Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: De BR 23 in model  (gelezen 11432 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
De BR 23 in model
« Gepost op: 13 August 2009, 20:31:05 »
Zo zal ik dan maar beginnen;

Ik bezit de 23 035 van Roco met voorverwarmer maar met de (oude?) cabine:




In mijn fantasie gebruik ik deze zowel om Blokkendozen als K1's te slepen

Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)
Foto's van de Nederlandse 23ers:

VSM

SSN
« Laatst bewerkt op: 13 August 2009, 20:37:33 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De BR 23 in model
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2009, 20:52:55 »
Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)

Helmut Kern heeft tot 2005 een lijstje bijgehouden: Klikkk.

Groet,
Basilicum

Gorillus

  • Gast
Re:De BR 23 in model
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2009, 22:18:40 »
Hallo,

Misschien weer eens wat anders dan de bekende roco varianten en konden jullie deze versie al.
In 1941 zijn er 2 proefexemplaren gebouwd van de serie 23.

Meer info heb ik op m'n site staan http://www.reichsbahn.nl/treinen/br23.html

Trix fine art heeft ooit een model uitgebracht van deze serie:

Ik vind het een schitterende model.
Het is voorbereid voor digitaal, alleen een nemkoppeling ontbreekt.
En er zijn ruime bochten vereist, maar ja ik vond het toch een aanwinst.

Groeten Richard



Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De BR 23 in model
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2009, 08:26:57 »
Zoals de gewoonte was had ook de DDR een antwoordt op de BR 23

Later zijn ze omgenummerd naar 35


Hier als 35
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De BR 23 in model
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2009, 09:44:37 »
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 14 August 2009, 09:52:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De BR 23 in model
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2009, 09:48:22 »
Ah, er was dus al een (uitgebreid) draadje over de Br 23
Vergeten dat te controleren :-\ :-[.
Vr. groeten,
Bob

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re:De BR 23 in model
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2009, 13:26:10 »
Modelspoorvrienden,

Op deze site staat het complete verleden van roco en piko,echte onmisbare bijbels!

http://www.modellbahngedern.de/website2008/kataloge.html

Groeten Henry Visser

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:De BR 23 in model
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2009, 14:56:02 »
Nou op die site staat niet veel. Alleen hoe je die bijbels kan bestellen.  :(
Is wat anders dan dat daar het complete verleden staat  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De BR 23 in model
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2009, 17:48:47 »
echte onmisbare bijbels!

Jammer dat de actualiteit van deze boeken verbleekt waar je bij staat. Toch zou ik ze wel willen hebben. Mijn rijtje Roco-Weis(s)boekjes, die precies weten wat er tot 1994 is geproduceerd, is namelijk wel aan een opwaardering toe.

Groet,
Basilicum

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re:De BR 23 in model
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2009, 19:01:53 »
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo

Kleine correctie: de voorverwarmer van de VSM-locs is toch echt anders dan die van de laatst gebouwde locs, wel allebei een 'Mischvorwärmer" (i.t.t. de "Oberflächen-Vorwärmer" van de eerste locs).
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De BR 23 in model
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2009, 19:04:26 »
????????

mvg,
Ivo

*

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re:De BR 23 in model
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2009, 19:10:48 »
????????



Wellicht vergis ik mij en zie ik het schuine onderdeel van de VSMlocs dat bij het frontaanzicht goed zichtbaar is en dat hogere nummers niet hebben voor een (deel van) de voorwarmer aan en is het dat niet. Wat is dat dan wel? In ieder geval valt het zeker op als verschil.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De BR 23 in model
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2009, 19:19:18 »
Ik zie dus dezelfde verschillen. De verschillende onderbouw onder de rookkast heeft allemaal te maken met verschillende voorwarmers.

Voor het beste overzicht verwijs ik nogmaals naar een oude MIBA.

mvg,
Ivo

P.S., waar die smileys vandaan komen? Ik had dacht ik alleen vraagtekens getikt. :)
mvg,
Ivo

*

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:De BR 23 in model
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2009, 19:23:59 »
Drie vraagtekens is de code voor een smiley met vraagtekens erboven   ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De BR 23 in model
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2009, 19:26:00 »
OK, oppassen dus met wat ik tik. Weer wat geleerd.

Bedankt,
Ivo
mvg,
Ivo

*