Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door puntenglijder
Vandaag om 13:52:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 13:35:19
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 13:29:42
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
  

Auteur Topic: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn  (gelezen 5490 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2015, 08:53:14 »
Bij welke maatschappij?
In 1910 had je nog verschillende maatschappijen met ieder hun eigen seinstelsel.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2015, 10:40:10 »
Hallo Rob.
Misschien dat deze tekeningen je wat meer duidelijkheid geven. Dit is het emplacement van Geleen - Lutterade in 1964. Dit station kende twee aansluitingen, een naar de Staatsmijn Maurits en een naar de de Firma Martens en NS goederenloods.
Op de tekening zie je dat de sporen naar de Maurits zijn beveiligd dmv seinen. De wissels van aansluiting naar de Firma Martens zijn beveiligd dmv sloten.
De Staatsmijn Maurits was de enige mijn in Limburg die rechtstreeks op het blokstelsel van NS aangesloten was.
Moest er een trein van of naar de Maurits dan gebeurde dit via het bloktoestel. Deze treinen konden dan rechtstreeks vanaf de Maurits doorrijden naar Sittard. De treinen werden door NS lokomorieven gebracth en opgehaald.
Moest er een trein van of naar de goederenloods of Firma Martens dan gebeurde dit in overleg met de treindienstleider. Zodra de sleutels voor de wissels uit het bloktoestel verwijderd waren konden hierop geen handelingen meer uitgevoerd worden. De handelingen hiervoor staan uitvoerig in het seinreglement 1964/65 van de Staatsmijnen beschreven.
Indien nodig kun je een Haltebord plaatsen met onderschrift, Bel Post T.
In die tijd en ook voor 1964 had ieder station een Stationchef. Die was verantwoordelijk voor de uit te voeren rangeer bewegingen.
Aansluitingen die niet dmv seinen beveiligd waren moesten altijd (telefonisch) gemeld worden bij de stationschef.
Gr. Bert.
















Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: welk seinbeeld bij een raccordement aansluiting op een enkelsporige hoofdlijn
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2015, 11:06:40 »
@Bert, bedankt voor de heldere uitleg.

Ik ga het raccordement aansluiten zonder seinen te plaatsen, slechts een S bord met onderbord als je vanaf de aansluiting de hoofdbaan op wilt.

gr. Rob
Rob Moerkerken