BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: manuelspot op 19 April 2009, 23:07:18
-
Zo ze zijn naar het oosten gekomen. De Sprinters gaan de stopdienst tussen Enschede en Apeldoorn vervangen van de mat 64 die nu weg is. Wat ook wel weer jammer is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5697.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5697.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_5698.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_5698.jpg)
Het zouden eerst de tweetjes worden die naar het oosten moesten komen maar het zijn toch drietjes geworden. Is weer eens wat anders hier in twente ;D
Manuel
-
En daarmee wordt het er niet mooier van.
Die kleurtjes horen niet thuis op het spoor maar bij Bart Smit. :'(
-
Dan ben ik wel benieuwd wat hier in het zuiden onze oude vertrouwde Plan V komt vervangen :'( , zal wel de SGMm tweetjes zijn dan?
Jos.
-
Dan ben ik wel benieuwd wat hier in het zuiden onze oude vertrouwde Plan V komt vervangen :'( , zal wel de SGMm tweetjes zijn dan?
Jos.
Waarom zou men als ze in het oosten plan V´tjes vervangt dat ook meteen in het zuiden gaan doen ???
-
beste Thom.
Ik zeg ook niet dat ze die meteen gaan vervangen. ;)
Maar ooit over een niet al te lange tijd zullen ze toch vervanagen gaan worden, of we nu willen of niet. ;D ;D ;D
Jos.
-
Sprinter tweetjes zullen ook wel in Twente komen te rijden. Er zal wel een koppeling komen tussen de 7600 en de 7000 in Zutphen. En er zijn ook regelmatig tweetjes gezien in de 7600.
Zaterdag zijn er 2 stellen gekomen met trein 1719 en zondag met de 1723. Dus SGMm kan ook wel ingezet worden als IC :P
-
De Sprinters gaan de stopdienst tussen Enschede en Apeldoorn vervangen van de mat 64 die nu weg is. Wat ook wel weer jammer is.
Yep, daarom afgelopen zaterdag weer één van mijn fameuze foto-for-two excursies georganiseerd. Tijdens stralend weer de 805, 900 en 930 met de auto "achtervolgd". Begonnen tussen Enschede en Hengelo, toen westwaarts getrokken en halverwege Holten-Deventer vonden we het genoeg. Heerlijke dag gehad en lekker ouderwets met filmpjes de V's, de INT's en een ICM op de vrije baan gekiekt.
-
Ik had gisteren het geluk om in Plan V vervoerd te worden van Duivendrecht naar Hengelo als vervangend materieel van trein 147. De stellen waren de 930 + 475 + 471. Ze waren eerder op de dag al begonnen als 242 en zijn dus op de 147 gekeerd naar Bentheim. Het laatste ritje van de Twente Plan V's was trein 144 Bentheim - Schiphol.
-
Maar nu de SGM hier rijd is het dus ook geen stads gewestelijk materieel meer of wel? :p
Manuel
-
Als ze er ook nog eens een paar naar het noorden sturen is het nog beter dan die boemels die hier rondrijden
-
Yep, daarom afgelopen zaterdag weer één van mijn fameuze foto-for-two excursies georganiseerd. Tijdens stralend weer de 805, 900 en 930 met de auto "achtervolgd". Begonnen tussen Enschede en Hengelo, toen westwaarts getrokken en halverwege Holten-Deventer vonden we het genoeg. Heerlijke dag gehad en lekker ouderwets met filmpjes de V's, de INT's en een ICM op de vrije baan gekiekt.
Die foto's zien op 18 april 2034? :)
-
Waar in het Noorden? De Buffels op de stoptreindienst Gn-Zl gaan er waarschijnlijk ook uit, in de loop van dit jaar. Maar een Sprinter zit niet bepaald beter hoor, dat je het maar alvast weet...
En in Limburg? Tsja, zal ooit wel SLT komen verwacht ik.
-
Yep, daarom afgelopen zaterdag weer één van mijn fameuze foto-for-two excursies georganiseerd. Tijdens stralend weer de 805, 900 en 930 met de auto "achtervolgd". Begonnen tussen Enschede en Hengelo, toen westwaarts getrokken en halverwege Holten-Deventer vonden we het genoeg. Heerlijke dag gehad en lekker ouderwets met filmpjes de V's, de INT's en een ICM op de vrije baan gekiekt.
bewaar de foto,s maar goed poezemans ;D, voor over 10 jaar......draadje: 20 toen, alhier op het forum.
eric
-
Waar in het Noorden? De Buffels op de stoptreindienst Gn-Zl gaan er waarschijnlijk ook uit, in de loop van dit jaar.
In verschillende media in Noord-Nederland is de nieuwe dienstrageling van NS echt een hype. Vooral de veranderingen op de lijn Groningen - Zwolle houden de gemoederen bezig. Beilen, Hoogeveen en Meppel vinden het maar nix dat de intercity naar Schiphol strax niet meer stopt op deze stations. De nieuwe dienstregeling vanuit Groningen bestaat dan uit vier treinen per uur. Namelijke een intercity naar Schiphol (stopt alleen te Assen, Zwolle, ...) en een intercity naar Den Haag / Rotterdam (stopt alleen te Assen, Zwolle, ...). Daarnaast komen er dan twee stoptreinen naar Zwolle per uur. Volgens de NS (volgens de regionale media) worden die vanaf de nieuwe dienstregeling gereden met sprinters. Wat er op de lijn Zwolle - Leeuwarden gaat rijden qua treinen per uur en welk materieel is wat onduidelijker.
Samenvattend: De sprinters komen dus (zeer waarschijnlijk) ook naar het Noorden.
Maurice
-
Samenvattend: De sprinters komen dus (zeer waarschijnlijk) ook naar het Noorden.
Laat ze ook maar naar emmen-zwolle komen, want die bakkan die hier rond rijden, het zou verboden moeten worden... vorige week reed er nog een koploper en IRM.
Peter H
-
Zeg je nou dat je de koplopers en IRM wilt verbieden?
-
Zeg je nou dat je de koplopers en IRM wilt verbieden?
Dat neem ik aan toch niet... Zeker de gerenoveerde koploper en ook de IRM zijn toch wel fijne treinen!
De lijn Emmen - Zwolle is overigens toch een wat ander verhaal... Dit is even afwachten qua materieel in verband met de komende aanbesteding van deze lijn. Het is namelijk helemaal niet zeker of de NS deze lijn wel (wil of) zal behouden. Als er een andere maatschappij gaat rijden (Arriva, Veolia, Syntus...) zal er hoogstwaarschijnlijk wel ander materieel komen. Mocht de NS toch op deze lijn blijven rijden, dan lijken mij - persoonlijk - de sprinters ook wel erg leuk en geschikt materieel voor deze lijn.
Maurice
-
ik weet het niet maar volgens mij kunnen de sprinters maar max 125 km/h,Zwolle-mariënberg is voor 140 km/h en Mariënberg-Emmen 130km/h, dus de sprinters zijn ongeschikt voor de spoorlijn Emmen-Zwolle.En bij de eventuele aanbesteding moet er nieuw materieel komen.
ps Vorige week de 4224 en 9561 en 444 op de lijn.
mvgr Evert Masselink
-
Sprinters trekken sneller op dan plan V. Op Somda werd gemeld dat Sprinters de rijtijden kunnen halen.
-
Ik bedoelde dat die treinen er afgelopen weer reden, net zoals Evert het al meld.
Peter H
-
Sprinters trekken sneller op dan plan V. Op Somda werd gemeld dat Sprinters de rijtijden kunnen halen.
Sprinters zijn erg snel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0212.jpg) (http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/Overhandiging_eerste_sprinter_twee_aan_NS.htm)
Zie hier maar een vergelijking.
Manuel
-
Sprinters trekken sneller op dan plan V. Op Somda werd gemeld dat Sprinters de rijtijden kunnen halen.
Omdat de snelheden in Twente niet boven de 130 kilometer per uur uit komen. Dus je merkt niet veel van het feit dat je wat topsnelheid inlevert tegenover sneller optrekken.
-
Wij hebben de Koplopers hier en af en toe een Verdwaalde DD-AR of een IVRM of VIRM.
T zou wel eens lachen zijn om een Sprinter hier te zien karren!!
Al was het alleen maar es een slagje 2951 dienst bijv.
Greetz:Menno
-
Omdat de snelheden in Twente niet boven de 130 kilometer per uur uit komen. Dus je merkt niet veel van het feit dat je wat topsnelheid inlevert tegenover sneller optrekken.
Ik had het dan ook over de lijn Zwolle - Emmen. ;)
-
Vandaag, 21 april, reed er tussen de sprinters door ook nog een stel mat'64 (2 tweetjes), helemaal zonder kan dus nog niet...
Groeten,
Frank
-
Samenvattend: De sprinters komen dus (zeer waarschijnlijk) ook naar het Noorden.
Waarbij NS wellicht met "Sprinter" niet de trein maar de nieuwe 'merknaam' voor stoptreinen nieuwe stijl bedoelt... Het zijn tegenwoordig allemaal "Sprinters"... :-X
mvg Tinussie.
-
Vandaag, 21 april, reed er tussen de sprinters door ook nog een stel mat'64 (2 tweetjes), helemaal zonder kan dus nog niet...
Groeten,
Frank
Klopt ze hebben twee stellen mat 64 als reserve gehouden.
Manuel
-
Ik had gisteren het geluk om in Plan V vervoerd te worden van Duivendrecht naar Hengelo als vervangend materieel van trein 147. De stellen waren de 930 + 475 + 471. Ze waren eerder op de dag al begonnen als 242 en zijn dus op de 147 gekeerd naar Bentheim. Het laatste ritje van de Twente Plan V's was trein 144 Bentheim - Schiphol.
Ik geloof dat, als ik per plan V van Duivendrecht naar Hengelo vervoerd zou worden i.p.v. de obligate INT, het ging zeggen en mijn geld terug wou...
@Perisoreus infaustus: Evenwel heb je toch iets bijzonders meegmaakt. Zijn de plan V's ook daadwerkelijk doorgereden naar Bad Bentheim, of zijn ze te Hgl gekeerd op tr. 146? Materieel '64 kwam wel vaker naar Bh zoals op 20 april 1997:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img152_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img152_1.jpg)
879+814+458 komen als tr. 2345 Bad Bentheim binnen alwaar op de echte IR 2345 kan worden overgestapt (rechts).
Een paar uur later is plan T 514 bij de ingraving te Oldenzaal op weg naar Bh als vervangende trein 2347. Een dolle boel die zondag...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img153.jpg)
Jammer alleen dat een spuitbusgestoorde zich niet kon inhouden...
-
Ik geloof dat, als ik per plan V van Duivendrecht naar Hengelo vervoerd zou worden i.p.v. de obligate INT, het ging zeggen en mijn geld terug wou...
@Perisoreus infaustus: Evenwel heb je toch iets bijzonders meegmaakt. Zijn de plan V's ook daadwerkelijk doorgereden naar Bad Bentheim, of zijn ze te Hgl gekeerd op tr. 146?
Geld terug vragen? Nee, lekker genieten van oerdegelijk materieel. De treinstellen zijn ook daadwerkelijk doorgereden naar Bentheim en daar gekeerd op trein 144 naar Schiphol.
-
Ik geloof dat, als ik per plan V van Duivendrecht naar Hengelo vervoerd zou worden i.p.v. de obligate INT, het ging zeggen en mijn geld terug wou...
Ik zit in niks liever dan een Plan V.
Jos.
-
Op 22 april reed er nog steeds een setje Plan V in het oosten nl de 927 en 805, maar ook sprinters kon je goed horen... :o http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3466238883/
-
Het is zover. Sprinter in het oosten.
En daar zijn ze in het Westen van het land best blij mee. Deze immer lawaai makende stellen met hun Spartaanse zig-zagende rijeigenschappen zijn ze daar liever kwijt dan rijk !!
-
@Floris
Vrezen noemen we dat ;D dat grond aanstampen ;)
-
Roestrijden toch?
-
En daar zijn ze in het Westen van het land best blij mee. Deze immer lawaai makende stellen met hun Spartaanse zig-zagende rijeigenschappen zijn ze daar liever kwijt dan rijk !!
Spreek voor jezelf maar deze Zoetermeerder mist de vriendelijke zoemende tweetjes die letterlijk een rondje rond mijn huis waggelden nog dagelijks. Lightrail, Regiocitadis, SLT... pffff, ik word te oud voor die nieuwerwetse rotzooi zonder karakter. Woonde ik maar in het oosten ;)
-
Snap niet waarom mensen altijd zo tegen vernieuwing zijn. Tuurlijk heeft plan V karakter, maar SLT heeft dat over 50 jaar ook (duhhh)
-
Snap niet waarom mensen altijd zo tegen vernieuwing zijn. Tuurlijk heeft plan V karakter, maar SLT heeft dat over 50 jaar ook (duhhh)
Hmmm een Sprinter heeft nog steeds voor mij niet het karakter dat een Plan V heeft... terwijl sommige V's nieuwer zijn dan de eerste serie Sprinters. Sommige treinen zijn gewoon een instant classic, ICM is zo iets, gewoon tijdloos. Vrijwel al het overige materieel waar NSR nu mee rijd is vrij fantasieloos ontworpen / gestyled.
En het valt te betwijfelen of deze vernieuwing ook echt een verbetering is. Benieuwd of hier door NSR nog een onderzoek over word gedaan over X maanden door de trajectmanager oid.
-
Sommige plan V's mogen dan wel jonger zijn. Het ontwerp is wel ouder. Het grote minpunt van de sprinter formule is het aantal staanplaatsen. Maar een gelijkvloerse instap en schermen zijn zeker verbeteringen.
-
Snap niet waarom mensen altijd zo tegen vernieuwing zijn. Tuurlijk heeft plan V karakter, maar SLT heeft dat over 50 jaar ook (duhhh)
Dit hoort blijkbaar bij het ouder worden, het verbaast me zelf ook. Alles van vroeger gaat steeds meer betekenen. Vijfentwintig jaar geleden liep ik over van enthousiasme toen de toch karaktervolle hondekoppen door gloednieuwe glimmende ICM-1 stellen werden verdreven, ieder nieuw afgeleverd ICM-stel was destijds reden voor een tractatie op school ;)
Maar ik heb zo het gevoel dat ik inmiddels zwaar off-topic aan het zwetsen ben, dus laten we maar weer terug gaan naar de inzet van het SGMm in het Oosten.
-
Hmmm een Sprinter heeft nog steeds voor mij niet het karakter dat een Plan V heeft... terwijl sommige V's nieuwer zijn dan de eerste serie Sprinters. Sommige treinen zijn gewoon een instant classic, ICM is zo iets, gewoon tijdloos. Vrijwel al het overige materieel waar NSR nu mee rijd is vrij fantasieloos ontworpen / gestyled.
Mwoa, ben ik niet helemaal met je eens, SM90, DM90 en (DD)(V)IRM zijn wel typisch nederlandse ontwerpen met die knik in de zijwand. Hij is iets sterker dan bij ICM/ICR maar ook daar zat al een knik in. LINT en SLT zijn standaard producten, waar al dan niet een ander neusje op is gezet. Dat zie je wel bij het ontwerp terug.
En misschien zijn SM90, DM90 en VIRM niet zo'n instant klassieker als de koploper, dat klopt, maar helemaal fantasieloos zijn ze ook weer niet ontworpen.
Overigens mis ik het plan V wel, een sprinter reist lang niet zo fijn.
-
SLT... pffff, ik word te oud voor die nieuwerwetse rotzooi zonder karakter.
Dat vond ik 25 jaar geleden van de Sprinter...
Woonde ik maar in het oosten ;)
Dat heb je 25 jaar geleden vast ook al gezegd vanwege het rood. ;)
Even een paar plaatjes van afgelopen zaterdag met de drie hoofdrolspelers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img156.jpg)
805 (tr. 7036) nadert Hengelo vanuit Enschede.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img155_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img155_1.jpg)
930 rijdt Borne binnen als trein 7027.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img154.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img154.jpg)
900 (trein 7031) tussen Rijssen en Wierden.