BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FredD op 18 December 2025, 13:39:20

Titel: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 18 December 2025, 13:39:20
Hallo,

Mijn naam is Fred en ik ben onlangs opnieuw begonnen met een poging om een vrije interpretatie van station Steenwijk te maken. Ik heb er goede herinneringen aan en met name het raccordement spreekt me aan. Ik heb dit liggen tot nu toe. Dit keer is de baan modulair zodat ik makkelijk kan verplaatsen en aan de elektronica kan werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251207-185644-6943f37e1c0d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251207-185644-6943f37e1c0d1.jpg)

Ik heb detectie en een aantal wissels al gereed en wilde nu gaan bepalen waar de seinen moeten. Simpel kopieren van de echte wereld kan niet. Ik heb de wissels iets anders liggen en een hoofdsein past eigenlijk niet tussen de sporen in qua breedte. Daarom graag jullie advies. Ik dacht om de uitgaande sporen van de module te voorzien van twee hoofdseinen. Zie de blauwe streepjes op de foto's. Is dat logisch? Moeten er dan nog lage seinen bij de sporen in het station? Zo ja, waar? Ik heb nu wat groene stippen gezet, maar ik twijfel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000030042-seinen-6943f37cc0c99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000030042-seinen-6943f37cc0c99.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000030041-seinen-6943f37d1209e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000030041-seinen-6943f37d1209e.jpg)

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt,

Fred

(H0, Peco code 75, tijdperk V)
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Eric B op 18 December 2025, 17:02:05
Het begin is er (weer) Fred  ;D

Als ik naar jouw sporenplan en deze tekening

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2.png)
Bron: SporenplanOnline (https://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/start.html), klik hier (https://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/symbolen.html) voor de gebruikte symbolen.

kijk dan zie ik toch best wel veel overeenkomsten.
Jij heb een extra spoor gecreƫerd, laten we dat even 410 noemen, daarvoor kan je m.i. de seinopstelling van spoor 413 gewoon overnemen, dus aan beide zijden een laag geplaatst sein rechts van het spoor.
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Duikeend op 18 December 2025, 17:25:22
Vroeger (1980 tot 2000) kwam ik vaak op dit station en had ook al jaren het idee dat nog eens te bouwen.
Leuk om te zien dat jij dit nu gaat doen. heb je ook al een idee in welk tijdperk je dit station gaat bouwen?
Er is in de loop van de tijd veel veranderd.
zelf vind ik de bouwstijl met die witte blokjes, het kunstwerk wat er voor staat en het laad los gedeelte voor leger materieel uit Havelte een hele leuke combi.
ben dan ook erg benieuwd wat het gaat worden.  (y)
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Jeroen95 op 18 December 2025, 19:27:45
Hey wat leuk! Iets noordelijks.
Ik ga je volgen  (y)

Wat is de lengte van je baan?

Al een idee wel stationsgebouw je gaat toepassen?? Het oude of huidige gebouw?
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Forever Rocofan op 18 December 2025, 20:20:14
Hoi Fred,

Leuk dat er weer een Nederlandse baan wordt gebouwd. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het spoor met stootjuk. Je moet nu van de hoofdbaan tegen de rijrichting in naar dit spoor en het stukje spoor tussen wissel en stootjuk is nu moeilijk bereikbaar en heeft niet echt een logische functie. Waarom zou je daar wagens
Neerzetten terwijl ze al op een spoor staan wat apart ligt van de hoofdsporen ? En zou je geduwd naar dit spoor gaan en de loc afkoppelen en op het kopspoortje zetten moet er een tweede loc komen om de trein weer weg te halen. Wel leuk om te kunnen rangeren, maar in werkelijkheid zou de trein vanaf de andere kant in rijrichting naar het spoor met het stootjuk rijden en in dezelfde richting vertrekken of tegen de richting in en zo snel mogelijk weer naar het rechter spoor.

Om het uit te proberen zou je bijvoorbeeld 3 dezelfde goederenwagens kunnen nemen en een extra wagen van een ander type die de loc voorsteld en dan met de hand heen en weer rijden en zo de mogelijkheden en beperkingen van de sporen uitproberen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Hatsune Miku op 18 December 2025, 20:41:39
Als we MVV laden daar wordt komt de lege trein aan op 413, krijgt een seintje (24) erbij de hoofdbaan op en steekt terug naar het laadperron. Wissel 21B is er dan ook een met een grendel. Maar waarom dat kopje daar ligt is me een raadsel, maar het is wel conform werkelijkheid, misschien iets van vroeger ofzo..
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Jeroen95 op 18 December 2025, 20:41:53
@Ruud B, het juk hoort daar zoals in het echt  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251218-203853-Samsung-Internet-694458d5c3a30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251218-203853-Samsung-Internet-694458d5c3a30.jpg)

Sporenplan.nl
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Eric B op 18 December 2025, 20:44:07
Ruud dat dubbele kopspoor ligt er in werkelijk al meer dan 6 decennia zo, blijkbaar werkt het prima.

Jeroen was me al voor.
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Jeroen95 op 18 December 2025, 20:45:31
Juk zal er wel zitten voor de veiligheid om te voorkomen dat de wagens  de hoofdbaan op rollen.
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Eric B op 18 December 2025, 20:50:45
En daarbij en passant nog even een bovenleidingportaal vlak rijden ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-204834-69445ace605f0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-204834-69445ace605f0.png)
Bron: Prorail luchtfoto's (https://luchtfoto.prorail.nl/)
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Spoor010 op 18 December 2025, 21:19:32
Heb je hier al naar gekeken?

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miview=inv2&milang=nl&mizk_alle=Steenwijk&micode=939

Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 19 December 2025, 08:42:12
Hoi Fred,

Leuk dat er weer een Nederlandse baan wordt gebouwd. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het spoor met stootjuk. Je moet nu van de hoofdbaan tegen de rijrichting in naar dit spoor en het stukje spoor tussen wissel en stootjuk is nu moeilijk bereikbaar en heeft niet echt een logische functie.

Vriendelijke groet Ruud B.

Ha Ruud,
Ik heb me hetzelfde afgevraagd, maar ik kopieer in dit geval gewoon de werkelijkheid. Door ruimtebeperkingen lopen we wissels iets anders, maar het is functioneel ongeveer hetzelfde.

Fred
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 19 December 2025, 08:46:43
Vroeger (1980 tot 2000) kwam ik vaak op dit station en had ook al jaren het idee dat nog eens te bouwen.
Leuk om te zien dat jij dit nu gaat doen. heb je ook al een idee in welk tijdperk je dit station gaat bouwen?
Er is in de loop van de tijd veel veranderd.
zelf vind ik de bouwstijl met die witte blokjes, het kunstwerk wat er voor staat en het laad los gedeelte voor leger materieel uit Havelte een hele leuke combi.
ben dan ook erg benieuwd wat het gaat worden.  (y)

Dat is ongeveer mijn tijdperk. Eind jaren 90, begin 2000. Ook een herkenbare tijd voor mij.  Ik heb het extra spoor dat nu verdwenen is juist verlengd om toch wat meer rij-opties te hebben. Ik denk ook dat ik toch een poging doe het oude gebouw te plaatsen ipv dat lelijke "moderne" station. Het iconische kunstwerk dan misschien weer wel. De brug over de Aa aan de andere zijde komt er zeker en de overweg over de Eesveense weg ook!

Fred
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: everh003 op 19 December 2025, 09:09:59
Mijn woonplaats van 1974 - 1984, vele keren in of uit de trein gestapt daar, of gekeken hoe mijn vader de tank de trein op of af reed.

Volgen.

Jeroen
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 19 December 2025, 09:10:21
Het begin is er (weer) Fred  ;D

Als ik naar jouw sporenplan en deze tekening

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2.png)
Bron: SporenplanOnline (https://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/start.html), klik hier (https://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/symbolen.html) voor de gebruikte symbolen.

kijk dan zie ik toch best wel veel overeenkomsten.
Jij heb een extra spoor gecreƫerd, laten we dat even 410 noemen, daarvoor kan je m.i. de seinopstelling van spoor 413 gewoon overnemen, dus aan beide zijden een laag geplaatst sein rechts van het spoor.

Ik kan geen hoge seinen tussen de sporen kwijt. Dus dan lage seinen? Zoiets als hieronder? Alles is zo in elkaar gedrukt vanwege de ruimte... Een uitrijsein voor spoor 412 naar links toe kan eigenlijk pas na wissel 9. Is dat een optie is of is dat een nogo?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2-6945075452619.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2-6945075452619.png)

Bedankt voor het meedenken alvast!

Fred
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Eric B op 19 December 2025, 09:45:35
Citaat
Ik kan geen hoge seinen tussen de sporen kwijt.
Waarom niet?; als ik naar de foto kijk met de 6400, dan past daar m.i. gewoon een sein tussen de sporen.
Zie ook deze post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12685.msg195475#msg195475).
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 19 December 2025, 10:01:39
Er zit 54 mm hart op hart tussen de sporen. Die 6400 met tank erachter is best breed. Het gaat rakelings langs een sein als die daar zou staan. Daarom stond die trein daar ook op de foto. Bovendien staat het sein dan ruim voor het einde van het perron. Een lange trein staat dan voorbij het sein. Niet ideaal dus, maar ik heb kan de baan niet verder uitrekken. Een laag sein kan verder naar de wissel toe, maar het is de vraag of de bestuurder een laag sein zou zien. Ik vind het een moeilijke puzzel. Misschien heb ik er te weinig rekening mee gehouden bij het bouwen van de baan. Zou een hoog sein na de wissel ook kunnen? Om aan te geven dat het volgende blok vrij is?

Fred
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 December 2025, 10:05:29
Eric, je verwijst nu naar een oude post van mij. Intussen ben ik er achter gekomen dat wat ik daar stelde niet waar is. Het sein moet helemaal buiten de 4 meter brede ruimte van het PVR staan.
Maar ik kan dat niet meer veranderen.

De vraag is nu hoever de sporen in het model uit elkaar liggen.
Toevoeging: die vraag is inmiddels beantwoord. Het is 54 mm. Het PVR is volgens de NEM 48 mm breed. Er blijft dan 6 mm over en dat is te weinig voor een sein.

Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: FredD op 19 December 2025, 10:13:32

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251219-100920-694516c6a82bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251219-100920-694516c6a82bf.jpg)

En dit? Bij einde perron de seinen aan de binnenkant tussen de sporen? Ik weet dat ze in principe rechts van het spoor staan, maar "mag" dit?

Fred
Titel: Re: Station Steenwijk poging 2
Bericht door: Hatsune Miku op 19 December 2025, 10:22:20
Ik kan geen hoge seinen tussen de sporen kwijt. Dus dan lage seinen? Zoiets als hieronder? Alles is zo in elkaar gedrukt vanwege de ruimte... Een uitrijsein voor spoor 412 naar links toe kan eigenlijk pas na wissel 9. Is dat een optie is of is dat een nogo?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2-6945075452619.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-12-18-163104-694422f73f0f2-6945075452619.png)

Bedankt voor het meedenken alvast!

Fred

Aan een doorgaand spoor zal op het rechterspoor nooit een dwergsein staan als de lokale snelheid hoger is dan 40kmh. Sein 5 en 23 zullen altijd hoge seinen moeten zijn. Op linkerspoor mag bij dit type beveiliging (dubbelspoor met linkerspoor beveiliging) wel een dwergje mogen staan, die worden dan vooraf gegaan door een voorsein of keeperbaken. Sein 16 en 21 mogen wel dwergjes zijn, sein 6 zal voor het wissel staan en niet halverwege. En seinen kunnen prima links staan, maar dat is vaak een uitzondering en dan zit er een pijlbord op

Het hele probleem van het militaire vervoer is ook dat het niet overal langs past :P