BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 20 May 2008, 00:38:05
-
Hoi,
Als prelude op wat werk voor twee komende project(jes) ;) allebei Plan U gerelateerd, vanavond even met wat draaistel-stroomafname zitten te stoeien.
Mijn recent in Houten aangeschafte Lima Silberlingen set moeten natuurlijk van binnenverlichting, functie decoder en wat dies meer zij voorzien worden.
Zoals wel algemeen bekend zal zijn is de originele stroomafname daarvan echter een regelrechte ramp :(
Zie hier:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_1.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_1.jpg)
... niet alleen is het contact tussen stroomafnemer en as uiterst labiel, ook wordt slechts effectief van 2 x 2 wielen stroom afgenomen.
Met een half uurtje huisvlijt is dit te maken:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_2.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_2.jpg)
... eenvoudig stukje strokenprint, 2 in een mooeie vorm gebogen 0.5mm fosforbronsdraad van ome Piet en klaar is Klara. Nu afname van 2 x 2 complete assen Bevestiging: 2 druppels industrie lijm :)
Gemonteerd:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_3.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_3.jpg)
... origineel liep het draadje door de draaistel tap, daar is geen plek meer voor, dus een extra, strategisch geplaatst gaatje in draaistel en bodem laat de bedrading mooi 'binnenkomen' :P
De Silberling zal verder ook nog gepimpt worden, uitgewerkt bericht volg binnenkort op Sleutelspoor.
Grtzz,
Karst
P.S. Het elders vermelde fenomeen van zelfreinigende werking van stroomafnemende wielen heb ik inmiddels hier ook geconstateerd :o Zie laatste foto, er is al een duidelijke blanke rand te zien. Het vuil 'krult' er ahw af !
-
Toch opvallend dat stroomafname in de USA over het algemeen plaats vind (althans, zo ken ik het) via bronzen stripjes waarin de assen zijn opgehangen. Ze zijn meteen goed gelagerd. De assen zijn van het halve type, dus stroomafname van alle ashelften (wielen dus). Voordeel: geen vegende vegertjes. Nog een voordeel, je kunt de assen niet verkeerd om erin doen! ;D
Ik had dit ook met de Plan U willen doen, maar omwille van het feit dat het wel leuk is als het ook echt af komt, dacht ik, kom: Karst' methode werkt, dus zal die het bij mij ook wel doen. (soort van "het wiel opnieuw uitvinden") ;)
(http://www.belderok.net/benelux/stroomafname.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/stroomafname.jpg)
-
Stig,
Niet alleen in de USA. Kijk maar eens naar de meeste nieuwe 1:87 duitse rijtuigen met Minden Deutz draaistellen van Roco (Silberlingen, maar ook de groene, blauwe en blauw beige rijtuigen). Ook keurig gelagerd in brons, waardoor stroomopname op dezelfde manier plaatsvindt.
mvg,
Ivo
-
Okay, daar heb ik geen idee van.
-
Idd, prima oplossing !
Maar... in de categorie: "roeien met riemen etc." Is dit de 'next-best' oplossing. :P
Grtzz,
Karst
-
Mooi werk Karst.
Ik heb de Lima Silberlinge al jaren en jaren op m'n baan lopen. Mijn plannen om de stuurstand van werkende seinen te voorzien heb ik echter nog steeds niet ten uitvoer gebracht.
Jouw oplossing is goed bruikbaar t.b.v. de stroomafname.
(Ik zat zelf te denken aan stroomtoevoer via stroomvoerende koppelingen van Viessmann/Profi waarbij de loc de stroom afneemt. Ook een oplossing).
Wat voor binnenverlichting heb je gebruikt? De LED-strips van Digirails zijn aan de korte kant voor een onverkort 1/87 rijtuig van 26,4m.
Voor de seinen zou ik de printjes van Digirails kunnen gebruiken. Alleen zijn die er niet in het rood (voor de sluitseinen). Hoe heb jij dat opgelost?
Tenslotte een laatste vraag/opmerking.
Kun je het rijtuig een beetje fatsoenlijk open krijgen, zonder dat er van alles afbreekt? Zeker de wat oudere kunststof wil nog wel eens snel afbreken. De uitvoering van de rijtuigen is sowieso vrij kwetsbaar.
Groet, Bas
-
Ik ben meestal wat minder subtiel dan Karst ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomafnemers.jpg)
... maar het idee was hetzelfde. ;D
-
Ja, zo ga je wel hard door je strokenprint! ;D
-
...Ik ben meestal wat minder subtiel dan Karst ...
;D tja, maar je had dan ook wat meer ruimte zo te zien :P
Mooi werk Karst.
Thnx :)
...Ik zat zelf te denken aan stroomtoevoer via stroomvoerende koppelingen van Viessmann/Profi waarbij de loc de stroom afneemt. Ook een oplossing...
Idd ook een, wat duurdere, oplossing.
1 nadeel: bij trek-duw wordt er pas gedetecteerd als de loc op de bezetmelder aangekomen is :(
De getoonde oplossing geeft een absoluut flikkervije verlichting :P
...Wat voor binnenverlichting heb je gebruikt?
Nog geen. Heb nog het e.e.a. liggen wat in aanmerking zou komen. En anders gewoon een stripje styreen met wat ledjes her en der ;)
...Voor de seinen zou ik de printjes van Digirails kunnen gebruiken. Alleen zijn die er niet in het rood (voor de sluitseinen). Hoe heb jij dat opgelost?
Nog niet opgelost, komt nog ;D Maar zeeeeeer waarschijnlijk 2 rode SMD ledjes direct achter de glaasjes van de sluitlichten.
...Kun je het rijtuig een beetje fatsoenlijk open krijgen, zonder dat er van alles afbreekt?
Ja, eigenlijk wel ;) Tussen dak en bak de nagel (indien aanwezig :-| ) van je duim zetten, en langs de bak 'ritsen'. Het dak plopt er dan zo af.
Hetzelfde tussen onderstel en bak, waarbij je je duimnagel gebruikt als een soort bandenlichter, scheef er onder.
Dit alles natuurllijk wel voorzichtig. Bij mij is er geen 1 nokje afgebroken. Alleen 1 daknok een beetje afgeschaafd.
Grtzz,
Karst
-
Hier kun je vergelijkbare lichtsetjes aanschaffen incl. sluitlichten.
De stroken zijn op te bouwen uit verschillende componenten en dus redelijk aan te passen op de lengte van je wagens
http://www.video-by-ruhrmodell.de/shop/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 (http://www.video-by-ruhrmodell.de/shop/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1)
Groeten,
Patrick
-
Ik heb het bij de lima stuurstandwagen opgelost als volgt:
Een rood ledje geplakt op de lichtgeleider voor de sluitseinen, en een geel ledje op de geleider voor de frontseinen. Dit dus in het dak, waar de geleiders uitkomen.
3de pit heeft ook een los ledje.
Moet alleen nog steeds de stroomafname verbeteren.
Groet,
Hans
-
;D tja, maar je had dan ook wat meer ruimte zo te zien :P
Tja, als ik de moeite had genomen om zwart draad te gebruiken en het printje te verven, dan was het geheel vrijwel onzichtbaar, ook als de bak van de onderkant wordt bekeken. Maar ja, staat het ding op de rails, dan zie je er nu ook niks van.
Heb je die stroomafnemers zelf gemaakt en zo ja waarvan?
Die van mij zijn gewoon van 0,3 mm fosforbrons.
-
Yep,
Gewoon .5mm fosforbrons. De uiteinden rond een 3mm boortje gebogen, de rest met een tangetje in vorm gebracht.
Eneuh... er moet bij mij ook nog een laagje zwarte verf op ;)
Grtzz,
Karst
-
1 nadeel: bij trek-duw wordt er pas gedetecteerd als de loc op de bezetmelder aangekomen is :(
De getoonde oplossing geeft een absoluut flikkervije verlichting :P
Wat naar mijn idee ideaal zou zijn bij trek/duwtreinen is stroom afname op alle wielen van de loc en de stuurstand. Dan een soort doorgaande treinleiding aanleggen met die stroom doorvoerende koppelingen. Dan ergens hele kleine schakelaartjes plaatsen waarmee je kan kiezen waar de motor z'n stroom van krijgt, van de wielen van de loc of van de wielen van de stuurstand.
Zo blijft zo'n trein altijd op stopsecties stoppen. Ik heb al jaren geleden bedacht dat het zo kan, ik heb het alleen zelf nog niet nodig gehad.
Groetjes Michiel
-
Zonder treinleiding stopt de trein ook op iedere stopsectie. Stroomafname van de voorste wielen aan beide kanten is daarvoor genoeg.
-
Digitaal wel ja ;) De Plan U heeft en doet dit idd ook.
Ik verwacht dat Michiel had nagedacht over een analoog systeem :-|
Grtzz,
Karst
-
Zonder treinleiding stopt de trein ook op iedere stopsectie. Stroomafname van de voorste wielen aan beide kanten is daarvoor genoeg.
Als de stuurstand voorop loopt moet de stroom wel door een draadje naar de motor, hoe had je dan zonder treinleiding willen doen dan.
En ja ik heb het over analoog, digitaal snap ik toch nie ;)
Volgensmij( ik heb het niet zo kant en klaar uitgedacht) zou het ook wel mogelijk moeten zijn om dan juist de verlichting van stroom te voorzien vanuit het achter oplopende voertuig zodat het altijd blijft branden. Dan ga je wel die 4polige roco dingen nodig hebben alleen of die nog gemaakt worden weet ik niet.
Groetjes Michiel
-
Ah ja, analoog kan dat anders liggen.
Digitaal kan de motor in ieder geval gewoon stroom trekken uit de stroomafname van de loc/motorrijtuig zelf. De stroomafname in de stuurstand is dan alleen bedoeld voor de kop- en sluitverlichting van die stuurstand. Bij binnenverlichting in de hele trein kan een doorgaande leiding wel zinvol zijn.
Die koppelingen van Roco zijn weer te koop. Ik heb ze zelf op mijn mDDM-stel zitten bij wijze van doorgaande leiding, maar alleen tussen de drie dubbeldeksrijtuigen. ;D
-
Hoi,
De digitaliserings werkzaamheden zijn afgerond.
De stuurstand heeft een Uhlenbrock functie decoder gekregen, wat rode smd-leds, 3mm sunnywhite leds en twee ledstrookjes van Conrad:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_18.jpg)
... de frontseinen
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_19.jpg)
... de sluitseinen
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_20.jpg)
... de binnenverlichting icm de frontseinen.
De Silberling zal nog verder gepimpt worden, er zitten nog een massa 'Zuruestungs-teile' bij :) Uitgewerkt bericht volg binnenkort op Sleutelspoor.
Grtzz,
Karst
-
Fraai!
Kees-Jan
-
Ja Kees-Jan, mooi he die DB TP IIIb dingen :P
Dan nu nog de link naar het beloofde uitgebreide bericht op Sleutelspoor.nl (http://www.sleutelspoor.nl)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm)
Klik op het plaatje om direct naar het verslag te gaan.
Grtzz en veel kijk/lees plezier.
Karst
-
Mooi model, wel een maf gezicht die smalle zijbalgen.
-
Dankje ;D ,
Idd, was mij ook al opgevallen die halve balgen. Ik kon ze wel onmiddelijk 'plaatsen': Een volle balg zou een deel van het stuurstandraam afdekken.
Of ze ooit zo in het echt hebben gereden, kan ik niet achterhalen. Heb alleen foto's gevonden waar de complete balg is verdwenen...
Maar... ook de Roco versie heeft zo'n halve balg. Dus neem ik maar aan dat het correct is ;)
Grtzz,
Karst
-
Die halve balgen kloppen wel, ik kende ze tot vandaag alleen van het grootbedrijf. Goed van Lima om dit na te bootsen. Ik ben benieuwd of Roco dit ook nog gaat doen als ze toe zijn aan de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.
Volgens mij hadden de doorlopkoppen in het begin volle rubbers en later halve.
-
Mooi informatief stukje, ik krijg gelijk zin om ook zo'n regiotrein te maken ;D
heb nog een stammetje marklin M2's met stuurstand en een Franse inox-pendel
allebei nog erg duister want zonder verlichting... :o
Dus ik heb weer wat te doen :)
Grtz,
Tis
-
...de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.
In laat TP IV zagen ze er zo uit:
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/regional/Silberling/Bf_Dortmund_Dorstfeld_pic_10_Steuerwagen-212_Wendezug_1981.jpg) (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/regional/Silberling/Bf_Dortmund_Dorstfeld_pic_10_Steuerwagen-212_Wendezug_1981.jpg)
Bron: Railfan Europe
Grtzz,
Karst
-
Klopt, en zelfs in (begin) tijdperk V waren ze zo te zien, ik ben één keer zo'n rijtuig tegengekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img508.jpg)
Doorloopkop zonder doorloopmogelijkheid te Münster Hbf, maart 1988
Geen gezicht zo.....
-
In laat TP IV zagen ze er zo uit:Karst
Hallo Karst e.a.,
Wanneer je met "zo" bedoelt -zonder balg aan stuurstandzijde- is dat niet hélemaal juist:
Ook in tijdperk IV reden er nog "Hasenkasten" zilverlingstuurstandrijtuigen mét balg rond. Echter werd in de meeste gevallen de balg inderdaad verwijderd nadat de DB had besloten de overgangsdeuren definitief dicht te maken.
Nog later werden de stuurstanden veelal uitgebouwd en werd de wagen ingezet als dienst als 2e klasse rijtuig met bagage-afdeling. Hierbij werden de frontramen dichtgemaakt (soms echter ook niet) en de frontseinen verwijderd, de overgang kreeg weer een functionele deur en de "dikke"balg werd weer aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1524.jpg)
Bron: DSO
Gelukkig heeft Lima bij alle uitvoeringen (tijdperk III, IV en V) van dit type rijtuig, de balg los meegeleverd, zodat de modelspoorder kan kiezen welke uitvoering op de modelbaan wordt ingezet.
Terzijde: Karst, ik ben trouwens erg onder de indruk van jouw prestaties op modelbouwgebied en de manier waarop je deze presenteert. Klasse, ga zo door! :)
Groet,
Sven
-
Het is niet zo dat de stuurstanden veel werden uitgebouwd, dat was per 31-12-1987 maar bij 49 rijtuigen het geval. Op dat moment waren er nog 113 BDnf738 rijtuigen(Häzenkaste) in dienst. Verder waren er 201 rijtuigen type BDnf738 omgebouwd tot BDnf735 waarbij ze de karlsruhe kop kregen.
Van die BDn742 rijtuigen zijn er later 43 verbouwd tot BDnzf479( met Wittenberg kop), een deel van de BDnf738 rijtuigen is verbouwd tot BDnf478.2 ( daarbij kregen ze ook de karlsruhe kop) maar hoeveel kan ik zo even niet achter halen. De totale BDnf478 serie bestaat/bestond uit 99 rijtuigen.
Waar de rest van de BDnf738 rijtuigen is gebleven kan ik zo niet achter halen totaal zijn dr namelijk 370 van die dingen afgeleverd. Ook waar 6 van de 49 BDn742 rijtuigen zijn gebleven weet ik niet.
De liefhebber kan dat evt. na zoeken in de wagendatabank van drehscheibe.
Feit is dan de DB begin jaren 90 een groot te kort had aan stuurstandrijtuigen dus in die tijd zullen er niet heel veel hun stuurstand verloren hebben. In de herfst van 1996 had de DBAG nog 1 BDnf738 en 3 BDnrzf739 in bestand( van die laatste per 31-12-1987 nog 28 stuks van de 30 die er gebouwd zijn).
Groetjes Michiel
Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|
Geraadpleegde bronnen:
DB-Fahrzeug-Lexikon 1988 van Eisenbahn-Kurier
DB-Fahrzeuge Band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn van GeraMond
en EK special 44; Die wagen der DB stand 1-1-1997.
-
Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|
In deze draad laat Karst zien hoe het wel moet, dat andere is een Zeepdraadje waarin de ene zeperd na de andere getoond wordt.
-
Ik bedoelde de info over de echte silberlinge, die je nu in beide topic's moet zoeken ;) En wat mij dus duidelijker lijkt in één topic ;)
Wat modelbouw projectjes betreft, ja ook dat had in één topic gekunt maar dah maakt me nie veel uit, ik vind dit een prima topic en een mooi geslaagde ombouw actie ;).
Groetjes Michiel
-
Hoi,
mensen allemaal bedankt voor de complimenten. :P
Als tegenprestatie weer wat extra foto's. ;D ;D
Verschillende kleine delen worden aangebracht...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_25Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_1)
met dit tussenresultaat...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_26Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_1)
Klik op de plaatjes om direct naar het verslag te gaan.
Grtzz en veel kijk/lees plezier.
Karst
-
Karst schreef in zijn ombouwbeschrijving:
Maar... daar zitten ook zandkisten aan. Of die enig nut gehad zouden hebben op een stuurstand rijtuig ???
Het M(inden)D(eutz) 43 draaistel aan de stuurstandzijde van het rijtuig week in dié zin af van de overige draaistellen onder de silberling draaistellen, dat het weldegelijk was voorzien van zandkisten en toebehoren, welke tijdens een remming op gladde rails werden gebruikt om de achteropkomende assen in de trein wat meer grip te geven. Aan het draaistel bevindt zich tevens ook nog een Indusi-magneet (wellicht ook een leuk detail om na te bootsen).
Voor de positie van e.e.a. hier een fotootje van het genoemde draaistel (de tekst in de foto kan genegeerd worden) :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MD43.jpg)
Bron: DSO
Groet,
Sven
-
Hoi Sven,
Dank voor het researchwerk ! 8)
Het gaat dus alleen om het draaistel onder de stuurstandkop ?
Het Lima model heeft kleine gaatjes voor de kisten in beide draaistellen.
Dit hoewel er wel weer maar 4 zandkisten bijzitten.
Grtzz,
Karst
P.S. Mag ik jouw foto gebruiken op de site ?
-
Wat mij opviel aan je rijtuig Karst, en misschien bederf ik het nu, is dat de kop van het model volgens mij geen doorloopmogelijkheid meer heeft. Ik mis de deur in het midden en in plaats daarvan zie ik de afdekplaat aan de onderzijde die ik ook terugzie op de grootbedrijffoto's. Lima beetje naughty geweest?
-
Daar kon je idd wel eens gelijk in hebben :(
Vraag is, zijn er nog ergens foto's van rond, pak em beet, 1964 waarop het beter te zien is.
Grtzz,
Karst
-
Is dat niet gewoon de overloopplaat (hoeheet zoiets?) in opgeklapte stand?
-
Hoi,
Nou Sven, de zandkisten zitten er op ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_30Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_2)
... en ook de "schraeger Wiegendaempfer" ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_32Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_2)
Klik op de plaatjes om direct naar het verslag te gaan.
Grtzz en veel kijk/lees plezier.
Karst
-
Zo,
de laatste hand gelegd aan het aanbrengen van de losse onderdelen.
De treeplanken geplaatst...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_36Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_3)
... Hier en daar heeft er een onderdeel nog een kwastje gekregen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/silberlingen/Silberling_39Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/Silberling.htm#update_3)
Klik op de plaatjes om direct naar het verslag te gaan.
En toen wastie klaar 8) Mooi rijtuig geworden, leuk projectje tussen de styreenbouwerij door ;)
Grtzz en veel kijk/lees plezier.
Karst
-
Zojuist je bouwverslag bekeken. De BDnf is mooi geworden hoor! :)
Jouw eerdere vraag had ik in eerste instantie over het hoofd gezien, maar navraag leerde dat de eigenaar geen bezwaar heeft wanneer jij zijn fotootje van het draaistel op jouw site wil gebruiken, dus leef je uit ;)
De opstaptreden onder de deuren zijn idd een bron van ellende in dié zin dat ze slecht te verlijmen zijn en daardoor nogal eens zoek raken.
Dit geldt trouwens niet alleen voor de opstaptreden maar eigenlijk voor alles wat Lima bij -ongeacht welk model- aan losse, nog door de klant te plaatsen, onderdelen meelevert. Ligt waarschijnlijk aan de gebruikte soort kunststof of zo...
Welke lijm heb jij nu precies gebruikt?
Grappig detail bij deze traptreden is dat de onderste treden zo "scheef/schuin" lopen. In eerste instantie dacht ik dat Lima slecht gegoten treden had geleverd omdat deze niet mooi recht waren maar afgeschuind waren. Maar hier bleek Lima haar huiswerk goed te hebben gedaan:
Bij het grote voorbeeld lopen de treden ook ietwat schuin af om aanraking met perronranden van in krappe bogen aangelegde perrons te vermijden.
Over die metalen plaat op de overgangsdeur.
Wanneer je het Tijdperk III model van Roco van dit rijtuig (Kat Nr. 45481) bekijkt zie ipv deze plaat een zwarte opgeklapte "overloopplaat" zitten. Mocht het je echt storen kun je wellicht de "opgelaste" plaats dmv -schuren/beetje bijplamuren/schuren/zilver schilderen- verwijderen en een zwarte overloopplaat uit de rommeldoos monteren. Dan ben je helemaal "conform". Lijkt me een niet al te heftige ingreep.
Kijk voor de zekerheid of je deze ingreep daadwerkelijk moet/wilt uitvoeren. Ik heb vooralsnog geen foto van een 1:1 tijdperk III BDnf kunnen ontdekken om te checken hoe eea nu precies zat in die tijd.
Wederom complimenten voor het mooie beeldverslag.
Groet,
Sven
-
Hoi Sven,
Wederom bedankt voor de complimenten ;D ;D
Leuk om te weten, waarom die treeplanken schuin aflopen :P
Ik heb je opmerkingen en voornoemde foto nog even in het verslag verwerkt, waarvoor hartelijke dank voor de toestemming.
Ik gebruik eigenlijk nog uitsluitend Olba Industrielijm. Dit goedje heeft zelfs op de Lima kunststof een soort van etsende werking. Het houdt prima, maar voorzichtigheid blijft wel geboden...
Het front laat ik maar even zo. Tot er grootbedrijf foto's opduiken blijft het toch slechts gissen ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik ben inmiddels het archief ingedoken en heb een Duits artikel over de stuurstanden opgeduikeld. De afdekplaat is echt iets wat bij de gesloten overgang hoort, er hoort bij de doorloop een deur in te zitten en een zwarte overloopplaat. Ik vermoed zelfs dat de halve balg bij tijdperk 4 hoort maar dat weet ik niet zeker. Ik maak een PDF-bestand van die info en stuur je die per mail toe Karst.
Het is trouwens niet moeilijk om er een functionele overgang van te maken: een overloopplaat aanbrengen en het ziet er uit als een echte doorgang. Indien nodig kun je de balg alsnog vervangen door een hele.....
Verder een prachtig rijtuig Karst! Zijn deze nieuw (weer) te koop?
-
Hoi Frank,
Hartelijk bedankt voor het nieuwe leesvoer ;)
Ik begon ook steeds meer te vermoeden dat het hier om een TP III/IV model ( met halve balg en zonder antenne) gaat. Bij nadere bestudering vermeld Lima dat ook in de 'handleiding'. Ook geven ze aan dat er een IV/V uitvoering gemaakt kan worden (zonder balg en met antenne). Maar dan natuurlijk in andere kleurstelling.
Rest de vraag waar dit rijtuig nu precies in de jaartelling geplaatst kan worden.
Aangezien de opdruk weergeeft dat het om een BD4nf gaat moet het om een weergave van de uitvoering voor 1971 gaan. Toen werden ( volgens de PDF ) de BD4nf's omgebouwd naar BD4nrzf's.
Al in 1969 ( wederom volgens de PDF ;) ) werd een begin gemaakt met het afsluiten van de frontdeuren en het verwijderen van de bakovergangsplaten. Voorlopig nog wel voorzien van de balgen ( halve ??, staat niet vermeld :-| ).
Dit alles lezende, heb ik dus een rijtuig, dat perfect exact in mijn periode past ! 1969 ;D ;D
Waarvoor hartelijk dank aan de researchers van Lima, die met dit model dus een behoorlijk groot tijdvak kunnen bestrijken.
Of het model ook weer nieuw te koop zal gaan worden, weet ik niet. Het staat in iedergeval niet op de Hornby.de site. Deze set ( 3 losse rijtuigen, B, AB en BD ) heb ik gekocht op de laatste Houten, vlak voor sluitingstijd, waardoor de set wat gunstiger mee naar huis mocht ;)
Dezelfde handelaar had de Houten daarvoor een complete set liggen ( heb ik niet meegenomen omdat er toen nog sprake was van de komst van de PIKO SB's ). Deze was de laatste keer helaas verkocht.
Prijs voor de set van 3: € 90.00
Grtzz,
Karst
-
Opgepast! Bekentenislectuur: ik heb dat artikel al 13 jaar in huis maar nog nooit gelezen.....
Eind goed al, goed dus!
In Houten heb ik ook nog een bijzondere "Zilver"ling gezien: een Hannoveraner in het blauw/beige, eveneens van Lima 1:87. Mij net iets te modern omdat deze (ik dacht in 1983) van groen naar blauw/beige werd overgeschilderd.
Heb jij met 1969 wat ik met 1975 heb?
(we schelen 6 jaar geloof ik.....)
-
Heb jij met 1969 wat ik met 1975 heb?
(we schelen 6 jaar geloof ik.....)
Ik denk het ;D
Mijn 'bouwjaar' ligt idd 6 jaar eerder in de jaartelling dan de jouwe ;)
Grtzz,
Karst
-
Hé Karst,
Mis je niet nog iets, met name wanneer het rijtuig wordt geduwd?
Zeg maar als een allerlaatste . op de i ?
Hier dan een hint ;) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hasenkastenfhrerstand2.jpg)
(en wanneer het rijtuig getrokken wordt is de "Lokführer" opeens de "Schaffner" die even "achterin" even pauze neemt... ;)
Groet,
Sven
-
Hallo forumleden,
Ik wil ook zo'n setje silberlingen aanschaffen, maar het is nog even de vraag welke stuurstand ik erbij wil. Ik heb gezien dat er verschillende uitvoeringen van zijn. In dit draadje zie ik vooral de "Häzekasten", maar ik weet ook dat de stuurstanden met de "Karslruherkopf" in model zijn, en ook weer 2 uitvoeringen; met een grijze met oranje biezen en een met blauw met beige kop.
Maar hoe zit het precies met de tijdperken? Of zijn de "Häzekasten" later verbouwd en toen de grotere machinistencabines gekregen? En de "Karlsruherkopf", betekend dat ze in Karslruhe verbouwd/gebouwd zijn of reden deze alleen in de regio rond Karslruhe?
Ik heb wel op de Duitse Wikipedia wat gevonden, maar helaas is mijn Duits wat minder goed om precies te snappen wat er staat.
-
Als je het Duits een beetje machtig bent, vindt je veel in de Wikipedia.
https://de.wikipedia.org/wiki/N-Wagen#Umbauprogramm (https://de.wikipedia.org/wiki/N-Wagen#Umbauprogramm)
Kennelijk zijn er 269 stuurstandrijtuigen gebouwd met hasekasten en later verbouwd. 310 stuks zijn in de jaren zeventig direct met een Karlsruher kopf uitgevoerd.
-
Dus.. wanneer is jouw baan gesitueerd? Als het 1970 is heb je dus alleen Hasekasten, later kan je je machinist uit z'n kippehok bevrijden.
Reinout
-
Als je kennis van het Duits, zoals je schrijft, niet zo heel veel voorstelt, dan kan ik me voorstellen dat je aan de link van henk niet zoveel hebt.
Misschien wel aan deze:
Ook Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/N-Wagen#Liste_der_gebauten_Silberling-Wagen), maar het gaat om de jaartallen, benamingen van wagentypes en de termen "Hasenkasten" en "Karlsruher Kopf", en je hoeft niet veel Duits in je mars te hebben om daar de gewenste gegevens te kunnen vinden.
-
Ah ja, die laatste zin had ik even niet gelezen. :-[
Maar goed, ter aanvulling is daar te lezen dat 71 stuks van de Hasenkasten rond 1980 zijn omgebouwd naar een Karlsruher kopf. De rest zal dan wel zijn doorgereden totdat ze uit roulatie werden gehaald maar niet noodzakelijkerwijs als stuurstand.
-
De laatste Hasenkasten hebben begin jaren negentig nog gehaald, zelfs als stuurstand.
Al wel met dichtgemaakte overgang en verwijderde buisbalgen.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6050486 (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6050486)
Waren destijds zelfs nog voorzien van een rood Bundesbahn-logo.
-
Leuk draadje over de Silberlinge. Ik vind ze erg mooi, wat een vonst destijds om voor ongelakt edelstaal als verschijningsvorm te kiezen.
Ik heb de oude Fleischmann rijtuigen, de korte. Kunnen achter zo'n beetje alle Eloks en Vloks. Ga toch eens verder zoeken naar het idee achter de Silberlinge. Heeft iemand een hint??
-
Roestvrij staal. Was volgens mij gewoon een beetje in de mode, toen. In Frankrijk hadden ze "inox" rijtuigen, zie ook de grijzige TEE rijtuigen die naar Nederland reden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Inox-rijtuig (https://nl.wikipedia.org/wiki/Inox-rijtuig) . "inox" = inoxynogwattus, dus... roestvrij staal.
(Overigens is het kennelijk technisch correcter om over roestVAST staal te praten, dus dat noem ik maar even voordat het genoemd wordt :) )
Wist je dat het Nederlandse "plan W" rechtstreeks afgeleid is van zo'n Silberling, afgezien van een verflaagje?
Reinout
-
Wist je dat het Nederlandse "plan W" rechtstreeks afgeleid is van zo'n Silberling, afgezien van een verflaagje?
Reinout
Alleen zat er in de Plan W's een verlaagd plafond met gaatjesboord voor de ventilatie en verwarming. Was hetzelfde als in de plan V's.
De Silberligen werden met stoom verwarmd, hoe dat dan in de coupés kwam weet ik niet. Dat is op oude interieurfoto's niet echt duidelijk te zien.
Heb onderstaande foto's even van internet geplukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_Interieur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_Interieur.jpg)
Interieur Plan W
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silberling_oud_interieur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Silberling_oud_interieur.jpg)
Interieur (nog origineel) silberling
Na de modernisering van de silberlingen kwamen ze met verschillende interieurs voor, van grijs, groene of blauwe bekleding en ook de wanden hadden alle kleuren van de regenboog... Interieur "Hannover" en nog wat termen kwam ik tegen op Wikipedia.
-
De Silberligen werden met stoom verwarmd, hoe dat dan in de coupés kwam weet ik niet.
Dat klopt niet als algemene opmerking. Er waren ca 1500 voorzien van (alleen) elektrische verwarming en geen stoomverwarming. Die konden dus alleen achter/voor E-Loks of diesellocs type 218. En de rest had (ook) elektrische verwarming. Er was geen enkele Silberling met alleen stoomverwarming.
dirkjan
-
Ik wil ook zo'n setje silberlingen aanschaffen, maar het is nog even de vraag welke stuurstand ik erbij wil. Ik heb gezien dat er verschillende uitvoeringen van zijn. In dit draadje zie ik vooral de "Häzekasten", maar ik weet ook dat de stuurstanden met de "Karslruherkopf" in model zijn
De Hasenkasten-kop is overgenomen van oudere rijtuigtypes, later is de ruimere Karlsruher Kopf ontwikkeld. Daarna kwam dit probeersel (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6908899) niet verder dan het prototype. Wel in grotere aantallen toegepast is de Wittenberger Kopf, maar dat was pas ten tijde van de moderniseringsprogramma's.
, en ook weer 2 uitvoeringen; met een grijze met oranje biezen en een met blauw met beige kop.
Van de Karlsruher Kopf hebben er zelfs enkele bestaan zonder kopbeschildering (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,369577,6583234).
Wist je dat het Nederlandse "plan W" rechtstreeks afgeleid is van zo'n Silberling, afgezien van een verflaagje?
Hoewel de overeenkomst in het concept duidelijk is, zijn de verschillen wel veel groter dan de verflaag. De rijtuigbak is compleet anders.
Na de modernisering van de silberlingen kwamen ze met verschillende interieurs voor, van grijs, groene of blauwe bekleding en ook de wanden hadden alle kleuren van de regenboog... Interieur "Hannover" en nog wat termen kwam ik tegen op Wikipedia.
In verschillende moderniserings- en ombouwprogramma's zijn tientallen varianten gemaakt, en dat ging en gaat verder dan alleen nieuwe bekleding in tig verschillende interieurdesigns. Er zijn/waren rijtuigen met een compleet omgebouwd interieur, voormalige tussenrijtuigen waar alsnog een stuurkop op is gezet, buffetrijtuigen, wagens met zwenkschuifdeuren in plaats van draaivouwdeuren, rijtuigen met rolstoellift en ga zo maar door.
-
Zelf vind ik van de gemoderniseerde exemplaren de Wit met mintgroene band langs de ramen het mooist, mooier dan het verkeers- of brandweerrood van het huidige tijdperk. Maar aangezien mijn baanplan en thema zich in de 80er jaren afspeelt, zijn de originele zilvergrijze exemplaren beter passend op mijn baan. Weet ook niet precies wanneer de wit met mintgroene beschildering op de baan kwam.
-
De nieuwe "productkleuren" (met mintgroen voor regionale treinen) zijn rond 1986 ingevoerd. De meeste rijtuigen zullen pas bij de grote renovatie (te herkennen aan deels niet klapramen) zijn overgeschilderd in de nieuwe kleuren.
-
Genoeg liefhebbers van de Silberlinge hier (y)
Kunnen we niet meer foto's van alle verschijningsvormen van die mooie rijtuigen hier verzamelen, alle schalen van 1:1 tot 1:220?
-
Hoi,
Onze oosterburen hebben dat al gedaan: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/N-Wagen
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Onze oosterburen hebben dat al gedaan: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/N-Wagen
Grtzz,
Karst
Jammer dat die 'Oosterburen' de modellen van Fleischmann vergeten zijn.
Met Spoorse groet
Mart
-
Nou, het is een wiki, dus ga je gang :)
-
@karst: mooi, dat ga ik vanavond eens bekijken
@mart: getver... Fleischmann das prägt Dir ein, ist die Bundesbahn in klein.
Das gilt wohl heute weitgehend immer noch. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1213.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1213.jpeg)
-
Hoi Hans,
ja, die hele Wiki is zeeer interessant. Ik raadpleeg hem bijna altijd voordat ik b.v. iets Duits op eBay.de koop ;)
Grtzz,
Karst
-
Jammer dat die 'Oosterburen' de modellen van Fleischmann vergeten zijn.
Met Spoorse groet
Mart
De meeste modellen ontbreken eigenlijk, zelfs van wel genoemde merken. Is ook wel een beestenwerk.
-
De nieuwe "productkleuren" (met mintgroen voor regionale treinen) zijn rond 1986 ingevoerd. De meeste rijtuigen zullen pas bij de grote renovatie (te herkennen aan deels niet klapramen) zijn overgeschilderd in de nieuwe kleuren.
In het voorjaar van 1987 kwam de CityBahn Hamburg-Stade met, van binnen totaal omgebouwde, mintgroene rijtuigen. De eerste reguliere modernisering met behoud van de banken (design Hannover blauw) zal kort daarna zijn begonnen. Deze eerste series hadden na de modernisering nog steeds doorgaande schuiframen, alleen in de instapdeuren kwamen al snel vaste ramen.
-
Hoi,
Onze oosterburen hebben dat al gedaan: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/N-Wagen
Grtzz,
Karst
Karst, dit overzicht is verre van volledig. ADE is niet eens in de lijst opgenomen maar heeft 240 verschillende (!) h0 Silberling rijtuigen, allen in 1:87 lengteschaal, uitgebracht.
-
Ik zag op de beurs in Houten twee ADE silberlinge. Da's serieus mooi spul!
Reinout
-
Bizar he? En het spul is al hartstikke oud inmiddels. (y)
-
Een jaar of veertig. Dus wel uitkijken voor kromme exemplaren. Als je een serieus krom exemplaar voor weinig op de kop kan tikken, altijd doen. Je haalt een vracht onderdelen binnen voor je projecten: stoelen, bagagenetten, dat soort spul. Alleen al van de draaistellen knapt bijna ieder ander model op, mits op lengte natuurlijk.
-
De bouw van een ADE stuurstand is binnenkort in een bekend tijdschrift te lezen ;)
Karst, dit overzicht is verre van volledig. ADE is niet eens in de lijst opgenomen maar heeft 240 verschillende (!) h0 Silberling rijtuigen, allen in 1:87 lengteschaal, uitgebracht.
don't shoot the messenger Rob ;) :P
-
Ja, ade Silberlinge hebben nog steeds de beste patina. Maar de kortkoppeling blijft zeuren. Moet die van mij nog alle 12 nog allemaal werkend krijgen.
Een silberling Karlsruher steuerwagen heeft Willy echter verknald met de nauwelijks waarneembare knik. De Hasenkasten is echter wel gelukt.
Dirkjan
-
Er wordt inderdaad op een forum bij de Oosterburen veel gekapitteld over de te vlakke neus van het Karlsruher Kopf stuurstandrijtuig. Zo worden er ook verschillende meningen gebezigd over de kopvorm van de BR03 en BR51 locs. Zelf hecht ik meer waarde aan de constructie, de afwerking en de toegepaste kunststoffen.
Silvolde
-
Zie hier (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7644900,7649795)
-
Zie hier (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7644900,7649795)
Respect hoor, die mensen hebben het moeilijk. :)
-
Soms is DSO de overtreffende trap in klinknagel tellen. Maar wel een goede bron voor oude foto's
-
Klinknagels tellen? Da's niet genoeg. De ronding van de kopjes van die klinknagels moet ook kloppen, hoor :D
Reinout
-
Die klinknagelrondingtellers hebben we hier ook hoor. Beetje vreemd om dso compleet als zeurforum weg te zetten. Zo'n imago schijnt bnls ook te hebben. Gelukkig ligt de waarheid voor beiden in het midden. Als we t nou over bahnforum hebben.. Dat is pas een zeurdersforum.
Maar om on topic te blijven: had vroeger een tp3 setje van Lima. Helaas paste die niet meer in m'n tijdperk.
-
Beetje vreemd om dso compleet als zeurforum weg te zetten.
En waar lees je dat dan weer? ???
Ieder zijn lol.
Overigens is Beneluxspoor op DSO weleens weggezet als volkomen kritiekloos. ;D
Komen de Rivarossi-Silberlinge van de laatste jaren uit de Limamallen?
-
Ja, de riva's van nu komen uit de lima mallen
-
In het nieuwe nummer van Modell Eisen Bahner staat een artikel over de stuurstandrijtuigen met daarbij een mooie kopfoto van het rijtuig van Karst. Er staat in dat nummer trouwens ook nog een artikel van mij... ;D