BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: W. Thomas op 19 October 2023, 13:41:07

Titel: beton flex rails tillig elite
Bericht door: W. Thomas op 19 October 2023, 13:41:07
Hallo allemaal,

Na lange tijd van verbouwen aan de woning hoop ik komende winter opnieuw te kunnen beginnen met een nieuwe treinbaan.

Deze zal in de zichtbare gedeelte voornamelijk bestaan uit flex rails met betonnen dwarsliggers.
In de schaduwstation gebruik ik de profirails die ik nog heb, de rest is tillig Elite, dat heb ik nog van de vorige baan.

Nu heeft tillig alleen flex rails met betonnen dwarsliggers in 470mm lengte en dat vind ik wat kort.
Nu had Zeitgeist hele mooie flex rails in 920mm die compatibel waren met tillig maar dat merk is failliet gegaan begin dit jaar.

bij mijn weten heeft alleen nog roco en peco rails in code 83, is er iemand die deze flexrails gebruikt icm met Tillig elite?
en welke zijn mooier qua detaillering?

Ikzelf heb de beide soorten nog niet in het echt gezien, dus als iemand deze gebruikt en daar een foto van heeft zou ik fijn vinden.

Alvast dank voor jullie hulp,
Wesley thomas
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Dash 8 op 19 October 2023, 14:31:08
Peco heeft mooie rails in code 75 streamline.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Dave....... op 19 October 2023, 15:10:24
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D

Ik wil zelf de lossebielsmatjes van Weinert is gaan proberen, daar kan je dan de losse Tilligrail inschuiven lijkt me.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 October 2023, 15:19:46
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D
Dan heb je nog flenzen die niet voldoen aan de NEM. Alles wat wel voldoet aan NEM gaat er probleemloos over.

Maar Wesley heeft meer aan code 83 want dat sluit beter aan bij Tillig Elite.
Het is lastig om detailfoto's te vinden. Bij Peco gebruiken ze voor de railbevestiging een imitatie van de Pandrol clip die in Groot Brittannië veel wordt gebruikt. In Nederland heb ik die nog niet gezien.
De bevestiging bij Roco lijkt meer op de railstoelen zoals die op het Europese vasteland worden gebruikt.

Als je het zeker wil weten dan zou je bij winkels kunnen vragen of je het spul van dichtbij mag bekijken. dan kun je zelf vergelijken. Uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke keuze.
Zelf gebruik ik Peco code 75. Die heeft ook Pandrol clips, maar dat stoort me niet.
Herstel, dit laatste blijkt niet te kloppen. Ik heb mijn code 75 nog eens goed bekeken en die blijkt Europese railstoelen te hebben, geen Pandrol. Was in de war met andere rails.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: henk op 19 October 2023, 18:14:48
Op het zichtbare deel van mijn baan Rocoline betonflex. Gecombineerd met enkele wissels die zijn opgebouwd met Tillig-profielen.
De Tillig profielen ogen iets fijner, maar het valt niet erg op. Ben verder zeer tevreden met de Rocoline flexen. Hieronder kan je enigszins vergelijken. Boven en linksonder Rocoline, rechtsonder Tillig-profielen. Waar beide profielen aansluiten, kan je het verschil zien.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7410-6531552ec163b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7410-6531552ec163b.jpg)
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: hervé op 19 October 2023, 19:09:24
Goeienavond,

Peco rails in code 83 is  Amerikaans, niet Europees, wat betreft onderlinge dwarsbalkafstand en bielslengte.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Frans Peeters op 19 October 2023, 19:42:47
Het profiel van de Roco Flex code 83 is iets zwaarder uitgevoerd dan de Tillig Elite code 83.
Dat geeft problemen als je de ene aan de andere wil aansluiten. Tillig raillassen zijn te smal om op de Roco rail te schuiven, en de Roco lassen zitten niet echt vast op Tillig rails (kan je oplossen door ze dicht te nijpen met een tang).
Bovendien ogen de Roco raillassen een beetje 'lomp' tegenover deze van Tillig.
Door het zwaardere profiel laten de Roco rail zich minder vlot plooien, maar sommige mensen vinden de Tillig rail dan weer te slap om mooi recht te leggen.

Over het kleurverschil tussen de gebruinde rail van Tillig tegenover de blanke rail van Roco zwijgen we. Alles moet toch verweerd worden en de railkoppen netjes gepolijst.

Qua rijden is er geen verschil.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 October 2023, 19:44:45
Peco rails in code 83 is  Amerikaans, niet Europees, wat betreft onderlinge dwarsbalkafstand en bielslengte.
Dat geldt voor de uitvoering met houten dwarsliggers. Maar bij de betondwarsliggers zie ik geen verschil.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: hervé op 19 October 2023, 20:29:13
Goeienavond,

Zie evenmin groot verschil op de Peco-tekeningen  tussen hun code 75 betonnen bielzen (ties) en code 83 idem (Peco-website). Het kleinijzer (rail fixings) valt ook nauwelijks te beoordelen.  Is er een onderscheid USA / Europees ( H0-Peco-betonnen bielsen) ?

PECO STREAMLINE OO/HO CODE 83
FLEXIBLE TRACK, CONCRETE SLEEPER
83 Line items are realistic models of North American railroad track, with Code 83 nickel silver rail. Scaled from A.R.E.A. drawings and NMRA compliant, Code 83 features authentic tie sizes and spacing, the standard American number system for frog geometry, plus a very fine representation of the rail fixings.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: W. Thomas op 20 October 2023, 12:06:40
bedankt voor tips/ foto's

De streamline code 75 gaat het niet worden ivm lagere hoogte van de profielen.

In mijn oude baan had ik de tillig betonflex liggen maar met name in de bogen was dat door de kortere lengte soms gepriegel om daar een mooie boog mee te maken.
daarom wil ik nu langere rails gebruiken.

Het verschil tussen de roco en tillig is idd minimaal en na het kleuren van de railstaven en het airbrushen valt het denk ik alleen op als het weet..

Wat dave zegt zou ook nog een optie kunnen zijn, om de matjes bielzen (tillig heeft die trouwens ook) en de railstaven van tillig los te kopen en zelf in elkaar te fietsen.
Waarom komt Tillig niet gewoon met langere rails? de houten versie is er wel in 900mm ???

Ik ga binnenkort eens langs bij Huenerbein in Aken om te kijken of ze daar ook de peco code 83 rails hebben, dan kan ik daar ook eens vergelijken.

Bedankt in ieder geval (y). Kan ik met dit slechte weer aan de gang met anyrail ;)
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: DBCargo op 20 October 2023, 12:16:27
Daar gaat niet alles overheen,
goh hoe weet ik dat  ;D

Ik wil zelf de lossebielsmatjes van Weinert is gaan proberen, daar kan je dan de losse Tilligrail inschuiven lijkt me.

Ben nieuwsgierig, wat gaat er bij jou niet over Code 75 heen?
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: C-rails op 20 October 2023, 13:11:36
Voor de Tillig zijn de korte railstukken in bogen wel goed te doen, als je de spoorstaven laat verspringen. Dus de ene begint halverwege de andere.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Dave....... op 20 October 2023, 16:49:49
Trix en en BR440 van Piko
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: W. Thomas op 20 October 2023, 21:19:01
Voor de Tillig zijn de korte railstukken in bogen wel goed te doen, als je de spoorstaven laat verspringen. Dus de ene begint halverwege de andere.

bij mijn vorige had ik dat ook en na een tijdje klooien lag het ook vrijwel goed.
Maar de stukken met houten bielzen die 890mm lang zijn had ik toch een stuk sneller klaar.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Frans Peeters op 20 October 2023, 21:26:50
't Is toch maar een hobby, geen race om iets klaar te hebben.
Dus vandaag of volgende week, wat is het verschil als je iets speciaals wil hebben liggen...
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: AP3737 op 21 October 2023, 10:22:13
Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Dave....... op 21 October 2023, 11:05:07
Dan heb je nog flenzen die niet voldoen aan de NEM. Alles wat wel voldoet aan NEM gaat er probleemloos over.

Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.

Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko
Dat klinkt ook interessant, dus ook de wissels van hun zouden probleemloos met de Trix bereden kunnen worden denk je?
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2023, 11:09:04
Dat verhaal over Weinert klopt niet helemaal. Het zijn inderdaad railprofielen van Peco, en volgens mij wordt de rest ook bij Peco gemaakt.
Maar wat de vrije flenshoogte betreft is er geen verschil. Peco heeft ook een hele dunne railbevestiging zodat er net genoeg ruimte is voor flenzen van 1,2 mm hoog. Maar als de flenzen hoger zijn, dan gaan ze zowel bij Peco als bij Weinert ratelen over de railstoelen.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2023, 11:12:01
Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.
Worden er echt nog nieuwe modellen verkocht met te hoge flenzen? Dat zou wel erg treurig zijn. Of is er iets anders aan de hand? Het zou kunnen dat de back-to-back maat verkeerd is.

Kun je die flenshoogtes eens meten? Ik ben wel benieuwd naar de echte waarden.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Dave....... op 21 October 2023, 11:14:33
De laatste die ik heb gekocht was 5 jaar terug denk ik.
Het is echt de flens die over de spijkertjes ratelt.
Ik heb een Tillig railstaaf in het Pecomatje geschoven laatst, dan gaat het wel.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: hervé op 21 October 2023, 12:08:25
Goeievoormiddag,

Code 75 Peco:   heb ik gebruikt sinds de 20ste eeuw, reeds.  Op Fremo-modules en andere clubbanen..
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Code 83  Roco Line was/is  IETS gevoeliger want hebben (relatief) hogere railbevestigingetjes.
Maar antieke PIKO-G-wagentjes (DR Kassel = DB G10) tikken, raar-maar-waar, niet steeds op laagprofielsporen.

Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2023, 12:17:31
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Bij de ombouw van Märklin naar Hamo werden de wielen alleen eenzijdig geïsoleerd. Ze deden niks aan de flenshoogte en zelfs de back-to-back maat lieten ze op 14,0 mm staan. Een clubgenoot had een aantal Hamo modellen die allemaal problemen gaven op de clubbaan.
Indertijd werd die ombouw gedaan door de firma Keuterman. Die heb ik er toen een mailtje over gestuurd. Hun reactie kwam neer op: "wij doen niks verkeerd". Ja, dan ben je uitgepraat.
Titel: Re: beton flex rails tillig elite
Bericht door: henk op 21 October 2023, 12:41:19
Maar goed, dan praten we over 40 jaar geleden. De Hamo 1139 uit 1980 ratelde over Rocoline, de Hamo Motorpost van een paar jaar later al niet meer. Lima heeft nog wat langer modellen met soms wel en soms niet te hoge flenzen uitgebracht, maar dat was eind jaren tachtig ook wel afgelopen.

Het zou kunnen dat zowel Weinert als Trix de grenzen opzoeken en dat dat niet altijd goed gaat. En verder is het toch wel een tikkie off topic.  :)