BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Julien op 16 November 2008, 23:43:30
-
Eindelijk begonnen aan de bouw van mijn baan "Schwarzfelsen".
Het wordt een fictieve baan in het Duits/Zwitserse grensgebied.
Er zal hoofdzakelijk materiaal van epoche II/III gaan rondrijden, maar epoche IV zal er ook zijn. Ik hou me niet al te strikt aan de epoches, ik rijd namelijk met wat ik mooi vind, maar echt modern spul zal er niet te vinden zijn.
Er zal digitaal worden gereden (ik heb nog heel wat uitzoekwerk te doen) met behulp van de Multimaus, S88XPressNetLI en koploper.
De baan zal worden gebouwd met profirails in het zichtbare gedeelte en Fleischmann modelrails in het schaduwstation.
Voor de baan heb ik een hele zolder tot de beschikking. Het probleem was
alleen dat de zolder niet afgewerkt was. Dit was de oorspronkelijke zolder:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/zolder_voor_verbouwing.jpg)
In november 2007 ben ik begonnen om de zolder "trein-proof" te maken. Ik
heb stroom aangelegd, geisoleerd, (laten) stuccen, geschilderd, verwarming aangelegd en laminaat gelegd. In oktober 2008 was het eindelijk zover en nu is de zolder een echte hobbykamer geworden:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/zolder_na_verbouwing.jpg)
Ik ben heel tevreden met het resultaat aangezien ik in mijn dagelijks werk
een "kantoorpikkie" ben ;D
Nu de zolder klaar is kan met de echte treinenbouw begonnen worden.
Het baanplan heb ik lang op gepuzzeled met behulp van Wintrack. Het bestaat uit een schaduwstation:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/baanplan_schaduwstation.jpg)
En het zichtbare gedeelte:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/baanplan_zichtbaar.jpg)
Ik ben er momenteel heel tevreden mee. Misschien dat ik alleen het locdepot bij de draaischijf nog wat aanpas of de sporen bij het station.
Misschien hier en daar nog wat wissels om van spoor te wisselen, maar het
zullen maar kleine aanpassingen worden.
In 3d ziet het er als volgt uit:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/baanplan_3d.jpg)
Bij de echte bouw ben ik wel van plan om de bergen mooier en spitser te maken dan in deze 3d weergave. Ik had geen zin om in Wintrack de baan tot in detail te ontwerpen compleet met scenery.
Ik weet overigens dat het geen realistisch baanplan is. Ik kies meer voor
redelijk wat spoor zodat er steeds genoeg treinen te zien zijn.
Als basis gebruik ik de open frame methode. De eerste drie frames zijn
inmiddels af en op de zolder geplaatst.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frames_een.jpg)
Het eerste frame had ik van wat dunner hout gemaakt. Volgens mij is het wel voldoende stevig, maar om helemaal op zeker te spelen maak ik de volgende frames van iets dikker hout.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frames_twee.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frames_drie.jpg)
Nu de resterende frames nog en het leggen van rails kan beginnen!
groeten,
Julien
-
Nou Julien,
je hebt ook nog een flinke spiraal nodig zo te zien ;D
Goed bezig, ziet er al mooi uit.
Een goede, stevige tafel is zeer belangrijk.
Hou er wel erg in bij de bovenste baan, uitgerekend thv de wisselaandrijvingen wil wel eens een ondersteuningslat liggen.
Daar kom je natuurlijk achter als je het niet meer veranderen kan.
Erich
-
Hou er wel erg in bij de bovenste baan, uitgerekend thv de wisselaandrijvingen wil wel eens een ondersteuningslat liggen.
Daar kom je natuurlijk achter als je het niet meer veranderen kan.
Bedankt voor de tip!
De wisselaandrijvingen in het zichtbare gedeelte wil ik onzichtbaar maken (ondervloer montage). Dan moet inderdaad geen lat in de weg zitten.
groeten,
Julien
-
Hoi Julien,
Je zolder ziet er toppie uit! En ook de onderbouw is keurig. M'n complimenten.
Er staan geen afmetingen bij, maar een vraag komt wel bij me boven: Kun je met deze afmetingen wel overal goed bij?
En dan is 'erbij kunnen' ook nog divers: een ontspoorde wagon van de rails tillen lukt nog wel op grotere afstand. Maar ver rijkend bouwen aan je scenery houd je niet lang vol en een 4-assige wagon op de rails zetten over 80 cm is een uitdaging!
De rasterafmetingen van je onderbouw lijken me niet dusdanig dat je daar met 'kop en schouders' doorheen kunt. En ook al staat de onderbouw niet overal tegen de muur, toch vraag ik me af hoe je straks bij het station achteraan komt. Want tussen onderbouw en het schuine dak houd je ook niet veel ruimte over.
Kortom, mijn advies: probeer eens even wat priegelklusjes te doen midden op je onderbouw, met als doel om te bepalen of je overal goed bij kunt. Want niets is straks frustrerender dan je boel weer deels te moeten afbreken omdat blijkt dat je er toch onvoldoende bij kunt.
Groets, Hans
-
Hoi Hans,
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de ruimte rondom de baan, maar ik heb er rekening mee proberen te houden.
De lange kant van de L-vorm is 420 cm, de korte kant 320 cm.
De diepte van de baan is 150 cm.
Ik heb er rekening mee gehouden dat ik straks om de baan heen kan lopen. De maximale reikafstand wordt dan 75 cm (de helft van 150 cm).
Aan de achterkant van de baan heb ik minimaal 50 cm loopafstand over.
Het enige minpuntje zal zijn dat ik onder het schuine gedeelte van het dak wel gebukt zal staan.
Misschien dat ik daar spijt van ga krijgen, maar nu vind ik dat ik teveel consessies aan het baanplan zou moeten doen als ik daar de baan inkort.
De onderkant van de poten bestaat uit vilt. Op de laminaat glijdt dit goed. Ik monteer straks de frames zodanig aan elkaar dat ik (eventueel met hulp) de baan iets kan verschuiven mocht het nodig zijn.
De frames staan nu helemaal tot aan de muur, dat zal straks niet zo zijn.
De grootte van de rasters is ongeveer 30 cm. Een arm kan er gedeeltelijk doorheen, maar geen heel bovenlijf!
Ik zal inderdaad bij de bouw erop moeten letten dat ik een aantal toegangsmogelijkheden open houd. Welke precies zal ik nog moeten bekijken.
groeten,
Julien
-
Wat een grote ruimte heb je... en wat schoon! Hoe doe je dat? Elke keer als je hebt gewerkt opruimen en stofzuigen?
Is dit een meer jaren project of heb je op iets snellers ingezet?
-
Hoi,
complimenten voor je plannen en begin van de uitwerking.
Met betrekking tot vilt en verschuiven: zou je onder de poten van de frames geen wielen zetten, dat gaat veel handiger om de zaak dan te verplaatsen op je zolder. Kun je er gelijk goed bij, aan de achterzijde...
Groet en succes
Nico
-
Wat een grote ruimte heb je... en wat schoon! Hoe doe je dat? Elke keer als je hebt gewerkt opruimen en stofzuigen?
Is dit een meer jaren project of heb je op iets snellers ingezet?
Hoi Sven,
Meestal als ik gewerkt heb probeer ik op te ruimen, maar ik maak de foto's natuurlijk op de meest gunstige momenten ;D
Zeker zal dit een meerjarenproject worden. Ik denk niet dat het realistisch is om dit in korte tijd te bouwen. Alleen al de verbouwing van de zolder zelf heeft zo'n 11 maanden geduurd.
De laatste weken heb ik heel fanatiek aan de onderbouw getimmerd, maar helaas kan ik niet 24 uur per dag met mijn baan bezig zijn ;)
groeten,
Julien
-
Hoi,
complimenten voor je plannen en begin van de uitwerking.
Met betrekking tot vilt en verschuiven: zou je onder de poten van de frames geen wielen zetten, dat gaat veel handiger om de zaak dan te verplaatsen op je zolder. Kun je er gelijk goed bij, aan de achterzijde...
Groet en succes
Nico
Hoi Nico,
Ik heb inderdaad gedacht over wielen, ik zou dat nog steeds kunnen doen. De poten van de baan zijn balkjes van 44x44mm. Ik heb eens bij de bouwmarkten gekeken. De wielen die ze er hadden waren stevig geprijsd.
Elk frame wordt 1m50 x 1m met 4 poten per frame.
Ik ga 5 en een half frame bouwen, dat zouden dan al 22 wielen worden, dan lopen de kosten wel hoog op vrees ik! :-[
groeten,
Julien
-
Julien,
zoals een bekend Spaans-Nederlandse voetballer al zei: "elk nadeel hep se voordeel..." ;D
Ik zou de investering toch sterk overwegen. Nu kan je het nog doen, als de treinen erop staan niet meer!
nico
-
Ik zou de investering toch sterk overwegen. Nu kan je het nog doen, als de treinen erop staan niet meer!
Ik zal er inderdaad nog eens over nadenken. In totaal heb ik straks 24 poten die ik van een wiel zou moeten voorzien.
Daarnaast zou ik dan met de wielen ook rekening moeten houden met de laminaat (zachte wielen).
De poten zijn balkjes van 44 x 44mm. Ik zal dan wielen nodig hebben die ik daarop (of daarin) moet kunnen monteren.
groeten,
Julien
-
Ik zou het zeker doen. Ik heb ook wielen onder mijn treintafel zitten die waren 10 euro per stuk en ik had er 6 nodig. Maar ik heb er echt al heel veel plezier van gehad. Bijvoorbeeld toen ik nieuwe vloerbeddeking kreeg.
-
Als je baan met of zonder wielen er net zo mooi uit komt te zien als je zolder dan belooft dit een mooi draadje te worden!
Ik ben benieuwd.
Groet Jaap
-
Julien, als alternatief voor losse wielen kun je bij Gamma ook eens gaan kijken bij "plankjes met wielen". Ze hebben allerlei zogenaamde 'hondjes' om meubels te verhuizen en 'vlondertjes' voor grote plantenbakken. Die dingen hebben 3 of 4 zwenkwielen.
Op de plaatsen waar je dubbel-poten hebt, schroef je zo'n ding kompleet onder de poten - dat is waarschijnlijk veel stabieler dan losse zwenkwielen per poot. Voor de enkelvoudige poten zaag je zo'n transport ding doormidden.
Over het algemeen zijn die dingen goedkoper dan losse zwenkwielen.
Sander
-
Als je baan met of zonder wielen er net zo mooi uit komt te zien als je zolder dan belooft dit een mooi draadje te worden!
Ik ben benieuwd.
Groet Jaap
Ik ga mijn best doen ;D
Mijn praktijkervaring met een baan bouwen gaat nu nog niet verder dan een kant en klare grasmat op een plank timmeren om er vervolgens rails op te leggen (weliswaar was ik toen pas 10 of zo.... ;))
Maar alles valt te leren, ik had een jaar geleden ook nog nooit een zolder verbouwd....
groeten,
Julien
-
Iedereen nog bedankt voor de tips over wielen.
Binnenkort moet ik bij een grote bouwmarkt nog maar eens gaan kijken wat ze in het assortiment hebben.
groeten,
Julien
-
Ik ben vandaag bij de bouwmarkt gaan kijken en ik heb volgende wiel gevonden:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/zwenkwiel.jpg)
Het wiel kan maximaal 30 kg hebben, ruim voldoende lijkt mij.
De prijs viel gelukkig nog mee (1,69). Helaas was dit het enige wiel dat ze nog hadden :(
Morgen maar even bij een andere bouwmarkt kijken of ze daar wel nog een voorraadje hebben liggen.
De resterende frames liggen in de garage te drogen (houtlijm verbindingen).
Als het een beetje meezit kunnen ze in het weekend de zolder op.....
groeten,
Julien
-
Dit weekend heb ik weer tijd gehad om verder aan mijn baan te werken.
De bestelling van de wielen had lang op zich laten wachten.
Alle 6 de frames zijn nu klaar en staan op zolder:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frames_compleet.JPG)
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frames_compleet2.JPG)
De frames zelf zijn aan elkaar gemaakt met bouten:
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/frame_schroefverbinding.JPG)
De hele constructie staat nu op wielen en ik kan deze zodanig rondschuiven zodat ik er aan alle kanten bij kan.
Ik heb bijna de rails voor het schaduwstation compleet, dat wordt de volgende stap.
groeten,
Julien
-
Vandaag ben ik begonnen met het schaduwstation.
Eerst een ondergrond gemaakt van platen die ik nog had liggen.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/schaduwstation01.JPG)
Daarna begonnen met het plakken van de isolatie (high comfort ondervloer van de Gamma)
Ondertussen al even de rails erop leggen om te kijken of alles past.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/schaduwstation02.JPG)
Helaas heb ik nog niet alle rails voor het schaduwstation compleet.
Ik kom nog een aantal rechte rails (Fl. 6001 en 6002) tekort :(
groeten,
Julien
-
Dit ziet er erg netjes uit!
Ben benieuwd naar de rest.
Mark
-
In de kerstvakantie heb ik nog druk gewerkt aan het schaduwstation.
Ondervloer gelegd, rails gelijmd, bedrading aangesloten, etc.
Het schaduwstation is inmiddels klaar voor het proefrijden. Hiervoor heb ik het begin en het einde van het schaduwstation met elkaar verbonden zodat er tijdelijke een grote lus ontstaat.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/schaduwstation03.jpg)
De Roco krokodil draait inmiddels zijn rondjes (enige digitale lok die ik heb).
Tot nu toe werkt alles prima.
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/schaduwstation04.jpg)
Tevens is het testen van het schaduwstation een goede oefening om Koploper onder de knie te krijgen.
Helaas zijn wel nog niet alle wissels elektrisch gemaakt, ik moet nog een paar setjes wisselaandrijvingen kopen voordat alles compleet digitaal gemaakt kan worden.
groeten,
Julien
-
Indrukwekkend :o :o :o
Alles ziet er strak en degelijk uit,
succes met verder bouwen ;)
Mvg,
Tis
-
Indrukwekkend
Dat kan je wel zeggen ja... ::)
Groet Jaap
-
erugh mooi hoe je aan het bouwen bent, petje af
succes met het vervolg ervan
-
Ziet er erg goed uit!
-
Hallo,
Dit ziet er heel mooi uit! Wat een mooie ruimte om zo'n mooie grote baan te bouwen! Heelveel succes ermee!
-
Idd een mooie baan in wording en gelukkig heb je de raad van wieltjes opgevolgd. Heb je die frames zelf gemaakt of heb je die ergens gekocht?
-
Hoi Dirk,
De keuze voor het gebruik van wieltjes was een goede keuze. Ik heb de baan al een paar keer over de zolder gerold.
De frames heb ik zelf gemaakt van vuren hout. Dat heb ik bij de houthandel gehaald. Veel goedkoper dan bij de bouwmarkt en ik heb de indruk dat de planken rechter zijn!
Daarnaast hadden ze in de houthandel voor mij alles keurig gratis op maat gezaagd.
groeten,
Julien
-
Houthandel? Ik dacht juist dat de bouwmarkt of de Hubo e.d. al de houthandel was. Is dat dan meer een groothandel?
Je hebt wel een hoop rails voor één lok. :D Ik zie nog een hoop investeringsruimte! ;)
-
Houthandel? Ik dacht juist dat de bouwmarkt of de Hubo e.d. al de houthandel was. Is dat dan meer een groothandel?
Hoi Sven,
Nee hoor, een houthandel is gewoon een bedrijf waar ze alleen hout verkopen. Bij het bedrijf waar ik ga is er een grote loods bij met zaag- en schaafmachines, zodat je alles precies kunt krijgen in de maten die je zelf wilt.
Het is geen groothandel, je kunt er gewoon als particulier kopen, maar een houthandel fungeert wel vaak als leverancier voor aannemers e.d.
Je hebt wel een hoop rails voor één lok. :D Ik zie nog een hoop investeringsruimte! ;)
Ik heb inderdaad pas 1 digitale lok. Daarnaast heb ik nog 9 analoge loks die ik nog wil gaan ombouwen.
Op dit moment ben ik bezig een Fleischmann stoomlok 3179 (BR 50) om te bouwen. Deze geeft wat problemen qua rijgedrag (daar heb ik al een ander draadje over lopen), maar op het moment loopt hij acceptabel.
Als volgende staat de ombouw van een Fleischmann 4375 (E 103) op de planning. Ook hier komt een ESU Lokpilot V3.0 DCC in.
Ik heb de lok gisteren opengeschroefd om te kijken hoe deze in elkaar zit.
Volgens mij is het inbouwen goed te doen, ik moet alleen nog even kijken hoe ik het motorschild en de verlichting isoleer.
groeten,
Julien
-
Zo, even een update:
Laatste weken heb ik niet zoveel gebouwd, maar ben ik bezig geweest met het naar digitaal ombouwen van twee locomotieven.
De eerste was een stoomlok van Fleischmann (BR 050). Deze heeft veel tijd en moeite gekost, nu rijdt hij acceptabel.
De tweede was een Fleischmann DB 103 locomotief. Het ombouwen van dit model ging snel. Hij rijdt digitaal prima.
Beide loks zijn voorzien van een ESU Lokpilot v3.
Vorige week kwamen de wagons binnen voor de 103, die konden dit weekend eens goed ingereden worden op de baan ;)
(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/schwarzfelsen/103digitaal.jpg)
groeten,
Julien
-
Zo, de bouw aan mijn baan heeft een hele tijd stil gelegen omdat ik druk was met andere zaken.
Dit weekend had ik gelukkig weer tijd om verder te gaan met bouwen.
Als eerste heb ik de verborgen sporen in het schaduwstation voorzien van een vangrail. Hiervoor heb ik een lamel in de lengte doorgesneden. De reden dat ik dit doe is dat ik laatst een ongelukje met een wagon heb gehad :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9845.jpg)
Daarnaast ben ik begonnen aan de oprit waar de treinen het schaduwstation verlaten om op de zichtbare baan te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9847.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9848.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9848.jpg)
groeten,
Julien
-
Hoi,
Vandaag verder gegaan met het overdekken van het schaduwstation. Boven het schaduwstation komt een klein zichtbaar station. Hiervoor zal straks station Talheim van Faller gebruikt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_9.jpg)
De constructie waarop straks het station moet komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_8.jpg)
Niet vergeten dat de locomotieven straks met de pantografen omhoog rijden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_5.jpg)
De overkapping is klaar
groeten,
Julien
-
Dit weekend weer tijd gehad om te bouwen. Het begint langzaam vorm aan te nemen....
Het schaduwstation met modelrails is nu helemaal af. Ik ben nu bezig met het zichtbare gedeelte met profirails.
Deze liggen nu nog los, als hulpmiddel om te zien of alles netjes past. Straks als het houtwerk klaar is komt er blauwe isolatieplaat onder en wordt alles vastgezet.
groeten,
Julien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_4.jpg)
-
Van het weekend weer tijd gehad om verder te knutselen aan mijn baan.
Het begint inmiddels ergens op te lijken.
De profirails liggen nog los, maar ik heb al een paar proefrondjes kunnen rijden om te controleren dat alles functioneert.
Ik moet nog een paar stukken spoor leggen, daarna kan ik alles definitief gaan bedraden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_2.jpg)
groeten,
Julien
-
ziet er super uit (y), erg strakke construktie , mooie rijlengtes ,prachtige ruimte , dit kan wel eens een hele mooie baan worden
ik zal het zeker bijhouden dit draadje
complimenten ;)
groet stefan ;D
-
De bouw van Schwarzfelsen gaat nog gestaag door, al gaat het langzamer dan ik zelf zou willen.
Maar ja, niet alle tijd die ik heb kan ik besteden aan de modelbaan...
Inmiddels heb ik alle rails voorzien van de blauwe onderplaten. Aan de onderkant van de tafel heb ik al de ringleiding grotendeels klaar.
Voordat ik alles ga aansluiten wil ik de blauwe onderplaten en het hout verven zodat er geen blauw doorschijnt als ik met ballasten eens iets minder netjes te werk ga. Ik weet nog niet precies welke kleur ik ga nemen. Ik dacht zelf aan iets grijs-bruinachtigs?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1444.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1448.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1448.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1445_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1445_1.jpg)
Ook ben ik begonnen met de aanleg van een stoomlocdepot.
Langzaam (lees: heel langzaam ;)) begint het ergens op te lijken.
groeten,
Julien
-
Maar toch: nu al heel indrukwekkend (y)
Groet,
Ruud
-
Al een flinke tafel en het ziet er netjes uit. (y)
Zie de volgende foto's gaarne te gemoet.
-
Impressive!
Succes met verder bouwen...
Ik houd je in de gaten! ;)
Groet,
Ronald
-
Dat wordt erug netjes en mooi! (y)
Gr, Gerhard
-
Netjes gebouwd hoor, en prachtige rijlengtes (y)
Groetjes,
Jos
-
Dit weekend weer lekker twee dagen aan de baan kunnen bouwen. :)
Ik ben voornamelijk bezig geweest met stukken baan dichtmaken met houten platen om zo het landschap te gaan vormen.
Vanmiddag had ik zin om alle huisjes die ik had opgeborgen al eens op de baan zetten om zo al een indruk te krijgen van de sfeer op de baan. Een hoop van de huizen die ik heb zijn Faller huizen die ergens in de jaren '60 door mijn vader zijn gebouwd. Het leuke is dat Faller een aantal van deze huizen bijna 50 jaar later nog steeds in het assortiment heeft!
Helaas is op de foto's nog niet goed te zien waar de tunnels en de bergen komen. Dit zal het straks interessanter maken, omdat je de treinen dan ziet komen en verdwijnen.
Tegen de tijd dat ik de foto's ging maken begon het al donker te worden. Als ik zonder flits fotografeer is het te donker op de zolder. Ik moet nog eens iets verzinnen om met behulp van een extra lamp te fotograferen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_008_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_008_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_009_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_009_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_014_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_014_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_015_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_015_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_016_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_016_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_021_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_021_2.jpg)
groeten,
Julien
-
Nou, deze foto's zien er verder toch goed uit? Alleen de derde is wat over-geflitst...
Als je eenmaal de boel dicht hebt gegipst, dan verandert er heel veel... Zorg dat alles qua spoor goed ligt, want anders kun je nog vervelende dingen meemaken. Zoals ontsporingen, of treinen die niet doorrijden.... Weet er ondertussen ook meer van... ::)
-
Hoi Julien,
Dat zier er erg strak uit,erg handig om de baan op wieltjes te maken, ik kende jou draadje niet en heb even bekeken wat je zoal aan het bouwen bent, maar er viel mij wat op bij een foto, van welk merk is de mijnschacht zoiet zou ook heel mooi passen in mass am see.
BVD en groetjes Evert.
-
Hoi Evert,
Als ik even mag inbreken in dit draadje: de mijnschacht is van Faller, catnr. 130944. Formaat: 52 x 20 x 31 cm. Was een neuheit in 2005.
Overgens prachtige modellen, Julien, en veel herkenbaars voor mij (y).
Groet,
Ruud
-
Hoi Ronald,
Daar probeer ik nu al rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat ik via de achterkant altijd binnen in de tunnels kan komen om in te grijpen mocht het mis gaan.
groeten,
Julien
Als je eenmaal de boel dicht hebt gegipst, dan verandert er heel veel... Zorg dat alles qua spoor goed ligt, want anders kun je nog vervelende dingen meemaken. Zoals ontsporingen, of treinen die niet doorrijden.... Weet er ondertussen ook meer van... ::)
-
Hoi Evert en Ruud,
Inderdaad, het is Grube Fortuna van Faller.
Ik wil deze misschien nog combineren met Faller 130945 (Förderanlage Marienschacht). Die is voor Ruud ook wel bekend. ;)
De bedoeling is om een stukje van de baan als mijngebied te maken met Grube Fortuna als hoofdgebouw. Er zullen nog wat kleine bijgebouwtjes omheen komen plus een klein werkspoor waar wat kolentransport zal plaatsvinden.
Ik heb niet meer zo veel plaats voor een werkspoor, ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga inpassen.
groeten,
Julien
Als ik even mag inbreken in dit draadje: de mijnschacht is van Faller, catnr. 130944. Formaat: 52 x 20 x 31 cm. Was een neuheit in 2005.
-
Vandaag heb ik stukken van de tracés geverfd. De bedoeling is om de houtkleur en de blauwe kleur van de ondervloerplaten weg te werken. Als ik dan straks ga ballasten en strooien dan schijnen er geen storende felle kleuren meer doorheen als ik een stukje minder dekkend ballast.
Bij de bouwmarkt heb ik een pot grijs/bruine verf gekocht die de bodemkleur benadert.
groeten,
Julien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1514.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1515_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1515_4.jpg)
-
Goeden avond Julien.
Ik heb net voor het eerst jou modelspoorbaan gezien.
Ik zie er wel aardig wat bekends bij.
Dat ziet er zeer goed uit.
Ook Zwitserland komt er in terug,prachtig.
Ook sucses verder met de bouw.
Martin.
-
Deze baan gaat heel fraai worden. IK ga deze ook zeker bijhouden (y)
-
Vandaag heb ik nog wat elektrowerk aan mijn baan gedaan (ringleiding doortrekken, rails aansluiten, bezetmelders aansluiten).
Daarnaast moest natuurlijk het nieuwe materieel al even "ingereden" worden ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1582_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1582_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1584.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1584.jpg)
(De rails liggen vooraan nog los, vandaar de knik)
groeten,
Julien
-
Goeden middag Julien
Dat ziet er weer zo mooi uit.
Ik kan bij mij presies zo een zelfde combi laten rijden.
Ik in n spoor.
Martin.
-
Kan deze trein mooi van Schwarzfelsen naar de Gotthardbahn rijden. ;D Doen de treinen van Schwarzburg ook wel naar Dönsdorf en vice versa. Van Schwarzfelsen naar Schwarzburg zou ook nog kunnen. Ziet de machinist trouwens heel wat bekende gebouwen terug ;D
Groet,
Ruud
-
Hoi Martin en Ruud,
Er zijn dan inderdaad vrij veel overeenkomsten qua treinen en landschap tussen deze banen.
Alleen ben ik af en toe iets minder strikt wat betreft de tijdperken. Bij mij wil nog wel eens stoom en elektrisch naast elkaar rijden. Ik vind sommige locomotieven zo mooi dat ik ze gewoon moet laten rijden! ;D
groeten,
Julien
-
Goeden avond Julien.
Die loc 103 is ook vaak in Zwitserland te bewonderen.
Maar duitsland heeft toch een andere stroomvoltage en ander spoorbeveiliging dan Zwitserland.
Ik heb hem ok al eerder gezien op het bls trace frutingen kandersteg.
Of zou de loc ervoor zijn aangepast.
Het is echt een olround eloc.
-
Hoi Martin,
Van de verschillen in beveiliging, dat weet ik niet.
Ik heb wel even op Wikipedia: Lijst van elektrificatiesystemen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektrificatiesystemen) gekeken.
Volgens mij geven ze daar aan dat de spoorwegen in Duitsland en Zwitserland hetzelfde voltage hebben namelijk 15.000 volt, 16 2/3 Hz?
groeten,
Julien
-
Hoi Julien,
Ik weet niet precies hoe het zit, maar op de Gläserne Zug zitten twee soorten pantografen, één voor Duitsland en één voor Zwitserland. Dat treinstel reed namelijk zowel in Zuid-Duitsland als in Zwitserland. Misschien hebben die twee verschillende pantografen te maken met stroomverschillen? Of heeft het een andere reden?
Groet,
Ruud
-
Bij de Zwitserse spoorwegen wordt een ander profiel gebruikt voor het materieel. Dit heeft invloed op de vrije ruimte voor de bovenleiding. Deze is minder breed, dan in Duitsland en Oostenrijk. De Duitse sleepstukken van de stroomafnemers zijn breder dan de Zwitserse. Vandaar de twee verschillende stroomafnemers op de ET91. Er is geen spanningsverschil tussen de drie genoemde landen.
Groet,
Basilicum
-
Goeden morgen.
Kijk dat zijn echter van die vragen en antwoorden waar je wat aan hebt.
Das best wel interesant om te weten.
Jammer dat nederland daar niet aan voldoet.
Anders bood dat heel interesante perspectieven.
Maar das weer een voordeel van modelspoor.
Dan kan dat juist wel.
Bij mij mag er best een 1600 de Gotthard op,lijkt mij wel geinig.
Bedankt voor deze info.
Ik vindt dit een heel leuk en mooi topic van Julien.
Complimenten.
Martin.
-
Vandaag weer lekker op de zolder bezig geweest met de treinbaan.
Ik heb verschillende delen van de baan dichtgemaakt met platen restmateriaal. Deze kunnen binnenkort geverfd worden.
Het plaatwerk is bijna klaar, daarna kan ik beginnen met het maken van de ondergrond voor de bergen. Die wil ik straks met vliegengaas en gips gaan maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1594.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1594.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1598.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1598.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1599.jpg)
Na het timmerwerk moest er natuurlijk weer even proef gereden worden :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1597.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1600.jpg)
groeten,
Julien
-
Goeden avond Julien.
Als of ik naar mijn modelspoor zit te kijken.
Aleen het schaalverschil is het enige.
Die SBB krocodil heb ik in het bruin.
Een van de favorieten van mijzelf.
Ik zie erg veel dingen leuke spullen op deze mooie Duits-Zwitserse baan.
Ik vindt dit alles schitterend.
Martin
-
Vandaag lag de sneeuw op het zolderraam en was het behoorlijk koud op de zolder (9 graden). Gelukkig heb ik de boel vorig jaar goed geisoleerd en met de verwarming is het weer snel warmgestookt :)
In plaats van aan de ruwbouw verder te gaan heb ik vandaag een SBB Re4/4 van Fleischmann naar digitaal omgebouwd. Deze had ik laatst op de beurs in Gangelt gekocht.
Ik heb een Lokpilot V3 erin geplaatst en de trein zoemt mooi over de baan.
Het motorschild van deze oudere Fleischmann loc was niet meteen geschikt voor digitaal. Ik was van eerst plan om een nieuw schildje te bestellen.Toen kwam ik deze site tegen: Fleischmann BR01 (http://home.tiscali.nl/ponytail/Minibaan/Mijn%20Locomotieven/FM-BR01/BR01-ombouw.htm). Hier werd beschreven hoe je zelf motorschildjes massavrij kunt maken. Achteraf een hele simpele maar doeltreffende methode die voor mij prima gewerkt heeft.
Hier zijn wat foto's van de testrit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_056.jpg)
De cabine is mooi verlicht. De machinist is mooi zichtbaar. Het enige probleem is dat het verlichten plaats vindt doordat het lampje door een wit stuk plastic doorschijnt. Dat is nu weer niet zo mooi.....misschien dat ik het stuk plastic aan de binnenzijde lichtdicht verf en vervolgens een ledverlichting in de cabine plaats via een van de functie-uitgangen. Maar dat is dan weer eens iets voor een volgende keer ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/059_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/059_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/060_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/060_1.jpg)
De panto's zitten nog scheef omdat ik ze niet goed heb ingeklapt.... ::)
groeten,
Julien
-
Hoi Julien.
Wat een gave loc is dat,en met de machinist er zelfs in,echt super.
Ik heb nog een tipje voor jou,wat mischien is uit te voeren,of niet.
De loc is erg mooi, maar ik vindt het jammer dat de ruitenwissers doorzichtig zijn.
Mischien is dat te veel om te doen,maar met een penseeltje die ruiten wissers heel voorzichtig zwart maken.
Van mij hoeft dat niet echt nodig, maar hij is zo ontzetend mooi,dus...wie weet.
Of draaf ik nou door (y)
Martin.
-
Mooie loc. Julien :)
Zoals ik op de foto zie geeft het best wel veel licht!
vindt dat de opbouw zeer mooi gebeurd (y)
Suc6
Gr. Gerhard
-
Hoi Martin,
De ruitenwisser is zilverkleurig op het model. In het echt zie je dat heel goed.
Blijkbaar komt het op de foto niet zo goed over.
groeten,
Julien
-
O.K.
Niks aan doen dan. ;)
Op foto,s ziet het er inderdaad anders uit,da,s waar.
Martin in een sneeuwrijk Dordrecht.
-
Nu ik ontdekt heb hoe ik makkelijk zelf motorschildjes massavrij kan maken was het volgende "slachtoffer" aan de beurt: een Fleischmann DB V221.
Het motorschild is met de boormachine en wat epoxylijm massavrij gemaakt. Daarna de boel aan elkaar gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1701.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1701.jpg)
De decoder krijgt een plaatsje vlakbij de motor. Met wat boekbinderslijm wordt deze op de plaats gehouden.
Daarna is het natuurlijk tijd om te gaan proefrijden. (Het leukste onderdeel van het ombouwen! :))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1709_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1709_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1710_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1710_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1711.jpg)
Ik heb nog 5 analoge loks liggen die omgebouwd moeten worden. Binnenkort maar weer eens nieuwe decoders halen en kijken hoe we de overige loks gaan ombouwen. Bij elke lok is het toch weer passen en meten waar de decoder geplaatst zal worden....
groeten,
Julien
-
Nu nog eentje met dieselgeluid Julien. (y)
Groet Jaap
-
Hoi Jaap,
Ik heb nu al soms moeite om ruimte voor de decoder te vinden, als ik er ook nog een speaker in kwijt moet....
Laat mij voorlopig nog maar even oefenen met de "gewone" decoders. Als ik dat goed in de vingers heb kijken we wel verder ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1816.jpg)
Vandaag heb ik de oprit naar de brug afgemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1818.jpg)
De brug is (los) op de plaats gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1820.jpg)
Het resterende traject is even met wat losse rommel ondersteund, om de juiste hoogte te creëren. De bedoeling is dat hier ook een brug komt (ik moet nog 70 cm overbruggen). Ik weet nog niet precies wat ik wil. Een optie is om de huidige brug te verlengen met een andere boogbrug. Ook zou ik een boogbrug eraan kunnen maken. Ik wil het in elk geval niet helemaal dicht maken, anders zie je de treinen op het spoor erachter te weinig.
Inmiddels heb ik ook de eerste van de twee keerlusschakelingen van Wim Ros ingebouwd. Dat ging snel en het werkt perfect. De relais klikken mooi om en de trein kan bijna weer een rondje rijden. Ik zeg bijna, omdat ik de keerlusschakeling aan de rechterkant nog moet inbouwen. Die kant had ik nu even losgekoppeld.
Morgen ga ik in Herzogenrath (D) naar de modelbouwwinkel even wat klein grut halen (railisolatie stukjes, profikoppelingen met nem schacht, misschien nog wat decoders), dan kan de bouw weer verder gaan. :)
groeten,
Julien
-
Vandaag ben ik naar Herzogenrath gereden om nog wat spullen te halen, zodat ik verder kan met de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_38.jpg)
Ik heb o.a. een paar steenmallen van Noch gekocht om rotsen mee te gieten. Ik heb dit nog nooit gedaan, ik ben benieuwd wat het resultaat wordt....
Ik heb ook bruggen van Noch gekocht, die ik achter elkaar plaats om zo de resterende 70 cm te overbruggen. Ik heb ze om een idee te krijgen hoe het eruit gaan zien even los achter elkaar gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_27.jpg)
Voor de rest heb ik vandaag meer onder de tafel gezeten dan erboven. Ik heb nog een aantal sporen vastgeplakt en bedraad.
groeten,
Julien
-
Hallo Julien,.
Yes, nu ben jij aan de buurt,bruggen(y)
Dat ziet er erg bekend uit,daar ik die fase ook ben gepaseerd.
Complimenten,dat ziet er strak uit.
Sucses met de bouw.
Martin.
-
Dank je Martin! Ik vind het altijd mooi om een trein over een lange brug te zien rijden. Ik denk dat het met deze bruglengte wel zal lukken. :)
groeten,
Julien
-
Heerlijk die vakantie, opeens is er zoveel tijd om aan de treinbaan te bouwen! ;D
Vandaag verder gegaan met solderen, ringleiding doortrekken, rails vastlijmen en de tweede keerlusschakeling aansluiten.
Deze werkt prima en er kunnen dus weer rondjes gereden worden.
Om te testen of de rails allemaal goed liggen heb ik vandaag testgereden met de DB 103 met lange wagons erachter. Alles ging soepel door de bochten en de hellingen gaan moeiteloos! (y)
Morgen ga ik verder met het aansluiten van de bezetmelders op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_36.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_28.jpg)
In het schaduwstation staat de Re4/4 van de SBB al klaar voor de volgende ronde!
groeten,
Julien
-
Vandaag was de laatste dag van de vakantie, morgen begint de werkweek weer.... :(
Gelukkig heb ik op mijn laatste vrije dag nog fijn kunnen werken aan de treinbaan. Ik ben begonnen met een berg op het linkergedeelte van de baan.
Ik heb verschillende spanten geplaatst waarover ik straks gaas ga leggen om het vervolgens te kunnen gipsen. Het gipsen zelf zal nog wel even duren, want ik moet de rails in het bovenste gedeelte van de berg nog vastleggen en aansluiten. Het lijkt mij handiger om dat te doen als de berg nog open is. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_20.jpg)
Aan de achterzijde van de berg zijn openingen gemaakt om straks bij problemen in de tunnel te kunnen ingrijpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_016_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_016_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_017_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_017_5.jpg)
groeten,
Julien
-
Mooi, degelijk en doordacht gebouwd, Julien (y)
Groet,
Ruud
-
Leuk om de hele opbouw van je berg met tochtgaten te kunnen volgen. Gaat helemaal goed komen! (y)
Groet Jaap
-
Hoi,
Ik heb nog maar weinig aan de baan kunnen doen afgelopen weken.
Gelukkig is daar wel een goede reden voor. Afgelopen (carnavals)maandag ben ik vader geworden.
De schoonfamilie kent de hobbies van mij en kwam met een toepasselijk geboortebord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_067.jpg)
Nu maar hopen dat de hobby op de volgende generatie overgaat! :)
In het paasweekend mag de kleine ook al mee naar 175 jaar Deutsche Eisenbahn. Je kunt niet klein genoeg beginnen.... ;)
groeten,
Julien
-
Gefeliciteerd!
:D
Groet,
Ronald
-
Van harte gefeliciteerd, Julien.
Groet,
Ruud
-
Van hatre gefeliceteerd Julien met de geboorte van je zoon (y) (y)
Groetjes edwin
-
Gefeliciteerd Julien (y)
Mooie naam, Leon.
Daar kan geen modeltrein of wat dan ook tegen op.
Martin.
-
Gefeliciteerd Julien. Mooi staaltje modelbouw ;D (y)
Groetjes,
Jos
-
Ik heb inmiddels al een tijd niet meer gebouwd aan de baan. Wel ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met het testrijden met Koploper. Dit gaat tot nu toe naar volle tevredenheid.
Bij het station ben ik aan het experimenteren met de aantallen bezetmelders die ik nodig heb om de treinen van verschillende lengte aan het perron te laten stoppen.
Op het moment speel ik met het volgende idee bij het station voor een eenrichtingsblok:
* Eerste bezetmelder voor binnenkomst
* Tweede bezetmelder als stopplaats bij het 1e stuk perron
* Aan het einde van het blok een bezetmelder om te stoppen
Via de opties van Koploper kan ik treinen op basis van lengte en type laten stoppen bij de tweede bezetmelder. Per locomotief kan ik instellen dat deze nog x centimeter moet doorrijden. Tot nu toe lijkt dit goed te werken.
Ik kan dus nu met 1 extra bezetmelder in het blok treinen van verschillende lengtes op verschillende plaatsen in het blok laten stoppen.
Bij het station heb ik de rails nog los liggen, dus ik kan de boel nog aanpassen als het niet blijkt te werken.
Van het weekend een rijfilmpje gemaakt van de testritten. Dat is hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=lF2eFdmM2Io
Let wel: de baan is nog een puinhoop (werk in uitvoering... ;)) en op de plaats waar de treinen nog niet rijden liggen de rails gewoon los (en schots en scheef.....)
groeten,
Julien
-
Leuk filmpje, Julien, maar man wat heb jij nog ontzettend veel te bouwen ;D. Trouwens, heb je dit filmpje met een fotocamera gemaakt of met een camcorder/videocamera?
Groet,
Ruud
-
Hoi Ruud,
Ik ben inderdaad nog lang niet klaar met de baan, maar dan hoef ik voorlopig niet bang te zijn dat ik mij verveel..... ;D
Ik heb het filmpje gemaakt met een Sony videocamera die ik op een ministatief het geplaatst. Ik heb deze camera nog niet zo lang (als je kinderen krijgt koop je opeens een videocamera ;)). Ik gebruik deze op dit moment nog gewoon op de automatische stand. Ik merk alleen dat ik beter moet letten op de hoeveelheid licht die er is.
groeten,
Julien
-
Hoi Julien.
Zo,n filmpje spreekt booekdelen.
Sucses.
Martin.
-
Leuk filmpje Julien, vooral omdat we nu in de toekomst kunnen kijken ;D
Kijk maar eens naar de datum in het begin van je filmpje
Groetjes,
Jos
-
Hallo Julien,
mooie baan en inderdaad nog veel werk, maar het vordert toch al goed. Succes met de bouw.
Marc
-
Leuk filmpje Julien, vooral omdat we nu in de toekomst kunnen kijken ;D
Kijk maar eens naar de datum in het begin van je filmpje
Oeps....ik zie nu pas dat de datum op mijn horloge een dag vooruit loopt, vandaar die foute datum.... :-[
groeten,
Julien
-
Ik zie (met het schaamrood op de kaken....) dat mijn laatste bericht in dit topic van 29 maart was.....
Zoals jullie wellicht al begrepen hadden heb ik het afgelopen jaar weinig tijd aan mijn baan kunnen
besteden. In februari vader geworden, druk met het werk, regelmatig optreden met de band waarin ik speel.....allemaal leuke dingen, maar funest voor de baanbouw :-\
Het forum heb ik weliswaar als lezer gevolgd. Ondanks dat ik niet meer gepost heb, heb ik de bouw van veel mooie banen toch kunnen volgen! :D
Inmiddels heb ik zo af en toe weer eens tijd gevonden om de zolder op te gaan. Ik hoop dat ik nu met wat meer regelmaat iets kan laten zien van mijn baan.
Vandaag de zolder weer opgegaan om te knutselen. Ik zit nog altijd in de fase van het rails leggen en de bedrading vast solderen. Gelukkig schiet dit al op. Meestal doe ik per keer een meter of twee, zodat ik zeker weet dat het goed droog is voordat ik weer verder ga.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8252.jpg)
Met het nodige gewicht van allerlei voorwerpen worden de rails op de plaats gehouden totdat de houtlijm droog is.
Terwijl de boel aan het drogen was heb ik wel nog tijd gevonden om nog wat foto's te maken van de aanwinsten die afgelopen maanden gekocht/gekregen heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8256.jpg)
Een ertstrein met een BR 44 ervoor. Deze is onderdeel van de Roco startset 41300. De lok is een soundlok. Dit is mijn eerste soundlok en ik vind hem geweldig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8257.jpg)
Nog een aantal Duitse wagons:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8266_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8266_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8268.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8280.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8280.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8273.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8273.jpg)
Deze SBB wagon met daarop een Saurer bus vind ik één van de mooiste aanwinsten die ik gekregen heb. Ik heb sowieso een zwak voor oud Zwitsers materiaal, dat zal er zeker mee te maken hebben. ;)
Het plaatsen van de onderdelen op de bus was nog een heel gepruts, met name de ruitenwissers hebben voor heel wat frustratie gezorgd. Uiteindelijk is het mooi gelukt.
Toen ik later naar de foto van de wagon op de Roco site keek zag ik dat deze geen ruitenwissers had....Zeker te lastig geweest om deze te monteren? :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8285.jpg)
En uiteraard komt mijn zoon van inmiddels 10 maanden af en toe eens op de zolder kijken. Tot nu toe vindt hij het prachtig al die rijdende treinen met lampjes en geluid. Gelukkig houdt mijn vrouw hem stevig vast, want die graaiende handjes zijn funest voor mijn treinen! ;)
groeten,
Julien
-
Ziet er goed uit, die 44er! Verder ook mooie foto's hoor!
Klopt het dat het toplicht aan de voorzijde niet werkt?
Groet,
Ronald
-
Staat daar wel een toplicht op?
Bij mijn 44 die ik verkocht heb omdat hij niet door mijn enge bochten kon niet.
johan.
-
@ Johan: Ik zie wel een lamp zitten... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8257.jpg)
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald en Johan,
Er zitten inderdaad drie lampen op die alledrie branden. Alleen brandt de bovenste lamp beduidend minder fel dan de onderste lampen.
Ditzelfde euvel heeft mijn krokodil ook. Beide locomotieven zijn nieuw gekocht en onderdeel van een Roco startset.
Misschien dat beide locomotieven een zelfde systeem hebben voor de verlichting (met een lichtgeleider, of zitten die niet meer in moderne locs?) Ik heb ze namelijk nog nooit opengemaakt.
Overigens gaat deze loc mooi door de bochten. De krapste bochten die ik heb zijn de 6125 rails van Fleischmann. Ook op een Engelse wissel gaat de bocht prima. Ik heb een oudere Fleischmann loc (BR 50, fl. nummer 4375) en deze kan alleen rechtdoor op de Engelse wissels.
groeten,
Julien
-
Zondagmiddag had ik weer tijd om verder te gaan aan mijn baan.
Ik heb de wisselstraat richting het Betriebswerk Schwarzfelsen vastgeplakt en van bezetmelders voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8390.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8390.jpg)
De wissel richting het betriebswerk zelf zie je overigens niet op de foto, deze zit verstopt achter de pot met rundvleessalade. Nu zul je je misschien afvragen: wat doet een pot rundvleessalade op een spoorbaan? ???
Nou, in deze pot bewaar ik mijn restpartijen schroefjes en boutjes. Hierdoor heeft deze pot een aardig gewicht waardoor deze handig is om de rails op de plaats te houden als de lijm nog moet drogen.... ;D
Bijna is het zover dat alle rails van de doorgaande trajecten liggen. Dan kan ik tenminste lekker rijden met de treinen. Omdat ik nu nog steeds bezetmelders moet aansluiten en rails moet plakken komt er van rijden weinig... :(
groeten,
Julien
-
Vandaag heb ik het gedeelte waar straks het Bergwerk Schwarzfelsen moet komen geverfd.
Eerst zag het er nog zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8394.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8394.jpg)
En een half uurtje later zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8399.jpg)
Niet alles hoefde geverfd te worden, omdat straks door de bouw van het landschap verschillende stukken uit het zicht zullen verdwijnen.
Als ik de laatste rails op dit stuk heb vastgelegd met bezetmelders is eindelijk het stuk hoofdbaan af waardoor ik kan rijden terwijl ik aan de rest kan verder bouwen.
Op deze manier kan ik het rijden en het bouwen afwisselen.
groeten,
Julien