BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: spoorzeven op 25 June 2009, 22:02:11
-
Met de komst van een nieuwe, technisch modernere versie van de Roco NS1000 eind dit jaar leek het mij een leuk idee een draadje te starten over de NS1000 in het groot en op de modelbaan. Bij gebrek aan een model start ik met een foto van het origineel.
Loc 1010 op16 april 1980 bij de halte Liempde tussen Boxtel en Best op proefrit na onderhoud en schilderbeurt te Tilburg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img163.jpg)
-
dezelfde loc in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_03331.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_03331.jpg)
-
En nog een plaatje van het model in zijn geheel.
In dit geval als 1003.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_NS1003_blauw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_NS1003_blauw.jpg)
Grtz,
Ton
-
Wauw, mooie foto van de 1010! Foto lijkt wel nieuw.
Deze site is bekend neem ik aan? > http://www.eloc1000.nl/
-
Ik ben dol op plaatjes ;D.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/151102.jpg)
Utrechts archief
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/021.jpg)
De 1008 in 1:1 en in 1:87.
Zoek de verschillen en je weet wat mij nog te doen staat, wat betreft superen enzo.
Groet Stephan.
-
In schaal N
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guarniero_ns_1000_gr.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ths_guarniero_ns_1000_bl.jpg)
-
Vraagje over jaartallen etc:
1) Wanneer kwamen ze precies in dienst
2) Tot wanneer was de 1000 groen ?
3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst
4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden
Grtzz,
Karst
-
1 1948 en 1949
2 weet ik niet exact, ik vermoed dat de omschilderactie plaats had in 1952/53
3 tot 1952
4 jawel
PS
leuk fotootje naar je onderweg
-
Hey Frank,
Bedankt. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met mijn TP IIIa uitstapje ;) ;D
Vroeg me de datum namelijk af vanwege het feit dat de andere locs eerst in turqoise hebben rondgereden en daarna pas in berlijnsblauw. Leek me logisch, dat de 1000 vanaf die tijd ook naar berlijnsblauw zijn gegaan.
Overigens: Is berlijnsblauw te combineren met stoom ?
Grtzz,
Karst
-
Dat sowieso, in het 1000-boek staat een foto van de blauwe 1002 in 1954, stoom verdween in 1957.
-
Aha !
Fijn 8)
Dat betekent dus ook dat er grijze goederenwagens achter kunnen :P
Zo, nu maar eens denken hoe ik naar schakelbare sluitverlichting ook het bovenste sein van het omgekeerde L sein kan schakelen. De blauwe 100 zonder vignetten heeft dan een heerlijk ruim inzet gebied van ca 14 jaar :o ;D
En zo dus ook de 1100 blauw zonder A sein, de 1100 de 1200 etc. etc.
Grtzz en wederom bedankt,
Karst
P.S. Foto: heel fraai, precies wat ik bedoel, maar dan ca 20 jaar eerder ;)
-
Ja maar.....in jou mooie boeken die ik gekregen heb, staan jaartallen tot 1983...
Of hebben jullie het nu puur over personenvervoer ?
@Karst : Als het goed is, ik zeg, als het goed is, krijgt de lok L verlichting reeds mee.
-
Dat zou heel prettig zijn :D mooi L-Sein!
Gr. Remco.
-
Ik heb nog een foto gevonden met onderschrift
Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.
@Remco : Ja maar pin me er niet op vast he. ;)
-
Op 19-2-1982 trok een 1000 de laatste passagierstrein, de Bergland express.
Reisbureautreinen waren geen reguliere passagierstreinen maar vormden aan het eind van hun leven een welkome aanvulling op de goederentreinen waartoe de 1000'en al sinds 1952 waren veroordeeld. Er zijn nog wel wat interessante gezelschapsstreinen geweest:
Op 9 oktober 1976 organiseerde HOV een plan D-afscheidsrit waarbij de 1004 de trekkracht vormde. De samenstelling van de trein v.w.b. de rijtuigen komt exact overeen met de inhoud van de Roco startset 1100/plan D. Alleen de rijtuignummers* zullen verschild hebben.
De NVBS hield op 12 december 1981 een afscheidsrit t.g.v. de ophanden zijnde buitendienststelling van de E-loc serie 1000. Samenstelling: 1001+ 5 x plan N.
Over de andere inzet van de 1000 met reizigersmaterieel: de leegmaterieeltreinen tussen Heerlen en Maastricht, eveneens in de laatste levensjaren, hebben we het al eens gehad.
*Degene die alle Stibansbulletins bewaard heeft zal kunnen weergeven wat de exacte samenstelling met rijtuignummers is geweest. In een nummer, uitgegeven ergens tussen 1983-1986, staat een fraaie plaat van P.W. (wie anders?) waarop de 1004 met de trein te Ht langs het perron staat. Als ik het mij goed herinner was de samenstelling B+A+RD+B. Maar ja, het is al een jaar of 25 geleden dat ik die plaat gezien heb.
-
Nog een tip voor de 1000-rijders, in de jaren '60 was dit vaak de trekkracht voor de '4711-expres' oftewel de VAM trein naar Wijster. Blauwe 1000 + grijze VAM type 1 is dus ook een mogelijke combi...
-
@Mispoes, aha duidelijk, mag ie een suikerbieten trein trekken.
-
Vraagje over jaartallen etc:
1) Wanneer kwamen ze precies in dienst
2) Tot wanneer was de 1000 groen ?
3) Tot wanneer hebben ze personentreinen getrokken in de reguliere dienst
4) Latere foto's tonen vooral bietentreinen, ik neem aan dat ze ook voor 'normale' gemengde goederentreinen hebben gereden
Grtzz,
Karst
Karst,
In aanvulling op de antwoorden die Mispoes heeft gegeven:
1. De 1001 kwam als eerste in dienst op 26 april 1948; de officiële indienststelling van de laatste locs (1007-1010) was op 17 mei 1949.
2. De 1002 reed als eerste van de serie vanaf eind maart 1954 in het blauw.
3. Vanaf de winterdienst van 1952 (ingaande eind 1952) deed de serie 1000 dienst als goederentreinloc. Tot die tijd werd de serie ingezet als universeelloc.
4. De olieboot, VAM-treinen, ertstreinen, cokestreinen, bollenwagens, bietentreinen en gemengde goederentreinen.
(Bron: Elektrische locomotieven NS serie 1000, Henk Bouwman, Uitg. Uquilair, 1992)
Grtz,
Ton
-
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.
-
Mooi om te weten dat de blauwe 1000 er ook in N is, als ik af ga op de link van de foto is deze ooit door ths gemaakt?
Ik was al eens een zelfbouw op marktplaats tegen gekomen, dus ik wist wel dat er iets was wat er als basis voor te gebruiken is.
Gr, irvin
-
Misschien wel een interessante aanvulling op punt 2: alleen loc 1008 werd geleverd met de pantografen en handrails op het front, zoals de blauwe 1000'en ook rondreden. De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.
Bij deze de gevraagde correctie:
In hetzelfde boek dat ik eerder als bron vermeldde staat op blz 63 een foto van de 1008, genomen op 15 mei 1949. Daarop is de loc te zien in de uitvoering zoals afgeleverd: kaal front en originele pantografen type G87. Op blz 68 staat een foto van de 1008, genomen op 20 september 1950, waarop de loc nog steeds in die oorspronkelijke toestand te zien is.
De wijzigingen waar jij op doelt, werden pas in 1952 uitgevoerd.
Grtz,
Ton
-
@Ton en Quinzeelied,
In aanvulling:
De 1008 is de enige 1000 die in de groene kleur met de latere modificaties als de handrail op het front, maar ook een extra luik aan de zijkant van de bak heeft gereden. Daarom is de Roco 1000 in het groen alleen correct als 1008 en dan nog maar in een heel korte tijd. Alleen Philotrain heeft ook de 'kale' groene versie geleverd, die dus alle nummers gehad kan hebben.
Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.
Weer een leuk pimpproject :D
mvg,
Ivo
-
De 1001-1007 en 1009 en 1010 (kan zijn dat deze laatste 2 hetzelfde waren als de 1008, graag ene correctie) hadden een kaal front en zwitserse pantografen. Misschien wel interessant voor de zelfbouwer, de roco loc is immers de 1008.
Niet alleen dat, in levertoestand haden ze ook een zijpaneel minder.
Sla het boek over de 1000 er maar op na.
-
Bedankt voor de correctie en aanvulling, mij was bij het lezen van het boek (al weer bijna 10 jaar terug) alleen opgevallen dat de 1008 anders was. Maar ja je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P
-
Je bent jong en trekt soms wat snel conclusies... :P
Op mijn leeftijd heb ik dat ook...
-
Voor Frank:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS1000DenBosch_1.jpg)
1004 met trein 61003 te Den Bosch, afscheidsrit plan D, 29 oct. 1976. Rijtuignummers: 29-132, 87-112, 18-102, 29-147. Foto P.W. van de Vlist, Stibans Bulletin 1985-2.
-
Bedankt!
Samenstelling klopt: B+RD+A+B, is het niet geweldig? 8)
132 is een B uit de set!
-
Anderzijds kun je de handrail er makkelijk afhalen, gaten dichtplamuren en het luik wegfrezen. Ook nog andere pantograven, dan mag je de bak opnieuw groen spuiten en kan hij elk nummer krijgen en rondrijden eind jaren '40.
Weer een leuk pimpproject :D
Fred Haak heeft dit een paar jaar terug reeds beschreven in Railhobby: Oerversie NS 1006, notities rond de verbouw 2005/2/48
Peter
-
@chris: de 1000 trok o.a. bietentreinen omdat hij te schokkerig reed voor personenvervoer.
ivo
-
@Ivo
Moet je ook de lampen rond en groter maken ipv ovaal en te klein. Iemand enig idee of Roco dat nu goed gaat doen?
-
@Ivo
Moet je ook de lampen rond en groter maken ipv ovaal en te klein. Iemand enig idee of Roco dat nu goed gaat doen?
Hé, dat was mij nog niet eens opgevallen, maar ik zet het gelijk op het pimp lijstje; -lampgaten uitboren-
Groet Stephan.
-
Deze heb ik ooit ergens gekocht, zonder gegevens. Zo te zien een lege bietentrein.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/NS1000bietentrein.jpg)
-
Al dit moois is afkomstig uit Het Utrechts Archief:
Edit moderator: Mooi was het zeker, maar ge-upload naar BNLS is niet toegestaan:
Uit de disclaimer UA: "
Alle rechten voorbehouden
Gebruik van de teksten en afbeeldingen van deze website is uitsluitend toegestaan ten behoeve van eigen oefening, studie of gebruik zonder commercieel oogmerk, of ter toelichting bij het onderwijs, in alle gevallen met inachtneming van de wettelijke voorwaarden. Bij gebruik van afbeeldingen en teksten moet in alle gevallen de bron worden vermeld. Eventuele hyperlinks dienen bezoekers rechtstreeks te leiden naar de context, waarbinnen Het Utrechts Archief de content aanbiedt. Overneming, inframing, herpublicatie, bewerking of toevoeging zijn daarbij niet toegestaan.
Auteursrechten
Deze website is een publicatie van Het Utrechts Archief. Hierop zijn de Auteurswet 1912 en de Databankwet van toepassing. Alle rechten op de database, de metadata, de afbeeldingen en de teksten ("content") zijn voorbehouden aan Het Utrechts Archief en/of aan de overige rechthebbenden op de op de website opgenomen afbeeldingen en teksten. Verveelvoudiging van de content met het kennelijke oogmerk deze openbaar te maken of het anderszins commercieel exploiteren daarvan is niet toegestaan zonder toestemming van Het Utrechts Archief en de overige rechthebbenden.
Content dus verwijderd. Wil je de plaatyjes toch zien, dan gewoon ff naar het utrechts archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl);)
Groet,
Huibert van Noord
-
Eindhoven, Woenselzijde in 1969 (foto ooit ergens gekocht, heb verder geen gegevens):
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/NS1000MP_Ehv.jpg)
-
Nog wat 1:1 plaaatjes in afwachting van het model......
Dia's gemaakt te Willemsdorp, Dordrecht (1008 met halve stroomafnemers) en Lage Zwaluwe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img383.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img383.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img368.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img368.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img344.jpg)
-
Waar reden ze eigenlijk t laatste van hun bestaan merendeels mee?
Welk jaartal(en) kleven aan deze bovenstaande foto's?
Lijkt mij eind '70 begin '80?!
Greetz:Menno
-
Menno,
Ze hebben, zeker in de laatste jaren, eigenlijk allerlei goederentreinen in de buurt van Tilburg gereden (lekker dichtbij de werkplaats), d.w.z. tussen de Kijfhoek en Venlo. Dit kon van alles zijn, van container- tot buurtgoederentreintjes. Natuurlijk ook wel uitstapjes hier en daar, maar dat was hun hoofdwerkterrein.
Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15729.0.html en www.eloc1000.nl
groet, Carlo
En ja, gezien de gele cijfers op de nummerplaten zijn de foto's waarschijnlijk van de door jou genoemde periode.
-
En ja, gezien de gele cijfers op de nummerplaten zijn de foto's waarschijnlijk van de door jou genoemde periode.
Dia's heb ik gemaakt in 1979 om precies te zijn.
-
@ Carlo: Thnx voor de info.
Ach, en anders kan ik m altijd nog gebruiken als Museum lok van NSM ;D
Greetz:Menno
-
Nog een keer de 1008 met haar twee 'éénbenen' en een machinist die zich in het frontsein heeft vergist.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img467.jpg)
-
Een nadere bestudering van de dia levert mijn persoon in beeld op. Deze dia is dus gemaakt door mijn spoormaatje Albert. Ere wie ere toekomt.
-
Om straks goed te kunnen vergelijken: een zijflank van de 1000, te Utrecht Lunetten. Duidelijk is te zien dat het nummer op de nummerplaat met gele verf is overtrokken. Het enige geel dat ooit op de loc te zien was (en natuurlijk niet fraai).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img608_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img608_2.jpg)
-
Bij de Lunetten? Oew, da's leuk! Welke periode was dat?
groet, Carlo
-
Bij de Lunetten? Oew, da's leuk! Welke periode was dat?
groet, Carlo
Genomen op 14 maart 1980.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img615_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img615_1.jpg)
Nog een statieportret van de 1005.
-
Nog drie weken en het jaar is echt afgelopen. Met andere woorden: Gaat Roco ons nog blij maken voor de Kerst of wordt het toch 2010 aleer haar nieuwe NS 1000-model verschijnt?
mvg,
Gert
-
Volgens de Roco-website http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/Roco-Neuheiteninfo-12-2009.pdf (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/Roco-Neuheiteninfo-12-2009.pdf) (doorscrollen naar laatste pagina) wordt de 1000 deze maand uitgeleverd. Alleen nog geen foto van het nieuwe model, alleen de bekende grootbedrijfplaat uit de catalogus. Zoals je al schreef: nog drie weken te gaan (en anders wordt het 2010... ;D)
-
Bij de 'Neuheiten Dezember 2009' staat de loc niet vermeld (slechts één Duitse E-loc). Overigens viel mij nu pas op dat Roco ook bij de 1000 weer in de fout gaat: slechts twee koplampen. 'Betriebszustand 1970 Jahre' houdt toch echt een omgekeerde L in.........Het rijtje locs met vermijdbare fouten wordt zo wel steeds langer.
-
Roco is wel een van de weinige fabrikanten die zich redelijk tot goed aan de uitleveringstermijnen houdt. Ik denk dat die 1000 er wel komt dit jaar, anders echt uiterlijk begin januari.
-
Bij de 'Neuheiten Dezember 2009' staat de loc niet vermeld (slechts één Duitse E-loc). Overigens viel mij nu pas op dat Roco ook bij de 1000 weer in de fout gaat: slechts twee koplampen. 'Betriebszustand 1970 Jahre' houdt toch echt een omgekeerde L in.........Het rijtje locs met vermijdbare fouten wordt zo wel steeds langer.
Eerst zien, dan pas geloven...
-
Bij de 'Neuheiten Dezember 2009' staat de loc niet vermeld (slechts één Duitse E-loc).....
Dan heb je gekeken bij de tot nu toe uitgeleverde neuheiten.
-
@ Wijktrein: je hebt gelijk, maar ik ga af op de info die Roco zelf verstrekt. Hoop dat het anders uitpakt (ook al wordt het februari). Ik heb al een 1100 uit de set zonder de derde koplamp die wel op de afbeelding stond. En dat was mede een overweging om de set te kopen. Maar we gaan off topic, Dus er maar wat 1000-en tegenaan 'gooien':
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg___1000_parade.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg___1000_parade.jpg)
-
OOEEH, AAAAGH...... KWIJL!!!! Eens, heel lang geleden, in Tilburg, waren er eens zeven duizenden. En die blablabla...
-
Hallo
Hier het model. Ik heb gekozen voor lok nummer 1010.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Elok1010.jpg)
Ik hoop, dat het nieuwe model niet zoveel aanpassingen behoeft, zoals bij het eerste model uit 1989.
1 pantograven. Van de onderste stangen zijn de binnenste stangen verwijderd.
2 Nummerplaat. Van Plastic? No way, philotrain ge-etste nummerplaten heb ik erop zitten.
3 Frame geel achter de zijramen? Ik heb die mat zwart geverfd. Dat staat veel beter.
4 Machinisten cabine geel? Nee, ik heb hem grijs geverfd.
5 Voorwieltjes ontspoorden vaak. Oorzaak, te weinig vertikale speling.(Hee, waar was dat ook bij? Oja, de mDDM.) Schuin wegsnijden van het busje, waar het schroefje doorgaat.
Schuin, zodat het wieltje niet gaat dansen.
Groetjes
Wil
-
Er zouden slechts een paar aanpassingen zijn ;D
Greetz:Menno
-
Genomen op 14 maart 1980.
Ik zie dit nu pas, vandaar het late antwoord. Rond 1980 reden de 1000'en drie keer per week (althans, dat zouden ze moeten doen) los naar Maarssen om daar lege autowagons op te pikken (hadden Peugeots gebracht). Uit m'n hoofd dinsdag- en donderdagochtend en vrijdagmiddag. Ik heb maar twee keer gezien dat er een 1000 in Maarssen was.