Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Peelo - Nederlandse baan  (gelezen 12582 keer)

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Peelo - Nederlandse baan
« Gepost op: 24 December 2008, 10:05:16 »
Na het roemloos ten onder gaan van mijn vorige baan (Nederlandse baan in opbouw) ben ik, samen met mijn vader, begonnen aan het bouwen van een nieuwe baan. Deze nieuwe baan heeft veel elementen die ook al in de vorige baan zaten. Alleen is er, naar mijn mening, deze keer wat beter nagedacht over (vooral) hoe de baan gebouwd gaat worden. Het baanplan dat het uitgangspunt is voor deze baan is zoals hieronder te zien is.



Dit baanplan is al kort besproken in het draadje Peelo - (baanplan H0) en wordt ongewijzigd overgenomen voor de nieuwe baan. Wellicht dat we tijdens het bouwen nog wat wijzigen wanneer dit moet.

Net als de vorige baan wordt ook dit een baan die volledig Nederlands wordt. Er komt dus alleen maar Nederlands materieel te rijden, voornamelijk uit de tijdperken IV en V. Ook het landschap zal (modern) Nederlands worden. De precieze uitwerking van het landschap moet nog wel bedacht worden. Eerst maar eens de tafel en de sporen.

De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.



Mo

PS
Rechts achterin zie je nog de restanten van de oude baan... Nog even opruimen.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 10:07:11 door Mo »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2008, 20:37:53 »
succes mo

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2008, 20:43:21 »
inderdaad ja, succes met bouwen  ;D

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2008, 16:49:29 »
De afgelopen dagen waren nogal druk... Altijd weer de nodige verplichtingen zo rond de kerstdagen. Maar gelukkig was er toch nog wat tijd om wat te klussen!



En die tijd is gebruikt om het gemaakte raamwerk van poten te voorzien. Het raamwerk heeft niveau -1 op de uiteindelijke baan. De plaat die links vooraan op het raamwerk vastgemaakt is, is bestemd voor het scahduwstation. De andere plaat ligt los en krijgt later ergens anders een plekje.

De eerstvolgende klus wordt het vastmaken van de rails van het schaduwstation. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen...

  • Of ik leg alles gewoon op de gok zo recht mogelijk... Niet de beste optie lijkt mij.
  • Of ik ga eerst alles uit tekenen.
  • Of ik prin mijn baanplan op ware grootte uit en lijm deze vast en leg daar de rails op.
  • Of ik leg de rails op het uitgeprinte baanplan en verwijder later het papier weer
Wie heeft er tips en/of ervaringen en kan mij (goed) verder op weg helpen?

Maurice

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2008, 18:04:45 »
Maurice,

Ik denk dat je het baanplan het beste op ware grootte uit kan printen. Niet op de tafel vastplakken maar wel vastzetten.
Dan de rails leggen en deze vastzetten met schroeven. Het papier kan je er dan later gewoon onder weg trekken.

mvg, Xander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2008, 18:07:38 »
Bij mijn testbaan heb ik een combinatie van methoden gebruikt. Zo te zien teken je met Anyrail - dat doe ik ook. Anyrail heb ik ingesteld op schaal 'millimeters'. Vervolgens heb ik van strategische punten de coordinaten van het aansluitpunt genomen; dat kun je makkelijk opvragen in tiende-millimeters. Die heb ik met kruisjes uitgetekend op de tafel. Een grote tekenhaak is handig daarbij.

Wisselstraten en complexe delen heb ik 1:1 geprint, op de tafel gelegd en met potlood ook weer de aansluitpunten op de tafel getekend.

Eindresultaat is dat op de tafel kruisjes staan op de belangrijke aansluitpunten. Rechte stukken rails leg ik vervolgens langs een lange strook MDF, die ik als lineaal gebruik.

Sander

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2009, 09:57:06 »
Ook ik heb een methode gebruikt die lijkt op die van Sander:

Van een aantal punten heb ik de afstand bepaalt van de rails tot aan de rand van de constructie. Tijdens het leggen goed controleren of deze afstand niet afwijkt. Tot nu toe ben ik heel tevreden over het bereikte resultaat.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2009, 22:52:36 »
Mijn dank voor de tips!

Ik heb besloten om in het geval van het schaduwstation toch het baanplan uit te printen. Dat bleek uiteindelijk een hele stapel papier voor zo'n stukje baan... Ongeveer veertig A4'tjes. Maar goed, na wat knippen en plakken was ik al weer een heel eind verder.



Ik moet opmerken dat het me direct erg goed bevallen heeft om op deze manier te werk te gaan. Je hebt direct een goed beeld van de baan en alles is superrecht!



En dat was zeker ook nog het geval nadat de rails neergelegd was. Zo recht heeft het op mijn vorige baan nooit gelegen! Helaas ontdekte ik wel dat ik enkele stukjes rails nog niet had... Vandaag ben ik dus direct maar even naar de winkel geweest om deze alsnog te kopen. Waarschijnlijk ga ik deze morgen nog even op de lege plekken leggen. Daarna haal ik het papier weg en dan is het schaduwstation wat de rails betreft klaar.

De volgende klus wordt dan het maken van de bochten richting niveau 0. Al het elektrische werk laat ik eerst, denk ik, nog even achterwege (aansluiten wissels en dergelijke). Wel sluit ik de rails aan op de transformator, zodat ik wel alvast wat kan gaan testrijden.

Maurice

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2009, 22:58:07 »
Maurice, kun je dat niet beter helemaal afwerken voordat je verder gaat? Nu kun je overal goed bij, en dan misschien niet meer....

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2009, 23:09:48 »
Misschien wel... Maar ik heb er al wel rekeing meegehouden!

Alle wissels, ontkoppelrails en de aansluitingen voor de stroomtoevoer zijn al zodanig gemaakt dat alle bedrading aan de onderkant van de plaat (waarop de rails gemonteerd is) hangt. Bij alle railasjes, ontkoppelrails en de plaatsen waar stroomtoevoer zit, heb ik gaten geboord en de bedrading hier doorheen getrokken.

Ik kan er over (bijvoorbeeld) een maand nog netzo goed bij als vandaag. Het enige waar ik even op moet letten is dat ik niet allemaal rotzooi onder de tafel ga opslaan... Maar zolang ik nog aan het klussen en bouwen ben zal dat wel meevallen.

Maurice

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2009, 23:30:20 »
Oke ;)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2009, 19:40:44 »
Succes met de verdere bouw !  ;)

Agnes Wolter

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2009, 19:44:50 »
Citaat
De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.

wat voor hout heb je gebruikt voor de raamwerk?

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2009, 14:37:38 »
Voor het raamwerk heb ik vurenhout gebruikt. De omspanning van het raamwerk (de buitenste latten) zijn breder dan de latten van het raamwerk zelf. Voor de verbindingen van de latten in het raamwerk heb ik staande halfhoutverbingen gebruikt. De precieze hoogte en breedte van de latten weet ik niet uit m'n hoofd (zal ik 's even naar kijken...). De langste lat in mijn tafel is 330cm, toevallig netzo lang als mijn tafel ook is.

Maurice

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2009, 16:58:51 »
Even terugkomend op mijn vorige bericht. De balken voor de omlijsting zijn 2cm breed en 7 cm hoog en de balken voor het raamwerk zijn 2cm breed en 5cm hoog. De langte hangt af van de plaats waar de balk gebruikt is (de maximale lengte is 330cm).

Ondertussen is er ook weer wat vooruitgang geboekt. Nadat het (grootste deel van het) schaduwstation afgemaakt was, is er een begin gemaakt met de eerste oplopende sporen naar niveau 0. De volgende klus wordt het op de juiste hoogte brengen van de sporen (rekening houdende met maximaal 3% stijging natuurlijk). Wanneer ook dat gedaan is, wordt er een begin gemaakt met de oplopende sporen vanuit de andere zijde van het schaduwstation.



In het schaduwstation zijn ook alle papierresten verwijderd van het uitgeprinte baanplan. Dat ziet er nu dus ook weer wat netter uit.



Nu ligt alles dus nog vlak op het raamwerk en lijkt het - misschien - zo dat de sporen weer aan de andere zijde van het schaduwstation uitkomen. Dat wordt dus nog veranderd door de sporen langzaam te laten stijgen.

Binnenkort hopelijk weer wat nieuwe foto's!

Maurice