BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Allard op 26 July 2022, 20:34:29
-
Het viel mij al een tijdje op dat ze bezig waren met het dak in Almelo en op een gegeven moment hing de bovenleidingrail ook boven het spoor. Maar sinds de werkzaamheden gereed zijn aan het emplacement is er nu een volwaardige bovenleiding aangelegd (groene lijn). In de bovenleiding rail is nu ook een stuk koper bevestigd. Buiten de perronkap loopt de bovenleiding door naar het spoor Wierden - Hengelo (dat aan spoor 2 grenst). Het andere spoor dat grenst aan spoor 4 had al een stuk bovenleiding dat loopt van spoor 4 naar spoor 2. Het is mij niet duidelijk of je van spoor 3 nu ook naar spoor 4 kan rijden over het engels wissel bij de paarse pijl.Het rangeerspoortje voor de trein Almelo - Hardenberg is echter zonder bovenleiding gebleven, dat is nog net op de foto te zien (rode lijn). Beetje onduidelijke verhaal mogelijk wat betreft de lijnen:
- Groen: Nieuwe bovenleiding
- Geel: Bestaande bovenleiding
- Rood: Geen bovenleiding (rangeerspoor)
Weet iemand wat het plan is met de aanleg van dit stukje bovenleiding, en ook waarom het korte rangeerspoor niet is geëlektrificeerd?
Onderstaand in ieder geval een aantal foto's van de nieuwe situatie met foto's die ikzelf vandaag heb gemaakt :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-1-62e032a94fa2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-1-62e032a94fa2a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-6-62e02f3f4a43a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-6-62e02f3f4a43a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-5-62e02f3f541ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-5-62e02f3f541ba.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-8-62e02f3fe25bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-8-62e02f3fe25bd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-7-62e02f3fd7682.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-7-62e02f3fd7682.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-9-62e02f405f11a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-9-62e02f405f11a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-10-62e02f405f62c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-10-62e02f405f62c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-11-62e02f40dbaf7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-11-62e02f40dbaf7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-12-62e02f410cd2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-12-62e02f410cd2b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-13-62e02f41ad516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220726-13-62e02f41ad516.jpg)
-
Hoi Allard,
Misschien schept onderstaande link wat meer duidelijkheid.
https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg (https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg)
-
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).
-
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
-
Klopt, viel me pas ook op.
En ik zie op deze foto's dat er wel een losse koper kabel in gemonteerd wordt.
Is door de afstand in Delft (nog) niet te zien of dat ook al gebeurd is of dat het alleen het frame is wat er nu hangt.
Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
-
Dit systeem is in het buitenland al langer in gebruik, voornamelijk in tunnels.
Geloof dat Delft een proef is voor andere tunnels of projecten in het Nederlandse.
De rijdraad bestaat ook maar uit een enkele draad ipv een dubbele, maar is dikker dan de huidige standaard gebruikte rijdraad, en zit in een ( geloof ik) aluminium koker geklemd.
Mvg Marcel
-
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
-
Kijkende naar het dak en de rijdraad, dan is deze wijze van bedraden de enige mogelijkheid, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om de rijdraad geïsoleerd aan het dak vast te maken. De aluminiumkoker kan een grotere afstand overbruggen van hangdraad naar hangdraad en kan dus van spant naar spant. Tevens hangt de zak nu ook mooi vast in zijdelingse bewegingen, wat bij een rijdraad lastiger is te realiseren.
-
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
Nog nooit opgevallen ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
-
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).
Interessant. Ik ben benieuwd of dat in de dienstregeling gaat passen of dat de dienst Hardenberg-Almelo (waar ik dagelijks in zit) hier onder komt te lijden. Het is nu vaak al krap als er een trein vertraging heeft, dan heeft deze lijn alles behalve prioriteit. Als dan het spoor ook nog bezet gehouden kan worden is dat helemaal ongunstig.
Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
-
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
Nadat je dit gezegd hebt is het op de (3e) foto wel te zien :D
Maar het is wel veel minder dan de standaard zig-zag.
Groet, Victor
-
Is inderdaad wel een lichte zig-zag te zien.
Dan zal het in Delft ongetwijfeld ook wel; zo aangelegd zijn. We zullen het t.z.t. wel zien ;D
-
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Hieronder de situatie in Delft. Rechtsboven de gewone bovenleiding van Spoor 2 (blauwe pijl). De paal met de H-vormige constructie (blauw omlijnd), waaraan de enigszins op een krokodillenbek lijkende ophangarm (tweede blauwe pijl) is bevestigd, suggereert volgens mij dat men van plan is de constructie met de rail ook boven de huidige in gebruik zijnde sporen aan te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220330-133243-kopie-62e14d37c0632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220330-133243-kopie-62e14d37c0632.jpg)
-
Nog nooit opgevallen ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Doe maar eens ;) En let dan ook eens op met remmen, dan "voel" je als het ware wanneer je overgaat van draad naar massief.
-
Boven beide sporen?
En dan na de bocht neem ik aan ( omdat je verschil met remmen aangeeft)
-
Yup, boven bij de sporen. Stukje nadat je snelheid moet verlagen naar 60 km/h
-
Kleine update: het spoor is blijkbaar al in gebruik voor de sprinter naar Apeldoorn. De trein naar Hardenberg staat nu op spoor 4a. Benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de dienst Hardenberg-Almelo vv. Weinig vertrouwen in aangezien ze deze lijn niet bepaald prio geven qua aankomst/vertrek bij vertraging van andere diensten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/66453301-8502-4EAD-BCDA-8FB74F3EF86D-6320c1a7e819e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/66453301-8502-4EAD-BCDA-8FB74F3EF86D-6320c1a7e819e.jpg)
-
Voor vertragingen zijn er standaard afgesproken procedures wat de afhandeling daarvan wordt, in de basis betekend dat wel dat treinen die gewoon op hun bedoelde tijd rijden wel voorrang hebben.
M
Het is niet zo dat men zomaar kan beslissen of men iets prio heeft of niet.
-
Op papier misschien maar in de praktijk moet ik toch echt met regelmaat wachten op een flink vertraagde goederentrein of IntercityDefect.
-
Dat kan best een gevolg zijn van een afhandelingen scenario, misschien krijgt jouw trein dan wel enigzins vertraging maar andere treinen veel minder waardoor dat een olievlek uitwerking op een knooppunt voorkomt.
-
Ik heb meer het idee dat men vaak ARI z’n werk laat doen en niet ingrijpt.
Maar dat is natuurlijk een aanname.
-
Ik ook.
-
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
https://www.youtube.com/watch?v=wCP2SFfBvTo
Van 1:09:14 tot 1:09:31 goed te zien. Inderdaad boven beide sporen, inclusief een overloop. Een vorm van zig-zag kan ik niet onderkennen.
-
Juist heel goed te zien
De camera heeft een vast standpunt ten opzichte van de rails, zet je muis aan het begin van de sectie naast de stroombalk, en je ziet de balk langzaam verschuiven
-
Goede truc (y)
-
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
a) Slingeringen -> uitwijkingen in horizontale richting.
b) Golvingen -> uitwijkingen in verticale richting. Golvingen in bovenleidingen kunnen opgevangen worden doordat de pantografen "meedeinen".
-
Maar de stopper op het zakspoor en de trein naar Hardenberg op 4 geeft toch geen (of in elk geval minder) conflicten dan hoe het eerst was?
-
Vziw had de trein naar Marienberg (hardenberg tegenwoordig blijkbaar) dat spoor altijd voor zichzelf (en dat kan ik me vanaf zeer jong herinneren, zo'n 50 jaar geleden)
grtz rob