BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 11 January 2009, 00:29:48
-
Helaas zaterdagavond al weer een aanrijding waarbij 'museummaterieel' is betrokken.
Na de muizekop was nu een apekop betrokken.
Nu is Plan V 419 (die groene ja) vandaag betrokken geweest bij een zijdelingse aanrijding met een DD-AR stam dubbeldekker op het werkplaatsterrein in Leidschendam. Op Somda was al te lezen dat de schade aan de 419 aanzienlijk zou zijn.
http://www.ad.nl/denhaag/2904154/Treinen_frontaal_op_elkaar_op_NSwerkplaats.html
-
(http://members.lycos.nl/alers/upload/p1347.jpg)
bron: Spoorforum.eu
hier wordt je nou niet echt vrolijk van....
ik hoop echt van harte dat er nog herstel mogelijkheden voor de 419 zijn, zou zonde zijn om dit stel te verliezen.
-
Dan liever graffiti.
Op het spoor is het tegenwoordig blijkbaar maar wat blindvaren.
-
Het is een complot van machinisten om van die oude zooi af te geraken! :o
-
Koekebakkers zijn het!
Stokslagen voor de schuldigen!
-
dat is flink ***
-
Dat lijkt zo op het eerste gezicht een niét onaanzienlijke schade. Benieuwd wie dat zal betalen (zoete lieve Gerritje....). Ik vrees dat we de 419 kunnen afschrijven.
-
daar ben ik ook bang voor :(:(:(
-
Hier word ik nou verdrietig van ! :'(
Laat de machinisten de schade maar betalen en als er geen onderdelen meer zijn dan maken ze die gewoon zelf.
Mispoes aan de achterkant met stokslagen en ik aan de voorkant met een trommel.
Op de maat van de trommen kloppen ze maar zelf de onderdelen.
Gewoon met tas en bolkophamer.
En als het tempo te laag is dan mag Mispoes even roffelen !
Harm
-
Voor de medewerkers die de 419 in stand houden, letterlijk en figuurlijk een zware klap.
Op de website van die jongens is te lezen dat het stel pas compleet onderhoud heeft gehad en het stel weer volledig rijvaardig was.
Een zware dobber dus voor de mannen van de 419.
Denk echter wel dat iedereen , die hier zo van slag door is geraakt, al wat euro's hebben overgemaakt aan de 419 Club, toch???
http://www.mat64.nl/donateurs.htm
-
Hij is flink verkreukeld.
Het is maar te hopen dat de chassisbalken nog in orde zijn, en de bak niet is kromgetrokken.
Dan zou ie nog te redden kunnen zijn met een nieuwe neus.
Maar als ik dit zo zie dan ziet het er somber uit voor het stel.
Jos.
-
Uit de website op te maken zijn zij wél verzekerd.
"De tijd zal uitwijzen wat de toekomst is van ons stel, de verzekeringsafhandeling gaat waarschijnlijk nog maanden duren."
Hij staat in ieder geval weer op de rails. Er staan veel foto's van de aanrijding op mat64 website.
-
Stuur hem naar Haarlem, Nedtrain heeft een fantastische Schade Herstel bedrijf (Botsploeg) die geen moeite hebben met dit soort schade.
Marc
-
SH*T HAPPENS
Weer wan naar de knoppen geholpen :'(, ´gelukkig´hebben we de foto´s nog :( hoop dat het te herstellen valt.
(mag ik dit nou niet posten, pas bij de 4e poging)
-
Tjongejonge, als het gebeurt dan gebebeurt het ook snel achter elkaar. Eerst de 273 en nu de 419, het moet niet gekker worden >:( Hopen dat ie nog te redden is, dit is zwaar droevig :'(
Mvgr Jan Wiebrand
-
De 273 zag er nog een beetje hoopvol uit. Ik vrees dat dit toch echt einde oefening is.
-
Dat dacht ik ook al Marcel
Ik had toen de aanrijding van de 2 plan V stellen in Maastricht gezien.
En de neuzen hadden practisch alleen maar een forse deuk er in.
Maar de schade aan de bakken was iets erger, die waren compleet krom getrokken.
En een bak was zelfs in het midden wat verkreukeld.
En mijn vermoeden is dat als deze bak, de neus al tot zo ver in puin heeft liggen, dat de inwendige schade ook aanzienlijk kan zijn.
Jos.
-
Ik hoop het niet. Is er al een foto van het treinstel bij daglicht?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Das idd einde oefening, daar gaan ze niks aandoen.
Grtz, Marcel
-
Denk echter wel dat iedereen , die hier zo van slag door is geraakt, al wat euro's hebben overgemaakt aan de 419 Club, toch???
Heb het stel in 2004 al geschilderd, dat vond ik wel genoeg eigenlijk ;)
En wel erg voorbarig om het stel nu al af te schrijven hoor. Weleens gezien wat ze in Haarlem allemaal al hersteld hebben aan schades? Tot aan compleet verkreukelde of dubbelgevouwen bakken aan toe... dan is een nieuw neusje op een stelletje Mat'64 (en de rest van de schade natuurlijk...) echt niet zoveel werk.
En je kan er natuurlijk altijd een andere ABk tegenaan zetten. Is niet origineel, maar deze AB(D)k is ook al zwaar verbouwd. Dus ja...
-
Tuurlijk kunnen ze de schade repareren, de vraag is wie het gaat betalen......
Grtz, Marcel
-
Om zo iets te repareren?
Dat heeft dan meer weg van gedeeltelijke nieuwbouw lijkt mij.
Jos.
-
En dat zullen ze vast al eerder gedaan hebben. ;)
-
Nou ja het ligt er natuurlijk aan wat de kosten zijn. Maar een mogelijk heid is de kop gewoon compleet vervangen. Maar goed de stichting moet nu eerst kijken of ze deze schade vergoed willen hebben of een regeling treffen met de ns dat ze een plan T en of V krijgen die nu nog goed is.
-
In andere taal:
kunnen we niet gewoon nog een plan V mollen ;) kunnen ze de goede kop afsnijden, en op de 419 zetten ;D. het blijft zonde.
-
Ga er maar vanuit dat alles kan, maar het altijd een kwestie van geld blijft. En 'even' een kop verwisselen gaat niet zo simpel als hier gesuggereerd wordt. Men zal eerder de huidige schade herstellen, of een bakwissel uitvoeren. Maar goed, het blijft toch speculeren.....
Grtz, Marcel
-
Tuurlijk kunnen ze de schade repareren, de vraag is wie het gaat betalen......
Nou, de veroorzaker?
Maar goed, er is inderdaad nog meer mat'64, dus we zien wel wat eruit komt.
-
Dat dacht ik ook al Marcel
Ik had toen de aanrijding van de 2 plan V stellen in Maastricht gezien.
En de neuzen hadden practisch alleen maar een forse deuk er in.
Maar de schade aan de bakken was iets erger, die waren compleet krom getrokken.
En een bak was zelfs in het midden wat verkreukeld.
En mijn vermoeden is dat als deze bak, de neus al tot zo ver in puin heeft liggen, dat de inwendige schade ook aanzienlijk kan zijn.
Jos.
dat is een frontale aanrijding, das heel wat anders dan een veeg van opzij... daarbij krijgt de bak t een stuk minder zwaar te verduren. Maar ja, spul heel houden is wel erg moeilijk tegenwoordig.
-
En wel erg voorbarig om het stel nu al af te schrijven hoor. Weleens gezien wat ze in Haarlem allemaal al hersteld hebben aan schades? Tot aan compleet verkreukelde of dubbelgevouwen bakken aan toe... dan is een nieuw neusje op een stelletje Mat'64 (en de rest van de schade natuurlijk...) echt niet zoveel werk.
Gelijk heb je timtrein, ze weten niet eens waar over zij praten.
En mijn vermoeden is dat als deze bak, de neus al tot zo ver in puin heeft liggen, dat de inwendige schade ook aanzienlijk kan zijn.
Jos.
Laat eerste de experts van het Schade Herstelbedrijf uit Haarlem de schade bekijken en opnemen, daar hecht ik meer waarde aan dan dat dramatische geleuter over het afschrijven of slopen van een bak. En als het niet wordt hersteld, dan is het geld toch het struikelblok bij zulke gevallen.
Want de slogan van het Schade Herstelbedrijf (oude Botsploeg) is " Geef ons een Slot en wij bouwen er trein omheen".
Marc
-
Geheel eens met IPIO-er. Zoals ik al zei net, het blijft toch gissen wat er gaat gebeuren.....
Grtz, Marcel
-
Ik herinner me nu dat toen ik nog een klein jongetje was ( ja al weer een hele tijd geleden) hadden we in Leeuwarden een grote loods van de NS
Daar werden kleine reparaties gepleegd, voornamelijk aan diesels.
Dat kon je afleiden aan het feit dat bij die reparaties men de dieseltanks liet leeglopen in de sloot die daar meteen naast lag.
Er zat absoluut geen leven meer in die sloot en heeft zelf 2 keer in brand gestaan, en dat was geen kleine brand.
Wat heeft dat met de plan V te maken?
Naast de steenkoolhandel Hummel was er ook een gedeelte van de loods als opslag voor NS materieel en materiaal.
Ik weet nog dat ik een keer in die loods ademloos stond te kijken naar twee losse kopppen van een plan V.
Het is al weer een hele tijd geleden, maar als ze die koppen toen los hadden, waarom dan nu niet meer. ;)
Harm
-
Ik hoop het niet. Is er al een foto van het treinstel bij daglicht?
Mvgr Jan Wiebrand
Ja: hier :'( (http://www.mat64.nl/10januari.htm)
-
uh, nederlands daglicht he. Dit is laplands daglicht.
-
Toch bedankt Bob. Ik moet zeggen dat die DD-AR er gehavender uitziet dan de 419. De DD-AR zal zeker hersteld worden dus waarom de 419 niet?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Die DD-AR is eigendom van NSR, de 419 van een particuliere stichting die niet zal beschikken over zomaar een € veel(!!!) om even die kop (plus eventuele verdere schade aan de dragende delen van de bak) te laten repareren. Daarnaast gaat het om een stel wat geen deel meer uitmaakt van de actieve NS-vloot (officieel al afgevoerd is).
Over de suggesties om dan in de toekomst maar een ander plan V stel te verwerven: het mooie van de 419 is, dat ie de laatste van z'n serie (V1-3) was die ooit in het groen in dienst gesteld was.
We zullen e.e.a dus gewoon moeten afwachten (misschine als de schuildvraag opgelost is en de oorzaak bij de DD-AR kan mogelijk NSR aansprakelijk gesteld worden. Maar da's even luchtfietsen en dus afwachten...
-
Hoe weet je dat die DDAR gerepareerd wordt?
-
Ik ben het met Wijktrein eens. Die DD-AR is van NSR en dat ie hersteld zal worden is voor mij een zekerheid. De 419 is inderdaad van een particulier dus dat zullen we maar moeten afwachten. Ik hou voorlopig mijn mond en zie wel wat er gebeurt.
Mvgr Jan Wiebrand
P.S. Mijn computer doet de hele tijd raar als ik een bericht stuur. Ik moet of opnieuw posten of hij geeft aan dat de webpagina niet kan worden weergeven.
-
Hoe weet je dat die DDAR gerepareerd wordt?
Als de Bvk gerepareerd wordt, dan staat een DDar stam aan de kant (Bv, ABv, en de mDDm) en dat kost geld heel veel geld.
Marc
-
Da's een logisch gevolg van het feit dat men bij NSR die DD-AR heel hard nodig heeft. Zoals eerder al gezegd zal het (in mijn optiek) NSR worst zijn wat er met die 419 gebeurd.
-
Dat zelfs die SGMm die vorig jaar te Asdz door/over het juk is gevlogen hersteld wordt bij Randers zegt genoeg over de materieelkrapte:-( Zo zal die DD-AR- stuurstand zeker hersteld gaan worden..... De 419 is helaas een ander verhaal :-|
Grtz, Marcel
-
Gezien de toekomstplannen m.b.t. het gehele DDM park, waarin een aantal Bvk's 'over' zou blijven, is het misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend. Daarnaast staan er meerdere DDM2/3 bakken al tijden met schade en/of deels geplukt aan de kant, die worden ook niet gemist.
-
Jammer uiteraard. Maar er rijden nog zoveel plannetjes V rond dat de museale waarde beperkt is. Met NSR ruilen tegen een ander stel en wat liters groene verf?
-
Het zou technisch toch mogelijk zijn om een kop van een terzijde staande plan V om te zetten.
Hoeft er geen verzekeringskwestie gemaakt te worden.
Gewoon naar Haarlem om te herstellen en en de rekening naar NS R.
Het is toch al vaker gedaan in Haarlem, het wisselen van alleen de koppen.
Geen bakwissel want het is de ABDk en die zijn er nier meer.
Groetjes Chris
-
De 419 is geen ander verhaal.
Vraag is alleen, wie heeft de aanrijding veroorzaakt?
Het is Nedtrain terrein.
Was het een NSR of Nedtrain machinist die de aanrijding veroorzaakte?
Wat zijn de opdrachten die de aanwezige rangeerdienstleider verstrekt heeft?
Laten we eerst maar afwachten wat de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht is.
Volgens de foto's kan het ook geen frontale aanrijding zijn, beide stellen zijn maar aan 1 zijde van de cabine zwaar beschadigd.
Voor de 419 ben ik niet bang, Nedtrain Schadeherstel in Haarlem en Tilburg heeft wel zwaardere klussen geklaard.
Henk B
-
Zoals ik eerder in deze draad ook al schreef zal het mede afhangen van het vaststellen van de schuldvraag hoe het verder zal gaan aflopen met de 419.
-
De 419 stond stil, maar aangezien het een zijdelings aanrijding was zou je denken dat ie niet vrij stond van de vrijbalk, maar het zal waarschijnlijk onbeveiligd gebied zijn en dan heeft de DDAR niet aan de ROZ voldaan. Waarschijnlijk geen duidelijke kwestie. :-|
Maar laten we maar hopen dat de schade weer hersteld kan en gaat worden
-
Ahum even haarlem, denk het niet, ik denk dat de 419 heeeeel ver achteraan kan sluiten op de werkvoorraad zware schades die nog over het land verdeelt staan, dan even speculaas dan zou hij pas over een jaar of twee misschien aan de beurt zijn. Vul de rest zelf in en kleur de plaatjes.
-
Dit is heeeeeeel jammer. Kan het bijna niet geloven.
Het lijkt wel of er een vloek over museum materieel heen hangt. Eerst de mat 46 nu weer de 419.
Het is te hopen hoe kruw het ook klinkt dat de maschinist van de DDAR fout is geweest, want alleen dan bestaat er nog een kans dat de 419 zal worden gereviseerd.
Als ik zo de foto's bekijk heeft de DDAR ook niet echt voorzichtog gereden daar. De schade is nogal enorm. En met dit weer ga je ook al heel snel glijden dus echt heel stom. Erg jammer dat dit heeft moeten gebeuren.
Van de week maar eens kijken hoe het stel erbij staat. Het laatste V1/3 stel wat er nog bestaat. :(
Manuel
-
uh, nederlands daglicht he. Dit is laplands daglicht.
Ik was al tevreden met kunstlicht, zal weinig veranderen aan de schade...helaas :P
-
Dit is heeeeeeel jammer. Kan het bijna niet geloven.
........................
Van de week maar eens kijken hoe het stel erbij staat. Het laatste V1/3 stel wat er nog bestaat. :(
Manuel
corectie et is een v2 stel staat te lezen op hun eigen site.
MVG Fridzie
-
En laat de 2 nu net tussen de 1 en de 3 zitten.
-
en laat dat nou de enige serie zijn die in het groen heeft rondgereden :-|
-
Dat is juist dan wel weer een voordeel, als er een ander stel voor in de plaats komt blijft dat ding tenminste geel-met-reclamebanen, en dat is toch de kleur waar iedereen plan V van kent (persoonlijk vind ik het nogal zot om er een in het groen te bewaren, er zijn slechts 30 stellen een paar jaar groen geweest).
-
Hmmm als ik het zo lees (DD-AR reed, Mat64 stond stil) is schuldvraag waarschijnlijk duidelijk, NSR en NedTrain hebben ongetwijfeld een WA verzekering. Dus dan is het vooral een kwestie van procedures ed. Zoals door diverse mensen al gezegd is : alles is te herstellen. Alleen de kosten en de termijn....
Maar wel heel zuur, vooral voor de vrijwilligers die zo hard hun best gedaan hebben.
-
corectie et is een v2 stel staat te lezen op hun eigen site.
En dus klopt het wat Manuel zegt: V2 maakt deel uit van de subserie V1-V3. Jouw zin klopt overigens & overigens wat minder... :-*
-
Materieel van NS in in elk geval niet verzekerd. Dat is volstrekt onbetaalbaar. Schades worden dus gewoon zelf betaald. Hoe het met letselschades etc. zit weet ik niet, maar dat is hier nauwelijks aan de orde. Zal wel concern-breed zijn geregeld (en daar valt NedTrain ook onder)
-
@Timtrein : ze MOETEN een WA hebben, voor schade aan derden. De 419 is niet van NSR of NSFS, dus een 3e partij. Of ze het ook door de verzekering laten dokken of zelf de rekening betalen is een ander verhaal...
-
@ timtrein:
Waar is dat precies gepubliceerd? Zie ook even mijn post in het Mat '46 draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16218.msg245052#msg245052): het is dus gewoon wettelijk verplicht om (minimaal) een WA-verzekering te hebben voor NSR...
**EDIT** tijdens het tikken van het bericht was JAB van Ree me al voor...
mvg Tinussie.
-
en laat dat nou de enige serie zijn die in het groen heeft rondgereden :-|
Geldt alleen voor de serie V1-2, vanaf V3 kwam alles geel in dienst.
-
Ahum even haarlem, denk het niet, ik denk dat de 419 heeeeel ver achteraan kan sluiten op de werkvoorraad zware schades die nog over het land verdeelt staan, dan even speculaas dan zou hij pas over een jaar of twee misschien aan de beurt zijn. Vul de rest zelf in en kleur de plaatjes.
Laten we eerst de opname van de schade-expert maar afwachten.
-
Linkje met uitleg (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=724&sid=97a5906f6f4c81ead3da0de006f28752&start=12)
-
Bedankt Chris, ik snap het nu helemaal.
Jos.
-
Ja, voor schade bij derden zal dat wel geregeld zijn, maar ik had het over het materieel van NS zelf. Daar is bij de 419 inderdaad geen sprake van, maar zoals de DD-AR dus wel.
-
Ahum even haarlem, denk het niet, ik denk dat de 419 heeeeel ver achteraan kan sluiten op de werkvoorraad zware schades die nog over het land verdeelt staan, dan even speculaas dan zou hij pas over een jaar of twee misschien aan de beurt zijn. Vul de rest zelf in en kleur de plaatjes.
Ligt eraan vanuit welke hoek je het bekijkt.
En van wie de zware schades in het land zijn.
Zijn de zware schades NSR gevallen en zou NSR hier als veroorzaker uitkomen dan kan NSR als opdrachtgever prioriteiten bepalen.
Je ziet dat de 273 ook heel snel Haarlem binnen kon, kopschade en behoorlijke schade aan de gemeenschappelijke oplegging van de bakken.
Dus niets is onmogelijk.
-
Je ziet dat de 273 ook heel snel Haarlem binnen kon, kopschade en behoorlijke schade aan de gemeenschappelijke oplegging van de bakken.
Dus niets is onmogelijk.
De 273 is dacht ik alleen de schade opgenomen (wat ook voor verzekering nodig is) Ik heb nog nergens gelezen dat men al met herstel is begonnen...
-
des te eerder er wordt begonnen, des te beter
-
Er is toch nog een 900 (weet zo 1,2,3 even niet welke) die met een kop van de 420 rondrijdt? Zet je die er t.z.t. op, is het toch nog een authentieke groene.
-
De 273 is dacht ik alleen de schade opgenomen (wat ook voor verzekering nodig is) Ik heb nog nergens gelezen dat men al met herstel is begonnen...
Maar daar gaat men wel aan beginnen...
En die schade is groter dan het van buitenaf lijkt...
-
Zoals Henk al zei hebben ze ook in Tilburg ervaring in schades. Daarnaast zit echter een project voor werklozen. Mogen jullie raden wat die daar doen.
Juist, museummateriaal opknappen!! Daar zijn al meerdere stellen voor het Spoorwegmuseum opgeknapt!
Lijkt mij een goede optie om daar de 419 te stallen. Gaat dan mogelijk wel wat langer duren als bij NedTrain, maar de start wordt eerder gemaakt.
-
er is nog steeds niet besloten of men aan de 273 echt gaat beginnen nu de schade groter is als op het eerste moment leek, er liep deze week ook weer een VIRM binnen met schade, en dat gaat dan weer voor, er zijn nog meer schade's die snel binnen waren maar er nu ondertussen ook al twee jaar staan, en tilburg loopt langzaam af (sluiting).
-
Zoals Henk al zei hebben ze ook in Tilburg ervaring in schades. Daarnaast zit echter een project voor werklozen. Mogen jullie raden wat die daar doen.
Juist, museummateriaal opknappen!! Daar zijn al meerdere stellen voor het Spoorwegmuseum opgeknapt!
Lijkt mij een goede optie om daar de 419 te stallen. Gaat dan mogelijk wel wat langer duren als bij NedTrain, maar de start wordt eerder gemaakt.
tROM kan leuk schuren en schilderen, maar verder houdt dat wel op, geen optie om 419 heen te sturen hoor....
-
Klopt wan Johnny zegt virmen gaan nu eenmaal voor alle ander materieel kwa schade afhandeling wat er verder met de 419 gaat gebeuren is bekend na de opname dus t is en blijft speculeren op dit moment over hoe en wat verder.
-
er is nog steeds niet besloten of men aan de 273 echt gaat beginnen nu de schade groter is als op het eerste moment leek, er liep deze week ook weer een VIRM binnen met schade, en dat gaat dan weer voor, er zijn nog meer schade's die snel binnen waren maar er nu ondertussen ook al twee jaar staan, en tilburg loopt langzaam af (sluiting).
Dat de schade aan de 273 groter is dan op het eerste moment leek is onzin.
Mensen die aan dit materieel gewerkt hebben konden je zo al vertellen dat de oplegging op het jakobsdraaistel inclusief de draakom aan de bak kritisch waren bij dit soort klappen.
Het heeft mij persoonlijk verwonderd dat het stel op eigen kracht naar Haarlem is gereden.
-
Klopt wan Johnny zegt virmen gaan nu eenmaal voor alle ander materieel kwa schade afhandeling wat er verder met de 419 gaat gebeuren is bekend na de opname dus t is en blijft speculeren op dit moment over hoe en wat verder.
Als dat ding hersteld word is dat gewoon betaald werk en zal dat gewoon in planning opgenomen worden, zou niet weten waarom een VIRM van voorrang zou krijgen... ::)
-
Thom misschien omdat VIRM in dienstregeling rijdt en de 419 niet?
-
daar heeft die werkplaats niks mee te maken toch? een werkplaats, das zo'n groot hok, daar doen ze dan n kapotte trein in, je stuurt dr een baal knaken heen en dan komt dr na een tijdje een gerepareerde trein uit.
-
Juist, zoals ik zei, schadeherstel is in dit geval toch gewoon commercieel betaald...
Vergeet niet dat die Werkplaats Nedtrain heet en geen NS meer...
-
Ik heb t idee dat we beginnen af te dwalen
-
ga je ook foei roepen als er iemand door rood oversteekt?
-
Foei ;D
-
Als dat ding hersteld word is dat gewoon betaald werk en zal dat gewoon in planning opgenomen worden, zou niet weten waarom een VIRM van voorrang zou krijgen... ::)
Omdat daar speciale afspraken over bestaan met NSR.
-
Lees net dit draadje door en dat is mooi sh**.
Knap balen voor de vrijwilligers die er die dag nog aan gewerkt hebben.
Werk je je de hele dag uit de naad om alles af te krijgen wordt je werk door een onhandige manoevre om zeep geholpen.
Off topic.
Iemand al het opmerkelijke feitje opgevallen.
Errst een mat '46 en nu een Mat'64.
Toeval?
On topic.
Gr.
Eric
-
Toeval?
Nee het is een complot
zucht
-
*topic kick* moet op homepage blijven staan. ;D
Als je de 4 en de 6 omdraait heb je elkaars type. maar, het ruimt wel mooi op, kunnen ze zo de 25 kV (waar ik nog geen voorstander van ben) invoeren ;)
-
Dat 25 Kv invoeren is niet zo makkelijk dat het binnen een paar jaar geregeld is,want als je 25 Kv gaat gebruiken kan je ook geen ATB meer gebruiken
-
*zucht* het was maar een knipoog-opmerking ;)
Terug on-topic
-
Enne, mocht de verzekering besluiten de 419 te herstellen, als ik de fotos zo zie betwijfel ik dat erg sterk, want hij zit enorm in elkaar, denk niet dat ze accoord gaan met een wachttijd van enkele jaren....... En de stichting nog minder. Maar goed, we zien wel !!
-
Nogmaals, er zijn wel schades hersteld die even een beetje erger waren dat dit...
(echo, echo)
-
ik zal als ik morgen tijd heb een foto posten
wat ze zoal hebben kunnen maken in haarlem ;D ;D
( zit nu op mijn werk 8) )
-
Best zonde, als ik dit zo lees.
Blij dat ik nog foto's heb van de open dag te Leidschendam.
Maar ja, ongelukken gebeuren nu eenmaal wel eens...
MVG, Robin
-
is een bakwissel met een ander stel nog een optie of verschillen die teveel?
-
Hmmm, gezien de schade... hoe groter de kreukelzone, de beter de klap opgevangen is. De balken zijn er denk ik redelijk genadig vanaf gekomen.
Nu maar hopen op een nieuw neusje... Zonde als het hele treinstel verloren zou gaan.
Cheers Henk
-
is een bakwissel met een ander stel nog een optie of verschillen die teveel?
Kan natuurlijk altijd nog, maar de bak die de aanrijding heeft gehad (de ABDk) is de enige in zijn soort.
-
Opvallend:
De 419 staat te Leidschendam met de stroomafnemer tegen de bovenleiding !
-
Wat is daar opvallend aan?
-
Nou, er zou ook nog al wat schade aan de electrische apparatuur zijn, wat toch wel de nodige niet bedoelde electrische contacten opgeleverd zal hebben. Je kunt dan wachten op kortsluiting als de stra omhoog gaat.
Of zou de schade aan de apparatuur dan toch wel meevallen?
Carlo
-
Wat denk je zelf? Zou anders de stra tegen de bvl staan?
-
Je begrijpt me niet helemaal, geloof ik. Volgens de berichten is er ook schade aan de apparatuur in de kop (stuurtafel en zo). Geheid dat daar ook electrische beschadigingen in zijn, in die zin vinden Pewiam en ik het opvallend. Het betekent óf dat er geen electrische schade is óf dat de electrische apparatuur in de beschadigde kop geisoleerd is van de rest van het electrische systeem. Beide lijken niet erg aannemelijk. Of verwacht je dat de stra op staat om het stel rijvaardig te houden, zodat het à la 273 op eigen kracht naar een werkplaats kan vertrekken ? ;)
-
Korstluiting is op zich geen probleem, als het goed is, is alles goed afgezekerd en knalt er gewoon een zekering uit. Je kunt dan het treinstel wel, ik noem het maar even, "warm" houden. Het zal vast een weloverwogen keuze zijn. Overigens verwacht ik niet dat er hoogspanningsdelen in de kop zullen zitten, want dan heb je bij elke kleine aanrijding meteen een probleem.
-
Hopogspanning zit niet in de kop nee, maar daar zitten tochwel je doorgaande treindraden [lopen immers van AK naar AK].
Als daar sluiting inzit [en die zit er geheid in gezien de AK plat is] gaat je functionaliteit van je stel tochwel knap achteruit...
Naar mijn idee is het een beetje vreemd om van zo'n schade bak de stra op te zetten, ook boordspanning kan wel voor leuk vuurwerk zorgen...
Weet je zeker dat het de Stra van de 419 was, en niet van een stelletje erachter?
-
Het kan ook zijn dat ze de boel aan het doormeten zijn ::)
-
Dat zou ik vooral gaan doen met een opstaande stra... ::)
-
Het kan ook zijn dat ze de boel aan het doormeten zijn ::)
Aardfout metingen worden bij alle treinstel types onder hoogspanning uitgevoerd. Dan wordt ook alles ingeschakeld en kan je een sluiting ook sneller vinden in het stuurstroom gedeelte.
-
Mja, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ze zomaar op goed geluk de panto op de bovenleiding zetten bij een verongelukte trein... Want als er kortsluiting in de apparatuur zit ben je nog verder van huis...
-
spuit 11 reageert...
-
Er is nieuws, afkomstig van http://www.mat64.nl :
"Op 10 januari is ons treinstel 419 aangereden op het terrein van Nedtrain te Leidschendam door een DDAR van NS Reizigers. De afgelopen weken is er door verschillende instanties een uitvoerig onderzoek geweest naar de oorzaak hiervan. Een deel van deze onderzoeken loopt nog, dus daarover kan weinig gezegd worden. De 419 is zwaar beschadigd aan de voorzijde, waarbij op enkele plaatsen plooivorming is opgetreden, o.a. boven de cabinedeur en in de zijwand direct achter de cabine, de voormalige bagageruimte. Tevens is de boom van de koppeling tijdens het hersporen in de nacht van 10 op 11 januari niet in de geleiding terecht gekomen, waardoor het stel schuin op haar draaistelstaat. Om dit alsnog goed te krijgen wordt het stel in de week van 16 februari opnieuw gelicht, waarbij dit probleem wordt opgelost. De 419 is dan in principe klaar om vervoerd te kunnen worden.
De grote vraag voor iedereen is natuurlijk hoe het nu verder gaat met de 419 en de Stichting mat.'64. Goed te realiseren is hierbij natuurlijk dat de 419 zwaar beschadigd is en eigenlijk total-loss is. Samen met NSR en hun verzekeringsmaatschappij zijn er op dit moment onderhandelingen om hiervoor tot een oplossing te komen, waarbij de volgende twee opties bekeken zijn: De 419 laten herstellen, waarbij je rekening moet houden met een schadebedrag van zo'n 200.000,- Euro terwijl het stel eigenlijk niets waard is, immers 40 jaar oud en dus afgeschreven. Of de 419 afvoeren en een ander stel van NS overnemen.
Omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond, is hierover op dit moment nog niet veel te zeggen. Echter de Stichting Mat.'64 gaat duidelijk voor de laastste optie. De 419 is dan wel zeker historisch interresant en technisch 100 procent, maar helaas qua bak heel erg slecht. Vele roestgaten en waterlekkage maken het stel eigenlijk niet geschikt als museumstel voor de toekomst. Tevens worden de draaistellen binnen zo'n 5 jaar zeker afgekeurd, waarbij dan groot onderhoud noodzakelijk is. Ook speelt duidelijk in deze afweging mee dat de 419 verre van origineel is, de bagagewagen ontbreekt en het interieur is wel erg modern. NS en verzekering en stichting hopen dat nog voor de zomer tot een goede oplossing te komen zodat in ieder geval een Plan-V bewaard blijft als rijdend museumstel."
-
Heel erg verstandig wat de stichting doet door voor een ander stel te gaan.
-
Met een dergelijke goed onderbouwde reactie krijgt de Stichting mijn respect (terug). Gelukkig zijn er nog relatief originele plan V's te vinden met BPk, ooit zullen we blij zijn dat er zoiets bewaard zal zijn (wie weet dan nog wat ene bagage- of zelfs Postafdeling is!)
-
Als ik de stichting was zou ik gewoon proberen om er eentje van de laatste serie te krijgen, die zal technisch veel beter zijn en ook de revisietermijn van onderdelen zoals de draaistellen zal veel langer doorlopen.
En als het een Super-V is trekt ie ook nog lekker snel op, en dat is nooit weg om effe snel tussendoor te gaan bij museum rondritjes.
Groet Petertrein81,
-
Je kunt van elke plan V een super V maken door twee draadjes terug te plaatsen, meer steld dat niet voor...
Echter is de vraag of je het wel wilt...
-
Gelukkig zijn er nog relatief originele plan V's te vinden met BPk, ooit zullen we blij zijn dat er zoiets bewaard zal zijn (wie weet dan nog wat ene bagage- of zelfs Postafdeling is!)
En hier sluit ik me geheel bij aan. Ik hoop dat de stichting voor een Plan V gaat met een bagageafdeling. En die is ook handig voor de nodige "rommel" voor de stichting ;D
-
Als ik het bericht van de stichting zo lees, gaan ze voor een origineel stel.
Dan is dus wel duidelijk wat dit zou kunnen gaan worden.
Denk dat Fermon dus gelijk heeft
Gr Pewiam
-
als er dan een nieuwe komt wordt deze niet geel neem ik aan. Wordt er ook een plan T bewaard?
-
ongetwijfelt zou ik haast zeggen. ;)
-
............ Wordt er ook een plan T bewaard?....................
Misschien iets voor jou om te doen. ;D
Persoonlijk lijkt mij een Plan T wat groot.
Lijkt mij al heel mooi als de Stichting uberhaupt een "nieuw" Plan V stel krijgt.
-
een nieuw plan V-tje zou dan van een latere leverserie zijn en die zijn alleen geel geweest als ik t goed heb. Een plan T bewaren zou natuurlijk kunnen, maar dan wel in gerenoveerde uitvoering of je moet t conrad-bestelnummer van een origineel plan T-interieur weten... die dingen zijn nogal vertimmerd. En nouja, als deze botsing betekent dat ze met een frissere V verder kunnen, prima zou ik zeggen. plan V is wel zulk beeldbepalend spul dat er zeker wat van bewaard moet blijven, ook al komt t nu je neus uit ;)
-
Klopt, vanaf de 431 werden alle Vtjes in het geel afgeleverd.
Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn, om met interieurdelen Plan V weer een, grotendeels, origineel interieur Plan T samen te stellen, Plan V heeft immers, op de bekleding na, nog steeds de originele banken.
De bagagerekken en de wandbekleding bij het plafond zijn bij de renovatie ongemoeid gelaten, dat heb je dus al, het enige lastige is om de coupe's in de Bk1 en Bk2 te herstellen, voor een van de Bk's zou het nog wel kunnen aangezien de 419 er nog 2 in de Bk heeft zitten, maar voor de 2e Bk wordt dat toch wel wat lastiger. Natuurlijk zal dit financieel niet zo makkelijk zijn, dus of het praktisch haalbaar is weet ik niet, aan de andere kant heeft de 766 ook niet meer het originele interieur wat niets aan de museumstatus van het stel kan afdoen.
Ik hoop nog steeds dat er in ieder geval 1 Plan T bewaard gaat worden, na bijna 45 jaar onafgebroken op het Nederlandse spoor mag dat ook wel vind ik. kunnen ze misschien meteen de 528 bewaren, dan is er toch nog een klein beetje Plan V1/3 bewaard.
Het is een verstandige keuze van de stichting Mat'64 om voor een ander stel te kiezen, daar bestaat geen twijfel over, en toch is het triest dat een (klein) stukje spoorweg geschiedenis verloren is gegaan. vooral op deze manier.
de 419 in betere tijden:
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/DSCF0028.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/DSCF0031.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/DSCF0032.jpg)
Sander
-
Misschien iets voor jou om te doen. ;D
Persoonlijk lijkt mij een Plan T wat groot.
Lijkt mij al heel mooi als de Stichting uberhaupt een "nieuw" Plan V stel krijgt.
Een plan T past niet in mijn vaders achtertuin ;D. De mat 54 is ook 4-delig dus waarom een mat 64 niet?.
Zou wel leuk zijn een plan T groen en plan V geel :P
-
Wat ik me wel eens afvraag; waarom toch altijd alles in originele staat en kleur terug willen brengen. Plan T/V heeft er zo'n 40 dienstjaren op zitten en dat mag ook bij een museumstel zichtbaar zijn vind ik. Het is uiteraard wel prettig als het stel technisch in orde is en uiteraard schoon en heel, maar de diverse verbouwingen hoeven voor mij niet omgedaan gemaakt te worden.
Plan T/V heeft veruit het langst in het geel dienst gedaan, veel V'tjes zelfs uitsluitend geel, dus voor mij hoort zo'n museumstel gewoon geel te zijn.
-
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! De eerste zin slaat de spijker op zijn kop. :)
-
Persoonlijk denk ik dat een groen stel veel beter is. Immers wat was de kracht van de 419 tot nu toe, toch eigenlijk alleen haar kleur.......
Dat een "nieuw" stel van de Stichting nooit groen is geweest, kan de Stichting weinig aan doen. Ze hebben een ooit groene bewaard, echter deze is buiten hun schuld om gesneuveld !
Voorlopig lijkt mij een geel stel niet erg interresant, deze blijven nog wel even rijden. En als ik de geluiden opvang her en der, veel langer dan menigeen nu denkt.............
Een gele mat 64 bv op een Open Dag, daar komt toch haast niemand voor......
Gr Pewiam
-
Nu niet, over 10 jaar wel.
ik vraag me af hoe dit bij de 1010 is gegaan.
-
... aan de andere kant heeft de 766 ook niet meer het originele interieur ...
Op dit moment niet, maar er ligt wel een compleet origineel interieur opgeslagen te wachten om in de 766 ingebouwd te worden. Dit is destijds al met vooruitziende blik uit te slopen stellen gehaald.
-
die gele zien we de komende 15 jaar nog wel rijden hoor.
[Idee modus]kunnen we een ander stel (zonder baggageruimte) omnummeren naar 419 en groen spuiten?[\Idee Modus]
-
De waarde van een treinstel zit 'm mede in de historie. Plan T is zodanig verbouwd dat die historie voor een groot deel weg is. De huidige uitvoering is niet representatief voor het materieel. Voor Plan V1-3 geldt dat eigenlijk ook. Een hoge 400 of 800 met oud (rood!) interieur is dat wel. Ik zou daar voor gaan.
-
En bagagedeurtjes niet te vergeten, das nog belangrijker als het interieur.
Een oud interieur kun je nog bij elkaar scharrelen (of uit andere stellen halen), maar de deurtjes van de bagageruimte fabriek je niet één, twee, drie terug als ze er niet meer inzitten.
Groet Petertrein81,
-
De waarde van een treinstel zit 'm mede in de historie. Plan T is zodanig verbouwd dat die historie voor een groot deel weg is. De huidige uitvoering is niet representatief voor het materieel. Voor Plan V1-3 geldt dat eigenlijk ook. Een hoge 400 of 800 met oud (rood!) interieur is dat wel. Ik zou daar voor gaan.
Maar is het niet representatief voor de tijd waar we nu inleven dan?
Dat kan toch ook bewaard worden?
-
Ik vind dat bij een Plan T eerlijk gezegd niet het geval. Het interieur is veel te groot voor het stel en dus veel te krap. Dan kun je beter een Buffel bewaren, zelfde interieur.
-
Een plan T past niet in mijn vaders achtertuin ;D. De mat 54 is ook 4-delig dus waarom een mat 64 niet?.
Zou wel leuk zijn een plan T groen en plan V geel :P
De mat 54, "Dé" kan zowieso niet, want we hebben er twee maargoed ;)
[Eigenlijk zelfs 4, maar dat terzijde...]
Je neemt mooi "dé mat54" van jou als voorbeeld, maar momenteel staat dat stel dus wel aan de kant...
En ik vraag me dat af of ie dat ook had gestaan als het een tweetje was geweest, want dat scheelt toch echt de helft in kosten...
Dus ik denk dat die uitspraak van je een beetje mank gaat...
-
staat de 766 aan de kant?
-
Ja, voor een grote revisie, moest toch gebeuren, de reden is niet dat er tekort is aan geld (lijkt mij)
-
Voor het bewaren van een groene Plan V is dus alleen de deelserie V1-V3 (401-438) geschikt. Immers alleen de setllen 401-430 waren groen. Stel 419 was de enige die overgebleven is uit deze serie en had een verbouwde bagage-afdeling. Om dat stel weer historisch verantwoord te krijgen, moest naast een andere interieurbekleding, ook de bagage-afdeling weer ingebouwd worden. Duur grapje.
Je kunt er ook voor kiezen om een gele Plan V te bewaren. Serie V4-V6 (441-483) hadden geen bagage-afdeling en zijn anno nu nog steeds aardig origineel (wel ander kleur interieur).
Je kunt ook gaan voor een stel met post-afdeling. De serie V7-V13 (801-965) hadden dit. Let wel, deze stellen hadden bij beide rijtuigbakken een andere bakindeling dan de V1-V3! Van deze serie stellen zijn veel exemplaren bij de revisie ook ontdaan van hun postafdeling. Maar er zijn er ook nog een aantal, waarbij de deuren van de postafdeling alleen maar afgesloten zijn. Zo'n stel is wel weer "redelijk" eenvoudig origineel te maken. Ik vraag me alleen wel af wat het nut dan nog is van de stichting Mat'64, aangezien het NSM ook zo'n stel gaat bewaren. Tot zover mij bekend zijn de plannen van het NSM om stel 840 te bewaren. Dit is het laatste door werkspoor afgeleverde treinstel. Jammer is alleen dat van de 840 nu juist de deuren van de postafdeling verwidjerd zijn. Om dit stel weer origineel te maken, zal er waarschijnlijk een bakwissel met een ander stel plaats gaan vinden.
Het bewaren van een Plan T is een heel ander verhaal. Zeker alsd je die terug wilt bouwen naar de oorspronkelijke uitvoering. Er moet niet alleen veel gedaan worden om het oude interiueur terug te kunnen plaatsen, maar vergeet vooral de aanpassingen aan de huidige B bak niet. Dit was oorspronkelij kde BD bak, dus met bagage-afdeling en met keuken. Je zult van goede huize moeten komen wil je dat weer origineel krijgen.
Maar ook hier geldt net als met de TEE en de 766, waar ga je 100 meter trein stallen?
Jeroen
-
Een plan T origineel krijgen zou idd lastig worden. Maar de Bk van de 419 en de BK van de 528 (oorspronkelijk van de 424) ben je al op de helft. Dan gebruik je nog een deel van het intererieur van de ABK 419, de eerste klasse coupe's uit een willekeurige plan V van een latere deelserie. Dan blijft inderdaad nog een klein stukje tweede klasse + de restauratie/keuken/ bagage over.
Wel omslachtig maar niet onmogelijk. Zou ik wel voor een gele gaan, aangezien er geen originele ramen meer voorhanden zijn voor een groen exemplaar.
-
Ik vraag me alleen wel af wat het nut dan nog is van de stichting Mat'64, aangezien het NSM ook zo'n stel gaat bewaren. Tot zover mij bekend zijn de plannen van het NSM om stel 840 te bewaren.
Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.
En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
-
Waarom moeten het stel vroeger ook groen hebben rondgereden om groen gemaakt te kunnen worden ???
Het slaat in mijn ogen echt totaal nergens op ::)
-
Nou dat is toch niet zo vreemd? Ik vind het logisch dat een treinstel in een kleur en uitvoering rijdt de het ook werkelijk heeft gehad, en er zijn nou eenmaal weinig plannetjes V die groen zijn geweest (anno 2009 alleen nog de 419).
Blijft voor mij de vraag waarom de ene V zoveel beter is dan de andere.... waarom groen/bagageruimte/origineel en niet een leuk verbouwd V'tje. Ook dat hoort immers bij de geschiedenis van het treinstel....
-
Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.
En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
Het was wel de bedoeling van het NSM om een DH-stel te bewaren. Dit was afgesproken met de NS maar aangezien die een deel van het materieel heeft verkocht en nu least van NSFS ging dat niet door.
De 1000 staat nu inmiddels wel in het NSM, al was het eerst inderdaad niet de bedoeling er eentje te bewaren.
@IC2000: Anders is het ook niet goed want dan zijn er mensen die zeggen 'maar die is nooit groen geweest'.
-
Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.
En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
Nee, het is precies zoals jij het nu zegt...
Het NSM is gestopt met het bewaren van materieel.
De collectie op het moment is groot genoeg en past van tijd tot tijd met wat gewissel precies in het NSM, en dus heeft het NSM besloten deze niet meer uit te breiden met 'nieuwe oude' treinen...
-
Dat lijkt me héél onwaarschijnlijk... Dat betekent dat de collectie ´af´ is?? Een plan V is zo beeldbepalend voor NS geweest dat een stel zeker in de collectie thuis hoort. Dat niet elke type materieel bewaard wordt snap ik ook, dan is er wel heel veel ruimte nodig.
-
Ik zat even te knipperen met mijn ogen:
Nee, het is precies zoals jij het nu zegt...
Het NSM is gestopt met het bewaren van materieel.
Huh? Einde van het museum!
De collectie op het moment is groot genoeg en past van tijd tot tijd met wat gewissel precies in het NSM, en dus heeft het NSM besloten deze niet meer uit te breiden met 'nieuwe oude' treinen...
Oooh Het is ironisch! Je zegt natuurlijk het tegenovergestelde van wat je bedoelt: Nee, natuurlijk niet is het NSM niet gestopt met het bewaren van oude treinen en natuurlijk is het NSM niet gestopt met het uitbreiden van de collectie, net zoals de meeste andere musea. Immers het NSM heeft net besloten een replica te gaan bouwen van een koninklijk rijtuig, Sr1 als ik mij niet vergis.
Alhoewel,
Misschien bedoel je dat het NSM geen moderne dingen gaat verzamelen. Dat het men het tijdperk van de collectie afgesloten heeft, omdat het anders zo onbeperkt wordt. Een tijdelijk overbodig schilderij stop je in een depot, maar een overbodig treinstel? Bovendien er zijn genoeg andere museumclubs die dingen willen bewaren
Groeten,
Een enigszins verwarde Marco
-
Ik heb nog niet zo lang geleden een mail ontvangen van de conservator van het NSM waarin werd gezegd dat er t.z.t. een lok van de serie 1600/1800 bewaard zal worden, dus het lijkt me absoluut niet zo dat het NSM nu zegt, vol is vol, we stoppen ermee.
Anderzijds kan je qua beleid wel je twijfels hebben, een replica bouwen van een rijtuig wat bijna niemand meer heeft gekend in plaats van een treinstel bewaren waar generaties mee zijn opgegroeid en in het collectieve bewustzijn van veel mensen (en toekomstige bezoekers) van het NSM zit. Feit is dat de doelstelling van het NSM sinds de modernisering nog meer is verschoven van de oorspronkelijke doelstelling naar veel meer commerciële belangen en we op dat gebied van hun niet zo veel meer hoeven te verwachten.
Terug on topic: we moeten dus blij zijn dat er particuliere initiatieven zijn voor het bewaren van oud materieel en daarin tot nu toe vrij goed slagen. Het is jammer dat er niet een sterk persoon is/opstaat die erin zou slagen de krachten van al deze losse organisaties te bundelen en de levensvatbaarheid ervan zou verhogen, want ik vraag me toch wel eens af hoeveel van deze bewaarstichtingen (inclusief hun materieel) er over 10 jaar nog zijn.
-
..........want ik vraag me toch wel eens af hoeveel van deze bewaarstichtingen (inclusief hun materieel) er over 10 jaar nog zijn.........
Dan zijn er misschien nog meer, MITS er natuurlijk weer materieeltype buitendienst gaan.
Dat zal altijd wel zo blijven, immers één overkoepelde organisatie gaat nooit lukken, daar zijn al Topics over vol geschreven.
En, bij een poging om een nieuw soort Spoorwegmuseum op te richten te Lelystad, dus een samenwerking tussen clubs, is er al weer een club uitgestapt. Eigenbelang is dan dus al groter, en dat is misschien ook maar slim ook !
Het NSM inversteerd liever in oude draaimolens en achtbaantjes. En dat kan ik een zuiver commercieel bedrijf nu ook weer niet kwalijk nemen.
Voorlopig is de Stichting Mat 64 de enige met een groen stel, hopen dat dat zo blijft......
Kan goed begrijpen dat ze een 2 wagenstel hebben en schijnbaar opnieuw willen hebben, want wat is nu de meerwaarde van een Plan V, buiten het grote probleem wat dan zou ontstaan voor onderhoud (alles 2 x zoveel, dus: draaistellen, motoren, bakken) en stalling. Het gaat toch meer om de vorm/type dan de hoeveelheid bakken ?
-
Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM)
Dat van die DE-3 riepen ze drie jaar geleden ook. Er gaat trouwens wel meer weg; op zich niet per definitie slecht, dingen die anderen al bewaren hoef jij niet ook per se te bewaren om toch de landelijke collectie compleet te krijgen.
Overigens zou het wel erg dom zijn om te stoppen met het verzamelen van materieel; je moet je collectie ook voor de verdere toekomst natuurlijk interessant en compleet hebben.
-
Oooh Het is ironisch! Je zegt natuurlijk het tegenovergestelde van wat je bedoelt: Nee, natuurlijk niet is het NSM niet gestopt met het bewaren van oude treinen en natuurlijk is het NSM niet gestopt met het uitbreiden van de collectie, net zoals de meeste andere musea. Immers het NSM heeft net besloten een replica te gaan bouwen van een koninklijk rijtuig, Sr1 als ik mij niet vergis.
;D ;)
Eeuwig word er hier gedacht dat het NSM alleen maar dom is, geen beleid kan voeren en keuzes maakt zonder daarbij na te denken en alleen maar geld wil verdienen met draaimolens...
Ik kon het even niet laten om daar eens flink op in te haken, misschien kunnen mensen nu eens bedenken dat hun gedachtes lang niet kloppen... ;)
-
@ Thom...
Dat zien we in meer draadjes gebeuren, helaas...
-
Als nieuw komer op dit forum moet ik een beetje lachen om de paniek die sommige mensen teweeg brengen. Ik zie dit ook op andere fora gebeuren.
Men heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt (sommige) Nu ik dit draadje door heb gelezen, kan ik niets dan concluderen dat dit treinstel al veel eerder ten doode op was geschreven. als je de pers communice leest kan je daar uit opmaken dat het stel eigenlijk min of meer was afgeschreven in een tijdsbestek van 5 jaar. Komt dit goed uit, en zo te lezen zijn ze er zelf niet al te rouwig om.
Dus waarom panieken, als er nog genoeg PV rondrijden. het bedrag van €200.000 vind ik nogal meevallen, als dit treinstel het waard was (laatste van zijn type) zou ik zeggen doen.
Ook ben ik het niet eens dat een nieuw treinstel moet worden gerestaureerd, ik denk dat juist OV materieel niet moet worden terug gebracht naar oorspronklijke fabrieks staat. zeer zeker niet als er te veel verbouwingen zijn uitgevoerd, waardoor een treinstel niet meer in de oorspronkelijke configuratie verkeerd. Het gaat er toch in eerste instantie om dat er tenminste 1 stel bewaard blijft. Al dan niet in rijdende toestand.
Ook de klachten/opmerkingen over het NSM vind ik niet terecht, wetend dat zij een gedeelte van hun collectie heeft verloren in WW2, vind ik dat zij het nog redelijk gedaan hebben. Het vernieuwen of herindelen van de collectie is alleen maar goed, zo blijft het museum fris. Ook al snap ik soms hun beweeg redenen niet om materieel op stellages of in het donker te zetten. Het is niet altijd makkelijk om te bepalen wat wel en wat niet in het museum thuis hoort, dat met die 1000 was gewoon weg een domme vergissing. Maar begrijp het wel geen favoriet binnen de NS waarom dan bewaren...... Nu is er wel een en dat geeft aan dat het museum, leert van zijn fouten.
De beweeg redenen van een museum/stichting/bedrijf is nu eenmaal niet altijd te doorgronden, waarom koop een museum een schilderij met rood, geel en blauwe vakjes van toen 80 miljoen gulden. Waarom word het passagiersschip TSS ROTTERDAM bewaard, gerstaureerd, verbouwd tot Hote, restaurant, museum etc. kostte tot nu toe €200 miljoen. Velen zeggen schande zoveel geld waarom een stukje doek met gele, rode, blauwe vakjes, waarom zo'n grootte roestbak niet naar de sloop laten gaan en er zoveel geld aan spanderen waarom omdat beide uniek zijn, en eenmaal weg zal nooit meer te vervangen zijn.
Hopelijk heb ik niemand gekwetst.
Groetjes Ben.
-
Als ik het schip met geld had (Méér dan 1 miljoen) dan zou ik zeggen ik koop hem en laat hem opknappen.
-
Het bewaren van een stuk materieel kan natuurlijk nooit een doel op zich zijn (tenminste, dat kan wel, maar dan is van het doordacht opbouwen van de collectie weinig sprake). Als je Mat'64 wil bewaren, dan is dat van belang omdat het materieel beeldbepalend is voor de jaren '60 (introductie van een totaal nieuw technisch concept) en omdat het decennia lang stoptreinen heeft gereden waardoor iedereen het kent. Ook is het het eerste materieel dat in de -toen- nieuwe, frisse huisstijl is afgeleverd. Vanuit die optiek is het erg interessant om een treinstel in de uitvoering van 1968 tot jaren '70 te bewaren.
En waarom dan geen Plan T in de huidige uitvoering of een verbouwde V met paars-lila koffieboontjesmotief? Nou, omdat die uitvoering maar beperkt representatief is voor het materieel. Bovendien is een verbouwde Plan T als museumstel totaal onbruikbaar omdat een groot deel van de mensen er amper in kan zitten. Terugverbouwen van dat soort dingen is voor een museumstichting ook bijna onmogelijk (nb. ben dan ook benieuwd of en hoe ze dat bij de 766 willen gaan doen!)
-
Maar er is toch ook een Plan T die een bak heeft van een Plan V?
Treinstel 528 heeft een bijzondere samenstelling, de Bk2 is namelijk afkomstig van Plan V 424. Technisch gezien is de Bk aangepast aan die van een Plan T, dit geldt ook voor de beschildering rond de frontruiten. Het interieur is echter ongewijzigd gebleven en dus gelijk aan dat van een Plan V.
-
Ik heb eenr gereden op die Plan T met die ene Plan V kopbak. Kom binnen en kijk, denk er klopt hier iets niet. Duurde wel even voor ik het door had. Ook hal had ik verlichte meters en een lichtbak boven de meters het zei me nog niets. Tot ik echt na ging denke van hey dit isn een tweetje geweest :p. Hij is echt bijzonder.
Manuel
-
Fijn om terug van vakantie te horen dat er weer (positieve?) ontwikkelingen zijn :D
Ik heb eventjes twee pagina's reacties doorgeworsteld, en hier mijn reactie:
Groen, Geel, Groen, Geel...
Leuke discussie, maar zou er niet de mogelijkheid zijn om twéé V'tjes over te nemen, en dan de ene geel te houden, en de andere groen te maken? Dan heeft ieder wat wils, zijn er twee keer zoveel stellen beschikbaar voor museumritten, kan er gekoppeld gereden worden, en is er nog een museumstel beschikbaar indien de andere een revisie o.i.d. ondergaat.
En om de commentaren voor te zijn; nee, ik heb er zo gauw geen financieel rekenplaatje bij. Ik kom net terug van vakantie, lange reis gehad, te moe om met alles rekening te houden, en ik heb ook niet zo'n inzicht in de kosten van zo'n stel.
Tot zover mijn idee, voorstel, of hoe je het noemen wilt.
Denk er eens over, maak je keuze en doe er je voordeel mee ;)
MVG, Robin
-
Ik las elders, op het spoorforum.eu (onder museumbedrijven), dat de 419 afgelopen week weer sleepbaar is gemaakt voor afvoer..........
Het einde van de groene mat 64 komt dus nu snel in zicht.
Pewiam
-
Robin, goed idee, maar niet betaalbaar vrees ik. Kijk maar eens hoe moeilijk de andere stichtingen het hebben. Meest tragische voorbeeld is de HIJSM, met bijna meer treinstellen dan medewerkers. Die hadden al problemen om de boel rijdbaar te houden, laat staan restaureren, en nu is t natuurlijk helemaal een probleem.
-
Kwam vanochtend langs de werkplaats waar de 419 staat. Stel stond mooi in het ochtendzonnetje met de onbeschadigde neus zichtbaar vanaf de weg.......
Hoop dat het nieuwe stel net zo mooi wordt........ gr Pewiam
-
Vandaag gezien vanaf een afstandje: Vele personen waren de 419 bij Nedtrain Leidschendam nu echt aan het onttakelen.
Zichtbaar was dat oa de ramen werden verwijderd.
gr pewiam
-
Nog even een aanvulling op mijn berichtje hierboven.
Op het www.spoorforum.eu staan enkele foto's van het gesloopte interieur van de 419.
Daar is niet veel meer van over.....
gr Pewiam
-
waar precies?
-
De link naar het goede topic (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=830&st=0&sk=t&sd=a), helemaal naar beneden scrollen.
-
De link naar het goede topic (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=830&st=0&sk=t&sd=a), helemaal naar beneden scrollen.
Nieuwe foto, nu het stel zonder ramen......
-
Hoe staat het inmiddels met de 419? Is het stel inmiddels afgevoerd of waar staat hij nu en is er al een vervangend stel gevonden?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Hij is in ieder geval geplukt. Alle bruikbare ramen zijn naar de Utjes uit Haarlem gegaan. (y)
-
....en niet alleen de ramen zijn uit het stel ! Hij is geheel leeg gehaald tot op het laatste schroefje !
-
maar eens even een schopje:
Vandaag zag ik vanuit de trein van Haarlem naar Leiden, op een zijspoortje in de bocht richting Heemstede (locatie) (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.387341,4.62563&spn=0.000967,0.00284&t=h&z=19), een (net in de lak gezette?) groene plan V staan. Aan de nog aanwezige schuifdeuren in het voormalige bagagegedeelte te zien betrof het een treinstel uit de 800 serie (correct me if I'm wrong). Is dit misschien het nieuwe treinstel van de stichting? Op hun site staat in ieder geval nog niets. En weet iemand er misschien meer over, bijvoorbeeld om welk nummer het gaat?
-
had dit topic helemaal niet gezien eerst. Dat is erg jammer, ik zag het stel altijd staan in Arnhem. Was ook het enige plan-V treinstel van de eerste serie.
Kunnen 800en eigenlijk wel groen worden, of zijn die dat nooit geweest?
Gr Timo
-
Het gaat om deze Plan V:
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_4014pb.jpg)
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_4016pb.jpg)
Het bestaat uit ABk 852 en BPk 916. Deze wordt gebruikt door de Brandweer Haarlem.
De Plan V's 401 t/m 430 zijn groen afgeleverd. De rest van Plan V is geel afgeleverd.
-
Dan is het nog jammerder :'(
Die afwijking zien we niet meer terug:
http://www.timgoorman.nl/8250.jpg
-
Hmm, vanuit een rijdende trein leek het treinstel er toch wat beter aan toe te zijn :P
Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord
-
Geruchten over een nieuw treinstel (904) alhier:
http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=830&start=42
-
De 904 is wel een treinstel met historie (Rilland Bath, drie doden), en daardoor niet helemaal origineel meer; bestaat uit meerdere treinstellen, waaronder een kop van de 420 (die dus legitiem groen gemaakt mag worden).
-
Ach... kwa interieur strip de een zet t over in de ander
-
De 904 is wel een treinstel met historie (Rilland Bath, drie doden), en daardoor niet helemaal origineel meer; bestaat uit meerdere treinstellen, waaronder een kop van de 420 (die dus legitiem groen gemaakt mag worden).
Ik weet niet waar deze informatie vandaan komt, maar 'een kop van de 420' is volgens mijn bronnen onjuist. Volgens meerdere bronnen gaat het om de BPK van de 838, en is dus nooit groen geweest. Het bovenste gedeelte klopt bij mijn weten wel.
-
De 904 is wel een treinstel met historie (Rilland Bath, drie doden), en daardoor niet helemaal origineel meer; bestaat uit meerdere treinstellen, waaronder een kop van de 420 (die dus legitiem groen gemaakt mag worden).
Dit is wel erg kort door de bocht, het kan zijn dat een deel van een kop van de 420 voor het beschadigde front van de ABk 904 is gebruikt, dat deel was destijds in de Wph Hlm netjes uit de 904 gesneden. De BPk 904 was total loss en in Wpl Rsd gesloopt. De combinatie ABk 904+BPk 938 kwam op 9-11-1989 weer in dienst. Foto's + verslag van de botsing te Rilland Bath in het boek Ongevallen op Ned. Spoor, blz. 99/101.