BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 23 December 2024, 13:08:12

Titel: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 December 2024, 13:08:12
Noot van moderator: afgesplitst van "nieuwe aanwinsten"


Ik zou meteen RP25 Finescale gaan doen aangezien het onberemd is.
Wat bedoel je daar mee? In de RP-25 wordt de term finescale helemaal niet genoemd.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: IJmc op 23 December 2024, 13:56:49
Nou Klaas dan houden we het op Finescale ;D.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 23 December 2024, 14:44:49
Wat bedoel je daar mee? In de RP-25 wordt de term finescale helemaal niet genoemd.
Wat is nou het probleem, Klaas. Want je gaat er steeds op door als mensen Finescale voor RP25-88 gebruiken. Over de hele wereld begrijpt men wat Finescale is en dat bij H0 Finescale RP25-88 als wielprofiel wordt gebruikt. Je weet dat RP staat voor Recommended practice oftewel geen vaste norm en dan alleen voor het wielprofiel? Het gebruik van een wielafmeting conform RP25 is bij Finescale afhankelijk van de schaal. Bij H0 is dat code 88, bij S en 00 vaak 110, bij spoor I 4,4mm. Dus een finescale H0 spoorder snapt heel goed wat finescale is als je RP25-88 gebruikt en dat dat meer betekent dan alleen de wielafmetingen. Laat dat toch, je verstiert iedere discussie erover met steeds dezelfde vraag. Bedenk zelf eens het antwoord, de info is voldoende aanwezig.

Laten we eens zien hoeveel er gebruik gemaakt wordt van RP25 Finescale aanduiding:
- Luck (http://www.luck-radsaetze.de/www.feinmechanik-luck-Dateien/HO_RP_25.html)
- Weinert/Wagenwerk (https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/radsaetze/rp25fine/51/rp-25-fine-scale-radsaetze-11-0-mm-spitzenweite-22-0-mm)
- Auscision (https://www.auscisionmodels.com.au/Wheelsets.htm)
- RMweb (https://www.rmweb.co.uk/forums/topic/114870-converting-a-roco-br44-to-ho-fine-rp2588/)
- Fremo (https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/baugroesse-h0/h0-europa/h0fine/rad-schiene)
- Een Noors forum (http://forum.mjf.no/rp25-vs-rp25-finescale_topic10753.html)
- Een Oostenrijkse Sppor 1 fabrikant (https://www.spur-1.at/faq)

Dus laat mensen de term gebruiken. Zij weten wat ze bedoelen, ze hoeven het niet iedere keer aan jou uit te leggen.

dirkjan
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 December 2024, 15:46:34
Laat dat toch, je verstiert iedere discussie erover met steeds dezelfde vraag.
Ik verstier helemaal niks. Anderen verstieren de boel door verkeerde termen te gebruiken. Ik stel alleen kritische vragen om ze op het juiste spoor te helpen.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Noud op 23 December 2024, 16:13:31
Klaas heeft helemaal gelijk.
RP25-wielen en finscale-wielen is een levensgroot verschil. Het is beter om de juiste benaming aan te houden. Dat is wat Klaas bedoelt. Misschien dat moderators, met kennis van zaken, daar iets in kunnen betekenen om wat correcties aan te brengen.
Fijne dagen, Noud
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Reinout van Rees op 23 December 2024, 16:35:18
Gezocht: moderator, als vrijwilliger om dit mijnenveld in te lopen! Moderators zijn er niet om inhoudelijk recht te spreken. Straks staat er in de functieomschrijving dat je als moderator óveral verstand van moet hebben  ;D

Dus.... "levensgroot en super-duidelijk verschil" aan de ene kant en "zelfs de FREMO, bekend om z'n strakheid qua termen, gebruikt RP25 en finescale in dezelfde zin" aan de andere kant. Succes, maar hou het wel netjes en lief :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 23 December 2024, 16:48:19
RP25-wielen en finscale-wielen is een levensgroot verschil.
Euh, nee. En dan quote ik mezelf
Citaat
Het gebruik van een wielafmeting conform RP25 is bij Finescale afhankelijk van de schaal. Bij H0 is dat code 88, bij S en 00 vaak 110, bij spoor I 4,4mm.

En het wielprofiel is maar 1 onderdeel van wat er onder RP25 finescale wordt verstaan. Maar dat talloze mensen direct begrijpen wat het is en vele producten in de verschillende schalen met Finescale wordt gebruikt en verkocht kan niet omdat Klaas zegt dat finescale niet bestaat? Riiight.....

Een mijnenveld is het alleen omdat er altijd maar iemand aan het sealioning slaat, terwijl voldoende bewijs is dat RP25 wielen in een Finescale setting prima kunnen worden gebruikt.

dirkjan
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 December 2024, 16:52:30
omdat Klaas zegt dat finescale niet bestaat?
Dat zeg ik niet. Je trekt de zaak uit zijn verband.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Pauldg op 23 December 2024, 19:02:25
Dat zeg ik niet. Je trekt de zaak uit zijn verband.

Ik geloof wel dat er iets is als finescale, maar wat dan precies weet ik niet. Een idee, een bepaalde energie wellicht....
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: IJmc op 23 December 2024, 19:34:57
Wat ik weet is dat Finescale hetzelfde wielprofiel heeft als standaard RP25, alleen het loopvlak is een stuk smaller.
Proto87 is echt op schaal, en niet te gebruiken op standaard nem.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: hervé op 23 December 2024, 23:34:55
Is er 'ergens' een patent op de term "FineScale"  ?

Bijvoorbeeld:   
Soms wordt Peco Streamline code 75 ook FineScale-track genoemd. 
Terwijl deze modelsporen ondertussen in de praktijk toch wel redelijk 'standaard' zijn ... 
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Huup op 23 December 2024, 23:39:53
Dirkjan, ik heb altijd begrepen dat finescale zowel kwa flens als wielbreedte een zo goed als letterlijke vertaling is van het echte wiel en het bij rp25 mn om de flenshoogte gaat.
Even zoeken leert dat rp25 oorspronkelijk rp25-110 is en dus zeker geen finescale proto87. Finescale is immers nog schaalgetrouwer dan rp25.
De term rp25-88 is een tussenvorm, zo begrijp ik. Net zoals rp25-99 dat is.
Ondanks dat kennelijk iedereen begrijpt dat met rp25-88 finescale wordt bedoeld, is het dat dus niet. Meer wishfull thinking. Mag hoor, maar dat t mist creeert en verwarrend werkt, snap ik.


Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 08:50:50
Dirkjan, ik heb altijd begrepen dat finescale zowel kwa flens als wielbreedte een zo goed als letterlijke vertaling is van het echte wiel en het bij rp25 mn om de flenshoogte gaat.
Nee, enige dat het aanduidt is dat het fijner is dan standaard. Er zijn vast proto bouwers die de term finescale hebben gebruikt.
Citaat
Even zoeken leert dat rp25 oorspronkelijk rp25-110 is en dus zeker geen finescale proto87.
Nee, zie de gehele RP25. Er zijn voor verschillende wielbreedtes afmetingen gedefinieerd. Die zijn niet schaal afhankelijk. Zowel H0 als S kunnen RP25-110 gebruiken. Voor S is dat een Finescale wiel, voor H0 niet. Je mag ook in N RP25-110 gebruiken. Dat dat er niet uitziet en niet praktisch is, maakt voor de RP niet uit, die houdt zich alleen met de (schaalloze) afmetingen bezig.
Citaat
Finescale is immers nog schaalgetrouwer dan rp25.
De term rp25-88 is een tussenvorm, zo begrijp ik. Net zoals rp25-99 dat is.
Wederom, afhankelijk van de schaal en alle andere zaken zoals de afmetingen van spoor en wissels. RP25 laat de schaal buiten de afmetingen, lees m maar eens goed (is niet eens een A4tje)
Citaat
Ondanks dat kennelijk iedereen begrijpt dat met rp25-88 finescale wordt bedoeld, is het dat dus niet. Meer wishfull thinking.
De opzet van RP25 is dat je in een schaal de combinatie van wielvorm, overige asmaten en wisselmaten TEZAMEN kiest die een werkbaar geheel vormt. Dat er groepen een set van afmetingen kiest die afwijkt van andere groepen maakt dat niet wishful thinking, maar gewoon een groep met andere GEKOZEN standaarden, geheel in lijn met de NMRA S- en RP documenten. Dat mensen niet begrijpen dat in een bepaalde schaal je verschillende sets van afmetingen kunt gebruiken is niet mijn probleem. Dat Finescale een wollig begrip is, klopt. En dat is al decennia zo en loopt prima. RP25 Finescale is in een aantal groepen een ingeburgerd begrip wat prima beschrijft wat gebruikt wordt. Dat een andere benaming of een meer gedefinieerde set van standaarden het duidelijker zou maken is heel denkbaar. Als iemand dat graag wil vastleggen, be my guest.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2024, 09:26:24
Kijk, een inhoudelijke reactie, daar kan ik wat mee.
Heb alleen moeite met het woord prima in dit citaat:

RP25 Finescale is in een aantal groepen een ingeburgerd begrip wat prima beschrijft wat gebruikt wordt.

Maak dit nu eens concreet.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 09:51:10
Maak dit nu eens concreet.

Zie:
Citaat
Als iemand dat graag wil vastleggen, be my guest.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2024, 09:58:19
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Tomasso op 24 December 2024, 10:43:36
Maak anders even een lijstje in de trant van:

Pizzasnijders: voorbehouden aan Märklin
Nem: nog steeds te grote wielen, maar who cares?
RP25: het begint er op te lijken, maar is nog niet helemaal wat het moet zijn, dusch niet conform het grote veurbeeld.
Proto87: bingo!

Maar dan echt, met de onderlinge verschillen, dan wordt het echt duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Pauldg op 24 December 2024, 11:48:23
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.

Het antwoord is er toch? Het is een begrip wat in sommige kringen onderling wordt gebruikt en begrepen, maar niet vastgelegd in een norm. Anders was die inmiddels wel boven water
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: sncf231e op 24 December 2024, 11:51:56
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.
Alle antwoorden hier: https://sncf231e.nl/spoorwijdte-en-schaal/ (https://sncf231e.nl/spoorwijdte-en-schaal/)
Groet
Fred
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: meino op 24 December 2024, 12:00:20
FREMO werd al eens genoemd. Die hebben wel degelijk het een en ander vastgelegd. Uit de  FREMO_H0aEUR_Modular_Standard haal ik het volgende stukje:

Due to wheel standards with differing distances between the inside faces of flanges (back to back)
and different flange depths and the resulting differences in turnouts, not all systems listed below are
compatible. FREMO:87 modules, for instance, track work modelled to scale clearances, which means
that only rolling stock with Proto:87 and NMRA RP25/88 (H0fine) wheels can be run on them.
This document defines the following FREMO modular systems and their respective track and wheel
standards:
1. H0-Europa NEM (+RP25/110)*
2. H0-Hauptbahn (mainline) – double-track modules NEM (+RP25/110)*
3. H0-RE-QS (H0 standard gauge quality standard) NMRA RP25/110
4. FREMO-E – operation with live catenary NMRA RP25/110
5. H0-P – private railways NMRA RP25/110
6. H0-Hafen – harbour railways NMRA RP25/110
7. H0fine NMRA RP25/88
8. H0fine – Kleinbahn (small railways) NMRA RP25/88
9. FREMO:87 NMRA Proto:87
Most FREMO modules are set in the still popular German era III with its wide variety of ...


Groet Meino
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Mark D. op 24 December 2024, 12:13:16
 :police:  recommended practice is geen fine scale, anders zouden we het wel fine scale noemen.

met smallere wielbandjes komt het wel in de buurt.  Maar dat zou ik dan weer niet recommendend noemen, dat is de nem norm hier nog eerder.

Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2024, 12:16:47
Het antwoord is er toch? Het is een begrip wat in sommige kringen onderling wordt gebruikt en begrepen, maar niet vastgelegd in een norm. Anders was die inmiddels wel boven water
Nou wordt'ie helemaal mooi. Ze gebruiken het en ze begrijpen het zonder precies te weten wat het is. ???
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Pauldg op 24 December 2024, 12:31:18
Ik snap dat dit voor een doorgewinterde béta ingenieur onbestaanbaar is. Ik zou de aandacht maar verleggen, fijne kerst  ;)
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 12:39:48
met smallere wielbandjes komt het wel in de buurt.  Maar dat zou ik dan weer niet recommendend noemen, dat is de nem norm hier nog eerder.
NEM niet alleen hoor, de NMRA heeft het in de S3 en S4 als standaard vastgelegd (gebruikmakend van de RP25). En daar ook fine(scale) vastgelegd
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: rhberk op 24 December 2024, 12:56:48
Fine Scale is helemaal geen norm, maar een verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal, met allemaal verschillende specificaties, zoals RP25, Proto:87, HoPur, code 75, code 70, noem ze allemaal maar op...... ;D
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Huup op 24 December 2024, 12:59:09
Tamelijk nutteloze toevoeging dus.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 13:04:40
Fine Scale is helemaal geen norm, maar een verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal, met allemaal verschillende specificaties, zoals RP25, Proto:87, HoPur, code 75, code 70, noem ze allemaal maar op...... ;D
Joh, lees de nmra S3 en S4 eens, zou ik zeggen. Je haalt hier railhoogtes, wielafmetingen en groepsdefinities door elkaar
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Reinout van Rees op 24 December 2024, 14:46:28
De "finescale als verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal"-uitspraak, dat is voor m'n gevoel het reguliere taalgebruik. Ik heb Menno's FREMO-lijstje even wat opgeschoond:

1. H0-Europa NEM (+RP25/110)*
3. H0-RE-QS (H0 standard gauge quality standard) NMRA RP25/110
7. H0fine NMRA RP25/88
9. FREMO:87 NMRA Proto:87

- Standaard NEM, da's niet finescale.
- De HO-RE-QS klinkt alsof standaard NEM wissels enzo nog gebruikt worden, maar dat het voornamelijk de flenshoogte is die aangepast: nog niet finescale voor mij.
- De H0fine-RP25/88: lage flens, smallere wielen, mooiere wissels waar je met standaard NEM spul niet meer door kunt rijden: finescale wat mij betreft.
- De H0pur/proto/87: da's het toppunt van finescale.

Of is "finescale" ergens officieel gedefinieerd als "dat proto 87 spul"?

Reinout
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Ronald Halma op 24 December 2024, 15:45:30
Meino bedoelde denk ik met NEM de RP25/110 wielen en die zijn al een stukkie fijner als normaal :)
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2024, 15:51:02
RP-25/110 is normaal. Voldoet volledig aan NEM310.
Tenminste, als je het voor schaal H0 gebruikt.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 15:52:16
Omdat niemand de moeite neemt om gewoon de NMRA te raadplegen. NEE: Proto:87 is GEEN fine:H0. De NMRA maakt specifiek onderscheid tussen Proto en fine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-12-24-om-15-40-13-676ac8046fdc0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-12-24-om-15-40-13-676ac8046fdc0.png)
En er is voor 00 ook een finescale versie trouwens: https://doubleogauge.com/finerscale-wheels/

QED

Kunnen we nu gewoon dit afronden en vaststellen dat fine/finescale vastgelegd is en niet hetzelfde is als proto/pur?
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2024, 15:54:25
RP-25/110 is normaal. Voldoet volledig aan NEM310.
Tenminste, als je het voor schaal H0 gebruikt.

Echt letterlijk staat er in NEM311:

Citaat
Das in Abb. 2 dargestellte NEM-Radprofil ist nahezu identisch mit dem NMRA-Radprofil nach RP25.
Nach NMRA-Norm S-4.2 kann sich mit RP 25-Profilen ein geringfügig größeres Radsatz-Innenmaß
B und damit ein größeres Leitmaß K ergeben als nach NEM 310 zulässig.

Dus nee, niet volledig. Werkt het? Ja
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2024, 16:18:11
Die opmerking in NEM311 heb ik nooit gesnapt. Zowel RP-25 als NEM311 gaan over de vorm van de wielcontour. Dat staat los van de binnenmaat B.
Vergelijking van de maten van de RP-25/110 met die van NEM310 en NEM311 laat verschillen zien, maar die zijn zo miniem dat ik kan stellen dat ze identiek zijn.
Ik denk ook dat de NEM rechtstreeks is afgeleid van de NMRA standards, aangezien ze voor de maataanduidingen dezelfde letters gebruiken.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: IJmc op 24 December 2024, 18:26:25
De Finescale die ik gebruik gaan gewoon door huidige nem wissels heen.
Lange radstand (Gbs types) wel rammelend.
Heb inderdaad wat teweeg gebracht.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Biessendorf op 25 December 2024, 09:01:20
Maar ff on-topic, voordat dit vermakelijke kerstdraadje gesloten wordt; Is RP25/finescale nu geoorloofd of zijn het twee totaal verschillende zaken?
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 December 2024, 12:59:39
Wat er nu gebeurt kan ik alleen maar kwalificeren als stom geleuter.

Ik ga nog één keer de oorspronkelijke vraag herhalen: wat wordt bedoeld met RP-25 finescale?

En ga nou niet zeggen dat dit een stomme vraag is, want stomme vragen bestaan niet. Stomme antwoorden wel, zo blijkt uit dit topic.
Ik vraag dit omdat ik oprecht niet weet wat ik er bij moet voorstellen.

Als er een concreet antwoord komt is het voor mij klaar.
En als het niet komt ook.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 25 December 2024, 13:17:35
Ik ga nog één keer de oorspronkelijke vraag herhalen: wat wordt bedoeld met RP-25 finescale?
Dat staat al lang in dit draadje, samengevat hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113641.msg3222514616#msg3222514616 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113641.msg3222514616#msg3222514616)

En als je dat niet voldoende antwoord vindt, zit je hier zelf te stangen, Klaas.

dirkjan
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Reinout van Rees op 25 December 2024, 19:28:47
Qua links van Falkenberg, ik zou de NMRA nog toevoegen (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/Mech/TN/TN-1_1_1%20for%20S-3.1%20and%20S-4.1.pdf) en dan vooral de eerste paar pagina's met intro/achtergrondinfo, daardoor werd het voor mij wat duidelijker. Je wordt alleen gek van de niet-napoleon-maten :)

De NMRA maakt in ieder geval een goed gedefineerd onderscheid tussen "normaal", "fine(scale)" en "proto". Alles gebruikt de verhouding qua wieloppervlakflensenzvorm die in "RP25" is gedefinieerd. Voor H0 is normaal de RP25-110 variant, 0.110 inch brede wielen. Finescale is PR25-88, 0.088 inch breed. Proto is netjes 1:87.
Finescale is volgens de introtekst bedoeld om zo dicht mogelijk richting proto te komen, maar dat het nog wel op "normaal" railmateriaal kan rijden.

Klaas: op deze manier lijkt het toch wel netjes gedefinieerd. Zelf dacht ik dat proto ook onder finescale zou vallen (à la "alles wat beter is dan normaal"), maar qua NMRA wordt er een onderscheid tussen proto en finescale gemaakt.

De oorspronkelijke opmerking in het andere draadje bij de wagen was "RP25-finescale". Dat ging over wielen, dus daar lees ik dan "RP25-88" wielen in.

Reinout-als-normale-sterveling
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: C-rails op 26 December 2024, 09:06:23
Is het een idee om te kijken wat uit dit topic toegevoegd kan worden aan de Encyclopedie?
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Fred Eikelboom op 26 December 2024, 15:02:09
Goed idee. Heb e.e.a. toegevoegd onderaan het artikel https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Amerikaanse_maten_en_normen.

Fred.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: IJmc op 26 December 2024, 15:22:21
Duidelijker dan dit kan haast niet (y).
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: ES44C4 op 26 December 2024, 15:25:23
Welke term er ook aan gegeven wordt,  ik rijd graag met wielen met lagere flenzen, puur om het esthetische.
Kibri Uaai 819:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241111-143221-676d667f344b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241111-143221-676d667f344b0.jpg)
Kibri origineel plastic, te grote diameter en te hoge flenzen


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241226-151443-676d669cdba88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241226-151443-676d669cdba88.jpg)
Luck Feinmechanik metaal, kleinere diameter en lagere flenzen



Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: bask185 op 26 December 2024, 15:42:57
Ik zie bijna geen verschil.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: C-rails op 26 December 2024, 15:45:10
Bedankt Fred!  (y) (y)
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Gouda op 26 December 2024, 16:17:22
https://youtu.be/e9uonwpJYY0?si=zJuONMfRaQI38-33 (https://youtu.be/e9uonwpJYY0?si=zJuONMfRaQI38-33) enig uitleg over de normen en vergelijk van van modelrails.

Marc
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: IJmc op 26 December 2024, 16:43:38
Ik zie bijna geen verschil.

Ik wel, best duidelijk.
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Falkenberg op 26 December 2024, 18:11:08
Sinds de Carstens 10 denk ik ook over deze wagen na, inclusief de fijne wielen
Titel: Re: RP25 wel/niet finescale
Bericht door: Biessendorf op 26 December 2024, 19:18:56
3 januari laat falkenberg je het verschil wel even in het echt zien verwacht ik.