BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Voske op 14 October 2025, 00:37:52
-
Beste Medespoorders
ik zou graag verlichting op mijn draaischijf zeten maar daar loop ik op een probleem namelijk de bezetmelder
uitleg; ik heb een draaischijf van Fleischmann nr 9152c die word bestuurd door een decoder van TT-DEC met stroom omschakelaar en een centrale van Fleischmann de z21 en die staat aangesloten op bezetmelders van YamoMC, als programma gebruik ik iTrain
als ik nu een lamp of een decoder aan de voeding (dus op de twee draadden van de sporen aansluit) dan gaat de bezetmelding af ik heb gekeken om de gevoeligheid van de bezetmelder te verhogen maar dat gaat blijkbaar niet
heb overal gezocht om een oplossing maar vind er geen waarschijnlijk zal er geen zijn ook niet maar ik doe toch de gok om het te vragen WEET IEMAND EEN OPLOSING
-
2 extra draden naar de brug van draaischijf trekken?
-
Verstop een batterij ergens
-
Besturing van je draaischijn via een andere oplossing doen. Er zijn oplossingen die wel verlichting, en seinen op de brug kunnen aansturen.
Groet,
Roelco
-
Ik zat met eenzelfde probleem en heb het opgelost door een aparte seindecoder te gebruiken.
Een rood/groen sein elk aan een uiteinde van de draaibrug en in iTrain de decoder een adres gegeven en de uitgangen gedefinieerd.
Standaard staat het sein op rood en als de loc de draaibrug afrijdt, staat het sein op groen.
-
Ik heb het idee dat jullie het probleem niet volledig snappen. Als je een sein decoder op de schijf monteert en aan de brugspanning hangt, dan meldt die continu bezet omdat er stroomdetectie gebruikt wordt.
(https://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb/9152C_3.jpg)
Schema kon ik hier vinden:
https://usuaris.tinet.cat/fmco/turntable_en.html (https://usuaris.tinet.cat/fmco/turntable_en.html)
(https://usuaris.tinet.cat/fmco/images/Fleischmann_Manual_Wiring.jpg)
Het grootste probleem, is dat je aantal sleepringen beperkt zijn. En iets anders dan stroomdetectie is gewoon heel lastig. Ik zou haast zeggen, next to impossible.
Voor zover ik kan bedenken, ergens een penlight batterij in de brug zien te verwerken. Maar dat lijkt me mechanisch ook een uitdaging. Het is N schaal right?
Het andere wat ik kan bedenken is om geen detectie op de brug zelf te gebruiken. Als je dat niet hebt, heb je de mogelijkheid om iets van een mini decoder op de brug te monteren zoals je al je leds kan aansturen en schakelen naar believen. Ik heb daar recentelijk een decoder voor gemaakt van 1x4cm
Maar je computer programma moet dat wel ondersteunen. Als je op positie rijdt en iets met virtuele melders doet, kan dat misschien. Als je op positie rijdt en je hebt melders op elk aangesloten spoor, dan hoef je maar ~15cm blind te rijden ofzo. Daarmee moet je nauwkeurig kunnnen stoppen op je brug.
Mvg,
Bas
P.S.
Lekker makkelijk zo roelco. De TS vraagt om een oplossing en zegt:
heb overal gezocht om een oplossing maar vind er geen
En jij antwoordt met:
Besturing van je draaischijn via een andere oplossing doen. Er zijn oplossingen die wel verlichting, en seinen op de brug kunnen aansturen
Vind je het niet slim als je er dan ook bij vertelt wat die oplossingen precies zijn?
-
Bas slaat de spijker op de kop. Door de stroomdetectie zal alles wat stroom afneemt de detector laten aanspreken.
Een simpele oplossing lijkt mij om 1 of 2 lantaarnpalen op de rand van de kuil te zetten, die op de draaischijf gericht staan.
-
Het schema dat Bas laat zien is van een H0 draaischijf. Daar zit een aansluiting op voor de middenrail, en die wordt gevoed via de as van de brug. In theorie kan die gebruikt worden voor een rechtstreekse DCC aansluiting, buiten de bezetmelder om.
De sleepringen bij de N-draaischijf lijken hetzelfde te zijn uitgevoerd. Daar loopt geen aansluiting via de as van de brug. Ik weet niet of bij de N-draaischijf via die route een elektrische verbinding naar de brug mogelijk is?
Groeten,
Jos
-
ik zou graag verlichting op mijn draaischijf zetten ....
Vraagje: wat bedoel je met verlichting? Is dat gewoon een bv een lantaarnpaal of bedoel je seinen?
-
Lekker makkelijk zo roelco. Vind je het niet slim als je er dan ook bij vertelt wat die oplossingen precies zijn?
Zijn vast meerdere oplossingen voor.
Zoals ik het gelezen heb heeft hij gezocht naar oplossingen met de huidige besturing, maar lees ik nergens dat hij ook overweegt om naar een andere besturing te gaan.
Ik heb DSD2010, (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart)) die heeft 3 meld punten op de brug, verlichting in de motor ruimte, en mogelijkheid voor seinen op de brug. Maar wil de TS zeker niet naar deze oplossing sturen. Zullen vast vergelijkbare oplossingen zijn. (en anders wel iemand als jij die het aanbied te maken )
Groet,
Roelco
-
Een beetje vreemde oplossing, maar ik denk dat het best kan werken :
Er zijn 5 sleepringen volgens het getoonde schema, 2 voor de spoorstaven, en 3 voor de motor. Als je een locdecoder in de brug bouwt en daarmee de motor aanstuurt. Dan gebruik je de funktie uitgang(en) om je verlichting aan te sturen. Elektrisch ben je dan volledig gescheiden van je bezetmelding!!
Ik weet alleen niet hoe je de locdecoder in Itrain moet noemen en hoe je die aan zou kunnen sturen, dusdanig dat ie stopt waar ie moet stoppen. Ik weet niet hoe dat nu gaat. Als dat een verbreek contact is zou je die in de oranje of grijze draad van de locdecoder op kunnen nemen.
-
@Albert, jouw oplossing kan helaas niet mogelijk werken om ten minste deze redenen.
- vzik kan je iTrain niet zover krijgen om een accessoire apparaat met loc adressen aan te sturen.
- Je kan je decoder nooit zover krijgen om op de juiste momenten die grendel magneet te bedienen. Technisch gezien, zou een decoder dat misschien kunnen, maar die functionaliteit bestaat gewoon niet in de firmware. Of in leken taal: je kan nooit je schijf nauwkeurig positioneren.
#Roelco
Precies dit had je juist in je eerste post moeten zetten. Dit is daadwerkelijk een nutttige bijdrage. Prijzig wel, maar het is een oplossing voor het gestelde probleem. Ik snap dan ook niet dat je dit achterwege hield.
Ik heb DSD2010: (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart),
Waarom je dit er dan weer achter zet, is mij een raadsel ???
Maar wil de TS zeker niet naar deze oplossing sturen.
Bas
-
Bas,
Omdat, zoals je zelf al aangeeft, dit een wat prijzige oplossing is, en dat is niet voor iedereen.
Je kunt het als bouwpakket kopen, is wat voordeliger, maar dan moet je zelf handig zijn. Zelfs als je een complete zou kopen moet je de draaischijf nog ombouwen, wat ook niet voor iedereen weggelegd is.
En heb in het verleden gemerkt dat mensen die al een keuze gemaakt hebben voor een bepaalde decoder/richting, niet altijd open staan om die te vervangen, en dan wordt het niet altijd gewaardeerd om met een andere oplossing te komen. Dus ben ik daar voorzichtig in.
Roelco
-
heren
ik weet dat het een moeilijke vraag is en dat de oplossing niet voor het rapen licht maar alstublieft niet kibbelen
eerst en vooral de oplossing met een decoder het ik al gedacht maar dan gaat de bezetmelder af.
Zonder bezetmelding in iTrain ga ik nog eens bekijken of dit ga en wat betreft de centrale as die zou ook eventueel in aanmerking komen.
wat betreft het veranderen van aandrijving zou ik beter vermijden want dan blijft het zoals het is.
iedereen alvast bedankt voor het meedenken
-
En heb in het verleden gemerkt dat mensen die al een keuze gemaakt hebben voor een bepaalde decoder/richting, niet altijd open staan om die te vervangen, en dan wordt het niet altijd gewaardeerd om met een andere oplossing te komen. Dus ben ik daar voorzichtig in.
Sorry, maar dat is dan toch een beetje onzin. Men vraagt om een oplossing voor een probleem en anderen geven dan mogelijkheden. Of de vraagsteller dat wel of niet wil is aan hem of haar.
-
Er zijn 5 sleepringen volgens het getoonde schema, 2 voor de spoorstaven, en 3 voor de motor. Als je een locdecoder in de brug bouwt en daarmee de motor aanstuurt. Elektrisch ben je dan volledig gescheiden van je bezetmelding!!
Ik neem aan, dat je de 2 sleepringen voor de spoorstaven gebruikt om spanning aan de (loc)decoder in de brug te leveren. Want waar zou de spanning anders vandaan moeten komen ?
Dan neemt de decoder dus stroom af van de 2 spoorstaven. Laat die nou net ook een bezetmelder bevatten. Die staat dus permanent op: bezet (door die ingebouwde decoder). Dus ook in iTrain.
Afgezien van andere aansturingsproblemen van de brug is dit dus geen oplossing voor het permanente bezetmeldingsprobleem.
-
wat betreft het veranderen van aandrijving zou ik beter vermijden want dan blijft het zoals het is.
Kijk dat bedoel ik dus, een oplossing, waarbij alles kan wat je wilt, maar je van de huidige aandrijving moet afwijken. Maar dat willen ze niet.
En dat snap ik hoor, geen probleem.
Maar hoe je dan problemen wilt oplossen als er niets mag veranderen weet ik niet.
Daarom gaf ik een optie voor een oplossing, zonder in detail te treden.
heren
ik weet dat het een moeilijke vraag is en dat de oplossing niet voor het rapen licht maar alstublieft niet kibbelen
Geen moeilijke vraag, oplossing ligt inderdaad niet voor het oprapen, maar is een paar klikken, en 140 euro ver weg en al jaren beschikbaar.
Maar zoals aangegeven, snap dat je deze oplossing niet wilt gebruiken, en daar ben je natuurlijk vrij in.
Roelco
-
Als alle beschikbare sleepringen al in gebruik zijn door de draaischijf zelf (motor en rails), dan blijft er volgens mij maar een oplossing over en dat is een extra sleepringmodule, zoals deze (https://nl.aliexpress.com/item/1005007757312730.html?spm=a2g0o.productlist.main.11.7c0ff7Jof7Jo2X&algo_pvid=bcc02850-d0fd-4e8b-9a8d-36048f2b69fb&algo_exp_id=bcc02850-d0fd-4e8b-9a8d-36048f2b69fb-10&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%2236%22%2C%22eval%22%3A%221%22%2C%22fromPage%22%3A%22search%22%7D&pdp_npi=6%40dis%21EUR%2119.75%212.80%21%21%2122.32%213.16%21%40212a70c017604364228961547e2582%2112000042102702674%21sea%21NL%210%21ABX%211%210%21n_tag%3A-29910%3Bd%3A73392285%3Bm03_new_user%3A-29895%3BpisId%3A5000000187481158&curPageLogUid=ovUHFFFdPuiK&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A%7Cx_object_id%3A1005007757312730%7C_p_origin_prod%3A) bv. Ze zijn er van 2 tot 8 extra aansluitingen.
Wel kijken of en hoe deze onder je eigen draaischijf gemonteerd kan worden. Ik heb in het verleden ook zo'n sleepring gebruikt; werkte prima.
-
Maar staat er op de rood (buiten de schijf)/zwart (binnen de schijf) en geel (buiten schijf) /blauwe (binnen schijf) draad niet continu spanning voor de motorsturing. Dan kan daar toch verlichting op worden aangesloten?
Of gaat het over sein verlichting?
Stephan.
-
Ik neem aan, dat je de 2 sleepringen voor de spoorstaven gebruikt om spanning aan de (loc)decoder in de brug te leveren. Want waar zou de spanning anders vandaan moeten komen ?
Dan neemt de decoder dus stroom af van de 2 spoorstaven. Laat die nou net ook een bezetmelder bevatten. Die staat dus permanent op: bezet (door die ingebouwde decoder). Dus ook in iTrain.
Afgezien van andere aansturingsproblemen van de brug is dit dus geen oplossing voor het permanente bezetmeldingsprobleem.
Nee, dat neem je verkeerd aan. De spoorstaven zitten op de sleepringen en daar doe je verder niets mee. Anders spreekt de bezetmelder aan. Dat is me duidelijk.
De decoder moet op 2 andere sleepringen.
Maar als een locdecoder niet kan, kan een funktie decoder wel. De decoder voedt je met black en blue op de brug. De funktieuitgang koppel je aan yellow op de brug die het relais bedient (evt. met versterking). De overige funktie uitgangen kun je voor verlichting gebruiken.
Voor de duidelijkheid : de motoraansluitingen laat je gewoon zitten zoals ze zitten. De funktiedecoder zet je er gewoon parallel overheen. De uitgang die de spoel gaat bedienen moet je wel hetzelfde adres geven als de decoder heeft die nu de schakelaar R-G-C Off-On bedient.
-
Nee, dat neem je verkeerd aan. De spoorstaven zitten op de sleepringen en daar doe je verder niets mee. Anders spreekt de bezetmelder aan.
De decoder moet op 2 andere sleepringen.
(y) Dat was me uit je eerdere reactie niet duidelijk.
-
er zit geen constante stroom op de andere draaden, anders zou de spoel continue aangetrokken worden
-
er zit geen constante stroom op de andere draaden, anders zou de spoel continue aangetrokken worden
Nee, die wordt door de grijs (bui)/gele(bi) draad onder spanning gezet.
(Ik ga er wel vanuit dat de N schijf op dezelfde manier bedraad is als de H0 schijf)
-
Zit er een gat in het draaipunt van de brug in de kuil, of is dat er in te maken?
Zo ja kan je met 2 stukjes passende messing- of nog beter nieuwzilver buisjes en een stukje krimpkous een tweepolige coaxiale meedraaiende doorvoer maken. Twee sleepcontacten onder de kuil zorgen voor de voeding van de doorvoer.
Hiermee kan je dan spanning voor de verlichting naar de brug brengen.
Breng je DCC naar de brug, dan heb je met een functiedecoder nog meer opties ...
-
werkt inderdaad zoals die van HO op dit verschil na dat de lamellen op de brug zijn en de schijf op de plateau waar het in HO omgekeerd is
en wat het draaipunt betreft dit is een stalen pin met een clips dus dit zal ook niet gaan
-
De linkse op deze foto is het toch?
(https://forum.opendcc.de/wiki/lib/exe/fetch.php?cache=&w=900&h=475&tok=8a7beb&media=stepcontrol:buehnenvergleich.jpg)
Lijkt mij sterk dat die stalen pin dan niet te vervangen is voor een stukje buis ...
Maar ik heb niet alle informatie natuurlijk, dat geef ik toe.
-
Die stalen pin geleidt niet?
Groeten,
Jos
-
Bijvoorbeeld ...
En als je daar dan ook nog een gat in kan (laten) boren, kan daar toch weer een geïsoleerd buisje, staafje of stukje stug draad doorheen als 2e geleider. ...
-
Er is maar 1 aansluiting nodig
-
De andere combineren met één van de motordraden Jos?
-
Ja, of met de DCC-pool die niet via de bezetmelder loopt
-
Kalm iedereen er is geen sprake van werken zoals een gat in de pin boren of buisjes te steken ik heb helemaal geen werkplaats ter beschikking en als mekanieker als beroep had ik de mogelijkheden al bekeken maar het moet realiseerbaar zijn in een gewone woonomgeving niet in een werkplaats.
ik had eerder gedacht aan een elektronische oplossing maar die zijn er waarschijnlijk niet behalve dan om de aandrijving te veranderen en dat heb ik er niet voor over ik ga de oplossing bekijken zonder bezetmelder.
En indien het niet gaat is het ook geen drama het blijft tenslotte een hobby
in ieder geval bedankt aan iedereen voor de voorstellen en de hulp
-
Duidelijk Pascal :)
Dan blijft eventueel de optie van Bas over, iets met batterijen, leds kunnen daar best een tijd op branden.
Dus als je ergens plek kunt vinden om een 3V knoopcel in te knutselen ...
Maar is geheel jouw keuze natuurlijk :)
-
Ja, of met de DCC-pool die niet via de bezetmelder loopt
Worden die DCC polen niet omgewisseld als de brug een halve slag draait?
-
Nog een optie om een extra draad naar de brug te krijgen, maar die vraagt wel een aanpassing in de kuil van de draaischijf: Vervang de plastic ronde rails in de kuip voor een van messing/metaal of een anders geleidend materiaal.
In de brug zitten wieltjes die over die rails rollen. Vervang ook die voor metalen wieltjes en maak daar een sleper op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Draaischijf-68eeb8298787d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Draaischijf-68eeb8298787d.png)
-
dat met de batterij hou ik in mijn achterhoofd ik heb bij de ali een kleine batterijtje gezien van 12v ik kan dat misschien op de zijkant van de balk zeten dan kan ik er aan voor het te vervangen als alles een beetje word vervuild dan valt ze niet op
en de polen wisselen inderdaad als de brug een halve tour doet
-
In NL toegepast,
Foto MK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6062-68ef57628f69d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6062-68ef57628f69d.jpg)
Maare, op het schema van Bas zit er op de track 3 draden
2 x oranje zijnde de outertrack’s
1 x white zijnde centertrack
Weet niet of dat bij jouw schijf is uitgevoerd?
-
Kan best werken, af en toe wel even je draadjes dewinden ::)
-
Pascal,
Als je de bezetmelding op de brug zelf laat vervallen en vervangt door
2 lichtsluizen die je haaks op elkaar buiten de brug opstelt dan kun je
jouw decoder gewoon op de brugspanning aansluiten.
Met een kleine elektronische schakeling detecteer je dan precies het
midden van de brug.
Kees Moerman
-
En hoe krijg je de melding van de lichtsluis dan weer op de bezetmelder Kees?
Oh wacht, je zet de sluizen naast de kuil, ik snap.
-
Hoe filter je dan het besturingshokje er uit? Moet je dan niet minstens 3 sluizen hebben die dan alle 3 iets moeten zien om een trein terug te melden?
Nvm, ze staan dan tussen spoor aansluitingen dus 2 zou genoeg zijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68ef720322c8b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68ef720322c8b.png)
-
kees
kun je me daar eens een kleine schema van maken als je tijd heb het interesseert me wel
alvast bedankt
-
Ik zou zelf 2x een sharps IS471F sensor gebruiken met 2 IR LEDs, direct op de sensor gericht..
Die werken tussen de 4.5VDC en 16VDC. Ze schakelen met een open collector uitgang. Ik denk dat je het kwa afstand net aan red tussen led en sensor,
Als de LED tegen over de sensor staat en er staat niks tussen (lichtstraal niet geblokkeerd). Dan sinkt de output naar 0V toe.
Dus beide lichtstralen moeten onderbroken zijn, dan betekent dat ze allebei floating zijn.
Als ook maar een van de stralen niet onderbroken, dan sinkt 1 van de sensor.
Dit kan je wel met CS of OPTO terugmelder oplossen. Ik kom later met een schema. Als niemand mij al voor is ;).
De bezetmelder moet je in je programma dan wel geinverteerd interpreteren. Maar dat is geen probleem.
Mvg,
Bas
-
Hallo pascal,
Ik heb voor die schakeling een printje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/dubbel-68efc11973339.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/dubbel-68efc11973339.jpg)
Kees Moerman
-
Kees
de schakeling is voor mij te maken maar dan zonder de print want die kan niet onder de brug maar wat ik niet snap is hoe ik dit moet aansluiten tussen de melder en de twee aanvoerdraden die van de poolomschakelaar komt
dank bij voorbaat
-
Pascal,
Stuur me een PB dan kan ik je alle details uitleggen.
Kees Moerman
-
Maar wat moet er nou op de brug komen, werkende seinen of terreinverlichting? Dat laatste is niet gangbaar dus ik vermoed het eerste maar als je hier duidelijker over bent krijg je waarschijnlijk ook betere antwoorden.
...
ik had eerder gedacht aan een elektronische oplossing maar die zijn er waarschijnlijk niet...
Jawel hoor, ik heb op een Flm. draaischijf (H0) de seinen werkend gemaakt. De schakelaars hiervoor gaan naar een omzetter die er een digitaal signaal van maakt. Dit signaal wordt voor de bediening van de brug ingetakt op de voedingsspanning van de motor en onder de brug wordt dit signaal weer van de voedingsspanning afgetakt en gedecodeerd. Als je wil laat ik er foto's van zien.
Of deze oplossing iets voor jou zou zijn valt te bezien maar ik zie ook wel ruimte voor alternatieven die voor jou misschien haalbaarder zijn. De eerste vraag blijft wat je precies wil maken.
Over die bezetmelders; reageren die echt al op heel kleine stromen? Dan zou dat toch spookmeldingen moeten geven. Hoewel ik er geen ervaring mee heb verwacht ik dat een bezetmelder toch een minimumstroom nodig heeft om op te reageren. Is de stroom naar de leds kleiner dan zou het moeten kunnen. Vraag is wel of er genoeg stroom overblijft om leds voldoende fel te kunnen maken.
-
De gangbare stroomdetectors reageren vanaf een stroom van 1 à 2 mA. Dus als je er een led aan hangt dan spreekt het ding aan.
-
Als ik rijtuigen verlicht ga ik altijd uit van 50uA per led. Straatverlichting heb ik er nog niet zoveel mee gemaakt omdat dat meestal al voorhanden was maar daar zou ik iets van 100uA van maken en kijken hoe het er uitziet.
Als ik mij goed herinner heb ik voor de seinen op de draaischijf veel minder van 50uA gebruikt omdat het ander echt teveel was.
Weet jij hoe zo een bezetmelder detecteert? Spanningsval over een diode? In dat geval kan je er ook een weerstand aan parallelschakelen. Dan is er iets meer stroom nodig om tot detectie te komen. Die extra stroom kan de verlichting dan nemen.
-
Ja, ik weet hoe een bezetmelder werkt want ik heb er meerdere zelf gebouwd.
Bij stroomdetectors voor digitale banen staan 2 diodes in serie om genoeg spanningsval te krijgen. Er staat nl. een optocoupler parallel aan en die heeft 1,2V nodig om aan te spreken. Dat gebeurt al bij een heel lage stroom, en daarom staat er ook nog een weerstand parallel aan het geheel om de detector ongevoeliger te maken.
Door die weerstand kleiner te maken, of er nog een parallel aan te zetten maak je hem nog ongevoeliger. Maar ik weet niet of iedereen zo'n ingreep aandurft.
-
halo iedereen het is inderdaad terreinverlichting maar indien ik een oplossing vind om mijn twee voedingsdraden vrij te krijgen dan is er niks die mij tegenhoud om ook seinverlichting te plaatsen via een decoder
-
Maar is het niet veel makkelijker, en natuurgetrouwer, om die verlichting naast de brug te zetten in plaats van er op. Gewoon op het terrein er naast.
Voor seinen is het natuurlijk wel zo dat die op de brug horen.
En als je met bezetmelders de aanvoerende sporen allemaal detecteert, dan kan de software er dus vanuit gaan dat als die melders vrij zijn de lok wel op de draaischijf moet staan.
Enige probleem is dan als een lok veel assen heeft die geen stroom afnemen, maar dat zou je dan eventueel met een klein weerstandje, of weerstandslak kunnen verhelpen.
Hoeveel werk dat is hangt af van of je dit nu toch al doet, dan is het alleen software matig.
En als je het nog moet doet, voor hoeveel sporen dat dan gemaakt moet worden.
De melder van de brug kan er dan af, en daar kun je dan via een decoder de verlichting en seinen mee schakelen.
Groet,
Roelco
-
Gisteren heb ik er overheen gelezen dat jij de draaischijf aanstuurt via een decoder. Dat maakt het moeilijker om tot een oplossing te komen. Ik weet ook niet precies wat de decoder doet. Staat er nog constant spanning op de motordraden zoals dat in de originele situatie is? Dan zou je daar stroom vandaan kunnen halen. Dit is dan niet apart schakelbaar, misschien wil je hier niet naartoe.
Ik heb net even bij de H0-draaischijf gekeken naar de pin in het midden van de sleepringen en die lijkt mij niet van staal maar vernikkeld messing of zoiets. Er zit geen bevestigingspunt voor een draad aan. Is dat bij jou ook zo? Anders zou je die pin misschien kunnen gebruiken om de bezetmelder te overbruggen en tussen de pin en een van de spoorstaven een seindecoder aan te sluiten.
Ik zie ook plaatjes zonder die pin. Blijkbaar kan de pin verwijderd worden maar of dat gaat zonder schade weet ik niet. Heeft iemand een idee? Als de pin zonder schade verwijderd kan worden is er misschien (na verwijdering) een draad aan te solderen. Dan rest nog om op de draaischijf een extra contact tegen die pin te maken, als er op de N-draaischijf genoeg ruimte voor is.
-
Bij de 3rail versie worden de puko’s aangesloten op de middenpin (witte draad)
-
beste
heb juist de draaischijf getest en de stalen pin kan inderdaad dienen om de stroom naar boven te geleiden ik moet juist zien om een fijne draad te solderen aan de veer die de brug met de schijf (pin) verbind en dan is de melder omzeild een beetje van de afdekplaat vijlen en dat zou het moeten zijn (in theorie tenminste) we zullen zien ik laat iets weten binnen enkele weken want nu eerst enkele drukken weken op het werk.
bedankt aan iedereen voor de hulp
-
Ok, maar hoe ga jij aan staal solderen? Mij is het nog niet gelukt.
mvg
Dirk
-
de pin heeft dezelfde diameter dan een magneet ik soldeer eerst de draad aan de magneet en die plakt aan de pin
-
Ok, maar hoe ga jij aan staal solderen?
...
Waarom denk jij dat het staal is? Ik zg gisteren wat donkere plekken, alsof het vernikkeld messing is wat niet goed is vernikkeld.
De vraag blijft dan nog of de pin eruit kan worden gehaald, solderen aan de pin in de put is denk ik schadelijk voor het kunststof waar de pin in zit.
Een magneetje gebruiken, zoals Voske zegt kan ook werken.
-
het zal spijtig genoeg niet de digitale stroom zijn wand die wisselt telkens om als de schijf een halve toer doet dus het zal een van de drie anders draden worden en dan kan ik ook geen décoder gebruiken :'(
-
het zal spijtig genoeg niet de digitale stroom zijn wand die wisselt telkens om als de schijf een halve toer doet dus het zal een van de drie anders draden worden en dan kan ik ook geen décoder gebruiken :'(
Ik denk nog steeds dat wat ik eerder voorstelde gewoon kan werken.
Dit dus :
De spoorstaven zitten op de sleepringen en daar doe je verder niets mee. Anders spreekt de bezetmelder aan. Dat is me duidelijk.
De decoder moet op 2 andere sleepringen.
Maar als een locdecoder niet kan, kan een funktie decoder wel. De decoder voedt je met black en blue op de brug. De funktieuitgang koppel je aan yellow op de brug die het relais bedient (evt. met versterking). De overige funktie uitgangen kun je voor verlichting gebruiken.
Voor de duidelijkheid : de motoraansluitingen laat je gewoon zitten zoals ze zitten. De funktiedecoder zet je er gewoon parallel overheen. De uitgang die de spoel gaat bedienen moet je wel hetzelfde adres geven als de decoder heeft die nu de schakelaar R-G-C Off-On bedient.
Dat de brug telkens omgepoold wordt vindt die decoder niet erg. Zolang je m maar met DCC aanstuurt.
-
Albert
ik snap niet goed wat je bedoeld kun je er eens een klein schema bij doen wand de andere drie draadden staan ook niet allemaal constant onder stroom daarbij die verandert telkens van polen als de brug ofwel naar links draait of naar rechts draait
-
Waarom denk jij dat het staal is? Ik zg gisteren wat donkere plekken, alsof het vernikkeld messing is wat niet goed is vernikkeld.
Een magneetje gebruiken, zoals Voske zegt kan ook werken.
Ik had het eigenlijk over de veer, dat is staal. Maar ik wist niet dat er op een magneet kon worden gesoldeerd, en dat die stroom geleidend is, dat ga ik ook eens proberen. Kan dat met gewone soldeer tin?
Dirk
-
beste
ja hoor je moet wel opletten dat de magneet niet te warm word( anders verliest de magneet aan trekkracht) en met een beetje flux en dan gewoon de draadjes solderen en wat betreft die veer ook gewoon een beetje flux erop en soldeer de boel