BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sibbesuisje op 16 July 2022, 10:28:21

Titel: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Sibbesuisje op 16 July 2022, 10:28:21
Momenteel is er nogal een 'buzz' vanwege de nieuwe ICR uitgaven in H0. Nu ben ik zelf een 'NS diesel rijder', dus ik vroeg me af of ICR rijtuigen weleens door diesel loks werden getrokken. Voornamelijk in de eerste helft van de jaren '80.
Ik heb vooralsnog slechts 2 van zulke voorbeelden kunnen vinden, beiden redelijk uitzonderlijke gevallen:
- in 1992 reden een aantal 6400 loks met ICR materiaal vanwege werkzaamheden aan de bovenleiding (bron: railwiki, stuk over de inzet van 6400 materieel in 1992)
- In 1984 reed een DB 216 lok een afscheidsrit met een sleep met onder andere ICR materieel. (bron: stond een foto op pinterest)

Juist vanwege dat laatste voorbeeld vroeg ik me af of een combinatie van een DB216 met ICR materieel wel eens vaker voorkwam in de normale dienst regeling?

Mvgr,
Sander
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Sander. op 16 July 2022, 11:00:37
....of in de Ardennen express met een (duo) 55'ers van de NMBS, maar dat was dan niet op NL grondgebied. In de regel een reeks 27 van Maastricht tot Luik.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: sneek op 16 July 2022, 11:29:52
In de jaren '80  werd één tot twee keer per jaar  een set van 6 tot 8 rijtuigen, aangevuld met een buffetrijtuig en e-loc 1600 in opzending, van Groningen naar Leeuwarden gesleept. Dit 's weekends in Groningen overstaande materieel van tr.500/501 werd dan tussen Leeuwarden en Keulen gebruikt voor dagtochtarrangement van regionale dagbladen.
T/m 1987 met twee 2400'en voor de leeg materieel overbrenging, daarna een koppel 2200.

Maar zoals alle diesels voor ICR, uitzonderlijk. Geen standaard inzetten.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: laurent op 16 July 2022, 11:45:03
Er staat mij nog iets bij van een weekend werkzaamheden waarin DB Ludmilla's werden ingezet.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Joran op 16 July 2022, 12:15:40
Volgens het boek “Moderne tractie bij de NS in kleur” nam de reeks 55 de tractie over vanaf Maastricht. Dus toch een stukje in Nederland  :)

In hetzelfde boek een materieeloverbrengrit vanaf de fabriek van Talbot in Aken naar Maastricht door een 2200 met A sein met aan de haak 2 ICR benelux 1e klas rijtuigen en een 2e klas DDM rijtuig.

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/ (https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/).
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Eric B op 16 July 2022, 12:18:31
Op 30 mei 1986 reed de 2502 met ICR 50 84 10-77 602-7 de laatste rit met genodigden tussen Nieuwersluis en Uithoorn.
Op de terugweg werd locomotor 286 achteraan de trein gekoppeld en mee genomen.

In het weekend van 7-8 november 1992 werd er wegens bovenleidingswerkzaamheden bij Blauwkapel tussen Utrecht en Hilversum gereden met 2 treinen bestaande uit 3 ICR rijtuigen en 3! locs serie 6400 (6430, 6462 en 6467 en 6451, 6464 en 6476), waarbij de 6430, 6462, 6451 en 6476 om beurten, afhankelijk van de rijrichting de tractie leverden en de 6462 en de 6476 de energie leverden voor de treinverwarming en -verlichting.

Bron NVBS beeldbank, alwaar ook foto's van deze inzetten te vinden zijn.

(https://www.nvbs.com/api/search/thumbnail?category=snr-images&name=1b3dfb9b19e046667dcee83c26f2cfb3f5ef77246d1c22eedc5ebfa2db93c9e0_DIA147187-0007.jpg)

(https://www.nvbs.com/api/search/thumbnail?category=snr-images&name=4a0d231174aaeff75279f52e8598cd8061aff094f3b3c9393cb45580b18c1426_NEG5425-827.jpg)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Jeronimos op 16 July 2022, 13:33:55
@sneek,

vond een foto op flickr.

https://www.flickr.com/photos/gerdijkstra/51758324665/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/gerdijkstra/51758324665/sizes/l/)


Nog wat andere foto's:

https://www.flickr.com/photos/spoorhaar/52175106516/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/spoorhaar/52175106516/sizes/l/)

https://www.flickr.com/photos/remco_van_den_bosch/40458845902/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/remco_van_den_bosch/40458845902/sizes/l/)

https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/6245561131/sizes/c/ (https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/6245561131/sizes/c/)

https://www.flickr.com/photos/lok1501/39376334832/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/lok1501/39376334832/sizes/l/)  (luxemburg stad)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesellocs?
Bericht door: Mispoes op 16 July 2022, 14:42:05
Treinenpaar 199/198 Zandvoort-Luxembourg v.v. via Amsterdam en Liège reed in1982 voor het eerst. Op ZA en ZO in de periode 5 juni - 5 september. Vanaf 1983 reed de slag onder andere treinnummers: 1139/1138. De samenstelling op het trajectdeel Maastricht-Luxembourg was toen lekker kort: 1 blauwe NMBS reeks 55 + 4x ICR (A+B+B+BKD). Vanaf 1985 werd de samenstelling uitgebreider. Met ingang van 1986 werd de seizoenstrein op het deel Maastricht-Liège met Belgische elektrische locs gereden. 
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Sibbesuisje op 17 July 2022, 15:00:39
Bedankt voor de reacties! Daar is toch nog best wat leuks uit gekomen.
....of in de Ardennen express met een (duo) 55'ers van de NMBS, maar dat was dan niet op NL grondgebied.
tja, op NL grond gebied heeft wel de voorkeur, maar dit lijkt idd de enige Diesel die als vaste dienst de ICR rijtuigen trok. Jason gaf aan dat ie misschien wel eens in Maastricht kwam, en Mispoes lijkt dat te bevestigen voor de periode 1982-1985  :) (y)

Er staat mij nog iets bij van een weekend werkzaamheden waarin DB Ludmilla's werden ingezet.
Ik heb die gevonden! Dit was waarschijnlijk de afscheidsrit van de Warsaw-Hoek express, 22 Mei 1993. Leuke vondst :)

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/ (https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/).
Leuk! Lijkt wel meer een aflever rit of zo te zijn (iets waar Sneek ook naar wees) en geen dienst regeling, want hij ging het perron voorbij  :)

In het weekend van 7-8 november 1992 werd er wegens bovenleidingswerkzaamheden bij Blauwkapel tussen Utrecht en Hilversum gereden met 2 treinen bestaande uit 3 ICR rijtuigen en 3! locs serie 6400 (6430, 6462 en 6467 en 6451, 6464 en 6476), waarbij de 6430, 6462, 6451 en 6476 om beurten, afhankelijk van de rijrichting de tractie leverden en de 6462 en de 6476 de energie leverden voor de treinverwarming en -verlichting.
Ja, dit was idd het voorbeeld waar ik naar wees. Vond dit op Railwiki. Wel wat dat er 3 diesel loks nodig zijn om 1 e-lok te vervangen!

@sneek,

vond een foto op flickr.

https://www.flickr.com/photos/gerdijkstra/51758324665/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/gerdijkstra/51758324665/sizes/l/)

Dit is een erg mooie foto!!  (y) Zeker te doen om in model na te bootsen  ;D
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Eric B op 17 July 2022, 17:48:41
Wel wat dat er 3 diesel loks nodig zijn om 1 e-lok te vervangen!
Bijna goed, 3 diesel locs om 1 treinstel te vervangen. En een treinstel kan makkelijk van rijrichting veranderen. Met als prachtig voorbeeld de museumpendel van Utrecht CS naar Utrecht Maliebaan (het Spoorwegmuseum), die stopt op de vrije baan, de machinist loopt naar de andere cabine en vervolgd de route weer de andere kan op. En zo gaat dat op vele eindpunten van treinen.

Met rijtuigen en een loc gaat dat wat lastiger, dan moet de loc op beide eindpunten dus omlopen om weer vooraan de trein te komen. Tijdrovend en niet overal mogelijk door het ontbreken van de noodzakelijke wisselverbindingen.

Dus is het dan makkelijker om aan beide zijden van de trein een loc te stellen.
In de warme maanden redt je het daar dan mee, maar dit was in november, dus heb je ook verwarming nodig.
Een treinstel heeft dat compleet zelf aan boord, ICR-rijtuigen ook wel, maar die zijn wel afhankelijk van de hoogspanningskoppeling met de e-loc die de energie voor de verwarming via de bovenleiding opneemt ...
En die bovenleidingsspanning was nou net niet aanwezig dat weekend, dus de derde loc werkte als generator om de zaak warm en verlicht te houden.

Eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de door diesellocomotieven getrokken treinen met plan E rijtuigen uit de jaren '70 en '80, waarbij in de koude maanden een speciale energiewagen werd gesteld.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: laurent op 17 July 2022, 18:26:33
Of de diverse Eurocities en intercities die voorheen in de Allgäu reden. Een 218 trekt de sleep wel, maar heeft onvoldoende vermogen om alle airco's of verwarmingen te kunnen laten draaien en de rijtijden te halen.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 17 July 2022, 18:29:44
Plak op een stuk of zes ICR rijtuigen rodekruis stikkers zet er 2x 2400 voor en je hebt een echte ambulance trein die gereden heeft van af t Harde naar Duitsland voor militaire oefening. Kosten waren 9 miljoen gulden

Mvg Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: CKLX op 17 July 2022, 21:30:34
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?


CKLX
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 17 July 2022, 21:59:04
Met 3x 6400 inderdaad.
Ik denk 1992 (mijn vader leefde nog die zijn gaan kijken)

Mvg Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Benelux795 op 17 July 2022, 22:05:40
Eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de door diesellocomotieven getrokken treinen met plan E rijtuigen uit de jaren '70 en '80, waarbij in de koude maanden een speciale energiewagen werd gesteld.

Ik dacht dat de 2 diesels ook noodzakelijk waren om de rijtijden te halen..? Dus puur voor tractievermogen; dan plaats je ze voor het gemak uiteraard voor en achter. De ernegiewagen was sowieso nodig omdat een 2200 niet voorzien is van een verwarmingsinstallatie. Na kort google'n, zie hier: https://www.railwiki.nl/index.php/Energiewagen_voor_rijtuigen_Plan_E
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Eric B op 17 July 2022, 22:21:37
Ik dacht dat de 2 diesels ook noodzakelijk waren om de rijtijden te halen..?
Bij de 2200'n wel, die waren dan ook via stuurstroomkabels door de aangepaste plan E rijtuigen en de facultatieve energiewagen met elkaar verbonden en reden in treinschakeling.

Bij de incidentele inzet van de 6400'n tussen Ut en Hvs was dat niet nodig, één 6400 deed dat "met de vingers in de neus".
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Jos B. op 17 July 2022, 22:56:50
Volgens het boek “Moderne tractie bij de NS in kleur” nam de reeks 55 de tractie over vanaf Maastricht. Dus toch een stukje in Nederland  :)

In hetzelfde boek een materieeloverbrengrit vanaf de fabriek van Talbot in Aken naar Maastricht door een 2200 met A sein met aan de haak 2 ICR benelux 1e klas rijtuigen en een 2e klas DDM rijtuig.

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/ (https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/).
Helaas is dat onjuist.
De Ardennen-Express werd tussen Maastricht en Liége getrokken door elektrische locomotieven van meestal de reeksen 21 en 27.
Reeks 23 of 26 kwam ook zo af en toe eens voor.
In Liége moest er kopgemaakt worden, want de trein moest weer terug de maas over om richting Esneux te gaan.
Van Liége tot Luxemburg-stad werd de Ardennen-Express getrokken door de reeks 55.
Meestal 2 stuks, maar soms ook 1.
Dat had met de aanwezigheid van treinverwarming op de lok.
De blauw-gele exemplaren hadden een generator voor treinverwarming aan boord.
De groen-gele exemplaren niet, daarvoor reden de groen-gele exemplaren met tweeën,  de achterste lok was dan voor de treinverwarming.


Jos.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Maarten.T op 17 July 2022, 23:02:40
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX
Dat was op 30-04-2004 naar Warffum en Groningen. Zaten rode 6400 loc’s voor op de diesellijn.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 17 July 2022, 23:15:57
Eerder hebben ze met 3x geel/grijs gereden.

Mvg Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Maarten.T op 18 July 2022, 01:40:38
Kortom er zijn dus 2 samenstellingen mogelijk.
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
- 6400 rood met ICRm  https://flic.kr/p/2kKRbFt (https://flic.kr/p/2kKRbFt)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: nighttrain1 op 18 July 2022, 06:15:40
Die laatste is met de koninklijke trein....
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Rick op 18 July 2022, 07:13:14
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
Dat was niet zo moeilijk: Klik (https://www.flickr.com/photos/ahrend01/50779075893/in/photolist-2knb39v-6CDEri-2iLhafk-RcpKaG-yPvuj9-2nf2Xud-2nf2Xhp-2jXBSmr-2iL3Qzk-8FsUze-czWndd-2nf2XjU-2nf1Yqh-2nf4m9q-2neVrVP-2nf1G8v-2kBGFvd-moWsFk-GKP63p-GHtMgo-moWsPg-moWsPr-9nLhS4-FWgs3E-FWgs1f-2nf1GaQ-8Fc1L2-2nf1Ygp-8Fw6HJ-8FfbmJ-2nf1YmE-2kSkvVi-2nf4miJ-moWsYe-dhwDT9-9wUdGf-GKP6Kg-nCfAcQ-9wTFdS-9nLhjn-FWmoTn-7ZpAJ1-8Fc1QV-FWgs7C-FWmoNc-2neVspQ-7Zpkh1-7ZpkoY-7Zm8UK-tzTfMS)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Eric B op 18 July 2022, 09:42:23
Das een mooie, beide stammen die dat weekend reden op één plaat :)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Maarten.T op 18 July 2022, 09:48:23
Dat was niet zo moeilijk: Klik (https://www.flickr.com/photos/ahrend01/50779075893/in/photolist-2knb39v-6CDEri-2iLhafk-RcpKaG-yPvuj9-2nf2Xud-2nf2Xhp-2jXBSmr-2iL3Qzk-8FsUze-czWndd-2nf2XjU-2nf1Yqh-2nf4m9q-2neVrVP-2nf1G8v-2kBGFvd-moWsFk-GKP63p-GHtMgo-moWsPg-moWsPr-9nLhS4-FWgs3E-FWgs1f-2nf1GaQ-8Fc1L2-2nf1Ygp-8Fw6HJ-8FfbmJ-2nf1YmE-2kSkvVi-2nf4miJ-moWsYe-dhwDT9-9wUdGf-GKP6Kg-nCfAcQ-9wTFdS-9nLhjn-FWmoTn-7ZpAJ1-8Fc1QV-FWgs7C-FWmoNc-2neVspQ-7Zpkh1-7ZpkoY-7Zm8UK-tzTfMS)
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Solvognen op 18 July 2022, 10:32:54
De elektrificatie van Maastricht- Visé werd pas in september 1985 in gebruik genomen. Voordien konden dus geen reeks 21 of 27 de Ardennen-Express trekken. Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Met vriendelijke groeten,
Solvognen
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Rick op 18 July 2022, 10:51:21
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.
Inderdaad, de post van Richard zette mij op het verkeerde been dat het juist om de inzet vanwege werkzaamheden ging.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Benelux795 op 18 July 2022, 11:18:12
Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Ik kom 'm ook zo tegen op Vonderruhren; verbaast mij wel dat er online geen foto's van een ArdExp met 55 in Maastricht zijn te vinden.. (lees: IK kan ze niet vinden  :angel:)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 July 2022, 14:26:20
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX

Met 3x 6400 inderdaad.
Ik denk 1992 (mijn vader leefde nog die zijn gaan kijken)

Mvg Johan

Geen 1994, geen 1992 en geen 3x 6400

Ik ben even in mijn archief gedoken ......

Hare majesteit de Koningin Beatrix had het behaagt om in 1990 met Koninginnedag Loppersum en Haren te bezoeken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2x-6400-Kon-62d54fbaa539f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2x-6400-Kon-62d54fbaa539f.jpg)
Van Loppersum naar Haren werd de reis per Kon trein afgelegd bestaande uit 6406 en 6418 de Plan karels nog als Kon rijtuigen vergezeld met twee ICR A rijtuigen.
Hier op de foto de Kon trein als leeg mat op de terugweg naar Utrecht locatie boven Zwolle.
De Tweede lok fungeert als angst lok (Beide machines zijn bemand ook hier op de foto)

Mvg, Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Maarten.T op 18 July 2022, 14:31:27
 (y) dat is een mooie samenstelling Johan.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Thom op 18 July 2022, 14:39:39
De SR8 en SR9 waren geen plan K rijtuigen, maar verbouwde D-treinrijtuigen
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Olaf op 18 July 2022, 15:52:59
Na aankomst in Eindhoven van de langste reizigerstrein ter wereld in 1989, duwde Sik 302 deze lange sleep ICR vanaf (toen nog) station Eindhoven Beukenlaan.
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 July 2022, 17:29:26
De SR8 en SR9 waren geen plan K rijtuigen, maar verboude D-treinrijtuigen

Ik vindt het helemaal prima  (y)

Mvg Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: VictorPM op 18 July 2022, 18:53:41
Helaas is dat onjuist.
Dat is nogal een stellige bewering voor al diegenen die de 55'ers begin jaren 80 met eigen ogen in Maastricht gezien hebben, waaronder ik  8)
Goed, anderen hebben het al gelogenstraft. Mispoes was raak  ;)
De hele geschiedenis van Maastricht - Luik is hier de vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_40_Luik_-_Maastricht
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Hoontje op 18 July 2022, 20:07:54
De hospitaal treinen werden door een 6400 getrokken. Een tweede loc was aangepast om de rijtuigen van stroom etc te kunnen voorzien en leverde geen tractie. A
Waren wel verbouwde rijtuigen, getooid in rode kruis vlaggen. Maar technisch gezien volgens mij ICR materieel?

Groetjes
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 July 2022, 20:54:13
Omdat er maar twee mensen er foto's van hebben zijn de opnamen exclusief en moet het maar even zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2400-uitsnede-62d5aaef6fedc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2400-uitsnede-62d5aaef6fedc.jpg)
2432 voor tractie en 2447 als energie lok voor ambu trein te t Harde. 2447 stond werkelijk de gehele dag standje 7 te brullen  (y)
Bij donker werd het spul gerangeerd voor vertrek.

Mvg, Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 July 2022, 20:59:11
Waren wel verbouwde rijtuigen, getooid in rode kruis vlaggen.

Klopt banken er uit stellages voor brancards er in en zelfs een operatie kamer aan boord met alles er op en aan.

Mvg, Johan
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: Jeronimos op 18 July 2022, 21:11:02
Plak op een stuk of zes ICR rijtuigen rodekruis stikkers zet er 2x 2400 voor en je hebt een echte ambulance trein die gereden heeft van af t Harde naar Duitsland voor militaire oefening. Kosten waren 9 miljoen gulden

Mvg Johan


plaatje zie hier: https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/27235292512/sizes/l/
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: spoorzeven op 19 July 2022, 14:35:33
Of er wordt een nieuw dan wel gerepareerd rijtuig afgeleverd: loc 2435 op 280982 bij Venlo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Venlo-2435-280982-Bak-47-nr-2318-62d6a4b300106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Venlo-2435-280982-Bak-47-nr-2318-62d6a4b300106.jpg)
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: GerardH op 19 July 2022, 19:21:27


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/E46894DA-333A-4527-B8AF-BF832E6AAF3A-62d6e7aa28fd6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/E46894DA-333A-4527-B8AF-BF832E6AAF3A-62d6e7aa28fd6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/04EFD3A3-3386-496D-813D-28B7DA1B26A4-62d6e7aa293d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/04EFD3A3-3386-496D-813D-28B7DA1B26A4-62d6e7aa293d9.jpg)

nog 2 plaatjes van icr
Titel: Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
Bericht door: GerardH op 19 July 2022, 19:23:06
uit de foto’s van defensie
vriendelijke groeten
Gerard