Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: De BR 23 in model  (gelezen 11287 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:De BR 23 in model
« Reactie #15 Gepost op: 15 August 2009, 08:39:27 »
Het viel me op dat de BR23 van Roco relatief niet duur is. Als ik naar de adviesprijzen in de catalogus kijk, dan zie ik dat zelfs diverse kleinere stoomlocmodellen duurder zijn.

Iemand enig idee waarom dit is? Is de BR23 te eenvoudig uitgevoerd, of zou het puur een concurrentiekwestie zijn aangezien Marklin de BR23 ook nieuw uitbracht?

Reinier

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De BR 23 in model
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2009, 09:16:56 »
Concurrentie is een verklaring. Tegelijkertijd is dit al een oud model. De ontwikkelkosten zijn er allang uit. De Märklin is volgens mij een nieuw model, maar dat weet ik niet zeker. Märklin heeft de 23 al heel lang in haar programma gehad, maar dat waren voor de huidige tijd zeker verouderde modellen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:De BR 23 in model
« Reactie #17 Gepost op: 15 August 2009, 09:30:47 »
Wellicht vergis ik mij en zie ik het schuine onderdeel van de VSMlocs dat bij het frontaanzicht goed zichtbaar is en dat hogere nummers niet hebben voor een (deel van) de voorwarmer aan en is het dat niet. Wat is dat dan wel? In ieder geval valt het zeker op als verschil.

De VSM 23ers hebben dezelfde voorwarmer als de loks uit de laatste serie, nl MV 57. Dat het uiterlijk van de loks 23 097 t/m 23 105  uit laatste serie anders is als dat van de VSM loks, is het gevolg van de ombouw die rond 1960 heeft plaats gevonden.
De serie 23 053 t/m 23 092 werden geleverd met de "Heinl Mv" waarbij onder de rookkast een warmwaterreservoir was geplaatst, vandaar deze "kast" Deze kast diende tevens als drager voor de pompen (links voor). Ook  bij de bouw van de laatste levering  (23 093 t/m 23 105 -Jung 13101 t/m 13113) werd begonnen met de "Heinl Mv" maar voor de aflevering werden de 23 093 t/m 23 096 nog aangepast. Wel hadden ook deze loks een warmwaterreservoir ingebouwd gekregen. Bij de 23 097 t/m 23 105 verviel de inbouw hiervan, maar werd de vorm van de "kast" niet aangepast. De 23 105 in het SEH te Heilbronn is daar het voorbeeld van.
Bij de overige loks (23 053 t/m 23 096) werd later het warmwaterreservoir uitgebouwd, daartoe moest een deel van de "kast" worden verwijderd en een klein gedeelte worden behouden, omdat daaraan de pompen waren bevestigd. De vorm van de VSM loks laat zien, welk gedeelte is blijven staan.
   Mvg, Max

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:De BR 23 in model
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2009, 10:05:31 »
@ Max: dank voor dit heldere antwoord.  (y)
Groet, Frank

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De BR 23 in model
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2009, 10:34:07 »
Concurrentie is een verklaring. Tegelijkertijd is dit al een oud model. De ontwikkelkosten zijn er allang uit. De Märklin is volgens mij een nieuw model, maar dat weet ik niet zeker. Märklin heeft de 23 al heel lang in haar programma gehad, maar dat waren voor de huidige tijd zeker verouderde modellen.

mvg,
Ivo
De Roco is 1 van de eerste Roco's met een zeer hoog detail, inderdaad zijn dus de ontwikkelingskosten eruit.
De Marklin is een totaal nieuwe ontwikkeling en de oude versie staat hiermee volledig in de schaduw.
Vr. groeten,
Bob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De BR 23 in model
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2009, 16:17:15 »
Mijn aanpassingen aan het Roco model van de 23 099:

1. ketelringen aangebracht met zilverkleurige verf;
2. rangeersein wordt getoond bij F3 door de CV-waarden 159 en 162 op waarde 3 (Licht voor én achter) te zetten;
3. lelijke plastic kolen inzet verwijderd en vervangen door een plaatje styreen. Dit zwart schilderen en opvullen met echte H0-kolen. Kolen liggen nu echt in de tender.
4. de opening tussen loc en tender was bij deze deelserie 23'ers al voorzien van buisbalgen. Deze zijn in H0 gemaakt van krimpkous volgens de methode die hier wordt      uitgelegd: http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen[/li][/list]

Nu zie je er niet meer tussen door. Simpel en doeltreffend.


Als decoder is een Lokpilot 3.0 van ESU in de tender aangebracht.
Roken kan 'ie ook, op F1. Daartoe moet een jumpertje worden omgestoken op de printplaat in het frame van de loc. De tekening van Roco geeft daarbij overigens foute informatie. Slechts door de jumper het achterste contact met het contact linksvoor te verbinden, kun je de rookgenerator met F1 schakelen.

Als laatste zal de loc nog een lichte airbrush-behandeling moeten ondergaan en dan is ze klaar voor de dienst.











groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:De BR 23 in model
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2009, 20:54:16 »
Staat stoer die zilvere ketelbanden. Zeer goed gelukt lijkt mij! (y)

En van welke leverancier is die kolen? Of haal je gewoon bij een museum organisatie en slaat een kool kapot?

Groetjes,
Rutger 8)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De BR 23 in model
« Reactie #22 Gepost op: 01 September 2009, 00:27:16 »
De kolen zijn H0-tenderkolen van de firma ASOA uit München (vond ik wel toepasselijk op DB-stoomlocs  ;) )
Meer info vindt je op hun website http://www.asoa.de/

De ketelringen gingen in werkelijkheid al snel aan vervuiling van de ketel ten onder, maar op een loc in afleveringstoestand zoals mijn model, mogen ze niet ontbreken.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:De BR 23 in model
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2009, 08:25:11 »
dankjewel voor de info!

Groetjes,
Rutger 8)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De BR 23 in model
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2009, 17:05:43 »
Er is een filmpje op internet verschenen van de nieuwe Br. 23 van Märklin. De locomomotief komt na een halve minuut in beeld.

Groet,
Basilicum

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:De BR 23 in model
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2009, 02:05:44 »
Heren, (en dames),

En dan een eerste plaatje van een Matrix BR23 in dit draadje.
Deze is sinds vorig week (vrijdag) aan mijn verzameling toegeovoegd. De onderstaande foto is de derde die met een nieuwe camera maak.
Als de heren nog meer plaatjes willen dan hoor ik het wel.



Jan-Peter

PS
Voor Chris zal ik er nog een haaks maken.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.