Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
23 June 2025, 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: bergen maken  (gelezen 11340 keer)

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
bergen maken
« Gepost op: 15 October 2011, 23:38:12 »
Hoi mensen

Ik ben met mijn proefbaantje bezig toen mij gevraagd werd hoe ik mijn bergen maakte. Daarvoor heb ik een nieuwe topic gestart.

Zie mijn topic over mijn proefbaantje : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38205.0.html

Ik ga in deze topic beschrijven hoe ik mijn bergen maak.

Ik begin met het bekleden van grondplaat met hardschuin daarop plak ik met houtlijm stroken hardschuim (polyfoam)



De volgende stap is het in model brengen van de bergen. Je kunt er diversen gereedschappen voor gebruiken. (ijzer zaagblad, grove vijl, houtrasp , stanlymes enz.)



Als de berg in model is ga ik het schuren met schuurpapier (korrel 100) .



Je kunt nu twee dingen doen het gips (ik zelf gebruik flexibel vulmiddel ,gekocht bij de action) rechtstreeks op het hardschuim smeren of er eerst horegaas  over het hardschuim spannen ( ik span eerst horegaas en dan pas vulmiddel er over heen) je kunt dan de berg nog wat modeleren.



Vervolgens giet ik er het vulmiddel overheen en laat het de berg aflopen (Het vulmiddel of gips moet net vloeibaar zijn).



En dit is het eind resultaat, de berg moet nog worden afgewerkt (schilderen, bestrooien enz.)



Word vervolgd

Paul Smits.
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:bergen maken
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2011, 00:31:43 »
Mooie techniek, alleen zou ik het spoor dan aanleggen na het gipswerk,
dat scheelt schoonmaakwerk ;)

Dat schuim gebruik ik ook, in de Duitse bladen hebben ze het altijd over Styrodur,
en hier bij de Nederlandse bouwmarkt is het Roofmate... veel prettiger te bewerken
dan het  :P :-X :-\ :P piepschuim (y)

Mvg,

Tis
********

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2011, 01:43:44 »
Hoi Tis

Foutje bedankt, je hebt helemaal gelijk. :-[

Overigens is dit allen een diorama er gaan geen treinen rijden ,maar de railsen moet ik nog schoonmaken.
Ik wil deze diorama gebruiken om mooie foto's van mijn treinen te maken.
Er moet nog wel het een en het ander aan gebeuren voor dit diorama klaar is.

Paul
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:bergen maken
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2011, 10:56:24 »
Vraagje: is het oppervlak niet te glad, of ga je naderhand het oppervlak bewerken?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2011, 12:43:22 »

De berg op de foto is nog niet droog, aan het oppervlakte doe ik niets, als het op is gedroogd is het mat en ruw, het is dan verder goed af te werken, schilderen, en bestrooien boompjes en struiken plaatsen enz.



Deze bergen (heuvels) stellen  het gebergte voor zoals in het zwarte woud, niet het rots gebergte, zoals het Zwitsers hoog gebergte.


Paul
« Laatst bewerkt op: 16 October 2011, 15:49:48 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:bergen maken
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2011, 00:35:24 »


Zoiets? ;D (Foto is genomen uit de Schwarzwaldexpress...)

Tip: maak er ook een achtergrondwand bij, dat geeft nog wat dieptewerking.

Mvg,

Tis
********

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:bergen maken
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2011, 09:54:54 »
Paul,

Zo te lezen (en zien) een snelle methode met snelle resultaten.
Zie ik dat je de "gips" door laat lopen en zo ook als ondergrond voor eventuele bebouwing naast het spoor gebruikt?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2011, 05:35:26 »
Hoi gerard

Ja, dat klopt, ik laat het gips doorlopen zodat ik de bebouwing van mijn baan perfect kan laten opgaan in het landschap

Ik doe dat expres zodat ik de contouren van mijn huisjes later terug kan vinden om zo een mooie overgang te maken, van het huisje, in het landschap.

Het is inderdaad een snelle manier van bergen bouwen, zij het dat de bergen niet hoog kunnen zijn dan zal je een andere techniek moeten toepassen. (dat kan ook met hardschuim.)

Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:bergen maken
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2011, 00:00:38 »
Voor een goede basiskleur zou je ook bij het aanmaken van gips meteen
wat acrylverf of waterverf door het gips kunnen roeren... het voordeel
hiervan is dat bij het achteraf bewerken er niet meteen weer witte
plekken ontstaan :)

Mvg,

Tis
********

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
bergen maken
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2011, 00:57:48 »
Ik ben weer met de berg (diorama) verder gegaan, ik heb het geheel geschilderd.
Ik ga het nog verder afwerken, de groene vlakken bestrooien ,struikjes , boompjes en andere objecten.
De rails moet nog balast worden, dat doe ik als laatste.

De foto's van het schilderwerk.





Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re:bergen maken
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2011, 00:46:25 »
probeer eens wat structuur in de rotsen te brengen met b.v. een paletmes.
Dit ziet er te gladjes uit.
Wat mij opvalt in de foto's is dat het gips veel te nat is.
Dan krijg je een te gladde structuur , een beetje minder water dan word het gips wat dikker en ziet er al gelijk beter uit.
tegenwoordig doe ik er een schep gedroogde aarde doorheen, verhouding 1:4 dan word het gips grijs.
Daarna, als het gips al een beetje uithard is, met een mes of een paletmes er lagen (strata) inbrengen.
Als de rots droog is, na een paar dagen, inwassen met zeer verdunde waterverf net zolang tot ik de rots de gewenste kleur heeft.
En dan als laatste verdunde oost indische ink voor de accenten.
Ik hou meestal de volgorde rots ( ondergrond) aarde ( gedroogde grond uit het plantsoen op hout poeder, geen zaagsel, van de schuurmachine), beplanting ( gras/ onkruid) aan.
Dat houtpoeder kan je donkerder maken met staalwol azijn.
Dus geen verf!

Ton

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2011, 20:38:39 »
Hoi dutchbuilder,

Bedankt voor je opmerkingen,

Het gips waar jij het over hebt is geen gips, maar elastisch vulmiddel, ik had het zo dik gemaakt dat het net vloeide, dikker kan ik het niet maken. De structuur van het vulmiddel is vrij ruw en er zitten horizontale groeven in (mijn foto toestel kan geen makro opnamen maken).

Het moeten geen rotsen voorstellen, maar meer heuvels die door de regen en wind geërodeerd zijn. (in de natuur ook glad).
 
Ook ben ik geen natuurgetrouw bouwer, meer voor de leut om locomotieven te fotograveren en het plezier (y) van het bouwen.

Ook zal ik het op mijn modelbaan  "Oberstein" deze techniek toepassen. :)

Ik wil je bedanken (y) voor je opmerkingen en zal in de toekomst zeker jou technieken eens uitproberen, je bent nooit te oud om te leren.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2011, 21:07:08 »
Na een lange tijd heb ik weer wat kunnen doen aan mijn berg diorama.

Ik heb de groene geschilderde vlaken bestrooit met een mengsel van
drie kleuren groen, bruin en wat grijs.

Ik heb er wat boompjes op vast geprikt. Er moeten er nog veel meer boompjes op.
Ook moeten de railsen nog balast worden.
Ik moet nog even bedenken wat er verder op komt.

Heb er meteen een trein op gezet om te kijken hoe dat er uit ziet.

 

Ik ben ondertussen aan een nieuw diorama project begonnen Steengroeve "Oberstein"

mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:bergen maken
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2011, 22:34:24 »
 (y)

Ik zie de stortbunker al staan...

Mvg,

Tis
********

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:bergen maken
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2011, 23:00:55 »
Hoi Tis

Dat is niet het gebouw voor de steengroeve, bij de steengroeve gebruik ik een ander gebouw.

Zie topic diorama steengroeve.

Ik weet niet wat voor functie dat gebouw heeft, jij noemt het een stortbunker, wat voor materiaal word daar voor gebruikt, ikzelf dacht zand of grind.

Leuk idee voor een volgend project "Zandwinning Oberstijn"  ;)

Mvg Paul
 
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"