BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Torikoos op 07 January 2023, 21:02:31

Titel: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 07 January 2023, 21:02:31
Jeugdherinneringen en het recentelijk beschikbaar komen van een HO model van Wadlopers, hebben er toe geleid dat ik een baan wil bouwen dat in het noorden des lands is gesitueerd.
Ik woonde in Delfzijl, en kan me in de jaren 80 het toch wel relatief drukke emplacement nog goed herinneren. Personen vervoer waren Wadlopers, maar de goederentreinen van / naar de haven en het industrie gebied waren doorgaans 24/2500's, een korte periode ook de BR216, er was vaak ook wel een Sik te vinden op het station (vooral toen de goederenloods er nog stond).
Het station is meerdere malen ingrijpend verbouwd, en dit heeft tot gevolg gehad dat waar er eerst 2 sporen tussen perron 1 en 2 lagen, dit al heel lang niet meer het geval was. Spoor 1 ligt nog zoals het altijd was, maar spoor 2 is verdwenen maar er ligt nu een slinger in het spoor wat naar perron 2 gaat (dit is het voormalige spoor 3 ). Dit was een kenmerkje wat ik er in heb geprobeerd te houden. Ik heb echter de ruimte en de lengte niet om het hele emplacement te bouwen, dus ik heb diverse consessies gemaakt. Allereerst ligt het bij mij gedeeltelijk in een boog, en heb ik wat opstelsporen verschoven van tussen spoor 2 en omloop sporen, naar de buitenzijde en de loods verplaatst en het daar naast neer gezet.  Ik heb nog geen naam bedacht, maar ik wilde het gevoel  van Delfzijl wel wat terug proberen te halen in mijn sporen plan. Hieronder een eerste poging.  Het spoor naar de haven wordt voorlopig niet aangelegd, het spoor richting Groningen trek ik wel door tzt naar een (schaduw) station. Dit deel heb ik nog niet ontworpen.. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/323713311-705405854326423-6419595157240199845-n-63b9cfbc6721f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/323713311-705405854326423-6419595157240199845-n-63b9cfbc6721f.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: gdh op 07 January 2023, 21:11:01
leuk! ben benieuwd.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: VFR op 07 January 2023, 22:25:35
Als Friese Stadjer altijd geïnteresseerd in iets noordelijks. En zo te horen heb je verstand van de ontwikkelingen van het emplacement. Daarom kun je ook goede concessies bedenken. Stukje haven zou ook fijn zijn, maar dat is helemaal aan jou. Ik volg.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Noordernet op 07 January 2023, 22:55:33
Hé, dit is leuk!

Het heeft herkenbare kenmerken van Delfzijl, maar je hebt gelukkig ook de vrijheid genomen dingen wat anders te plaatsen.

Succes verder.

Wolter
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: RetroJack op 08 January 2023, 00:05:14
...
er was vaak ook wel een Sik te vinden op het station (vooral toen de goederenloods er nog stond).
...

Heel herkenbaar!
Was daar een afdakje?
Ik meen me dat te herinneren.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 08 January 2023, 08:19:47
Dit (https://hetutrechtsarchief.nl/component/maisinternet/?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&mizk_alle=delfzijl&miview=inv2#inv3t3) is misschien ook wel leuk om te bekijken en er iets uit te halen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 08 January 2023, 08:23:07
PS: Hier op het forum is er ook iemand bezig geweest met Zoutkamp. Misschien ook leuk om eens te bekijken.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorzeven op 08 January 2023, 14:22:34
Heel herkenbaar!
Was daar een afdakje?
Ik meen me dat te herinneren.
Ja, zoals overigens bij de meeste goederenloodsen, en soms stond daar iets anders onder dan een Sik:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Delfzijl-216-184-2-216-152-9-210380-Bak-58-nr-2893-63bac3787b34c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Delfzijl-216-184-2-216-152-9-210380-Bak-58-nr-2893-63bac3787b34c.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Hans_omBC op 08 January 2023, 17:30:23
Leuk zo'n geïnspireerd door. Het station nabouwen op schaal wordt inderdaad wel behoorlijk groot  ;)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: DJV op 08 January 2023, 17:54:11
Noordelijk altijd goed (y) (y)
Ik volg!!
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: RetroJack op 08 January 2023, 19:41:19
Ja, zoals overigens bij de meeste goederenloodsen, en soms stond daar iets anders onder dan een Sik:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Delfzijl-216-184-2-216-152-9-210380-Bak-58-nr-2893-63bac3787b34c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Delfzijl-216-184-2-216-152-9-210380-Bak-58-nr-2893-63bac3787b34c.jpg)

Ja; zo met een BR 21* onder het afdakje komt me bekend voor.
Dank u voor de info  (y)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 08 January 2023, 21:13:39
ja daar was een 'afdakje', of wel het dak liep lang door tot over het spoor.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 08 January 2023, 21:15:17
Fantastische foto! , welk jaar was dat?
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 08 January 2023, 21:17:06
prachtige foto, mag ik die delen op een FB groep over noordelijke nevenlijnen? Wanneer was deze gemaakt?
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 08 January 2023, 21:20:41
Leuk zo'n geïnspireerd door. Het station nabouwen op schaal wordt inderdaad wel behoorlijk groot  ;)
Hallo Hans!  Mijn Station delfzijl wordt niet zo groot als wat er door jouw/jullie is gebouwd, maar ik was wel betrokken bij een eerste poging daarvan, als een van de eerste leden van de contact groep NMRA regio Eemsmond, heb zelfs een foto waar ik samen met Alex Engberts op de eerste versie met het spoor in de boog richting haven bezig ben :-)   Alex's hand is net bezig waar de draaischijf geplaatst zou worden... Dit fotootje komt uit 1997 overigens...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koos-Alex-1997-module-delfzijl-van-NMRA-regio-Noord-te-Appingedam-63bb25740ed7b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koos-Alex-1997-module-delfzijl-van-NMRA-regio-Noord-te-Appingedam-63bb25740ed7b.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: RetroJack op 08 January 2023, 21:43:16
Als ik vroeger in de buurt van Delfzijl was ging ik nog wel eens naar het station; er stond toen nog wel eens een en ander.
Later ging ik naar het industrieterrein van Farmsum. Maar ook daar is tegenwoordig weinig spoorse activiteit  ::)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: BartvD op 09 January 2023, 07:52:51
Leuk motief. Ik heb zelf zo'n 18 jaar in Appingedam gewoond en in Delfzijl de zeevaartschool gedaan. Vooral in de jaren 70 was het altijd redelijk druk met de blauwe engel en 2200-den die de goederen diensten regelden (en soms ook een trekduw trein met blauwe passagiers wagons). Vooral veel tankwagens voor/van Dow en Akzo maar kan mij ook nog wel wat goederen met ronge wagens herinneren. Helaas nooit foto's van genomen.

Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorzeven op 09 January 2023, 11:29:19
prachtige foto, mag ik die delen op een FB groep over noordelijke nevenlijnen? Wanneer was deze gemaakt?
Je hebt een PB.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Jelmer op 09 January 2023, 13:15:47
Dit is een leuk plan!

Ik heb geen actieve herinneringen aan Delfzijl, ik woonde daar als klein jongetje vanaf de leeftijd van 1 jaar totdat ik een jaar of 5 was.
Wel interessant om te zien hoe het daar vroeger bedrijvig was met ook nog de duitse diesels ingezet.

Ik ga de bouw volgen.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: GertMeering op 09 January 2023, 13:21:50
Ik ken de Noordelijke nevenlijnen wel een beetje uit mijn hoofd, leuk om te zien dit !
Een volgje erbij !
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Hans_omBC op 09 January 2023, 16:41:03
Hallo Hans!  Mijn Station delfzijl wordt niet zo groot als wat er door jouw/jullie is gebouwd, maar ik was wel betrokken bij een eerste poging daarvan, als een van de eerste leden van de contact groep NMRA regio Eemsmond

Hé, dat is grappig. Ik ben daar ooit door Erik mee naar toe genomen en daar is de basis gelegd voor mijn station Delfzijl. Dat was nog in een schuurtje achter de voormalige PA in Appingedam.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 09 January 2023, 17:34:39
Hé, dat is grappig. Ik ben daar ooit door Erik mee naar toe genomen en daar is de basis gelegd voor mijn station Delfzijl. Dat was nog in een schuurtje achter de voormalige PA in Appingedam.
Dat klopt, dit is het zelfde gebouwtje :-)  We zullen elkaar wel net misgelopen hebben zogezegd, want Erik (en Gerhard Hulzebos) heb ik daar zelf nog wel ontmoet etc. Ton Tigges trok de kar destijds eerst aanvankelijk.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: roco op 09 January 2023, 17:54:37
Jeugdherinneringen aan Delfzijl .
In de jaren 60 reed de eerste goederentrein heen en de laatste terug met een diesellok 450 . Dat waren lichte goederentreinen die maximaal 65 km/h konden halen . Depot Groningen had toendertijd er enkelen in depot voor de treindienst naar Drachten en Delfzijl . De personentreinen reden voor zover ik mij kan herinneren met de blauwtjes in uurdienst . Andere goederentreinen met een 2200 of 2400 serie diesellok's . Die was vrij intensief . Gevaarlijke stoffentrein werden in een eigen goederentrein gereden . Bollenwagens met depotopschrift voor delfzijl . Er waren dacht ik meer goederenwagens speciaal voor Delfzijl . 
Eens werden de goederentreinen gereden met die 216's van aussenstelle Groningen ( eigenlijk bahnbetriebswerk Oldenburg ) . De blauwtjes zijn vervangen door de wadlopers . Dacht dat Groningen-Delfzijl als eerste trajekt was waar ze de dienst hebben overgenomen . Dat ging later goed fout . Ze werden allemaal aan de dienst onttrokkenen en waarmee moesten de personentreinen gereden worden ? De spitstrein naar Delfzijl oa met een 216 en oudere type personenwagens .
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: RetroJack op 09 January 2023, 21:37:48
De bollenwagens ja! Die waren meestal wel aanwezig.
En grote rollen papier. Kwamen die ook per spoor aan?
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 09 January 2023, 23:50:58
Ik weet inderdaad dat de DH stellen eerst problemen hadden met de inmiddels beruchte herfstblaadjes... De hele vloot is toen gemodificeerd met ander/extra remwerk voor die problemen...
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: henk op 10 January 2023, 08:22:45
De DH stellen hadden alleen schijfremmen. Bij gebrek aan remblokken bleven de wielbanden onvoldoende schoon en werd de detectie onbetrouwbaar. Bij mijn weten zijn de stellen in eerste instantie van een soort schraapblokken voorzien. De DH1 mocht niet meer alleen rijden.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Arjan6511 op 10 January 2023, 08:55:35
Gevaarlijke stoffentrein werden in een eigen goederentrein gereden .

Nee hoor, dat ging gewoon gemengd met reguliere bonte treinen. Alleen voor chloortreinen was een aparte slag ingelegd, treinnummer 56311.

Rond 2000 gingen de chloorwagens tot aan Onnen wel tijdelijk mee met de avondslag 55314, die lege ammoniak en volle methanol meenam voor Lutterade.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: roco op 10 January 2023, 10:34:35
Ik weet inderdaad dat de DH stellen eerst problemen hadden met de inmiddels beruchte herfstblaadjes... De hele vloot is toen gemodificeerd met ander/extra remwerk voor die problemen...

Niet alleen wegens herfstblaadjes . Het trajekt Leeuwarden-Harlingen(haven) werd het testtrajekt voor lange tijd +- een half jaar . Daarop reden steeds dezelfde 5 treinstellen/motorwagens van de wadlopers . De 3102 was daarvoor als meetwagen ingericht waarmee geen passagiers vervoerd mochten worden . Later is die beter aangepast ( meetapparaten in een afgeschermd hok ) en mochten er toch passagiers in vervoerd worden .
Sorry heeft niets verder te maken met station Delfzijl . Ik zal foto's opzoeken oa goederenwagens ( als ik die nog heb ) .
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 10 January 2023, 17:16:28
Da's waar ook, m'n geheugen laat me een beetje in de steek :-)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 10 January 2023, 20:37:10
Het Sporenplan is wat verder door ontwikkeld en in formaat gegroeid.. Het station is nu grotendeels recht, maar wel nog steeds sterk vereenvoudigd. De boog links ontrekt de treinen straks aan het zicht richting een schaduw station.  Aan de rechterkant zit nu de boog richting haven welke ik zeer simpel weergeef. Twee industrietjes heb ik daar wel weergegeven. Een is een van de (reeds verdwenen) EDS loodsen, en de ander is het spoor + loods van Veem & Factor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Sporen-plan-V3-63bdbdac03b11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Sporen-plan-V3-63bdbdac03b11.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 10 January 2023, 20:38:34
EDS Loods  (UPDATE: FOTO is gemaakt door Jan Dul )




(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EDS-Loods-Eems-63bdbe74e1958.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EDS-Loods-Eems-63bdbe74e1958.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 10 January 2023, 20:40:32
Veem en Factor (Foto Rein van Putten)



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Veem-Factor-63bdbf2197951.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Veem-Factor-63bdbf2197951.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Hans_omBC op 10 January 2023, 20:59:42
Ga je in het spoor naar de haven ook nog iets met de dijk en de coupure doen?
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 10 January 2023, 21:04:32
Ga je in het spoor naar de haven ook nog iets met de dijk en de coupure doen?
  Ik denk inderdaad dat ik daar een stukje dijk met een coupure, wellicht ook weer sterk vereenvoudigd plaats, al was het maar als een soort 'scenic divide' en zo twee scenes een beetje te kunnen opsplitsen. Zit ook te zinnespelen met het idee langs de voorrand richting Veem & Factor een halve dijk/wand te plaatsen met wellicht een versie van het 'waterpoortje' er in.. ik moet eerst eens passen en meten met dit plan of dit überhaupt allemaal gaat passen op mijn zolder.....
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn: foto’s Delfzijl 1977
Bericht door: Noordernet op 10 January 2023, 21:45:45
Hoi,

Hier https://www.ombc.nl/sfeer-Dz-70.htm staan foto’s die ik in de zomer van 1977 in Delfzijl maakte. Waarschijnlijk had je ze al op het grote web ontdekt.

Wolter
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn: foto’s Delfzijl 1977
Bericht door: Torikoos op 11 January 2023, 00:42:58
Hoi,

Hier https://www.ombc.nl/sfeer-Dz-70.htm staan foto’s die ik in de zomer van 1977 in Delfzijl maakte. Waarschijnlijk had je ze al op het grote web ontdekt.

Wolter
Ja die kende ik al :-) Maar bedankt dat je de link hier nog bij deelt.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 10:14:02
Een kleine verdere ontwikkeling.  De opstel sporen zijn iets opgeschoven zodat de loods iets meer naar rechts kon, dit was in de werkelijkheid ook het geval.  Ben ook nog met de haven bezig geweest maar daar kan ik eigenlijk geen extra sporen kwijt zonder ze in lengte te veel in te korten. Ik wil ook geen zeer krappe wissels. De wissels nu getekend zijn de 'medium' versie van Peco code 75, had liever de 'large' gebruikt maar dan komt de zaak nog verder in de verdrukking.. De kortste wissels moet je gewoon niet willen, dat is vragen om problemen bij rangeren en ziet er ook gewoon niet mooi uit....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-09-08-12-63c27151a48e9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-09-08-12-63c27151a48e9.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorzeven op 14 January 2023, 11:14:07
Aan de linkerkant zou ik het links leidend wissel vervangen door een rechts wissel. Nu zit er een lelijke slinger in als een trein naar de goederensporen binnenkomt. Dat is bovendien ontsporingsgevoelig. Je komt toch altijd met een geel tonend sein binnen, dus dat je naar spoor 1 dan een aftakkend wissel berijdt, boeit in dat opzicht niet. Extra voordeel: alle sporen kunnen iets langer worden of je wint een beetje ruimte voor iets anders.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 13:45:01
Ik snap wat je bedoelt Frank.  Ik heb dit er zo ingelegd omdat dit in de werkelijkheid ook zo was, de treinen slingerden (en doen dat overigens nog steeds) zo het emplacement op.  Ook omdat in de werkelijkheid dit spoor relatief recht doorloopt (een hele flauwe boog richting Dz West en GRN), zal eens kijken hoe dat lijkt/past.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 13:47:33
Nog een kleine aanpassing, extra kopspoor rechtsboven (welke er in werkelijkheid ook is geweest). 



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-12-46-45-63c2a455ee055.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-12-46-45-63c2a455ee055.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 16:27:44
weer een evolutie verder, het binnenkomende wissel links nu aftakkend naar spoor 1 gemaakt, waardoor er iets meer ruimte ontstaat, en kan daardoor 2 van de 3 opstel sporen tussen het omloop spoor en spoor 2 kwijt. Door de boog naar de haven aan het omloop spoor te verbinden krijg ik ook het wissel rechts naar spoor 2 er beter in en levert weer meer mogelijkheden op.. al met al wordt het zo wel complexer...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-15-12-29-63c2c9cf1dc8b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-15-12-29-63c2c9cf1dc8b.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: RetroJack op 14 January 2023, 16:50:29
Eleganter met dit wissel  (y)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: DJV op 14 January 2023, 17:59:20
Is het geen optie het op de haven kant ook zo te doen..
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Noordernet op 14 January 2023, 19:11:03
Daar zat ik ook al naar te kijken. De bocht wordt dan wat minder krap.

Wolter
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 19:22:28
Daar zat ik ook al naar te kijken. De bocht wordt dan wat minder krap.

Wolter
Ja daar denk ik ook al over na... wellicht met een meegebogen wissel..
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 14 January 2023, 20:45:25

Zo dan, richting haven ligt het nu ook mooier/vloeiender..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-19-43-25-63c3062c72326.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-14-at-19-43-25-63c3062c72326.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: DJV op 14 January 2023, 20:48:25
 (y)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 21 March 2024, 18:34:43
Het is lange tijd stil geweest rondom dit onderwerp, vele redenen, maar de draad nu toch maar weer opgepakt.

Het plan Delfzijl is me toch iets te ambitieus, dus in eerste instantie eens kijken of ik het sporenplan toch iets kan vereenvoudigen, maar toch de sfeer er in te houden. 
Hieronder een eerste poging, deze versie heeft 5 wissels minder op de bestek lijst (een staat er niet op, dit zal een wissel zijn die op een keerlus zal liggen die in de richting Groningen ligt, zodat vertrekkende treinen ook weer terug keren :-) , en dat is met een goederen trein wel leuk want dan rijden ze tenminste met loc voorop binnen..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-21-at-17-29-07-65fc6f702d54e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-21-at-17-29-07-65fc6f702d54e.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 22 March 2024, 05:09:09
Goedendag Koos, is anders het oorspronkelijk spoor bij Roodeschool geen leuk alternatief? Eventueel uitgebreid met nieuwe spoor naar Eemshaven?
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 22 March 2024, 18:54:37
Dat is ook wel een leuk idee Cor, zal daar ook eens naar kijken.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 23 March 2024, 15:29:12
Zoiets dan Cor? :-)   

Inderdaad is dat is een heel leuk motief om na te bootsen.  Zeker als je de fantasie een beetje de vrije loop laat en het oorspronkelijke sporenplan, zoals dat er in de jaren 60 nog lag, op los laat, en het stationsgebouw (in 1973 afgebroken) er laat staan. Dan is er ineens personen alsmede goederen vervoer mogelijk, en door de laad/los weg kan dat ook nog eens van alles zijn.  Bij het plan heb ik wat foto's geplakt afkomstig van de website klassieke beveiligingen.nl , gemaakt door R Ankersmit, uiteraard komt die alle rechten toe, en hier alleen maar gedeeld ter illustratie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-23-at-13-48-26-65fee71a91922.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-23-at-13-48-26-65fee71a91922.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 23 March 2024, 17:00:19
Ik vind dit een veel rustiger beeld voor een dergelijk sporenplan. Omlopen is mogelijk, beetje rangeren ook.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: BartvD op 25 March 2024, 08:53:19
Je kan een plaats opschuiven en Appingedam nemen. In de jaren 60 en 70 had je daar de doorgaande goederentreinen Delfzijl / Groningen. Lokaal stonden er nog wel een goederen wagens voor landbouw producten en natuurlijk de blauwe Engel (was wel redelijk rood). Pas eind jaren 70 begin 80 hebben ze het emplacement opgebroken. En het had een mooi station en in de begin periode had het een heuse haven(the) met spoor aansluiting.

Leuk detail was dat de Post (wisselbediening) buiten onder de kap stond. Kan mooi nagebootst worden.

(https://www.klassiekebeveiliging.com/wegleer/WegleerApg.gif)

Afbeelding en foto's van het emplacement zijn te vinden bij https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenApg.htm (https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenApg.htm)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 25 March 2024, 10:04:39
Hoi Bart, bedankt.  Appingedam ben ik ook bekend mee, ik ging daar naar school (hoewel toen het emplacement al weg was, maar het stationsgebouw stond er eerst nog wel) :-)  Ik heb daar ook al wel eens over nagedacht.   Bedankt voor de inbreng, doe ik er niets mee, dan is het vast een mooi motief voor iemand anders misschien.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 30 March 2024, 13:56:44
Hier nog een alternatieve versie voor Roodeschool.  Hier heb ik het stationsgebouw laten staan (in werkelijkheid gesloopt in 1973 en vervangen door een Abri), maar het emplacement is gewijzigd tot de situatie zoals die er tot een paar jaar geleden nog lag, met wat wissels verplaatst en waar de laad los weg was, nu het aardgas condensaat station gelegd.. (dit is nu ook gesloten, vervoer gaat vooralsnog over de weg, het is de vraag of dit station nu wordt verplaatst naar een andere locatie , net als het station zelf, wat nu aan de stamlijn richting de Eemshaven ligt omdat het personen vervoer daar naar is verlengd voor een aantal slagen per dag tegenwoordig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-12-46-05-66080bedc0bfe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-12-46-05-66080bedc0bfe.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 30 March 2024, 17:29:39
Hier dan nog een fantasie versie (waren de voorgaande ook al een beetje door het laten bestaan van het oorspronkelijk stationsgebouw, in combinatie van het aardgas condensaat industrie)... Hier is het oorspronkelijk emplacement min of meer in stand gebleven maar zijn de sporen naar het aardgas complex wat meer parallel gelegd, voorheen lagen deze verder uit elkaar ten behoeve van de laad/los weg... 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-30-at-16-20-35-66083d5f695dd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-03-30-at-16-20-35-66083d5f695dd.png)

Als je dit sporenplan goed bestudeerd, is wel te begrijpen waarom het emplacement uiteindelijk is verbouwd tot de versie in m'n voorgaande post. Hier moet een aardgas trein op spoor 1 binnen komen, dan omlopen via spoor 2, en dan de ketel wagens verder duwen..  In de werkelijkheid, lag perron 2 er niet meer, en werden de afbuigende wissels daar naar verplaatst, zodat personen verkeer, en goederen verkeer volledig gescheiden zijn op het emplacement. 
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 31 March 2024, 12:23:07
Ik ben toch wel gecharmeerd van deze laatste 'fantasie' versie, en daarom de laadlos weg verlegd.  Dit is dus nu een leuke hybride versie van het oude emplacement, met nieuwere 'aardgas condensaat emplacement' en verlegde losweg.  Op die manier zijn er straks voldoende rangeer mogelijkheden..

Ik denk dat dit hem gaat worden.  Als de bouw eenmaal begint, zal ik dat uiteraard in de daarvoor bestemde sectie van dit forum doen, bij 'Banen of Diorama's.' 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-20-22-42-6609395461516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-20-22-42-6609395461516.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorzeven op 31 March 2024, 12:31:35
Koos, de twee meest linkse wissels zou ik anders doen: in plaats van twee linkse wissels zou ik twee rechtse nemen. Op die manier vermijd je twee lelijke, en vaak problemen gevende, boog/tegenboog situaties. Bovendien worden je sporen wat langer.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: HuubvG op 31 March 2024, 12:52:06
Dan zou ik die derde van links boven ook zo doen, als ik me ermee mag bemoeien.  :)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 31 March 2024, 13:19:17
Hoi,

Mooie verwerking naar model.
Optisch gezien zou ik het aardgas station met de laad/lospoor wisselen.
Dan ligt het zo ver mogelijk van de reizigers af en de rangeerbeweging met gaswagons verder van station.
De laadlos sporen komen dan dichter bij de weg.
De aanpassingen met de wissels volgen dan vanzelf wel ;D

Gr. Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: edwin1974 op 31 March 2024, 13:49:13
Het aardgascondensaat laad station lag bijna stijf tegen het reizigersstation aan Koen
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 31 March 2024, 15:23:24
Het aardgascondensaat laadstation lag bijna stijf tegen het reizigersstation aan

Ik ben toch wel gecharmeerd van deze laatste 'fantasie' versie, en daarom de laadlos weg verlegd.

Was Koos dus bekend, Edwin. Koos heeft dikke duim gebruikt voor wat artistieke vrijheden.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 31 March 2024, 18:32:24
Hoi Koos. Interessant draadje heb jij. Leuk om door te nemen en wijzer van te worden. Begrijp ik het goed, uit jou banenschets, dat je niet helemaal rond gaat? Hoe dan ook, ik blijf jou volgen.

Vriendelijke groet, Klein Bruntendijk Friesland.
                            Kees.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 20:02:51
Bedankt voor de reacties. Altijd goed om meningen/inbreng van anderen te hebben!
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 20:06:15
Hoi Koos. Interessant draadje heb jij. Leuk om door te nemen en wijzer van te worden. Begrijp ik het goed, uit jou banenschets, dat je niet helemaal rond gaat? Hoe dan ook, ik blijf jou volgen.

Vriendelijke groet, Klein Bruntendijk Friesland.
                            Kees.
  Dat klopt, het wordt waarschijnlijk een L of U vorm  baan, waarbij er een keerlus wordt gebruikt aan de boog rechts.. daarmee kunnen treinen weer terug keren (en rijden getrokken goederen treinen met de loc voorop het station in/uit), maar dat voeg ik op een later tijdstip toe.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 20:07:03
Koos, de twee meest linkse wissels zou ik anders doen: in plaats van twee linkse wissels zou ik twee rechtse nemen. Op die manier vermijd je twee lelijke, en vaak problemen gevende, boog/tegenboog situaties. Bovendien worden je sporen wat langer.
ja dat heb ik ook al overwogen, de wissels zoals getekend, liggen zoals de werkelijkheid was, dus daar was een wissel met een tegenboog, maar dat is natuurlijk in 1:1 een stuk ruimer dan in model spoor het geval is, en geeft dan ook wat meer ruimte.  ik denk er ook aan het meest linkse wissel te vervangen door een meegebogen exemplaar in de boog om zo nog meer ruimte te winnen... We kijken het nog even aan ;-)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 20:09:43
Het aardgascondensaat laad station lag bijna stijf tegen het reizigersstation aan Koen
  Precies, zoals ook in deze versie is getekend, met het meest recente sporenplan zoals dit in de werkelijkheid is verbouwd. 
Hier nog een alternatieve versie voor Roodeschool.  Hier heb ik het stationsgebouw laten staan (in werkelijkheid gesloopt in 1973 en vervangen door een Abri), maar het emplacement is gewijzigd tot de situatie zoals die er tot een paar jaar geleden nog lag, met wat wissels verplaatst en waar de laad los weg was, nu het aardgas condensaat station gelegd.. (dit is nu ook gesloten, vervoer gaat vooralsnog over de weg, het is de vraag of dit station nu wordt verplaatst naar een andere locatie , net als het station zelf, wat nu aan de stamlijn richting de Eemshaven ligt omdat het personen vervoer daar naar is verlengd voor een aantal slagen per dag tegenwoordig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-12-46-05-66080bedc0bfe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/WhatsApp-Image-2024-03-30-at-12-46-05-66080bedc0bfe.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 20:25:49
Hier dan een versie met een binnenkomende meegebogen wissel, en het andere wissel ook geruild voor een 'rechts' wissel, waardoor het spoor nog weer rustiger oogt..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-01-at-19-24-14-660afc1c27a74.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-01-at-19-24-14-660afc1c27a74.png)
Wat je daardoor echter wel krijgt is dat een rangeer beweging (bv omlopen van een loc) betekend dat je de 'vrije baan' op moet, en niet binnen het emplacement blijft, althans, zo komt het wel over..
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Noordernet op 01 April 2024, 20:50:01
Met één personentrein per uur, in dat tijdperk, lijkt me het uithalen naar de vrije baan geen probleem.

Groet,
Wolter
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 01 April 2024, 21:45:08
Met één personentrein per uur, in dat tijdperk, lijkt me het uithalen naar de vrije baan geen probleem.

Groet,
Wolter
Dat is ook wel weer zo.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: jandcargo op 02 April 2024, 08:25:20
Hallo Koos,

Jouw draadje nog maar eens doorgelezen.
Het blijft lastig om de sporen binnen de ruimte te krijgen en dat het er ook nog een beetje uitziet.
Je zou ook kunnen overwegen om mijn concept te volgen.

Ik werk volgens het principe: Als ik hier in 19?? had rondgefietst dan had er het er best zo uit kunnen uitzien.
Ik heb een compilatie van karakteristieke elementen uit die landstreek en tijd en daar een compositie van gemaakt.
Het geeft de vrijheid om de voor jou interessante elementen in te brengen.
Op mijn site www.blokpost9.nl  heb je gezien hoe ik dat gedaan heb.
Helaas is het in de modelbouwwereld een optocht van consessies.

Weer alles op de kop....................

succes Jandcargo
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 02 April 2024, 19:49:31
Inderdaad Jan, zo zal het altijd zijn.   

Ik ben weer verder gaan 'freubelen'.   
De twee industries gewisseld en met een paar extra wissels nog wat meer mogelijkheden bij gemaakt.  Ook is het meegebogen wissel nu vervangen door een rechts wissel.  Ing H.F. Enter kan nu enerzijds blij zijn dat dit wissel nu een normale is, maar hij zal nog steeds niet blij zijn dat het doorgaand spoor nu afbuigend is.   (hoewel ik bij vele (noord) nederlandse emplacementjes dit heb gezien, je kunt vrijwel nergens rechtdoor als beide wissels in the rechte stand staan, althans afgaand op emplacements tekeningen op Klassieke beveiligingen....)..   

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-02-at-18-42-55-660c451e1f809.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-02-at-18-42-55-660c451e1f809.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 03 April 2024, 07:23:57
Persoonlijk vind ik het rangeergedeelte er nu wat 'gekunsteld' uit zien, maar als jouw doel lekker kunnen rangeren is, dan zo laten.  (y)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorijzer op 03 April 2024, 09:01:11
Leuk project!

Ik heb het wel met Cor eens, nu zijn er aan de rechterzijde optisch wel veel wissels in een klein gebied. De vorige versie spreekt mij daardoor meer aan, maar uiteraard is het jouw project.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 03 April 2024, 10:16:10
Hier nog een mogelijk alternatief, er zijn wel 2x een driewegwissel gebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roodeschool-alternatief-660d0fd786d0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roodeschool-alternatief-660d0fd786d0e.jpg)

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 03 April 2024, 18:58:52
Leuk project!

Ik heb het wel met Cor eens, nu zijn er aan de rechterzijde optisch wel veel wissels in een klein gebied. De vorige versie spreekt mij daardoor meer aan, maar uiteraard is het jouw project.

Groeten,
Rogier
  Ik ben het met jullie beide eens, de 'rust' en 'charme' gaat er een beetje af zo.. wordt vervolgt. :-)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 03 April 2024, 18:59:48
Hier nog een mogelijk alternatief, er zijn wel 2x een driewegwissel gebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roodeschool-alternatief-660d0fd786d0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roodeschool-alternatief-660d0fd786d0e.jpg)

mvg,

Matthijs
 

Een leuke ruimte besparende suggestie inderdaad, maar ben toch geneigd e.a. weer iets te vereenvoudigen, Cor en Rogier gaven het ook al aan maar het is met toch iets te druk..
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 03 April 2024, 19:08:29
Dan ziet het er ineens zo uit.   Heb in het hoofd  binnenkomend spoor toch weer een links wissel gelegd, dan is HF Enter ook blij. :-)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-03-at-18-07-05-660d8ccc954fe.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-03-at-18-07-05-660d8ccc954fe.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: hervé op 03 April 2024, 21:05:48
Goede avond,

Linkse of rechtse wissel ?     Peco code 75 Streamline heeft ook een Y-wissel, als compromis  (?)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorijzer op 04 April 2024, 08:49:04
Dat ziet er weer een stuk rustiger uit  (y)

Wil je het linkerwissel als ingangswissel gebruiken, dan zou je eigenlijk eerst een recht stuk spoor moeten leggen omdat je nu een boog/tegenboog constructie hebt. Misschien heeft Peco een (vloeiende) gebogen wissel waardoor je toch de illusie kan wekken dat je rechtdoor binnen komt rijden?

Je zou eventueel in de onderste sporen een driewegwissel kunnen toepassen, misschien dat dat juist weer rustiger oogt. Maar 2 is denk ik wat veel van het goede.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 04 April 2024, 10:37:15
Inderdaad een stuk rustiger. Maar het idee van een drieweg is niet verkeerd. Je zou de twee links buigende wissel naar laad/los kunnen vervangen door een drieweg. Daan komt het omloopspoor iets dichter naar het perron en kunnen onder het aardgascondensaat ook een wagon staan en is er nog ruimte voor het omlopen.
Ook de gebogen wissel zou ik zeer zeker overwegen voor een mooi soepel verloop.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 04 April 2024, 21:01:11
Ik neem aan dat je dit bedoelt Cor?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-04-at-20-01-55-660ef93741c22.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-04-at-20-01-55-660ef93741c22.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: BartvD op 04 April 2024, 22:42:12
Het is en blijft een puzzel! Ik zit naar de mogelijke rangeer bewegingen te kijken en de foto's van Roodeschool. Het eind station zou ook iets voor mij zijn. Je komt nooit in de verleiding om eindeloos rondjes te rijden. Ik zit naar de rangeer mogelijkheden te kijken.
Nu kan je vanaf het station spoor alleen kop maken als er geen condensaat wagons staan op de onderste rail aansluiting van het condensaat station. Ik zou daarom de drieweg wissel vervangen door een normaal rechts wissel met aansluitend een rechts wissel (neem +/- 20 cm tussenruimte) in tegengestelde richting die je kan aansluiten op een rechts wissel op het onderste condensaat spoor. Zo kun je een langere gecombineerde goederentrein op het perron spoor binnen laten lopen. De lok om laten rijden en de diverse rangeer sporen laten bedienen. Een eventuele passagiers stel komt dan op het 2e perron binnen en onderbreekt de rangerende goederentrein hooguit voor de duur dat ze daar staat.

Een condensaat trein kan dan op het onderste condensaat spoor binnen komen en omlopen op het station spoor.

Volgens mij overnachten de laatste passagier trein 's nachts langs het perron om in de vroege ochtend de eerste trein naar Groningen te zijn net als in de 70 en 80 jaren de blauwe engelen in Delfzijl op week dagen overnachten.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 05 April 2024, 05:15:30
Ik neem aan dat je dit bedoelt Cor?

Dat is hoe ik het bedoel. Maar wat Bart zegt kan ook.

Wat mij opviel is dat je het perron 110 (c)m hebt. In de tijd van de rode DE-I en DE-II waren de perrons korter. Meestal 80 (c)m. Dus daar kun je ook nog wat speelruimte vinden.

Verder vond ik nog deze (https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/93f344c4-5ddf-5e7b-a8ed-329dcdcb73c8) en deze (http://spoorhistorie.com/ensporendam_stations_Daalbeek-Hoog.html) site. Misschien een inspiratiebron.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorijzer op 05 April 2024, 07:56:43
Een voordeel van het driewegwissel is wel dat het spoor naar het Aardgas condensaat station langer maakt (dit scheelt je al snel een wissellengte).

Maar Bart heeft zeker een punt, omdraaien kan voordelig zijn. Aan de andere kant, als je je goederentrein op een niet perronspoor binnen wilt laten komen, dan zou ik het zo laten.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 05 April 2024, 18:42:57
Dat is hoe ik het bedoel. Maar wat Bart zegt kan ook.

Wat mij opviel is dat je het perron 110 (c)m hebt. In de tijd van de rode DE-I en DE-II waren de perrons korter. Meestal 80 (c)m. Dus daar kun je ook nog wat speelruimte vinden.

Verder vond ik nog deze (https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/93f344c4-5ddf-5e7b-a8ed-329dcdcb73c8) en deze (http://spoorhistorie.com/ensporendam_stations_Daalbeek-Hoog.html) site. Misschien een inspiratiebron.

Ja de perrons zijn niet op schaal getekend hoor! Die pas ik nog aan.  Bedankt ook voor de tips/links!  En Bart ook bedankt weer voor de inbreng.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 05 April 2024, 19:30:10
Het is een kwestie van de boel optisch scheiden  van elkaar.

Vind de laatste versies al beter worden. (y)

Je kan de omloopwissels bij het gas station laten en de sporen voor laad/los apart bedienen. Een drieweg of Engelse kruising alleen in noodgevallen gebruiken ;D
(Om het makkelijker te maken)
Als je Peco of zelfs Piko-A gleis neemt heb je wissels die je in een flauwe bocht kan leggen.
Dan krijg je mooie lange sporen op beperkte ruimte.

Mijn visie.

Gr Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: jandcargo op 05 April 2024, 19:48:49
Hallo Koos,

In aanvulling op je video van gister over ramen maaken met plakfolie.
Ik was vanmiddag bij de hubo en zag deze stelling met allemal zelfklevende folie in heel veel kleuren.
Is , denk ik wel toepasbaar op de getoonde methode.
Misschien kun je hier het filmpje ook nog een keer zetten.

groeten jandcargo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240405-162138-jpgkleurenfolie-661039508923c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240405-162138-jpgkleurenfolie-661039508923c.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 05 April 2024, 19:56:54
Als je Peco of zelfs Piko-A gleis ....

Plan is getekend met Peco code 75, Koen
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 05 April 2024, 21:37:26
Hallo Koos,

In aanvulling op je video van gister over ramen maaken met plakfolie.
Ik was vanmiddag bij de hubo en zag deze stelling met allemal zelfklevende folie in heel veel kleuren.
Is , denk ik wel toepasbaar op de getoonde methode.
Misschien kun je hier het filmpje ook nog een keer zetten.

groeten jandcargo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240405-162138-jpgkleurenfolie-661039508923c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240405-162138-jpgkleurenfolie-661039508923c.jpg)
  Inderdaad hier is de link:  https://youtu.be/_pU0WqGSH3Y?si=2u8OHpnmH212cEIN
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 05 April 2024, 21:45:52
Hier dan nog een versie met het omloop spoor in spiegelbeeld, en 3 weg wissel er weer uit.. 
wordt het toch weer wat rustiger voor de ogen.  Op het 'gas station', heb ik de laad perrons/platformen 40cm lang getekend, dat is voldoende voor 2 ketel wagens.
Ik vind dat genoeg om het bedrijf na te bootsen, Er kunnen sowieso meer staan op het andere spoor waar meer lengte is en met wat rangeren zijn wagens te ruilen. 
De reizigers perrons zijn ook ingekort naar 80cm.. ook dat is genoeg, en kan mogelijk nog wel iets korter zonder het al te veel geweld aan te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-20-41-55-6610541e413e5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-20-41-55-6610541e413e5.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 05 April 2024, 22:52:16
Op spoor 1, nu een van de losweg wissels verlegd, ook dit maakt e.a. rustiger en het omloop spoor ligt nu weer in de 'orginele' oriëntatie. 

Het emplacement hier is diverse malen op de schop geweest, het kende o.a. eerst nog een enkelsporige aansluiting naar de los weg, en op het eind van spoor 1 lag nog een wissel wat naar een 2 sporige loc loods liep, er lag ooit nog een draaischijf etc dus in dat opzicht is er voor de modelbouwer voldoende 'creative licence' om wat de 'freelancen' zoals dat heet, zonder de werkelijkheid al te veel geweld aan te doen en het toch nog plausibel laten lijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-21-48-14-661063b8b248c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-21-48-14-661063b8b248c.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 05 April 2024, 23:44:57
Ik denk puur optisch.
Aan jou om er 'Roode school' van te maken:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-21-48-14-661063b8b248c-2-6610700d33494.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-05-at-21-48-14-661063b8b248c-2-6610700d33494.png)

Ik zou rechtsboven nog een omloopje doen.

Waarom: dat geeft een mooi rangeerspel met de gaswagons.
Je laat ze staan en hoeft alleen maar om te lopen optrekken station uit of opduwen naar gas station.
Dan krijg je het leeg wegzetten en vol klaarzetten.
Zonder de rest in de weg te zitten.
(Zou wel ergens een kopspoortje doen voor een Sik of Hippel te parkeren)

Miss interessant artikeltje:  Bediening Roodeschool (http://www.spoorpers.nl/roodeschool.php).

Gr. Koen.

Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 06 April 2024, 12:24:22
Nog even wat geschoven met wissels en omlopen van Koen toegevoegd. Zitten de wissels visueel niet teveel achter elkaar.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/88dce2db-8b98-4793-8398-d2cafb0a862a.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 06 April 2024, 12:39:41
Dan krijg je een 'noodsituatie' om een drieweg wissel op het middelste spoor te plaatsen.

Het gas station sowieso apart bedienbaar houden.

Walthers/Cornerstone heeft een  kit  (https://viessmann-modell.com/en/product-range/gauge-h0/buildings/industry/933/h0-miro-filling-station-with-scania-road-tanker?c=265)van een dergelijk laadstation(die overigens dezelfde als van Kibri is


Gr. Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: spoorzeven op 06 April 2024, 13:32:11
Sterker nog: het is de kit van Kibri, niet van Cornerstone ;)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: C-rails op 06 April 2024, 14:19:54
Dan zou je naar zoiets kunnen gaan:

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f9ef9027-e911-4e78-a27c-cb1990633d85.jpg)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 06 April 2024, 18:07:41
Juist,  (y)
En dan kun je nog een beetje schuiven met de lengtes.
Voor je treinstel moet het perron kang genoeg zijn.

Enige waar ik aan denk is welk type goederen station je plaats.
Bij vG&L heb je niet perse aan twee kanten spoor nodig.
Wel een wegzetspoor(die heb je al)
En een kopspoortje voor verlading aan de weg.
Ik neem hierbij Tiel als voorbeeld.
Te zien in Openluchtmuseum Arnhem.

Gr. Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 06 April 2024, 20:19:35
Ik ben niet van plan een goederen station (gebouw) te plaatsen.  Het blijft een laad los weg, hooguit met een iets verhoogd verlaad perron. 
Dan kan daar vanalles opgesteld worden.  Gesloten wagens voor aanvoer van allerlei stukgoederen (zakken met aardappelen?) , open wagen (bieten),  Rongenwagen voor hout etc. etc.  Dit ook om de achterste sporen wat bereik baar te houden voor koppelen / ontkoppelen.  Ik gebruik kadee koppelingen, en die zijn goed te ontkoppelen met een sate stokje, ertussen, even 'twisten' en los , dat heeft het voordeel dat je wagons op elke plek kunt neerzetten, en zit je niet aan vaste locaties met ontkoppel magneten etc..

Voor de rest niet zo'n gek idee om de wissels te ruilen zoals door Cor is aangegeven, een drieweg wissel wil ik echter niet plaatsen, ik vind die er te druk uitzien.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 06 April 2024, 20:30:26
Zo vind ik hem inderdaad wel leuk. 

Ik begrijp de toevoeging van nog een set wissels om een omloop mogelijkheid voor het bovenste spoor te maken, maar die lag er in de werkelijkheid ook niet, plus dat het dan rechts wel heel erg wissel 'vol' begint te raken, vergeleken met de 'rust' aan de linkerzijde. Ik hou graag de balans er een beetje in.
Ja er moet nu via spoor 1 worden omgelopen, maar dat gebeurde vroeger ook wel, en met het infrequente personen verkeer, is er tussen die vervoersbewegingen, voldoende tijd om om te lopen..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-06-at-19-26-46-66119400e4483.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-06-at-19-26-46-66119400e4483.png)
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 06 April 2024, 22:35:47
Hoi,

Dan is het precies goed zo.

Het is de kunst om zo zuinig mogelijk te zijn met wissels etc.
Dat brengt rust bij kleinere emplacement en.

Ben benieuwd naar de bouw.

Gr. Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 07 April 2024, 11:21:02
De bouw van dit project kan nu hier worden gevolgd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111169.0
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: NS264 op 07 April 2024, 11:26:30
Eigenlijk nog wel gemist hoe je de schaduw sporen gaat doen.

Gr. Koen.
Titel: Re: Noorderlijke Nevenlijn
Bericht door: Torikoos op 07 April 2024, 21:48:44
Eigenlijk nog wel gemist hoe je de schaduw sporen gaat doen.

Gr. Koen.
Dat is nog niet ontworpen, en komt pas later.