BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Peter Kleton op 23 January 2024, 18:50:15
-
(Momenteel is de zoek functie buiten dienst ,dus ik kon niet zoeken op dit onderwerp.)
Hallo,
Ik heb op mijn schaal 0 baan een opklapbare dubbelsporige brug bij de deur waar ik de zolderkamer binnen kom.
Ondanks maatregelen om de rails echt betrouwbaar op elkaar aan te laten sluiten heb ik toch last met ontsporingen omdat er na opnieuw instellen er al gauw weer verschuivingen optreden.
0,1 mm kan mss nog ,maar zodra het zichtbaar is , gaat het al fout.
Hoe kan ik nu de rails gegarandeerd betrouwbaar aan laten sluiten ?
Peter
-
Ik heb daar een idee voor. Ik heb het niet zelf bedacht maar ik denk dat het de oplossing is voor dit probleem. Ik kom er zsm op terug.
-
Hoi Bas ,
Ik denk nu of een zgn schieter dke ik verschuiven moet na het neerleggen van de brug die de rails passend tegenover elkaar houdt.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij hier zal laten zien. ;D
Peter
-
Ja, doen ze in het echt ook, zal wel niet voor niets zijn.
-
Destijds heb ik voor mijn H0 baan ook zo'n overgang gehad. Ik heb toen een afneembare constructie gemaakt met pasnokken en klosjes, zodat wanneer je de overgang weer terug op z'n plaats legde, het altijd op z'n plek viel zonder zijdelingse speling. Toen dat eenmaal goed lag, heb ik de rails doorlopend gelegd, goed vastgelegd op de ondergrond en toen de rails doorgeslepen. Werkte goed, maar het valt of staat met het secuur maken van de fixeer punten, zonder enige speling.
Daarnaast heb ik in het verleden een draaibrug gemaakt met een (op werkelijkheid gebaseerde) vergrendeling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99223.75.html), aangestuurd door een servo.
Maar in jouw geval kun je dat natuurlijk gewoon handmatig doen.
-
Soldeerbielzen van printplaat met een zijdelings profiel. Deze is dan voor H0, maar ik zie niet in waarom dit in 0 niet zou kunnen werken. Ik heb hem niet bedacht, wel uitgewerkt.
Als de brug op zijn plek ligt, kan je deze er onder krijgen. (wellicht moet je ze iets ophogen) en dan de staven vast solderen. Needless to say... dat moet dan wel recht ;)
(https://i.imgur.com/oAf7cqP.jpg)
(https://i.imgur.com/tmQ9Hw1.jpg)
(https://i.imgur.com/E2RutLa.jpg)
Het oorspronkelijke plan is om icm 3D printsels ook nog de hoogte te fixeren, maar dat werkt alleen als je 2 delen zijdelings tegen elkaar aan drukt. Handig voor module banen maar aangezien je je brug moet optillen naar boven heb je daar niet veel aan.
(https://i.imgur.com/ZvTEHYG.jpg)
Ik heb inmiddels ook een grotere ontworpen voor dubbelspoor. Maar dat duurt nog een week of 2 voordat ik ze heb :laugh:
(https://i.imgur.com/7C1cJxA.png)
Mvg,
Bas
-
Hoi Bas ,
Ik ga dat met die printplaat eens proberen.
Op deze manier creeer je een zoek nok , zodat de delen precies in elkaar passen .
Eerst een plaatje met de breedte van de dwarsliggers uitzagen en dan doormidden zagen met de figuurzaag,
Dan heb je alleen maar de dikte van het zaagje als spelings ruimte ,en dat zal wel geen last geven.
@ Peter :
De rails ligt er al in ,dus wat je voorstelt kan niet meer. Maar bedankt voor je mee denken net als de anderen.
Peter
-
Hallo Bas,
Aan de linkerkant de 2 scharnieren waarbij het scharnierpunt boven de railstaaf moet liggen anders knijpt hij.
Aan de rechterkant waar de brug opligt 2 scharniertjes met dan onderin een bus en in de plank die naar benden komt de pen die in de bus valt. Eeerst 1 monteren en dan pas de ander. Rails doorleggen en zoals al genoemd printplaat op de railovergangen. Dan de rails pas doorslijpen. Dit heeft bij mij 15 jaar gefunctioneerd zonder 1 ontsporing.
Dit zijn zg inboorscharnieren. Je zaagt het draadeind er af
succes jandcargo
-
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html ?
Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?
-
bus en pen werken ook wel altijd toch? Dan zit die hele brug meteen vast ook nog
-
Eén van de systemen:
Het is mogelijk om een zogenaamde megabiels (dubbelspoor) en een megabiels enkelspoor te gebruiken.
Maar er zijn veel meer ideeen en mogelijkheden om een dergelijke overgang uit te voeren.
Elke modulebaan heeft de door jou geschetste situatie tussen de overgangen van de modules.
Daarvan vindt ieder dat door hen gekozen oplossing te beste is.
Ga dat eens op een beurs met betrokkenen bepraten en het onderzoeken
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/brug-overgang-65b0384c5da29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/brug-overgang-65b0384c5da29.jpg)
-
Ik heb ook zo'n brug voor de deuropening. De liggers van de brug vallen bijna klemmend tussen de hoofdliggers van het vaste deel. Kan daardoor zijdelings niet meer verschuiven.
Sporen zijn ook niet nastelbaar. Als het eenmaal goed ligt is dat niet nodig.
-
Hallo Peter,
Mijns inziens is de essentie dat de spoorstaven precies in elkaars verlengde liggen.Bij spoor 0 zijn de spoorstaven hoog genoeg om een vergrendeling aan de spoorstaven vast te maken zoals op onderstaande foto's, die ik snel even gemaakt heb en die dus helaas wat onscherp zijn:
(https://live.staticflickr.com/65535/53484546934_cb69def80c_h.jpg) (https://flic.kr/p/2pufhqW)vergrendelinga (https://flic.kr/p/2pufhqW) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53483338787_465888a8b4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2pu96hP)vergrendelingb (https://flic.kr/p/2pu96hP) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Het busje kan je gewoon aan de spoorstaaf solderen.Wanneer je zorgt voor een glijpassing van pennetje/schieter in busje is de zijdelingse verschuiving van de spoorstaven ten opzichte van elkaar hoogstens 0,1 mm.Dat lijkt mij ruimschoots voldoende voor een veilige treinenloop.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Grendels aan de spoorstaven zou ik nooit doen. Je hoeft er maar één keer een te vergeten en je hebt een kleine ramp.
-
Als de vergrendeling die op een andere plaats zit , kan het ook mis gaan wanneer je deze vergeet.Je kan aan deze vergrendeling ook een schakelaartje , reedrelais of iets dergelijks koppelen voor terugmelding.
-
Dat klopt, maar daarom had ik ook geen vergrendeling. Aan ene kant een paar goede scharnieren, waardoor daar niets kon schuiven, dus altijd goed.
En aan de andere kant een goede geleiding waardoor brug door eigen gewicht altijd op dezelfde plaats komt te liggen zonder speling.
In al de jaren dat het er gelegen heeft nooit een probleem van ontsporing gehad op de brug.
Groet,
Roelco
-
Klaas en Jan.
Klaas :
Ik heb jouw berichten gevolgd over jouw klapbrug.
Zit mooi in elkaar ,maar ik had er al eerder een centrering gemaakt ,waardoor de brug precies neer komt en niet zijdelings kan verschuiven in plaats van inklemmen bij jou.
Maar toch verschoof het wel eens een millimetertje en stootte de wielflens tegen de kopse kant van de andere tegenoverliggende rail.
Ik ben nu bezig met het printplaatjes idee van Bas.
Jan:
Dat van die vergrendeling heb ik in mijn spoorse leven bij beweegbare spoorbruggen gezien ,van daar mijn idee ,maar doe het toch maar niet . ;)
Groeten ,
Peter
-
Je zult echt met pennen moeten gaan werken wil je een stabiel verbinding, het mooiste is een conische pen verbinding dan heb je geen speling!
De verbinding die Bas laat zien zal altijd op spanning moeten word gebracht anders kan er snel speling optreden!
Ik ben nu zelf bezig met een brug H0 voor een deur langs die compleet verwijderbaar moet zijn!
Moet alleen nog even de pennen en bussen zien te vinden die erbij passen.
-
Meneer Maaskant gebruikt een soort V profiel in het hout waarin zijn uitneembaar deel valt. Die centreert zichzelf zo.
-
(https://i.imgur.com/oAf7cqP.jpg)
Ik snap de logica van de V-vormige tongen niet. Gewoon slecht design. Hoe groter de afstand; hoe meer zijdelingse speling.
Maak die tongen gewoon recht. Dan ben je gelijk van zijdelingse speling verlost.
Bart
-
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html ?
Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?
Inboorscharnieren heb je in verschillende uitvoeringen. Deze is wel heel fancy maar je hebt ook rechttoe rechtaan. En idd pen gat omdraaien. groet jandcargo
-
Dat VV onderdeel is bij nighttrain1 te verkrijgen, dacht ik.
Ronald Visser
-
Goedenavond,
Na de verbouwing van de hobbykamer bij mij, ben ik bezig om de vaste treinbaan weer te herbouwen. In de deuropening zit net als voor de verbouwing ook een opklapbare brug. Hoewel ik hier in het begin veel problemen mee ondervond, liep na de kinderziektes de overgang tussen brug en wal bijzonder goed en geen ontsporingen gehad. Op dit moment zit de brug er wel in al staat deze al ruim een maand omhoog want ik moet de brug nog stellen.
De rails op de brug word aan de ene zijde door 2 stukjes simpele dubbelzijdig plakband op de aanbrug vastgehouden. Op de wal aan deze zijde zit de rails vast loodrecht door de standaard railschroefjes. De stevig vastgedraaide scharnieren zorgen ervoor dat de brug geen kant op kan dan enkel omhoog en omlaag. Aan de andere zijde steekt de rails een stukje uit de brug om aansluitend te landen aan de overkant. De rails zit hier vast met een spijkertje om deze omlaag en op zijn plek te houden. De rails op de brug krijgt zijn voeding uit de ringleiding waarbij de draadjes op de rails zijn gesoldeerd. De overzijde zit de rails weer loodrecht met de schroefjes op de plaat. Het brugframe wordt opgevangen door in totaal 4 blokjes, 2 voor de vangbalk en 2 aan de zijkant zodat de brug maar op een manier kan vallen.
Als er foto's gewenst zijn, hoor ik dit graag.
MVG, hielke1501
-
Ik snap de logica van de V-vormige tongen niet. Gewoon slecht design. Hoe groter de afstand; hoe meer zijdelingse speling.
Maak die tongen gewoon recht. Dan ben je gelijk van zijdelingse speling verlost.
Bart
Volgens mij snap jij de bedoeling van dit design niet, maar dat kan je ook niet weten.
En daarom is het misschien beter om het zo te laten, want dat is bewust zo gemaakt.
Ik heb er (nu) geen zin in om dat uit te leggen.
Het is namelijk mijn ontwerp, mijn design, mijn oplossing inmijn ogen voor een àndèr probleem, dat het (bij toeval) ook mogelijk hiervoor toepasbaar zou kunnen zijn, had ik toen niet bedacht. (Sorry dat ik besta. @ bahn-ag).
Ik leg het je later wel een keer uit.
Èn vooral niet iedereen gelijk afbranden, daar is dit mooie medium niet voor, dat schijnt te mogen op X.
Groeten Richard.
-
Volgens mij snap jij de bedoeling van dit design niet, maar dat kan je ook niet weten.
En daarom is het misschien beter om het zo te laten, want dat is bewust zo gemaakt.
Ik heb er (nu) geen zin in om dat uit te leggen.
Het is namelijk mijn ontwerp, mijn design, mijn oplossing inmijn ogen voor een àndèr probleem, dat het (bij toeval) ook mogelijk hiervoor toepasbaar zou kunnen zijn, had ik toen niet bedacht. (Sorry dat ik besta. @ bahn-ag).
Ik leg het je later wel een keer uit.
Èn vooral niet iedereen gelijk afbranden, daar is dit mooie medium niet voor, dat schijnt te mogen op X.
Groeten Richard.
Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.new#new) te vinden.
Fijne avond nog.
Groeten Richard.
-
Hoi Richard,
Het klopt ergens niet wat je schreef ;
Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER te vinden.
HIER vind ik een verhaal over bovenleiding ... ???.
Peter
-
probeer deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.msg3222447483#msg3222447483)
-
Bij onze vorige modelbaan hebben wij deze kastsluitingen gebruikt. Konden ook de rails spanning doorvoeren.
Wel gehalveerd, zander werd het geheel te groot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/240125-kastsluiting-65b2ce8a8c0e6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/240125-kastsluiting-65b2ce8a8c0e6.png)
-
Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.new#new) te vinden.
Fijne avond nog.
Groeten Richard.
Laat ik het zachtjes uitdrukken. Modelbouwers krijgen het niet eens klaar om NEM normen fatsoenlijk te specificeren. Bijvoorbeeld een koppelngsschacht.
Een overgedimensioneerd railstukje dat niet doet waarvoor het bedoeld is (zie filmpje) neem ik dus ook niet serieus. Het doet niet waarvoor het ontworpen is en dus rommeldesign.
Maar ieder zoals hij wil. Een beetje techneut verzint een simpeler en betere oplossing.
Stomme vraag die bij mij bijvoorbeeld al opkomt. Wat is de zin van 2 V-vormige tanden? Leg het me in Jip en Janneke taal eens uit?
Bart
-
Wegnemen speling.
Maar we hebben het hier over een brug die open moet kunnen, dus is er 1 onderplaatje te veel. :angel:
-
Stomme vraag die bij mij bijvoorbeeld al opkomt. Wat is de zin van 2 V-vormige tanden? Leg het me in Jip en Janneke taal eens uit?
Het kan natuurlijk ook met 1 tand.
Ik heb het maar niet in Jip en Janneke taal gedaan, want dan had je een heel ander antwoord gekregen. :)
-
Jip en Janneke genoeg voor mij. Een 2e nok voegt niks toe.
En wil je lengte en breedte kunnen opsluiten dan pak je bijvoorbeeld iets zoals bij een puzzelstuk.
Bart
-
Met 1 nok in het midden kan ook. Maar het sterke punt aan het ontwerp van nighttrain is dat beide delen gelijk zijn.
Met 1 nok in het midden heb je een tegenstuk nodig met 1 deuk in het midden, en dan zijn beide delen verschillend.
Eerlijk gezegd vind ik het allemaal nogal ver gaan. Het probleem van Peter is kennelijk dat hij wel een begrenzing heeft tegen zijdelings verschuiven, maar daar zit toch nog te veel speling op. Hij zou eens kunnen kijken of daar niet iets te verbeteren is.
Ik zie dat je intussen je bericht hebt aangepast. Een puzzelstuknokje dat ook lengteverschuiving tegengaat lijkt me onnodig en misschien zelfs ongewenst. Door wisselingen in temperatuur en vochtigheid treden er juist lengteveranderingen op, en die moet je de ruimte geven.
-
Symmetrie van een eindstuk is geen noodzaak. Je legt het immers eenmalig neer.
Een rechte nok is genoeg om Peter zijn probleem effectief op te lossen.
Bart
-
Peter, je kan natuurlijk ook nog als extra een verjonging aan de railuiteinden vijlen. Zodoende lopen de wielen niet tegen de stompe kant van de rails mocht e.e.a. toch nog ietwat verschoven komen te liggen. Maar vooraleer moet je zorgen dat de brug bij neerlaten absoluut niet kan verschuiven of speling heeft.
-
Naamgenoot,Klaas Z en de anderen:
Het overgangsdeel is nu klaar en goed geworden.
Wel moest ik het spoor goed in een rechte lijn leggen op de vaste wal en op de brug.
Er begint namelijk een helling op de brug,die kon niet pas na de brug beginnen door ruimte gebrek.
Maar nu is dat ook goed gelegd.
De zaak past netjes in elkaar met een tand en de laatste halve millimeter is speling is ook weg.
Allemaal bedankt. (y)
Peter
-
Suc6 met het rijden etc...
Ronald Visser
-
:D ;D (y)
Peter