Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 14:00:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 13:29:43
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03

Auteur Topic: Märklin verder zonder "Mallepietjes"winkeltjes?  (gelezen 36213 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re:Märklin verder zonder "Mallepietjes"winkeltjes?
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2009, 13:02:43 »
Hij kan beter Porsches gaan verkopen of Ferrari's, dan weet hij zeker dat hij mensen met forse budgetten en beperkte fantasie bedient.
Voor dat hij in M ging, verkocht hij kachels ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2009, 13:08:15 »
Zwaar off topic, maar Porsche bestaat nu ook nog dank zij een "olietante" uit het oosten die iets toestopte.

Maar in welke warenhuizen verkoopt Marklin dan ?

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 13:13:56 door Alexander »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2009, 13:09:36 »
Het is de arrogantie ten top, van een merk wat op sterven na dood is.
Het gehele shop in shop concept schrikt mij eerder af, dan dat ik mij daartoe aangetrokken voel. Het verrassings effect is er volledig af. Of ik nu een winkel in Lutjebroek, of in Hamburg binnenstap, overal zie ik hetzelfde, overal even kil en koud. Weg eigen inbreng van de ondernemer, die er zijn brood mee wil verdienen.
Modeltrein Express Vlaardingen is daar een mooi voorbeeld van, van mallepietjes winkel naar een kille en onpersoonlijke toko, zonder enige uitstraling, behalve dan die van kil, koud en onpersoonlijk.
Maar goed dat is mijn mening.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 16 July 2009, 13:26:23 »

Lidl   ::) ::) ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #19 Gepost op: 16 July 2009, 13:27:57 »
Ik denk dat met name de 'pre-digitale' generatie zich helemaal niet thuisvoelt in die kille, lichte ambiance. Dit is een creatieve hobby, mensen willen op hun gemakje snuffelen in onoverzichtelijke stapels, rekken waar je verrast nét dat ene ontbrekende stukje vindt en bakken waar wat te raden valt. Wat je nieuw koopt mag best netjes in de stelling staan, maar deze hobby is meer dan dozen schuiven in een onpersoonlijke omgeving. Ik kom niet in zulke shops: als ik me ergens niet op m'n gemak voel, of het idee heb constant in de gaten gehouden te worden, koop ik er niets.
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2009, 13:49:59 »
Kern van het gebruik van de term 'mallepietjeswinkel' voor een ruim gesorteerde modelspoorwinkel is hetzelfde als het geparachuteerde concept van exclusieve M* winkels; de zogenaamde 'professionalisering' van de modelspoorhobby. Lees; alles van één fabrikant waarin alles perfect op elkaar is afgestemd, naadloos en probleemloos past en op elkaar aansluit. Zeg maar een soort zelf uitbreidbare, tot achter de komma voorgekookte legpuzzel.........enz....
Gert, een magnifiek stukje proza. Ik had het niet mooier kunnen zeggen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #21 Gepost op: 16 July 2009, 14:08:20 »
Dank je Klaas, blijf proberen! ;D

Gamma bouwmarkt vóór 5/12
 ::) ::) ::)
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 14:10:17 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2009, 14:13:28 »
Er is overigens vraag naar zo'n totaalsysteem. Ieder zijn hobbybeleving. Ik denk dan ook niet dat die aanpak veel met de problemen bij Märklin te maken heeft.

Wat me stoort is dat die Jeltes het kennelijk nodig vindt mensen met een andere hobbybeleving te kleineren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2009, 14:44:02 »
Elke fabrikant en importeur heeft recht op zijn eigen mening lijkt me.

Ik vind de aanpak van meerdere partijen aangenaam: de 'mallepietjes' winkel aanpak bevalt mij prima en ook de vitrines van Märklin vind ik heel mooi en een duidelijke marktstrategie om een groter marktaandeel binnen te halen. Die laatste aanpak is professioneel.

Wat ik dan wel jammer vind is dat een fors aantal door mij bezochte modelspoorwinkels veroverd lijken te zijn door het Märklin concept, waardoor andere merken in de verdrukking komen. Daar wordt uiteindelijk wel een nieuwe balans gevonden en in de periode van het vinden van een balans zitten we nu. Dat is dus meer het probleem van de winkeliers dan van Märklin.

Feit is wel dat een modelspoorwinkel, gezien de prijzen, inmiddels een soort juwelierszaak is geworden en daar past het Märklin concept misschien wel meer bij.

Het belang van ons als modelspoorconsument is dat we de mogelijkheid houden om de door ons gewenste producten te kunnen kopen tegen een goede prijs. Als dat betekent dat de modelspoorwinkel een Märklin winkel wordt, dan hebben uiteindelijk vooral de winkels daar last van, want dat beperkt je klantenkring. De rest vindt de producten wel in de andere hobbywinkels, op modelspoorbeurzen en op Internet.

En als ik naar mezelf kijk, gaan mijn meeste uitgaven naar de Kleinserie fabrikanten en die leveren gewoon bijzondere producten aan een hele kleine markt, dus niet via de winkel. ;)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 15:00:56 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #24 Gepost op: 16 July 2009, 14:57:07 »
exclusieve M* winkels; de zogenaamde 'professionalisering' van de modelspoorhobby. Lees; alles van één fabrikant waarin alles perfect op elkaar is afgestemd, naadloos en probleemloos past en op elkaar aansluit. Zeg maar een soort zelf uitbreidbare, tot achter de komma voorgekookte legpuzzel.

Dat lijkt van een afstand bezien inderdaad M*'s doel te zijn, en dat betekent terug naar het stenen tijdperk van de jaren '60: elk merk had z'n eigen koppelingen, eigen stroomsysteem enz. om klanten aan het eigen merk vast te plakken door uitwisselen en combineren van modellen onmogelijk te maken. En dat wordt zelfmoord in slow motion, want als ik me niet heel erg vergis heeft de hobby een enorme vlucht genomen *nadat* al die technische barrieres werden afgebroken (bv. nem-koppelschachten).  Hetzelfde geldt denk ik ook commercieel: ik loop niet eens binnen in zo'n Store, dus kom ook niet op het idee om wel eens iets van M* te kopen. Ze zullen het heus nog wel een tijdje volhouden, maar worden door zich af te zonderen uiteindelijk het Lichtenstein van de modelspoorhobby.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 15:06:14 door janw »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 16 July 2009, 15:25:23 »
Wat ik dan wel jammer vind is dat een fors aantal door mij bezochte modelspoorwinkels veroverd lijken te zijn door het Märklin concept, waardoor andere merken in de verdrukking komen.
Dat is nou juist de strategie van Märklin. Ze eisen een zodanig prominente presentatie op dat de rest bijna onzichtbaar wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2009, 15:38:21 »
@JanW

Dat voorkoken van die legpuzzel kan natuurlijk ook op basis van de standaarden. Je ziet dat bijvoorbeeld heel duidelijk bij Linux. Er zijn distro's waarbij je alles zelf moet configureren, maar er zjn ook specifieke distro's die alles "voorkoken" en waar bij je als resultaat een direct werkend systeem hebt.

Erik

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2009, 17:01:52 »
@JanW zal wel @Gert moeten zijn  ;)

What's your point? Uiteraard zijn er standaarden; NEM enzo en het gaat niet om modelspoor vanaf niks. Er zijn maar weinig modelspoorders die hun eigen rails profileren uit staven nieuwzilver. Uiteraard kiezen we gewoon het railmateriaal wat ons om welke reden dan ook, het meest aanstaat. Het punt is nou juist dat M* de induk wekt werkelijk alles wil voorkoken en geen enkele afwijking toe wil staan. Daarnaast de andere merken in de schaduw zet.

Je mag ipv alleen het citaat ook wel het hele stuk lezen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2009, 17:10:44 »
Als H0= rijd ik alle merken door elkaar ook Marklin(wagons en hamo). Alleen zal ik nooit in een marklin-shop stappen omdat ik dan als consument gedwongen voel om alleen marklin te kopen en geen vergelijkende artikelen heb zoals in een supermarkt.

Marc
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 18:59:21 door Gouda »
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Daan!

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 16 July 2009, 17:36:35 »
Het zal mij een worst wezen hoe een winkel eruit ziet. de trein rijdt op mijn baan en niet in de winkel.
En ik weet van te voren waar ik voor kom in een zaak.