Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Spoor010
Vandaag om 08:37:07
Rail away door Mark D.
Vandaag om 08:25:17
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Piko blauwe 1000 door VAM65
Vandaag om 07:56:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Lucien
Vandaag om 07:22:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Frank 123
Vandaag om 06:54:14
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Draad aan rail solderen.... Hoe?  (gelezen 21535 keer)

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Gepost op: 13 November 2014, 12:44:23 »
Die vraag is de laatste maand al 5 of 6 keer voorbij gekomen.

Nu ik er toch mee bezig ben, even een foto roman van hoe het te doen. Solderen hé.

Wat je nodig hebt: Dremel-Proxxon of glasvezelstift (naar eigen keuze)
                               Slijpschijfje van 1mm dikte
                               Soldeerbout van 50 Watt (beter een soldeerstation)
                               Harskern soldeer of soldeer met soldeerpasta
                               Mesje
                               Tangetje met ronde bekken
                               Een boortje van 1,5 mm
                               Railmateriaal
                               Zin en tijd
                               
Men neme een Dremel of Proxxon. Je kunt ook een glasvezelstift nemen.
Die gebruik ik dus niet, daar het sneller gaat met een klein slijpschijfje.
En dan ga je in de volgende stappen aan de slag.

Haal met het slijpschijfje de verbindings stukken tussen 2 bielzen weg,
en maak meteen de onderkant van de railstaaf wat ruw. Met het mesje
haal je de slijpbraam van je kunststof biels af.



Vervolgens verhit je diezelfde onderzijde met je soldeer bout.
En breng je er een klein beetje soldeer op aan.



Dan knip je twee stukjes draad van de lengte die je zelf voldoende
vind. Beide uiteinden afstrippen (5mm) en vertinnen. Buig één vertint
stuk haaks om. Dat gedeelte ga je solderen aan je railstaaf.



Draadje op het soldeer wat op de railstaaf zit houden, bout er tegen en het zit vast.



Leg je rail op de ondergrond, en teken af waar de gaatjes voor de draad moet komen.
Boren en je draad er doorheen steken. Bij meerdere draadjes aan b.v een wissel,
je rail schuin van achter naar voor laten zakken zodat alle draadjes makkelijk
door het plaatmateriaal heen zakken.



Tot slot je rail vast schroeven (er moet nog ballast omheen later) en er is niks meer te zien.



----

Heb je Profi Rail, dan is het jammer. Daar werkt dit niet voor.
Het kan, maar dan sloop je je rail. Ikzelf zou dan kiezen om van boven naar onder
een gaatje te boren door de voet van de rail heen. 0,5 mm groot, en vervolgens
je draad in de flens te solderen. Dan kun je het nog camoufleren met verf.

Veel plezier, en brand je vingers niet  ;)
Mvh Steef

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2014, 13:09:22 »
Goede en nette uitleg hoor! Chapeau! Netjes weggewerkt.  (y)

Maar is hier niet de encyclopedie voor ontwikkeld? Is het niet slimmer/handiger/interessanter om dit dan in te sturen (of wat daar ook voor moet gebeuren) zodat het daarin opgezocht kan worden? Dat is voor de (nieuwe) hobbyisten makkelijker te vinden over een aantal jaar, in plaats van dat er naar een draadje moet worden gezocht. De encyclopedie blijft immers zoals hij is, terwijl dit draadje steeds verder 'naar beneden zakt'.

Ik bedoel het positief! Dit handige stuk met tips moet juist goed bewaard blijven, het zou zonde zijn als het over een paar maanden door niemand meer wordt gelezen.
Check ook mijn Facebook

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2014, 13:09:48 »
Misschien een rare vraag, maar kun je niet beter solderen aan de raillassen?  Die kun je als het goed is loshalen van de rails, en na het solderen weer terugplaatsen.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2014, 13:12:35 »
Zeker bij Fleischmann Profi Rail gewoon aan de raillasssen solderen, niks aan je rails en ook onzichtbaar wegwerken door het gaatje onder de raillas te boren.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2014, 13:16:57 »
Nette uitleg Steef  (y) Kan allemaal....  :) Solderen aan de rails of de raillas. Het is maar wat je zelf fijner vindt. Bij beide methodes zie je het niet meer na ballasten. Bij rails met bedding is het een iets ander verhaal. Dan kan de methode van Steef of een met een raillasje. Het nadeel van een raillasje is dat het contact iets minder kan zijn. En bij solderen aan rails kan je geisoleerde raillasjes gebruiken om secties te maken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

V200-G2000

  • Online Online
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2014, 13:21:06 »
Zeker bij Fleischmann Profi Rail gewoon aan de raillasssen solderen, niks aan je rails en ook onzichtbaar wegwerken door het gaatje onder de raillas te boren.
Heb ik ook gedaan, werkt prima.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2014, 13:33:51 »
Hallo Steef,

Goeie, nette en duidelijke uitleg.

Bijna precies zoals ik het al vanaf het begin doe. Aleen je hebt de twee tegenover elkaar liggende vaste verbindingsstukjes tussen de bielzen weggehaald. Ik maak zelf de opening in de bielzen die er al zit groter door de twee 'nokjes' weg te snijden.
Deze 'openingen liggen naast de plek waar jij de stukjes hebt weggesneden. Je moet er alleen op letten dat de te boren gaatjes in de ondergrond nu niet tegenover elkaar liggen.
Maar dat moet geen probleem zijn, want je moet ze toch aftekenen op basis van de posities waar je de draadjes hebt gesoldeerd.

Voordeel hiervan is dat de structuur van de bielzenmat in tact blijft en de bielzen eigenlijk niet kunnen verschuiven. Zoals jij het doet, kunnen de bielzen verschuiven en te ver uit elkaar komen te liggen.

Verder denk ik dat aan deze uitleg veel mensen wat zullen hebben. Ben zelf ook geen voorstander van het solderen aan de zijkant van de rails; blijf teveel zichtbaar en op deze manier is er inderdaad niets meer van te zien.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2014, 13:36:10 »
Maar kun je niet beter solderen aan de raillassen?

Ik gebruik geen raillassen, persoonlijk vind ik het ondingen.
Het ziet er niet uit. En om het citaat van Ronald er even bij te pakken...

Het nadeel van een raillasje is dat het contact iets minder kan zijn.

Elk railstuk krijgt hier een voeding. Dat betekent voor 4 module bakken.
12 railstukken solderen en 4 wissels.
Mvh Steef

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2014, 13:39:27 »
Voordeel hiervan is dat de structuur van de bielzenmat in tact blijft en de bielzen eigenlijk niet kunnen verschuiven.

De bielzen structuur moet juist los, om de goede maat in 1:87 te krijgen.
Zodat de bielzen op maat van het Zweedse spoor liggen. En dat is in dit
geval 0,6 mm verder uit elkaar. Dit was even een tussendoortje.
Mvh Steef

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2014, 13:51:11 »
Dank voor de tip! nog een vraag over het draad wat je er aan soldeerd: hoe dik is dit?
Gr,

Jan Willem

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2014, 13:56:42 »
0,5 mm is de buitenmantel, kern is 0.3 mm Jan Willem
Mvh Steef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2014, 16:45:35 »
Hoi Steef,

Mooie en duidelijke uitleg.  (y)
Ik gebruik geen raillassen, persoonlijk vind ik het ondingen.
Het ziet er niet uit.
Hoe leg jij je rails dan? Heeft de rails een andere onderlinge verbinding, of ligt deze gewoon strak tegen elkaar? Je maakt me nieuwsgierig.

Groet,
Michel


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2014, 16:52:46 »
Ik soldeer de draden pas aan de rails nadat die definitief zijn gelegd. Daardoor moeten ze aan de zijkant komen. Als je naderhand de rails roestig schildert en ballast aanbrengt, dan zie er bijna niks meer van. Bovendien zitten er in het grootbedrijf ook allerlei kabels aan de rails gelast, dus ik snap niet zo goed waarom onze draadje dan onzichtbaar moeten zijn.

En ik gebruik ook geen raillassen, nergens voor nodig, zo doe je dat:

« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 17:05:10 door Klaas Zondervan. Reden: Dubbele l »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

V200-G2000

  • Online Online
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2014, 16:57:10 »
En ik gebruik ook geen railassen, nergens voor nodig, zo doe je dat:
Wat zijn railassen? Raillassen bedoel je ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Draad aan rail solderen.... Hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2014, 16:58:05 »
Hoi Klaas,

Heb jij de rails vastgeplakt?

Citaat
Fietsen in België, da's steeds een stukje verdwalen.
Nu nog een laag gips erover en je hebt weer een fietspad  ;)

Groet,
Michel