BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hasenwald op 13 January 2024, 13:15:07

Titel: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 13 January 2024, 13:15:07
Ik ben een keerlus in mijn baanplan aan het tekenen en denk uiteraard al na over hoe e.e.a. moet worden aangesloten. Ik heb daar nog nooit eerder over nagedacht... In de encyclopedie al wat gelezen over het fenomeen keerlus. Voor de benodigde keerlusmodule heb ik de Uhlenbrock Power 4 booster (artnr. 63240) in gedachte. Ik heb reeds 4 van deze boosters in gebruik voor evenzoveel stroomkringen en heb er nog eentje liggen die voor de keerlus gebruikt kan worden.

Vraag: Kan ik een bestaande booster die al in gebruik is hiervoor gebruiken? Zo ja, dan zou ik de booster gebruiken van de stroomkring waar de keerlus in komt te liggen.

Vraag: Of moet het een dedicated booster zijn voor de keerlus met dus een aparte stroomkring?

Verder lees ik dat de nieuwste generatie keerlusmodules (met elektronische schakeling) beter zijn voor de baan, decoders, centrale.

Vraag:  Behoort deze Uhlenbrock tot de laatste generatie? Ik word aan het twijfelen gebracht doordat de Uhlenbrock booster met een separaat relaismodule (artnr. 61080) werkt. En in de encyclopedie staat juist dat dit een oude methode is.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 13 January 2024, 18:06:52
Vraag 1:  ja.
Vraag 2:  nee, zie antwoord 1.
Vraag 3:  weet ik niet, maar aangezien je het hebt over een relaismodule denk ik van niet. Dat zal ik pogen uit te zoeken en een antwoord te geven.

Voor mij is ook de vraag wat je precies bedoelt met "met elektronische schakeling".  100% elektronisch zònder relais  of elektronisch mèt relais.   Met relais kan prima werken als je met allerlei detecties werkt, maar met relais is af te raden, in mijn ogen, als je puur elektronisch werkt.  Want dan is een relais wel héél erg traag ten opzichte van elektronica.  In dat laatste geval is meestal (of altijd ?) sprake van de zogeheten "kortsluitdetectie".  Een perfect werkend voorbeeld van de laatste is de Lenz LK200.
Maar over kortsluitdetectie en andere vormen van detectie , ook alleen al over de naamgeving, zijn tientallen pagina's volgeschreven hier op BNLS.

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 13 January 2024, 18:14:59
Vervolg.
Blijkbaar zitten er in de Uhlenbrock centrale en boosters al een aansturing voor keerlussen.  Hoe dat werkt kun je in die handleidingen terugvinden, neem ik aan.

Maar uiteindelijk schakelt een relais de polariteit om. De Uhlenbrock behoort dus niet tot de door jou genoemde "laatste generatie", of is volgens  de door jou aangehaalde encyclopedie een "oude methode".

De aansturing van dit relais kan overigens geheel elektronisch zijn, wederom door middel van diverse detecties of door de "kortsluitdetectie".
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 13 January 2024, 18:19:27
Voor mij is ook de vraag wat je precies bedoelt met "met elektronische schakeling".


Dank voor je reactie! "elektronische schakeling" staat in de encyclopedie zo genoemd. Ik heb zelf geen idee...


Intussen ben ik wat verder aan het zoeken geweest en ik ben via de site van Huib Maaskant geïnteresseerd geraakt in de keerlusmethode met detectie, zonder kortsluiting. Op de site van Huib wordt o.a. de LDT KSM-SG genoemd als geschikte module. Helaas ben ik vanuit het verleden geen fan van het merk LDT...
Ik ben daarop verder gaan zoeken en ik denk dat Martin Domburg heeft wat ik wil (Module KeerPlus3). Heel anders dan ik in gedachte had in beginsel (Uhlenbrock booster/keerlusmodule), maar dat komt door voortschrijdend inzicht he :-) Ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met de DTS KeerPlus3, danwel met de LDT KSM-SG.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 13 January 2024, 18:33:58
Even nagekeken, en daar bedoelen ze inderdaad een omschakeling zonder gebruik te maken van een relais.
Maar dan volgt er een opmerking die in ieder geval niet opgaat voor de LK200 van Lenz. Dat is ooit eens uitgezocht door naar ik meen Klaas Zondervan.

Encyclopedie :  De nieuwste generatie keerlusmodules heeft geen relais meer, maar een elektronische omschakelaar. Hierbij is de omschakeltijd erg kort. Deze duurt een paar milliseconden.

Bij de Lenz is sprake van MICRO seconden, dus een duizendste van wat hier staat.  Oftewel:  ongeveer 1000 maal sneller. 

Wat ik overigens niet begrijp is, dat, terwijl de Uhlenbrock al in een keerlusomschakeling voorziet (met relais als omschakeling), je alsnog een andere mogelijkheid bekijkt die óók met een relais werkt.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Ben op 13 January 2024, 18:40:03
Een verschil van belang is hoe een keerlusmodule werkt: op basis van kortsluiting zoals de Lenz of op basis van stroomdetectie zoals de KeerPlus3. Of er wel of niet met een relais gewerkt wordt doet er niet toe voor wat  betreft de werking.

Gr, Ben.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 13 January 2024, 18:54:24
Hallo Ben,
je eerste opmerking sluit aan bij de vroeger al gevoerde discussie.  Die hoeven we niet opnieuw aan te zwengelen.

Maar je tweede opmerking  "Of er wel of niet met een relais gewerkt wordt doet er niet toe voor wat  betreft de werking." snap ik niet helemaal.
De werking op zichzelf is duidelijk:  de polariteit moet omgeschakeld worden.  En bij de methode met stroomdetectie in de detectie - secties is het omschakelen door een relais of door pure elektronica niet zo van belang, omdat de omschakeling niet zo snel hoeft te gebeuren.
Maar de snelheid van omschakelen is bij de "kortsluitdetectie" wel van groot belang, dus daar komt een relais niet zo goed tot zijn recht.
Dat is ook het grote verschil tussen de LK100 (relais) en de LK200 van Lenz.  De eerste werkte traag, niet gelijk voor elke locomotief en soms met kortsluiting tot gevolg (centrale sloeg op 0).  Terwijl de tweede zó snel is, dat er geen nadelige gevolgen zijn voor apparatuur of andere werking (stilvallen).

Verwoord ik het zo goed ?  Of zie ik iets over het hoofd ?

Als bron:  pagina's vol op BNLS.  Ikzelf heb alleen een LK200, tot volle tevredenheid.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Ben op 14 January 2024, 08:50:19
Ik zwengel niets aan hoor. En dan nog Martin...... :(
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: henk op 14 January 2024, 09:15:22
De werking op zichzelf is duidelijk:  de polariteit moet omgeschakeld worden.  En bij de methode met stroomdetectie in de detectie - secties is het omschakelen door een relais of door pure elektronica niet zo van belang, omdat de omschakeling niet zo snel hoeft te gebeuren.
Maar de snelheid van omschakelen is bij de "kortsluitdetectie" wel van groot belang, dus daar komt een relais niet zo goed tot zijn recht.
Dat is ook het grote verschil tussen de LK100 (relais) en de LK200 van Lenz.  De eerste werkte traag, niet gelijk voor elke locomotief en soms met kortsluiting tot gevolg (centrale sloeg op 0).  Terwijl de tweede zó snel is, dat er geen nadelige gevolgen zijn voor apparatuur of andere werking (stilvallen).

Verwoord ik het zo goed ?  Of zie ik iets over het hoofd ?


Je verwoordt het prima. Alleen waar je schrijft 'met kortsluiting tot gevolg' bedoel je 'de beveiliging van de centrale grijpt in'. Bij de methode kortsluitdetectie is altijd sprake van kortsluiting, maar die moet sneller werken dan de beveiliging van de booster en ook zo snel dat er geen schade aan de componenten kan ontstaan. Bij de LK200 is dat het geval. De kortsluitstroom krijgt de tijd niet om hoger te worden dan de maximale stroom die de booster kan leveren.

Blijft de vraag hoe de keerlusdetectie in de Power 4 werkt. Op basis van het aansluitschema ongetwijfeld met kortsluitdetectie. Er is sprake van een enkele geïsoleerde lus. En dan dus met een relais dat moet schakelen. Het eerste bezwaar daarvan - de beveiliging van de booster is mogelijk soms sneller - zal wel wegvallen, omdat de booster 'weet' dat er sprake is van een keerlus. Resteert het al of niet theoretische bezwaar van schade aan componenten.

Maar ik vind het sowieso niet vreemd om een aparte keerlusschakeling aan te schaffen. En dat maakt het wat mij betreft niet uit of het een schakeling is op basis van stroomdetectie of kortsluitdetectie a la de Lenz LK200. Er kunnen praktische redenen zijn om voor de Lk200 te kiezen. De aansluiting is minder ingewikkeld en er is minder raillengte nodig.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Ben op 14 January 2024, 11:08:57
Uiteindelijk is Enrico het beste af met de module van DTS. Het werkt bewezen simpel. is goedkoop, kortsluitvrij door toepassing van stroomdetectie en geeft bovendien mogelijkheden voor terugmelding.

https://domburgtrainsupport.nl/wp-content/uploads/2023/04/Handleiding-KeerPlus3-v3-NL.pdf
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 14 January 2024, 11:54:12
Lijkt mij een prima keuze.
Vraag blijft wel:  waarom niet met wat al bij Uhlenbrock is ingebouwd ?
Dus die handleiding maar eens bekeken.  Die blijkt zonder detectie-secties te zijn, dus gebaseerd op kortsluitdetectie.

Dat leidt tot de vraag:  gecombineerd met het benodigde relais betrouwbaar ?  Ik denk van wel, anders zou Uhlenbrock dat zo niet inbouwen.

Dus de keuze:  zoiets als de DTS gebaseerd op stroomdetectie    of  gebruik maken van de door Uhlenbrock al aangeboden methode gebaseerd op kortsluitdetectie.
Aan Enrico de keuze  :D

(PS zijn er misschien ook ervaringsdeskundigen  ? )
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 14 January 2024, 13:12:04
Ik neig ook naar de DTS KeerPlus3. Een keerlus met detectie zonder steeds kortsluiting (hoe kort ook) lijkt me beter. De keerlus wordt lang genoeg, dus er kan makkelijk 20cm aan beide zijde af voor de detectie. Het middenstuk is dan nog altijd 4 meter lang, langer dan de langste trein. En bijkomend voordeel is dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten

En ik ben idd ook benieuwd naar KeerPlus3 ervaringen
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 14 January 2024, 13:43:46
dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten
Vraag uit nieuwsgierigheid:  waarom 3 bezetmelders ?
In mijn ogen vormt de keerlus, inclusief detectiestukken, 1 geheel. Waarom zou je die korte detectie-secties met een aparte bezetmelding voorzien ?  Voegt dat ergens iets toe ?
Ik ga er van uit, zoals bij de keerlus gebruikelijk, dat er maar 1 trein aanwezig kan en mag zijn in de gehele keerlus.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Peter J K op 14 January 2024, 13:44:12
Ik gebruik tot volle tevredenheid de keerlusmodule van Etecmo (https://etecmo.nu/producten.html#!/products/korsluitvrije-keerlus-moduel). Werkt ook op stroomdetectie (dus kortsluitvrij) en heeft twee uitgangen voor terugmelding (die ik overigens niet gebruik, want ik rijdt niet computergestuurd). En goedkoop.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Ben op 14 January 2024, 13:51:43

Vraag uit nieuwsgierigheid:  waarom 3 bezetmelders ?


Je kunt bijvoorbeeld de laatste bezetmelder in de rijrichting gezien gebruiken als stopmelder. En als je van de andere kant komt idem. Dat heb je het dus feitelijk over 3 melders waarbij de middelste melder niet strikt noodzakelijk is.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: MartinRT op 14 January 2024, 13:53:58
Juist, begrepen .  (y)
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 14 January 2024, 14:35:05
Juist Ben. En dan is het mogelijk op de "klassieke" manier te rijden in iTrain. En dat is heel fijn met lange blokken (met ook nog helling) en lange treinen. Zeer betrouwbare manier van rijden.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 14 January 2024, 14:38:21
Ik gebruik tot volle tevredenheid de keerlusmodule van Etecmo (https://etecmo.nu/producten.html#!/products/korsluitvrije-keerlus-moduel). Werkt ook op stroomdetectie (dus kortsluitvrij) en heeft twee uitgangen voor terugmelding


Ga ik ook even bestuderen. Ik heb bij Etecmo al veel decoders en verlichting gekocht. Wist niet dat ze ook een keerlusmodule hebben. Dank voor de tip!
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Martin Domburg op 14 January 2024, 16:46:59
Ervaring van een vriend van me: de Keerplus3 is een mooi product, maar de garantie afhandeling is naar zijn mening teleurstellend. Aangezien we hier geen winkeliers bespreken en de producent tevens winkelier is, kan ik hier niet meer zeggen dan dat.

Een andere goed werkende en betaalbare keerlusautomaat is de LDT KM-SG (https://modelbouwled.nl/contents/nl/p1508_LDT-KSM-SG-Keerlus-Gebouwd-modelbouwled.html)

Vreemd , ik kan me hier niets over herinneren. Meestal vervangen we een defecte module gewoon, er zijn er al meer dan 2000 in omloop en het aantal defecten is sinds we de productie hebben uitbesteed nihil. Kan misschien zijn dat die een oude eerst serie heeft?

Laat die vriend nog eens contact met mij opnemen als je wilt, dan duik ik daar even in wat daar foit is gegaan. Want dat moet netjes opgelost worden.

Groetjes
Groetjes
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Waalspoor op 14 January 2024, 17:39:37
Mijn 1e (?) generatie KeerPlus3 werkt al een paar jaar probleemloos met drie terugmeldsecties in Rocrail.
Een prima en gunstig geprijsd product.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: iljitsch op 14 January 2024, 17:57:22
Is dit niet simpeler op te lossen?

Stel stroom van links, stroom van rechts. Het midden is schakelbaar, en gebruikt normaal stroom van links. Nu zet je ter hoogte van de overgang van midden naar rechts een IR-sensor. Als die afgaat klapt een relais om en krijgt het middenstuk stroom van rechts. Als de IR-sensor niks meer ziet dan klapt het relais weer terug en krijgt het midden weer stroom van links.

Praktisch gezien denk ik dat je twee sensors wilt hebben, met wat marge aan beide kanten van de overgang midden - rechts. (Met een OR zodat als één sensor iets zit het relais schakelt.) Dan heb je iets meer tijd om het relais te laten schakelen en ook minder kans op geratel tussen verschillende wagons.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: spock op 14 January 2024, 18:28:49
Het is simpeler, maar heeft dan ook beperkingen (die je waarschijnlijk niet wilt).

@Martin: Ik heb gisteren even mogen spelen met de KeerPlus3 in Rijswijk.
Ik kan in de documentatie niet vinden wat de maximale stroom mag zijn in de secties.
Kan je dit svp vertellen?

mvg spock
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Martin Domburg op 14 January 2024, 19:02:03
De secties kan die KP3 tot 2000 mA belast worden. Hij is dus goed geschikt voor schalen tot H0 in ieder geval.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 January 2024, 19:27:39
De oplossing die Iljitsch noemt heb ik vaker gelezen, waarschijnlijk hier op het forum.
Het probleem van ratelen tussen twee wagens kun je ondervangen door de lichtstraal niet haaks op het spoor te richten, maar schuin.

Ik ken nog een andere oplossing, die is wat ingewikkelder,  maar wel onzichtbaar. Dat is met een detectielus onder het spoor. Volgens hetzelfde principe als de detectielussen die je ziet bij verkeerslichten.
Je hebt in het spoor dan alleen maar een dubbele scheiding nodig aan begin en eind van de keersectie.
Aan beide einden ligt een lus onder de scheiding. En die lussen schakelen een bi-stabiel relais.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: bask185 op 14 January 2024, 20:15:46
Citaat
Het probleem van ratelen tussen twee wagens kun je ondervangen door de lichtstraal niet haaks op het spoor te richten, maar schuin.
Vergeet niet om een simpel condensatortje toe te voegen om een afvalvertraging te maken voor het relais. Dat werkt ook als een trein goedwerkende keerlusmodule.

Ik heb er ooit een DIY printje voor bedacht. Ik denk met alle onderdelen dat je op de €6~€7 materiaalkosten zit. Ik geloof bij verreweg dat dit de simpelste, doeltreffendste en goedkoopste methode is voor het keerlus probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65a4342b31d6c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65a4342b31d6c.png)

En voor het gemak van aansluiten hebben we dit lichtsluisprintje. Die witte strepen komen overeen met je H0 spoorstaven. Ze staan onder 45 graden.
(https://i.imgur.com/kCAEGvM.jpg)
Ik dacht dat ik ook een smd versie had maar die kan ik ff niet vinden  :-X dus nvm dat.

Bas
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: joespoor op 01 February 2024, 00:19:03
Ik neig ook naar de DTS KeerPlus3. Een keerlus met detectie zonder steeds kortsluiting (hoe kort ook) lijkt me beter. De keerlus wordt lang genoeg, dus er kan makkelijk 20cm aan beide zijde af voor de detectie. Het middenstuk is dan nog altijd 4 meter lang, langer dan de langste trein. En bijkomend voordeel is dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten

En ik ben idd ook benieuwd naar KeerPlus3 ervaringen

Ik heb zeer goede ervaring met de DTS KeerlusPlus3: werkt perfect en nog belangrijker: bij vragen of problemen krijg je snel en vakkundig antwoord!
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 01 February 2024, 00:34:42
Dankjewel joespoor. Bende gij un Bossche bol ofzo?

"Zo ge 't moakt, zo hedde't"
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: C-rails op 01 February 2024, 10:45:17
Ik heb deze topic niet geheel doorgespit, maar werkt de keerlusmodule van DTS op basis van kortsluiting?
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2024, 10:51:03
Misschien toch maar even doorspitten? Het topic is niet zo lang en het antwoord is makkelijk te vinden.
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: Hasenwald op 01 February 2024, 18:04:37
Ik heb deze topic niet geheel doorgespit, maar werkt de keerlusmodule van DTS op basis van kortsluiting?


Ik maak het je makkelijk, je zou reactie #9 kunnen lezen
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: C-rails op 01 February 2024, 18:22:24
Waar zouden e zijn met deze hobby zonder hulp? Ik denk aan de rand van het kanaal, staren naar een dobber. ;D  ;D ;D 8)
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: joespoor op 02 February 2024, 23:48:14
Dankjewel joespoor. Bende gij un Bossche bol ofzo?

"Zo ge 't moakt, zo hedde't"

Ik kom oorspronkelijk wel uit die regio, nl. uit Vlijmen. Maar woon nu al bijna 50 jaar in de Betuwe. Groet, Jan
Titel: Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
Bericht door: bask185 op 22 February 2024, 20:18:24
(bijna) Kant & Klare keerlusmodule.

(https://i.imgur.com/bTwvwtR.jpg)

Compleet setje
(https://i.imgur.com/YWSkRUb.jpg)

lichtsluis gemonteerd aan de onderkant
(https://i.imgur.com/3AlBGLE.jpg)

Bovenaanzicht.
(https://i.imgur.com/8sD2kpJ.jpg)

https://www.youtube.com/v/DYiGk3QFIXc

Het enige wat men zelf dient te doen, is de sensor en IR led solderen. Dan kunnen ze zelf eventueel de hoogte aanpassen naar believen.

< €10,-.  ::)

Mvg,

Bas