BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robert vh Prutsert op 15 September 2025, 17:57:10
-
Hallo,
De Rivarossi 6105, een Pt3/6 van de K.Bay.Sts.B. heeft slechts één (lees: 1!) antislipbandje. Dit resulteert in ronduit bedroevende trekkracht. Zo bedroevend zelfs dat ze bij al de geringste stijging met doordraaiende drijfwielen stilvalt. En dan heeft ze nog niet eens iets aan de haak hangen.
Ik vraag mij af of een extra wiel met slipband een uitkomst zou bieden. En gaat dat dan weer niet ten koste van het railcontact? Het betreft een wisselstroom variant.
Zie dat Rivarossi de wielen alleen als complete set aanbiedt. Als ze ze überhaupt nog aanbiedt….
Iemand ervaring hiermee?
Alvast dank voor het meedenken.
Mvg
Robert
-
Dat is wel erg bedroevend voor een toch niet al te kleine loc. Paar gedachten;
- draait een en ander los van de rails wel soepel?
- heeft de motor voldoende vermogen?
- wat is de veerdruk van de sleper? wat is de veerdruk van de achterste bogie en de voorste as? Duwen één van die de loc niet omhoog?
- wat is het gewicht van de loc, zou meer massa nog wat kunnen helpen?
- zit de slipband op de voorste, middelste of achterste aangedreven as? (indien midden, dan komt de middenas een starre opstelling bij een helling los van de rails)
-
Helaas is het bij wel meer modellen zo triest met de trekkracht Robert.
Er zit inderdaad maar 1 antislipband op ( die van mij ook ) en deze zit op de achterste aangedreven as.
Een sloper zou uitkomst bieden en dan het wiel zonder slipband vervangen.
Natuurlijk zou je ook het wiel zonder slipband kunnen laten voorzien van een groef zodat daar ook een slipband op kan.
Er zijn best wel mensen op dit forum die een draaibank hebben en je wiel kunnen voorzien van een groef voor de slipband.
Kees.
-
Als de drijfwielen doorslippen zou je het gewicht van de loc kunnen verhogen.
Tom
-
Je kunt het lokje gewoon zonder enige weerstand over de rails voortduwen. Het antislipbandje wat er nu opzit is volgens mij spekglad. Motortje loopt mooi soepel en er is een lopi v5 ingebouwd. De loc heeft een behoorlijk eigengewicht. Ter vergelijking: de Fleischmann T9.3 weegt net iets meer dan de helft van de Riva, maar twee antislipbandjes en dus zonder mankeren met sleep de berg op.
-
Helaas is het bij wel meer modellen zo triest met de trekkracht Robert.
:)
Zie draadje dat vh Prutsert onlangs startte: Modeltreinproblemen en -vragen / Re: Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
:D
-
Scherp! Dat ging over een DXII waarbij de motor-decoder combinatie de boosdoener was.
Hier is dat niet het geval.
-
Zie op Ebay.de dat er een Pt3/6 ~ in onderdelen wordt aangeboden vanuit Italië.
-
Geen één locomotief van mij heeft anti slip bandjes. Het kan zonder en trekkracht is bij mij geen issue.
Ik zou er voor kiezen om het wiel met slipband groef te vervangen voor een wiel zonder groef.
Vervolgens zou ik de locomotief aan een touwtje vast binden en er zoveel lood erop leggen, tot de wielen niet meer door slippen.
en dat lood zou ik vervolgens in de locomotief proberen te verstoppen.
en voor de zekerheid even checken hoeveel stall stroom je motor trekt, ivm uitfikken decoder
-
Je zou de spekgladde kunststof(?) "antislipband" kunnen vervangen door een stroever exemplaar van rubber.
Märklin levert al jaren zulke bandjes in diverse maten.
Deze zijn ook niet zo dun, zodat je er vrij van bent dat deze ook daadwerkelijk wrijfweerstand kan ontwikkelen.
-
Hallo,
De Rivarossi 6105, Het betreft een wisselstroom variant.
Robert
De RivaRossi 6105 is een 2-rail DC locomotief. Heb jij een 3-rail AC variant? Dan heeft iemand daar een sleper onder gezet zodat de wielen niet meer de rails raken.
Mijn 2-rail exemplaar trekt zonder problemen zes lange rijtuigen (veel langere treinen trok deze in het echt niet).
Groet
Fred
-
Helaas is het bij wel meer modellen zo triest met de trekkracht Robert.
Kees.
Kees,
Ik neem aan dat als jij er een sleper onder zet, wat je vaak doet lees ik op het forum, dat je wel zorgt dat de asdruk gelijk blijft, anders gaat er inderdaad trekkracht verloren.
Groet
Fred
-
Wat zeg jij nu? Je praat over de 6106. Die heb ik niet. Ik heb de 6105. Af fabriek 3-rail.
Ook alle papieren maken daar gewag van.
En het staat op de doos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2211-68c873cae2630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2211-68c873cae2630.jpg)
-
6105 is het locnummer, dat is voor AC en DC gelijk.
Catalogusnummers DC=1361, AC=1010