BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Benelux795 op 21 October 2024, 20:49:37

Titel: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 21 October 2024, 20:49:37
Wie weet dit.. ?

De te openen 'zakramen' (goeie term?) van de CFL Wegmann rijtuigen zijn op een gegeven moment vervangen door niet te openen ongedeelde vensters. Ik kom alleen foto's tegen van rijtuigen met of allemaal zakramen of ongedeelde vensters, al was ik geinteresseerd tot midden '90. Een uitzondering kom ik bijvoorbeeld hier tegen, de ABn 40 423 is voorzien van beide versies, gedeeld en ongedeeld: https://www.bbbahn.eu/CFL_01.JPG
Echter, hoe dit zat, of dit pas tijdens museuminzet is gedaan en of dit nog steeds zo is, kom ik niet achter: https://www.eisenbahnfreunde-zollernbahn.de/loks/1wegmannwagen.htm

De reden dat ik dit vraag.. Tweeledig!
In de Roco set 64054 zit een B rijtuigen met gemengde ramen; klopt dit, of is dit een fantasiemodel?
En al zoekende kwam ik ook deze foto tegen, waarbij het lijkt of de venster aan camerazijde ongedeeld zijn: https://www.flickr.com/photos/dloc567/35528341123/
Maar de vensters aan de achterzijde, van de camera af, lijken gedeeld en dus zakramen...? 
Volgens mij is het geen gezichtsbedrog! https://rail.lu/im/x/IMG_8910.jpg
Hadden die dingen 2 verschillende zijden qua vensters?*

PS overigens laat die eerste site ook 2 B rijtuigen zien met een enkel vol venster: https://www.bbbahn.eu/CFL_RW_11.5.09b.jpg, https://www.bbbahn.eu/EFZ_Wagen_27.5.09_1b.JPG
Kan dus gewoon fanatieke vervanging laat in hun carriere bij gelegenheid zijn...? Lijken wel opzettelijk om en om te zitten, maar de Roco is dus geen fantasie; alleen, vanaf wanneer inzetbaar?

PS2 ja, het AB rijtuig van de Roco set is fantasie, zonder de bagage afdeling  :angel:

PS3 volgens mij begint het mij te dagen... )* = ja! In ieder geval ten dele, en later een aantal om en om dus!
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Quinzeedied op 21 October 2024, 21:38:10
Aangezien de rijtuigen geen airco hebben, lijkt me helemaal niet te openen vensters niet zo wenselijk
Dus inderdaad of 1 hele zijde wel te openen en de andere niet, of om en om.

Bij een deel van de renovaties van Silberlingen in de jaren negentig is het aantal te openen ramen ook gehalveerd naar steeds om en om.
Wellicht heeft Roco ook gewoon de ramen van een gemoderniseerde Silberling gepakt? De eerste series DB-modellen voor tijdperk III/IV hadden ook een modern interieur in de 1e klasse, Roco maakte zich er wel vaker makkelijk vanaf...
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 21 October 2024, 21:51:33
Op de site van EFZ staat dit te lezen:

Ebenfalls wurden die nicht zu öffnenden Fenster gegen öffenbare Fenster getauscht.

Bij foto's van de CFL zelf zie ik alleen allemaal open of allemaal dicht, wrs afhankelijk welke zijde je ziet.
Om en om zoals bij de DB heb ik niet gevonden.

Van de Rocoset zie ik alleen catalogusplaatjes met een geshopte ABn met 11 ramen.
De CFL had alleen rijtuigen met 12 ramen, bij de AB met 3 coupés 1e klasse aan een van de uiteinden.
Daarvan had de CFL er op het einde nog 2:
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/ (https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/)

Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: D_Loc op 21 October 2024, 22:01:31
Even kort door de bocht: De wagens die werden omgebouwd voor 140 km/u kregen slechts aan één zijde ramen die geopend konden worden (vanaf 1984).
Daarnaast zijn er nog BD wagens omgebouwd naar ABD en vanaf 1985 werden AB wagens omgebouwd naar B wagens.

Info komt uit Eisenbahnen in Luxemburg - Band 4: Normalspurige Reisezugwagen.

Van om-en-om ramen is volgens mij bij de Luxemburgse inzet geen sprake geweest dus dit zal na verkoop gebeurd zijn.
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 21 October 2024, 22:02:58
Dank voor de info  (y) Wanneer zijn ze verkocht en hebben ze daarna nog in CFL jasje gereden?

PS in 2004 blijkbaar uitgefaseerd..?
PS2 en vanaf '84 waren er dus al rijtuigen met ongedeelde ramen?
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: D_Loc op 21 October 2024, 22:39:41
In 2005 is een eerste serie van 34 rijtuigen verkocht en in 2006 nog een restant van 18 rijtuigen. Deze zijn verkocht aan NEG, die ze weer heeft doorverkocht aan verschillende railmusea.
Er wordt niet gemeld of de wagens het CFL jasje behouden hebben.
Er staat nog wel vermeld dat in 2008 door TZV Gredelj in Kroatië 10 DB- en CFL-wagens gemoderniseerd zijn voor de Zuid Italiaanse Ferrovie del Sud Est (FSE). Het is echter niet bekend welke wagennummers het betreft muv 51 82 22-40 454-4.

De officiële afscheidsrit was op 6 november 2005. Toen werden er 2 retourritten Luxemburg - Troisvierges vv gereden waarbij de Wegmann wagens waren ingesloten tussen de 1810 en 1604.
Video in Kautenbach: https://youtu.be/XBtKYJmCeiw?si=xD9nUoxON1Yk8bLR
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 21 October 2024, 23:04:37
Ik verwacht de set morgen in huis; ben benieuwd ;D
Waren er overigens ook groene CFL rijtuigen met ongedeelde ramen aan één zijde? Of werden ze dan gelijk in creme-groen jasje gehesen?
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Thom op 22 October 2024, 04:07:01
Doorgaan word gesproken over 'vaste ramen' en 'zak- of draairamen'.
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 22 October 2024, 10:56:32
Van om-en-om ramen is volgens mij bij de Luxemburgse inzet geen sprake geweest dus dit zal na verkoop gebeurd zijn.

Het is m.i. ook niet uit te sluiten dat de wagens met ramen om-en-om die bij de diverse museumbanen rijden, geen CFL maar DB rijtuigen waren...
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 22 October 2024, 11:08:47
Doorgaan word gesproken over 'vaste ramen' en 'zak- of draairamen'.
Je hebt gedeelde en ongedeelde zak- en draairamen...
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: R v/d Hoven op 22 October 2024, 11:22:17
AB-rijtuigen zonder bagageafdeling hebben bij de CFL wel degelijk bestaan. Op een foto uit mijn verzameling rijdt een dergelijk rijtuig zelfs achter een 1100 bij het verlaten van Maastricht richting Amsterdam. (opname niet van mij, dus niet bijgevoegd). Dat was er wel een in het groen maar in de verzameling zit ook een foto uit Luxemburg van een AB-rijtuig in crème-groen.

ABD-rijtuigen, dus mét bagageafdeling, had je in het crème-groen in ieder geval in 2 versies (eigen foto's):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Wegmann-DAB-creme-groen-Gemiddeld-671761ddcc7b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Wegmann-DAB-creme-groen-Gemiddeld-671761ddcc7b7.jpg)
eerste klasse tussen de instapdeuren (nr 484-9) en:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Wegmann-DBA-creme-groen-Gemiddeld-671761ddce6ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Wegmann-DBA-creme-groen-Gemiddeld-671761ddce6ce.jpg)
eerste klasse in het korte deel (nr 488-0), aan de andere kant dan waar het bagagedeel zit. Beide rijtuigen waren aan deze zijde voorzien van vaste ramen en aan de andere zijde volledig voorzien van schuiframen.

Het fietsenrijtuig "Velos" was voorzien van slechts 1 schuifraam aan beide zijden maar aan 1 kant (of links of rechts, afhankelijk van hoe je naar het rijtuig kijkt). Het "Rendez-Vous" rijtuig was voorzien van schuiframen in het keuken-gedeelte en om en om schuif/vast in het zitgedeelte. Maar deze afwijkingen komen door de verbouwingen van 'gewoon' rijtuig naar deze nieuwe gebruiksversies.

Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. voor degene die de modelversie van de Ardennen-expres op de baan willen: Ook met CFL-rijtuigen zowel in het groen als in het crème-groen en door elkaar, kunnen de ICR's gecombineerd worden, mits je de trein tussen virtueel Luik en virtueel Luxemburg laat rijden. Meestal 3 CFL-rijtuigen reden een tijdje mee om de omloop van de rijtuigen tussen Luik en Luxemburg compleet te houden als de NS-ers een slag maakten. Die rijtuigen waren (althans op de foto's in mijn verzameling) altijd voorzien van schuiframen).
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 22 October 2024, 11:28:08
AB-rijtuigen zonder bagageafdeling hebben bij de CFL wel degelijk bestaan.

Volgens mij was dat de vraag niet, maar extra informatie is altijd leuk :angel:
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: R v/d Hoven op 22 October 2024, 11:44:42

PS2 ja, het AB rijtuig van de Roco set is fantasie, zonder de bagage afdeling
Wat bedoelen we dan met deze zin?

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 22 October 2024, 11:47:19
De latere versie AB met 1ste klasse afdeling in het midden, zoals deze in de Roco set zit, heeft volgens mij 1:1 niet bestaan zonder bagageafdeling met schuifdeur; zie je foto voor het voorbeeld.

PS de genoemde Roco set 64054 dus
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: R v/d Hoven op 22 October 2024, 12:24:18
Oh op die manier (heeft zelf een plaatje van de set gezocht...) In de AB was de eerste klas altijd in het korte gedeelte aan het uiteinde van het rijtuig. Roco geeft dus per rijtuig teveel uit. De streep verplaatsen én inkorten en je had een goed gelijkend model. Dom. Misschien doen ze het in de toekomst op een geheel groen rijtuig wel goed?

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 22 October 2024, 12:33:28
Denk niet dat de streep de afweging is geweest... Ik vermoed dat het interieur ook correspondeert; dat ze hiervoor gebruik hebben kunnen maken van de Duitse versie.

Ach.. aan ons de keus of we het kopen. Ja, want ik heb zelf ook al een koper voor dat rijtuig ;D
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 22 October 2024, 15:11:30
Van de Rocoset zie ik alleen catalogusplaatjes met een geshopte ABn met 11 ramen.
De CFL had alleen rijtuigen met 12 ramen, bij de AB met 3 coupés 1e klasse aan een van de uiteinden.
Daarvan had de CFL er op het einde nog 2:
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/ (https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/)
Hoe ziet die AB er nou in model uit? De foto's op het net tonen alleen een fotoshopprent van een Duitse ABn met 5(!) coupés 1e klasse in het midden.
De losse wagen 45882 was een AB met 6 fictieve coupés 1e klasse in het midden.
In beide gevallen fantasie.

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php (https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php)

Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 22 October 2024, 17:15:08
Dat kan ik je nu vertellen, want ze zijn zojuist bezorgd :) Zie hieronder.

Van boven naar beneden:

Geschikt voor 140 km/uur, maar er zit dus geen rijtuig zonder deling in  :D Of de AB in 2003 ramen met een deling had..? In 1995 zaten er al ramen zonder deling, dus liljkt mij sterk dat ze teruggewisseld zijn..?
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/wp-content/grand-media/image/thumb/ToSt_dia-B-2-55036-19950608.jpg

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165821-6717c0ea30c8c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165821-6717c0ea30c8c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165843-6717c0ea37877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165843-6717c0ea37877.jpg)

En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 22 October 2024, 22:55:14
Even kort door de bocht: De wagens die werden omgebouwd voor 140 km/u kregen slechts aan één zijde ramen die geopend konden worden (vanaf 1984).

Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 22 October 2024, 23:49:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165843-6717c0ea37877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241022-165843-6717c0ea37877.jpg)

En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De A6B6 met gedeelde ramen blijkt dus toch wel bestaan te hebben ttv de CFL, zie hier:

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php (https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php)

De B12 met om-en-om-ramen kun je evt verbouwen naar een gemoderniseerde wagen met een zijde gedeelde ramen en een zijde vaste ramen door de raampjes een voor een los te zagen en op de juiste plekken weer terug te lijmen.

Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 23 October 2024, 09:22:37
Je hoeft niet het hele bericht te citeren en we lezen elkaars PS'en blijkbaar niet  ;D

Leuk link (y) kende ik nog niet en inderdaad een A6B6 in '99 met zakramen. Maar het ging mij om begin '99 dus ik wip 'em er nog steeds uit; zeker nu hij sinds gisteravond om-en-om ramen heeft  ;D

Over het zagen van de Fenstereinsatze...

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De ongedeelde ramen hebben een glad, breed kozijn; de ongedeelde ramen in de Roco hebben het originele kozijn van de gedeelde kozijn met rand en moeren. Zelfs in 1:87 zie je mijns inziens het verschil :angel: ja, en ik kan gaan schuren & plamuren, maar ik heb meer projecten met meer prio... Bijvoorbeeld de 2 B's van oude logo's voorzien :) 

Blijft nog de 140 km/u vs raamtype vraag open..
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 23 October 2024, 09:56:33
Ik had het citaat al flink ingekort en PS had ik ook gelezen (daar reageerde ik ook op) ;D


Ik weet niet precies wat je met de 140 km/u vs raamtype bedoelt, maar op dezelfde site die had gelinkt vind ik een foto van de 10.382 (120 km/u) met ongedeelde ramen en de 40.474 (140 km/u) met gedeelde ramen.

Ook voor de DB-versie zijn de ongedeelde ramen niet geheel correct, dat is gewoon een compromis waar we mee moeten leven (of niet...)

Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 23 October 2024, 11:01:41
De eerder PS zei al dat ik de kozijnen niet gelijkend vond..?  ??? En je kan ook delen uit citaten halen; zinnen, maar ook plaatjes. Anders wordt het snel vol hiero...

Over snelheid: reactie #18
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: grossraumwagen op 23 October 2024, 11:08:44
Over de snelheid: er waren dus ook 120 km/u rijtuigen met ongedeelde ramen.
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 30 October 2024, 21:55:36
De koper was héééél vervelend; zelden zo belerend, kleinerend en gebiedend tegengekomen. Dat is uiteindelijk afgeblazen; waarop hij dreigde met juridische stappen...  ;D Afijn.

Aangezien ik de rijtuigen erg geslaagd vind, heb ik een 2e set gevonden en dan is er ruimte om te experimenteren; zie hieronder.
De ongedeelde ramen aan één zijde is eigenlijk wel overtuigend, ook al hebben ze de oude kozijnen  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241030-214403-67229cab6c209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241030-214403-67229cab6c209.jpg)

Ik denk dat ik mij aan de schuifdeur ga wagen...  (y) En ook maar eens wat plakkers bij Herr Nothaft bestellen.
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: D_Loc op 31 October 2024, 21:35:49
Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
Had deze vraag gemist.
In 1980 zijn 14 rijtuigen aangepast voor 140 km/u, die hebben toen geen aangepaste ramen gekregen. De rijtuigen die vanaf 1984 zijn omgebouwd kregen de aangepaste ramen en de crème-groene kleur combinatie.
De relatie is dus: groene-crème + 140 km/u = ėėn zijde gesloten ramen en andere zijde zakramen
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 31 October 2024, 22:47:46
Duidelijk, dank! :)
Titel: Re: CFL Wegmann vensters...
Bericht door: Benelux795 op 15 December 2024, 12:41:01
Heeft weinig met de vensters te maken, maar CFL Wegmann's in Stainach-Irdning..?!  ??? Of zijn die in Oostenrijk verbouwd?

https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen/ansichtkaarten-themakaarten/m2212505076-ansichtkaart-oostenrijkse-trein-obb-ellok?correlationId=811197ab-9780-4806-a89a-bdea6851ecfb