BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 08 January 2025, 13:12:39
-
Dag allemaal,
Ik kon het in oude draadjes niet goed vinden dus ik stel de vraag maar even hier: welke RAL kleur komt het dichtst in de buurt van het NS grasgroen zoals dat op een gegeven moment op het stroomlijn materieel en de hondekoppen terecht is gekomen? Ik zat te denken aan 6032 signaalgroen, al is dat misschien toch weer te blauw en/of te licht.
En ja: ik weet dat ik aan de airbrush moet, maar dat is een andere discussie die ik graag op een ander moment en in een ander draadje wil voeren :angel:
Mvg, Paul
-
Paul of het de beste vergelijking is durf ik niet te zeggen,maar dit vond ik in mijn bestanden:
RAL 6010 ns Grasgroen oud
RAL 6003+6007 (1:3) ns Standgroen 1
RAL 6020. ns. Standgroen 2
-
Dankjewel! Ik vrees alleen dat grasgroen oud alleen voor locomoeven is en ik weet niet of standgroen hetzelfde is als grasgroen nieuw. Het blijft lastig, kleuren
-
Met nog een zoekslag denk ik dat RAL 6029 een betere keuze is voor wat ik nodig heb
-
Paul, kijk ff op de site van Maykel Kasteleijn en dan bij de verf. Daar vind je alle informatie die je nodig hebt.
-
Ik denk het niet Rob. Hij verkoopt immers zelf de juiste kleur (om te gebruiken in een airbrush) en dan lijkt het mij onlogisch dat hij er de RAL nummers bijzet. Maar ik zal er even doorheen scrollen. De kennis is daar zeker aanwezig.
Edit: niet te geloven. Dat doet hij wel! :D ;D alleen is dit dan de enige zonder RAL, maar met een Sigma aanduiding. Enfin, we zijn weer een stukje verder dank voor de tip!
-
Wellicht kan je aan de hand van dit,verder ?
https://www.kleurenwaaier.nl/omzetten-naar-ral (https://www.kleurenwaaier.nl/omzetten-naar-ral)
https://ral-kleurenwaaier.be/ral-kleur-zoeken/ (https://ral-kleurenwaaier.be/ral-kleur-zoeken/)
-
Ik had zoiets al gezocht. De makke is dat er maar 400 RAL kleuren zijn en wel 40.000 sigma tinten. Daar zal Maikel ook tegenaan zijn gelopen. De tint die er het dichtst bij zit hoeft nog niet te lijken
-
Bestaat er nog een treinstel in deze kleur, b.v. in het spoorwegmuseum?
Dan zou je daar eens naar toe kunnen gaan met wat kleurenkaarten .
-
Ja, de hondekop twee in buitenaards spacegroen. Dat gaat het voorbeeld niet worden
-
Ik ga pas geloven dat die kleur authentiek is wanneer ik een overtuigende foto vind uit de tijd dat het nog standaard er op zat in diezelfde kleur
-
Was dit overzicht al genoemd?
https://www.mat54-wiki.nl/mat54/index.php/Kleuren_NS (https://www.mat54-wiki.nl/mat54/index.php/Kleuren_NS)
Geen RAL nummer maar wel een Sigma code en een RGB samenstelling.
-
Heeft Phildie niet de juiste kleur(en)?
-
Ja, maar ik zoek een spuitbus. De goede kleur kan ik krijgen bij Phildie, Kleinspoor en MK. Dat is het probleem niet
-
Vergeet het verschalen naar modelbouwkleuren en niet en ook het uiterlijk mat/zijdeglans/hoogglans bepaald de beleving van de kleur.
De weg naar jouw belevingskleur is een aantal flessen groen nemen en die eventueel mengen. Testen, testen, testen
Er bestaan kleurwaaiers welk kleur en de hoeveelheid er van die je bij een basiskleur moet mengen om iets te krijgen. Net zoiets als bij de mengmachine van de verfwinkel. druppie rood, druppie blauw, iets meer geel en dan wordt het......
Maar dat is hier al zo vaak gezegd........
en RAL is niet heilig.
-
Was dit overzicht al genoemd?
https://www.mat54-wiki.nl/mat54/index.php/Kleuren_NS (https://www.mat54-wiki.nl/mat54/index.php/Kleuren_NS)
Geen RAL nummer maar wel een Sigma code en een RGB samenstelling.
De Sigma kleur wel, de RGB samenstelling niet :)
-
Wil je een spuitbus ?....neem de gewenste kleur op een plaatje styreen/messing (kwasten) en laat die bij de locale automotive-shop scannen. Dan heb je in 10 minuten een spuitbus met je kleur.
Opsturen naar Crop-Nonpaints kan ook.
-
En @Frits, RAL is zeker niet heilig. Hoogstens praktisch. Mijn referentie is een Pec van Artitec. Daar moet het mee kunnen matchen. Het hoeft niet strikt hetzelfde te zijn, kleuren verschieten en er waren absoluut verschillen in materieel dat met elkaar was gekoppeld
-
Wil je een spuitbus ?....neem de gewenste kleur op een plaatje styreen/messing (kwasten) en laat die bij de locale automotive-shop scannen. Dan heb je in 10 minuten een spuitbus met je kleur.
Opsturen naar Crop-Nonpaints kan ook.
Dat is een goede tip! (y)
-
Probleem dus opgelost.
Grappig dat ik juist vandaag bezig geweest ben met het maken van een gewenst kleur groen...en geslaagd.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113664.msg3222518675#msg3222518675 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113664.msg3222518675#msg3222518675)
-
En dan de vraag welke kleur grasgroen je wilt hebben. De echte of die bijzondere ( ;D) die op het Hondekop-tweetje van het Spoorwegmuseum zit?
-
Ja inderdaad Frits. Ik zal de Artitec laten scannen!
-
En dan de vraag welke kleur grasgroen je wilt hebben. De echte of die bijzondere ( ;D) die op het Hondekop-tweetje van het Spoorwegmuseum zit?
Bewaar me ;D
-
Ja inderdaad Frits. Ik zal de Artitec laten scannen!
Heeft die voldoende te scannen oppervlak? 10x10 cm moet zeker lukken. Heb je iets kleiners (bv. een Artitec model)..even navragen. Dat kan je per telefoon natuurlijk even doen.
-
We gaan het navragen. In de lengte natuurlijk voldoende. In de breedte maar 3 cm
-
Ja, maar ik zoek een spuitbus. De goede kleur kan ik krijgen bij Phildie, Kleinspoor en MK. Dat is het probleem niet
leer dan potjandriedubbeltjes nou eens met een airbrush spuiten ;D ;D
-
Ik verwijs hiervoor naar bijdrage 1 ;D
-
Ik ga in maart verhuizen. Dan komt er wel een vaste plek met airbrush
-
Je kan ook een mailtje naar de service afdeling van Artitec sturen met de vraag welke kleur nummers ze gebruikt hebben voor de PEC.
In het verleden hebben ze mij uitstekend geholpen met diverse kleur nummers.
1 sidenote, de service afdeling reageert over het algemeen alleen op dinsdag en donderdag.
-
https://www.bierens.nl/den-haag/spuitbussen/ (https://www.bierens.nl/den-haag/spuitbussen/)
-
Dank voor de tip Frits! Ik zal er eens binnenstappen
-
Ik ga pas geloven dat die kleur authentiek is wanneer ik een overtuigende foto vind uit de tijd dat het nog standaard er op zat in diezelfde kleur
Authentieke foto’s zijn geen referentie voor de kleur. Kleurenfilm heeft diverse kleur zwemen. Fuji stond bv bekend om een wat groenige tint.
-
...en Agfa om de blauwe zweem. Zelfs digitale foto's kunnen een verkeerde kleurweergave hebben. Foto's zijn een zeer onbetrouwbare bron om een kleur vast te stellen. Niet doen.
-
In algemene zin klopt dat, maar je gaat mij toch niet wijsmaken dat op de gehele verzameling van bestaande kleurenfoto's en filmpjes van de hondekop uit de groene tijd er geen enkele is die echt lijkt op de kleurtint die de trein nu heeft. Dan komt de statistiek ook wel meekijken
-
En het is echt way off terwijl al die oude foto's wel aan elkaar doen denken
-
Er was in die tijd niet veel keuze in film, dus logisch dat veel kleuren op elkaar lijken. En zelfs als bijvoorbeeld het blauw van twee filmsoorten wèl op elkaar lijkt, dan kan voor bijvoorbeeld rood een andere chemicaliënmix zijn gebruikt waardoor die kleur op de foto weer afwijkt. Bovendien kunnen verschillende afdrukken van hetzelfde negatief van elkaar afwijken. Een mooi voorbeeld vind ik de kleuren in de jaren '50 kleurenfilms. Denk je dat de kleuren uit die films in het echt werkelijk zo waren als in al die oververzadigde Technicolor speelfilms uit die tijd?
De juiste kleur zou naar mijn mening te vinden moeten zijn doordat NS na het turquoise-debacle de gewoonte had in die tijd monopigmentlakken te gebruiken. Berlijns of Pruissisch blauw bijvoorbeeld bestond uit één kleurchemicalie, dus geen mengsel van verschillende kleurpigmenten. Aangezien kleur een stofeigenschap is staat vast welke kleur dat moet zijn. Logischerwijs zou dat dan voor groen ook zo moeten zijn. Ontdekken welk monopigment voor groen is gebruikt betekent de kleur kennen. Het lijkt me sterk dat dat niet ergens bij NS is vastgelegd.
-
en dan nog moet je dat in de modelbouw verschalen.
-
en dan nog moet je dat in de modelbouw verschalen.
Alles in mini spuitbussen?
-
Ja, die kleine. In principe voor eenmalig gebruik.
En dan heb je nog van die plastic spray-pompjes voor het bijwerken van kleine beschadigingen.
-
Ja, de hondekop twee in buitenaards spacegroen. Dat gaat het voorbeeld niet worden
Toch valt dat wel mee hoor, ja op bepaalde foto’s oogt ie heel heftig maar sta er met enige regelmaat naast en dan valt het best wel mee hoor :).
Groetjes Marlon
-
Ik haak even in!
Interessant topic zo :D. Als vrijwilliger bij het Spoorwegmuseum, heb ik al aardig wat reacties over de 386 gelezen en gezien maar dat terzijde. Sindskort ben ik mij aan het focussen op een kleine onderneming. En ben dus op dit moment bezig met NS kleuren in Acrylverf op waterbasis welke je kant en klaar kunt aanschaffen en direct kan gebruiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5401-677efb45d1176.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5401-677efb45d1176.jpg)
Hier een gespoten Artitec kop met mijn Grasgroen, deze tint heb ik bepaald aan de hand van het Artitec Pec/ Mat 54 model. En die kleuren heb ik vervolgens vergeleken met zo beetje alles wat Grasgroen was: van Lampringen, sluitseinringen tot aan de Mat 46 kop welke nu in Blerick staat.
Het snorretje er even snel opgekwast voor het idee :laugh:
Groetjes, Marlon
-
..kleuren op Acrylbasis..
Dat zegt helemaal niks.
Watergedragen, olie, thinner?
Bart
-
Hee Bart,
Even vergeten te melden, inderdaad op waterbasis dus een heel stuk makkelijker te gebruiken als kleinspoor verf.
Groetjes Marlon
-
Er was in die tijd niet veel keuze in film, dus logisch dat veel kleuren op elkaar lijken. En zelfs als bijvoorbeeld het blauw van twee filmsoorten wèl op elkaar lijkt, dan kan voor bijvoorbeeld rood een andere chemicaliënmix zijn gebruikt waardoor die kleur op de foto weer afwijkt. Bovendien kunnen verschillende afdrukken van hetzelfde negatief van elkaar afwijken. Een mooi voorbeeld vind ik de kleuren in de jaren '50 kleurenfilms. Denk je dat de kleuren uit die films in het echt werkelijk zo waren als in al die oververzadigde Technicolor speelfilms uit die tijd?
De juiste kleur zou naar mijn mening te vinden moeten zijn doordat NS na het turquoise-debacle de gewoonte had in die tijd monopigmentlakken te gebruiken. Berlijns of Pruissisch blauw bijvoorbeeld bestond uit één kleurchemicalie, dus geen mengsel van verschillende kleurpigmenten. Aangezien kleur een stofeigenschap is staat vast welke kleur dat moet zijn. Logischerwijs zou dat dan voor groen ook zo moeten zijn. Ontdekken welk monopigment voor groen is gebruikt betekent de kleur kennen. Het lijkt me sterk dat dat niet ergens bij NS is vastgelegd.
NS was toen niet zo nauw met kleurnummers, dat is ook wel te zien op deze tekening. Dit betreft een Werkspoortekening waarop algemene zaken beschreven staan zoals: plaatsbepaling van opschriften, klasseborden etc. Wat dus ook interessant aan deze tekening is, de opmerking dat de kleur op de bak “licht Groen” hoort te zijn. Dit is een tekening van een Plan P stel, en op de 766 zijn op de kopwanden tijdens de revisie ook licht Groene verf plekken gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5441-677eff2f8760a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5441-677eff2f8760a.png)
Groetjes Marlon
-
en dan nog moet je dat in de modelbouw verschalen.
Oei..nu stoot je mij tegen het zere been. Dat is een achterhaald idee wat mij betreft.
Bart
-
Inderdaad Bart,
Vandaag aan de hand van een kleurenstaal een Artitec kap vergeleken om de kleuren te bepalen voor het dak en de IC band. En Artitec heeft 1 op 1 de RAL nummers ovegenomen. En heb net even getest en totaal geen kleurverschil met mijn verf in combinatie met een IC kap van Artitec.
Groetjes Marlon
-
Marlon wat een bijzonder initiatief! Jij zit in ieder geval dicht bij het vuur. Benieuwd naar de ontwikkeling van je verflijn!
-
In algemene zin klopt dat, maar je gaat mij toch niet wijsmaken dat op de gehele verzameling van bestaande kleurenfoto's en filmpjes van de hondekop uit de groene tijd er geen enkele is die echt lijkt op de kleurtint die de trein nu heeft. Dan komt de statistiek ook wel meekijken
Als je niet weet wat precies de echte kleur is, hoe wil je dan bepalen welke foto de kleur het beste weergeeft?
-
Hee Paul,
Dank je wel de kleur Grasgroen heeft mij altijd al wel geboeid :). Wat betreft de verflijn, op 8 Februari ben ik voor het eerst te vinden op de beurs in Houten. Met tevens ook scenery items ;D. Heb op dit moment NS Geel, NS Grijs, NS Grasgroen en NS IC Blauw. Op de beurs zullen meer kleuren te zien en te koop zijn.
Groetjes Marlon
-
Oei..nu stoot je mij tegen het zere been. Dat is een achterhaald idee wat mij betreft.
Bart
Daar ben ik het voor 100% mee eens (gaf het al eerder aan op een ludieke wijze met mini-spuitbussen).
mvg Kees-Jan
-
Denk je dat de kleuren uit die films in het echt werkelijk zo waren als in al die oververzadigde Technicolor speelfilms uit die tijd?
Ja, net als daarvoor de wereld zwart/wit was:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3I7WTRfn55MEQ7s1q8kUihUigU0BS9H3pCj0Jgc8vMi7esVr4C3XJBHTdJ8S6hyN-TXy7RUN-QnlA61awklIUgVX8vKKwr1xbFAkR58qcEHIs2pL-VJtboDJQlrWrlmDo3oK9beIJ/s1600/ch930919.gif)
-
Als je niet weet wat precies de echte kleur is, hoe wil je dan bepalen welke foto de kleur het beste weergeeft?
Je snapt mij niet. Natuurlijk weet ik niet de exacte echte kleur groen. Ik zie echter wel samenhang tussen de kleur op allerlei verschillende oude foto's en filmpjes. En daar tegenover een sterke afwijking van hoe de HK 386 oogt op ongeveer alle foto's.
Dat heeft vast met glansgraad en reflectie te maken (binnenfoto's zijn beter).
Hoe dan ook: ook wanneer je de exacte kleur niet weet kan je wel schatten waar de tint ongeveer heeft gezeten aan de hand van een hele hoop fotomateriaal. Natuurlijk zal de kwaliteit van oud fotomateriaal weliswaar een afwijking vertonen, maar niet zo sterk dat groen oogt als rood. Bovendien zorgen de verschillen materialen en procedes voor afwijkingen in verschillende richtingen. Dan nog vind ik er meer samenhang in de verzameling zitten dan in vergelijking met de 386, maar dat is een mening en waarschijnlijk zeer subjectief :)
En nee, hij hoeft niet in Technicolor, das leuk voor oude films
-
Hee Paul,
Dank je wel de kleur Grasgroen heeft mij altijd al wel geboeid :). Wat betreft de verflijn, op 8 Februari ben ik voor het eerst te vinden op de beurs in Houten. Met tevens ook scenery items ;D. Heb op dit moment NS Geel, NS Grijs, NS Grasgroen en NS IC Blauw. Op de beurs zullen meer kleuren te zien en te koop zijn.
Groetjes Marlon
Ik ga proberen om even langs te komen! ;)
-
@Wim: 😁
De kleurdiscussie zal blijven bestaan zolang er mensen zijn ;D
Zelfs al 2 mensen onder exact dezelfde omstandigheden naar de zelfde kleur kijken, zullen zij die beiden waarschijnlijk toch net iets anders interpreteren.
Kleur zou objectief moeten zijn, maar is ontzettend subjectief, door alle variabelen die bij de correcte weergave een rol spelen 🙂
@Marlon: Mooi initiatief 👍
-
Oei..nu stoot je mij tegen het zere been. Dat is een achterhaald idee wat mij betreft.
Bart
Moet je een pleister op dat been?
Nu gaan we het maar even over de kwaliteit van het licht boven een modelbaan hebben. Dan bedoel ik niet de lampen boven een modulebaan (waar je alles boven kunt hangen) maar over wat er aan een plafond in een doorsnee hobbyruimte hangt. Kleurtemperatuur van TL/LED balken beinvloeden de beleving van een model enorm.
Ga je dan je model aanpassen of alle verlichtingsarmaturen ?.......als zelfbouwer zeg ik dan: verschalen en aanpassen. Koop je modellen in een doos, dan zal je het er mee moeten doen.
Gisteren dus juist weer de gewenste kleur groen gevonden door te mengen op de werkplek. Als ik er ooit niet meer ben dan is het een probleem voor een ander..... Ik spuit en kleur voor mezelf.
-
Maar laten we Paul helpen. Hij vraagt niet naar dé kleur voor NS groen, maar naar de BESTE RAL overeenkomst. Komt neer op het kiezen van een nummer uit de waaier en dan in een spuitbus. Al het andere daaromheen.....ach. Ik neem hierna maar weer een kop koffie en ga aan mijn Franse modellen werken. Mooi groen overigens, dat SNCF-301.
-
Het komt goed Frits. Ik heb bij Crop gisteren een spuitbus RAL 6029 besteld. Ik ga daar een paar proeven mee doen en dan kom ik daar op terug :)
Mvg, Paul
-
Ik had de Ral 6029 besteld voor een Belgisch project, maar die kleur komt niet in de buurt van het NS grasgroen. Net een proefbakje langs een mat '54 gehouden.
en ook niet in de buurt van het lichte groen voor de tweekleuren groen periode van de NMBS, dus terug naar de tekentafel..
Groeten Arjen
-
NS was toen niet zo nauw met kleurnummers, dat is ook wel te zien op deze tekening.
Neem me maar niet kwalijk dat ik dit argument mager vind. Ik ga ervan uit dat NS een beperkt aantal kleuren beschikbaar had, die alle zijn vastgelegd en gedefinieerd. Dan kun je op een tekening gerust zeggen "lichtgroen", omdat iedereen dan weet welke bus verf er uit het schap moet worden gepakt (in dit geval dus niet de rode, reclamebaanblauwe, donkerblauwe, knalgele, biesgele of donkergroene).
Overigens respect voor wat je probeert te bereiken. (y)
-
Bij mijn weten werd er met stalen gewerkt. Aan de hand van die stalen werd op het oog de verf gemengd door de schilder(sploeg).
-
Kleuren gedefinieerd?...zal ik dan de knuppel maar in het hoenderhoek gooien? TURQUOISE...
-
Het komt goed Frits. Ik heb bij Crop gisteren een spuitbus RAL 6029 besteld. Ik ga daar een paar proeven mee doen en dan kom ik daar op terug :)
Mvg, Paul
Ik geef eeN andere suggestie.
NCS S 4550-G
Ik denk dat je hiermee dichter in de buurt komt dan met een RAL kleur. Bij CROP zouden ze dit ook moeten kunnen afvullen.
Bart
-
Bij mijn weten werd er met stalen gewerkt. Aan de hand van die stalen werd op het oog de verf gemengd door de schilder(sploeg).
Dat is goed mogelijk, maar van mengen is per definitie geen sprake bij monopigmenten.
Kleuren gedefinieerd?...zal ik dan de knuppel maar in het hoenderhoek gooien? TURQUOISE...
Dat is juist de aanleiding geweest voor de monopigmenten in de jaren '50, zoals ik al eerder aangaf. Bij monopigmenten is er geen kleurdiscussie mogelijk, omdat het geen mengsel van kleurpigmenten betreft, maar slechts één.
-
Ik geef eeN andere suggestie.
NCS S 4550-G
Ik denk dat je hiermee dichter in de buurt komt dan met een RAL kleur. Bij CROP zouden ze dit ook moeten kunnen afvullen.
Bart
Dankjewel Bart, gaan we proberen!
-
Dat is goed mogelijk, maar van mengen is per definitie geen sprake bij monopigmenten.
Dat is juist de aanleiding geweest voor de monopigmenten in de jaren '50, zoals ik al eerder aangaf. Bij monopigmenten is er geen kleurdiscussie mogelijk, omdat het geen mengsel van kleurpigmenten betreft, maar slechts één.
Even een domme vraag dan: bestaat er zoiets als een monopigment bij groen (wat altijd een samenstelling is van blauw en geel)? Of hebben kleuren en pigmenten geen 1 op 1 relatie met elkaar?
-
Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wèl. :angel:
Een monopigment is een kleur die gemaakt wordt in de chemie door een chemische reactie (dus NIET door mengen!) of voorkomt in de natuur. Berlijns blauw is zo'n chemische verbinding. Berlijns blauw is tòch een heel andere kleur dan het in de natuur voorkomende indigo, ook een monopigment. Zo geldt dat ook voor de monopigmenten van andere kleuren. Er zijn verschillende groene monopigmenten. Die komen "bij bosjes" in de natuur voor. Sommige worden ook in de chemie gemaakt. Uiteraard kun je òòk groen maken door een gele kleurstof met een blauwe te mengen, maar dan spreek je niet meer van een monopigment. Je hebt dan immers al ten minste twee pigmenten (een gele en een blauwe) met elkaar gemengd.
Pigmentstoffen en kleuren hebben in zoverre een relatie met elkaar, dat een bepaald pigment altijd precies dezelfde kleur heeft.
-
Helemaal helder! :)
-
je had toch al een groene spuitbus van de action hiervoor?
-
Geprobeerd. Te licht
-
https://www.bierens.nl/den-haag/spuitbussen/ (https://www.bierens.nl/den-haag/spuitbussen/)
Pak nou dat Artitec ding en ga even naar de Waldeck Pyrmontkade nummer 676.
En het is prachtig weer, dus dubbel genieten buiten.
-
Morgen misschien. Vandaag ben ik aan kantoor gekluisterd en kom ik niet veel verder dan de Turfmarkt
-
Ik denk dat je je teveel vastpint op een RAL kleur. Zie zo in de waaier geen enkele groentint die ook maar iets in de buurt komt van het NS grasgroene. Zou net als Bart al aangeeft het wat meer gaan bekijken vanuit het NCS (natural color system) systeem bekijken. Daar heb je veel meer nuances tot je beschikking.
-
Ik had daar vooral een praktische reden voor, maar ik hang niet aan dat systeem hoor :)
-
Ik denk dat je je teveel vastpint op een RAL kleur. Zie zo in de waaier geen enkele groentint die ook maar iets in de buurt komt van het NS grasgroene. Zou net als Bart al aangeeft het wat meer gaan bekijken vanuit het NCS (natural color system) systeem bekijken. Daar heb je veel meer nuances tot je beschikking.
RAL kleuren worden sowieso pas interessant, vanaf Spoorslag 70 afgezien van het NS Geel. Die had als kleur een eigen code van NS (112) als code. Maar als je kijkt naar het IC Blauw, Grijs etc dan zijn het vanaf dat moment grotendeels RAL nummers. Maar voor de jaren 50/60 periode is er via NCS veel meer mogelijk zie bijvoorbeeld het Turqoise als goede voorbeeld
-
Dat is goed mogelijk, maar van mengen is per definitie geen sprake bij monopigmenten.
Dat is juist de aanleiding geweest voor de monopigmenten in de jaren '50, zoals ik al eerder aangaf. Bij monopigmenten is er geen kleurdiscussie mogelijk, omdat het geen mengsel van kleurpigmenten betreft, maar slechts één.
Wat dat betreft klopt dit helemaal, echter op de tekening die ik had geplaatst staan 2 Verf fabrikanten: Ripolin en Sikkens zouden die dan volgens jou dezelfde tint hebben gehad? Het mooiste zou nog zijn als er van die 2 fabrikanten kleurstalen bestaan uit de periode dat Mat 54 in dienst kwam.
-
Van Sikkens zijn nog oude kleurenwaaiers te vinden op o.a. mp onder de naam Sikkens Standaard. Ik heb diverse in mijn bezit vanwege o.a. de kleur grasgroen, en ook de oranje kleur van de bies van de NS-41 van het spoorwegmuseum komt daar uit. Op de tekening stond kleur nummer 644 oranje, en dat bleek inderdaad SS644 van Sikkens.
Van Ripolin is niks te vinden behalve ergens een kleurenwaaier in een archief (weet even niet meer welk)
Er waren meer leveranciers, bijvoorbeeld Pieter Schoen uit Zaandam, maar of dat ook op hondekoppen gebruikt werd is mi niet bekend. (in ieder geval niet volgens de tekening)
Wat betreft de kleur aanmaken volgens stalen: NS had, ook in de jaren 50, een eigen kleurenwaaier. Deze waren genummerd en in de legenda van de beschildertekeningen kom je vaak deze nummers tegen. Zo is het groen nummer 12, donker blauw nummer 10 en rood nummer 7.
-
Wat dat betreft klopt dit helemaal, echter op de tekening die ik had geplaatst staan 2 Verf fabrikanten: Ripolin en Sikkens zouden die dan volgens jou dezelfde tint hebben gehad? Het mooiste zou nog zijn als er van die 2 fabrikanten kleurstalen bestaan uit de periode dat Mat 54 in dienst kwam.
Mijn beweringen zijn gestoeld op het gegeven dat na de verschillende tuquoisetinten NS heeft gekozen voor monopigmenten. Dan is er geen kleurdiscussie meer mogelijk. Keukenzout wordt net zomin soda als Pruisisch blauw opeens indigo wordt. Welke pigmenten groen er zijn gebruikt en van welke fabrikant weet ik niet. Als dat van beide fabrikanten monopigmenten zijn geweest zouden ze inderdaad precies hetzelfde moeten zijn.
-
Via, via van NS gehad. De tekst is van mij (het origineel stond er handgeschreven bij). De kleurenstrips waren geplakt op inmiddels vergeeld papier. Let op: de weergave op het beeldscherm is natuurlijk afhankelijk van je eigen instellingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41-677ff7eecf3bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41-677ff7eecf3bf.jpg)
-
Kleuren... het blijft een altijd durende discussie. Maar het turquoise komt in mijn herinnering overeen wat op de kleurenstaat is aangebracht. En het Pruisisch (ook wel Berlijns) blauw genoemd, is bijkans zwart en dat is in overeenstemming met een door mij van plan E in de A'damse Rietlanden staand sloopmaterieel Plan E afgebrokeld stukje plamuur met die kleur.
-
Mooi staatje, maar kennelijk genomen met kunstlicht, waardoor het wat 'warm' oogt. Kun je het ook met een flits fotograferen en uploaden?
-
Helaas, ik heb het kleurenstaatje niet meer in bezit. Maar met de kompjoeter kan toch ook de intensiteit worden gewijzigd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41b-meer-helderheid-en-kontrast-toegevoegd-677fffe35e20a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41b-meer-helderheid-en-kontrast-toegevoegd-677fffe35e20a.jpg)
-
Ook mijn kompjoeter even gebruikt om de kleurtemperatuur wat meer naar daglicht te krijgen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41-677ff7eecf3bf-DxO-6780025362614.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41-677ff7eecf3bf-DxO-6780025362614.jpg)
(Zag je destijds ook dat asbest los in de rijtuigen liggen.. ? :-\ )
-
En wellicht nog van belang...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Clipboard-01-09-2025-01-678010d938a27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Clipboard-01-09-2025-01-678010d938a27.jpg)
-
Hierbij het complete normblad 2-011C.
Deze geeft meer duidelijkheid over welke kleuren op welk materieel worden toegepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Normblad-standaardverfkleuren-678015ff92a91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Normblad-standaardverfkleuren-678015ff92a91.jpg)
ik heb thuis de 4 mappen staan met de NS normen, met daarin de meest vreemde zaken. Maar wel leuk een leuk archiefstuk!
Groeten Arjen
-
Interessant! (y)
Hebben we die toevallig ook uit het begin van de jaren '70?
-
Oei..nu stoot je mij tegen het zere been. Dat is een achterhaald idee wat mij betreft.
Bart
Zeer zeker niet!
Heb eens een Duits spoor 1 rijtuig in het standaard DB IC(E) "wit" RAL 7035 gespoten. Zag er niet uit, hartstikke grijs terwijl RAL 7035 in het echt toch altijd wit wordt genoemd. Het ding maar snel overgespoten in wit RAL 9010... Ook het echte originele geel NS112 is rechtstreeks op een model geen porum.
In ieder geval lichte kleuren worden verschaald veel donkerder.
-
Idem. Heb eens een 1200 in echt Berlijns Blauw gespoten. Dat werd een grote zwarte schim...
-
Heb eens een Duits spoor 1 rijtuig in het standaard DB IC(E) "wit" RAL 7035 gespoten. Zag er niet uit, hartstikke grijs terwijl RAL 7035 in het echt toch altijd wit wordt genoemd. Het ding maar snel overgespoten in wit RAL 9010... Ook het echte originele geel NS112 is rechtstreeks op een model geen porum.
In ieder geval lichte kleuren worden verschaald veel donkerder.
Als dit je doel is....dan zeg ik beter niks meer
Deze discussie hoort ook niet in dit draadje thuis overigens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2030-67802a7fe3e65.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2030-67802a7fe3e65.png)
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250109-210350-67802bea2df80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250109-210350-67802bea2df80.jpg)
Terug naar het onderwerp: die RAL 6029 is het inderdaad helemaal niet. Dat andere proefstukje is Tamiya TS-43. Hele mooie kleur, maar ook niet goed. Morgen maar even een rijtuig laten scannen
-
Helaas, ik heb het kleurenstaatje niet meer in bezit. Maar met de kompjoeter kan toch ook de intensiteit worden gewijzigd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41b-meer-helderheid-en-kontrast-toegevoegd-677fffe35e20a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz41b-meer-helderheid-en-kontrast-toegevoegd-677fffe35e20a.jpg)
Mooie kleur Grasgroen ook ;) dan lijkt een 386 geen eens zo slecht ;D
-
Je kan ook een mailtje naar de service afdeling van Artitec sturen met de vraag welke kleur nummers ze gebruikt hebben voor de PEC.
In het verleden hebben ze mij uitstekend geholpen met diverse kleur nummers.
1 sidenote, de service afdeling reageert over het algemeen alleen op dinsdag en donderdag.
In 6 pagina's helemaal over deze tip heen gelezen. Altijd de moeite waard. De service is daar inderdaad prima!
-
en wat heeft de vrijdag(ochtend) allemaal opgeleverd ?
-
Werken, de fysiotherapeut en een gesprek met een hypotheekadviseur. Gelukkig is er nog een middag ;)
-
Wat lees ik hier toch van een rare dingen " kleur verschalen " het enigste waar dat zit is tussen je oren ;)
Een kleur op een object hoe groot of hoe klein blijft de zelfde kleur.
In de auto spuit wereld worden zelf schaal modellen ongeveer 1/40 gebruikt om een kleur te bepalen voor een auto, om te zien of de kleur naar wens is!
-
'verschalen' is ook totaal de verkeerde term. Het heeft weinig met de schaal te maken.
Mischien moet je het de 'kleur naar binnen brengen' noemen. Er is wel degelijk een verschil hoe wij kleuren interpreteren bij kunstlicht versus zonlicht.
-
En ook dat is weer heel variabel, tijdens 'het gouden uur' zie je kleuren heel anders dan rond het middaguur.
En dan hebben we het nog niet over bewolkingsgraden gehad ...😁
-
'verschalen' is ook totaal de verkeerde term. Het heeft weinig met de schaal te maken.
Mischien moet je het de 'kleur naar binnen brengen' noemen. Er is wel degelijk een verschil hoe wij kleuren interpreteren bij kunstlicht versus zonlicht.
Dat is wat we in fotografie de "kleurruimte" noemen. Daarom is het naar mijn bescheiden mening achterhaald: zeker met de moderne LED-verlichting kunnen we onze modelbaan verlichten alsof het daglicht is. De tijd van schemerlampjes op een tochtige zolders is voor de meeste mensen wel voorbij.
Overigens zou verschalen een goed idee zijn voor metallic lakken. Vaak worden dezelfde lakken gebruikt als in het grote voorbeeld, met dezelfde flake-grootte. Daardoor lijkt een model vaak wel bedekt met de schubben van een goudvis. Zouden die flakes wat kleiner zijn, dan zou de lak op het model beter tot zijn recht komen. Zie bijvoorbeeld dit model van een Ford Granada van herpa:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/21AB6584-6781321f9154b.jpg)
Maar goed, we dwalen weer af van NS grasgroen (sorry, ik vind het een interessant onderwerp (y)).
-
en wat heeft de vrijdag(ochtend) allemaal opgeleverd ?
De vrijdagmiddag helaas ook niets. Kind met een speelafspraak. Soms vraag ik mij af waarom ik nergens toe kom. Totdat ik het opschrijf :)
-
Overigens zou verschalen een goed idee zijn voor metallic lakken. Vaak worden dezelfde lakken gebruikt als in het grote voorbeeld, met dezelfde flake-grootte. Daardoor lijkt een model vaak wel bedekt met de schubben van een goudvis.
Mee eens.
Ik los dit op door parelmoer i.p.v. flakes te gebruiken.
Bart
-
Mischien moet je het de 'kleur naar binnen brengen' noemen. Er is wel degelijk een verschil hoe wij kleuren interpreteren bij kunstlicht versus zonlicht.
Precies, maar dat geldt ook voor het grote voorbeeld. Een e-loc in Berlijns blauw zag er 's avonds op een station ook veel donkerder uit dan in vol zonlicht. Dus ik ben het eens met Glaser dat verschalen van de kleur onzin is. Kleur is kleur, of het nou op een echte trein zit of op een model van 1:87.
-
Soms vraag ik mij af waarom ik nergens toe kom. Totdat ik het opschrijf :)
Nou dat is dan simpel, schrijf op: Ik moet (met spoed) naar de verfwinkel.
-
Toch slaap ik al een week slecht en blijft het verschalen vannkleuren of de kleur naar binnen brengen me bezig houden.
Zeker toen ik de zwarten gaten theorie er op los heb gelaten.
M’n spoor 2 locomotief rijdt in zo’n gat en ik zou hem tot net er voor alleen maar kunnen zien als zn kleur lichter wordt……. Tot ie zo klein is en geen kleur meer heeft……..
Paul, wil je a.u.b. ophouden met dit soort draadjes 😂😁🙃😇🤣🥲😉🤪🤪
-
Een modulebaan in een zwart gat.... echt een goed idee. Hoef ik mij over kleur geen zorgen meer te maken. Eigenlijk nergens meer over ;D
-
Artitec is overigens ook een geweldig bedrijf. Ik had ze gemaild over iets anders en in het antwoord kwamen ze uit zichzelf ook op deze kleuren discussie terug. Inderdaad (zoals inmiddels verwacht) hebben ze ook geen RAL kleur nummer gebruikt. We gaan het houden op scannen.
Mvg, Paul
-
Heeft de Stichting Hondekop-4 niet toevallig een staal liggen? Zij zullen toch ook onderzoek hebben gedaan naar de juiste groene kleur? Misschien interessant te weten wat ze heeft gebracht tot de huidige groene kleur van de Hk4. Of is dat niet de kleur die je zoekt?
-
Ik heb begrepen dat die met opzet wat te donker is gemengd omdat groen naar donker verkleurd.
Maar laten we dit niet te ingewikkeld maken. Ik zoek een kleur groen voor de restauratie van een Lima mat'46 in grasgroen met rode biezen. Die moet zich op 1 baan kunnen vertonen met een Piko HK en een Artitec Pec in dezelfde basiskleur. Dat worden dan ook de referenties en dat lijkt mij prima :)
-
Gewoon een spuitbus RAL6020, is prima qua kleur!
En over kleuren en lichtinval blijft altijd discussie!
-
Is dat niet te olijverig? En inderdaad, je kan hier non-stop over blijven discussieren ;)
-
RAL6010 grasgroen vind ik weer te groen
-
RAL 6020 is NS-stoomlocgroen.
-
Ik ben door de discussie helemaal van het RAL systeem af inzake het grasgroen. Ik heb twee tips vanuit andere kleursystemen en de suggestie om een rijtuig te gaan scannen en daar ga ik mee aan de slag. Iedereen bedankt voor de tips!
En anders vestig ik mijn hoop op RAL 6035 ;D
Mvg, Paul
-
Het blijft een leuke discussie, maar een goed voorbeeld is dit we zien hier het Mat 46 stel 273 in 1969 in een donkerder grasgroen. Vervolgens maken we een stap verder naar het jaar 1983, en daar zien we ditzelfde stel in een veel lichtere grasgroen. Dus dat lichtgroen heeft wel degelijk bestaan. Een mede vrijwilliger op het museum heeft ook een kleurenwaaier van NS waar inderdaad een lichte grasgroen op te vinden is. Onze gedachte is dat men in het begin een donkere tint heeft gehanteerd en later is overgegaan op een lichter tint, welicht doordat dit als kleurcode te verkrijgen was.
De foto uit 1962 op Rotterdam is van Ed Schindler
De foto uit 1983 op Amersfoort is van Harry Fik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5510-67817c247c723.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5510-67817c247c723.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5506-67817c2480b95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5506-67817c2480b95.jpg)
-
@Marlon, misschien even de foto's in omgekeerde volgorde zetten. Nu lijkt het net alsof het precies andersom is.
-
Dat lichte groen is volgens mij gewoon uitgebleekt.
En.. andere dag, camera,filmrol, tijdstip, etc.
Bart
-
🍿🍺😎😁
En dit is niet kwetsend bedoelt, maar puur als indicatie dat deze discussie 'eeuwigdurend' is.
-
Dat lichte groen is volgens mij gewoon uitgebleekt.
En.. andere dag, camera,filmrol, tijdstip, etc.
Bart
Niet echt mee eens, tuurlijk een foto is geen perfect bewijs. Maar dit zijn echt wel 2 tinten Groen, en het zou wel toevallig zijn dat het Grasgroen van NS op de kleurwaaier nagenoeg overeenkomt met dat van de 273 in 1983
-
Ik moet toegeven dat die 273 in 1983 verdacht veel weg heeft van wat er nu op de 386 zit. Dan is het alleen nog de vraag wanneer men dat lichtere groen is gaan gebruiken. Anno 1983 waren er vast geen groene hondekoppen meer. In theorie kan het alleen op mat'46 stellen gebruikt zijn
-
We beginnen gewoon weer opnieuw :)
Niet echt mee eens, tuurlijk een foto is geen perfect bewijs.
Nee, een foto is GEEN bewijs :angel:
Als de kleur van die Hk2 op dit bewijs is gebaseerd, dan snap ik hoe het zo gekomen is...
-
Niet echt mee eens, tuurlijk een foto is geen perfect bewijs. Maar dit zijn echt wel 2 tinten Groen, en het zou wel toevallig zijn dat het Grasgroen van NS op de kleurwaaier nagenoeg overeenkomt met dat van de 273 in 1983
Het geel, zwart en rood zijn ook anders. Dus heeft de NS het hele kleurenpalet veranderd?
-
Niet echt mee eens, tuurlijk een foto is geen perfect bewijs. Maar dit zijn echt wel 2 tinten Groen, en het zou wel toevallig zijn dat het Grasgroen van NS op de kleurwaaier nagenoeg overeenkomt met dat van de 273 in 1983
De losse mat '46 kop in Blerick heeft ook meerdere tinten groen, wat dan weer overeenkomt met jouw twee foto's
Dus genoeg voer voor een discussie.
Groeten Arjen
-
Misschien heeft iemand nog een potje THS 09 voor je Paul. Die kleur is echt identiek aan de kleur die Lima op de grasgroene modellen smeerde.
De THS-kleuren heb ik sowieso altijd overtuigend gevonden. En potjes van 30 jaar en langer geleden bevatten nog prima bruikbare verf.
-
We beginnen gewoon weer opnieuw :)
Nee, een foto is GEEN bewijs :angel:
Als de kleur van die Hk2 op dit bewijs is gebaseerd, dan snap ik hoe het zo gekomen is...
Nee hoor het zou kunnen dat er misschien destijds wel gekeken is naar foto’s maar Akzonobel heeft diverse dingen onderzocht zoals: een pot verf , lamp ringen en nog wel meer zaken. Dus het is niet zomaar van een fototje overgenomen.
Groetjes Marlon
-
Hee Arjen,
Klopt inderdaad er is genoeg discussievoer zo ;D
-
Niet echt mee eens, tuurlijk een foto is geen perfect bewijs. Maar dit zijn echt wel 2 tinten Groen, en het zou wel toevallig zijn dat het Grasgroen van NS op de kleurwaaier nagenoeg overeenkomt met dat van de 273 in 1983
Zo ongeveer 15 jaar na spoorslag iets nog groen willen verven, terwijl geel/grijs de norm is. Dat is hetzelfde als "Freimann blau" bij de DB. Een werkplaats kan blijkbaar op de een of andere manier aan een partij lak komen die "goed genoeg" is. Maar, het is het niet.
En ja, het blijft moeilijk. Maar ik zag groene stellen behoorlijk vaak. En ze waren donker in mijn herinnering. Dat zegt natuurlijk ook niks.
Ik blijf bij mijn ncs kleurtje ;D
Bart
-
Misschien heeft iemand nog een potje THS 09 voor je Paul. Die kleur is echt identiek aan de kleur die Lima op de grasgroene modellen smeerde.
De THS-kleuren heb ik sowieso altijd overtuigend gevonden. En potjes van 30 jaar en langer geleden bevatten nog prima bruikbare verf.
Ik denk dat daarin ook meespeelt dat THS begon toen de vergeling na spoorslag '70 nog niet volledig was afgerond. Sowieso is het ingewikkelder wanneer een tijdperk langer geleden is, het collectief geheugen kleiner en de resten museaal
-
Misschien heeft iemand nog een potje THS 09 voor je Paul. Die kleur is echt identiek aan de kleur die Lima op de grasgroene modellen smeerde.
De THS-kleuren heb ik sowieso altijd overtuigend gevonden. En potjes van 30 jaar en langer geleden bevatten nog prima bruikbare verf.
neeeeeeeeeeeeeeeeee. Paul wil een spuitbus.
-
Oh ja. ;D
Er waren ook wel spuitbusjes. Ooit de laatste meegenomen bij Hobbyland in Amsterdam. Maar die spuitbusjes heb ik al heel lang niet meer gezien.
-
Paul,
Kom een keer langs en neem een voorbeeld mee.
Ik heb genoeg kleuren groen (nee geen 50) om te mengen als dat nodig is.
Dan maken we de kleur samen en je neemt het mee. Leer ik je gelijk airbrushen mocht dat nodig zijn.
Daar maak jij vervolgens een verslag van en dat zet je hier in dit draadje.
Is dat wat?
Eventueel laat ik er een aantal spuitbussen van maken (die je ook in de airbrush kunt gebruiken).
We noemen het dan: Paul’s Green Paint (ipv soap zoals dit wordt).
Mvg
KeesJan
-
Dat vind ik een prachtig aanbod Kees-Jan! Ik kom graag bij je langs. Sowieso is het aanbod om eens een paar slagen met de airbrush te maken wellicht belangrijker dan vijftig tinten groen ;)
En een verslag schrijven is geen enkel probleem natuurlijk.
Ik groet u allen, morgen is er weer een dag!
Paul
-
En ja, het blijft moeilijk. Maar ik zag groene stellen behoorlijk vaak. En ze waren donker in mijn herinnering. Dat zegt natuurlijk ook niks.
Ik heb het groene hondekoppen tijdperk ook bewust meegemaakt, als kind. En inderdaad, ook in mijn herinnering is het een donkere kleur.
Zelfs al 2 mensen onder exact dezelfde omstandigheden naar de zelfde kleur kijken, zullen zij die beiden waarschijnlijk toch net iets anders interpreteren.
Kleur zou objectief moeten zijn, maar is ontzettend subjectief, door alle variabelen die bij de correcte weergave een rol spelen 🙂
Sterker nog, mijn linker en rechter oog "zien" kleuren al anders. Nee, niet kleurenblind, maar gewoon een net wat andere kleur. Dus ik ben absoluut geen goede referentie voor kleuren.
-
Vandaag even op het museum geweest, en in de Mat 46 hadden we 2 klapramen liggen in Grasgroen. Het lijkt enorm veel op de kleur die de 273 had op de foto van 1983 op Amersfoort. Helaas geen sporen kunnen vinden om te zien of het lichtgroen over donkergroen was geschilderd. Dit klapraam is namelijk van een andere Mat 46 geweest. Natuurlijk zegt een foto niks en is het aanzicht in het echt natuurlijk anders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5532-67828ff7a4679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5532-67828ff7a4679.jpg)
Groetjes Marlon
-
Interessant! Er zit inderdaad niet zichtbaar iets anders onder. Waar de laag loslaat zie je vooral menie
-
Ik moet toegeven dat die 273 in 1983 verdacht veel weg heeft van wat er nu op de 386 zit. Dan is het alleen nog de vraag wanneer men dat lichtere groen is gaan gebruiken.
Direct aan het begin en later is een iets donkerder tint gebruikt is mijn idee. In het draadje over grasgroene Blokkendozen staan foto's van grasgroen dat terug is gevonden op de NSM Blokkendoos (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6777.msg3221898488#msg3221898488) en het origineel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6777.msg369509#msg369509). Ook hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63290.msg3221544545#msg3221544545) lijkt het grasgroen lichter, ik denk dat de 386 wel het goede groen heeft maar dat dat in combinatie met de bloedneus is gebruikt, de 766 heeft het donkerder groen dat later kwam en mensen zich hier nog herinneren.
Maar dit is slechts mijn idee over de kleur. :P
-
Zal ik ook maar een duit in het zakje doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Kleur-grasgroen-6782d1c023cf3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Kleur-grasgroen-6782d1c023cf3.jpg)
Even een foto uit een filmpje vandaar wat wazig. Voorop de mat' 46 in een grasgroene jas van Phildie, daarachter het grasgroen van MK wat duidelijk lichter is. Achteraan het grasgroen van Roco op de plan V. Alle drie met dezelfde belichting.
Op alle kleurenfoto's die ik heb gezien geven aan dat het grasgroen dat vanaf 1956 werd gebruikt donkerder was, pas in de jaren 60 zie je de lichtere kleur verschijnen. Ik denk dat er toen een andere leverancier voor de verf is gekomen.
Rob
-
We beginnen gewoon weer opnieuw :)
Nee, een foto is GEEN bewijs :angel:
Als de kleur van die Hk2 op dit bewijs is gebaseerd, dan snap ik hoe het zo gekomen is...
Nee hoor, vrees niet.
Die kleur keuze is gemaakt op basis van oa een bewaarde pot groene verf, een aantal groene frontlamp ringen en een groene buitendeur uit het magazijn en een bewaarde kleuren staal.
En dat allemaal onderzocht door specialisten van Akzo Nobel die de verf voor de 386 geleverd heeft.
-
En deze dan? In ieder geval grasgroen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0.jpg)
NS ElD2 351, 8 juli 1959, Utrecht CS.
-
Alles overziend kan eigenlijk wel geconcludeerd worden dat elke kleur die in de buurt komt van wat als grasgroen wordt beschouwd, wel geschikt is als kleur.
Enig tint verschil is niet erg, in de praktijk waren niet alle stellen exact dezelfde kleur en ook in de loop der tijd veranderde de opgebrachte kleur door invloeden van buitenaf, zoals vervuiling, weersinvloeden, wasssen e.d.
groet, Rob
-
Is dit draadje opsplitsbaar?
1. Wat is de juiste kleur grasgroen ?
2. Beste RAL kleur voor grasgroen (in een spuitbus).
-
De juiste kleur grasgroen zie je buiten op een grasveld. (y)
-
En ook daar zitten verschillen in.
https://www.tuinenbalkon.nl/10-tips-voor-een-mooier-gazon (https://www.tuinenbalkon.nl/10-tips-voor-een-mooier-gazon)
-
Hetzelfde grasveld heeft al een heel verschillende kleur groen afhankelijk of je tegen de zon in of met de zon meekijkt.
Stephan.
-
Precies, dus wat maakt het uit welke kleur grasgroen je kiest. Dertig jaar geleden of zo was ik er al mee bezig en als ik het de goede kleur grasgroen vond is het prima voor mij.
Eindeloos gezeur hierover lost niets op. Ook niet als het over Berlijns blauw of dlok bruin gaat, of wat er nog meer voor kleuren zijn.
-
Mag ik in mijn eigen draadje alsjeblieft zelf weten of ik dit gezeur vind?
-
De kleur groen in gras (alle natuur) komt van chlorophyl. Variaties in die chemische stof zijn er niet en toch zien groenen er in de natuur er mogelijk anders uit. Lichtval en concentratie van de kleurstof dus.
-
Was het maar zo simpel Frits. Daarom waag ik me er ook niet aan. Het chlorofyl zit opgesloten in de cellen van planten. Die cellen bestaan uit een heleboel verschillende bestanddelen met elk weer chemische componenten. Al die chemische stoffen samen bepalen de kleur van gras, bladeren etc. Chlorofyl zelf is inderdaad een monopigment, correct (y)
-
Dus als we het zo benaderen is de naam "grasgroen" heel onvolledig en moet je het koppelen aan een soort gras (met latijnse naam). Natuurlijk wel een grassoort die inheems is in Nederland.
-
Mag ik in mijn eigen draadje alsjeblieft zelf weten of ik dit gezeur vind?
;D ;D ;D
-
Dus als we het zo benaderen is de naam "grasgroen" heel onvolledig en moet je het koppelen aan een soort gras (met latijnse naam). Natuurlijk wel een grassoort die inheems is in Nederland.
Je kunt de term grasgroen ook benaderen als een omschrijving die op moment van gebruik voor de meerderheid herkenbaar is als grasgroen.
Hoe kleuren ervaren worden ligt niet alleen aan het individu, maar ook aan de groep waar de omschrijving gebruikt wordt.
De kleur die nu als perfect ervaren wordt, zal over 20 jaar de wenkbrauwen laten fronzen.
Groet,
Tjalling
-
En deze dan? In ieder geval grasgroen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0.jpg)
NS ElD2 351, 8 juli 1959, Utrecht CS.
Deze foto lijkt ingekleurd? Of is dit een originele kleuropname?
groetjes Marlon
-
Dat was mijn gevoel ook
-
Je kunt de term grasgroen ook benaderen als een omschrijving die op moment van gebruik voor de meerderheid herkenbaar is als grasgroen.
misschien even op het 3 rail forum kijken.. het gras is tenslotte altijd groener bij de buren ;D
-
Ik heb het groene hondekoppen tijdperk ook bewust meegemaakt, als kind. En inderdaad, ook in mijn herinnering is het een donkere kleur.
Groen is een kleur die bij dagelijks zonlicht en ***-weer ook vaak donkerder verkleurt... en dan bedoel ik echt duidelijk veel donkerder. Dus dat kan goed.
-
Precies, en treinen waren toen ook lang niet altijd schoon.
Jarenlang de inwerking van metaal stof van de gietijzeren remblokken en koolstof van de stroomafnemer schuiten, dat helpt ook allemaal niet in de kleur beleving.
Overigens is kleurbeleving en herinnering sowieso ookal niet altijd even accuraat.
Hoevaak ik op de verfafdeling waar ik werkte niet voor mensen een kleur verf heb staan mengen aan de hand van een ter plekke gekozen kleurkaartje 'Want dit is precies wat ik thuis op de muur heb', en die ik een uur later toch weer terug aan de balie had staan omdat het er toch in de verste verte niet op leek ;)
-
Nee hoor, vrees niet.
Die kleur keuze is gemaakt op basis van oa een bewaarde pot groene verf, een aantal groene frontlamp ringen en een groene buitendeur uit het magazijn en een bewaarde kleuren staal.
En dat allemaal onderzocht door specialisten van Akzo Nobel die de verf voor de 386 geleverd heeft.
Het blijft bijzonder dat met zoveel expertise en gebruik van echt harde bewijsstukken er een resultaat uit kwam dat zo slecht het 'subjectieve' gevoel over is gebracht van: 'ja dat is hem'. Het is al eens over de glansgraad gegaan, soort verf, manier van opbrengen ed. Ook de combinatie met het donkere zandgeel (ook origineel, maar dat bleekt in de praktijk natuurlijk snel uit) werkt mee in de totaalbeleving.
Gek genoeg heb ik het onheimische gevoel nooit gehad met de Pec toen die nog lichtgroen was en dat moet dezelfde tint zijn geweest
-
Ik heb even een plaatje uit een ander draadje erbij gepakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250111-113342-6785537b7f29f.jpg)
De trein rechtsonder heeft hier ook 2 tinten groen, welke kleur groen is nu de juiste?
Stephan.
-
Deze foto lijkt ingekleurd? Of is dit een originele kleuropname?
groetjes Marlon
Als de foto is ingekleurd, waarom dan deze tint gekozen?
-
Ik denk niet dat hij is ingekleurd. De verzadiging van de kleuren is gewoon laag. Als je die verzadiging wat opvoert, dan zie je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0-DxO-6786260d8e18c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-351-Utrecht-08-07-1959-67851cd3d2ee0-DxO-6786260d8e18c.jpg)
In dit geval is de verzadiging te diep naar mijn smaak, maar het geeft wel weer aan hoe subjectief foto's zijn en hoe de kleur ook wijzigt bij andere bewerking van het beeldmateriaal. Dit groen lijkt weer meer op het groen van het museumstel. In mijn beleving (kan me mat.'46 nog levendig herinneren) was het groen minder 'appelig' dan dat van het museumstel, maar zoals al meerdere malen gezegd: de waarneming, ook in real life, is afhankelijk van vele factoren: omgevingslicht, kleurtemperatur van het daglicht, vervuiling, glansgraad van de lak etc.etc.
-
De rails zien er raar uit, ook het WC-raam is erg grijs: https://www.spoorwegmuseum.nl/collectie/object/819435/
-
Het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar de foto uit het spoorwegmuseum kan ook een zwart-wit afdruk van een kleurdia zijn. Ik mis daar toch wat aan detail in de bovenste delen van de draaistellen.
Als je de paarse gloed op de dwarsliggers bedoelt: dat was niet ongewoon met de met creosoot doordrenkte houten dwarsliggers. Zo'n beetje als een olievlek op water.
Los daarvan: het subjectieve blijft. Een foto van 65 jaar oud kan nooit exact de waarheid weergeven.
-
Ik bedoel de vervuiling en roest op de railklemmen die keurig van de biels afblijft, het ziet er vreemd uit. De foto van het NSM is trouwens niet de goede versie, het Utrechts Archief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/262D9167D0EB5D3FBB2C9D425F3C8296) heeft een grotere waarbij rechts nog het DE-stel te zien is.
-
De rails zien er raar uit, ook het WC-raam is erg grijs: https://www.spoorwegmuseum.nl/collectie/object/819435/
Zo'n WC raam was origineel gewoon van blank glas, met aan de binnenzijde een reliëf erin om het ondoorzichtig te maken.
Dat geeft op een foto een wat grijzig effect.
Pas later werd dat vervangen door wit melkglas, en nogeens later door wit plexiglas.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250117-143553-678a5cd1abbcb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250117-143553-678a5cd1abbcb.jpg)
Ik sta as we speak in de Haagse verfhandel om de Pec te laten scannen. Frits kan tevreden zijn :)
-
(y)
-
Dat gaf nog niet een overtuigend resultaat (te klein oppervlak), maar na drie verschillende kleurenwaaiers hadden we hem. Een NCS tint. Ik ga thuis even een proefstukje spuiten
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250117-170728-678a80605ac5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250117-170728-678a80605ac5c.jpg)
Eerste resultaat met een los Lima hondekopje. Het is het nét niet, maar het komt dichtbij en het is een hele mooie kleur. Enige nadeel aan deze spuitbus is dat het gruwelijk langzaam droogt in vergelijking met bv Tamiya. Geduld hebben dus.
Het kleurnummer is S 6030-G10Y (NCS systeem)
Mvg, Paul
-
Als er zijdeglans cq matte blanke lak overheen gaat kan het nog een fractie lichter worden.
Stephan.
-
Dat wou ik ook doen, maar het plakt nog steeds. Even een dagje wachten dus
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-091328-678b6667e94eb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-091328-678b6667e94eb.jpg)
Met vernisje en bij buitenlicht. Gekke verf hoor. Met de lanp er op is het spot on, bij daglicht donkerder. Enfin, ik ga het maar eens op een Lima mat'46 smeren. Benieuwd hoe dat oogt.
-
Paul,
Als je de zandgele snor er op zet dan toont hij ook een tint lichter, ook de biezen dragen daar aan bij. Dan zijde matte vernis er overheen, dan ben je er zo wel een beetje.
Rob
-
Precies. Ik ben benieuwd!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250119-122925-678ce24330145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250119-122925-678ce24330145.jpg)
Even snel een snorretje erop gespoten voor het gezicht. De combinatie is uitstekend! Alleen reageert de zandkleurige Tamiya verf agressief op de onderliggende lagen. Nou zou ik normaal gesproken het zandgeel eerst spuiten, maar toch iets om te onthouden
-
Da’s bijzonder ??? Waar heb je die Tamiya mee verdund en wat voor laklaag heb je er onder?
-
Tamiya uit een spuitbus (TS-46) dus niet verdund. Daaronder zit matre vernis (spuitbus Action) en daaronder de groene verf. Dat zat ook in een spuitbus. Op oliebasis want het ruikt Humbrol achtig
-
Hmmm. wat er dan is misgegaan vraag ik me af als ik dit bij de beschrijving van zo'n Tamiya spuitbus lees:
Tamiya spray paints are not affected by acrylic or enamel paints. They may be applied over a cured spray painted surface.
Of was de ondergrond nog niet optimaal (>48 uur) uitgehard?
-
Bijna 48 uur. En de vernis is er waarschijnlijk wel te vroeg op gegaan. Je kent het wel: je wil testen, geduld is een schone zaak en zo.
Voor het echie ga ik wat langere termijnen aanhouden tussen de lagen