Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 12:14:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 12:04:31
Roco 290 digtaliseren door Bahn-AG
Vandaag om 12:04:00
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door edwin1974
Vandaag om 12:00:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 11:38:18
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door Eenerspoor
Vandaag om 11:37:52
Verschil in grootte huizen...... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:35:19
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Deetrein
Vandaag om 11:32:14
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 10:46:44
problemen met rook generator KM1 materiaal in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 10:17:11
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:09
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door Eric v C
Vandaag om 10:11:42
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
Vandaag om 10:00:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:48:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:37:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:21
Alternatief gezocht voor Roco motoren door Albert de Heer
Vandaag om 08:49:40
Ervaring nieuwe Z21 app door bask185
Vandaag om 08:40:13
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 07:01:45
Minibaan Visserskaai H0 door RobVille
11 June 2025, 23:14:32
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Klaas Zondervan
11 June 2025, 23:13:38
Dg in Spoor-1 door arnout
11 June 2025, 23:08:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
11 June 2025, 23:07:26
Leubachtalbahn door RobVille
11 June 2025, 22:03:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
11 June 2025, 21:55:35
NS 6000 een Nederlandse Fransoos door orientexpress
11 June 2025, 21:45:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
11 June 2025, 21:09:09
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Taigagaai
11 June 2025, 20:35:03
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
11 June 2025, 20:03:15
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
11 June 2025, 18:42:16

Auteur Topic: Pendelbaan besturen  (gelezen 8199 keer)

Audiophile

• Offline Offline
Pendelbaan besturen
« Gepost op: 12 February 2015, 16:12:29 »
Hallo allen,

Ik ben bezig met een klein diorama, zonder elektronica (op wat verlichting na), maar zodra deze af is wil ik een wat groter diorama bouwen waar ook echt op gereden moet gaan worden.
Nu zit ik te denken aan een pendelbaantje, gezien de beschikbare ruimte.

Nu zag ik bij onze wel bekende vrienden van Conrad het volgende staan:
https://www.conrad.nl/nl/pendeldienstbesturing-voor-gelijkstroombanen-schaal-z-tot-1-216524.html

Ik ben best wel een elektronica leek, maar ik wil graag heel erg veel leren, vooral met het oog op dat ik in de toekomst een echte baan wil gaan bouwen, zodra ik daar de ruimte voor heb.
Leek me een goed idee om alvast zoveel mogelijk op een diorama te leren.
Mijn vraag is nu;
Is bovenstaande module geschikt voor analoog en digitaal? Of alleen analoog?
En wellicht is iemand bekend met dit apparaatje, spreekt het aansluiten een beetje voor zich?

Alvast bedankt!

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re: Pendelbaan besturen
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2015, 16:24:25 »
De pendelbaan-automatiek is bedoeld voor analoog rijden.
Er zitten 6 aansluitpolen aan.
- 2 voor voeding (wisselspanning, moet meer dan 12 volt zijn)
- 2 voor ingang (de plus en de min) (b.v. 12 volt gelijkspanning, komend vanaf een trafo)
- 2 voor uitgang (de plus en de min) (diezelfde 12 volt gaat van die uitgang naar je rails)

Het principe gaat ervan uit, dat je van links naar rechts rijdt, en daarbij de beide aansluitdraden naar de rails (de plus en de min) van beide spoorstaven ompoolt.

Een x aantal seconden de plus op de ene rail, en de min op de andere rail. Dan rijdt de trein b.v. naar links. Je moet op je baan op het eind (in dit voorbeeld links) een klein stukje spoor isoleren, en met een diode ervoor zorgen dat over dat stukje de trein alleen maar naar rechts kan rijden . Bij het naar links rijden stopt de trein dus automatisch op het einde.

Na een x-aantal seconden schakelt je apparaat om, en rijdt je trein naar rechts. Aan het rechter uiteinde doe je hetzelfde, alleen zorg je daar met een diode ervoor dat de trein over dat kleine stukje alleen maar naar links kan rijden. De trein stopt ook daar vanzelf, en rijdt pas weer naar links nadat je apparaat heeft omgeschakeld.

Zelf heb ik een stukje trambaan gehad, waar e-e-n tram op en neer reedt, dat ik ompoolde met een soortgelijk ding (zelfbouw). Mijn ervaringen waren prima, positief.

Wim K

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2015, 16:37:10 »
Let wel op dat je trein dan abrupt (of schokkerig) stopt, vooral als de loc geen groot vliegwiel heeft.

nico_h

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2015, 17:18:27 »
Ik weet niet wat jij een wat groter Diorama noemt maar het deel van de rails dat via de diode stroomloos gezet wordt moet natuurlijk wel zo lang zijn dat de trein er met zijn stroomafnemende wielen inpast.
Bij een losse loc valt het dus wel mee, bij een treinstel is dat afhankelijk van het type de lengte van het stel.

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2015, 18:05:31 »
Bedankt voor de reacties! Weer wat wijzer geworde, ga alles nog eens rustig nalezen en uitzoeken vanavond.

Wat zijn de opties als ik dit digitaal wil doen?
Ik heb een Roco startset liggen met Multimaus, of heb ik dan direct Koploper of een Intellibox oid nodig?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2015, 18:27:20 »
Wat zijn de opties als ik dit digitaal wil doen?

Er zijn inderdaad geen pendelmodules voor digitale modelbanen.

Ik heb een Roco startset liggen met Multimaus, of heb ik dan direct Koploper of een Intellibox oid nodig?

Je hebt bij digitaal zowiezo bezetmelding nodig om te weten waar de trein op het traject is. Dan heb je de keuze om een duurdere uitgebreide centrale te nemen waar je een pendeltraject mee kan maken. Daarnaast kan je eventueel voor een multimaus een s88XpressNetLi-set aanschaffen. Daarmee kan je je multimaus aansluiten op de computer. Dan kan je via een computerprogramma je treinen laten rijden. Dit is goedkoper dan een compleet nieuwe centrale aan te schaffen. Het is aan jou om te bepalen wat je wilt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2015, 19:04:26 »
Een wat duurdere oplossing is middels de ECoS centrale. Deze kan het wel.
Is niet goedkoop, misschien kun je nog een 2ehands zwart-wit op de kop tikken.

Gr, Bert

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2015, 20:27:58 »
Ga eens je licht opsteken bij Lenz. Met instellen van je decoder en wat elektronica kun je een leuk pendeltreintje laten rijden. Zelf nog geen ervaring er mee. Hopenlijk meldt zich een forumlid die wel ervaring heeft. Je hebt er geen nieuwe centrale voor nodig, echter wel een decoder die het ABC systeem verstaat.
Marius.
Marius

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2015, 20:58:40 »
@Marius / SBBcargo: Zou een mogelijke optie zijn. Volgens mij alleen met een Lenz decoder die het wachten en keren ondersteund. Ik weet niet of Esu of een andere fabrikant dat ondersteund. Dan zou je met een serie diodes een pendeltraject kunnen maken. Voor meer informatie even kijken in deze pdf van Lenz: Lenz ABC.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2015, 11:01:45 »
DCC systeem (zoals jouw Roco), Lenz decoder in de loc, 10 diodes (of 2x de BM1 van Lenz), 2 isolaties. Klaar.
Als je met een stuurstand wil rijden (stroomafnemend) en je stopblok hetzelfde wil laten, dan is aan te raden de BM2 van Lenz te gebruiken.  Blijft de gehele trein toch op dezelfde plaats stoppen.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2015, 11:03:26 door maarten van der burgt »

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2015, 22:31:15 »
Bedankt voor alle info!
Top, hier kan ik wat mee.

Ik heb besloten om het analoog te gaan doen. Ik heb nu alleen een digitale startset, maar dat word gewoon te duur en te ingewikkeld. Die gebruik ik later wel als ik een echte baan ga bouwen. Nog wel wat hema/lima rommel liggen, maar daar kan ik niks mee beginnen.

Morgen even via Marktplaats een (oud) Fleischmann startsetje ophalen, en dan even op zoek naar wat Profi rails, schijnt prima rails te zijn als ik het internet mag geloven.

Ik weet nog niet precies hoe het allemaal werkt, heb nog nooit een diode of reedcontact vastgehad, maar denk dat ik er wel uit kan komen, eventueel met wat hulp hiervandaan  ;)
Denk dat ik er erg veel van kan leren, even wat rails en een locje opsnorren, en dan een pendelbesturing bestellen bij Conrad, en dan gaan we wel zien!

Nogmaals bedankt!  (y)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2015, 11:12:26 »
Duur  ???

Kun je mij iets goedkopers bedenken dan een decoder en 10 diodes ?  Hoor ik graag.

Maarten.

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2015, 11:30:05 »
@ Maarten;

Wellicht had ik of ipv en ingewikkeld neer moeten zetten..
Zoals ik al zei ben ik best een elektronica leek, en dan vind ik het geen verstandig plan om m'n digitale loc open te schroeven en er een decodertje in te gaan prutsen.. lijkt me niet verstandig.

Vandaar ook de keuze om het analoog te doen, als ik dan (onverhoopt) wat sloop, is het nog niet zo'n ramp!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2015, 11:46:07 »
Je maakt het jezelf wel een beetje moeilijk hoor, zo kom je nooit verder. Het is blijkbaar al een digitale loc, maar er moet een andere decoder in? Dan hoef je niet te prutsen, je trekt de oude decoder uit z'n voet en drukt er een andere in. Ingewikkelder is de 'ombouw' niet. Het 'ingewikkeldste' is de loc openmaken. Hoe dat moet hangt van de loc af, maar staat ongetwijfeld in de handleiding.
Reinier

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2015, 14:55:32 »
....en wie weet zit er in je loc (van de digitale Roco set) al een decoder die ook een pendelinstelling heeft.

In dat geval dus 10 diodes van pak hem beet 30 eurocent maakt 3 euro.
Zo niet, dan nog een decoder erbij, inbouw kan de winkelier bij aankoop verzorgen.
Die andere decoder kun je dan altijd nog voor een niet-pendelende loc gebruiken.

Ingewikkelder kan ik het niet maken.

Maarten.