Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 8396 keer)

RNRS001

• Offline Offline
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 09 June 2024, 12:47:44 »
De blauwe tape om het kastje heeft geen functie, het is niet dat deze het dicht laat zitten. Geen idee meer waarom ik die er ooit op gedaan heb, volgens mij om hem ooit vast te kunnen plakken zonder de behuizing te beschadigen. Die tape is er vanaf.

De blauwe tape om de draadjes is enkel om ervoor te zorgen dat de draden elkaar niet kunnen raken. Er onder zit het gewoon netjes vastgesoldeerd zoals het moet. Er zit niets ergens tussen geklemd, alle draden van de baan zitten los van elkaar en kunnen elkaar niet raken tenzij ze helemaal dicht zijn (geen open draden die elkaar raken).

Het enige wat her en der geklemd zit zijn wat gele en blauwe draden van wissels omdat ze anders over de baan hangen. Maar die zitten niet strak geklemd, het is niet zo dat die de boel scheef kunnen trekken en de kortsluiting veroorzaken. Ze raken in geen geval de rails. Zo'n enorme beginner ben ik ook weer niet, dat stadium ben ik voorbij. :-)

De mobile station + trafo + C-rail voor de aansluiting heb ik als 1 werkende set gekocht en heeft het altijd gedaan. De trafo zie je hier niet op de foto. Ik gebruik Marklin 66191 trafo 18VA.

Ben

• Offline Offline

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 09 June 2024, 13:25:10 »
Sinds gisteren ineens storing in de baan.

Beste ? ; er is nooit een storing "ineens". Daar gaat altijd iets aan vooraf. Een verandering, ander voertuig op de baan, noem maar op. Weglopen en terugkomen en ineens kortsluiting kan als er niets gedaan of bediend wordt gewoon niet.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 June 2024, 13:32:07 »
Eigenlijk, kan dat zomaar gebeuren. Zeldzaam wel, maar soms houden chips er gewoon mee op.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.msg3222475590#msg3222475590
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 June 2024, 14:03:10 »
Bas, als ik dit zie:

Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.

De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?

Geloof ik persoonlijk niet in een spontane storing.... er is iets gebeurd, een sluiting ergens of veroorzaakt door de gebruiker.

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 June 2024, 20:26:22 »
Tsja, ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er zo hard gehamerd wordt op die ene foto. Het heeft een hele maand zo gewerkt en is meerdere keren los geweest. En ja, het werkte 's avonds wel, en de volgende ochtend niet meer. Dit heb ik meerdere keren gehad.

Verder ben ik bezig geweest met het opsporen van de kortsluiting verderop in de baan. Als ik daar aan een bocht wiebel is er lichte sluiting. Daar heb ik zelf niks aan gedaan en dit is spontaan ontstaan, want het is in een bocht waar verder niemand bij kan en eentje die behoorlijk stevig in elkaar zit. Het lijkt erop dat ik nu afgerekend wordt op iets waarvan je denkt dat dit het moet zijn puur omdat er wat tape omheen zit?

Overigens zal ik niet ontkennen dat er her en der wellicht iets verkeerd aangesloten zal zitten (puur omdat ik niet weet dat bepaalde dingen niet kunnen?), maar voorlopig zitten alle rode draden op rood en alle bruine draden op bruin. En nee, die draden conflicteren niet met elkaar. De vraag is dan dus volgens mij meer; kun je een verkeerd circuit maken op deze manier?

Aansluitend hierop:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Centrale_voedingsleiding

Ik heb dit stuk nu een aantal keren gelezen maar kom hier niet uit.

Als ik een rode draad als ringleiding heb:

1. Hoe sluit ik dan het mobile station hierop aan?
2. Hoe sluit ik dan de overige 20 stroomrails op die ringleiding aan? Zitten er dan in de ringleiding allemaal kroonsteentjes?

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 June 2024, 21:40:56 »
Ik vraag me of of je wel kortsluiting hebt, of een onderbemeten systeem.
Een MS met een 18VA (welke is dit?) trafo is erg krap. 2 loks en wat wagentjes met binnenverlichting en de stroom is "op". Heel simpel: een ouderwetse marklin binnenverlichting is 2VA per wagen!

Let verder op verbogen contactlippen aan je rails. Te vast aangedraaide rails. Versleten veertjes in wissels, of dat het stelmechanisme verbogen is. Naar beneder gedrukte middengeleiders.
En zoals eerder vermeld: troep op de baan, laaghangende koppelingen, een ontspoorde wagen of lok.

Wat betreft een ringleiding: een verdeelblok onder de baan met een ster naar de baangedeelten is net zo goed.

Bart
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 21:42:35 door Bahn-AG »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 June 2024, 21:45:12 »
Citaat
Ik heb dit stuk nu een aantal keren gelezen maar kom hier niet uit.
Dan moet je dit plaatje gezien hebben

Met textuele uitleg
Citaat
Aanleg centrale voedingsleiding

Het aanleggen van een centrale voedingsleiding is heel eenvoudig. Er zijn geen bijzondere materialen en/of -gereedschappen nodig. Een goede (zij)kniptang, schroevendraaiers, een soldeerbout en harskernsoldeer, een mesje, kroonstenen en schroefjes zijn voldoende.
Citaat
Aansluitingen

Een aansluitingen maken op de hoofdaders, zoals bij het gebruik van installatiedraad, betekent dat het draad vrijgemaakt moet worden van de isolatie; "strippen". Op de plek waar de koperkern vrij is van isolatie is een aftakking aan de hoofdader te solderen. Zorg er daarbij wel voor dat de draden na Het solderen - dus tijdens het afkoelen - niet kunnen bewegen, anders ontstaat een zogenaamde "koude las". De verbinding kan dan weer losgaan en tevens bestaat de kans op zeer moelijk te vinden storingen in de voedingsaansluitingen.

En vervolgens vraag je dit  ???
Citaat
1. Hoe sluit ik dan het mobile station hierop aan?
Citaat
2. Hoe sluit ik dan de overige 20 stroomrails op die ringleiding aan? Zitten er dan in de ringleiding allemaal kroonsteentjes?
- kroonsteentjes, dat kan dus.
- Je kan gebruikmaken van die verdeelblokken waar je die marklin stekkers in kan steken.
- Sommige mensen gebruiken verdeelprintjes met printkroonstenen daarvoor.
- Andere strippen een stukje van de ringleiding en solderen draad daar aan vast.
- Ik heb zelf ijzerdraad gespannen als ringleiding en daar aan draad gesoldeerd.
- En soms soldeerde ik niet eens en wikkelde het koper er gewoon om heen. Het was toch een vaste baan.

Dus wees creatief, en kies een methode uit. Draadjes aan elkaar knopen is echt niet zo moeilijk.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 June 2024, 22:16:37 »
Tsja, ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er zo hard gehamerd wordt op die ene foto. Het heeft een hele maand zo gewerkt en is meerdere keren los geweest. En ja, het werkte 's avonds wel, en de volgende ochtend niet meer. Dit heb ik meerdere keren gehad.

Ik hamer nergens o, ik kijk naar wat je vraagt en laat zien :)

Citaat
Dit heb ik meerdere keren gehad.

Dan is er toch iets niet goed aangesloten of op een manier die jou probleem vaker veroorzaakt. Alles goed nalopen en beginnen bij het begin.

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 June 2024, 07:58:41 »
Onbekende geeft aan dat hij inmiddels de tape van de trafo af heeft gehaald.
Laat daar dan eens een foto van kijken.

Jos

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 10 June 2024, 09:26:31 »
Het ding met blauwe tape is toch geen trafo? Dat is een railaansluitbox.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 June 2024, 09:51:40 »
Er zitten vier gelijkricht diodes in met een elco. Waarom Märklin nou dit moet en weer een AC voeding er bij wilt leveren, is mij een raadsel.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 June 2024, 10:48:17 »
Er zit niets ergens tussen geklemd, alle draden van de baan zitten los van elkaar en kunnen elkaar niet raken tenzij ze helemaal dicht zijn (geen open draden die elkaar raken).
Je kan toch niet ontkennen dat die twee draadjes die uit het kastje komen op een normale manier naar buiten komen. Zo zal Marklin het niet bedoeld hebben lijkt me.
Laat eens foto's zien van de rest van de bedrading onder de baan. Als dat ook allemaal van die dunne draadjes zijn zou ik om te beginnen eens om dat wat dikker uit te voeren om een goede stroomvoorziening te realiseren.
En beantwoord de vraag van Bart eens over de MS en gebruikte trafo. Misschien dat dat ons verder helpt.

Die foto is het enige waar wij vanuit kunnen gaan.
En als je het diverse keren los gehad hebt is het best mogelijk dat je toch ergens een foutje gemaakt hebt.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 10:49:59 door Remunj »
Gr.
Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 June 2024, 11:15:28 »
Citaat
Zo zal Marklin het niet bedoeld hebben lijkt me.
Marklin heeft een aansluit rail bedacht waaraan dat kastje vast zit. Het is alleen een groot ding wat je niet uit het zicht kan werken. Als je een ringleiding/centrale voedingslijn aanlegt, moet je vanaf die aansluitrail de spanning aftappen. Dus om die rail er af te slopen en er direct draden aan te solderen voor je voedingsleiding, vind ik normaalste gang van zaken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 June 2024, 17:15:20 »
@Klaas,

Was in de veronderstelling dat het ding een trafo was.
Maar dan nog, hoe ziet het vanbinnen uit.
Want als de draden er zo uitkomen dan zal er toch in het binnenwerk gegarandeerd geknoeid zijn.

Jos
« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 17:16:57 door Josephes »