Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11

Auteur Topic: Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)  (gelezen 15380 keer)

GW

• Offline Offline
Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Gepost op: 12 June 2009, 18:06:49 »
Dag allemaal,

Nou daar komt'ie dan, mijn eerste AnyRail ontwerp voor de baan waar ik uiteindelijk aan wil gaan bouwen. Zolas jullie zullen zien is het ontwerp nog niet af, ik wil namelijk suggesties vragen. Eerst het plaatje maar:

Dan wat uitleg.

Wassedam
Centraal ligt Station Wassedam. Het heeft acht sporen, 1a, 1b, 2a, 2b, etc. Wassedam is in Rood aangegeven.

Beijdorp
In het zuiden ligt Station Beijdorp. Het heeft drie sporen. Beijdorp is een kopstation en in Donkergroen aangegeven.

Klimspiraal West
In het westen ligt een klimspiraal naar -100 mm, die is dubbelspoors uitgevoerd en leidt naar een schaduwstation. Na het schaduwstation ligt een keerlus.

Klimspiraal Oost
In het oosten ligt ook een klimspiraal naar -100 mm, ook die is dubbelspoors uitgevoerd en leidt nog nergens naar toe.

De vraag voor vandaag
Eigenlijk wil ik nog een mooi paradevak, bijvoorbeeld in het Noorden. Maar hoe kom ik daar, en hoe kom ik weer terug?

Laten jullie me svp maar weten wat je van dit eerste ontwerp vind, en doe me wat suggesties aan de hand?

Groet,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 20 June 2009, 08:58:36 door Hans van de Burgt »

Bart Otte

• Offline Offline
    • Zankerdaal Topic
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2009, 18:12:29 »
Ziet er al goed uit,  ;D
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

rik j.

• Offline Offline
  • gr rik
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2009, 19:19:52 »
voor het eerste plan ziet het er zeker goed uit,
maar dat paradevak is lastig

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2009, 19:21:22 »
Wat je zou kunnen doen is nog wat kopspoortjes maken bij je station en dan het spoor naar Beijdorp een enkelsporig lijntje maken zodat treinstellen tussen je grote station en het kleine station kunnen pendelen. Van je dubbelsporige hoofdtraject is het mooi om een hondebot vorm te maken.

mvg,

Matthijs

GW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2009, 20:41:27 »
@Bart: bedankt !

@Rik: ja, ik ben er nog niet uit of het kan, en zo ja hoe...

@Matthijs: at your service... Enkelspoor gemaakt; kopspoortjes toegevoegd; oostelijke klimspiraal voorzien van hondebot lus rondom het mangat. Bedankt voor je suggesties!

Laten jullie me svp maar weer weten wat je er van vind...

Vooral in opties voor een paradevak in het noorden zijn zeer welkom.

Groet,

Gerard

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2009, 20:48:52 »
ik denk dat je je kopstation moet weghalen op die plek en onder wasserdam vooraan de baan een paradebaan moet maken. het schaduwstation zou ik wat langer (ik weet niet hoe lang het nu is, maten zijn nl. niet te lezen). Dan is het een kwestie van de boel aan elkaar knopen.
Hondebotten zijn niet echt mijn favoriet en hoe jij ze gebruikt zal je elektronisch wat aanpassingen moeten doen.

suc7 (y)

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2009, 21:27:54 »
@Daan! : De spoorlengte in het schaduwstation is 1,70 mtr. Dat lijkt me toch lang genoeg? In Wassedam is de spoorlengte ongeveer 1,40 mtr, en in Beijdorp 0,85 mtr. Met een paradevak aan de voorkant kom ik nauwelijks meer bij mijn hoofdstation. De geprojecteerde tafel is nu (noord/zuid) al 1,50 mtr breed. Ja, ik kan er achterlangs lopen, hij komt 50 à 60 cm vrij van de wand te staan.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2009, 21:41:58 »
kan je niet eventueel je station naar achteren verplaatsen en beijdorp laten vervallen zodat er ruimte onstaat voor een paradevak aan de voorkant??

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2009, 21:58:09 »
1,7 mtr lijkt mij erg kort. weet natuurlijk niet wat je voor een stammen hebt rijden.
het schaduwstation van mijn baan 2,5 mtr en sommige treinen passen daar maar net op.

Ik zou het station (rode gedeelte) ook wat hoger leggen en verder naar boven.
want 10 cm wordt erg krap als er in het schaduw station iets ontspoord, en als je het naar boven legt kun vooraan vanuit de linket klimspiraal noch een stuk zicht baar op nivo -10 en dan weer een tunnel in rijden en daar het hondenbot.

trouwens, je hebt wel een aardig grote ruimte.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2009, 22:23:19 »
Het ontwerp is interessant. Als ik het raster schat op 50 x 50 centimeter, dan heb je een aardige ruimte tot je beschikking. Ook ik zou de stationssporen langer maken, ook in het schaduwstation. Stel je voor, dat je in de toekomst met zes Plan-E-rijtuigen gaat rijden. Dat is een trein van ongeveer 1.75 meter inclusief lokomotief. Je hebt er de ruimte voor, dus waarom niet benutten?

Ik ben het met Wesley eens, dat 10 centimeter hoogte voor het schaduwstation te weinig is. Liever 25 centimeter, dan kun je er goed bij. Niet alleen bij ontsporingen en onderhoud, maar ook om goed bij de bedrading van de bovenliggende baan te kunnen in de toekomst bij eventuele storingen of uitbreidingen.

Succes met ontwerpen. :)

Groet,
Basilicum

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2009, 22:26:49 »
kan je niet eventueel je station naar achteren verplaatsen en beijdorp laten vervallen zodat er ruimte onstaat voor een paradevak aan de voorkant??

Heheh... Zie mijn  website voor de afkomst van de namen. Beijdorp gaat zeker niet vervallen... Maar ik zal eens even kijken..

1,7 mtr lijkt mij erg kort. weet natuurlijk niet wat je voor een stammen hebt rijden.
het schaduwstation van mijn baan 2,5 mtr en sommige treinen passen daar maar net op.

Ik zal het schaduwstation eens aan een stuk maken in plaats van gesplitst. Ik heb het idee dat ik de sporen dan langer kan krijgen.

Ik zou het station (rode gedeelte) ook wat hoger leggen en verder naar boven.
want 10 cm wordt erg krap als er in het schaduw station iets ontspoord, en als je het naar boven legt kun vooraan vanuit de linket klimspiraal noch een stuk zicht baar op nivo -10 en dan weer een tunnel in rijden en daar het hondenbot.

Okay, nu is het wel zo dat ik om de tafel heen kan lopen straks. Evengoed, is 10 cm te weinig? En zo ja, hoeveel kun je dalen in een R4 volle cirkel?

trouwens, je hebt wel een aardig grote ruimte.

groeten, wesley

Tsja, we hebben een aardig pand kunnen kopen met een winkelruimte van twee verdiepingen. De bovenste ruimte daarvan gerbuik ik, mijn besteedbare vloeroppervlakte is ongeveer 9 x 4 mtr.

@Basilicum: Kun je 25cm dalen in twee lussen?

Volgende tekening waarschijnlijk morgen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 12 June 2009, 22:28:34 door Gerard Wassink »

Aspelix

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2009, 22:42:08 »
Mijn suggestie:
Verleg de oostelijke kruiswissel nog iets oostelijker en verleng het spoor langs het emplacement.
Leg vervolgens een verbindings wissel(straatje) naar de westelijke spiraal en gebruik dat spoor als parade spoor evt. in beide richtingen.
De stationssporen gebruik je verder zoals gepland.

Ook in werkelijkheid zie je treinen door het station doorrijden, bijvoorbeeld spoor 2 in Dordrecht naar Rotterdam en in tegengestelde richting naar Breda, helemaal buiten het reizigers deel. Vanaf de traverse zeer goed te aanschouwen.

Ook in Rotterdam CS bestaat zo'n situatie, dat treinen tussen andere, reizigers sporen doorrijden richting tunnel. En ook hier: Vanaf de traverse op CS en de die naar het Hofpleinstation kun je dat van bovenaf op je gemak bekijken. De traverse naar het Hofpleinstation gaat over de tunnelmond, dus ook dat kun je dan goed bekijken.  (Y)

Misschien heb je ook iets aan de situatie bij station Den Haag HS, met name aan de achterzijde van het oude KPN-gebouw.

Kortom: zaterdagje treinen en ogen de kostgeven. Camera mee om foto's van de spoorsituaties te maken en en kijken op www.sporenplan.nl

De eerste plannen zien er al goed uit (y)

Succes en veel pelzier ermee,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 12 June 2009, 22:47:26 door Ruurd Benthem »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2009, 22:59:32 »

@Basilicum: Kun je 25cm dalen in twee lussen?

Welke rails ga je gebruiken?

Stel dat R4 een boogstraal heeft van 500mm.

In een cirkel gelegd geeft dit een lengte van 
  2 x pie x straal = 2 x 3.14 x 500 = 3.14 meter.

Bij een maximaal steigingspercentage van 3% bereik je met deze cirkel een hoogteverschil van
  3.14 x 0.03 = 94 mm

Maximaal 2 lussen:
  2 x 94 = 188 mm.

Antwoord: Nee, je kunt hiermee niet 25 cm dalen.

Bijkomend probleem: Als je de hoogte van het hout en de rails van deze 94mm aftrekt, houd je waarschijnlijk niet genoeg ruimte in de hoogte over om de treinen veilig te laten rijden. Nu kun je het steigingsprcentage verhogen of de boogstraal vergroten om dit op te lossen.

Frank Forsten heeft over "railspiraalberekingen" het een en ander op zijn site gezet. Dit is de link. Voor mij was het een goede hulp.

De eerste plannen zien er al goed uit (y)

Succes en veel plezier ermee,
Ruurd

Ik sluit me hierbij aan. :)

Groet,
Basilicum

jakop

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2009, 09:58:42 »
Hoi Gerard,

Wat ik zeker zou doen is de beide klimspiralen in het schaduwstationniveau (screbble) aan elkaar verbinden zodat treinen rond kunnen rijden.
Ze kunnen natuurlijk ook nog gewoon stoppen in het schaduwstation en weer vertrekken in de richting waaruit ze kwamen.
Ik zou het schaduwstation dan van rechtsonder naar links boven laten lopen en mogelijk met langere sporen zodat er misschien 2 treinen achter elkaar kunnen staan.
Misschien kan je dan rechtsboven nog een keerlus maken zodat een getrokken trein ook weer in de richting waaruit hij kwam kan vertrekken.

Zomaar wat ideeën...ik hoop dat je er wat aan hebt

groet,

Jakop

GW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 June 2009, 14:58:41 »
@Basilicum:
Radius is nu 60 en 67, drie wikkelingen gepland, plm. 30cm ruimte! Dank voor de link naar de site van Forsten, geweldige tips...

@Jakop:
De klimspiraalschaduwstationniveauverbinding (past die op het bord?) en een keerlus komen er later zeker bij.

Aan de hand van de tips heb ik de elementen wat opnieuw gerangschikt en volgens mij aardig wat speelruimte gewonnen -EN- een paradevak met viaduct (over de lijn Wassedam - Beijdorp) gerealiseerd.

Nieuw plaatje:

Uitleg:
Lichtblauw: schaduwstation
Rood: Wassedam
Donkergroen: Beijdorp
Bruin: Werkplaats / rangeersporen
Geel: Paradevak !

In het zuioosten dacht ik aardig wat ruimte. Miscchien later nog een haven met overslag.

Laat maar weer weten...

Gerard