Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
  

Auteur Topic: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn  (gelezen 5445 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Ik wil op mijn modelbaan een raccordement aansluiten op een enkelsporige hoofdlijn. Nu wil ik uitzoeken welke seinen, seinbeelden en borden ik waar moet plaatsen. Het gaat om een Nederlandse baan in de periode 1965-1980 waar zowel armseinen als lichtseinen op de baan voorkomen.

groet, Rob
Rob Moerkerken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2015, 13:56:08 »
Bij binnenkomst op het raccordement zou je een bord "Einde beveiligd gebied" kunnen plaatsen, Seinenboek, bord 333.
Bij verlaten van het raccordement kun je voor het wissel dat aansluit op het hoofdspoor een dwergsein plaatsen.
Ingewikkelder hoef je het volgens mij niet te maken. Maar misschien zijn er anderen die beter op de hoogte zijn van het seinstelsel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2015, 14:14:32 »
Indien je in een keer de hoofdbaan op kan en daar op volle snelheid kan doorblerren een hoog sein. Indien je daarna (buiten raccordement) of in een station of PDQ een hoog sein tegenkomt is een dwergsein (Vmax=40 km/u) goed genoeg voor het verlaten van het raccordement. Praktijk zal dus meestal een dwergsein zijn

Voor het oprijden van het raccordement is een wit sein (inrijden ROZ (rijden op zicht))in of voor een dwergsein goed genoeg. In het dwergsein indien je verder geen groen nodig hebt. Wanneer je in het dwergsein wel groen nodig hebt komt er een aparte lamphouder bij de dwergsein te staan voor het witte seinbeeld

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2015, 14:31:02 »

Even de tekst aanpassen beste paul.
Voor het oprijden van het raccordement/of stamlijn/onbeveiligd gebied is seinbeeld geel knipper (inrijden ROZ Rijden Op Zicht) in een dwergsein zichtbaar,in het dwergsein zit niet altijd de kleur groen (Als je alleen nog maar naar een in spoorbeveiliging liggend stootjuk kunt rijden bijvoorbeeld)

Een apparte witte lamp (vaak voor en onder het dwergsein gaat branden als je de vrijgave sleutelt en zullen de overige kleuren in het dwergsein doven! (dit gebeurd als de rangeerploeg veel bewegingen moet gaan uitvoeren zonder telkens de treindiensleider te hoeven lastigvallen en het rangeerproces sneller te kunnen laten verlopen)

Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 09 February 2015, 17:22:40 door Jamie. Reden: spelfout verwijderd »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2015, 16:01:54 »
Voor het oprijden van het raccordement is een wit sein (inrijden ROZ (rijden op zicht))in of voor een dwergsein goed genoeg. In het dwergsein indien je verder geen groen nodig hebt. Wanneer je in het dwergsein wel groen nodig hebt komt er een aparte lamphouder bij de dwergsein te staan voor het witte seinbeeld
oei dat word weer in de seinboeken duiken, roz word toch echt niet met een wit sein gegeven!!!
Net zoals Jamie zegt, een raccordementspoor ga je op met geel knipper!!

guest7823

  • Gast
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2015, 16:30:53 »
Ik zal wat minder uit mijn hoofd gaan praten mbt dit soort zaken. Is te lang geleden dat ik het paraat hd  :-[

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2015, 17:40:10 »
Hoi,
Als ik raccordement Haanrade Als voorbeeld neem ,daar staan alleen borden en een onstoringsblok.
Er werd alles met sleutels geregeld.
In Maastricht alleen de aansluiting naar en van de Beatrixhaven met sein,rest roz,
Meestal zijn de aansluitingen naar en van het hoofdspoor beveiligd of de aankomst en vertreksporen.
Het raccordement was en is ,meestal onbeveiligd gebied ,meestal in gebieden waar meer handwissels lagen of liggen,
dan centraal bediende,de afweging is hoever men de periode wil benaderen,meestal geeft een voorbeeld de oplossing.

Gr

Jo

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2015, 17:41:02 »
sorry een ontsporingsblok

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2015, 19:19:36 »
Maar hoe werd de hoofdlijn naar het raccordement beveiligd, je hebt immers rechtdoor op de hoofdlijn en afslaand naar het zijspoor. Gewoon op zicht? Lijkt me voor het doorgaande verkeer ongewenst!
Bij lichtsein kan ik me voorstellen met een lichtsein met cijferbak, maar hoe dan in de tijd van de armseinen?

gr. Rob
Rob Moerkerken

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2015, 19:54:57 »
Met vertakkingsseinen?  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2015, 20:13:28 »
Voor een raccordement???

Rob Moerkerken

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2015, 21:11:21 »
Bij Klassieke beveiliging met centraal bediende seinen kan bij het hoofdsein, een rangeerstoplantaarn staan en moest de mcn contact opnemen met de treindienstleider of seinhuiswachter. 
Of de paal is niet zwart-wit,maar rood-wit,een bordessein kan,als een der sporen een aankomst en vertrekspoor is richting raccordement is,dit gegeld alleen bij centraal bediende seinen en wissels.
In Nuth was vroeger het beveiligd gebied zoals aankomst en vertreksporen met dwergseinen beveiligd en de niet beveiligde
sporen die aangesloten waren beveiligd met een stopontspoorblok met lantaarn.
Of het heel eenvoudige klassieke hoofdsein met een gele lamp eronder en rangeerpaallantaarn.
Er zijn zoveel mogelijkheden in a licht het eraan hoe de aansluiting is naar raccordement is een of meer aanstuitingen,en of er uittreksporen zijn,die bij rangeerwerkzaamheden het treinverkeer op het hoofdsporen niet verstoren.

Gr

Jo     

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2015, 22:30:35 »
Een raccordement hoeft niet perse met seinen beveiligd te worden, met seinen beveiligd is het officieel zelfs helemaal geen raccordement. Een raccordement beveilig je met een grendel. In de normale dienst ligt het wissel vergrendeld voor rijwegen over de vrije baan. Om van en naar het raccordement te komen, wordt het grendel genomen en kan het wissel door de machinist of rangeerder worden omgelegd naar de afbuigende stand.

Treinen naar het raccordement: De trein rijdt op de vrije baan tot net voorbij de voorkant van het wissel. Daar ligt een z.g. Overlay Track Circuit (OTC) dat ter plaatse van het wissel controleert of de trein bij het wissel staat. Als dat niet het geval is, kan het grendel ook niet genomen worden. Als de trein de OTC-sectie wél bezet, kan het grendel worden genomen (de grendelknop gedraaid), kan het wissel worden omgelegd en kan de trein naar het raccordement. Rijwegen over de vrije baan zijn pas weer mogelijk als het wissel weer in de juiste stand ligt en het grendel is teruggedraaid. Tot die tijd tonen de seinen aan het begin van het blok rood. Het wissel is in de regel ook voorzien van een losse tongencontroleur (TC) waarmee in de beveiliging wordt gecontroleerd of het wissel helemaal in de juiste stand ligt (er wordt dus niet alleen vertrouwd op de stand van het grendel).

Treinen vanaf het raccordement: Ook nu moet het grendel worden genomen. Aan de kant van het raccordement ligt echter geen OTC. Het grendel kan gedraaid worden als er op de vrije baan geen trein in de nadering zit. Deze nadering is zo ruim genomen, dat als het grendel gedraaid wordt, een eventuele naderende trein op de vrije baan tijdig tot stilstand kan komen. Na het nemen kan ook nu het wissel weer worden omgelegd. Nadat het wissel is teruggelegd en het grendel is teruggedraaid, kunnen er weer treinen over de vrije baan naderen. Het spreekt voor zich dat een trein niet zo maar van het raccordement de vrije baan op mag. Daar is toestemming van de treindienstleider voor nodig.

Groeten,
Peter

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2015, 23:06:45 »
Hoi Peter ,

Je formulering klopt en als het op de vrije baan geen OTC is worden het met  sloten gedaan,zo is het in Haanrade en wel  ,Kz sloten op de wissels die aansluit op het hoofdspoor Landgraaf- Herzogenrath  en richting RD4 en Herzogenrath met een stopontsporingsblok beveiligd,na melding van de Machinist dat de wissels in normaal stand is terug gezet. en de Kz sloten vergrendeld zijn mag hij met zijn trein richting Landgraaf  of de volgende trein komen,dit wordt aan Maasticht  en Herzogenrath gemeld, het is zichtbaar bij de uitrijsein in Landgraaf richting Haanrade die in de stand stop staat.
Helaas is dit verleden tijd,er rijden alleen nog reizigerstreinen en omleidingsverkeer voor de DSM  ;)

Gr

Jo

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2015, 23:44:36 »
En wat moet je dan plaatsen indien het in 1910 gesitueerd is ?