BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RNRS001 op 08 June 2024, 13:26:03

Titel: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 08 June 2024, 13:26:03
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.

(https://i.imgur.com/wmkFgKd.jpeg)

De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Jeroen Water op 08 June 2024, 14:01:43
Is de bewuste trein al van de baan gehaald? Het nadeel van M-rail is dat alles van metaal is. Dus als de middenrail bijvoorbeeld ook maar ergens contact met de bedding maakt, heb je al kortsluiting.

Hopelijk kun je de rails op bepaalde plekken loshalen, zowel de rails fysiek uit elkaar halen, maar ook de bedrading loshalen. Dan heb je een bepaald gedeelte dus stroomloos gemaakt. Test daarna of de kortsluiting weg is of niet. Heb je nog steeds kortsluiting, dan is het losgehaalde baangedeelte niet de oorzaak. Zo moet je steeds een deel van je spoorbaan loshalen om te controleren waar de kortsluiting zit. Als je een stuk spoor losgehaald hebt en de kortsluiting is daarna ook weg, dan weet je dat de kortsluiting in het losgehaalde gedeelte zit. Nu kun je rail voor rail van dat losgehaalde deel terugplaatsen in de baan en checken of de kortsluiting terugkomt of niet. Daarmee vind je uiteindelijk de boosdoener.

Jeroen

Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 08 June 2024, 14:37:23
Jazeker, alles wat op de baan staat is gecontroleerd.

Ik dacht dat je de kortsluiting kon traceren door waar het getik vandaan kwam. Als ik namelijk de stroom op een andere plek erop zet, dan zit het getik daar. Het getik, en dus ook de kortsluiting, verplaatst zich naar de stroomrail toe.

Maar... nu haal ik het 1 voor 1 los en begint het steeds harder te tikken bij de wissels. Haal ik die los en verbind ik het dan weer verder, dan blijkt het weer een stuk verder te zitten. De hele boel zit vastgeschroefd omdat het storingsvrij was.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Josephes op 08 June 2024, 15:27:30
Hallo onbekende,

Misschien eens met een stofzuiger over de rails gaan.

Jos
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: hmmglaser op 08 June 2024, 16:43:21
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 08 June 2024, 18:30:50
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?

Ik snap de vraag niet. Bedoel je of deze aan staat? Dan is het antwoord ja.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 08 June 2024, 20:29:26
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 09 June 2024, 09:14:08
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?

Nee, als de mobile station nergens op aangesloten zit dan is er niets aan de hand.

De situatie is:
Een grote baan. (zo'n 40 meter aan rails, denk ik). Stuk voor stuk opgebouwd de afgelopen weken. Telkens kortsluiting vrij. Om de 3 meter zit ongeveer een stroomrail. Ook altijd storingsvrij.

Sinds gisteren ineens storing in de baan. Dus ik ben op het getik afgegaan en dacht dat het in een kruising zat. Losgekoppeld, beetje schoongemaakt en teruggedaan. Storing weg, hoera. Dacht ik. 2 uur later weer storing in de baan. Toen stuk voor stuk delen losgekoppeld. Toen werd het getik harder bij de wissels, losgekoppeld, vastgedaan en geen storing. Hoera. Dacht ik.

Ik sluit nu een extra stroomrail aan bij het gedeelte waar geen storing zat. Jawel, storing. Dus de stroomrail geeft storing? Nee, want als ik deze direct op het mobile station én de baan aansluit heb ik geen storing. Stop ik deze in de baan en sluit ik het mobile station elders aan (20 meter verderop) dan heb ik storing op het moment dat ik diezelfde stroomrail aansluit.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd? :-)

Nu ik nogmaals iets bedenk;

Moet een mobile station altijd direct op een stroomrail worden aangesloten? Of mag deze ook op een verdeelblok worden aangesloten?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 09 June 2024, 09:21:36
Misschien heb je aansluitrails met een condensator er in? Die moet je bij digitaal bedrijf eruit knippen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/meuk-666557e852ee2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/meuk-666557e852ee2.jpg)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Frank103 op 09 June 2024, 09:39:06
Ik heb incidenteel een storing (kortsluiting) in een wissel, even nakijken of er niets verbogen is.
Meestal heb ik kortsluiting in mijn m rails doordat er iets op de rails gevallen is, maar oudere wagens met laaghangende koppelhaken kunnen soms ook kortsluiting veroorzaken.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 09 June 2024, 11:32:11
Ik ben net weggelopen toen er geen storing in zat. Vervolgens kom ik terug, zet ik het aan en zit er weer storing in.

Ik koppel het los.

Mobile Station aangesloten op rangeerterrein los van de rest? Geen storing. Ik ga vooruit in de baan.
Bocht met wissels erbij? Geen storing. Stroomrail 2 verderop aansluiten op het verdeelblok? Storing.

Dus; stroomrail verderop vervangen en storing is weg. Conclusie? Stroomrail 2 s de boosdoener. Toch?

Stroomrail 2 vervangen voor een andere. Nog steeds storing. Dus, storing zit in het verdeelblok. Alles los op het verdeelblok behalve stroomrail 2. Geen storing.

Storing komt dus ergens anders vandaan. Dus ik koppel alles 1 voor 1 aan op het verdeelblok. Conclusie; kortsluiting komt vanaf stroomrail 5 ergens anders. Mooi, ik koppel het los. Storing weg. Maar... ook geen stroom meer op de rails. Baan is nu storingsvrij.

Ik besluit om achteraan ook weer alles vast te doen. Ik koppel nu deel voor deel dingen erbij. Gelijk storing.

Echt alles moet los om hier achter te komen want er zit ineens storing op meerdere plekken.

 :-\
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Dave....... op 09 June 2024, 11:44:16
Niet gewoon teveel spanningsverlies?
Het is natuurlijk niet zo’n hele zware trafo wat er bij een ms zit.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 09 June 2024, 12:08:19
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: DBCargo op 09 June 2024, 12:10:45
Ik zou zoals Dave al zegt eens kijken naar die trafo. Als ik zoek op google is wat jij gebruikt qua trafo, is dit niet de originele. Dat er overal afplaktape op zit, geeft mij nou ook niet het idee van kwaliteit. Dat de originele Marklin trafo maar bedoeld is voor max 1A, en jij gebruikt deze  voor 50 meter rails (en dus ook meerdere locs?) lijkt me ook niet helemaal ok, zeker als het gaat om ouder of minder goed onderhouden materiaal.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Remunj op 09 June 2024, 12:13:57
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....
En vastgeklemd tussen de behuizing.
Getuigd nou niet allemaal van juist aangelegd spul.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 09 June 2024, 12:47:44
De blauwe tape om het kastje heeft geen functie, het is niet dat deze het dicht laat zitten. Geen idee meer waarom ik die er ooit op gedaan heb, volgens mij om hem ooit vast te kunnen plakken zonder de behuizing te beschadigen. Die tape is er vanaf.

De blauwe tape om de draadjes is enkel om ervoor te zorgen dat de draden elkaar niet kunnen raken. Er onder zit het gewoon netjes vastgesoldeerd zoals het moet. Er zit niets ergens tussen geklemd, alle draden van de baan zitten los van elkaar en kunnen elkaar niet raken tenzij ze helemaal dicht zijn (geen open draden die elkaar raken).

Het enige wat her en der geklemd zit zijn wat gele en blauwe draden van wissels omdat ze anders over de baan hangen. Maar die zitten niet strak geklemd, het is niet zo dat die de boel scheef kunnen trekken en de kortsluiting veroorzaken. Ze raken in geen geval de rails. Zo'n enorme beginner ben ik ook weer niet, dat stadium ben ik voorbij. :-)

De mobile station + trafo + C-rail voor de aansluiting heb ik als 1 werkende set gekocht en heeft het altijd gedaan. De trafo zie je hier niet op de foto. Ik gebruik Marklin 66191 trafo 18VA.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 09 June 2024, 12:53:54
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Centrale_voedingsleiding
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 09 June 2024, 13:25:10
Sinds gisteren ineens storing in de baan.

Beste ? ; er is nooit een storing "ineens". Daar gaat altijd iets aan vooraf. Een verandering, ander voertuig op de baan, noem maar op. Weglopen en terugkomen en ineens kortsluiting kan als er niets gedaan of bediend wordt gewoon niet.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 09 June 2024, 13:32:07
Eigenlijk, kan dat zomaar gebeuren. Zeldzaam wel, maar soms houden chips er gewoon mee op.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.msg3222475590#msg3222475590 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.msg3222475590#msg3222475590)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 09 June 2024, 14:03:10
Bas, als ik dit zie:

Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.

(https://i.imgur.com/wmkFgKd.jpeg)

De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?

Geloof ik persoonlijk niet in een spontane storing.... er is iets gebeurd, een sluiting ergens of veroorzaakt door de gebruiker.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 09 June 2024, 20:26:22
Tsja, ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er zo hard gehamerd wordt op die ene foto. Het heeft een hele maand zo gewerkt en is meerdere keren los geweest. En ja, het werkte 's avonds wel, en de volgende ochtend niet meer. Dit heb ik meerdere keren gehad.

Verder ben ik bezig geweest met het opsporen van de kortsluiting verderop in de baan. Als ik daar aan een bocht wiebel is er lichte sluiting. Daar heb ik zelf niks aan gedaan en dit is spontaan ontstaan, want het is in een bocht waar verder niemand bij kan en eentje die behoorlijk stevig in elkaar zit. Het lijkt erop dat ik nu afgerekend wordt op iets waarvan je denkt dat dit het moet zijn puur omdat er wat tape omheen zit?

Overigens zal ik niet ontkennen dat er her en der wellicht iets verkeerd aangesloten zal zitten (puur omdat ik niet weet dat bepaalde dingen niet kunnen?), maar voorlopig zitten alle rode draden op rood en alle bruine draden op bruin. En nee, die draden conflicteren niet met elkaar. De vraag is dan dus volgens mij meer; kun je een verkeerd circuit maken op deze manier?

Aansluitend hierop:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Centrale_voedingsleiding

Ik heb dit stuk nu een aantal keren gelezen maar kom hier niet uit.

Als ik een rode draad als ringleiding heb:

1. Hoe sluit ik dan het mobile station hierop aan?
2. Hoe sluit ik dan de overige 20 stroomrails op die ringleiding aan? Zitten er dan in de ringleiding allemaal kroonsteentjes?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Bahn-AG op 09 June 2024, 21:40:56
Ik vraag me of of je wel kortsluiting hebt, of een onderbemeten systeem.
Een MS met een 18VA (welke is dit?) trafo is erg krap. 2 loks en wat wagentjes met binnenverlichting en de stroom is "op". Heel simpel: een ouderwetse marklin binnenverlichting is 2VA per wagen!

Let verder op verbogen contactlippen aan je rails. Te vast aangedraaide rails. Versleten veertjes in wissels, of dat het stelmechanisme verbogen is. Naar beneder gedrukte middengeleiders.
En zoals eerder vermeld: troep op de baan, laaghangende koppelingen, een ontspoorde wagen of lok.

Wat betreft een ringleiding: een verdeelblok onder de baan met een ster naar de baangedeelten is net zo goed.

Bart
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 09 June 2024, 21:45:12
Citaat
Ik heb dit stuk nu een aantal keren gelezen maar kom hier niet uit.
Dan moet je dit plaatje gezien hebben
(https://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/4/48/E10.14-04.jpg/250px-E10.14-04.jpg)

Met textuele uitleg
Citaat
Aanleg centrale voedingsleiding

Het aanleggen van een centrale voedingsleiding is heel eenvoudig. Er zijn geen bijzondere materialen en/of -gereedschappen nodig. Een goede (zij)kniptang, schroevendraaiers, een soldeerbout en harskernsoldeer, een mesje, kroonstenen en schroefjes zijn voldoende.
Citaat
Aansluitingen

Een aansluitingen maken op de hoofdaders, zoals bij het gebruik van installatiedraad, betekent dat het draad vrijgemaakt moet worden van de isolatie; "strippen". Op de plek waar de koperkern vrij is van isolatie is een aftakking aan de hoofdader te solderen. Zorg er daarbij wel voor dat de draden na Het solderen - dus tijdens het afkoelen - niet kunnen bewegen, anders ontstaat een zogenaamde "koude las". De verbinding kan dan weer losgaan en tevens bestaat de kans op zeer moelijk te vinden storingen in de voedingsaansluitingen.

En vervolgens vraag je dit  ???
Citaat
1. Hoe sluit ik dan het mobile station hierop aan?
Citaat
2. Hoe sluit ik dan de overige 20 stroomrails op die ringleiding aan? Zitten er dan in de ringleiding allemaal kroonsteentjes?
- kroonsteentjes, dat kan dus.
- Je kan gebruikmaken van die verdeelblokken waar je die marklin stekkers in kan steken.
- Sommige mensen gebruiken verdeelprintjes met printkroonstenen daarvoor.
- Andere strippen een stukje van de ringleiding en solderen draad daar aan vast.
- Ik heb zelf ijzerdraad gespannen als ringleiding en daar aan draad gesoldeerd.
- En soms soldeerde ik niet eens en wikkelde het koper er gewoon om heen. Het was toch een vaste baan.

Dus wees creatief, en kies een methode uit. Draadjes aan elkaar knopen is echt niet zo moeilijk.

Bas
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 09 June 2024, 22:16:37
Tsja, ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er zo hard gehamerd wordt op die ene foto. Het heeft een hele maand zo gewerkt en is meerdere keren los geweest. En ja, het werkte 's avonds wel, en de volgende ochtend niet meer. Dit heb ik meerdere keren gehad.

Ik hamer nergens o, ik kijk naar wat je vraagt en laat zien :)

Citaat
Dit heb ik meerdere keren gehad.

Dan is er toch iets niet goed aangesloten of op een manier die jou probleem vaker veroorzaakt. Alles goed nalopen en beginnen bij het begin.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Josephes op 10 June 2024, 07:58:41
Onbekende geeft aan dat hij inmiddels de tape van de trafo af heeft gehaald.
Laat daar dan eens een foto van kijken.

Jos
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 June 2024, 09:26:31
Het ding met blauwe tape is toch geen trafo? Dat is een railaansluitbox.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 10 June 2024, 09:51:40
Er zitten vier gelijkricht diodes in met een elco. Waarom Märklin nou dit moet en weer een AC voeding er bij wilt leveren, is mij een raadsel.

Bas
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Remunj op 10 June 2024, 10:48:17
Er zit niets ergens tussen geklemd, alle draden van de baan zitten los van elkaar en kunnen elkaar niet raken tenzij ze helemaal dicht zijn (geen open draden die elkaar raken).
Je kan toch niet ontkennen dat die twee draadjes die uit het kastje komen op een normale manier naar buiten komen. Zo zal Marklin het niet bedoeld hebben lijkt me.
Laat eens foto's zien van de rest van de bedrading onder de baan. Als dat ook allemaal van die dunne draadjes zijn zou ik om te beginnen eens om dat wat dikker uit te voeren om een goede stroomvoorziening te realiseren.
En beantwoord de vraag van Bart eens over de MS en gebruikte trafo. Misschien dat dat ons verder helpt.

Tsja, ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er zo hard gehamerd wordt op die ene foto. Het heeft een hele maand zo gewerkt en is meerdere keren los geweest. En ja, het werkte 's avonds wel, en de volgende ochtend niet meer. Dit heb ik meerdere keren gehad.
Die foto is het enige waar wij vanuit kunnen gaan.
En als je het diverse keren los gehad hebt is het best mogelijk dat je toch ergens een foutje gemaakt hebt.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 10 June 2024, 11:15:28
Citaat
Zo zal Marklin het niet bedoeld hebben lijkt me.
Marklin heeft een aansluit rail bedacht waaraan dat kastje vast zit. Het is alleen een groot ding wat je niet uit het zicht kan werken. Als je een ringleiding/centrale voedingslijn aanlegt, moet je vanaf die aansluitrail de spanning aftappen. Dus om die rail er af te slopen en er direct draden aan te solderen voor je voedingsleiding, vind ik normaalste gang van zaken.

Mvg,

Bas
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Josephes op 10 June 2024, 17:15:20
@Klaas,

Was in de veronderstelling dat het ding een trafo was.
Maar dan nog, hoe ziet het vanbinnen uit.
Want als de draden er zo uitkomen dan zal er toch in het binnenwerk gegarandeerd geknoeid zijn.

Jos
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: borotof op 10 June 2024, 17:37:15
Doet toch allemaal niet ter zake, als ie de boel loskoppelt is er geen sluiting. Dunne draden veroorzaken vziw ook geen sluiting (of een hoog verbruik...) Vind de tip van met een stofzuiger over de baan eigenlijk nog wel de beste, heb mezelf ook wel eens kapot gezocht naar een klein veertje. Zou zelf nog sectie voor sectie doormeten op weerstand.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Remunj op 10 June 2024, 17:53:30
Doet toch allemaal niet ter zake, als ie de boel loskoppelt is er geen sluiting.
Dat klopt. Maar draadjes die er zo uitsteken en buiten het kastje op een wat vreemde manier aangesloten zijn maakt bij mij nog steeds een aparte indruk. Is nou niet echt een standaard manier zullen we maar zeggen.
En kan een indruk geven dat er elders ook niet zo nauw gekeken wordt naar het aanleggen. Zeker met M rail is de kans op een ongewilde (bijna) sluiting aanwezig. Onze naamloze heeft ook al aangegeven dat er meerdere keren iets losgehaald is. Dat vergroot de kans nog meer. En kan iets zijn wat bijna niet zichtbaar is. Hoeft maar een apenhaartje te zijn wat soms ergens contact maakt.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Josephes op 11 June 2024, 08:32:30
Hallo onbekende borotof,

Natuurlijk is er geen sluiting als er niets aangesloten is.

Jos
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 11 June 2024, 10:04:08

Dunne draden veroorzaken vziw ook geen sluiting (of een hoog verbruik...)


Dat heb ik ook niet beweerd. Maar baantje bouwen vraagt wat basis principes en dat geldt zeker voor baanvoeding aanleggen. En dat doe je niet met dunne draadjes die los/vast hangen met wellicht slechte contacten onderweg. Daarnaast is het slecht foutzoeken door op die manier alles aan elkaar te breien en dat blijkt.

Hier een foto van het baantje, wat mij betreft het schoolvoorbeeld hoe het niet moet.

(https://i.imgur.com/LfIpJMG.jpeg)

Gr, Ben.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 11 June 2024, 10:58:07
He! Da's mijn baan!!  ;D ;D ;)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 11 June 2024, 13:31:15
Ik wist het....  ;D
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: MartinRT op 11 June 2024, 13:33:19
Volgens mij ligt er gewoon een soldeerbout op, die contact maakt tussen de midden-punten en de rail.  :D
Misschien met teveel soldeer al een semi-vaste verbinding gemaakt ?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 11 June 2024, 16:00:33
Ik wist het....  ;D

 ;D ;D

Als de TS nou eens even een reactie geeft over de voortgang? :)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Te 2/2 op 11 June 2024, 17:09:31
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:
Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.

Beste Sebastiaan,
Vroeger reed iedereen analoog, en bij kortsluiting ging het lampje op de Märklin trafo knipperen, en maakte de trafo een tikkend geluid, tot het lampje uit bleef (dan was de trafo afgeslagen door langdurige kortsluiting).

Nu rijd jij digitaal, en ik vraag me af of je nu ook een tikkend geluid van de trafo hoort bij kortsluiting, en of er nog steeds een knipperend lampje zit op de trafo. Ik heb zelf geen idee, want ik rij nog steeds analoog.

Maar ik weet wel dat het  analoog niet uitmaakt of ik verderaf of dichterbij een kortsluitingsbron zit:
tikken betekent kortsluiting, meer niet.

Ik verbaas me over de vele aansluitrails die je gebruikt. Ik zou die moeite nooit gedaan hebben.

Ik zou alleen de rode draad trekken naar elke sectie.

Je hebt het over vele bruine draden en (neem ik aan) evenveel rode draden. De bruine heb je op een verdeelplaatje zitten. Dat kan, maar daar heb je verder weinig aan.
Het maakt op M-rails uit of je de bruine of de rode draad gebruikt om kortsluiting te detecteren.
Zorg dat je de rode draden op verschillende (sectie) verdeelblokjes hebt zitten, elk met een eigen schakelaar.
Je kunt dan per sectie (schakelaar) vast stellen of er kortsluiting op treedt.

Bij Metalen Rails kun je de middenrails (rood, prik) isoleren maar de rest van de rails (bruin, massa) niet. 
Niet alleen raillassen geleiden massa, railsbeddingen doen dat ook.

Als je ouderwets analoog de baan in geïsoleerde secties verdeelt, dan test je kortsluiting per geïsoleerde sectie.
Als alles klopt, pas dan kunnen de isolaties er tussen uit, tenzij je nog aan het bouwen en solderen bent.

En tja, de kortsluiting zou best wel  eens op de plek van de soldeerbout kunnen zijn ontstaan ...
Zeker omdat kortsluiting er ineens is, en daarvoor niet.




Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: borotof op 11 June 2024, 18:10:44
Hallo onbekende borotof,

Natuurlijk is er geen sluiting als er niets aangesloten is.

Jos

Nee snuggere Jos, dat is als reactie op een eventuele kapotte chip oid zoals ook al werd geopperd hiero.

Rob
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: MartinRT op 11 June 2024, 21:06:51
Vraagje:
 is dat grijze kastje waar die blauwe tape omheen zit een trafo met voeding voor het Mobile Station en baanspanning (bruine en rode draad) ?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 June 2024, 21:24:20
Al eerder gezegd, het is de aansluitdoos die aan de aansluitrail 24088 zat, maar er af is gesloopt.
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/24088 (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/24088)

Er komt wisselspanning van een trafo binnen, die wordt in de doos gelijkgericht en de gelijkspanning gaat naar het Mobile Station. Digitale spanning komt van het MS terug en gaat naar de rails.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: MartinRT op 12 June 2024, 11:19:38
Maar wat "tikt" er dan ?  De trafo ?  Dan lijkt het mij dat die overbelast is en daardoor aan/uit schakelt.
Dat kan dus door kortsluiting veroorzaakt worden, maar als ik dan lees dat het om een zwakke trafo/voeding gaat en ik zie de foto met de loc's en wagens (verlicht?), dan denk ik eerder aan overbelasting.  Dan kun je blijven zoeken naar kortsluiting tot je een ons weegt.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: saskia op 12 June 2024, 15:55:00
Delen van de baan de draden loskoppelen en die dan uitmeten met multmetertje op geluidsstand,
géén gepiep = géén fout, wel gepiep = kortsluiting, dit deel dan verder opsplitsen en losmaken, tot je een beperkte plaats heeft waar het metertje piept, en daar de fout zoeken.
dan zal de fout er uiteindelijk uitkomen.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: stormbreaker op 17 June 2024, 20:56:56
Met een MS3 heb ik ook gezeik gehad met oude C-rails die ik gebruikte op een nieuwe MS3 waardoor ook sluiting ontstond. Steeds vloog de MS3 weer op stop. Begon toen echt te denken dat het aan de MS3 zou liggen. Vervolgens van alles uitgesloten, hielp niet. Terug met de hagelnieuwe MS3, hadden ze weinig tijd om naar te kijken. MS3 maar weer opgehaald. Toen de MS3 (die bij een startset 29000 van Marklin zat) geprobeerd met de nieuwe C-rails die bij de startset 29000 zit, gewoon rondje gelegd. Dat werkt al weken feilloos. Ligt dus toch niet aan de MS3, maar ws. een stukje van mijn oude rails (toen ik nog een vaste Marklin baan had en Delta reed) had sluiting gemaakt. Of een elektrische wissel o.i.d. Betekent wel dat als ik mijn oude C-rails wil aansluiten en vooral mijn M-rails (via de overgangsrails 24951) dat ik wederom risico op sluiting en een uitvallende MS3 loop. Want ik weet niet welk stukje oude C-rails sluiting maakte nu... Ben langzaam begonnen nieuwe C-rails te kopen, moet toch alles vervangen vanwege het verkeerde weekmiddel van Marklin. 10 jaar geleden kon je kosteloos ruilen maar toen was ik met andere dingen dan modeltreinen bezig.

Als je analoog rijdt kan je geen sluiting hebben zonder dat de boel meteen op stop vliegt. Maar digitaal gaat dat niet zomaar goed, de MS1, MS2 en MS3 zijn beveiligd.

[edit] Met een MS1 die de TS heeft kan je maximaal 1,2 A op je baan hebben, dus twee locomotieven maximaal. Bij drie wordt dat al lastig, kan soms wel als je lampjes en wissels op een aparte trafo aangesloten hebt. Met mijn MS3 kan ik maximaal 1,9 A op mijn baan hebben. Is vier of vijf locomotieven. Meer niet. Dit gaat dus alleen om locomotieven die tegelijk rijden, niet die stilstaan. Wagons die verlichting hebben en vooral de klassieke (niet LED) verlichting tellen mee in het verbruik.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 17 June 2024, 21:33:53
Citaat
Met een MS1 die de TS heeft kan je maximaal 1,2 A op je baan hebben
Met een sniffer booster naar keuze kan je vele malen zoveel stroom hebben. Je hoeft alleen maar mFx op te geven voor al het stroom wat je wilt. En volgens mij heb je ook boosters die wel mFx doorgeven maar ik weet even niet welke.

Citaat
Als je analoog rijdt kan je geen sluiting hebben zonder dat de boel meteen op stop vliegt. Maar digitaal gaat dat niet zomaar goed, de MS1, MS2 en MS3 zijn beveiligd.
Ik snap hier niks van. Analoog werkt niet met sluiting, digitaal werkt niet met sluiting. Wat is nou je punt?

Citaat
Met een MS3 heb ik ook gezeik gehad met oude C-rails die ik gebruikte op een nieuwe MS3 waardoor ook sluiting ontstond
Van deze zin kan ik ook weinig kaas maken. Ik snap alleen dat je kortsluiting had?

Citaat
Vervolgens van alles uitgesloten, hielp niet
Dan doe je iets verkeerd in je werkwijze.

1). Ik zou al het materieel van de baan halen. Dan kan je materieel al uitsluiten.
2). Centrale loskoppelen en op een los stuk rails hangen. Dan kan je op dat punt al uitsluiten of de centrale problemen geeft. Eigenlijk weet je hier al dat het in je spoor of bedrading zit.
3). Multimeter op je baan zetten, dan weet je binnen 1 tel of je sluiting heb.
Vanaf dat moment is het zoeken. Baan telkens halveren en kijken waar je sluiting zit.

Ik vind het wel knap hoe je sluiting met C-rail kan veroorzaken. Met K-rails is dat heel makkelijk, ff zo'n lipje naar boven vouwen en het kwaad is geschied. Was je C-rails al beschadigd? Ik snap niet hoe die contactje tegen elkaar kunnen komen. Het is redelijk hufterproof rails vond ik.

Bas
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Bahn-AG op 17 June 2024, 23:01:50
Met een sniffer booster naar keuze kan je vele malen zoveel stroom hebben. Je hoeft alleen maar mFx op te geven voor al het stroom wat je wilt. En volgens mij heb je ook boosters die wel mFx doorgeven maar ik weet even niet welke.


Met een MS1 hou je dan alleen motorola over. Kun je beter een oude 6021 aan je baan hangen. ;D

Bart
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 17 June 2024, 23:14:09
Good ol' 6021 met z'n aanvullende accessoires. Beste dingen die ze ooit gemaakt hebben  (y).
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ben op 18 June 2024, 06:08:37

Met mijn MS3 kan ik maximaal 1,9 A op mijn baan hebben.


Je hebt een instapset 29000 met een MS2. Een MS3 bestaat niet.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: C-rails op 18 June 2024, 06:51:59
Heb het draadje even doorgelezen, maar begrijp ik je goed, dat je twee aansluitrails op de baan hebt? Dus twee keer zo'n 'kastje' wat je normaal onder de c-rail klikt?
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 18 June 2024, 08:32:46
(https://i.imgur.com/wmkFgKd.jpeg)

Zou het probleem niet in die aansluitbox kunnen zitten, dat er hier een beschadiging/slecht contact in zit??

Ik zie een aansluitbox welke geschikt is voor C rail die volgens mij bewerkt is om deze te kunnen laten werken met M-rails.
Misschien een andere aansluitbox proberen, er zijn dan 2 opties:


https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60651/60652_Mobile_Station (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60651/60652_Mobile_Station)

mvg,

Matthijs
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Pauldg op 18 June 2024, 09:17:31
TS is hier al 9 dagen niet meer geweest. Doe geen moeite
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 18 June 2024, 09:45:39
Dat bedoel ik, we maken ons heel er druk maar ik geloof niet dat het de TS nog iets interesseert.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Remunj op 18 June 2024, 11:05:14
Ja altijd jammer dit met onze goed bedoelde hulp en een TS die met de noorderzon vertrokken is.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: bask185 op 18 June 2024, 11:17:46
NIVEA => Niet voor een ander invullen  >:(. We weten niet waarom TS 9 dagen niet ingelogd heeft.
Misschien is die op vakantie,
misschien is er een familielid overleden,
misschien logt hij nu eenmaal niet zo vaak in als wij.
misschien heb ik hem weggejaagd met reactie #22
misschien wilt hij wel vanavond antwoorden, leest hij vervolgens eerst deze negatieve ellende en besluit ja, *** dit forum maar..

Punten zijn:
A). We weten het gewoon niet.
B). negativiteit is gewoon niet nodig. Je kan ook gewoon.. niks zeggen.

Bas
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 18 June 2024, 13:08:02
Is geen negativiteit. Is alleen al heel vaak aan de orde geweest dat een TS niet meer reageert. En als je een probleem post wat schijnbaar belangrijk is voor je is het fijn dat je dan ook de antwoorden vervolgt die op jou vraag komen. Maar ergens halverwege proefde ik hier wat ergernis van de starter over onze discussie mbt de bedrading.

Je kan ook gewoon.. niks zeggen.

Bas

Haha! Ja Bas, dat klopt! (iets met spiegel  ;D )
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Josephes op 19 June 2024, 16:18:25
TS kan beter bij het 3railforum vragen.
Daar zitten meer Marklin techneuten.

Jos
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronaldk op 19 June 2024, 16:49:09
Neuh... Het is een probleem wat bij de aansluitbox en rails zit. Niet met het kennis van het forum. TS heeft de aansluitbox aanpast om ook M-rails te kunnen gebruiken. Standaard was de MS1-aansluitbox voor C-rails. Sommige deden het op de manier van: 2 draadjes aan de rails (1) en de puko's (1) om zo aan te sluiten op de M-rails. Als je de aansluitbox gaat openen om de boel door te verbinden dan kan daar ook iets misgaan.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 19 June 2024, 17:16:32
Dat bedoel ik, we maken ons heel er druk maar ik geloof niet dat het de TS nog iets interesseert.

Dat. Zolang de starter van dit draadje niet meer reageert heeft het vrij weinig zin om nog een advies te geven. 10 juni het laatst actief dus heel veel brand heeft hij niet. Zoals ik al eerder schreef:

Maar ergens halverwege proefde ik hier wat ergernis van de starter over onze discussie mbt de bedrading.

Klaar  ;)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 25 June 2024, 08:47:54
TS is hier al 9 dagen niet meer geweest. Doe geen moeite

Dat bedoel ik, we maken ons heel er druk maar ik geloof niet dat het de TS nog iets interesseert.

TS ligt met een keelontsteking op bed én is bezig met het afsluiten van zijn werk zodat hij over 3 weken op vakantie kan. Weinig tijd dus om van alles te controleren. De onderbuikgevoelens over de trafo die geen trafo blijkt te zijn én een foto van de baan terwijl ik er aan bezig was te willen vergelijken met een huidig probleem leg ik naast mij neer. Als je het systeem niet kent heeft het mijns inziens weinig zin om tips te geven. Het komt vooral over om het aan iets te kunnen wijten omdat je het eigenlijk niet weet.

Verder dank ik diegene die écht wilden meedenken in plaats van een nieuweling af te willen kraken op de zogenaamde onprofessionaliteit. Op die antwoorden kom ik later terug. Zodra ik weer ter been ben én energie heb ga ik hier gewoon weer naar kijken.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: MOVisser op 25 June 2024, 08:58:44
 (y) (y) (y)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: NL-modelspoor op 25 June 2024, 09:10:52
Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 25 June 2024, 11:00:30

Verder dank ik diegene die écht wilden meedenken in plaats van een nieuweling af te willen kraken op de zogenaamde onprofessionaliteit. Op die antwoorden kom ik later terug. Zodra ik weer ter been ben én energie heb ga ik hier gewoon weer naar kijken.

Als het o.a. aan mij is gericht; nergens was ik vals. Alleen; je brengt een probleem en laat niet alles zien. Dan is het lastig om je te helpen. En ja, keelontsteking is vervelend maar dan even een antwoord geven was voor een ieder duidelijk geweest :)
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronaldk op 29 June 2024, 09:41:19
Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: RNRS001 op 29 June 2024, 09:50:09
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.

Goed, even ingaan op alle tips en opmerkingen:

Heb het draadje even doorgelezen, maar begrijp ik je goed, dat je twee aansluitrails op de baan hebt? Dus twee keer zo'n 'kastje' wat je normaal onder de c-rail klikt?

Nee, ik heb 10 aansluitrails op de baan welke allemaal via 3 verdeelblokken uiteindelijk op 1 kastje aangesloten.

Zou het probleem niet in die aansluitbox kunnen zitten, dat er hier een beschadiging/slecht contact in zit??


Ik snap hoe je denkt, maar in principe is dit hetzelfde, toch? Een C rail of M rail werkt via hetzelfde systeem. Bruin en rood. Alleen de rail zelf is anders. Verder heb ik nog zo'n kastje, die geeft hetzelfde resultaat.

Neuh... Het is een probleem wat bij de aansluitbox en rails zit. Niet met het kennis van het forum. TS heeft de aansluitbox aanpast om ook M-rails te kunnen gebruiken. Standaard was de MS1-aansluitbox voor C-rails. Sommige deden het op de manier van: 2 draadjes aan de rails (1) en de puko's (1) om zo aan te sluiten op de M-rails. Als je de aansluitbox gaat openen om de boel door te verbinden dan kan daar ook iets misgaan.

De aansluitbox is niet geopend. De tape zat er om een andere reden omheen maar ik weet niet meer waarom. Zonder tape is de aansluitbox ook gewoon dicht.

Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.

Heb ik niet, maar mijn schoonvader wel. Dit is wel iets waar ik iets mee kan. De wissels zijn verder voornamelijk elektrisch maar de verlichting is gecontroleerd voor ik alles vastzette. Maar dit zou misschien betekenen dat ik niet alles los hoef te halen?

Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.

Een ander kastje heb ik al, geeft precies hetzelfde resultaat. Ik snap verder het verschil niet tussen de draden die ik direct ergens op aan kan sluiten met het kastje met 2 draden die ik nu ergens op aansluit. En van het DCC-protocol vs. Motorola / MFX weet ik helemaal niks.  :)

Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Ronald Halma op 29 June 2024, 10:18:38
Vage op-de-man reactie van TS door mod weggemoffeld

Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 June 2024, 10:54:06
En zo komen we weer bij het begin van dit verhaal. Ga systematisch zoeken.
Maak alle aansluitingen los en deel de baan in twee stukken. Meet in welk stuk de kortsluiting zit.
Als je dat weet deel je dat stuk weer in tweeën, enz... tot je bij de kortsluiting zit.

Daarbij is een multimeter onmisbaar, en dan bij voorkeur een met piepfunctie.
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Remunj op 29 June 2024, 11:12:10
Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
Volgens een oud Hollands gezegde: stank voor dank. Soms vraag je je af of de vraagsteller wel geholpen willen worden. ???
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: Jeroen Water op 29 June 2024, 11:16:20
Inderdaad Klaas, precies wat ik in reactie 2 ook al aangaf. Maar ik heb steeds meer het gevoel dat topicstarter er tegenop ziet om delen van zijn baan uit elkaar te halen en naar makkelijkere oplossingen zoekt. Maar er zal echt weinig anders opzitten dan de boel los te halen.

Enige tip die nog kan helpen als er een metalen onderdeel van een trein of zo op de rails terecht is gekomen en kortsluiting maakt tussen middenrail en bedding, om de baan over de gaan met een goede magneet. Zo heb ik ooit eens een metalen staafje gevonden die op een spoorstaaf en precies tegen een middenrailpuntje aan lag….

Jeroen
Titel: Re: M rail - kortsluiting
Bericht door: stormbreaker op 04 July 2024, 16:02:37
Citaat
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.
Uiteraard heeft de meneer uit Schiebroek die ik persoonlijk goed ken het hier weer bij het rechte eind.