Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 20375 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #120 Gepost op: 21 februari 2024, 11:40:12 »
De bouw zelf is klaar en ziet er mooi uit.
Nu tijd genoeg om het helemaal af te maken en dan gaan we het zien in Ulft  (y)

Zekers  (y) ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #121 Gepost op: 21 februari 2024, 11:56:58 »
Het is een mooi schuurtje geworden (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #122 Gepost op: 22 februari 2024, 14:17:18 »
Super gaaf! Zoals m'n huisgenoot zegt word je op deze manier vanzelf een couch modeler! Zo leuk om te lezen en de vorderingen een beetje mee te maken.
En voor jouzelf natuurlijk extra grappig om er dan ook echt te zijn geweest.
Etenstijd en dat is maar goed ook, ik moet zelf aan de slag.
Zie je hoop ik in de Achterhoek, veel succes met afmaken.
Station Baarn HIJSM

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #123 Gepost op: 22 februari 2024, 21:39:13 »
Bedankt voor de positieve reacties allemaal!! :)

@Wim, Ronald, MaraNCS; Zie jullie in Ulft!

@Hans; Ja, het was nogal een bouwwerk. Zoals gezegd een aantal keer afgebrand ook, voor één van die branden was ie zelfs nog groter.

Voor de brand van 1941;


Na de brand van 1941;


Ik ben nu trouwens verder met het bouwen van een stuk van de snow fence ten westen van de Section House.
Een klein klusje vergeleken met de snowshed..



Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #124 Gepost op: 24 februari 2024, 19:38:56 »
Momenteel druk bezig om de snowshed in te passen op de baan. Uiteindelijk toch besloten om de rails in de snowshed ook eruit te trekken en met de hand te leggen, je kan namelijk net aan de snowshed inkijken. Dit kost natuurlijk wel weer een paar uur extra, maar is het waard naar mijn mening.

Hoe het was. Contouren van de snowshed uitgetekend.


Oude bielzen verwijderen.


Nieuwe bielzen plakken en spijkeren.


Testrijden om te kijken of alles goed erdoorheen gaat en over het vers-gespijkerde spoor gaat.


Met sculptomold het nieuwe landschap vormen.


Ik druk de snowshed (met cellofaan) in het nog vochtige sculptomold om hem perfect in het landschap te passen.


En drogen maar! :)


Vanavond de hele handel in aarde kleur schilderen (normaal doe ik dat ook onder de bielzen, maar dat ben ik nu vergeten..) en wellicht al de aarde textuur erop als het op tijd droog is.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #125 Gepost op: 24 februari 2024, 20:22:31 »
Na het zien van dit moois kan ik bijna niet wachten om het in het echt te zien.
Maar het schiet al op, nog 6 weken.
Met vriendelijke groet,
Wim

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #126 Gepost op: 24 februari 2024, 21:59:55 »
Mooi hoor Rody, vooral dat je gebouwen gemaakt van echt hout, super! Mooi ook om je live verslag erin verwerkt te zien, een module met een verhaal (y) (y)

Benieuwd naar het vervolg.

Mvg Koen

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #127 Gepost op: 26 maart 2024, 22:56:38 »
@Wim; Inmiddels nog maar 2 weken  ;)
@Koen; Dank u!

Ondertussen is mijn laatste update alweer een maand geleden. Dit betekent alles behalve dat ik een maand stil heb gezeten.
De volgende dingen gedaan;

- De RGS Motor #1 (het Bachmann Railtruckje) met spare onderdelen een soort van aan de praat gekregen. Hij hort en stottert op lagere snelheden maar het kan ermee door. Ik heb er een Loksound 5 met powerpack ingebouwd waardoor ie in ieder geval niet stil komt te staan. Ik ben benieuwd of hij de tentoonstelling in Ulft gaat overleven.
- De C-16 bleek toch weer problemen te geven. Bij het wisselen van richting gaf hij sluiting. Omdat ik er klaar mee was heb ik de originele decoder (de bagger QSI Quantum) er uit geknipt en er ook een Loksound 5 voor in de plaats gezet en deze op de originele speakers aangesloten. Grappig genoeg zorgt de verlichting voor sluiting en heb ik die nog even niet aangesloten. Hij lijkt nu geen sluiting meer te geven.
- Landschap rond de verlengde Snowshed is af (bodembedekking, onkruid, gras en bosjes).
- Ik heb de snowshed, de handcarshed, de section house en een deel van het rollend materieel geweatherd met poedertjes.
- Nieuw rollend materieel ontvangen (waaronder een passagierswagen).
- En nog veel meer kleine dingen op en om het baantje gedaan.

De grootste verandering is dat ik met pijn in mijn hart heb moeten concluderen dat het beter is om het transparante scherm los te laten.
Ooit is het project hiermee begonnen en vanuit dat uitgangspunt verder uitgebouwd, dus het kost wat moeite om aan mezelf toe te geven dat ik het moet laten varen.

Maar goed, toch gedaan. Hierdoor moest ik de lijstopening aanpassen om het gat wat het scherm achterliet op te vullen. Daarnaast betekent dit ook dat ik alle video-content die ik op het voorscherm had, naar het achterscherm moet vertalen. Dit heeft me best wat tijd gekost, maar het resultaat is dat je als toeschouwer de daadwerkelijke modellen een stuk beter kan zien en nog steeds het verhaal net zo goed meekrijgt.

Omdat de verlichting onderdeel was van het transparante scherm moest ik ook de verlichting opnieuw bedenken. Dit gaf me de kans om dit meteen te verbeteren en ik kan nu het voorlicht van kleurtemperatuur veranderen en het achterlicht zowel van kleurtemperatuur als op basis van Full Color RGB voor effecten. Door het toevoegen van achterlicht heb ik ook meteen veel meer diepte op het baantje en door het spelen met kleuren en balans tussen voor en tegenlicht kan ik het achterscherm en de baan wat dichter naar elkaar toe trekken qua look en feel. (Uiteraard moest ik dit allemaal mee programmeren op de tijdlijn van het verhaal.)

Wat plaatjes (let niet op het Moiré-effect, die zie je met het blote oog niet, en ook niet als je iets meer tijd neemt om de camera in te stellen.)









Ook wel leuk trouwens; Ik heb via het wereldwijde web een meneer in Colorado geholpen bij het bouwen van zijn Lizard Head Snowshed (in H0n3) door het delen van foto's, het geven van feedback en door mijn tekeningen om te schalen naar 1:87. (Ik kan de poging mijn naam uit te spreken erg waarderen ;D)
Zie filmpje;
Youtube Filmpje

Dat was het weer voor nu. Komend paasweekend staat in het teken van details en laatste aanpassingen en dan gaat alles de week erna naar Ulft.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2024, 23:13:28 door Rody v. G. »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #128 Gepost op: 27 maart 2024, 11:27:00 »
Ja we gaan het bijna in het echt aanschouwen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #129 Gepost op: 27 maart 2024, 13:05:05 »
Howdy Rody!
Ik kijk ook uit naar Ulft.

Rian

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #130 Gepost op: 27 maart 2024, 13:45:18 »
Ik ook  ;D Ben heel benieuwd!

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #131 Gepost op: 27 maart 2024, 23:03:46 »
Anders ik wel! Zie jullie daar :)

Overigens nog een leuk dingetje waar ik achterkwam bij het maken van bodembedekking een paar weken geleden;
Bij de bouw probeer ik waar mogelijk echte materialen te gebruiken (als deze zich een beetje laten schalen). De zwarte hoopjes zijn vergruist steenkool die ik van de VSM mocht lenen bijvoorbeeld.

Toen ik ter plekke was afgelopen mei kwam ik er achter dat de hele bodem bedekt is met cinders (slakken in het Nederlands binnen deze context, denk ik?).
Mijn idee was om deze bij thuiskomst fijn te stampen en te gebruiken als bodembedekking... (ik vond het idee ook wel leuk dat er daadwerkelijk spul op de baan lag die ooit door een RGS-loc was uitgebraakt.)



Ik had toevallig een leeg zakje droge worstjes in de auto waarin ik het spul kon meenemen.


Maar wat blijkt nou; na fijnstampen ziet het er uit als gewoon steenkool..  ;D Dat had ik me kunnen bedenken natuurlijk.


Gelukkig kan ik het nog wel gebruiken voor de kleuren check en heb ik de baan nog wat bij gekleurd hier en daar.


Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #132 Gepost op: 28 maart 2024, 11:30:20 »

Ik had toevallig een leeg zakje droge worstjes in de auto waarin ik het spul kon meenemen.



Super toch: dit soort van compleet nutteloze maar zo herkenbare info die dit soort modelbouwverhalen kleur geven!

Goed bezig daar!

Hans

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #133 Gepost op: 02 april 2024, 12:27:29 »
@Hans; Haha, ja ik vond het wel een leuk detail om te delen. :)

Afgelopen paasweekend weer druk bezig geweest. Iets minder productief dan ik had gehoopt omdat ik een beetje ziek was, maar toch het 1 en ander kunnen doen;

- RGS #1 (het problematische railtruckje) blies donderdagavond ineens zijn decoder op. helemaal dood, de lokprogrammer herkent hem niet eens meer (LokSound Micro). Zaterdag een nieuwe gehaald bij de lokale treinenboer. Deze erin en daarvan ging de speakeruitgang snel stuk (ik denk wellicht door een eigen fout, het kan zijn dat de twee polen van het speakertje een metalen object raakte, maar dat weet ik niet zeker). Uiteindelijk zit er nu een normale Loksound + powerpack in en gaat dat allemaal goed. Moet zeggen dat de motor-calibratie functie van Esu wonderen doet aangaande het rijgedrag.
- Voor dit zelfde truckje een dekzeiltje gemaakt op de manier zoals Huib het voor het dekzeiltje van zijn tram gedaan heeft (verdunde lijm op een servertje). Niet ontevreden voor een eerste poging.
- Telegraafpalen gemaakt op basis van foto's. (Zo te zien waren deze door de jaren heen een paar keer afgebroken en weer in elkaar geklust.) Er moeten alleen nog telegraafdraden aan.
- Wat groen toegevoegd over de hele module en een laagje matte blanke lak gegeven, ongelofelijk wat voor verschil dat geeft (het statische gras glimt niet meer).
- Poppetjes in alle locomotieven en in het rijtuig geplaatst. Redelijk pielwerk omdat de poppetjes van Woodland duidelijk niet voor smalspoor bedoelt zijn.
- Hier en daar wat dingen geweatherd met poedertjes.
- Aanpassingen in de treinenloop en content gemaakt.
- De C-16 gaf weer problemen met sluiting, voor de zoveelste keer uit elkaar en gevonden wat het was. (een asje van de gearbox dat soms tegen een wiel aan liep) Dat gefixed.
- Alle loc's met Esu's een motorkalibratierondje gegeven na mijn goede ervaringen met RGS #1. Het rijd nu een stukje soepeler allemaal. (Dit betekende ook herkalibratie in iTrain, dus kost al met al nog best wat tijd.)
- Voor het eerst water-decals op en model gefrunnikt. Best aardig gelukt. De ET&WNC 4-6-0 van Bachmann (in zowel On30 als G) word regelmatig klakkeloos omgenummerd naar RGS #20/#21/#22/#25 wat helemaal niet klopt. Ooit ben ik van plan hem helemaal om te bouwen zodat hij wel een waardige RGS #20 kan zijn. Omdat ik hem als back-up loc wil hebben en hem niet ongeletterd wil hebben, besloten om hem maar #26 te geven (een loc-nummer die op de RGS nooit bestaan heeft).
- En nog wat andere dingetjes die ik waarschijnlijk vergeten ben.

Gisteren een quick-and-dirty fotootje gemaakt voor een flauwe 1 April grap op een RGS-liefhebbergroep;

Little known fact; When the passenger numbers dropped on the ET&WNC, they decided to sell one of their 4-6-0's to the RGS. On April 1st, 1937 it went into service as RGS #26. Here we see it at Lizard Head Pass on it's maiden trip.


Voor de rest niet heel veel foto's gemaakt afgelopen weekend. Maar goed, volgend weekend is het sowieso te zien voor ieder die naar Ulft komt.  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #134 Gepost op: 02 april 2024, 12:48:48 »
 (y) (y)