BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: amber op 29 October 2006, 13:33:47
-
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een vrij eenvoudige baan. Kort gezegd is het een ovaal met een eenvoudig schaduwstation (2 sporen per rijkant) en een eenvoudig station (zelfde als schaduwstation). De rails is van minitrix wat de schaal ook N maakt. Op dit moment heb ik geen enkele beveiliging op mijn baan (van de 6 locs rijden er nog maar 2) en zit ik te twijfele welke ik wil gebruiken. De baan is nu eenvoudig en klein, maar als ik over enkele jaren (planning isongeveer 6-8 jaar) groter ga wonen, wil ik een grotere baan gaan maken.
De baan zoals ik m nu heb zou je eventueel analoog kunnen beveiligen. De grotere baan voor over een aantal jaar waarschijnlijk niet. Ik zit er dus over na te denken over te gaan op digitaal. Maar daar heb ik dus totaal geen verstand van. Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?
-
36 keer gelezen, niemand die reageert...Niemand die een beetje verstand heeft van digitaal rijden? :(
-
Even wat antwoorden:
Elke loc is digitaal te maken, hooguit moet er (in uiterste gevallen) iets gedaan worden aan de motor
Je kan tot zekere zin dingen door elkaar gebruiken. Je hebt grofweg 2 systemen, DCC en MM. Je hebt een basis, daarmee stuur je de treinen aan. Die kan je dan weer koppelen aan je computer (niet altijd). Wissels, ontkoppelrais en evt. ook seinen worden aangestuurd via hetzelfde systeem. Die kan je dus vrij wisselen tussen merken (afhankelijk van je systeem). Digitale beveiliging is echt goed mogelijk als je de computer erbij gebruikt. Die detecteerd treinen vervolgens. Koploper is een goed voorbeeld.
Digitaal heeft veel pluspunten ten opzichte van analoog. Nadeel is de prijs van het systeem, zeker een kleine baan is relatief duur om te digitaliseren. De basis is namelijk vrij duur. Toch geeft het je treinen meer mogelijkheden en ook een beter rijgedrag is een enorme verbetering.
Het is puur de afweging of je het waard vind. Als je later een grotere baan van plan bent te maken is het zeker verstandig digitaal te overwegen. Er zijn vele alternatieven. Kijk zelf momenteel naar Daisy van Uhlenbrock(heb zelf dus nog geen digitaal) Daarbij kan je in eerste instantie je baan analoog aansturen (puls gestuurd, dus wel met een verbetering van rijgedrag). Vervolgens kun je loc's digitaal gaan maken (ook niet de goedkoopste hobby) en dan 'langzaam' de overgang maken. Je kunt dan ook nog analoge treintjes laten rijden.
Maar dit is voor mij persoonlijk waarschijnlijk een goede oplossing, dus dat betekend niet dat dat voor jou het goede is. Moet nu naar school, maar zal binnenkort nog wel wat links geven om je een beetje op weg te helpen.
-
Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen
Nee, digitaal rijden kan prima zonder pc.
Wil je geautomatiseerd treinverkeer hebben, voor het gemak gezegd treinverkeer waar je relatief gezien weinig invloed op hebt, dan moet je via de pc gaan rijden.
Tevens zit je dan aan een brok extra aparatuur om dat voor elkaar te krijgen.
mvg,
Sander
-
Hoi,
Er is imo een duidelijk verschil tussen digitaal rijden en computergestuurd rijden.
Digitaal rijden gaat over de manier waarop de straaom op de baan gezet wordt en de manier waarop de loks en eventueel wissels+seinen aangestuurd worden. Dat staat verder los van de beveiliging. Voordelen van digitaal rijden zijn oa. dat de snelheid en richting per lok geregeld wordt ipv per baanvak, dat extra functie mogelijk zijn (licht dat knippert) en dat er een hogere spanning op de baan staat wat de stroomafname ten goede komt.
De prijs is afhankelijk van de gewenste functionaliteit maar hoeft niet heel hoog te zijn als je alleen je loks wilt besturen (ongeveer 30 euro per lok + centrale. Een multimaus hoeft ook niet zo heel veel te kosten)
Dat zegt dus nog niets over de beveiliging.
Computergestuurd rijden wordt meestal in combinatie met een digitaal systeem uitgevoerd en betekend dat je (met heel veel extra componenten) de hele baan automatisch laat rijden, inclusief beveiliging. De kosten nemen dan wel hard toe!
Afhankelijk van de mate van beveiliging die je wilt kan dat dus een optie zijn.
Ik ben zelf heel blij met het digitaal aansturen van de loks, maar het aanleggen van een computergestuurd systeem zie ik niet zitten (te veel electronica en te weinig lol imo).
Anderen zullen aan moeten geven of er veel verschil in complexiteit is tussen analoog en digitaal beveiligen. Het leek mij allebei te ingewikkeld voor een klein zijlijntje met 2 stationnetjes.
Groet,
Tjalling
-
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een vrij eenvoudige baan. Kort gezegd is het een ovaal met een eenvoudig schaduwstation (2 sporen per rijkant) en een eenvoudig station (zelfde als schaduwstation). De rails is van minitrix wat de schaal ook N maakt. Op dit moment heb ik geen enkele beveiliging op mijn baan (van de 6 locs rijden er nog maar 2) en zit ik te twijfele welke ik wil gebruiken. De baan is nu eenvoudig en klein, maar als ik over enkele jaren (planning isongeveer 6-8 jaar) groter ga wonen, wil ik een grotere baan gaan maken.
De baan zoals ik m nu heb zou je eventueel analoog kunnen beveiligen. De grotere baan voor over een aantal jaar waarschijnlijk niet. Ik zit er dus over na te denken over te gaan op digitaal. Maar daar heb ik dus totaal geen verstand van. Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?
Je hebt minitrix kijk gewoon eens op de site van Trix nederland wat zij zeggen over digitaal rijden. Voor jou is dat gewoon DCC. Lokjes kunnen in principe omgebouwd worden dat kan je misschien zelf anders laten doen door een handelaar bij jou in de buurt. Ik zelf laat het ook altijd doen. Kost mij 20 to 25 euro. Naast de prijs van de decoder.
-
ik ben toen ik begon met een klein baantje ook gelijk digitaal begonnen . het is duur dat geef ik toe maar als je eenmaal de begin kosten heb gehad dan valt het allemaal nog wel mee v ind ik. als jij later een grote baan digitaal wil bedienen zou ik nu al met digitaal beginnen. zeker omdat je het nu nog erg overzichtelijk hebt.
groetjes Richard
-
Als ik jou was zou ik voor de Roco Multimaus gaan zon digitale startset 130 a 160 euro verschilt per zaak...als je andere rails gebruikt verkoop je de railsen die erin zit waarde circa 60 euro dan heb je voor een hele mooie prijs 1 digitale lok 2 rijtuigen en een multimaus compleet
zelf heb ik dat ook gedaan heb voor 89 euro 2 muizen compleet 4 rijtuigen
1 decoder ( uit zon lok gehaald ) en 1 BR 110 lok digitaal
Dusja dan is digitaal niet duur...uiteindelijk mij mening vindt ik digitaal goedkoper want je krijgt veel meer mogelijkheden...alleen als je met een IB wilt gaan rijden dan is het wel weer duur...het is maar net wat je wil..
-
dat er een hogere spanning op de baan staat wat de stroomafname ten goede komt.
Dit is geheel niet correct.
Stroomafname geschiet door blanke (dus niet vervuilde) contacten ongeacht of er een hoge of lage spanning op de rails staat.
...alleen als je met een IB wilt gaan rijden dan is het wel weer duur...het is maar net wat je wil..
De IB in vergelijking met een multiemaus/locmause is geen goede vergelijking. Er zit nog een technische kant aan.
Je kunt dus niet zeggen dat als je met de IB rijdt dat dat perse duur is.
mvg,
Sander
-
Dit is geheel niet correct.
Sander
Geheel niet of niet geheel ????
Als ik analoog langzaam rij staat er (gelijkstroom) een paar volt op de baan, waardoor er een grotere contactonzekerheid ontstaat dan bij digitaal, waar zelfs bij de laagste snelheid (Analoog bijna niet mogelijk !!) nog altijd 16 tot 24 volt op de baan staat, afhankelijk van het systeem.
Ik heb het niet over analoge systemen, waar gepulseerde spanningen op de baan staan. Daarin is al lang bewezen, dat er ook heel fijn langzaam gereden kan worden. Maar die werken vaak ook met een hoge spanning !!
Hoe hoger de spanning op de baan, hoe kleiner de kans op contactproblemen. Maar wel blijven schoonhouden, vuil blijft vuil.
Overigens heb ik afgelopen weekend de Multimaus getest. Ten opzichte van de Muis 2 of 3 is het natuurlijk een gelikt ding, maar in zijn werkelijke prestaties is er bijzonder weinig verbeterd/veranderd. Een vergelijk met Uhlenbrock of elk ander volledig systeem is volstrekt onmogelijk, want die mogelijkheden zitten er sowieso niet in.
Jammer, want hij leek misschien een vervanger voor op een digitale modulebaan, maar daar is hij compleet voor afgekeurd. Niet omdat hij niet goed zou zijn, maar hij is in het gebruik veel te eenvoudig gehouden. De verwachting was dus te hoog gespannen. Helaas blijft het nu bij de Lenz-regelaars, die ik persoonlijk vreselijke krengen vind. (snelheidsregeling, maar 2 lok's in geheugen).
Maar ja, ik ben Zimo gewend.......
Maarten.
-
Wat is het beste systeem?
Kan je elke trein ombouwen tot digitaal?
Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast?
Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden?
En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren?
Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen?
Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen?
Wie o wie kan/wil me helpen?
Het beste systeem bestaat niet. Keuze maken.
In principe kan elke trein gedigitaliseerd worden.
Decoders: diverse merken voor 1 systeem kan. Randapparatuur hangt ervan af, maar zelfs al zou het theoretisch werken met een ander merk levert het in de praktijk vaak grote problemen op.
Elke lok kan onafhankelijk een snelheid en een richting hebben.
Je kunt zonder probleem van binnenbaan naar buitenbaan, zelfs zonder isolaties. Ik ga er dan wel van uit dat er geen keerlus in zit.
Nee, niet hetzelfde.
Beveiliging is een verhaal apart, kan analoog (aan/uit) maar tegenwoordig ook op een soort gemengde manier. Digitaal beveiligen vereist een behoorlijke ervaring en inzicht, maar is over het algemeen vrij prijzig. Voorlopig eerst rijden, dan beveiligen (analoog of gemengd) en veel ervaring opdoen. Maar wel voordat je later grote uitgaven gaat doen aan beveiligen de keuzes maken.
Voorlopig genoeg hulp ? Vragen staat vrij, dus: wat wordt de volgende vraag ???
Overigens vind ik digitaal veel goedkoper dan analoog.
Maarten.
-
Mwa daar heb je wel gelijk in dat je de multimaus niet kan verglijken met een IB of TC...Maar toch vindt ik dit ding goedkoop en bied veel mogelijkheden...koop maar eens een krachtige analoog travo van 30 VA of meer dan ben je vaak net zo duur uit...
De meeste mensen die digitaal rijden ( meerderdeels simpel digitaal oa Piko Lokmause enzo ) rijden toch op een soort manier van analoog wat ik spelen noem vindt ik zelf altijd het leukste dan volledig automatisch dan is het geen hol meer aan...maar das mijn mening
-
Voor jou is dat gewoon DCC.
Mwa daar heb je wel gelijk in dat je de multimaus niet kan verglijken met een IB of TC...
Leuk hoor, al die technische jargontermen, maar ik als volledig digibeet snap eigenlijk niet echt wat jullie hier nu mee bedoelen. Ik weet eigenlijk nog net hoe je de rails aansluit ;)
De rails is minitrix, de locs zijn van alles wat: minitrix, fleischmann en zelfs een stoomloc van Graham Farish (flying scotsman). Kan je dan alsnog het beste voor minitrix digitaal kiezen?
De enige "eisen" die ik er aan stel:
* de treinen afhankelijk van elkaar op verschillende snelheden kunnen laten rijden.
* geen isolatie nodig tussen binnen en buitenbaan.
* een soort bloksysteembeveiliging. Dus dat er geen 2 treinen op elkaar kunnen botsen. En het langzaam optrekken en afremmen natuurlijk.
* de enige eis m.b.t. de functie van de treinen is de verlichting. D.w.z. wisselende front en sluitverlichting en lichten die blijven branden als de trein stil staat. En het liefste op 1 sterkte (ipv wisselend zoals bij analoog). Meer functies heb je in N sppor niet, tenzij je een dummy hebt (zover ik weet dan :))
Hmmmzzz....dat zijn, achteraf gezien, best veel "eisen". Welk systeem kan je hiervoor het beste gebruiken en is, ook voor een digibeet als ik, te hanteren en te installeren? Is het raadzaam eerst de spullen bij elkaar te sparen/kopen of kan je het stapsgewijs aansluiten en langzaam analoog ombouwen tot digitaal? En wat moet je zoals op de baan zelf aansluiten? Wat zijn bv je "contacten"? (bij analoge beveiliging zijn dat over het algemeen reedcontacten)
Zo, dat was dan weer mijn reactie. Succes ;)
-
Als ik je eisen zo bekijk is Dynamo ook een heel goede mogelijkheid voor jou.
mvg,
Sander
-
Als ik je eisen zo bekijk is Dynamo ook een heel goede mogelijkheid voor jou.
Dynamo zit op je fiets ;D :P
Voor de universele opbouw zijn er verder echter nauwelijks beperkingen en is het geschikt voor vrijwel elke 2-rail gelijkstroom modelspoorbaan van een willekeurig merk in elke schaal (waaronder H0, H0e, N en Z). Met name in de laatste 2 genoemde schalen is het ontbreken van de noodzaak in elke loc een decoder in te bouwen een duidelijk voordeel.
Voor meer informatie over Dinamo:
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
mvg,
Matthijs
-
Ben zelf ook N-rijder en zat met het probleem analoog of toch naar digtaal overstappen.
Moet de baan geheel nieuw opbouwen.
Mijn kleine versameling bestaat uit ruim 30 loks/treinstellen om die allemaal te gaan omzetten naar digitaal zou ik paar problemen tegenkomen vooral bij de kleine loks als de sikjes van THS.
Heb altijd intesse gehad in het hcc-systeem volgens mensen de voorloper van Dinamo. Voordeel van dinamo is de nieuwe mogelijkheid om analoog en digitaal door mekaar te kunnen rijden.
Het analoog blijven rijden in begin , om vervolgens over te gaan naar digitaal lijkt mij met Dinamo een makkelijkere overstap.
mvg Alexander
-
HCC? je bedoelt zeker DCC.
Hedzer
-
Hcc bedoelt ie gewoon.
Dcc is een protocol en geen systeem.
Hcc is een systeem wat al jaren op de markt is maar naar mijn weten nauwelijks gebruikt wordt.
mvg,
Sander
-
Nee hoor, echt HCC. :D
http://hccm-gg.hobby.nl/
Ach, Sander was me ( weer ;) ) voor.
-
Had het er wat duidelijker neer moeten zetten.
Maar inderdaad hcc-systeem is er al vanaf 1979 en uitgebreid in de begin jaren 80. De prints die zij gebruiken is daardoor minder geavanceert als die van Dinamo door de nieuwe techniek met cpu's.
Alexander
-
oke, nooit eerder van gehoor.
tja dat systeem is blijkbaar al ouder dan ik ben :D
Hedzer Durksz
-
Had het er wat duidelijker neer moeten zetten.
Maar inderdaad hcc-systeem is er al vanaf 1979 en uitgebreid in de begin jaren 80. De prints die zij gebruiken is daardoor minder geavanceert als die van Dinamo door de nieuwe techniek met cpu's.
Alexander
Heerlijk al die termen ;) Mij zegt t alleen niks :(
Dinamo klinkt als de ideale oplossing om van analoog naar digitaal te gaan. Maar is het ook het beste systeem? Ik heb tot nu toe 3 rijdende treinen (waarvan er 1 met moeite) en verder (nog) niks. Het tegelijkertijd ombouwen is dus, financieel gezien, geen probleem. Blijft de vraag over welk systeem het beste is en of je dat kan opbouwen. Of zitten de functies in 1 regeleenheid (of hoe je dat ook noemt)? Hoe zit dat met de wisselbediening? Kan dat nog met de hand of is alles dan geautomatiseerd?
-
Wissels kun je prima later digitaliseren. Geen enkel probleem om die op de oude manier te blijven schakelen.
Beste systeem? Er bestaat geen beste systeem. Systemen worden bepaald door de ervaring van de gebruikers, tig zullen er zeggen dat de IB het beste is, andere mensen gaan voor Lenz, weer andere voor Central Station enz enz enz...
Elk systeem is inprincipe rustig op te bouwen. De aanstuurunit/control unit zal in het begin de grootste uitgave zijn.
Decoders ongeveer 25 a 40 euro, naar gelang merk/functie enz enz...
EXCL inbouwen.
mvg,
Sander
-
@amber:
Zelf zit ik ook met de keus analoog blijven , of omschakelen naar digitaal.
Zelf zou de baan er niet spectulair uit gaan zien. Ruim station voor juist lange treinen en veel opstelsporen in het schaduw station die zichtbaar si aan de andere kant van de zolder.
Ik heb intresse in Dinamo om de reden van langzaam overschakelen naar digitaal. Om nu de ruim 30 loks/treinstellen (in N-spoor) met decoders uit te voeren word het een finacieelplaatje waar je van schrikt.
Met wikken en wegen , blijkt de start van dinamo enigzins met zelf bouwen van de printplaten aantrekkelijker te zijn.
Elk systeem van welk merk je ook kiest zal het langzaam opbouwen zijn en veel dingen uitproberen wat betreft aansturing.
Alexander
-
Ik heb intresse in Dinamo om de reden van langzaam overschakelen naar digitaal. Om nu de ruim 30 loks/treinstellen (in N-spoor) met decoders uit te voeren word het een finacieelplaatje waar je van schrikt.
Ik begrijp de logica van deze redenering niet zo erg. Als je eerst DINAMO gaat inbouwen en later overstapt naar "echt" digitaal, dan is het grootste deel van je investering in DINAMO spullen waardeloos geworden. Dus als je uiteindelijk toch digitaal wilt gaan zou ik direct daarin investeren. Of mis ik nou iets?
-
Ik begrijp de logica van deze redenering niet zo erg. Als je eerst DINAMO gaat inbouwen en later overstapt naar "echt" digitaal, dan is het grootste deel van je investering in DINAMO spullen waardeloos geworden. Dus als je uiteindelijk toch digitaal wilt gaan zou ik direct daarin investeren. Of mis ik nou iets?
En Dinamo is geen digitaal systeem?
-
Dinamo bestuurt de baan zelf niet je loks/treinstellen zoals dat bij de decoder gestuurde loks/treinstellen gebeurt.
Dinamo is gebaseert op analoog rijden , Bij de nieuwste versie is het nu mogelijk om ook dcc decoders aan te sturen.
Via de nieuwe versie van Koploper is het ook aan te sturen via je pc.
Waardoor je mogelijkheden naar mijn mening nog uitgebreider is dan alleen analoog of digitaal te rijden.
Zoals ik al eerder beschreef is het voor mij zelf als N-rijder een goede oplossing om Dinamo te gaan gebruiken.
Mocht in de toekomst digitale loks bij komen dan kunnen die zonder verdere aanpassing meerijden
Voor meer infomatie over Dinamo verwijs ik naar de site zelf.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
-
Dinamo lijkt mij een goede oplossing als je al jaren rijdt met analoog en langzaam alles wil ombouwen tot digitaal. Ik heb slechts 3 rijdende locs en een beginnende baan, het is voor mij, denk ik, beter om dan gelijk alles te digitaliseren. Maar welk systeem is het beste voor een beginner?
-
Maar welk systeem is het beste voor een beginner?
Dat is ongeveer net zo'n vraag als "Welke auto is het beste voor een beginner?".
Blijft de vraag over welk systeem het beste is en of je dat kan opbouwen. Of zitten de functies in 1 regeleenheid (of hoe je dat ook noemt)? Hoe zit dat met de wisselbediening? Kan dat nog met de hand of is alles dan geautomatiseerd?
Als je alleen de loks van decoders voorziet blijf je de wissels op de analoge manier bedienen. Wissels digitaliseren is alleen noodzakelijk wanneer je digitaal-automatisch wilt gaan rijden, zoals met Koploper. Als je digitaal-handmatig wilt rijden is het makkelijker en voordeliger de wisselbediening analoog te houden.
Alle loks kun je bedienen van dezelfde centrale. Om te beginnen is een eenvoudige centrale vaak leuk, denk aan een Roco Lokmuis/Multimuis. Ben je van plan om geautomatiseerd te gaan rijden (met PC besturing) dan heb je een centrale nodig die op de een of andere manier een PC aansluiting heeft. Die centrales zijn flink wat duurder.
-
Alle loks kun je bedienen van dezelfde centrale. Om te beginnen is een eenvoudige centrale vaak leuk, denk aan een Roco Lokmuis/Multimuis. Ben je van plan om geautomatiseerd te gaan rijden (met PC besturing) dan heb je een centrale nodig die op de een of andere manier een PC aansluiting heeft. Die centrales zijn flink wat duurder.
De Roco-Multi-Maus is een goedkope en uitstekende instap. Met dit systeem is het ook mogelijk om later als je dit wil computergestuurd te rijden. Roco heeft daar zelf een interface voor inclusief een besturingsprogramma RocoMotion, Dit is gewoon een versie van RailRoad &Co (TrainController), of je maakt gebruik van een Lenz Interface, en dan ben je vrij in de keus wat betreft het besturingsprogramma.
Dus een echte aanrader.
Mvg
Wim.
-
Sja, compleet geautomatiseerd rijden zie ik zelf toch niet zitten, ik vind het juist fijn om nog enigszins controle te houden. Is het wel mogelijk om, met digitaal gestuurde locs en analoog gestuurde wissels, een digitale botsbeveiliging in te bouwen en een binnen en buitenbaan zonder isolatoren berijdbaar te maken? Oh ja, als je de Roco multi maus gebruikt, kan je dfan wel met verschillendedecoders werken of ben je dan merkgebonden? En wat zijn ongeveer de prijzen?
-
Het is mogelijk om op je baan digitaal te rijden en je wissesls analoog te sturen.
Botsbeveiligiing = bloksysteem. Vele fabrikanten hebben hier systemen voor.
Binnen en buitenbaan hoef je bij digitaal niet meer te isoleren.
Tenzij je op het binnenste en buitenste nivo met meer dan een trein of 5 tegelijk gaat rijden. Dan isoleren we wel, en gaan we binnen en buitenste ovaal apart voeden met boosters.
Met de Roco multimaus kan je in elk geval alle DCC decoders gebruiken.
Geen idee of de maus ook motorola "spreekt".
mvg,
Sander
-
Nee, maus spreekt geen motorola en dat is ook nergens voor nodig. Er zijn minstens een stuk of 50 decoders verkrijgbaar die DCC verstaan. De decoders die alleen maar Motorola, MFX of Selectrix verstaan voegen daar kwalitatief helemaal niks aan toe.
-
De Roco-Multi-Maus is een goedkope en uitstekende instap.
Met heel duidelijke beperkingen, dus of je dat uitstekend kunt noemen ???
Zie hiervoor mijn commentaar op de Multimaus in een ander draadje.
Maarten.
-
Noem die beperkingen dan eens, kan dat andere draadje niet vinden.
Geen idee welk draadje jij bedoeld.
Mvg
Wim.
-
Kunt niet op een normale manier een andere rijdende of stilstaande lok overnemen zonder snelheidsveranderingen.
Draadje weet ik niet meer. Zoeken naar Muis of Maus helpt.
Maarten.
-
Als je het draadje niet meer weet, moet je er ook niet naar verwijzen.
Of anders zelf even zoeken.
Mvg
Wim.
-
Het is ook nauwelijks relevant. Het bedienen van meerdere rijdende locs met één regelaar is altijd onpraktisch, zelfs als de overname wat handiger is geregeld. Voor een tientje sluit je nog een Lokmaus op de versterker aan en dan kun je twee rijdende locs ieder met een eigen regelaar bedienen. Meer rijdende locs kan een mens niet goed volgen.
Er staan heel veel voordelen in vergelijking met de andere instapsystemen tegenover.
-
Juist Henk, spijkers met koppen.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Het draadje wat Maarten bedoeld is Helemaal nieuw van 3 november,
Het klopt maar zelf heb ik er totaal geen problemen mee, gebruik meerder lokmausen en multimausen.
Geen problemen zoals Henk ook al aanhaald.
Mvr Piet
-
Piet,
Ik heb daar of maak daar ook helemaal geen probleem van.
De Multi_Maus is en blijft een uitstekende en goedkope instap.
Mvg
Wim.
-
De Multi_Maus is en blijft een uitstekende en goedkope instap.
Even voor de goede orde, voordat mij iets in de mond gelegd wordt:
ik ben het met deze uitspraak HELEMAAL EENS, ik vind het zelf ook een "lekker ding" en zeker ook goede waar voor het geld.
Ik heb alleen een beperking willen aangeven, die voor sommige mensen misschien juist wel belangrijk is.
Maarten.
-
De roco Multimaus heeft ook een behoorlijke sterke travo ;)
Dat piko digitaal ding zoals ik van andere hoor trekt die nauwlijks 2 treinen en dan is het vermogen al op... >:(
maarja ik gebruik zelf 2 roco multimausen en bevalt prima ;D
Ben voor plan om onder mij baan een paar meter verderop van die telefoon achtige stekkertjes onder te maken zodat ik nog een 3e muis kan kopen en KLIK hup erin en ik neem daar de boel weer over lijkt me echt TOP
Roco multimaus rijden is digitaal maar wel meer dicht bij analoog dan volledig automatisch rijden ( wat die helaas niet kan )
maar voor die prijs hoeft dat ook niet he :D
-
Wat zijn, naast de multimaus van Roco, nog meer mogelijkheden en wat zijn de voor en nadelen?
-
En toen bleef het helaas stil...:(
-
Ik denk dat al het gangbare wel voorbij is gekomen.
MRDirect
Roco Multimaus.
Dinamo
IB
Aan jou de keus.....
mvg,
Sander
-
Wat zijn, naast de multimaus van Roco, nog meer mogelijkheden en wat zijn de voor en nadelen?
Voordelen van de Roco Multimaus tegenover de Lokmaus 2? ( voorganger ) :
Digitaal Display
elke trein een naam geven ( dus geen nummers meer onthouden ) bijvoorbeeld stoomlok nummer 1 Dubbeldekker
9999 adressen instellen per muis ( dus als je er 2 hebt 2x 9999 )
Krachtige travo ( 50 VA + - 5 loks )
vrij gemakkelijk te bedienen ( met uitzondering die gebruiks aanwijzing is er niet in het nederlands )
20 funtie toetsen
Snel een andere lok bedienen via 1 knopje
een draai regelaar die heel soepel loopt ( tegenover analoog 10x zo fijn )
nadelen?
zou het werkelijk niet weten hoor!
-
Voordelen van de Roco Multimaus tegenover de Lokmaus 2? ( voorganger ) :
Digitaal Display
elke trein een naam geven ( dus geen nummers meer onthouden ) bijvoorbeeld stoomlok nummer 1 Dubbeldekker
9999 adressen instellen per muis ( dus als je er 2 hebt 2x 9999 )
Krachtige travo ( 50 VA + - 5 loks )
Betekent dit dat je wel 9999 locomotieven kan programeren maar max 5 kan aansturen?
vrij gemakkelijk te bedienen ( met uitzondering die gebruiks aanwijzing is er niet in het nederlands )
Mijn vriendin studeert engels aan de universiteit, dus dat is geen probleem :)
-
Betekent dit dat je wel 9999 locomotieven kan programeren maar max 5 kan aansturen?
5 treinen tegelijk kom puur omdat de capaciteit van de Multimaus dan op is.
Je kan dan simpel een stuk van je baan scheiden (beide railstaven isoleren) en deze voorzien van een booster. Op zon booster kan je dan ook nog eens ongeveer 5 treinen laten rijden die je met je multimaus bestuurt.
mvg,
Sander
-
5 treinen tegelijk kom puur omdat de capaciteit van de Multimaus dan op is.
Je kan dan simpel een stuk van je baan scheiden (beide railstaven isoleren) en deze voorzien van een booster. Op zon booster kan je dan ook nog eens ongeveer 5 treinen laten rijden die je met je multimaus bestuurt.
mvg,
Sander
Die boosters zijn alleen zo duur.
-
68 euro excl. trafo.
Tams boostertje 3A bij conrad.
Valt wel mee toch in vergelijking met een power3 voor 140?
(er zijn natuurlijk nog tig andere boosters, dit is puur als voorbeeld)
mvg,
Sander
-
Sander
bericht van sander,
5 treinen tegelijk kom puur omdat de capaciteit van de Multimaus dan op is.
Het niet de capaciteit man je multimaus die op is maar de versterker die niet meer aan kan.
mvg Piet
-
ik bedoelde de multimaus als set zijnde.
Niet alleen de regelaar, maar je hebt gelijk.
Heb mezelf even niet goed verwoord.
mvg,
Sander
-
Dus met 1 multimaus kan je maximaal 5 treinen tegelijk aansturen. Maar wat als je 10 treinen op je baan hebt waarvan er maximaal 4 rijden? Heb je dan ook 2 mausen nodig?
-
De versterker levert genoeg stroom voor 4 of 5 rijdende treinen. Stilstaande treinen verbruiken normaal weinig stroom, zodat je die er nog bij kan hebben. Dat wordt natuurlijk weer anders als het een stilstaande trein met een sleep rijtuigen met brandende binnenverlichting betreft. Het gaat er maar om dat het totale stroomverbruik op de baan 2,5 tot 3 ampère niet te boven gaat.
Als dat wel kan gebeuren, dan heb je geen tweede maus, maar een extra versterker nodig beter bekend onder de naam booster. Bij Roco is dat nummer 10765. Maar bij een met de hand bestuurde baan is het niet erg waarschijnlijk dat je die nodig hebt. Twee rijdende treinen in de gaten houden is al lastig genoeg.
Een tweede Mausregelaar is wel handig om twee rijdende treinen ieder met een eigen regelaar te kunnen besturen.
-
68 euro excl. trafo.
Tams boostertje 3A bij conrad.
Valt wel mee toch in vergelijking met een power3 voor 140?
(er zijn natuurlijk nog tig andere boosters, dit is puur als voorbeeld)
mvg,
Sander
Je kunt de versterker uit de set (10764) ook als tweede versterker/booster gebruiken. Loopt een draadje (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3183) over op het forum van Modelspoormagazine. Gewoon de 'booster out' van de tweede versterker als boosteringang gebruiken. Kabeltje kun je los bij Roco bestellen of voor zowat niks maken. Werkt perfect. Niet de master of slave aansluiting van de tweede versterker gebruiken. Even afplakken is wel zo zeker.
Is leuk, omdat de versterkers uit de set voor een tientje op een beurs of op internet worden verkocht. 25 euro compleet met trafo. De officiële booster 10765 kost inclusief trafo ruim 100 euro.
-
Hoi Henk,
Voorzover mij bekent is kan de versterker 10764 niet als booster worden gebruikt, er is geen ingang voor de uigang van de vorige versterker op aan te sluiten.
Ik heb ze beide geopend en bekeken.
De printplaat lijkt hetzelfde als van de booster 10765 maar er ontbreken nog wat onderdelen, deze zullen dan er bij gesoldeerd moeten worden en een ingang er bij geplaatst moeten worden.
Technis is alles te maken, maar er moet wel wat gesoldeerd worden. en dat is niet voor iedereen te doen.
Mrg Piet
-
Piet,
je moest toch dat draadje op het forum van Modelspoormagazine maar eens lezen.
Daar staat tamelijk goed uitgelegd hoe je het kunt aanpassen. En de slotconclusie is dat je helemaal niks hoeft aan te passen. De connectors 'booster in' en 'booster uit' staan inwendig nl. gewoon parallel.
-
Dus als ik het goed begrijp, een extra aansluiting maken. Met booster in?
-
Hallo Klaas.
Ik had het forum gelezen.
Maar misschien had ik even verder moeten denken, in dit geval kun je dit maar 1maal doen bij een volgende booster heb je geen uitgang meer.
Dan zul je er eentje bij moeten maken, als ik het verkeerd zie dan hoor ik dat graag.
Ik heb beide goed bekeken en dan is er toch wel een verschil.
Het lijkt mij zeker mogelijk em er een uitgang bij te maken.
Zijn mijn opmerkingen niet juist dan hoor ik dat graag, het nooit te laat om nog wat bij te leren.
Zal dit de komende weken zeker een uitproberen en da zie ik wel hoe het werkt, heb nog een paar versterkers over,
Met vriendelijk groeten Piet
-
Piet,
Gewoon een Y-Kabel gebruiken. Heb je weer twee aansluit mogelijkheden.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim,
Wim bedoel met de Y kabel dat ik een splitter moet gebruiken.
Dus van de versterker naar de Y-splitter, ik heb dan na de splitter 2 uitgangen die naar de eerste en de tweede booster gaan en dan eventueel nog verder.
groetje Piet
-
Piet,
YES
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1109236643.jpg)
En volgens mij hangt die splitter gewoon bij gamma in het rek bij de telefoonaansluitingen.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim,
Ik heb het begrepen, van deze splitter heb ik er nog een paar.
Gebruikte ze ook al tussen de muizen.
Dan nog een vraagje die niets met dit onderwerp te maken heeft,
Hoe krijg ik een foto of plaatje meegestuurd als ik wil reageren, dat verduidelijk soms er goed.
Het is mij nog steeds niet gelukt.
Bij voorbaat dank, Piet
-
Piet,
je moest toch dat draadje op het forum van Modelspoormagazine maar eens lezen.
Daar staat tamelijk goed uitgelegd hoe je het kunt aanpassen. En de slotconclusie is dat je helemaal niks hoeft aan te passen. De connectors 'booster in' en 'booster uit' staan inwendig nl. gewoon parallel.
Ja, geinig hè Klaas?
Henk B. van der Velden
@Piet
De splitters voor de muizen zelf zijn niet zonder meer bruikbaar. Die zijn zespolig. Je moet in ieder geval vierpolige RJ10 stekkers gebruiken om in de boosteraansluitingen te prikken.
Begrijp ik dat jij de 10764 en 10765 inwendig hebt vergeleken? Zijn er behalve de aansluitbusjes nog andere verschillen? Bijvoorbeeld componenten die bij de één zijn gemonteerd en bij de ander niet?
Een plaatje kun je bij photobucket.com plaatsen en dan in je bericht een linkje leggen.
-
Hallo Wim en andere modelspoorders.
Ik heb een paar afbeeldingen op oderstaande site gezet, zie het verschil in componeneten waar bij de ene een pijltje bij staat.
Je heb gelijk wat betrefd de 4 of 6 polige aansluiting, maar gebruik voor de muizen een 6 polige splitter waarvan er maar 4 bezet zijn, zie scan.
Een linkje leggen moet ik nog even uitzoeken hoe dat moet, maar oderstaande moet werken.
http://s93.photobucket.com/albums/l77/heins252/
in afwachting van reactie,
Groetjes Piet
-
Hallo Henk,
Het bovenstaande berichtje is in eerste voor jouw bedoeld, maar zette er de verkeerje naam (wim) bij.
Ik zag dat de link goed is gegaan.
Mvg Piet
-
Werkt prima.
Zo te zien zijn dat de allereerste versies van de 10761 en 10762, herkenbaar aan de kleinere print. Later is er een grotere print ontworpen voor de 10761/10762 en die wordt nog steeds gebruikt in de 10764/10765 zij het dat in de laatste versie (Powermaus, Multimaus) sommige componenten wat zwaarder zijn uitgevoerd.
Op de Duitse site wordt wel gezegd dat de ombouwtruc niet werkt met een combinatie van oude en nieuwe print. Met twee oude printen gaat het weer wel. Staat niet bij waarom.
Zie inderdaad wat verschillen in componenten. Ik heb daar verder te weinig verstand van om te begrijpen wat het zou kunnen betekenen.
Ik moet toch eens een 10765 'lenen' om te kijken of er tussen de 10764 en 10765 soortgelijke verschillen bestaan.
Plaatje van de nieuwe en de oude print.
(http://web9.251112.vserver.de/modellbahn/Elektrik/Booster-1.JPG)
-
Hoi Henk,
Ik heb de 10764 even geopend en gescand en op de site photobucket gezet, als ik het goed zie zijn er een paar componenten verschil met die foto van jouw, onder de grote elco.
Ik heb op dit moment geen 10765 ter beschikking dus kan het eventiele verschil niet zien.
groetjes Piet
-
Dat klopt. Op die Duitse foto staat de oude versie van de grote print en op jouw foto staat de nieuwe versie. Die nieuwe versie heeft linksboven een paar indicatieleds en de voeding en vermogenstrappen zijn robuuster uitgevoerd.
Ik gebruik zelf alleen nog maar de laatste versie, omdat de eerste versie van de grote print kwetsbaar schijnt te zijn. Ze zullen later ook niet voor niets robuustere componenten hebben gebruikt.
-
Hi,
En er is een betere kortsluit detectie bij gekomen. Dus dat zal het verschil zijn.
Mvg
Wim.
-
(http://s93.photobucket.com/albums/l77/heins252/th_10764.jpg)
Dat we weten waar we het over hebben. Je kan met name goed zien dat het rijtje brugceldiodes rechts een stuk zwaarder is uitgevoerd.
-
Hoi Henk en Wim, en mogelijk andere modelspoorders,
Bedank zover voor de info, was vanmiddag even afwezig andere verplichtingen.
Ga morgen weer verder met het bouwen van de baan, oude vorige week geheel gesloopt en nieuw onderstel gebouwd, bijna af en kan dan met de rails beginnen.
Groetjes Piet
-
Als ik hier even een vraagje mag tussen proppen die hier het beste bij past en volgens mij gaat het hier precies over t zelfde onderwerp waar ik een vraag over heb...
ik heb momenteel 2x een Multimaus van Roco
gebruik momenteel 1 travo 1 booster en 2 muizen 1 op de Master en 1 op de Slave
Is het mogelijk dat ik
2 boosters ga gebruiken en een kabeltje in mn booster out en bij die andere booster out erin prikken zodat ik 100 Va op mn baan heb?
Dus 2 boosters in gebruik en 2 travos
en dat ik dan nog 2 poortjes vrij heb om nog 2 multimuizen erop aan te sluiten...
-
Als ik hier even een vraagje mag tussen proppen die hier het beste bij past en volgens mij gaat het hier precies over t zelfde onderwerp waar ik een vraag over heb...
ik heb momenteel 2x een Multimaus van Roco
gebruik momenteel 1 travo 1 booster en 2 muizen 1 op de Master en 1 op de Slave
Is het mogelijk dat ik
2 boosters ga gebruiken en een kabeltje in mn booster out en bij die andere booster out erin prikken zodat ik 100 Va op mn baan heb?
Dus 2 boosters in gebruik en 2 travos
Ja, dat kan. Daar gingen de laatste berichten inderdaad over.
en dat ik dan nog 2 poortjes vrij heb om nog 2 multimuizen erop aan te sluiten...
Nee, dan kan niet. Je mag maar van één versterker de master en slave aansluiting gebruiken. Als je meer regelaars wil aansluiten, dan moet je een splitter gebruiken.
-
Hallo Henk,
Lees ik het verkeerd?, zoals ik het begrijp wil Digital Train beide boosters op een aansluiting op het spoor zetten en zodoende 100 VA te verkrijgen.
Dit geeft problemen.
Groetjes Piet
-
Dat staat er denk ik niet, maar het kan inderdaad wel zo zijn dat DigitalTrain dat wil.
Iedere versterker moet een eigen stuk elektrisch gescheiden baan hebben DigitalTrain. Is overigens altijd zo, ongeacht het merk booster.
-
2 boosters ga gebruiken en een kabeltje in mn booster out en bij die andere booster out erin prikken zodat ik 100 Va op mn baan heb?
Dat staat er wel, maar of Digital Train dat ook zo bedoeld.
Ik zou mijn baan gewoon in 2 delen verdelen en per deel een trafo+booster aanschaffen.
zo heb je op elk deel, uitgaand van die 100VA, een 50VA staan goed voor een 4 tot 6 treinen tegelijk, afhankelijk van te schakelen materiaal, verlichting enz enz enz.
mvg,
Sander
-
Da's maar goed ook, want het kan niet anders. ;)
-
Digitaal of analoog? en vervolgens lees ik alleen maar over digitaal.
Bah, digitaal wordt de hobbyist al op gedrongen door de modelspoor fabrikanten. Analoog rijders betalen voor een decoder, maar kunnen hem niet gebruiken.
Ik rij analoog en met plezier.
Ja, ik heb digitaal locomotieven bestuurd en het beviel me niet, vanwege een lijstje met nummers voor de locomotieven.
Ik wil geen geluiden horen uit mijn locomotieven. Ik wil geen dansende stellen in een wagon, Ik wil niet de deuren openen of de pantograaf laten zakken en helemaal wil ik niet een kraan op afstand bedienen.
De snelheid wordt met digitaal in 24 stappen verhoogd.
Met mijn analoog systeem gaat dat lineair gelijkmatiger.
Van Meekeren/Mecktronics zou een star systeem zijn. Dat ligt aan je baan plan.
Digitaal kom je al snel tegen capaciteits problemen.
Met analoog blok systeem kan je een onbeperkt aantal treinen laten rijden.
Bij digitaal reageren alle treinen hetzelfde op de commando's stoppen of rijden.
Bij analoog kan ik elk blok zelf de optrek, afrem en maximum snelheid bepalen met potmeters. De ene loc rijdt al bij 3 volt de andere pas bij 6. Nou en? Als een sein groen wordt, dan reageren machinisten ook niet allemaal hetzelfde en dus gaat die trein die pas bij 6 volt gaat rijden ook wat later weg bij een groen sein.
Maar het meeste baal ik van de opmerking, dan ga je toch digitaal, alsof dat " DE OPLOSSING " is voor modeltrein problemen.
Voor mij geldt hier het liedje van Kinderen voor kinderen: Ik ben toch zeker sinterklaas niet.
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!
het meest stomme van digitaal vind ik de decoders met last regeling. Ha, ha, ha, ha, in het echt kregen NS machinisten een speciale cursus om door de Willemspoortunnel in Rotterdam te rijden.
Want in het echt remt een trein wel af door een helling. Wat doet de digitaalrijder, ach, welnee, tegen een helling op gaat de loc met de sliert wagons net zo hard als op de vlakke baan.
Schiet mij maar lek. Modellen zijn precies op schaal, de snelheid in model is precies goed, de modellen rijden door een bijna niet van echt te onder scheiden omgeving, maar natuur getrouw vertragen bij een helling, DAT HOEFT PLOTSELING NIET????????
De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!
Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil
-
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!
Eeeeh, nee, al lang niet meer.
Het Van Meekeren systeem ken ik door en door. Het is aanzienlijk complexer dan een digitaal systeem en kent nog niet de helft van de mogelijkheden.
Overigens blijkt uit je verhaal dat je de mogelijkheden van een digitaal systeem niet echt door hebt en de ontwikkelingen niet echt hebt gevolgd.
Lijstje met nummers?
Snelheidsregeling in 24 stappen?
Capaciteitsproblemen anders?
Alle locs reageren hetzelfde?
En wat de lastregeling betreft. Dat is een oplossing voor het feit dat de hellingen en bogen op de modelbaan weinig met de realiteit te maken hebben. Je zou gelijk hebben als de de hellingen en bogen op de modenbaan helemaal op schaal waren. Maar dat zijn ze niet en dus reageren modeltreinen zonder lastregeling in bogen en hellingen heel anders dan in het echt. Analoog is daar niets aan te doen. Digitaal kun je de lastregeling zo instellen dat een trein op een modelhelling precies zo reageert als in het echt.
-
Laat me raden , je rijdt ook nog op de fiets van je opa met terugtraprem ;D
-
Helemaal niets mis met een fiets met torpedonaaf.
Problemen krijg je pas met een doortrapper,
en beide systyemen zijn noch digitaal noch analoog ;D
Hans
-
De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!
Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil
Hoe zo dringen ze dat op, de enige loks die ik met decoder koop waren de loks in een digitaale startset, en dat lijkt me normaal. Alle andere loks koop ik zonder decoder, al koop ik die er vervolgens wel bij aangezien ik digitaal rij.
Met analoog blok systeem kan je een onbeperkt aantal treinen laten rijden.
Bij digitaal reageren alle treinen hetzelfde op de commando's stoppen of rijden.
Bij analoog kan ik elk blok zelf de optrek, afrem en maximum snelheid bepalen met potmeters. De ene loc rijdt al bij 3 volt de andere pas bij 6. Nou en? Als een sein groen wordt, dan reageren machinisten ook niet allemaal hetzelfde en dus gaat die trein die pas bij 6 volt gaat rijden ook wat later weg bij een groen sein.
Maar het meeste baal ik van de opmerking, dan ga je toch digitaal, alsof dat " DE OPLOSSING " is voor modeltrein problemen.
het meest stomme van digitaal vind ik de decoders met last regeling. Ha, ha, ha, ha, in het echt kregen NS machinisten een speciale cursus om door de Willemspoortunnel in Rotterdam te rijden.
Want in het echt remt een trein wel af door een helling. Wat doet de digitaalrijder, ach, welnee, tegen een helling op gaat de loc met de sliert wagons net zo hard als op de vlakke baan.
Schiet mij maar lek. Modellen zijn precies op schaal, de snelheid in model is precies goed, de modellen rijden door een bijna niet van echt te onder scheiden omgeving, maar natuur getrouw vertragen bij een helling, DAT HOEFT PLOTSELING NIET????????
Tuurlijk wel, en dat kun je digitaal heel mooi implementeren. Blokken met helling gaan loks langzamer, bochten of wisselstraten worden met lagere snelheid genomen. Oude bruggen worden met lagere snelheid genomen. Zware goederen loks trekken langzaam op, terwijl de relatief lichte personen treinen sneller weg zijn. Optrek vertragingen bij groen sein is geen probleem zelfs zo dat de "machinist" de ene keer 3 sec wacht, maar de volgende keer voor datzelfde sein met dezelfde trein pas na 6 sec wegrijd.
Ik rij analoog en met plezier.
Ja, ik heb digitaal locomotieven bestuurd en het beviel me niet, vanwege een lijstje met nummers voor de locomotieven.
Ik wil geen geluiden horen uit mijn locomotieven. Ik wil geen dansende stellen in een wagon, Ik wil niet de deuren openen of de pantograaf laten zakken en helemaal wil ik niet een kraan op afstand bedienen.
De snelheid wordt met digitaal in 24 stappen verhoogd.
Met mijn analoog systeem gaat dat lineair gelijkmatiger.
Van Meekeren/Mecktronics zou een star systeem zijn. Dat ligt aan je baan plan.
Digitaal kom je al snel tegen capaciteits problemen.
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!
En dat digitaal duur blijft hangt heel erg af van wat je wilt, al die leuke opties betaal je natuurlijk voor, maar als je die niet wilt is dat ook niet nodig. Bij mij gaat er ook geen enkele pantograaf digitaal omhoog of omlaag hoor ( grootste reden hiervoor is trouwens dat stoomtreinen deze niet hebben:) )
En als jij analoog heel flexibiel wilt blijfen ben je ook duur uit.
We hebben gezocht naar analoge oplossingen voor ons schaduwstation, alleen geen systeem kon dit aan, aantal sporen, en de wisselstraten waren te complex.
En het aantal stappen wat je beschikbaar hebt voor de snelheid van de treinen is meer dan genoeg. Je ziet een trein echt niet meer in stappen versnellen, maar heel mooi geleidelijk.
Wil ik dus zeggen dat digitaal DE oplossing is, nee helemaal niet.
Je moet vooral dat doen wat jij leuk vindt, en waar je plezier aan hebt, en aan de vele reacties is te merken dat er veel zijn die plezier uit digitaal halen.
Groet,
-
Wil ik dus zeggen dat digitaal DE oplossing is, nee helemaal niet.
Je moet vooral dat doen wat jij leuk vindt, en waar je plezier aan hebt, en aan de vele reacties is te merken dat er veel zijn die plezier uit digitaal halen.
Precies. Wil schetst de situatie wel heel grimmig.... In een ander draadje (hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7167.0)) hebben anderen en ik het Wil ook al geprobeerd uit te leggen waarom het ene meer voordelen bied als het andere. Niemand dringt iemand iets op, alleen zul je je er wel bewust van moeten zijn dat de " digitalisering" van het modelspoor gebeuren niet meer te stoppen is. Zo is het nou eenmaal. Voortgang van de moderne tijd zullen we maar zeggen ;D
Dus Wil, trek het je niet persoonlijk aan ;) Niemand dringt je iets op. Ikzelf sta veel op shows met een baan en merk dat veel mensen, ook de oudere generatie, met veel plezier overstapt op digitaal. Zelfs met alle moeite die het hun soms kost. Maar ze doen dit omdat ze de vele voordelen zien ten opzichte van analoog. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat analoog niet kan of mag. Zeker dat niet.
Moraal; lekker doen wat jij wilt, maar wel op de koop toe nemen dat het grote gros hier op Benelux (en in de modelspoor gemeenschap) de voorkeur heeft (en eigenaar is) van digitaal.
That's life! :) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik bedacht overigens nog dat veel zaken die Wil noemt niet zozeer met analoog of digitaal te maken hebben, maar meer met het verschil tussen een blokgeoriënteerd systeem (snelheidsregelaars aan de blokken gehangen) en een locgeoriënteerd systeem (snelheidsregelaars in de locs, beter bekend als locdecoder).
Als ik nu een blokgeoriënteerd zou willen, dan zou ik nog niet voor het technisch verouderde systeem Van Meekeren kiezen, maar voor het veel modernere digitale bloksysteem van Leon van Perlo: veelzijdiger, eenvoudiger op te bouwen en nog goedkoper ook.
Ook dat dringt niemand op. Wil is tevreden met zijn besturingssysteem. Persoonlijk zou ik er ook niet over denken een bestaande baan om te gaan bouwen. Maar toen ik 10 jaar geleden weer eens een nieuwe baan wilde, heb ik voor digitaal gekozen.
-
En wat de lastregeling betreft. Dat is een oplossing voor het feit dat de hellingen en bogen op de modelbaan weinig met de realiteit te maken hebben. Je zou gelijk hebben als de de hellingen en bogen op de modenbaan helemaal op schaal waren. Maar dat zijn ze niet en dus reageren modeltreinen zonder lastregeling in bogen en hellingen heel anders dan in het echt. Analoog is daar niets aan te doen. Digitaal kun je de lastregeling zo instellen dat een trein op een modelhelling precies zo reageert als in het echt.
O nee, analoog niets aan te doen? Er bestaan ook analoge regelaars met lastregeling.
-
"De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!
Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil"
En toch gebeurt dit op het forum, bij een minst aan twijfel wordt er al gauw gezegd dat men "over" moet stappen op digitaal dus Wil ik deel je mening.
Groet, Ronald.
-
Als de moraal van het verhaal van Wil is, dat het allemaal niets uitmaakt, vraag ik me af waarop hij dan een draadje, dat al twee jaar slaapt, wakker schopt.
Sander
-
Beste Wil,
Iedereen die zegt dat iedereen moet doen wat hij zelf leuk en goed vindt heeft gelijk, maar je moet je wel goed op de hoogte stellen van de mogelijkheden van alles, ander loop je toch een keer de kans om tegen een teleurstelling op te lopen.
Groet, Anne W
-
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!
Eeeeh, nee, al lang niet meer.
Wel minimaal 15 euro extra voor een decoder. En een beetje goeie toch al snel het dubbele daarvan. Vergeleken met een analoge lok is dat wel degelijk een extra uitgave. En als je dan ook de wissels en dergelijke digitaal wilt aansturen, kost het nog meer. Zo gezien is digitaal dus wel degelijk duur(der dan analoog).
Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track. Bot gezegd wordt daar alles wat het rondrijden verstoord als hinderlijk ervaren. Digitaal rijden wordt dus gebruikt om treinen in dezelfde cadans hun rondes te laten rijden. 12 blokken is dan 11 treinen ofzoiets. Als je niet uitkijkt.
Zelf gebruik ik digitaal alleen om de loc's aan te sturen, de rest gaat heerlijk analoog. Grootste voordeel vind ik dat ik eindelijk van al die blokken af ben. Geen geïsoleerde gedeelten meer om treinen te laten stoppen voor seinen of om op te stellen op een rangeerspoor.
Je zet de trein neer en hopla, klaar.
Scheelt een bak aan schakelaars en bedrading.
Groet,
Huibert
-
Een jaar geleden zou ik volmondig voor analoog gekozen hebben. Loc uit de verpakking, op de baan en rijden maar. Beveiliging ed is immers al aanwezig.
Waarom dan toch digitaal? Het natuurgetrouwe aspect. 3 loc's op een opstel spoortje één verlichting aan ander niet, probeer dat maar eens analoog. Verlichting in rijtuigstammen aan en uit kunnen schakelen, juiste max snelheid per loc kunnen inregelen, rem en optrekvertraging zonder dure modules enz.
Digitaal is wel duurder dan analoog, maar dat hangt ook van mijn eigen keuzes af.
Fabrikanten proberen inderdaad de klant aan het digitale systeem te krijgen. Kijk bv maar eens naar het aantal digitale en analoge startsets van bv Roco. Moet ik wel zeggen dat je dan ook wel iets krijgt, gezien de prijs van de losse componenten.
Waar ik het meeste hekel aan heb is het open roppen van een nieuwe loc om er een decoder in te plaatsen. Bij een aantal loc's (1823 van roco, 1300 electroten) is te weinig rekening gehouden met het makkelijk openen van de loc.
Maar ik kies toch voor digitaal.
Gerard.
-
Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track.
Helemaal juist , Huibert.
Op mijn laatste rijdag stonden mijn analoge locomotieven te bibberen op de module baan. Ze reden niet. Kreeg ik later te horen, er zit een knopje op de rijregelaar, waarmee je de spanning kan verlagen. Toen stond die op z'n hoogste voltage en ja dan werd de rijrichting relais van de analoge locomotieven aan getrokken.
maar afgezien van dat vind ik dat digitaal via een omweg de locomotieven besturen is.
Het meest irritante van digitaal is, dat je de locomotieven een nummer moet geven. Ze hebben al een nummer, maar die kan je niet zien aan de andere kant van je baan, dus een lijstje.
Maar lijstjes raken zoek. In mijn geval. Ik ruim dus op voor ik weer ga varen en kom na vier maanden weer thuis om verder te gaan met modelspoor. Dus waar heb ik dat lijstje nou ook al weer gelaten en was dat nummer nou voor die geel/grijze locomotief of voor die grijs/gele?
Een van de leuke dingen van mijn hobby vind ik het uitpuzzelen van het analoge bloksysteem. Ik heb een wissel en die moet beveiligd worden, zodat de treinen niet botsen, hoe los ik dat op.
Met de oude metalen Marklin rails ging dat eenvoudig met contact rails.
Nu heb ik voor gelijkstroom en twee rail iets anders gevonden en dat bevalt me prima.
Ik kies voor analoog !!!
Ik schopte dit draadje wakker, omdat er meer is dan alleen digitaal.
Ik ben niet tegen vooruitgang.
Ik ben tegen alles wat onze hobby duurder maakt en niet nodig is.
Nu mag dit draadje weer gaan slapen.
Groetjes
Wil
-
Ik kies voor analoog !!!
Prima, maar velen van ons kiezen Digitaal!
Daar zul je je toch bij neer moeten leggen :) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Voor mij was de aanleiding om over te stappen naar digitaal het veel beter rij gedrag bij lage snelheid van mijn n spoor loks.
Rangeren is nu veel leuker, loks blijven veel minder vaak haken.
Ook als je gewoon even wilt spelen is het veel makkelijker om dat digitaal te doen.
Geen gedoe met stroomloze stukken e.d.
Ook de front en sluitseinen die blijven branden bij stilstand vind ik leuker.
-
Wil, eerder ben je al gewezen op het feit dat jouw lijstjes-verhaal niet meer nodig is. Dat jij voor analoog kiest, is je goede recht. Maar verzin geen problemen bij digitaal, die er niet zijn.
Sander
-
Wat betreft locadressen ik kies de 3 laatste cijfers van het artikel wat op de verpakking staat. Hoef dus niets te onthouden kijk gewoon even naar de doos als dat nodig is.
Wat doen jullie?
Tot nu toe vind ik de keuze die ik heb gemaakt voor digitaal een goede. Het analoog was voor mij een stilstand naar het gene wat ik wou.
Wat betreft de duurte ik vind de meerprijs het waard en neem deze voor lief.
Tenslotte maak je zelf uit wat je grens is. Als ik mijn eigen druk moet gaan maken wat mij hobby duurder maakt, stop ik er mee. Onze hobby is duur daar zal men mee moeten leven.
Dion
-
Dion, "Wat doen jullie?" is eenvoudig te beantwoorden : Ik vul gewoon een naam in.
Sander
-
@Santerdam
Dat is ook een mogelijkheid, wat doe je bij b.v. 3x de zelfde?
Onder een naam versta ik letters en geen cijfers vandaar de vraag.
Dion
-
Mijn Fccpps-trein met de NS 2200 ervoor noem ik "grind". En zo heb ik ook een trein die "staal" heet, en een "kalk". En je kunt wel raden dat m'n trein met auto-transporters gewwon "auto" heet. En "gas" is de trein met 6 vloeibaar gas wagons.
Ik vul dus een naam in (MultiMaus)
Sander
-
Gewoon het 4 of 3 cijferig nummer van de lok. ( en als je twee dezelfde nummers hebt?) Dan geef je de lok een ander prototype nummer.
Lekker hoor dat USA spul , vrijwel nooit dezelfde nummers. ;D
-
Wel minimaal 15 euro extra voor een decoder. En een beetje goeie toch al snel het dubbele daarvan. Vergeleken met een analoge lok is dat wel degelijk een extra uitgave. En als je dan ook de wissels en dergelijke digitaal wilt aansturen, kost het nog meer. Zo gezien is digitaal dus wel degelijk duur(der dan analoog).
Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track.
Dan weten we nu dat Wil drierail rijdt en dan maakt ook die decoder niet uit. Ook Analoog is er dan een omschakelvoorziening nodig en decoders zijn voor de fabrikanten niet duurder dan een omschakelrelais.
Voor de rest vergeleek Will het bloksysteem van Van Meekeren met digitale besturing. Als je het bloksysteem Van Meekeren volledig implementeert, dan is er echt niets goedkoops aan en is het duurder dan een digitale besturing.
Voor de rest ging de vergelijking op veel punten mank, omdat Wil niet goed weet hoe de digitale systemen tegenwoordig werken. Decoderadressen onthouden? Dat doet de centrale of de computer al lang voor ons.
-
Ik rij twee rail gelijkstroom.
Ik weet heel goed hoe digitaal werkt.
Maar digitaal is niets voor mij.
(Ik heb de hoofdletters weggehaald, want dat schijnt als schreeuwen te staan)
In de Railhobby wordt je ook al dood gegooid met artikelen erover.
Als digitaal zo simpel en makkelijk is, waarom wordt er dan zoveel over geschreven? die heb ik dus ook maar op gezegd, want ik wil niet Digitaal, dus ook er niets over lezen.
Het punt van dit draadje is, digitaal of analoog en dan is er niemand, die analoog verdedigd.
Ik doe dat wel. De analoge electronische blok systemen worden afgekraakt en al bij voorbaat af gekeurd. En die zijn zeker niet duur.
Mij wordt verweten, dat ik digitaal afkraak, omdat ik er niets van weet, maar jullie weten niets van andere systemen en die kraken jullie af, dus de pot verwijt de ketel.
groetjes
Wil
-
Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor Wil.
Ik ken het systeem Van Meekeren met alle mogelijkheden en beperkingen door en door. Weet ook precies wat het kost en het telt heel snel op. Net als digitaal zeg maar.
Het is jou goed recht om niet digitaal te willen Wil. Maar in dit draadje wordt een vergelijking tussen analoog en digitaal gemaakt en dan helpen jouw berichten met al die onjuistheden over digitaal niet echt. Het maakt de verdediging van analoog ook niet sterker.
-
Jammer dat je gaat schreeuwen ......
Railhobby heb je opgezegd, omdat ze over digitaal schrijven en daarover wil je niets lezen. Dan vraag ik me op mijn beurt af, waarom je hier de discussie aangaat ...... Hier schrijven we ook over digitaal.
Sander
-
Ik zou niet raar opkijken als uitgerekend jij over een paar jaartjes digitaal rijdt, en dan het analoge rijden net zo'n harde trap nageeft als je nu met digitaal doet.
-
..en dan is er niemand, die analoog verdedigd.
Nee want wat valt er nou te verdedigen? Raar hoor dat je je zo druk maakt om mensen die digitaal rijden.
Zo nu ga ik weer naar zolder om een uurtje analoog te rijden. :)
Groet Jaap
-
Laten we deze discussie maar besluiten met de conclusie dat Wil niet digitaal wil rijden om voor hem belangrijke redenen en dat andere dat juist wel doen om voor hen belangrijke redenen.
Of al die 'redenen' van eenieder op waarheid berusten is een andere zaak, maar daar is het blijkbaar moeilijk over discussieren.
Vooralsnog willen we deze draad openlaten als tenminste de normale fatsoensnormen worden gerespecteerd. Dus bv geen caps lock aan.
-
.....en dan is er niemand, die analoog verdedigt.
Nou, ik wil het best verdedigen, want ik ben ook zo'n doorgewinterde analoogrijder. De motovatie daarvoor heb ik al eens eerder beschreven, maar ik doe het met genoegen nog een keer:
Ik wil mijn treinen baangericht besturen. Dus als er b.v. op spoor 2 een trein staat, die ik naar het oosten wil laten vertrekken, dan laat ik de trein op spoor 2 naar het oosten vertrekken. Ik hoef niet te weten wat zijn digitaal adres is, ik hoef niet te weten wat zijn makkelijk te onthouden adres is, ik hoef niet te weten wat de voorkant of de achterkant van de loc is. Oost is oost en west is west bij 2-rail analoog met gelijkstroom.
Anders gezegd: analoog op 2-rail met gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.
-
Zo moeilijk is het niet Klaas. Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.
-
Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.
Nee hoor!:
(http://www.steamlocomotive.com/cabforward/sp4206.jpg)
;D ;D ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Zo moeilijk is het niet Klaas. Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.
Sander, ik vrees dat jij één bent van de velen die de essentie van mijn verhaal niet vatten.
-
Is het verschil tussen oost-west en voor-achterkant echt zo groot ?
(Ik snap de essentie echt wel, alleen je voorbeeld niet)
Sander
-
Is het verschil tussen oost-west en voor-achterkant echt zo groot ?
Als je deze vraag stelt, dan snap je de essentie dus echt niet.
Ik wil oost-west sturen, dus baangerelateerd. En dan wil ik helemaal niet weten of de voorkant naar links of naar rechts wijst. Ik kan wel zien wat voor of achter is (wat bij E- en D-locs en treinstellen overigens niet altijd zo eenvoudig is), maar de automatische besturing die de trein laat rijden zit onder de tafel, dus die kan het niet zien. Die zet alleen maar spanning op de baan die in de gevraagde richting is gepoold. En elke loc die daar staat gaat dan in de gevraagde richting, ongeacht welke loc het is of waar zijn voorkant zit.
-
waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.
Tenzij je de draadjes verkeerd om aan de trafo heb hangen, maar dat terzijde uiteraard ;D
-
oft
@Klaas, helder uitgelegd. Alleen één klein puntje. Je zegt:
... welke loc het is of waar zijn voorkant zit. ...
Een loc is vrouwelijk dus is het haar voorkant... :)
...ik begrijp ook niet dat soms een loc een mannennaam krijgt...
ont
-
Ik vind het een erg leuk draadje. Ik rij wel digitaal en vind het erg leuk. Langzaam rijden vindt ik het grootste voordeel. En ik heb twee handregelaars. Kan ik vanaf twee plaatsen besturen. En met z'n tween rijden. Vroeger reed ik Marklin. Bij het veranderen van de rijrichting, moest je eerst "pèpen", zo noemden we dat ;D. Dan schoot de loc met een ruk naar links of rechts en viel iedereen door de trein. Leuk was dat. Digitaal besturen van wissels vind ik niks an. Ik ga nog eens een met de hand verstelbare wissel maken met een echt NL wisselsteller, die ik via de onderkant met een fietsspaak kan omzetten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn, die nostalgisch met een of twee loks analoog rijden. Een mooie stoomloc met heel veel details, of zoëen die je helemaal zelf gemaakt hebt en trots aan je vrienden laat zien. Ja, zelf gespoten met de airbrush. Zij weer: waar haal je de tijd vandaan. Ik ::): jij hangt toch elke avond voor de TV, daar zeur ik toch ook niet over ;D
Veel plezier analoge rijders. Laat je niets wijsmaken.
Groeten
Hans
-
Mijn Fccpps-trein met de NS 2200 ervoor noem ik "grind". En zo heb ik ook een trein die "staal" heet, en een "kalk". En je kunt wel raden dat m'n trein met auto-transporters gewwon "auto" heet. En "gas" is de trein met 6 vloeibaar gas wagons.
Ik vul dus een naam in (MultiMaus)
Sander
Sander,
Dat vind ik een mooie oplossing wat betreft naamgeving. Ik dacht eerst dat je b.v de 1700 de 1700 als naam zou geven.
Dion
-
Het door mij gebruikte systeem is zeer baan georïenteeerd vind ik: een trein mag vertrekken naar een volgend blok als dat blok leeg is, de wissels goed staan en er geen kruisend verkeer is, bij meerdere vrije blokken is de keuze willekeurig, anders is er ook nog een "naar welk blok mag deze trein", een vrij blok kan ook in de "verkeerde richting" liggen, pendel bedrijf en doorgaand bedrijf door elkaar.
Dus ik snap "baan georienteeerd"niet erg, wel een standaard als: in de normale rijrichting zit de "plus" rails links en de "min" rails rechts, zodat de trein alijd dezelfde kant op rijdt.
Groet, Anne W
-
Het verhaal van klaas kan ik wel volgen. Vroeger had ik een analoog baantje. Op het bedieningspaneel van het station zat per spoor een schakelaar en een oude volumeknop uit diverse afgedankte cassetterecorders. Schakelaar naar links (en aan de knop draaien) trein ging naar links. Rechts natuurlijk net zo. Langzaam afremmen en optrekken natuurlijk met de ex-volumeknop. Grappig was dat deze niet hetzelfde reageerden. Op sommige sporen kon ik dus veel langzamer rijden dan op andere.
Als ik nu digitaal rij kijk ik eerst of de loc wel in de richtig van de pijl op de multimouse rijd, anders moet ik 'm even omdraaien. Geen grote moeite, maar toch.
Overigens geef ik m'n loc's ook hun nummer in de mouse. 1211 heeft dus als nummer gewoon 1211. Na een tijdje zaten de nummers vanzelf in mijn geheugen.
Het verhaal van Wil begrijp ik overigens wel. Maar ik zou toch niet terugwillen naar analoog. Stel je voor zeg, vandaag net 10 decoders binnen gekregen :).
Gerard.
-
Dus ik snap "baan georienteeerd"niet erg, wel een standaard als: in de normale rijrichting zit de "plus" rails links en de "min" rails rechts, zodat de trein alijd dezelfde kant op rijdt.
Anne, 2 opmerkingen:
-de polariteit is net andersom, de plus zit rechts en de min links.
-de clou zit nou juist in die polariteit: de polariteit van de spanning op de baan bepaalt de rijrichting, en dat noem je: de rijrichting is baangeoriënteerd.
Bij digitaal wordt de rijrichting bepaald door een of ander stuk elektronica in de loc, en dat noem je voertuiggeoriënteerd.
Wat jij beschrijft over jouw besturingssysteem heeft helemaal niks met deze begrippen te maken.
-
Wil niet flauw doen hoor, maar bij een digitale lok kun je in 99% van de gevallen gewoon zien wat de voorkant is en in welke richting deze vertrekt als je de regelaar openschroeft. Het overgrote deel van de loks heeft namelijk frontseinen (en in mindere mate sluitseinen) en die blijven gewoon aan als de lok stil staat. Is een voordeel van digitaal, om een lok stil te laten staan hoeft de baanspanning er niet af.
Volgens mij is het grootste probleem achter deze analoog/digitaal discussies het "moeten" gebruiken van een PC om de zaak te beveiligen. Ook ik ben er niet gelukkig mee, evenals met bv het hiervoor (of in het andere draadje hierover) aangehaalde handmatig rijden binnen Koploper. Hieruit maakte ik op dat als je een lok handmatig bestuurd Koploper niet bijhoudt dat de lok zich over de baan beweegt. Wat niet zo moeilijk zou moeten zijn, het adres van de lok is bekend, waar deze staat, dat er rijcommando's aan gegeven worden. Als er dan in het blok waar de lok staat of een blok ernaast wijzigingen in de bezetmelding worden gedetecteerd zou volgen moeten kunnen (met leuke extra funcies als een automatische ATB remming als je met een boven een bepaalde vastgestelde rangeersnelheid een bezet blok in rijdt).
Mijn voorkeur is nog steeds digitaal rijden met een baan-gerelateerd bloksysteem zoals bij analoog. Lenz ABC en vergelijkbare systemen zijn helaas nog niet decoder-universeel, maar hopelijk komt er nog eens zo iets beschikbaar. Heb helaas zelf niet de kennis om het te ontwikkelen.
-
Wil niet flauw doen hoor, maar bij een digitale lok kun je in 99% van de gevallen gewoon zien wat de voorkant is en in welke richting deze vertrekt als je de regelaar openschroeft. Het overgrote deel van de loks heeft namelijk frontseinen (en in mindere mate sluitseinen) en die blijven gewoon aan als de lok stil staat. Is een voordeel van digitaal, om een lok stil te laten staan hoeft de baanspanning er niet af.
Albert, ik hoef helemaal niet te zien wat de voorkant van de loc is. Ik hoef ook niet te zien aan welke kant de frontseinen branden. Ik hoef zelfs niet te zien welke loc het is. Volgens mij heb je mijn vorige berichten niet goed gelezen, want je gaat voorbij aan wat ik daar heb gezegd.
Bovendien kan ik de frontseinen wel zien branden, want bij mij blijven die ook gewoon aan, ook al rijd ik analoog. Zie mijn website.
-
Het is nu alsof je in jouw systeem zonder ook maar 1x te kijken een lok in de juiste richting kan wegsturen. Maar bij jouw systeem moet je wel kijken in welk blok de trein staat om de juiste regelaar/schakelaar die bij dat blok hoort om te zetten. Inderdaad baangerelateerd.
Bij digitaal bepaal je visueel welke trein je wilt laten rijden, en of je eventueel de rijrichting moet omzetten, selecteert deze en dan draai je de regelaar. Maar het maakt niet uit waar deze staat, of het nou spoor 7, 8, of 9 van een 15-sporig opstelterrein is hoef je niet te weten, de trein die jij wilt zet zich in beweging. Treingerelateerd.
Wordt een beetje arbitrair, laten we er maar over ophouden. Er is gewoon geen "beste systeem", alleen persoonlijke voorkeur.
-
Precies, persoonlijke voorkeur.
Ik vertel ook niet dat er een beste systeem is, ik vertel alleen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken, dat ze mijn argumenten anders lezen dan het er staat, en het daardoor niet goed interpreteren. En toch probeer ik telkens om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven.
Wat mij betreft hoeven we er ook niet mee op te houden, want ik vind dit best een interessant onderwerp.
-
Beste Albert,
Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.
Groetjes, Anne W
-
Wat mij betreft hoeven we er ook niet mee op te houden, want ik vind dit best een interessant onderwerp.
Ik ook eigenlijk, want heb m'n ideale systeem nog niet gevonden. Digitaal, beveiligd, flexibel en zonder PC.
Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.
Zal ik zeker doen, 4 oktober als ik het wel heb. Heb ook de manual aangevraagd.
-
Beste Albert,
Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.
Groetjes, Anne W
Nu? Ik heb zoiets al jaren. Beter, ik heb nog nooit een PC nodig gehad bij een digitaal systeem. Maw: Wat bedoel je?
Gr/H
-
Wat ik bedoel is een digitaal systeem met automatische blokbeveiliging zonder PC. En geschikt voor meer dan 1 merk decoder (waardoor 1-fabrikant oplossingen als Lenz-ABC afvallen).
-
Ik heb een demonstratie gezien, waarbij een baan met wissels en vijf (of meer) treinen bestuurd werd door de RAPTOR.
Je kunt met de RAPTOR rijwegen aan de locomotief op dragen. Dus de ene locomotief gaat recht door over een wissel en de andere links af. Het apparaat weet waar de locomotieven zich bevinden en voorkomt aanrijdingen. Het apparaat laat ze ook nog een langzaam afremmen en optrekken, meen ik, maar dat weet ik niet zeker meer, want het is al jaar geleden, dat ik het zag. In ieder geval reden die vijf, of meer, dat weet ik niet meer, locomotieven zonder botsen ieder z'n eigen route automatisch zonder PC. En dat was zo boeiend, dat ik er met genoegen naar heb staan kijken. Bovendien zit er nog een draaiknop op, zodat je daarmee nog een locomotief kan besturen, zonder dat de anderen daarmee in botsing komen.
Om nou analoog zo af te kraken in dit draadje is helemaal nergens voor nodig. De een rijdt graag met stoom locomotieven, een achterhaalde techniek, niks mis mee toch?
De ander restaureert en rijdt in oude auto's, niks mis mee toch?
Met analoog kan een heleboel niet, wat met digitaal wel kan, maar een ding kan ik wel en dat is rijden met modeltreinen. Daar gaat het toch om met modelspoor. Niks mis mee toch?
Groetjes
Wil
-
Met analoog kan een heleboel niet, wat met digitaal wel kan, maar een ding kan ik wel en dat is rijden met modeltreinen. Daar gaat het toch om met modelspoor. Niks mis mee toch?
Groetjes
Wil
En zo zijn we waar we allemaal willen zijn.
Raptor is een digitale centrale waarin de besturingssoftware - die normaal op een PC staat - is opgenomen. Werkt prima, maar heeft ook weer zo zijn beperkingen. Loopt een uitgebreide draad (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3326.0) over op het 3railforum.
-
En geschikt voor meer dan 1 merk decoder (waardoor 1-fabrikant oplossingen als Lenz-ABC afvallen).
Er zijn meerdere merken decoders die met ABC werken, en zelfs beter dan Lenz zelf. Vanwege mogelijke licentierechten of andere redenen hebben andere fabrikanten (nog) geen ABC apparatuur op de markt gebracht. Dus bovenstaande opmerking is maar gedeeltelijk terecht.
Maarten.
-
raptor is wel een belachelijk boze naam voor een suf ding wat treintjes laat rijden, of ligt dat aan mij?
-
Om nou analoog zo af te kraken in dit draadje is helemaal nergens voor nodig.
Wil, voor de zoveelste maal; dat doet niemand. Citaat Klaas:
Precies, persoonlijke voorkeur.
Ik vertel ook niet dat er een beste systeem is, ik vertel alleen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken, dat ze mijn argumenten anders lezen dan het er staat, en het daardoor niet goed interpreteren.
En dit: "Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken" is precies wat jou probleem is. Niemand kraakt hier iets af, men geeft alleen zijn of haar voorkeur(en). Begrijp je het nou? ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Beste Floriz,
Natuurlijk valt er over de keuze van namen te praten, maar dat is een kwestie van smaak.
Suf ding wat treintjes laat rijden is een beetje simpel gezegd, of wil je het systeem van de grote sproorwegen ook suf noemen, die doet namelijk hetzelfde, Raptor moet nog meer doen, hij moet ook nog voor machinist spelen.
De demo van Raptor is 4 oktober weer in Houten, inderdaad 5 treinen op 2 vierkante meter, bij mij nu 11 treinen op een baan van nu, zeg maar, 20 vierkante meter.
Wil, een redelijke accurate beschrijving, ik heb een bezaar tegen één zin: elke lok zijn eigen route, kan geïnterpreteerd worden als aparte baanstukken voor elke lok, nee ze rijden door elkaar volgens het principe: ik (ik is de trein) ga naar het eerst volgende vrije blok en als er keus is dan kies ik er zo maar één, tenzij ik daar om één of andere reden niet mag komen (electrische lok op boverleidingloos stuk) of er kruisend verkeer is.
DE-2, sorry ik drukt me niet duidelijk genoeg uit: een geautomatiseerd digitaal systeem zonder PC, zo beter?
Voor mijn belevenissen met Raptor en mijn baan zie forum.3rail.nl en zoek naar Anne W
Groet, Anne W
-
....ze rijden door elkaar volgens het principe: ik (ik is de trein) ga naar het eerst volgende vrije blok en als er keus is dan kies ik er zo maar één, tenzij ik daar om één of andere reden niet mag komen
Dit is nou zo'n eigenschap van besturingsprogramma's waar ik veel moeite mee heb. In het echt denkt een trein die b.v. van Rotterdam CS onderweg is naar Den Haag toch ook niet: "kom, laat ik deze keer in Schiedam eens de afslag naar Hoek van Holland nemen".
De route van een trein ligt vast in de dienstregeling en wordt onderweg gestuurd door de treindienstleiding. De trein (lees: machinist) heeft onderweg niet de vrijheid om zelf te verzinnen waar hij naar toe wil.
-
Beste Klaas,
De mogelijkheden op een modelbaan zijn meestal beperkt, dus die situatie komt weinig meer als één keer voor, ik heb een traject: hoofdstation("kop" maken)-afbuigstation (abzweigbahnhof)-kopstation-afbuigstation-hoofdstation.
Op dit traject rijdt meestal één keertrein, soms twee, in het afbuigstation mag deze trein niet op de hoofdbaan blijven, dsu een verbod, komt heel erg overeen met Schiedam denk ik.
Nog een situatie: in het hoofdstation heeft de lange sneltrein maar één spoor in elke richting te beschikking, ze mogen dus niet naar een te kort "stoptrein" spoor, de stoptreinen maken gebruik van het stoptreinspoor, indien die bezet is maken ze gebruik van de sneltreinsporen.
Dan nog een andere reactie, de huidige digitale decoders onthouden hun rijrichting, als ik de baan weer opstart, ook na 2 maanden rijdt alles de goed kant op.
Groet, Anne W
-
Dan nog een andere reactie, de huidige digitale decoders onthouden hun rijrichting, als ik de baan weer opstart, ook na 2 maanden rijdt alles de goed kant op.
Wat bedoel je daarmee te zeggen?
-
Dit is nou zo'n eigenschap van besturingsprogramma's waar ik veel moeite mee heb. In het echt denkt een trein die b.v. van Rotterdam CS onderweg is naar Den Haag toch ook niet: "kom, laat ik deze keer in Schiedam eens de afslag naar Hoek van Holland nemen".
De route van een trein ligt vast in de dienstregeling en wordt onderweg gestuurd door de treindienstleiding. De trein (lees: machinist) heeft onderweg niet de vrijheid om zelf te verzinnen waar hij naar toe wil.
Dit is geen 'eigenschap' van besturingsprogramma's Klaas. Het is een eigenschap van de meeste programma's dat je kan kiezen voor vaste of variabele routes. Bij Raptor ben ik daar overigens niet zeker van.
Zuiver vaste routes zijn trouwens ook niet overeenkomstig de werkelijkheid. De treindienstleiding gebruikt ook de nodige variatie al was het maar bij de perronkeuze.
-
Beste Klaas,
Bij de huidige digtale treinen rijden ze ALTIJD de kant waarin ze gestopt zijn.
Beste Henk,
Hoe bedoel je: "Bij Raptor ben ik daar overigens niet zeker van"
Groet, Anne W
-
Wat bedoel je daarmee te zeggen?
Dat Anne "reclame" maakt voor Raptor.
Nou ik hou het bij mijn ECoS en Multipetultie muis van Roco die via Koploper aangestuurd kunnen worden.
Thuis de ECoS met laptop en op de Beurs straks ws de Multi-muis met El Loco net en Lap-Top.
Kees-jan
Kees-Jan
-
Bij de huidige digtale treinen rijden ze ALTIJD de kant waarin ze gestopt zijn.
Ik ben zo eigenwijs om te stellen dat dat niet zonder meer waar is. Ze gaan de kant op waar je ze naar toe stuurt. En als dat andersom is als de richting waarin hij is gestopt, dan gaat hij dus de andere kant op.
Ik begrijp trouwens nog steeds niet wat je bedoelde te zeggen met je opmerking, en waar dit een reactie op was.
-
Dit is wel een interessant draadje...
De discusse lijkt zich nu wel een beetje te concentreren op een digitaal systeem.
Dus laat ik eens naar de beginvraag teruggaan en aangeven waarom ik voor een bepaald systeem gekozen heb.
Laat ik voor de duidelijkheid eerst aangeven dat ik na veel puzzelen uiteindelijk toch digitaal ben gaan rijden. Het heeft erg lang geduurd voordat ik daar zelf uit was, dus misschien is het leuk om mijn (natuurlijk weer persoonlijke !) redenen te geven om over te stappen naar digitaal.
Mijn baan bestaat uit een klein station aan een dubbelsporige hoofdbaan met in ieder spoor een simpel schaduwstation met twee opstelsporen. Ik kan zo'n 6 treinen kwijt op de baan.
Wat ik wil is dat de treinen automatisch afremmen voor een sein en dat de trein als dat sein weer veilig staat mooi langzaam op snelheid komt.
Staat het sein in het station op onveilig dan stopt de trein en anders rijdt hij dus gewoon door.
Ik wilde dit graag automatiseren omdat het direct besturen van 6 treinen bijna (?) niet te doen is.
Af en toe komt een buurtgoederentrein langs die natuurlijk ongestoord moet kunnen rangeren en dus wel direct bestuurd moet kunnen worden.
De hoofdreden was vooral: de rijeigenschappen van de locs. Ik ben zelf een electronicus dus het expirimenteren met analoge regelaars was geen probleem. Uiteindelijk heb ik een analoge regelaar gevonden die de locs echt mooi soepel langzaam liet rijden. Heette geloof ik "cooler crawler". De pulsbreedte regelaars lieten een loc wel mooi langzaam rijden maar met de moderne motoren zie je toch soms de loc wat schokken op de heel harde regeling.
Maar ondanks de mooie rijeigenschappen was de snelheid en vooral de remweg niet gelijk te krijgen zodat de treinen niet op de juiste plaats stopten en (bij een vaste stand van de rijregelaar) de maximum snelheid verschilde heel erg.
Met in iedere loc een decoder is de remweg en snelheid PER LOC in te stellen en in mijn geval komt dat dus erg goed uit.
Als bonus krijg je er dan nog cruise control bij (als techneut vind ik dat een vreselijke naam voor een motorregeling met terugkoppeling, maar zo heet dit in NL blijkbaar...) wat voor rangeren wel heel erg mooi werkt.
Maar sommige locs reageren wel weer een beetje te direct op de aansturing van de decoder, niet zo soepel als bij m'n analoge regelaar. Ik weet het: is een beetje mierenn***... van me !
Wat ik ook mooi vind bij digitaal is de verlichting die constant brandt, maar ook aan- en uitgeschakeld kan worden. Ik wil vooral met stoomlocs (NL) gaan rijden en die hadden overdag geen verlichting aan. Maar in het donker rijden met werkende seinen en binnenverlichting is ook wel erg leuk!
Wat ik een nadeel vind is dat je wel creatief moet zijn om het automatiseren niet met een PC te moeten doen. Ik houd zelf niet van het aansturen van de baan met een PC, dus ik wilde iets anders. Analoog was het goed te maken, maar bij digitaal kom je al snel bij een systeem dat specifiek is voor een fabrikant (Lenz ABC, Zimo met een eigen systeem en zo zullen er nog wel meer zijn). Ik wilde niet afhankelijk zijn van een bepaald type decoder dus dan kom je al snel bij remgeneratoren enz. Uiteindelijk heb ik het opgelost dmv remmen met gelijkspanning. Bijna alle (of echt alle?) decoders ondersteunen dat en het werkt prima.
Verder ben ik het met Klaas eens dat je wel erg moet wennen aan het treingeorienteerd rijden ipv baangeorienteerd. Komt misschien ook omdat ik lokmuizen gebruik. Het lijkt mij logischer om een richtingsschakelaar te hebben en een aparte knop die alleen de sneheid regelt. Dan kies je wat meer bewust de richting, nu wil ik de knop nog wel eens de verkeerde kant op draaien...
Uiteindelijk heb ik geen spijt van de omschakeling, ook al kost dat aardig wat. De centrale kostte bijna niets (locmuis II) maar je moet toch overal een decoder inzetten. Dat doe ik dus geleidelijk, eerst de meest gebruikte locs en langzaam uitbreiden.
Groeten,
Jan Willem
-
Beste Klaas,
Wil je een digtale lok een ander kant opsturen als dat hij gestopt is dan moet je een handeling uitvoeren, gedlt ook voor analoge banen, reactie is op "baangestuurd", een definitie die ik begrijp, maar waarvan ik de voordelen t.o.v. digitaal niet zie.
Kees-Jan, een "PC-rijder" heeft niets te zoeken bij Raptor, tenzij hij de "happening" op zijn baan wil zien gebeuren en niet op zijn computerscherm.
Dit Forum, en eigenlijk alle Forums, bestaan door vraag en antwoord, het antwoord is gebaseerd op kennins en ervaring en dat is wat ik doe, ik heb Raptor getest (zie het 3rail forum) en doe dat nog steeds een beetje, op basis van die ervaring beantwoord ik vragen en deel kennis.
Motivatie: ik denk dat Raptor een nuttig apparaat is voor diegenen die geen PC willen gebruiken bij hun baan, neen, niet omdat ik financiële belangen heb, Raptor moet een "wereldmerk" zijn om mij te kunnen betalen.
Groet, Anne W
-
Kees-Jan, een "PC-rijder" heeft niets te zoeken bij Raptor, tenzij hij de "happening" op zijn baan wil zien gebeuren en niet op zijn computerscherm.
Rare stelling, alsof PC rijders de hele tijd naar hun schermpjes zitten te koekeloeren.
Dit gaat helemaal nergens meer over. Topic was analoog versus digitaal en niet Raptor versus PC.
-
Juist Ben.
@ Anne: Je staat er toch mee op de beurs in Houten? zoals ik in één van de eerdere berichten lees?
Kees-Jan
-
Wil je een digtale lok een ander kant opsturen als dat hij gestopt is dan moet je een handeling uitvoeren, gedlt ook voor analoge banen,
Ja, en? Als je hem dezelfde kant op verder wilt sturen moet je ook een handeling uitvoeren, nl. de regelknop weer opdraaien.
reactie is op "baangestuurd", een definitie die ik begrijp, maar waarvan ik de voordelen t.o.v. digitaal niet zie.
Ik dacht toch dat ik dat voordeel meerdere malen heb uitgelegd. Dus nog maar een keer. Als de rijrichting baangestuurd is, dan betekent dat dat de rijrichting in de baanspanning vastligt. Welke trein daar ook staat, hij zal in de gewenste richting vertrekken. En daarvoor hoef ik niks te weten over een decoderadres, want er zit geen decoder in. Er hoeft aan boord van de trein ook niks te worden onthouden over de rijrichting, want de rijrichting wordt gewoon opgelegd door de polariteit van de baanspanning.
-
Beste Klaas,
Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?
Beste Kees-Jan,
Omdat de Raptor "meneer" alleen is in Houten, zijn companen vervangen weer mensen in winkels waarvan het personeel in Houten staat, hou ik hem gezelschap en help hem een beetje, maar ik sta niet te roepen: "komt dat zien, komt dat zien".
Overigens moet me wel van het hart dat ik best in deze wereld zou willen werken de laatste 4-7 jaar voor ik stop met betaald werk, maar ja in het belang van een onbezorgde oude dag (voor zover dat mogelijk is voor iemand met reuma, ik zit nu ook thuis na een hele slechte nacht) moet het wel genoeg opbrengen.
Ik praat nog steeds mee over analoog-digitaal, de andere zaken ontstaan als reacties op vragen/stelling van anderen, als er op dit forum behoefte bestaat aan een apart topic "discussies/vragen over Raptor" dan hoor ik dat wel.
Groet, Anne W
-
Beste Klaas,
Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?
Misschien maar een gedachtexperiment.
Stelt er komt een analoge loc aanrijden en die nemen we in vliegende vaart van de baan.
Als je dan een andere analoge loc op dezelfde plek zet, dan gaat die onverdroten in dezelfde richting verder. Ze reageren immers allemaal hetzelfde op de polariteit.
Stel, er komt een digitale loc aanrijden en die nemen we in vliegende vaart van de baan.
Als je dan een andere digitale loc met hetzelfde adres op de baan zet, dan is het een verrassing naar welke kant de loc gaat rijden.
Voor de praktijk. Als je een digitale loc op je geautomatiseerde baan zet, dan moet je vaak even proberen of de rijrichting wel naar verwachting is.
Wat het probleem is, begrijp ik ook niet, maar dat is een andere kwestie.
-
Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?
Anne, deze vraag doet mij vermoeden dat je niet snapt hoe het zit met de rijrichting op 2-rail analoog met gelijkstroom.
De rijrichting heeft niks te maken met vooruit of achteruit, maar wordt door de baan bepaald.
Dus ik doe een soortgelijk gedachtenexperiment als Henk, maar dan met 1 loc. Die loc rijdt voor mij langs naar rechts. Ik pak hem op, zet hem andersom op de baan, en wat doet hij? Hij rijdt weer naar rechts. Dat is dus baangerelateerde rijrichting. Het doet er niet toe welke trein, het doet er niet toe hoe hij op de baan staat, hij gaat naar rechts als ik de richtingschakelaar naar rechts zet, hij gaat naar links als ik de richtingschakelaar naar links zet.
Vandaar mijn stelling: het 2-rail systeem, analoog met gelijkspanning is het enige systeem waarbij ik, zonder me verder iets af te vragen, met 100% zekerheid kan voorspellen welke kant de trein op gaat.
-
Henk, er is alleen een probleem als jij er een probleem van maakt, ik persoonlijk heb er geen problemen mee, ik stuur mijn loks via de software keihard vooruit of achteruit, kwestie van het zetten van een richtings bit in de opdracht naar de lok.
Mvg
Wim.
-
Vandaar mijn stelling: het 2-rail systeem, analoog met gelijkspanning is het enige systeem waarbij ik, zonder me verder iets af te vragen, met 100% zekerheid kan voorspellen welke kant de trein op gaat.
Met uitzondering van het Hornby materiaal. Die rijden de andere kant uit. Engels he, dus altijd eigenwijs. ::) ::) ;D ;)
Mvg
Wim.
-
Dat is nieuw voor mij. Maar dat zullen ze intussen toch wel aangepast hebben?
-
Hehe.... Ik zou het niet weten, maar Hornby decoders rijden analoog altijd nog de verkeerde kant op. Dus zal het waarschijnlijk bij de locomotieven analoog ook wel zo zijn.
Henk
-
Ik heb het op een Engels forum gevraagd. Even afwachten waar ze mee komen.
-
Beste Klaas,
Mijn analoge gelijkstroom kennis is inderdaad heel erg oud, een jaar of 25 denk ik.
In mijn gedachtengang is het zo: plus op de ene rails staaf en - op de andere railstaaf, de lok rijdt er naar toe, de + op de ene wielkant en de min op de andere wielkant.
We nemen de lok van de rails en zetten hem omgedraaid terug, dan staat de plus toch op de andere wielkant en de min op de ene wielkant en gaat de lok toch de andere kant uitrijden?
Wat is er fout aan mijn redenering of is er technisch iets veranderd?
Bedankt voor de moeite, groet, Anne W
-
We nemen de lok van de rails en zetten hem omgedraaid terug, dan staat de plus toch op de andere wielkant en de min op de ene wielkant en gaat de lok toch de andere kant uitrijden?
Nee, Anne W, en dat is wat Klaas je nu al meerdere keren probeert wijs te maken.
De plus op de rails verandert niet, dus de lok gaat dezelfde kant op als dat hij al deed voordat jij hem andersom op de rails zette. Snap je het nu eindelijk??
Mvg
Wim.
-
Anne, ik zal het nog eens op een andere manier proberen.
De loc rijdt naar rechts, vooruit.
Je draait hem om, dan wissel je dus aan de wielen de plus en de min om, en gaat hij achteruit. Maar omdat je hem hebt omgedraaid gaat hij toch weer naar rechts. Dus ten opzichte van de baan gaat hij dezelfde kant op.
Kijk anders ook eens in NEM 631, daar staat het met behulp van een plaatje heel duidelijk uitgelegd.
-
Domme vragen bestaan niet en een mens is nooit te oud om te leren, jongens bedankt, weer wat geleerd.
Nu snap ik ook de definitie van Klaas, echter het brengt me niet op andere gedachten.
Groet, Anne W
-
....echter het brengt me niet op andere gedachten.
Dat had ik ook niet verwacht. En het zegt je waarschijnlijk ook weinig, maar ik zie deze eigenschap van 2-rail analoog als een doorslaggevend voordeel.
Het verbaast me overigens wel dat iemand als jij, die zo intensief met besturingssystemen bezig is, dit simpele feit niet kende, en het verbaast me nog meer dat het zo vaak op verschillende manieren verteld moest worden voordat het kwartje uiteindelijk viel. 8)
-
Zit nu even te denken en om met nog maar even met een manier te komen om te testen wat Klaas zegt kan je een stuk spoor pakken (geen rondje) en twee van je mooiste (stoom)treinen met de neus naar elkaar toe zetten. Probeer ze nu maar eens een frontale botsing te laten maken. Met analoog gaat dit niet lukken. Ik zeg stoom omdat je dan makkelijker kan zien wat de voorkant van de trein is.
-
Let wel op met bovenstaand voorbeeld, dat je zeker weet dat niet in 1 vd loks de motor is omgedraaid ;) want dan parkeer je ze dus wel in elkaar :)
Gr. Remco.
-
Remco, ik ga er natuurlijk wel van uit dat alle motoren correct gepoold zijn.
Maar daar staat of valt elk systeem mee. Als er iets verkeerd is aangesloten, dan werkt het ook verkeerd.
-
Ja helder natuurlijk Klaas maar het was meer even een remindertje vanwege het voorbeeld van Roon, dat niet iemand die wat minder onderlegt is op dit vlak, het klakkeloos aanneemt en uitprobeert en dan hier verhaal komt halen :)
Doet niets af aan jouw verhaal :)
-
Met uitzondering van het Hornby materiaal. Die rijden de andere kant uit. Engels he, dus altijd eigenwijs. ::) ::) ;D ;)
Op dat Engelse forum heb ik inmiddels reactie van 2 personen die zowel Hornby materiaal hebben, als materiaal van andere fabrikanten zoals Roco Fleischmann , Gützold. Zij verzekeren me dat de Hornby locs hetzelfde gepoold zijn. Dus je bent misschien in de war met een ander fabrikaat.
Wat iemand wel noemde is dat Kleinbahn andersom gepoold is. En wat ik zelf nog weet uit de begintijd van schaal N, toen was Arnold verkeerdom gepoold. Maar dat hebben ze snel rechtgezet toen Trix ook met N begon.
-
Kleinbahn heeft een tijdje een Nederlandse importeur gehad en daar zaten ze vrolijk modellen om te polen.
Maar tegenwoordig is het merk alleen via eigen winkels en postorder te bestellen. Dan kun je aangeven hoe je de modellen gepoold wil hebben. Mits correct besteld, reageert het model dus precies zoals je wil.
Voor tweedehandsjes hebben ze de 'ompoolservice'. ;D
-
Henk,
enig idee waarom Kleinbahn andersom gepoold was? Hadden ze b.v. het idee dat ze alleen op de wereld waren?
-
Het bedrijf dateert van kort na de oorlog Klaas toen daarvoor nog helemaal geen normen bestonden. Het is één van de tweerailpioniers. Ze hanteerden verder het 'Jamin-model': eigen winkels met een eigen trouwe klantenkring vooral in Oostenrijk. In zekere zin een eilandje met weinig reden om zich aan te passen.
In de jaren zeventig hebben ze wel geprobeerd via vertegenwoordigers en importeurs te gaan werken en toen werd de afwijkende poling opeens een probleem. Toen hebben de modellen, omgepoold en wel, ook in de Nederlandse winkels gelegen.
Maar inmiddels zijn ze weer naar het oude model teruggekeerd en daarmee is het hele vraagstuk verdwenen. Het contact met de klant is zo direct dat iedereen het kan krijgen zoals die het hebben wil. Kleinbahn-gepoold voor de liefhebbers, nem-gepoold voor de rest. Charmant toch?
http://www.kleinbahn.com/index.html (http://www.kleinbahn.com/index.html)
Op de hele site kan ik trouwens geen woord over digitaal vinden Klaas. :)
-
Kijk eens aan, zo leer je nog eens wat.
Overigens is het niet helemaal waar dat er kort na de oorlog nog geen norm voor bestond. De NMRA dateert van 1935, en die houdt zich alleen maar bezig met 2-rail. Maar het is zeer waarschijnlijk dat Kleinbahn daar allemaal geen weet van had toen ze begonnen.