BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 11 April 2025, 10:40:27
-
Hallo,
Er zijn hier plannen om in verband met leeftiijd en gezondheid uit een gewoon rijtjes huis te verhuizen naar een nog onbekend appartement.
Nu heb k een ruimte van 3 bij 4,5 m . hoeveel moet ik krimpen?
Hoe gaat dat met mogelijk zaag- en timmerwerk ?
Ik hoor het graag.
Groeten ,
Peter
-
Hoe kunnen wij daar nu iets over zeggen? Je hebt het over een nog onbekend appartement. :-\
-
Tsja, wat heb je nu? Dan weet je wat je moet inkrimpen. En wat je daadwerkelijk kunt maken ligt natuurlijk helemaal aan de indeling van een eventuele beschikbare kamer.
En zaag en timmerwerk? Tsja, in je woonkamer? Op een balkon? op een galerij? In een kelder?
Oftwewel: koffiedik kijken en geheel aan jou wat voor appartement je gaat kiezen.
-
Gewoon die plannen in de ijskast zetten en doorgaan met je hobby.
Groet
Fred
-
Peter,
Als je net zo'n appartement vindt als wij gevonden hebben dan kan je nog heel veel.
Wij hebben 2 slaapkamers waarvan er 1 voor de bobby is groot 3 x 4,50 (komt jou bekend voor)
En een grote tuin van 10 x 16 meter, kan ik buiten zagen.
Als er iemand wil blijven slapen dan is van de Valk en anderen dichtbij, daar sta ik de hobbykamer niet voor af.
Wat wil je nog meer.
Helaas hebben de meeste appartementen als 2e slaapkamer een grote bezemkast waar je het mee moet doen.
En dan vinden ze dat de doorstroming naar kleiner wonen niet opgang komt, maar wij willen de hobby niet vaarwel zeggen.
-
Ja ,ik heb helemaal nog niks :(
,ik wilde eigenlijk alleen maar weten of er wel redelijk betaalbare app. zijn met een tweede ruimere slaapkamer zoals hier is genoemd.
Ik hou de moed er in.
Maar ik heb nu nog wel een schaal 0 baan . ::)
Allemaal bedankt voor de anrwoorden. :D
Peter
-
Daar hebben ze Funda voor uitgevonden. Heel betrouwbaar en gemakkelijk.
-
Peter,
Hier in het oosten was hij 7 jaar geleden zeer betaalbaar ca. € 195.000,-- nu betaal je hier minimaal ca. € 375.000,-- voor als je er een kan vinden.
-
In Noordwijk kost een 3 kamer app.al meer dan 4 ton.
Maar de overwaarde van de huizen hier is ook hoog.vergfeleken met andere delen van Ned.
Alleen zijn de kamertjes wat klein zoals Funda laat zien, die ik al heb bestudeerd. ;)
Peter
-
Is prima te doen. Mijn baantje staat in een kamer van 2x4,2
Is best te doen. Het grove knutselwerk doe ik in onze hal.
Ben jaloers op jouw 3mtr breedte.
Jan
-
Bedenk wel dat ik nu een schaal 0 baan heb ,in H0 zou dat een ovaal zijn van 150 x220cm zijn.
Ik denk er nu serieus over na ,toch naar H0 over te stappen ,ook al moet ik dan mijn loks en rijtuigen in een grote doos wegdoen. >:(
Ik heb nog wel H0 en die wil ik toch op iets van :(3 bij 4 m hebben.
Maar ik ga eerst kijken wat er te vinden is aan appartementen
Peter
-
Ik ben na de verhuizing naar het appartement overgestapt van H0 naar N.
Baan van max. 75. cm diep en alles van bovenaf bereikbaar.
Dat werkt op oudere leeftijd uitstekend en je hebt een kwart van de ruimte nodig t.o.v. H0
-
Nee ,voor mij geen schaal N,ik zal H0 moeten accepteren ,dat gaat nog,
Mijn ogen zijn niet zo goed meer ( een oog glaucoom met een oog zie je geen diepte is ook wennen.)
ik heb met schaal 0 al moeite. >:(
Peter
-
Hallo Peter,
Ik heb, naast mijn huidige HO-baan van 11 bij 5 meter, een aardige HOe-baan van 160 bij 100 cm. Er zijn ook nog heel aardige HOe-banen die kleiner zijn en waar leuk mee gereden kan worden. Het is natuurlijk geen O. In een kleinere ruimte kun je dus nog best aardig uit de voeten.
-
Bedenk wel dat ik nu een schaal 0 baan heb ,in H0 zou dat een ovaal zijn van 150 x220cm zijn.
Ik denk er nu serieus over na ,toch naar H0 over te stappen ,ook al moet ik dan mijn loks en rijtuigen in een grote doos wegdoen. >:(
Ik heb nog wel H0 en die wil ik toch op iets van :(3 bij 4 m hebben.
Maar ik ga eerst kijken wat er te vinden is aan appartementen
Peter
3 bij 4,5 heb je?? Daar kun je prima iets in 0 doen zonder wat te moeten verkopen. Maar dat vergt wel omdenken van jou en uit het ovaal misschien ;)
-
Hoi Ronald ,
Voor de duidelijkheid,ik heb nog niets gevonden hoor!
Ik moet nog zoeken. ;)
Nu heb ik die ruimte ,het kan wel, dat blijkt uit de huidige0 baan, ,maar eerst zoeken elders!
Peter
-
Ah.... misschien dan eerst een geschikte kleinere woning vinden. Pas dan weet je wat je wel of niet kunt ;)
-
Juist !
;)
Peter
-
Maar dat vergt wel omdenken van jou en uit het ovaal misschien ;)
Point to point langs de wanden? Het boekenplankbaan idee volgend?
Wil je toch vast houden aan het rondrijden? Zelfde principe, maar dan met een opklap-/uitneembaar deel bij de toegangsdeur.
Eventueel draaideur eruit, schuif-, of vouwdeur erin.
Naar binnen draaiende deuren zijn nu eenmaal vervelende ruimtevreters ;D
-
En als de ruimte echt beperkt is, kun je nog uitwijken naar 0n30. Dat is spoor 0 smalspoor op H0 rails.
-
Dat kan ook... maar Peter zou dan al zijn standaard 0 moeten verkopen. En ik snap goed dat hij daar niet direct op zit te wachten :)
-
Hallo Frits en de anderen.
Na een half nachtje wakker liggen bedacht dat ik mijn voor-vorige schaal 1 m
weer zou kunnen starten.
Dat was een Zwitserse baan volgens de FO en de RhB in schaal 1 op 30 dus 32mm spoor uitgebeeld als meterspoor.
Daarvan heb ik nog twee eloks en een rijtuig bewaard.
Een point-to-point baan kan dan ook nog wel.
De NS in schaal 0 vraagt toch ruime bogen van 140 cm en dat zal niet kunnen(Ik ga uit van een ruimte smaller dan wat ik nu heb,die was krap 3 meter. )
een opklapbare brug ,zoals ik nu bij de toegangsdeur heb ,wil ik eigenlijk ook niet meer. Als de aansluitende rails 0,5 mm afwijkt ontspoort de zaak al,is onbetrouwbaar.
Allemaal vanmorgen vroeg bedacht ;) ;D
Peter
@ Ronald : Je was mij net voor.
Ik kan op deze manier nog wel mijn 32 mm rails her gebruiken en een deel van het NS mat. kannibaliseren of tentoonstellen. Het Mat 54 viertje is toch al te groot (Lang).
-
Hallo ,
Er is een kans ,dat we een appartement kunnen kopen met een op de begane grond liggende inpandige garage van ca 10 bij 3,5 meter.
Heel mooi wat ruimte betreft. ;)
Maar ik heb wat bedenkingen over zoiets. 8)
Hier een aantal algemene vragen:
De garage heeft een kanteldeur, zit er altijd een kleinere gewone deur in?
Sluit die kanteldeur een beetje goed af tegen tocht en kou ?
Is er verwarming in?
Stinkt het er niet naar benzine en zo ?
Is het niet vochtig daarin?
Hoe is de inbraak kans?
Er zal wel een deur vanuit een beneden gang zijn ,metde toegangsdeur?
(Ik heb weliswaar zelfbouw materieel schaal 0 ,wat niets waard is voor verkoop ,maar je weet het nooit. )
Zou iemand hier iets over willen zeggen ?
G
-
Heb je foto's bv van Funda?
Als je geïnteresseerd bent kun je altijd een bezichtiging plannen.
Als het een appartement is zal er vast een VVE betrokken zijn dan zou je, indien er na bezichtiging nog interesse is, n moeten vragen wat mag en niet mag.
Voor de inpandige garage kunnen andere dingen regels gelden dan voor je appartement ook bv ivm verzekering
-
Peter, dit is het 3e draadje over een nieuw huis.... is dat niet beter om dat in 1 draadje te houden?
-
Hallo Herbert ,
Nee ,nog geen foto's.
Ik heb mij wel aangemeld bij Funda en heb een makelaar, even wachten voor er wat komt.
Maar het is goed van je dat ik de VVE moet vragen wat kan en wat niet.
De makelaar zal het email adres van de VVE wel hebben. of hij weet zoiets ook wel te beantwoorden.
In ieder gaval bedankt.
Peter
-
Dag Ronald,
Er moet ook een vraag van mij op dat gebied in Ditjes en Datjes staan ,maar ik kan het niet meer vinden... :(
Voeg maar samen!
Peter
-
Dat kan ik niet, Peter. Dat moet een moderator doen.
In je profiel kun je vinden welke draadjes je zelf gestart bent ;)
-
De makelaar zal het email adres van de VVE wel hebben. of hij weet zoiets ook wel te beantwoorden.
In ieder gaval bedankt.
Dan schat jij de kennis van makelaars hoog in. Die weten echt niet wat wel of niet mag van een VVE.
Is hun werk ook niet.
Als je al een geschikt appartement vindt zal je dat bij de VVE zelf moeten navragen. Of je daarna nog op tijd bent om een eventueel bod te doen is de vraag. Vaak maar een korte beslistijd en grote kans op overbieden. Of je in die tijd een duidelijk antwoord hebt over de mogelijkheden?
Verder met Ronald eens. Houdt je vragen bij elkaar in een draadje. Anders blijft het een herhaling van zetten.
-
Voor zover mijn kennis als bestuurslid van een VVE gaat:
Wat jij met je garage doet is jouw zaak, of je er een auto of modelbaan in zet gaat de VVE niets aan.
Geen idee hoe de toegang geregeld is, geen idee hoe het er uit ziet. Dat zal je aan de hand van foto's op de verkoopsite of een bezichtiging zelf moeten bepalen.
Inbraakzekerheid? Ook dat zal je zelf moeten inschatten, dat doet een VVE niet voor je.
Kanteldeur en/of een kleinere gewone toegangsdeur? Dat zal je ook aan de hand van foto's op de verkoopsite moeten bepalen, of zelf gaan kijken indien mogelijk.
Verwarming, stinken, vocht? Tja, dan zal je toch echt zelf moeten gaan kijken of met de verkopende partij moeten gaan praten... De VVE zal daar weinig voor je kunnen betekenen schat ik zo in...
vr. gr., Twinkie
-
Het zal heel erg van de bouw en de gebruikers afhangen hoe zo'n ruimte er aan toe is.
Bedenk wel dat het op termijn mogelijk een drempel wordt om regelmatig naar zo'n ruimte te gaan en het is maar de vraag in hoeverre de luchtkwaliteit en temperatuur prettig zijn om er langdurig in te verblijven.
-
Kom je maar op één manier achter, zelf op locatie gaan kijken. Vragen die jij stelt zijn niet in het algemeen te beantwoorden en afhankelijk van hoe e.e.a destijds gebouwd is.
Kom vanuit mijn professie in veel gebouwen (in aanbouw en bestaand) en heb voorbeelden van inpandige garages gezien waar ik graag mijn baan zou willen bouwen maar ook waar ik me fiets nog niet binnen zou willen zetten.
Dus jouw vragen zijn niet te beantwoorden tenzij één van de forumleden toevallig in dit complex woont en daar ook een garage heeft. ;D
-
@ Kar :
Je schreef hier :
"Bedenk wel dat het op termijn mogelijk een drempel wordt om regelmatig naar zo'n ruimte te gaan en ....."
Wat bedoel je daarmee?
Als het allemaal zou doorgaan loop ik zeker een aantal malen per dag alleen al heen en weer verwacht ik.
Wat zou de reden dan zijn van zo'n drempel ?
Als we het app. gaan bekijken zal ik er zeker over gaan vragen stellen en mijn oogjes open houden. ;)
Peter
-
De garage heeft een kanteldeur, zit er altijd een kleinere gewone deur in?
Als dat een jaren '60 of '70 flatgebouw is dan is de kans groot dat de kanteldeur de enige toegang is. Het hangt natuurlijk helemaal af van hoe het gebouw ontworpen is.
Sluit die kanteldeur een beetje goed af tegen tocht en kou ?
Zo'n typische metalen kanteldeur sluit niet goed af tegen kou, want de bedoeling is dat de uitlaatgassen van je auto erdoor naar buiten kunnen. Daarom zitten er meestal ook van die kleine roosteropeningen in, doorgaans onderlangs de deur, of gewoon een flinke kier.
Is er verwarming in?
Meestal niet. Dat je auto droog staat is al heel wat.
Stinkt het er niet naar benzine en zo ?
Meestal niet, omdat de gassen door de roosters in de deur naar buiten kunnen. Desondanks zal het er niet naar margrietjes ruiken gok ik.
Is het niet vochtig daarin?
Meestal wel, want een directe verbinding naar buiten en geen verwarming.
Hoe is de inbraak kans?
Dat ligt er denk ik aan in welke buurt het flatgebouw staat en welke mensen er wonen. Doordat je er niet altijd zelf bij bent is de "opportunity" voor een crimineel natuurlijk wel groter.
Er zal wel een deur vanuit een beneden gang zijn ,metde toegangsdeur?
Geen idee. In bovengenoemde flatgebouwen ging je door de hoofdingang naar buiten en buitenom naar de kanteldeur om je auto naar buiten te rijden.
In zijn algemeenheid zul je zelf naar de mogelijkheden en uitdagingen moeten kijken. Net als ik hierboven gedaan heb kun je op je vragen niet meer dan algemene antwoorden verwachten lijkt me. Iedere situatie is weer anders, verschillen in bouw, locatie, buurt, mensen om je heen, allemaal van invloed voor je plannen en de maatregelen die je al dan niet moet nemen.
-
een inpandige garage is allicht warmer dan een geheel vrijstaande garage. Verder is het maar de vraag hoe inpandig die is. De meeste garages zitten in de onderste laag van een flatgebouw en hebben een deur naar buiten. Maar ik ken ook appartementgebouwen waar een soort parkeerkelder onder zit. Weliswaar geen open ruimte, maar met afzonderlijk afsluitbare garageboxen.
Het is ook belangrijk om te kijken hoe de elektriciteitsvoorziening geregeld is. Vaak is het een algemene voorziening waar je alleen maar een lamp op mag laten branden. Medebewoners zullen het niet leuk vinden als jij met je hobby het verbruik omhoog jaagt en daarmee de anderen op hogere kosten jaagt.
Ik zou vooral het reglement van de VvE goed doorlezen om te weten wat je wel en niet mag doen.
-
Het bedoelde flat gebouw aan de Beeklaan in Noordwijk(Zie G. Earth) is samen met 5 of 6 anderen gebouwd in de jaren 60 of begin 70 en gerenoveerd.
De vloer van de garage is op straat niveau. De kanteldeur is aan de achter kant v.h. gebouw,Op de plattegrond heb ik ff gauw niet kunnen zien of er een binnen deur is naar de hal.
Als we e.e. a. gaan bezichtigen zal ik dat ook bekijken.
@ Klaas:
Als er alleen maar iets is met TL verlichting of zo is er geen stopcontact, dan houdt het meteen helemaal op voor mij.
Ik heb geen live-steam baan, :D
Groeten ,
Peter
-
Vaak is het zo dat er geen 230V is aangelegd, maar een lagere spanning alleen voor verlichting (24V of 42V). Of misschien zelfs dat niet...
Zoals al eerder is aangegeven zal het niet erg geïsoleerd zijn ivm benodigde ventilatie.
Dus in de winter (het meest geliefde hobbyseizoen) kan het best koud zijn. Niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor de "objecten", verf en lijm droogt niet goed, motortjes lopen stroef, etc.
Daar komt nog bij dat de locatie maar een paar kilometer van de zee ligt. De vochtige, zoute lucht zal geen goed doen.
Lekwater door regenval of smeltende sneeuw onder de deur door is ook niet uit te sluiten.
Het is aannemelijk dat de kanteldeur de enige toegang tot de garagebox is, in veel gevallen kunnen de boxen ook aan anderen (lees: niet-bewoners) worden verhuurd of verkocht, ofwel er is bij de bouw rekening mee gehouden.
-
Beeklaan te Noordwijk. Plaatjes kijken kun je op Funda. Je ziet dan de inpandige garage......
https://www.funda.nl/detail/koop/noordwijk-zh/appartement-beeklaan-86/89284858/
Of hier......
https://www.bonnike.nl/nl/woningaanbod/woning/noordwijk/beeklaan-146/6349374df987254b1b2eb702
-
Let ook op of het er vochtig is,zeker in de winter kan dat best een issue zijn, kijk ook hoe ga je de ruimte verwarmen als je er in de winter zit eventueel?isoleren kan natuurlijk ook nog
-
Het is ook belangrijk om te kijken hoe de elektriciteitsvoorziening geregeld is. Vaak is het een algemene voorziening waar je alleen maar een lamp op mag laten branden. Medebewoners zullen het niet leuk vinden als jij met je hobby het verbruik omhoog jaagt en daarmee de anderen op hogere kosten jaagt.
Je zou dat ter plekke moeten bekijken of navragen. Ik woon ook in een appartementencomlex met een berging op de begane grond. In die berging is een stroomaansluiting (stopcontact en lichtschakelaar) maar deze komt rechtstreeks vanuit de eigen woning. Dus alles wat ik aan electra verbruik betaal ik zelf.
Als je beneden een baan wilt maken, zal een stroompunt toch wel genoeg zijn? In huis kun je ook een aantal apparaten aansluiten en zoveel stroom trekt een baan met een paar locomotieven toch niet.
En aparte verwarming en waarschijnlijk iets met luchtvochtigheid regeling kun je inderdaad ook overwegen.
-
Die ruimte is in principe wel bruikbaar denk ik. Maar je moet het dan wel warm stoken in de winter. Als het onder de 14 graden komt krijg je condensvorming en dat is niet ideaal voor electronica. En als het niet goed geïsoleerd is, dan kost het stoken klauwen met geld.
-
Mijn eerste gedachten:
- Een metalen garagedeur isoleert niet of slecht. Wij hadden er 1 in de huidige woning en door het kantelmechanisme kijk je direct van binnen naar buiten bij het scharnier. We hebben de deur nu laten vervangen door een nieuwe deur, die wel goed geisoleerd is. Kost alleen wel wat.
- Mijn schoonouders hebben een parkeerplek in een parkeergarage onder hun appartementencomplex. Vooral in de herfst/winter komt er veel vocht binnen, door natte auto's en de kou.
- op de hobbyclub hebben we een archiefruimte, die we dmv IR panelen in de winter prima op beperkte temperatuur houden. Dit zorgt ervoor dat het archief behouden blijft.
- Kortom: kijk goed of je het geheel kan isoleren, ontvochtigen en op temperatuur kan houden
Groeten,
Rogier
-
Even recapituleren. Je wil een baan bouwen voor spoor 0 hoofdlijnmaterieel in een ruimte die er noch qua afmetingen noch qua condities geschikt voor is. De meeste lol haal je volgens mij uit het bouwen. Is het dan niet verstandiger om je alleen daar op te focussen en het materieel af en toe uit te laten op een club, een modulaire baan of in iemand zijn tuinbaan?
-
Foto's van je garage (met dank aan Ben :) ) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/967-1440-680f4706ca98d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/967-1440-680f4706ca98d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/972-1440-680f4706ca278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/972-1440-680f4706ca278.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/973-1440-680f47072b585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/973-1440-680f47072b585.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/978-1440-680f470733854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/978-1440-680f470733854.jpg)
Stroom is aanwezig. Verder een raam voor ventilatie, een deur voor normale toegang en een grote garagedeur (die je van binnen kunt barricaderen). Kun je zelf toch zeker wel een idee bij hebben wat wel of niet kan? Ideaal? Misschien niet. Maar soms moet je keuzes maken.
-
Als dit de garage is waar het over gaat, dan is dat helemaal niet verkeerd.
-
De links van Ben verwijzen naar twee verschillende woningen...
In beide gevallen is er een binnendeur aanwezig, wrs naar een gemeenschappelijke gang.
Verder is er elektra en stromend water. Op de foto's in de bijdrage van Ronald is er zelfs een extra berging.
Omdat er naar alle waarschijnlijk toch geen auto in wordt geparkeerd kun je de kanteldeur barricaderen en isoleren.
Voor de woningen staat energielabel F aangegeven, de garage zal wrs dus nog minder geïsoleerd zijn.
Om de temperatuur en luchtvochtigheid op een aanvaardbaar niveau te houden zal wel een paar centen kosten.
Maar de stationsklok hangt er al :)
-
Ik heb even snel gekeken en vond deze foto's bij Ben zijn link... en ga er vanuit dat dit de woning is waar Peter naartoe wil :)
-
Vaak is het zo dat er geen 230V is aangelegd, maar een lagere spanning alleen voor verlichting (24V of 42V). Of misschien zelfs dat niet...
Waar heb je dat in ons land?
-
https://www.funda.nl/detail/koop/noordwijk-zh/appartement-beeklaan-86/89284858/
Lijkt me redelijk te doen, wat infrarood platen erin en gaan met die banaan.
-
In mijn kelderbox is alleen een lamp op 24V...
Deze is aangesloten op het gemeenschappelijke elektriciteitsnet van het complex, dus hiervoor geen eigen meter.
In een eerdere woning was 42V toegepast.
-
Ik ken zelf geen concrete voorbeelden. Maar op een elektronicaforum heb ik gelezen dat 42 volt in kelderboxen en garages vaak wordt toegepast. Juist om te voorkomen dat mensen er allerlei dingen aan gaan hangen.
Die 42 volt komt uit een transformator met een capaciteit die voldoende is voor de verlichting, maar zodra iemand er zwaardere dingen aan gaat hangen, gaat het licht uit.
-
Wat eerder al gemeld is: ga na bij de VVE wat er kan/mag in de garage. Als de elektra in de garage op een gemeenschappelijke aansluiting is, zullen de medebewoners het niet erg waarderen als je het gaat verwarmen met infraroodpanelen, waarschijnlijk mag het dan ook niet. Nou is het natuurlijk de vraag of ze daar achter komen, maar als het energieverbruik plotseling flink stijgt, gaan ze vast onderzoeken hoe dat komt.
Afgezien daarvan zie ik dat het complex uit 1964 is. Paar zaken om rekening mee te houden:
- de isolatie tussen de woningen in die tijd is ronduit beroerd. Als de bovenburen ruzie hebben, kun je het waarschijnlijk volgen.
- er is lang niet altijd een lift aanwezig in flats uit die tijd.
- blokverwarming is meestal relatief duur.
- van wanneer is de blokverwarming en het leidingstelsel? Als dat ouder is dan 40 jaar, dan zit er waarschijnlijk grootschalig (duur) onderhoud aan te komen.
- in algemene zin: kijk of er een meerjarenonderhoudsprogramma aanwezig is en of daarin de staat van alle gemeenschappelijk voorzieningen benoemd is.
- lees de verslagen van de ALV's en de overige stukken goed door.
- hou er rekening mee dat de buitenschil van het complex onder de VVE valt, dus dat je niet zomaar daaraan iets mag veranderen. Wellicht geldt dat ook voor de garagedeur en -raam.
Persoonlijk zou ik aan een appartement van die leeftijd niet beginnen. De kans is vrij groot dat er binnen afzienbare termijn grootschalig iets moet gebeuren. En dan is het ook nog de vraag hoe daarmee door de VVE (=de bewoners) mee omgegaan wordt.
Energieklasse F is ook nogal matig. Voorschot verwarming is afhankelijk hoe de vorige bewoners het verwarmden. Als die 17 graden wel voldoende vonden, maar jij wilt het op 22 graden hebben, dan kun je een aardige rekening verwachten.
-
Dit geldt in het algemeen, ongeacht of je een modelbaan in de garage wilt bouwen.
De garage wordt overigens apart aangeboden en is dus niet bij de verkoopprijs inbegrepen.
In de omschrijving wordt aangegeven dat in de berging op BG een aansluiting is voor een wasmachine en/of droger plus een elektrische boiler.
Deze gebruiken iig meer dan een enkel lampje, dus een extra apparaat zou naar verwachting geen probleem moeten zijn. Maar wel vooraf je hierover laten informeren.
De stookkosten kunnen in een dergelijke woning behoorlijk oplopen, afhankelijk van je stookgedrag en/of de stookkosten slechts per woning worden verdeeld of dat er warmtemeters zijn.
Als de woning direct boven de garage is (hetgeen te verwachten is als de boiler ook voor de woning is en niet alleen voor de berging), is een verwarmde kelder/garage weer gunstiger voor de woning. Maar uiteindelijk betaal je het wel allemaal zelf...
De woning is op de eerste verdieping, dus als er geen lift is hoeft dat niet per se een probleem zijn. Naarmate je ouder wordt kan dat later wel een probleem worden...
Verder van belang is om na te gaan of de VVE voldoende geld in kas heeft voor groot onderhoud en niet elke keer met de pet hoeft rond te gaan als er zoiets aan de orde is.
-
In mijn kelderbox is alleen een lamp op 24V...
Deze is aangesloten op het gemeenschappelijke elektriciteitsnet van het complex, dus hiervoor geen eigen meter.
In een eerdere woning was 42V toegepast.
Ok, ben natuurlijk grote huizen gewend. Zo zonder kelderboxen...
-
Allemaal bedankt voor jullie hulp bij het beoordelen van vooral de garage. :D
Het zijn beide app, die label F hebben,en de garage maar ook de rest van de woning zal matig of slecht geisoleerd zijn .De Noordkant ,beneden aan de straat ligt niet in de zon en zal vochtig blijven. De zuid west kant ligt pal in mogelijke harde wind of storm en zou wel eens kunnen tochten.
Mijn vrouw zag de foto's ook en zag een oud toilet/badkamer met beschadigde muren
We zijn al wat op leeftijd gekomen (80 +) en hebben geen zin isolatie klussen te gaan laten doen.
O Ja, Paulde G. stelde voor alleen te bouwen en dan bij een clubbaan te gaan rijden. Het is een goed idee,maar helaas is onze spoor nul club in Oegstgeest al lang ter ziele ergens jaren 90.
Ik heb geen auto dus naar Den Haag kan niet en over Leiden is mij niet bekend van particulieren met een 0 baan.
We doen het dus niet,we gaan ook niet kijken.
Peter
Nogmaals een ieder bedankt voor jullie hulp en commentaar. :laugh:
-
Ja, het was zeker geen nieuw appartement.... zag veel dingen die enig werk behoeven. Snap dat je daar niet echt op zit te achten op jou leeftijd. Succes met de zoektocht! (y)
-
Wellicht ter overweging om mss toch iets te zoeken met een hobbyruimte in de woning zelf.
Zal niet zo groot zijn als een garage, maar wel zo comfortabel.
Ik spreek uit eigen ervaring...
Veel succes met de verdere zoektocht.
-
Dat stukje aan de Beeklaan is wel mooi en de appartementen ook! De nadelen snap ik ook. Ik weet niet in hoeverre je gehecht bent aan in de regio blijven anders kan je ook iets zoeken in een voordeliger regio. Zeeland bijvoorbeeld. Zit je ook aan de kust, maar vind je misschien meer ruimte voor hetzelfde geld.
-
Hallo Paul,
De bedoeling is juist om dichter bij mijn dochter te gaan wonen.
Mijn vrouw heeft n.l. twee manden geleden een nieuwe heup gekregen en toen was er tijdelijk veel hulp nodig (Ik was tijdelijk mantelzorger) ,mijn dochter moest dan even langs komen naar Oegstgeest terwijl ze werkt.Om te voorkomen dat we door een ongeval van een van ons onthand zitten door gebrek aan hulp willen dichter in de buurt wonen.
(Dat zal iedereen hier die werkende kinderen heeft wel weten ,ze hebben nu eenmaal weing tijd ,maar wonen ook niet om de hoek)
Dus zoeken we iets in Noordwijk.
Noordwijk is duur ,maar alles is hier in het westen duur .
(Mss zou Apeldoorn makkelijker zijn... ;) )
Ook trappenlopen is een paar weken iets om goed op te letten ,ook al leert het ziekenhuis je binnen een dag na de operatie hoe je trap moet lopen,dit terzijde.
We hebben ook gedacht aan een traplift , maar de trap heeft twee draaien.
De zolder bereik je via twee trappen ,dan zouden we twee trapliften moeten hebben.
Een klein pluspuntje is mss dat de makelaar als taxateur hier thuis is geweest en erg enthousiast was over de spoor 0 baan ,hij heeft er zelfs foto's van gemaakt,wie weet scheelt dat bij het zoeken naar een appartement ?
Groeten ,
Peter
-
Ik snap hem helemaal Peter. Veel succes met de zoektocht. Het is mij onlangs ook gelukt om een betaalbaar pareltje te vinden (althans in mijn ogen). En Voorburg is ook niet de voordeligste plaats in de regio :)
-
Als laatste bericht zou ik nog contact willen zoeken met iemand met een 0 baan hier in de buurt van Oegstgeest/Noordwijk.
Je weet het nooit en het zou mijn "probleem "in een ander daglicht plaatsen.
Peter
-
https://www.funda.nl/detail/koop/noordwijk-zh/appartement-beeklaan-86/89284858/
Afgaande op de foto's van die kelderbox, zitten er gewone stopcontacten, is de kanteldeur elektrisch bediend en is er sprake van een boiler.
Nu weet ik het niet 100% zeker, maar boilers worden dacht ik altijd op 230 Volt aangesloten.
Bor
-
Hallo Bor ,
Als jij dat kan zien is het best mogelijk.
Toch zien we af an ciappartemen.
Vandaag heeft de makelaar een ander app. gevonden voorons.
De treinenkamer meet4,4 m bij 2,6 m en is geschikt voor een H0 baan ,maar niet voor spoor 0 ,de boogstralen zouden hoogstens 120 cm kunnen zijn ,te krap voor stoomloks en NS treinstellen helaas....
Morgen gaan we kijken.
Peter
-
Laat het rondlopen nou eens los..... dan is de ruimte prima geschikt voor jou 0 ;)
-
Eens. Spoor 0 + hoofdlijnmaterieel + rondrijden + appartement+ randstad - staatsloterijbudget is gewoon niet realistisch. Heen en weer of iets modulairs lijkt mij haalbaarder
-
Als ik niet rond rij, want er zit een hinderlijke deur in ewen hoek ,kan ik ook heen en weer rijden. vanmiddag even getekend en gerekend, ik kan langs de muur en raam rijden ,rij lengte 8,5 m van stootjuk tot stootjuk door bogen van 125cm, de DB 010 zal het niet willen de NS 3900 wss wel.
Aan een eindpunt mss een schuifbak?
Maar wat voot thema moet ik dan bedenken?
Nog steeds werkplaats?
Zou rijden met een losse lok niet gauw vervelen(Rondjes rijden is in <5 minuten ook niks aan..)
Ik hoor het wel. ;)
Peter
-
Ik heb vanmiddag het app. gezien.
Er is een ruimte van 2,66 bij 4 meter . Niet slecht, voor een 0 baan.
Spoor 0 komt toch weer in zicht. ;)
Nog een paar weekjes afwachten ,er zijn uiteraard meer liefhebbers.
Peter
-
Sinds gisteren druk aan het tekenen geweest(,nog niet met nyrail .komt nog..)
De kamer s 4 bij 4 meter ,maar er gaat een pad aan de zijkant vanaf en een naar binnen draaiende deur, bijna in de hoek daardoor netto 3,5 bij 3,50m.
Ik kom dan uit op een driekwart cirkel met een boogstraal van 150 cm .Rijlengte 7,5 m van stootjuk tot stootjuk,enkelspoor.
Maar waar laat ik nu het materieel?
Ik kan aan een kant een paar kopsporen maken voor een paar loks (nietallemaal),met een traverse, maar dat lijkt toch nergens op?
Zit ik helemaal verkeerd met zo'n ontwerp?
Ik hoor of liever lees graag hoe het beter en anders moet.
Peter
-
Maak eens een schets van wat je vertelt..... voor jou is het duidelijk, voor ons nog niet helemaal ;)
-
Ik zie twee afmetingen genoemd in #66 en #67.
Zijn dat twee verschillende kamers, waarvan een van beide voor de treinbaan?
-
Ja ,dat is verwarrend.
Dat komt omdat de ene ((Slaap)kamer te warm bleek te worden ,die wordt nu de treinen kamer ,de andere van 2,66 bij 4 m wordt de echte slaapkamer.
Hier is een beschrijving van de treinenkamer.(foto lukte niet,morgen mss)
Afmetingen kamer 4 bij 4,12 m
De maat van de baan zelf is 3.6 bij 4 m . Boogstralen zijn 1,50 m.
Langs de linker wand ,als je de kamer in loopt,loopt het pad van de deur langs de wand naar balkondeur .
De vorm van de baan is a.h.w. een ring die open geknipt is en een eindje naar binnen is gebogen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8095-kopie-6816797b42b99.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8095-kopie-6816797b42b99.jpg
-
Uiteindelijk zal het ook in de andere richting iets korter worden.
Aan de raamzijde zal nog wat ruimte gereserveerd moeten worden voor gordijnen, zonwering e.d.
Ook is er ruimte nodig om de ramen af en toe te kunnen schoonmaken, cv-radiator ontluchten, warmtemeter aflezen en/of vervangen etc.
Warmtemeters zijn tegenwoordig weliswaar vaak op afstand uit te lezen, maar werken helaas niet altijd feilloos en gaan ook niet oneindig lang mee.
-
Heel goed van jou dat je dit schrijft,bijna niet aan gedacht, ;)
Peter
-
Je kunt deze ruimte langs het raam nog wel optimaliseren.
Bv de zonwering en/of gordijnen boven de radiator ipv ervoor. Is ook gunstiger met stoken.
Ramen wassen kan bv met een lange stok, voordeel van de grote boogstralen is dat er in de hoeken een groot mangat gemaakt kan worden.
De meters aflezen en/of vervangen kan onder de baan door, daarvoor dus voldoende ruimte houden.
Bij opslag van spullen onder de baan wel rekening houden dat het hier warm(er) kan zijn, zeker vlak bij de radiator.
Nav toegevoegde schets:
Zo te zien op de foto's (als ik het juiste app. voor ogen heb) draait de balkondeur naar buiten open.
Verder zou je de draairichting van de binnendeur nog kunnen wijzigen, scharnieren op de andere deurpost en/of draairichting naar de gang.
Nog een toevoeging mbt de radiatoren:
Het lijkt erop dat er geen centrale thermostaat is en dat de temperatuur per kamer wordt geregeld dmv de draaikraan op de radiatoren. deze moet dus ook bereikbaar blijven.
Evt de kraan vervangen door iets moderners.
-
Hallo,
Ik denk dat je wel het goede app. had: Mortelstr. 26 .
Het zal nog wel een week of wat duren voor ik zeker weet dat we dit app. "krijgen" ;) vandaag nog maar weer eens tekenen enzo. ;D
En een betere foto neerzetten.
Peter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8098-681794f1a3064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8098-681794f1a3064.jpg)
Vanmiddag weer gaan tekenen ,maar eerst even een verbeterde foto.
Er komt nu nog een plan waarbij li boven het startpunt is ,vandaar kan je met 2% of omlaag.
Je rijdt rechts om en gaat dan na het wissel dalen of stijgen. Als je daalt kom je rechtsom rijdend op het eindpunt links midden ,als je stijgt kom je op een paar opstel sporen ook li in het midden boven het ca 15cm lager gelegen eindpunt.
Peter
-
Is het hier niet een beetje de huid en de beer?
1 mei heb je het apartement bekeken.
En dan nog een paar weken wachten op de uitslag of het wel aan je toegewezen wordt???
Of heb je zoveel overboden dat je het wel MOET krijgen?
Maar ja, plannen maken mag altijd....
Ronald Visser
-
Ik begrijp wat je bedoelt.
De beer loopt nog los in het bos... :D
Mss rekenen we veel te veel er op dat het door gaat,
We hebben ook eigenlijk geen haast ,maar we hebben een knoop door gehakt om het te gaan doen ,maar verder gaat het allemaal niet zo vlug als we zouden willen.Dat kan niet anders want je bent afhankelijk van andere partijen.
Even maar weer on-topic ,ik heb nu een ontwerp gemaakt in schaal 0 dat dus bestaat uit een stukje soor van 1,5 meter, daarna een wissel en dan een stuk spoor van 4 meter naar 4 opstel sporen van elk 1,5 m.
Als je de andere kant op gaat na dat wissel dan is er na ca 5 meter een tweetal opstel sporen.
Meer is er net mogelijk.
Als er iemand is die kan adviseren er nog wat van te maken graag zijn voorstellen.
Peter
-
Wel een gemeend succes gewenst.
Opdat jullie het mogen verkrijgen.
Ronald Visser
-
Dank je wel !
Nog een beter plaatje :
Hoe kleed ik dit een beetje aan ?
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8098-6818fd56d77dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCF8098-6818fd56d77dc.jpg)
-
De draairichting van de onderste deur vind ik onlogisch.
-
Mogelijk vervangen door een schuif-harmonicadeur.
-
Hoi Klaas en Karben,
Tja ,Ik heb voor de zekerheid op de plattegrond getekend ,het is werkelijk zo.
Het zou heel mss kunnen dat de huidige bewoonster dat heeft veranderd,maar ik verwacht niet dat de oude bewoonster dat ooit heeft laten doen.
Het draaipunt zou aan de andere deurpost moeten zitten.
Ik heb even de rij afstand opgemeten in het nieuwe plan,die is via beide routes 8.5 meter.of wel
25 sec.
Peter
-
Als de tekening een kwa maatvoering beetje klopt is het normaal, anders kan de deur niet helemaal open.
-
Mogelijk vervangen door een schuif-harmonicadeur.
Kost geen drol zo'n ding en werkt prima.
Maar Peter.... wacht nou eerst eens af of je daadwerkelijk die woning krijgt ;)
-
Ja zeker, je hebt helemaal gelijk. ;D
Eerst moet ons bod geaccepteerd worden zal wel 2 (?) weken duren op zijn vlugst.
Een vouwdeur zou makkelijk zijn,ik weet niet hoe die gemonteerd wordt als het stalen kozijnen zijn;niet op gelet.
Ik heb 85 cm voor de deur breedte gerekend.
Peter
-
Ik zou er een schuifdeur in zetten.
Ik werd zelf gek van 2 draaideuren in huis
-
Je kunt de deur ook gewoon weghalen. Dan kun je er deur zonder een deur open te doen.
-
Dat ligt er aan wat er aan de andere kant van de deur is en de verdere indeling.
-
Of, als de ruimte aan de andere kant van de deur het toelaat, hele kozijn demonteren en 180° gedraaid terug zetten. Dan draait de deur de potentiële spoorkamer niet meer in.
Wel even kijken of kozijn om muur geklemd is (meestal zit schroef van klembeugel dan achter de rubber stoordopjes in de sponning) of dat hij ingemetseld is. In laatste geval wordt het iets minde makkelijk om kozijn om te draaien.
-
Of een vouwdeurtje, zonder enig breekwerk te monteren :) Peter is ook niet meer de jongste, die zit vast niet op breekwerk te wachten.
-
Aan de andere kant van de deur is een gangetje met daarop uitkomend een badkamer en toilet
Maar eigenlijk win ik bijna niks in de ruimte voor de spoorbaan, op die plek de verschuiving is minimaal.
aarre denk maar mee! ;)
Peter
-
Het enige waarbij je wat zou kunnen winnen als je de deur helemaal in de hoek zet (laat zetten). Vanuit de gang gezien dus links ipv rechts.
Dit vereist wel een behoorlijke verbouwing + dat het laminaat niet meer een geheel is.
De vraag is of je dat ervoor over zou moeten hebben, je wint er niet zo heel veel mee.
-
Er moet nog meer gebeuren als het zover mocht komen ,je ziet het niet op de foto;s,maar de gedateerde keuken inventaris moet met de apparatuur gerenoveerd worden er moet van de gewone douche een inloopdouche gemaakt worden en ook het toilet moet opgeknapt worden en ook nog het laminaat in sommige kamers moet vervangen worden.
Oh ja ,ook nog hout voor de baan ;)
Die deur laten we maar even zitten...
De tuin hoeft niet, die hebben we biet meer
Peter. :D
-
..,maar de gedateerde keuken inventaris moet met de apparatuur gerenoveerd worden er moet van de gewone douche een inloopdouche gemaakt worden en ook het toilet moet opgeknapt worden en ook nog het laminaat in sommige kamers moet vervangen worden.
Dat is al zoveel, dan is die deur peanuts ;) Als je er in komt beter dan alles doen, zeker gezien je leeftijd (met alle respect ;) ). Dit zal je laatste woning worden en dan maar beter zo maken datje niks meer hoeft te (laten) doen.
-
Hoi Ronald ,
Ja ,datkan best weleensl mijn laatste woning worden, of toch een andere. :D
Tja ,als je 80 + er ben geworden gaat zo.
A.s. vrijdag kunnen we een bod uitbrengen.
We zullen zien.
Peter
-
Succes met bieden! In elk geval lijken er mogelijkheden te zijn voor een (deel van een) treinbaan, dat lijkt mij een fijn gegeven.
Groeten,
Rogier
-
Als het plan uitgerijpt is ,zijn er weer mogelijkheden.
Ik kan in ieder geval verder met bouw van materieel.
Peter
-
Hoi Ronald ,
Ja ,datkan best weleensl mijn laatste woning worden, of toch een andere. :D
Dat is de woning die niemand wil hebben, Peter ;)
-
Ik bedoel een echte stenen woning,niet die in een klein houten huis in een mooie tuin,
Peter
-
Ik bedoelde meer de urn, peter ;D ;) onvermijdelijk voor iedereen ;)
-
Ja, dat was ik wel van plan moet ik zeggen.
Maarre ,moeten we niet on topic gaan ? ;D
]k heb aan het eindpunt van waar je twee kanten op kan twee spoortjes kunnen inpassen die elk een lok kunnen bergen.
Ik heb ook wel eens aan een draaischijf gedacht met ca 10 sporen voor alle loks bij elkaarm maar die neemt veel plaats in denk ik.
M aar papier is geduldig..[/i]
Peter
-
En in plaats van een draaischijf een rolbrug; keren kan dan helaas niet. Kan wel ruimte sparen.
-
Een draaischijf kun je ook aan het eind leggen. De opstelsporen gaan vanuit de draaischijf dan dezelfde kant op als het hoofdspoor.
-
Twee banen van Karst -welbekend hier op het forum- hebben mijn denken over modelspoor compleet veranderd: 1) Pendelen is ook leuk en 2) pret met een werkplaats. Beiden geven reuring op de baan en stopt het denken van verplicht rondjes rijden. Recent zag ik ook een modelbaan (met een grote schaal) waarbij er weliswaar sprake was van dubbelspoor, waar simpelweg treinen op ieder spoor heen en weer pendelden. Aan weerszijden een minimaal schaduwstation van 2x2 sporen. Daarmee konden er per saldo toch 6 treinen/locs heen en weer pendelen.
't is maar een idee...
-
Had Lenz niet zo'n hele mooie schijf?:
https://www.lenz-elektronik.de/Drehgleis/45060
(https://www.lenz-elektronik.de/thumbnail/d4/29/90/1728304136/45060_1920x1920.jpg?ts=1745912564)
-
Ik heb een tekening gemaakt van een draaischijf met 10 sporen.
Die zijn 85 cm lang vanaf de rand v d put tot het eind waar een lok van 62 cm op kan staan,zonder zijn collega's te raken.
van einde tot einde van het 1 e spoor tot einde 10 e spoor is 150 cm.
Die heb ik gelegd op mijn plan en gedraaid en gekeerd om aansluiting te vinden op de getekende sporen, de afmetingen zijn te groot ,er is al weinig ruimte bunnen de langs de wanden lopende baan , het past niet..
Voor de aardigheid probeer ik nu een heel nieuw ontwerp met een draaischijf voor 12 loks,en er naast twee kopsporen voor de Mat 24 en Mat 54 stellen.
Peter
-
Ik heb een iets ander ontwerp gemaakt.
Het is nu een dubbelsporig stuk baan ,van stootjuk tot stootjuk 9 meter, Aan een eind zijn wat opstelsoortjes.
In het midden is een overloopwissel en een aansluit wissel waar losse locs of Mat24/54 op het dubbelrige deel kan komen. daar kan heen en weer gereden worden, hopelijk is dit wat natuurlijker dan rondjesrijden.
Ik hoop het ooit te kunnen maken en ook een beetje aangekleed met ballasten en wat groen.en natuurlijk bovenleiding.
Graag commentaar op het thema.
Peter
-
Ik zou zelf de baan rond tegen de muur maken, dat heb ik met mijn huidige H0 baan ook gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20230121-152448-6821adcdad3f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20230121-152448-6821adcdad3f2.jpg)
De deur ging open naar binnen, deze heb ik omgedraaid zodat ik rond kan rijd maar toch de kamer nog kan verlaten.
Ter hoogte van de deur komt een vakwerkbrug die bijna klaar is.
-
Mark,
Op de foto zie ik geen 'huidige baan' wel een naar binnen draaiende deur. ;)
-
Klinkt leuk Peter. Misschien zijn wat zijsporen voor een aansluiting of toch (vooraan) een kleine werkplaats leuk? Dan kan je veel (meer) materieel op de baan kwijt. En bv wat hoger (achterop je baan) dan het dubbelsporige paradevak?
Groeten,
Rogier
-
HOI MARK EN rogier,
Het werd door Ronald H. afgeraden om een rondlopende baan te maken. (Die heb ik nu ookop deze zolder)
Het punt is echter ,dat er een doorloop moet zijn naar het balkon dus langs de muur,
En twee bruggen lijkt me teveel. Ik heb nu bij de deur v.d. zolder al een naar buiten draaiende deur ,en een klapbrug ,maar het blijft toch een ontsporings risico ,.ook bij schaal 0 materieel.
Omdat de DB 010 net aan door de huidige 140 cmboog gaat ,heb ik in dit plan de straal vergroot naar 150 cm,dat kan net.
Er zijn ook enkele kopspoortjes ik niet dat alle loks (* st,.) op de baan kunnen staan.
De hele opzet van dit baanplan is ,om te weten of ik met een nieuwe 0 baan verder kan. Want dan zal ik toch naar H0 moeten overstappen.
Peter
-
Hoi Peter,
Ik denk dat de conclusie is dat je sowieso iets met schaal nul kan. De vraag is of dat afdoende is om het (voldoende) leuk te vinden. Heb je plezier in het rangeren of heen en weer rijden, dan kan je prima met schaal nul verder. Wil je per se lange treinen en rondjes rijden, dan wordt dat lastig...... Ken je de baan van BartvD hier op het forum? Volgens mij een erg mooi voorbeeld (en zo zijn er wel meer hier te vinden) van mooie banen in schaal nul met relatief weinig ruimte. De basis is een bediening, met een fiddleyard en via een draaischijf uitbreiding (inmiddels):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0)
Maar.... spreekt zoiets je aan?
Groeten,
Rogier
-
Ik denk niet dat er voor Peter veel te kiezen valt. Niet in de zin van van thema (en dus materieel) wisselen. Peter is een zelfbouwer op leeftijd en heeft een ouvre materieel voor de hoofdbaan bij elkaar gezaagd. Dat wissel je niet om voor een paar rangeerlocjes van Lenz of zo. :)
-
Hoi Rogier,
Bedankt voor jouw advies en voorbeeld.
Nou ben ik geen type om te rangeren ,dat komt eigenlijk omdat ik toch liever met gewone personentreinen rij op de vrije baan,Komt mss omdat ik wat moeite had met de koppelingen ,maar dat terzijde.
Ik heb nu 6 NS rijtuigen als Plan E en D en een aantal NS stoomloks (2204,3700.3900, DB 23 023 en 010 ) allemaal zelfbouw in 1 op 40 ,die verkoop je niet zomaar!
op het appartement
Maar nu ff wat anders.. Vandaag hoorden we van de makelaar dat er een bedrag is geboden van 10% hoger dan de vraagprijs, Aangezien er een wss 50 jarig oud model keuken in zit ,die wij zouden willen vernieuwen ,is die bieding veel te hoog.
De koop gaat dus niet door ,en ik leg mijn ontwerpen even weg ,mss komt er nog iets mmmmsoortgelijks in het aanbod.
Alle meedenkers hier bedankt voor jullie ideen en hulp, t.z.t. wordt het verhaal vervolgd.
-
Juist ,Paul ,zo zijn de feiten,
,Ik ben nog steeds volgeling van Vellekoop :D ;)
Groeten ,
Peter
-
Jammer Peter, dan gaat het dit keer over. Het is helaas nog steeds gekte op de woningmarkt.
Ik had al wat voorbij zien komen op dit forum van je materieel. Het ging mij niet specifiek over een bediening, maar bv een kopstation waar je je plan E stam kan laten kopmaken zou ook kunnen. Dan moet je alleen wel leuk vinden en dan moet het koppelen ook wel een beetje werken ;D. Maar goed, nu dit huisje niet doorgaat, is deze opmerking ook overbodig......
Groeten,
Rogier
-
Niet getreurd ,Rogier , er komt wel wat anders. ;)
Vanmiddag al een ander app. aangeboden gekregen op de 4e verdieping ,maar geen lift en kleine kamertjes...
Niet dus.
Wordt wel een keer weer vervolgd.
Groeten ,
Peter
-
4 verdiepingen en geen lift? Ik dacht dat bij meer dan 3 verdiepingen een lift verplicht is.
Aan de andere kant, hoe groot is de noodzaak om te verhuizen? Met andere woorden, wat gaat er fout als je blijft zitten waar je zit?
-
Hoi Klaas ,
Omdat we wat moeite gaan krijgen met traplopen willen we gelijkvloers ,of imet een lift.
Ik dacht ook ,dat er dan een lift zou zijn ,maar bij de interieur foto's zie ik een trap,en het woord lift kom ik niet tegen; als die er wel is ,wordt dat altijd gemeld door de makelaar.....
Kamers van 3,60 bij 3 is ook niet wat ik zoek...
Peter
-
Peter, duidelijk. Ik loop nu nog zonder problemen een keer of 10 per dag naar zolder, maar over 10 jaar zit ik misschien in dezelfde situatie.
-
Maar nu ff wat anders.. Vandaag hoorden we van de makelaar dat er een bedrag is geboden van 10% hoger dan de vraagprijs, Aangezien er een wss 50 jarig oud model keuken in zit ,die wij zouden willen vernieuwen ,is die bieding veel te hoog.
10% maar? Ik heb iets van 12% overboden om m'n huidige appartement te krijgen, na meerdere malen het onderspit delven bij andere woningen. En van de mijne moet dan de complete pui vervangen worden (huidige glas is isolatieglas en de huidige pui kan geen zwaarder glas dragen), de elektra volledig vernieuwd worden, alle wanden eruit (alles is spaanplaat van een dikte waar je de inbouwdozen voor schakelaars aan de ene kant de muur induwt en er aan de andere kant bijna weer uitduwt), keuken en badkamer vervangen moeten worden (alles nog origineel 1979, opleveringsdatum) en oh ja... dan zit er ook nog asbest in de keuken.
4 verdiepingen en geen lift? Ik dacht dat bij meer dan 3 verdiepingen een lift verplicht is.
Tegenwoordig wel, maar vroeger niet en veel gebouwen zijn ruim veel ouder dan de huidige vereisten die een lift verplicht stellen. Als er voor achteraf aanbrengen van een liftkoker gekozen wordt, moet de VvE akkoord gaan en dat kost geld. Veel geld. En of de VvE heeft dat niet, of de eigenaren willen of kunnen het geld niet ophoesten voor een eenmalige bijdrage voor de lift en dan houdt het op.
-
Peter, duidelijk. Ik loop nu nog zonder problemen een keer of 10 per dag naar zolder, maar over 10 jaar zit ik misschien in dezelfde situatie.
Het kan je van de ene op de andere dag overkomen.
Pluk de dag.
-
Wij boden 8 jaar geleden 5% onder de vraagprijs voor een appartement uit 2004, goed onderhouden, goed geïsoleerd en ruim.
Waar blijft de goeie oude tijd. ;D
Als je ouder wordt moet je op tijd denken aan iets anders en niet op het laatste moment.
-
(y) :laugh:
-
Ik had al gewaarschuwd. Beer en de huid.
Ronald Visser
(Maar goed, wij hebben nu een appartement met een wat oudere keuken....) :-X
-
Tja ,een andere jager heeft de beer geschoten,
De keuken die wij zagen was iets van "land stijl "of zo.
Wss uit de jaren 80 of 90 volgens de makelaar
Peter
-
4 verdiepingen en geen lift? Ik dacht dat bij meer dan 3 verdiepingen een lift verplicht is.
Ik was ooit bij iemand in Rotterdam die woonde op de 5e verdieping zonder lift. Bouwjaar 1994!
Dat was wel een uitzondering.
-
Traplift plaatsen in je huidige woning is ook een optie, en in huidige markt wellicht stukken goedkoper dan andere (gelijkvloerse) woning kopen.
-
Lijkt me zeker het overwegen waard.
Behalve een hoop kosten scheelt het ook heel veel tijd die je niet hoeft te besteden aan verbouwen/opknappen, verhuizen en herbouwen van de treinbaan.
-
Peter, duidelijk. Ik loop nu nog zonder problemen een keer of 10 per dag naar zolder, maar over 10 jaar zit ik misschien in dezelfde situatie.
Het kan je van de ene op de andere dag overkomen.
Pluk de dag.
Trapliftje kost geen drol, geen probleem dus.
Traplift plaatsen in je huidige woning is ook een optie, en in huidige markt wellicht stukken goedkoper dan andere (gelijkvloerse) woning kopen.
Zeker weten! Ding kst een paar mille, weegt nooit op tegen een andere dure woning :)
-
Maar nu ff wat anders.. Vandaag hoorden we van de makelaar dat er een bedrag is geboden van 10% hoger dan de vraagprijs, Aangezien er een wss 50 jarig oud model keuken in zit ,die wij zouden willen vernieuwen ,is die bieding veel te hoog.
De koop gaat dus niet door ,en ik leg mijn ontwerpen even weg ,mss komt er nog iets mmmmsoortgelijks in het aanbod.
Dus wacht nou gewoon rustig op wat komen gaat.... ;)
-
Mijn ouders (80+) wonen zelfstandig in een split-level huis. Het vele traplopen zorgt ervoor dat ze allebei nog fit zijn en blijven. 2 maanden terug kon mijn vader niet meer traplopen. Inmiddels gelukkig wel weer, maar dat is wel echt even ellende.
In je bestaande huis is misschien wel wat mogelijk, maar het lijkt mij zeker goed om vooruit te kijken en misschien te informeren naar een traplift. Ik heb geen idee naar de kosten (vaak goedkoper dan verhuizen, maar moet wel uit je eigen zak komen) en naar de levertijd. Daarnaast moet het technisch kunnen.
Groeten,
Rogier
-
Hoi Rogier ,
Je ziet het bij je eigen ouders ,opeens kan je niet goed traplopen.
Zoals k al eerder schreef ,mijn vrouw heeft een nieuwe heup gekregen en kon de eerste 2- 3 weken alleen met stokken en begeleiding de trap op en af.
Daarmee is het bij ons acuut geworden voor als er weer zoiets gebeurt... ;)
Ik heb wel gemerkt dat je fit blijft door traplopen aan de andere kant... ;)
Mijn vrouw is niet zo voor een traplift ,bovendien wil ze het dorp uit .
We wachten maar af.
Groeten ,Peter,(nu al 85 + er.)
-
.. en misschien te informeren naar een traplift. Ik heb geen idee naar de kosten (vaak goedkoper dan verhuizen, maar moet wel uit je eigen zak komen) en naar de levertijd. Daarnaast moet het technisch kunnen.
Technisch kan bijna alles tegenwoordig en zo'n ding kost denk ik een 5 of 6 mille. Dat is IMHO een bescheiden bedrag als je dat afzet tegen een grote verhuzing.
-
Drie jaar geleden een traplift voor 13 treden met boven een rechtse 90 graden draai. Diverse offertes gevraagd. Er bleek een bedrijf in de buurt van onze woonplaats die tweede hands en nieuw levert. Een ander bedrijf zat boven de 7000,00 euro.
Een tweede hands voor 4200,00 euro (van een bekend merk) en in uitstekende staat en prima service.
-
Dat :)
-
Ik denk dat jullie dit gesprek met Peter zijn vrouw moeten gaan voeren ;)
-
Hoezo? Zit hij zo ver onder de plak?? :-* ;D
-
Nou,een beetje gelijk hebben jullie wel. ;)
Maar ik weet dat zelf ook wel.
:D
Je moet altijd voor jezelf opkomen.
Gr.Peter
-
Een vervolg. :)
Nadat de koop niet doorging doordat een andere koper een hoog bod deed kwam er een ander app. in de aanbieding, De vraagprijs was een ton hoger en , en dat gaat boven ons budget ,maar mijn vrouw wilde toch kijken. Vanmorgen daar geweest. Het was een app. op de 3e verdieping en een GROTE garage van 10 m lang en 3 m breed! :n
Maar ik had het gauw gezien: Over de helft vab de lengte stonden aan weerskanten diepe stellingen, met een pad van 1.80 er tussen en nog meer dingen langs de wand. Verder zat er een roldeur in ,er waren geen tussen wanden ,dus je zat te kijk als die open ging.Samen met het feit dat het app .op de 3e verdieping was ,was je dus "ver van huis " om het zo meer eens te zeggen. Als je iets moest hebben moest je met de lift. NEE,mij niet gezien.!
Je ziet dus dat een verleidelijke plattegrond niets zegt over de werkeljkheid!
Peter
-
Hallo,
Vandaag weer een aanbieding van een app. gekregen.
Het ziet er slecht uit.
Ik moet nog veel meer krimpen.
De ouders slaapkamer is 3,10 bij 3,10 afgerond. Ik zou van mijn vrouw die wel mogen hebben ,maar ook een redelijke H0 baan ( In plaats van de 0 baan) kan daar niet in,ik had al een ontwerp in een Rail Hobby gevonden,die al weer een halve meter te groot is.
Andere kamertjes zijn ietsje kleiner 3 bij 3,14 en 3,5 bij 2m .
Ook voor mijn vrouw is weinig ruimte.
Het ziet er naar uit dat ik om de lieve vrede maar naar H0 moet overstappen ,Zaagwerk kan dan in de berging op de begane grond .
Niet leuk allemaal.
Peter
-
Of.... denk om... al vaker tegen je gezegd :) 3,5 meter is nog een beste lengte als je een rangeerbaan oid wilt maken. Een L-vorm kan ook nog. Misschien moet je dat rondrijden loslaten, op deze manier zal denk ik geen enkel appartement aan je eisen gaan voldoen ;)
-
U hoeft het toch niet te kopen? Gewoon afwachten tot er iets komt wat wel ongeveer naar uw zin is.
M.vr.groet,
Aad
-
Peter, als aanvulling; met alle respect, je bent 86, dan ga je toch niet meer helemaal opnieuw beginnen in een andere schaal? Als je zoveel 0 in huis hebt? Of zie ik het te zwart-wit? ;)
-
En zonder morbide te willen doen: hoeveel tijd wil je uitrekken voor het bouwen van een nieuwe baan? Mannen in jouw cohort worden gemiddeld 84,2 jaar oud in Nederland. Zou je niet lekker focussen op de bouw van je hondekop en dan de treinen eens uitlaten op het spoor nul weekend? Ik wil je gerust eens helpen met (auto) rijden en transport mocht dat een issue zijn
-
Hallo Ronald &Paul,
Van rondrijden ben ik echt van af gestapt.
Zelfs een U vormige baan zou kunnen.
Wat leeftijd betreft ,dat mag je wel denken ,hoor , maar mijn vader is 95 geworden.
@ Paul Aardig aanbod van je .wie weet doe ik dat dan.
P.S.Hebben wij elkaar niet een keer gezien in Baarn ,in De Generaal?
Peter
-
Wat leeftijd betreft ,dat mag je wel denken ,hoor , maar mijn vader is 95 geworden.
Ik bedoelde het niet zo ;) Maar een mens moet wel realistisch blijven. Nu kun je alles nog maar ook dat kan zich zo tegen je keren.
-
OK,Ronald ,
maar ik begrijp wel wat je bedoelt! ;) .
Dat is mss ook wel de reden dat we naar een app. willen ,onder voorwaarden dan.....
Peter
-
Ja precies, zou ik misschien ook doen dan. Alhoewel ik opteer om gewoon hier te blijven tot aan het omvallen ;) Maar goed, heb je niet voor het zeggen.
Zal een lastige worden, Peter. Aanbod is beperkt, duur en nooit naar wat je allemaal wilt (en kunt). Een ander huis kopen blijft concessies doen.
-
Ik ben nooit in Baarn geweest Peter, dat is een andere Paul geweest waarschijnlijk :)
-
Hallo Peter,
Om ook maar eens "een duit in het zakje" te doen.... ;D
Met alle respect, maar ben je niet wat te voorbarig bezig? Je hebt (nog) geen zicht op een definitief appartement, dus kun je dan op voorhand al bepalen dat je op H0 moet overstappen?
En wie weet komt er binnen afzienbare tijd wèl een appartement dat meer aan jullie wensen voldoet.
Ik snap best wel dat het toch blijft 'kriebelen', maar als je geen definitieve ruimte heb, waarop basser je dan dat "... zelfs een U vormige baan zou kunnen..." en heb je het dan over een U met (lange) benen of alleen maar een min of meer halve cirkel?
Misschien is het handig om een definitief appartement af te wachten (en wellicht ook voor je eigen gemoedsrust) en dan dit forum lekker te bestoken met allerlei uitdagingen?
-
Ik mis al tijdje in dit draadje de uitdrukking 'oude bomen moet je niet verplanten'.
Leek me nu wel tijd om dit te ventileren...
:)
-
Dag Peter & .
De aanbiedingen die we krijgen zijn allemaal over app. in twee straten in Noordwijk, lijkt wel of er niets anders is. Daarom weet ik bijna al wat er geboden wordt ,de app. verschillen niet zoveel van elkaar en ik laat de grootte van de hobby ruimte te zwaar tellen, ik denk omdat ze net even te klein zijn.
Het app. waarvan ik de afmetingen gaf ,gaan we toch bekijken volgende week.
Op aanraden van een paar menden hier besloten i.i.g. schaal 0 aan te blijven houden. En ik kon het niet laten en heb een klein ontwerpje gemaakt, het is een halve cirkel met een straal van 140 cm,en twee beentjes van135 cm.
Net genoeg om de Mat 54 te laten rijden met een paar stoomloks op een paar kopspoortjes.
We wachten maar af.
Peter (Oude boom ;) )
-
De aanbiedingen die we krijgen zijn allemaal over app. in twee straten in Noordwijk, lijkt wel of er niets anders is.
Tja, da's vervelend; dan wordt de spoeling wel erg dun.
Veel succes met het zoeken en de eventuele koop. (y)
-
Noordwijk is inderdaad nogal aan de prijs. Het is zeker te laat om met een rijke weduwe te gaan trouwen ;D
-
Ja Ja, :angel:
Jullie weten het wel...
Maar dan moet ik ook nog de enige erfgenaam worden,voordat ze gaat hemelen. ;D
Volgende week donderdag gaan we kijken.
Wordt vervolgd.
Peter
Mocht iemand zelf iets meer weten over dit appartement ,klik dan op
https://www.makelaarsaanzee.nl/woningaanbod/beeklaan-246-no
-
OP 5 juni wezen kijken in app Beeklaan 246.
Klein kamertje en verwaarloosde muren en deuren..
Viel gelukkig meteen af. ;)
Vanmiddag nieuwe aanbieding "v.d. Mortelstraat 60"3 kamer flat. . Ook weer een klein kamertje van 2.26 bij 3.40m App was onlangs gerenoveerd ,best aardig.
Heb toch maar "nee "gezegd. :(
Mijn vrouw was beetje teleurgesteld,maar heeft het de makelaar toch gemeld dat we niet op de aanbieding in gaan.
(De man had destijds mijn baan gefotografeerd ,en wist wat ik ongeveer wilde. )
Wordt vervolgd.
Peter
-
@Peter Kleton,
De moed niet opgeven Peter, komt vast goed maar kan ff duren. Wij hebben bijna 2 jaar gezocht voor we het juiste huis hadden gevonden.
Succes met je zoektocht.
Wout
-
OP 5 juni wezen kijken in app Beeklaan 246.
Klein kamertje en verwaarloosde muren en deuren..
Viel gelukkig meteen af. ;)
Was dat die van het filmpje? Dan lijkt dat altijd mooier dan dat het is.
-
Ronald & Wout ,
Gedankt voor jullie opbeurende bericht. :laugh:
Op foto's moet je niet afgaan wat de ruimte aangaat, want het kleinste kamertje is zowat een grote zaal.
Tja , we zij pas 2 maanden aan het zoeken,maar ik zie het wat somber in voor de 0 baan.
Gr. Peter