecht (behalve uiteraard hier in Den Haag/Rijswijk ;) )
Frans
-
Waar kunnen Amsterdammers nog terecht
Zochestraat, Pernassusweg..... of in Badhoevedorp naruutlijk
jeffrey
-
Oké, dus de Zocherstraat bestaat nog (y)
Maarre: Parnassusweg is toch M-shop?
Enne: Badhoevedorp is géén Amsterdam, maar Polder... ;) :-*
Ik geef toe, nu bewust tegen schenen te schoppen, maar mijn "punt" is hopelijk duidelijk: in Amsterdam is dus kennelijk nog maar één "echte" modelbouwzaak; door de Hoogmogenden van MäTrix ongetwijfeld gedisqualificeerd als "MP-winkeltje"...
Frans (ex-Merkelbach/Kalverstraat)
-
Wat heeft het failiet gaan van modelspoorzaak de Groot te maken met dit topic over de MP winkels? Niets tegen de firma zelf, ik betreur het ten zeerste dat er weer een modelspoorzaak is gesneuveld maar post dat dan alsjeblieft in een ander topic in plaats van deze oude koe weer uit de sloot te halen. Dit is olie op het vuur voor degenen die nu weer de pik op Märklin hebben en de term MP weer gaan gebruiken. Wie deze term gebruikt verliest wat mij betreft zijn geloofwaardigheid want MP is allang achterhaald.
Dus moderators, graag een slotje op dit topic (y)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Om slotjes vragen is altijd een beetje sneu. Het is relevanter dat het oud nieuws betreft.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4111.msg573496.html#msg573496 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4111.msg573496.html#msg573496)
-
jammer dat er zoveel zaken verdwijnen. Zonde van de Groot in Amstelveen,maar die had beter in winkelcentrum Groenhof kunnen blijven.OOk onder de intertoys in het WC Amstelveen was het goed en kon je er veel kopen.Na de change naar het nieuwe WC.........öm in de termen te blijven:" *** happens". Veel te hoge prijzen en wel een mooie inrichting.Persoonlijk heb ik liever een echte hobbiest(ala H&H in Gouda enz).Helaas slaat daar de zakelijkheid ook toe.
In Amsterdam ken ik nog het treinenhuis op de Bilderdijkstraat, en de HEMA's, V&D een klein zaakje in Osdorp, later verhuist naar oud west.Als ik nu door de stad loop is er weinig te zien.Zocherstraat is voor N beperkt, treinenhuis gaat ook voor 2e hands en verder is er een kleine collectie bij het Haarlemmermeerstation......
In mijn huidige woonplaats Almere is er niets meer.Eerst in Almere-haven een speelgoedzaak met treinen,later nog een in haven (ook bekend van Lelystad), maar nu is het kommer en kwel. Vaak ga ik naar Hilversum( MCH)Heerlijke zaak met opdrachten aan klein leveranciers en een echte liefhebber.....Of naar H&H in Gouda(laatste jaar heel weinig).
Door mijn werk kom ik vaak langs Hilden in Dld en daar zit Modelbau Kramm..de moeite waard
Laten we de beurzen en internet die we zelf gebruiken niet vergeten: dat veroorzaakt ook een deel van de malaise bij de winkels.
Groet,
Hans
-
het is zeker jammer dat het aanbod van winkels minder wordt.
waar ik woon is er nog maar een.
het is een eenmans zaak met voor mij een beperkt aanbod.
kom er toch nog wel alhoewel ik vaak naar arnhem ga.
die heeft meer keus,en een nog een betere service.
betrap me zelf erop dat ik ook steeds meer op internet kijk en shop :-\.
gr.theo
-
..... en schop.
gr.theo
;D
Dat zullen de winkels wel leuk vinden denk ik, dat je hun concurrent schopt.
Je bedoelt natuurlijk shop (zonder c).
-
zeker weten :-X
-
@Jan Wiebrand
Het mooie is dat ze zich ook altijd uit de tent laten lokken.
-
Wat heeft het failiet gaan van modelspoorzaak de Groot te maken met dit topic over de MP winkels? Niets tegen de firma zelf, ik betreur het ten zeerste dat er weer een modelspoorzaak is gesneuveld maar post dat dan alsjeblieft in een ander topic in plaats van deze oude koe weer uit de sloot te halen. Dit is olie op het vuur voor degenen die nu weer de pik op Märklin hebben en de term MP weer gaan gebruiken. Wie deze term gebruikt verliest wat mij betreft zijn geloofwaardigheid want MP is allang achterhaald.
Dus moderators, graag een slotje op dit topic (y)
Mvgr Jan Wiebrand
Jan hou nou eens op te roepen dat iedere keer als er hier op BNLS over Marklin gepraat wordt, dat het voer is voor mensen die Marklin niet zien zitten.
Ga even een paar topics lezen bij de buren, daar gaat men veel erger tekeer tegen Marklin dan hier...... (en die zijn nog pro Marklin ook)
Op het 3 rail forum valt mijn mond om de haverklap open van verbazing als het gaat over Marklin.
Juist omdat het daar het favoriete merk is. Als het daar dan wel kan, moet dat hier ook kunnen. Dus hoeft er niet met slotjes te worden gegooid.
-
Goedendag allen!
Waarom moeten Nederlanders altijd op elkaar in hakken? Men komt hier alleen omdat men dezelfde hobby heeft, en het zou niet uit moeten maken of men Gelijkstroom of Wisselstroom rijdt. Met in hakken op een merk of een persoon wordt niets bereikt, behalve een zeer kinderachtige en zieke sfeer. Voor zover ik het zie, en ik kom ook wel op het 3-rail forum, is het hier vele malen erger dan daar. Moderatoren zouden hier wat aan moeten doen. Echter, er wordt hier duidelijk alleen gekeken naar wie er in het straatje van het idee van de moderator past. Dit is op wel meer Nederlandse fora het geval, en mijns inziens is het een Nederlands verschijnsel om elkaar niet in de waarde te laten.
Een paar jaar geleden ben ik van dit forum vertrokken vanwege deze sfeer, Maar vandaag kreeg ik de behoefte om te reageren. Ik durf te zeggen dat zelfs op 4chan.org (Voor wie het niet kent, een troll-board) de sfeer volwassener is. Mensen gedraag je, en als je ongelijk krijgt van iemand, doe dan niet meteen alsof je wordt gedemoniseerd.
Met de groeten voor iedereen.
-
Ach gossie, anoniem je gal spuien is natuurlijk heel volwassen. :-*
De oppermoderator is trouwens dol op trollen, misschien is dat het. ;D
-
Een paar jaar geleden ben ik van dit forum vertrokken vanwege deze sfeer
Had je weg moeten blijven, scheelt ons ook weer geneuzel :)
Gr. Remco.
-
mijns inziens is het een Nederlands verschijnsel om elkaar niet in de waarde te laten.
U hebt nog meer goedkope vooroordelen? Komt u maar...
-
geneuzel daar zitten we niet op te wachten st.niklaus(anoniempje) >:(
-
Het in de waarde laten is inderdaad het probleem. Ik ken een aantal voorbeelden helaas op dit forum en ook op andere fora waar men op elkaar inhakt. Maar Nederlands verschijnsel? Nee, dat absoluut niet.
En sneu om te vragen naar slotjes? Misschien is het maar beter om ernaar te vragen om dit soort nodeloze discussies uit de weg te gaan.
dat het voer is voor mensen die Marklin niet zien zitten.
Laat ik even stellen dat het lang niet alleen over Märklin gaat, maar in dit geval wel. Ik vind het sowieso niet erg geloofwaardig als mensen met termen of anderszins gaan strooien.
Waar het mij in eerste instantie om ging was het feit dat dit topic werd gebruikt om het failliesement van een modelspoorzaak aan te kondigen niets met dit topic te maken had en dat we inmiddels nog verder afdwalen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
heb zelf als 2railler de nodige marklin wagons op mijn baan.
natuurlijk met gelijkstroom wielen.
en waarom=omdat ik ze mooi vindt.
gr.theo (y)
-
Ik ken een aantal voorbeelden helaas op dit forum en ook op andere fora waar men op elkaar inhakt.
Misschien dat het aan de draadjes ligt waar we komen, maar ik ken geen voorbeelden van op elkaar inhakken op dit forum... ???
-
"St.Niklaus"...
Is vroeg dit jaar ;D
-
we hoeven het toch niet altijd met elkaar eens te zijn toch.
als dat zo was dan zou het hier maar saai zijn.
in mijn ogen zijn we hier over geheel genomen wel lekker bezig.
gr.theo
-
En sneu om te vragen naar slotjes? Misschien is het maar beter om ernaar te vragen om dit soort nodeloze discussies uit de weg te gaan.
Laat ik even stellen dat het lang niet alleen over Märklin gaat, maar in dit geval wel. Ik vind het sowieso niet erg geloofwaardig als mensen met termen of anderszins gaan strooien.
Waar het mij in eerste instantie om ging was het feit dat dit topic werd gebruikt om het failliesement van een modelspoorzaak aan te kondigen niets met dit topic te maken had.
Mvgr Jan Wiebrand
Daar schijnt dus die meldknop voor te zijn.
-
Hakkuh is zo jaren 90.
(Waarom komen mijn berichtjes altijd bovenaan een pagina zodat ze nergens meer op slaan, en waarom brengt een zichzelf zo serieus nemend modelspoormerk zo'n debiele 1100 dubbelset uit.)
-
1) Geen idee
2) Omdat het verkoopt! Het gekke van veel van die uitgaves is dat er blijkbaar toch een markt voor is.
-
2) Je koopt een merk / imago / nostalgie. "Duitse degelijkheid, zoals 'vroeger'". Dat wil een select groepje liefhebbers en daar aim't Marklin (en tegenwoordig ook Fleischmann) op. Ik heb de advertentie voor me liggen en verbaas me er ook over. 450 euro voor 2 lokjes in een wijnkist. Het is te zot voor woorden...van een ander merk koop je dit voor minder dan de helft, maar goed...Ik koop op 'limited editon cd's met een exclusieve bonus dvd' waar er ook 150.000 van gedrukt worden.
Terugkomend over die Shop-In-Shop:Lekker herkenbaar ook als je in een vreemde stad bent op zoek naar DE winkel, maar elke Shop-In-Shop-zaak lijkt op elkaar met het zelfde assorti, net als elke winkelstraat tegenwoordig. Echt verrassend is het niet meer. Dan liever MCH, Houten of Marktplaats.
-
Hakkuh is zo jaren 90.
niets tegen hakkuh! :D
-
Waar het mij in eerste instantie om ging was het feit dat dit topic werd gebruikt om het failliesement van een modelspoorzaak aan te kondigen niets met dit topic te maken had en dat we inmiddels nog verder afdwalen.
Mvgr Jan Wiebrand
Ha Jan.
Nou je snapt gelukkig wel dat we hier niet aan hakken doen, en je laatste opmerking snap ik dan ook, maar had je beter inderdaad de meld moderator knop kunnen gebruiken. ;)
Anyway. Ik zie sinds de heropleving van deze draad geen enkele aanval op marklin.
Op de reactie van het dorp reageer ik niet eens, verspilde moeite.
-
Waarom moeten Nederlanders altijd op elkaar in hakken? Men komt hier alleen omdat men dezelfde hobby heeft, en het zou niet uit moeten maken of men Gelijkstroom of Wisselstroom rijdt. Met in hakken op een merk of een persoon wordt niets bereikt, behalve een zeer kinderachtige en zieke sfeer. Voor zover ik het zie, en ik kom ook wel op het 3-rail forum, is het hier vele malen erger dan daar. Moderatoren zouden hier wat aan moeten doen. Echter, er wordt hier duidelijk alleen gekeken naar wie er in het straatje van het idee van de moderator past. Dit is op wel meer Nederlandse fora het geval, en mijns inziens is het een Nederlands verschijnsel om elkaar niet in de waarde te laten.
Zonder voorbeelden is je post bijna waardeloos.Oeps, dat is demoniseren.
Een paar jaar geleden ben ik van dit forum vertrokken vanwege deze sfeer, Maar vandaag kreeg ik de behoefte om te reageren. Ik durf te zeggen dat zelfs op 4chan.org (Voor wie het niet kent, een troll-board) de sfeer volwassener is.
;D
(Waarom komen mijn berichtjes altijd bovenaan een pagina zodat ze nergens meer op slaan, en waarom brengt een zichzelf zo serieus nemend modelspoormerk zo'n debiele 1100 dubbelset uit.)
1) Zodat iedereen ze leest maar eigenlijk geen idee heeft waar je het over hebt. ;)
2) Wat is er mis mee, behalve de rare verpakking en de hoge prijs? Een set van een geel/blauwe en geel/grijze 1100 vind ik op zich niet erg vreemd.
-
http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/2584764/marklin-start-met-goedkopere-lijn.html
-
Die hadden we een week of 4 geleden al uitgekauwd.
-
Die hadden we een week of 4 geleden al uitgekauwd.
Oh sorry, heb express het draadje terug gelezen tot eind juli maar had het niet zien staan. :-X