Ik ga pas geloven dat die kleur authentiek is wanneer ik een overtuigende foto vind uit de tijd dat het nog standaard er op zat in diezelfde kleur
en dan nog moet je dat in de modelbouw verschalen.
Ja, de hondekop twee in buitenaards spacegroen. Dat gaat het voorbeeld niet worden
..kleuren op Acrylbasis..
Er was in die tijd niet veel keuze in film, dus logisch dat veel kleuren op elkaar lijken. En zelfs als bijvoorbeeld het blauw van twee filmsoorten wèl op elkaar lijkt, dan kan voor bijvoorbeeld rood een andere chemicaliënmix zijn gebruikt waardoor die kleur op de foto weer afwijkt. Bovendien kunnen verschillende afdrukken van hetzelfde negatief van elkaar afwijken. Een mooi voorbeeld vind ik de kleuren in de jaren '50 kleurenfilms. Denk je dat de kleuren uit die films in het echt werkelijk zo waren als in al die oververzadigde Technicolor speelfilms uit die tijd? De juiste kleur zou naar mijn mening te vinden moeten zijn doordat NS na het turquoise-debacle de gewoonte had in die tijd monopigmentlakken te gebruiken. Berlijns of Pruissisch blauw bijvoorbeeld bestond uit één kleurchemicalie, dus geen mengsel van verschillende kleurpigmenten. Aangezien kleur een stofeigenschap is staat vast welke kleur dat moet zijn. Logischerwijs zou dat dan voor groen ook zo moeten zijn. Ontdekken welk monopigment voor groen is gebruikt betekent de kleur kennen. Het lijkt me sterk dat dat niet ergens bij NS is vastgelegd.