Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
20 December 2025, 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
20 December 2025, 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
20 December 2025, 14:11:04
  

Auteur Topic: De BR 23 in model  (gelezen 11686 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
De BR 23 in model
« Gepost op: 13 August 2009, 20:31:05 »
Zo zal ik dan maar beginnen;

Ik bezit de 23 035 van Roco met voorverwarmer maar met de (oude?) cabine:




In mijn fantasie gebruik ik deze zowel om Blokkendozen als K1's te slepen

Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)
Foto's van de Nederlandse 23ers:

VSM

SSN
« Laatst bewerkt op: 13 August 2009, 20:37:33 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De BR 23 in model
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2009, 20:52:55 »
Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)

Helmut Kern heeft tot 2005 een lijstje bijgehouden: Klikkk.

Groet,
Basilicum

Gorillus

  • Gast
Re:De BR 23 in model
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2009, 22:18:40 »
Hallo,

Misschien weer eens wat anders dan de bekende roco varianten en konden jullie deze versie al.
In 1941 zijn er 2 proefexemplaren gebouwd van de serie 23.

Meer info heb ik op m'n site staan http://www.reichsbahn.nl/treinen/br23.html

Trix fine art heeft ooit een model uitgebracht van deze serie:

Ik vind het een schitterende model.
Het is voorbereid voor digitaal, alleen een nemkoppeling ontbreekt.
En er zijn ruime bochten vereist, maar ja ik vond het toch een aanwinst.

Groeten Richard



Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De BR 23 in model
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2009, 08:26:57 »
Zoals de gewoonte was had ook de DDR een antwoordt op de BR 23

Later zijn ze omgenummerd naar 35


Hier als 35
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:De BR 23 in model
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2009, 09:44:37 »
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 14 August 2009, 09:52:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:De BR 23 in model
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2009, 09:48:22 »
Ah, er was dus al een (uitgebreid) draadje over de Br 23
Vergeten dat te controleren :-\ :-[.
Vr. groeten,
Bob

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re:De BR 23 in model
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2009, 13:26:10 »
Modelspoorvrienden,

Op deze site staat het complete verleden van roco en piko,echte onmisbare bijbels!

http://www.modellbahngedern.de/website2008/kataloge.html

Groeten Henry Visser

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re:De BR 23 in model
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2009, 14:56:02 »
Nou op die site staat niet veel. Alleen hoe je die bijbels kan bestellen.  :(
Is wat anders dan dat daar het complete verleden staat  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De BR 23 in model
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2009, 17:48:47 »
echte onmisbare bijbels!

Jammer dat de actualiteit van deze boeken verbleekt waar je bij staat. Toch zou ik ze wel willen hebben. Mijn rijtje Roco-Weis(s)boekjes, die precies weten wat er tot 1994 is geproduceerd, is namelijk wel aan een opwaardering toe.

Groet,
Basilicum

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5671
Re:De BR 23 in model
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2009, 19:01:53 »
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo

Kleine correctie: de voorverwarmer van de VSM-locs is toch echt anders dan die van de laatst gebouwde locs, wel allebei een 'Mischvorwärmer" (i.t.t. de "Oberflächen-Vorwärmer" van de eerste locs).
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:De BR 23 in model
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2009, 19:04:26 »
????????

mvg,
Ivo

*

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5671
Re:De BR 23 in model
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2009, 19:10:48 »
????????



Wellicht vergis ik mij en zie ik het schuine onderdeel van de VSMlocs dat bij het frontaanzicht goed zichtbaar is en dat hogere nummers niet hebben voor een (deel van) de voorwarmer aan en is het dat niet. Wat is dat dan wel? In ieder geval valt het zeker op als verschil.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:De BR 23 in model
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2009, 19:19:18 »
Ik zie dus dezelfde verschillen. De verschillende onderbouw onder de rookkast heeft allemaal te maken met verschillende voorwarmers.

Voor het beste overzicht verwijs ik nogmaals naar een oude MIBA.

mvg,
Ivo

P.S., waar die smileys vandaan komen? Ik had dacht ik alleen vraagtekens getikt. :)
mvg,
Ivo

*

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re:De BR 23 in model
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2009, 19:23:59 »
Drie vraagtekens is de code voor een smiley met vraagtekens erboven   ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:De BR 23 in model
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2009, 19:26:00 »
OK, oppassen dus met wat ik tik. Weer wat geleerd.

Bedankt,
Ivo
mvg,
Ivo

*