BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: BertOK op 18 March 2022, 13:48:13

Titel: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 18 March 2022, 13:48:13
Mijn baan wordt gevoed door een DR5000 die als voeding 15V gestabiliseerde gelijkspanning krijgt.
Sommige blokken heb ik in drieën verdeeld en elke sectie voorzien van detectie via een DR4088CS. Werkt prima.
Andere blokken hebben alleen een via een DR4088CS gedetecteerde inrij- en een uitrijsectie naast een middendeel dat niet gedetecteerd wordt, maar rechtstreeks gevoed wordt vanuit de DR5000. Werkt ook prima.
Nu beschik ik sinds kort over een apparaatje om de blokspanning die op de rails staat te meten. De uitkomsten:
Bij alle secties die via een DR4088CS gedetecteerd worden meet ik 13,9 V.
Bij alle secties die rechtstreeks vanuit de DR5000 gevoed worden meet ik 15,6 V.
Dat verschil van 1,7 V vind ik vrij fors en verbaast me. Maar tot mijn verbazing merk ik geen snelheidsverschil als een loc over zo'n overgang rijdt.
Mijn vragen:
Hoe komt dit? Wat is de verklaring?
Is dit gevaarlijk of onwenselijk?
Moet ik hier iets aan doen?
Zo ja, wat dan en hoe precies?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: henk op 18 March 2022, 14:00:08
Het klopt in ieder geval. In de detectieschakeling wordt de stroom door enkele diodes geleid. Iedere diode snoept wat van de spanning af. Het is juist deze 'spanningsval' die de schakeling doet werken.

Het kan problemen opleveren met de detectie. Zie de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling)

Als je geen problemen met de detectie ervaart, zou ik me er nu niet druk over maken.


Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 18 March 2022, 14:12:54
@Henk
Bedankt voor je snelle reactie. Die link naar de encyclopedie is heel verhelderend.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 March 2022, 15:39:14
Dat verschil van 1,7 V vind ik vrij fors en verbaast me. Maar tot mijn verbazing merk ik geen snelheidsverschil als een loc over zo'n overgang rijdt.
Dat je in de snelheid niks merkt komt doordat de meeste decoders cruise control aan boord hebben. Die zorgt er voor dat de snelheid constant blijft, ook als de voedingsspanning varieert.
Als je analoog zou rijden, dan zou je het wel merken.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: De eerste Ivo op 18 March 2022, 19:29:34
Hoi,

Op mijn Ringleiding heb ik ook een signaal waar ik een spanningsverlies heb gecreëerd. Zou thuis moeten kijken hoe ik dat ook weer gedaan heb  :-* :-\
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Ton van W op 18 March 2022, 20:59:21
Je bedoelt een diode schakeling ?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 20 March 2022, 20:51:59
Inmiddels heb ik een diodeschakeling volgens het schema van de encyclopedie gebouwd en gemonteerd.
Werkt prima. Ik meet nu overal precies dezelfde spanning: 13,9 V blokspanning.

Maar nu rijst er bij mij een nieuwe vraag:
Is die 13,9 V genoeg?
Of is het wenselijk die iets hoger te maken?
Zo ja, waarom dan?
De DR60710 voeding van mijn DR5000 centrale staat op 15 V =. Ik kan hem eenvoudig op 16 V = of meer zetten. Maar heeft dat gevolgen voor mijn locs?
Ik heb die allemaal testritten laten maken om de decoders in te stellen met 13,9 V blokspanning. Gaan ze anders rijden met een hogere spanning?
Of vlakt de cruise control waar Klaas over sprak de verschillen weg?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: DBCargo op 20 March 2022, 22:35:21
Volgens mij heeft Karst Drenth gezegd dat 19V de ideale spanning is voor de DR5000. Dus even de voeding op 19V zetten. Met wat voor gereedschap heb je de spanning gemeten?

Wensenlijst: Maasboog, Paarse BB, Luchtballon, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 21 March 2022, 10:28:32
@DBCargo
De railspanning heb ik gemeten met een apparaatje dat speciaal ontworpen is om de blokspanning te meten. Zie bijgaande foto.

Karst heeft wellicht gesproken over 19 V = voor de voeding van de DR5000, maar Martin Domburg van DTS schrijft op zijn site dat een blokspanning hoger dan 15 V alleen maar nutteloos is, omdat de locdecoder er alleen maar warm van wordt en je CV5 dan ver moet verlagen om geen race-locs te krijgen. En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220321-101916-1-623844e8e28a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220321-101916-1-623844e8e28a1.jpg)
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Dave....... op 21 March 2022, 11:09:55
Volgens mij is dat 15v verhaal voor ( oudere) N-spoor decoders.
Voor H0 maakt dat niet uit, ik merk zelfs dat sommige H0 decoders bij mij mooier/beter reageren op 19V.
( ding stond standaard op 15v had toen wat dingetjes wat opgelost was met 19v)

En het cv5 verhaal is niet waar.
De decoder regelt de snelheid, niet het voltage. ;)
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: henk op 21 March 2022, 11:56:02
Mijn Lenz-centrale staat op 16 volt en dat werkt prima.
Ook hier geldt: als er geen problemen zijn, zou ik niks veranderen.

Ben wel nieuwsgierig wat de issues waren Dave?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: borotof op 21 March 2022, 19:25:40
@DBCargo


Karst heeft wellicht gesproken over 19 V = voor de voeding van de DR5000, maar Martin Domburg van DTS schrijft op zijn site dat een blokspanning hoger dan 15 V alleen maar nutteloos is, omdat de locdecoder er alleen maar warm van wordt en je CV5 dan ver moet verlagen om geen race-locs te krijgen. En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.



Kan iemand eens een keer echt een einde maken aan dat bullshitverhaal van Martin Domburg, die onzin blijft maar opduiken...
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: MartinH0 op 21 March 2022, 19:55:01

Volgens mij hebben ze beiden gelijk:

Martin Domburg rijdt n-spoor waarbij 15V genoeg is en Karst heeft het over H0 waar 18V tot 19V een mooie spanning geeft.

Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: spock op 21 March 2022, 19:57:59
En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.

Ik kan je blij maken. Deze stelling is niet correct. De 28 stappen worden verdeeld (volgens de ingestelde curve) mbv de maximaal ingestelde waarde van CV5 .

mvg spock
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: borotof op 21 March 2022, 20:58:23
Volgens mij hebben ze beiden gelijk:

Martin Domburg rijdt n-spoor waarbij 15V genoeg is en Karst heeft het over H0 waar 18V tot 19V een mooie spanning geeft.

Zelfs dan is het onzin, iig vanwege de argumenten die er bij gehaald worden...
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Dave....... op 22 March 2022, 10:20:19
Mijn Lenz-centrale staat op 16 volt en dat werkt prima.
Ook hier geldt: als er geen problemen zijn, zou ik niks veranderen.

Ben wel nieuwsgierig wat de issues waren Dave?

Dat weet ik niet meer  ;D
Hahaha, maar serieus dat is iets van 15 jaar terug.
Ik weet wel dat het toen was opgelost door de spanning hoger te zetten, dat heb ik dan wel weer onthouden…

Ik ben ook geen 20 meer  ;D
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2022, 10:44:11
De enige verklaring die ik kan bedenken: als er een lange of steile klim in de baan zit kan het zijn dat de cruise control het niet meer redt bij een lage spanning. Door de spanning iets te verhogen krijg je meer regelruimte.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: DBCargo op 22 March 2022, 11:15:10
@DBCargo
De railspanning heb ik gemeten met een apparaatje dat speciaal ontworpen is om de blokspanning te meten. Zie bijgaande foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220321-101916-1-623844e8e28a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220321-101916-1-623844e8e28a1.jpg)

Heb je deze zelf gebouwd, of is deze te koop?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Ben op 22 March 2022, 12:45:44
De verhalen van Martin neem je best met een grote korrel zout.

Ik zou vasthouden aan 19V zoals het bedacht is, dat werkt al jaren probleemloos. Ik heb een versie uit de eerste serie van 250, zie ook dit citaat......


De DR5000 is ooit ontworpen voor een ingangsspanning van 19VDC.

Daarop zijn ook alle "internals" op berekend. De reden: A) de toenmalig grote merken (Uhlenbrock, Roco Z21, ESU) leverden allemaal zo rond de 17-18V aan de rails. B) krachtige voedingen voor 19VDC zijn in de vorm van laptop-netvoedingen voordelig te betrekken.

zo werden de eerste 250 ook uitgeleverd: vaste 19VDC voeding.

Daarna kwamen er TT en N rijders die beweerden, dat 17.8V veel te veel zou zijn en zelfs decoders zou opblazen. Nu houd ik dat persoonlijk voor broodje aap, maar ala als een decoder niet aan de NMRA norm voldoet, die voorschrijft dat elke decoder 24 V moet kunnen verdragen, dan kan dat waar zijn ;)


Gr, Ben.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: bask185 op 22 March 2022, 14:08:14
Dat baanspanning verhaal gaat niet om de decoders maar om de kleinere motoren in N treinen. Die decoder maakt van de 15-19v 5v voor zichzelf maar de baanspanning komt via de h brug direct op de motoren te staan.

Je decoder met cruisecontrol kan wel leuk de snelheid regelen met pwm maar doet verder niks aan een te hoge spanning. Een 12V motor voed je ook niet met 24V om vervolgens maar te gaan draaien op 20% dutycycle. Waarschijnlijk loopt dan je motor warm aan en zal hij niet zo lekker draaien omdat de trein op max snelheid rijdt op een lage dutycycle. Zo kan een te hoge spanning een negatief effect hebben op het rijgedrag van een trein.

Of het daadwerkelijk kwaad kan of niet je moet er zo naar kijken. Een te hoge spanning voor de motoren kan niet mogelijk gezond zijn en moet dus wel slecht zijn.

Bas
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2022, 16:23:41
Dat baanspanning verhaal gaat niet om de decoders maar om de kleinere motoren in N treinen. Die decoder maakt van de 15-19v 5v voor zichzelf maar de baanspanning komt via de h brug direct op de motoren te staan.
Motoren in N-modellen zijn kleiner dan  motoren in H0-modellen, maar ze zijn allemaal voor nominaal 12V. Dus ik denk dat daar weinig verschil zit.

Citaat
Je decoder met cruisecontrol kan wel leuk de snelheid regelen met pwm maar doet verder niks aan een te hoge spanning.
De invloed van de spanning is dat bij een hogere spanning de duty-cycle lager is om dezelfde snelheid te bereiken.
Het spanningsoverschot zorgt inderdaad voor extra opwarming van de motor. Je moet de spanning dus niet te hoog kiezen, maar je hoeft er ook niet al te paniekerig over te zijn. Zoals eerder gezegd, als de zaak lekker loopt op 15V, gewoon zo laten. Maar als het op een hogere spanning beter loopt, dan kun je rustig een paar volt meer kiezen.

Je moet ook bedenken dat in de gelijkrichter en in de H-brug van de decoder ongeveer 2V verloren gaat. De motorspanning is dus altijd lager dan de baanspanning.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 22 March 2022, 23:15:04
Kan iemand eens een keer echt een einde maken aan dat bullshitverhaal van Martin Domburg, die onzin blijft maar opduiken...

Nee, gewoon niet. Zolang er nog dit soort "bullshit" reacties komen van mensen die niet bereid zijn een gezonde dialoog ergens over te starten ben ik daar ongevoelig voor.

Maar wees gerust, de artikelen waarnaar verwezen worden zijn al een tijdje van onze site gehaald. Ondanks dat wij al ruim 7 jaar banen automatiseren  en daarnaast vele locs omgebouwd hebben ontwikkel ik mijn kennis ook steeds verder. Je bent nooit te laat met leren, ook ik niet.

Bovengenoemde stukken zijn al wat jaren oud en inmiddels ben ik er ook achter dat sommige opvattingen uit het verleden van mij niet geheel kloppen of verkeerd worden uitgelegd door mijzelf. Installatietechnisch of regeltechnisch hoef je mij niet echt iets wijs te maken, dat is mijn vak. En ja "ringleidingen"zijn een gedrocht eerste klas.
Echter fijne electronica zoals decodertechniek zaten niet in mijn opleidingen en de opvattingen omtrent de werking ervan is kennis die ik toendertijd uit praktijkervaring baseerde, maar inmiddels is de kennis begeschaafd door goed contact met ontwikkelaars van de decoders en vragen te stellen naar de interne werking van decoders. De mening en kennis van iemand die de techniek ontwikkeld weegt voor mijn zwaarder.

Dus ja deze artikelen zijn op sommige vlakken achterhaald, maar zwerven nog steeds rond op het wijde wereld web, en daar kan ik vrij weinig tegen beginnen. Verder sta ik nog steeds achter het gros van wat ik schrijf, echter moet ik toegeven dat sommige opvattingen niet geheel kloppen. En ik zal echt dan ook de eerste zijn die zoiets toe zal geven, mits er op een correcte manier een dialoog word gevoerd, en niet op de bovenbeschreven manier. Velen hier weten dat ik gewoon open sta voor een dialoog en ik ook de eerste zal zijn die iets van een ander aan zal nemen.

Het enige artikel wat nog online staat waarin sommige informatie achterhaald is, hebben een disclaimer erop staan dat dit het geval is.
Daarnaast ben ik inderdaad een N-spoorder, maar dat is prive, zakelijk werken we ook in H0 en andere schalen.

Groetjes
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: FreekH op 22 March 2022, 23:52:07
Martin, je hebt een prima weerwoord gegeven!
Een nadeel van internet is, dat allerlei oude troep er voor eeuwig blijft rondhangen en dat het bijna onmogelijk is om achteraf fouten te korrigeren, zelfs je eigen fouten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je achteraf de geschiedenis zou moeten kunnen vervalsen, dat is een heel andere diskussie.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 22 March 2022, 23:58:40
Helemaal met je eens, van je fouten moet je leren, en als je geen fouten maakt word je ook nooit beter.

Het is niet dat ik het gevoel had me te moeten bewijzen, dat doe ik wel met mijn werk. Maar hier ging ik gewoon even heel slecht op, als je het niet eens bent met iemand, zeg dat dan tegen die persoon. Ga de discussie aan en als je het bij feiten houd ipv meningen (dat was overigens in het verleden mijn grote fout) word de dialoog alleen maar gunstig voor beide partijen. Sinds ik met meerdere merken decoders en systemen werk, kom je met meer technische mensen in aanraking. En kwam ik erachter dat bepaalde aspecten anders werkte dan dat mijn praktijkervaring was. Dan ga je dat testen en kom je erachter dat het inderdaad anders is.

Overigens hebben we vorig jaar het advies voor de baanspanning bijgesteld naar 16V. Vooral als je een modelbaan hebt met stroomdetectie dan zit je na de gelijkrichter op de decoder bij een 15V baanspanning al snel onder de 12V. Hier kwam ik pas achter, dit was ook nooit een issue geweest, dus ga je er nooit naar onderzoeken, toen bleek dat de nieuwe ZIMO Staco1 niet werkte op een gedetecteerde baan met 15V. Dit klopte omdat de regelaar van de staco minimaal 12V moest hebben.

Kleine leuke bijkomstigheid, de hoofd technische man van ZIMO had zich dat ook niet gerealiseerd en moest dit onderzoeken naar aanleiding van mijn vraag. Die kwam tot de conclusie dat 11,8V te laag was voor de Goldcaps om te laden. Bij een baanspanning van 16V ging dit wel goed.

Maar dan is er nog een aspect wat een rol speelt waardoor ik adviseer om 16V te gebruiken: Simpel en eenduidig advies voor beginners.

Voorbeeld:
Nu heb je en z21start, voeding is 18V, na de H-Brug hou je 16,8V over ongeveer. Vervolgens koop je een leuk locje waar een decoder in zit. Echter niet alle decoders doen het goed op een voltage hoger dan 16V, sterker nog veel nano decoders gaan ervan kapot.

Helaas hebben we er al zat in de werkplaats ontvangen die zelf een decoder in gingen bouwen, en die vervolgens zich als rookgenerator ontpopte. Zich niet realiserend dat de decoder die ze ingebouwd hadden maximaal 16V mocht hebben.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Tran (CT Electronics), de vorige serie PD05-a (sinds dit jaar schijnt de nieuwe serie 30V te kunnen hebben, nog niet getest), DH05C werkt niet fijn boven 16V, MX616, Laisdcc decoders, Esu Nano. Overigens hebben we met de ESU Lopi5 Micro ook nog weinig succesverhalen boven de 16V, is in feite gewoon een Nano qua formaat.

Rij je met stroomdetectie dan kan het wel want dan verlies je door de detectie nog eens 1,2V en kom je ruim onder de 16V. Maar gaan we daar een beginner meer lastig vallen, die vind überhaupt het hele begin al moeilijk genoeg.

Uit de praktijk hebben we gemerkt dat alle locs in N, en 95% van de locs in H0 gewoon heel mooi werken op een voltage van 15 of 16V. Alleen bij 3-Rail werk ik altijd met 19V, naar wat mij door Marklin, maar ook enkele ontwikkelaars is verteld werkt MFX dan beter. En ik denk ook zeker dat ik mijn gedachtegang hierin kan onderbouwen, van alle banen die ik in de afgelopen 7 jaar heb gebouwd of geautomatiseerd in de schalen N en H0 2-Rail en H0 3-Rail (gemiddeld 3 per jaar van klein tot zeer groot) werken ze allemaal tot op de dag van vandaag probleemloos en storingsvrij. waarbij alle 2-Rail modelbanen op 15 tot 16V gevoed worden.

In mijn beleving is het juist verstandiger om gewoon een eenheid aan te houden dat zorgt voor minder verwarring. En dan is 16V gewoon voor N-TT-H0 gewoon een goede voltage, niets mis mee. Maar zoals Klaas ook als schreef, niet te zwaar aan tillen, als het werkt dan werkt het  (y).

In feite sta ik nog steeds erachter dat 16V gewoon goed is. Alleen de onderbouwing toendertijd was gewoon verkeerd.

En even on-the-side, ik denk ook dat de vraag van de topicstarter al wel is beantwoord?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: henk op 23 March 2022, 07:41:44
Denk al een tijdje.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Ben op 23 March 2022, 08:20:32
Tja...... ;D

Ik zou wat terughoudend zijn Martin, er staat nog steeds een 2,5 uur durende video online vol meningen over systemen en apparatuur die je presenteert als feiten. Je schiet daar met regelmaat mis. We hebben daar al eens over gesproken en je zou dat aanpassen deze winter "op basis van voortschrijdend inzicht".

Afgelopen najaar hadden wij een discussie op het 3railforum over het toepassen van stroomdetectie bij een 3railbaan van een klant van je. Je weet hoe dat is afgelopen.

Je bent een prima kerel die het vooral goed bedoelt maar je loopt jezelf regelmatig voorbij. Da's wat ik vind, een mening dus. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 23 March 2022, 08:52:01
Die video is in grote lijnen gewoon relevant, en zolang het mensen helpt blijft die nog wel online staan. Overigens is deze al oud (2019) en staat hij inderdaad op de nominatie om vervangen te worden. (Dit staat ook in de disclaimer), alleen iets met tijd. Het is gewoon erg veel werk.

Overigens wacht ik hier bewust mee tot YamoRC zijn systeem heeft gelanceerd. Dan kan die erin meegenomen worden. We hadden de hoop dat dit eind vorig jaar zou gebeuren.

De discussie op 3-rail forum is iets van vastgebakken ideeën versus andere opvattingen. Nog steeds iets waar ik gewoon achter sta, daar zullen we het ook niet snel eens worden denk ik. Maar dat mag, is ook geen enkel probleem.

Of ik daar terughoudend mee moet zijn weet ik niet, vind ik moeilijk. Een tegen geluid laten horen of andere opvattingen ergens over hebben moet gewoon kunnen. Mijn risico is dat het soms tegengas oplevert.

Overigens heb ik van die discussie geen nare gevoelens over gehouden hoor, vond hem wel leuk en leverde mij ook een nieuwe kijk op de manier waarop ik dit vertel. De theorie klopt, maar de manier van brengen kon daarin beter aan mijn zijde. Gelijk hebben is iets anders als gelijk krijgen :)

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: VvKan op 23 March 2022, 08:56:45
Zich niet realiserend dat de decoder die ze ingebouwd hadden maximaal 16V mocht hebben.
Ik ga me niet in de "discussie" of "standpunten" mengen, maar ik heb wel een vraag:

Mag een decodermerk, dat decoders uitbrengt die niet tegen meer dan 16V (baanspanning) kunnen, zich wel "DCC" noemen ?
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: bask185 op 23 March 2022, 09:28:50
@VvKan
Ja, DCC is een protocol. In dit protocol zijn er afspraken omtrent bit lengtes, pakket informatie etc, maar NMRA heeft ook de elektrische kant van dat protocol. NMRA dicteert dat een DCC decoder moet voldoen aan de eis van 24V.

Je kan dus wel een DCC decoder maken die wel DCC pakketten kan inlezen en verwerken maar die niet aan de spanningseisen voldoet. Je hebt dan wel een DCC decoder, want hij snapt de baansignalen, maar hij houdt zich niet aan DCC spanning standaard. Zo kan je eigenlijk een onderscheid maken tussen DCC en NMRA DCC.

@Martin
Weet jij per toeval welk component van de n-schaal decoders het meest sneuvelt? Ik geloof nu zelf dat de gelijkrichter de grootste kans heeft op sneuvelen. Mits men een goede H brug gebruikt, is dit volgens mij de enige chip op het ding die veel warmte kan ontwikkelen? Anders moet het de spanningsregulator zijn, maar het 5v circuit wordt nauwelijk belast  ???

Bas
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2022, 09:52:30
Mag een decodermerk, dat decoders uitbrengt die niet tegen meer dan 16V (baanspanning) kunnen, zich wel "DCC" noemen ?
Dat mag wel, maar ze mogen het DCC logo niet gebruiken. Als op een decoder of op de verpakking dit logo staat, dan moet de decoder voldoen aan alle eisen die in de NMRA standard worden genoemd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dcclogo-623adf40d0a50.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dcclogo-623adf40d0a50.png)
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 23 March 2022, 11:35:30
@Martin
Weet jij per toeval welk component van de n-schaal decoders het meest sneuvelt? Ik geloof nu zelf dat de gelijkrichter de grootste kans heeft op sneuvelen. Mits men een goede H brug gebruikt, is dit volgens mij de enige chip op het ding die veel warmte kan ontwikkelen? Anders moet het de spanningsregulator zijn, maar het 5v circuit wordt nauwelijk belast  ???

Bas

De componenten die we meestal zien sneuvelen zijn de spanningsregelaars en condensatoren. Hoe dit technisch zit is mij niet bekend, daarvoor zouden we de BOM van de pcb op moeten vragen. En dat zullen ze niet vrijgeven. Maar ik vermoed zelf dat ze condensatoren gebruiken die max 16V kunnen hebben. Die zijn veel kleiner als 25V versies en dan is een nano decoder kleiner te maken.

De NMRA norm is overigens een Vmax van 22Vdc voor H0 en N, zie pagina 8 van de NMRA tabel (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_for_digital_command_control_2021.pdf)

Daarnaast denk ik dat de NMRA echt als een richtlijn gezien word, in plaats van een verplichting. Het is inderdaad dom om hier vanaf te wijken als fabrikant maar in een markt die schreeuwt om kleiner, hebben ze niet altijd de keuze. Al moet ik wel toegeven dat veel fabrikanten bijdraaien, zoals Doehler die de PD05a nu geschikt heeft gemaakt voor een maximale voltage van 30Vdc
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2022, 12:24:31
De NMRA norm is overigens een Vmax van 22Vdc voor H0 en N,
Voor de goede orde: dit is de maximale spanning op de baan. De decoders moeten 24V kunnen verdragen. Er zit dus een marge van 2V tussen.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: gvandersel op 23 March 2022, 13:18:45
24V schaal kleiner gelijk N
27V schaal groter gelijk h0

Verder heb je volkomen gelijk (zie tabel 2.3)

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 23 March 2022, 13:33:46
Ik zie dat ik hem inderdaad precies verkeerd om las  (y)
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: modelbouwer_V op 23 March 2022, 14:38:50
Een maximale spanning van 24 V (voor spoor N) kan de decoder dan misschien wel aan, menig lampje (bijvoorbeeld binnenverlichting of sluitseinen) gaat dit niet overleven. Uit eigen ervaring toen er 20 V op de baan stond :'(

Groetjes,
Vincent
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2022, 15:19:29
Gloeilampjes zul je moeten dimmen. Of nog beter, vervangen door leds.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: gvandersel op 24 March 2022, 12:07:40
Hm, mijn lampjes konden het wel aan. Maar door de warmte ontwikkeling hele binnenkant van het stuurrijtuig gesmolten.
Advies van Klaas maar opgevolgd, LEDs ingebouwd.

PS: Rij Selectrix, dan staat er gewoon 20V op je baan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 28 March 2022, 10:50:26
@DBCargo
Dit meetinstrumentje is zelfgebouwd door een clublid. Waar hij het schema vandaan heeft weet ik niet. Wel dat hij er al zeker een dikke twintig gebouwd heeft en dat iedere gebruiker er even tevreden over is als ik.
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: BertOK op 28 March 2022, 11:27:06
@Martin
Als topic starter voel ik me verplicht even te reageren. Dank voor je eerlijke uiteenzettingen. Ik heb je afgelopen najaar op een clubavond van MSVD ontmoet en waardeer je oprechtheid en goede bedoelingen. Als resultaat van alle boeiende discussies in dit draadje heb ik de voedingsspanning van mijn DR5000 verhoogd van 15 V= naar 16 V=, resulterend in een gemeten blokspanning die van 13,9 V naar 14,9 V is gegaan. Alles functioneert nog steeds naar wens
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Dirk op 28 March 2022, 12:02:01
@DBCargo
Dit meetinstrumentje is zelfgebouwd door een clublid. Waar hij het schema vandaan heeft weet ik niet. Wel dat hij er al zeker een dikke twintig gebouwd heeft en dat iedere gebruiker er even tevreden over is als ik.

Moest je de betreffend persoon nog eens zien, ik heb ook interesse in zulks, zou hij het schema willen delen?

mvg

Dirk
Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: Martin Domburg op 28 March 2022, 13:14:15
@Martin
Als topic starter voel ik me verplicht even te reageren. Dank voor je eerlijke uiteenzettingen. Ik heb je afgelopen najaar op een clubavond van MSVD ontmoet en waardeer je oprechtheid en goede bedoelingen. Als resultaat van alle boeiende discussies in dit draadje heb ik de voedingsspanning van mijn DR5000 verhoogd van 15 V= naar 16 V=, resulterend in een gemeten blokspanning die van 13,9 V naar 14,9 V is gegaan. Alles functioneert nog steeds naar wens
Kijk, en dat is nu de kracht van een Forum :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Titel: Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
Bericht door: gvandersel op 31 March 2022, 15:22:02
Een maximale spanning van 24 V (voor spoor N) kan de decoder dan misschien wel aan, menig lampje (bijvoorbeeld binnenverlichting of sluitseinen) gaat dit niet overleven. Uit eigen ervaring toen er 20 V op de baan stond :'(
Hou er rekening mee dat normaal gesproken de gloeilampjes niet op de blauwe draad worden aangesloten. Ze zitten vaak aan een kant in het chassis. Dan heb je maar de halve spanning.

Groet,

Gerard van der Sel.