Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 15:49:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
  

Auteur Topic: fiddle yard  (gelezen 9197 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
fiddle yard
« Gepost op: 31 August 2006, 19:04:57 »
Hallo!

Ik ben mijn hoofd aan het breken over hoe ik mijn fiddle yard moet gaan vorm geven. Ladegeleiders en zo is het probleem niet, meer zit 't 'm in de vergrendeling en strommtoevoer.
Hoe hebben jullie dit gedaan en zijn jullie tevreden met de werking? Onder het mom van "Beter goed gejat dan slecht ontworpen" zijn foto's ter verduidelijking van harte welkom.
Ik wacht jullie reacties met belangstelling af.

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: fiddle yard
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2006, 20:31:17 »
Ik gebruik metalen ladegeleiders en gebruik ze ook als stroomtoevoer.
Blokkeren of schakelen doe ik niets. Gewoon de bak op de juiste positie vasthouden en met de Fred in de hand rustig erop en eraf rijden. Alle sporen staan gewoon onder spanning. Ook als er locs op staan. Gewoon opletten wat je doet.
Met deze opstelling staan we ook op evenementen. Zie www.enkelspoor.net in de galerij.

Jan

Gert1

  • Gast
Re: fiddle yard
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2006, 20:34:29 »
Ik raad je aan op Eurospoor en/of Rail te gaan kijken. Daar zijn vrijwel altijd wel Engelse banen te viden en de Engelsen zijn nu eenmaal de uitvinders van fiddle yards en hebben tal van creatieve oplossingen verzonnen.

mvg,
Gert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2006, 21:34:34 »
Hallo!

Jan, even een vraag:

Alle sporen op je lade staan dus onder spanning, levert dat geen gedoe op als je op een leeg spoor een trein wil rijden terwijl andere sporen bezet zijn? Het lijkt me dat de treinen dan van je lade af willen rijden, of zie ik dat verkeerd? Ik houd dan vooral de foto op jouw site in gedachte. Overigens was ik ook van plan de ladegeleiders als stroomtoevoer te gebruiken maar dan wel met een schakelaar of stekkerverbinding tussen de sporen om stroom dus op en af te kunnen schakelen.
Tijdens de bediening houd je dus met één hand de lade vast en met de andere bedien je de rijregelaar, correct?

Ik hoor graag van je!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: fiddle yard
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2006, 22:23:58 »
Ger,

aangezien ik digitaal rijd is er geen probleem met "van de lade af willen rijden". Op de kopspoortjes (ook allemaal onder spanning) parkeren we rustig locs.
Jouw optie om de sporen aan- en uitschakelbaar te maken, lijkt mij een prima idee voor een analoge baan.

Jan



Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2006, 23:22:32 »
Exact, want dat is die van mij. Modelloco's en Philotrains laten zich niet makkelijk digitaal besturen. Bovendien is het baantje maar 4,88 mtr lang en maar 42 cm breed. Dat is dus prima analoog te besturen.
Ik denk dat ik gewoon een wipschakelaar tussen een van de polen zet om zo de spanning te onderbreken.

Ook ga ik eens proberen om zonder vergrendeling te werken. Ik gebruik code 75 rails van Peco, dus het moet wel allemaal een beetje nauwkeurig liggen. Maar dat moet geen probleem zijn.

Waar heb jij je geleiders gekocht? Bouwmarkt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: fiddle yard
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2006, 03:27:30 »
Hoi,

Ook bij mijn fiddle yard staat er gewoon spanning op alle sporen, maar ik rijd ook digitaal. Als je dat niet hebt, zou ik inderdaad schakelaars gebruiken om de stroom op de sporen te kunnen uitschakelen. Ik heb langer zitten nadenken over het feit hoe lang ik de sporen zou maken en ben uitgekomen op een 4 sporige schuifbak van 50 cm met daarachter 4 vaste parallele sporen van elk 50 cm. Ik heb ook metalen lade geleiders gebruikt en -nu komt het  ;)- twee houten blokjes van verschillende lengte waarmee ik de schuifbak voor en achter kan vastzetten. Hierdoor heb ik vier posities: geheel vooraan geen blokje; 2e positie: kort blokje voor, lang achter; etc.

Succes Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: fiddle yard
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2006, 09:51:53 »
Op tentoonstellingen heb ik allerlei oplossingen voor je "probleem" gezien.
Je kunt b.v. beginnen met de schuiflade niet op ladegeleiders te laten lopen, maar gewoon hout-op-hout te laten schuiven. Na het postitioneren blijft hij dan beter op zijn plaats liggen.
Wat ik op een Engelse baan wel eens heb gezien: op de "landzijde" zaten twee schuifgrendeltjes aan weerszijden van het spoor. Op de schuifladë (of het draaiplateau) aan weerszijden van elk spoor een beugeltje waar de grendel in schuift. De grendels dienden niet alleen voor de mechanische fixering, maar ook voor het doorgeven van de spanning. Er kan dan dus alleen spanning staan op het spoor dat voor het landspoor ligt, en pas als de schuiflade mechanisch is vastgelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: fiddle yard
« Reactie #8 Gepost op: 01 September 2006, 09:56:03 »
Hoe lang kan je een fiddle yard maken, zodat je het nog makkelijk hanteerbaar. Ik zelf heb er wel eenje nodig van 3 meter, maar is dit nog hanteerbaar. Is het dan beter om een schuifende of een draaiende fiddle yard te bouwen.

mvg Martijn

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #9 Gepost op: 01 September 2006, 10:19:18 »
Hallo!

@ Hans: Die blokjes, waar heb je die precies aangebracht? Op zich is het een hele makkelijke en storingsvrije oplossing, so show me! (foto is welkom!)

@ Klaas: Hee! zo kom je elkaar nog eens ergens anders tegen! Leuk. Die schuifjes waar jij het over hebt heb ik al in actie gezien: Dat waren van die messing schuifslotjes, ze waren volgens de gebruikers niet ideaal: Na enige tijd krijgen ze speling waardoor de stroomdoorgave onbetrouwbaar werd. Ze waren daan ook naarstig op zoek naar een alternatief.
Toevallig staat in de RH van september een stukje over de fiddleyard met stroomdoorvoer via de geleiders. Aangezien er toch altijd een hele rits kogels in zitten lijkt me de stroomdoorvoer gewaarborgd. Nu alleen nog de vergrendeling.

@ Martijn: 3 meter?? Ik denk dat die afstand niet echt werkbaar meer is... Ik denk aan gewicht, doorzakken, transporteren enz enz... Maar ik weet er nog niet zoveel van, misschien dat andere lezers je een goede raad kunnen geven.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: fiddle yard
« Reactie #10 Gepost op: 01 September 2006, 13:02:05 »
Zelf heb ik een fiddleyard gemaakt van hout met ladegeleiders. De stroomtovoer heb ik met loshangende draden gedaan. Dat ging prima.

De fiddle-yard is 120 cm lag, 30 cm breed.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2006, 18:25:14 »
Tjalling:

Show me the trick!!

Grt,

Ger.   ???
Met groet,

Ger.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: fiddle yard
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2006, 20:12:29 »
Dan verwijs ik graag even naar mijn fiddle yard avontuur:
http://belvend.miniware.nl/yard.html

Deze is slechts 150 cm, maar langer zou ook geen probleem zijn.
Ik heb wel L-profielen gebruikt om de dikke 22mm MDF plaat te steunen, omdat anders onder gewicht van treinen e.d. de zaak doorhangt. Bij nog meer lengte, nog meer kans daarop dus!

Dan de besturing:
Daarvoor heb ik een speciale decoder gemaakt die luiterd naar Märklin wissel opdrachten. Op basis daarvan wordt het gewenste spoor gekozen.
Dank de stappen motor is een nauwkeurigheid van 0,3mm haalbaar. Effin, meer details op de website.


Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: fiddle yard
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2006, 20:16:41 »
Hoi Ger,

Ik heb voor de gelegenheid mijn www bijgewerkt en er foto's van de fiddle yard op geplaatst (even naar beneden scrollen en je ziet het vanzelf). Ik hoop dat het duidelijk is anders hoor ik het wel. Ik kan nog wel iets meer details vermelden als dat nodig is.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: fiddle yard
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2006, 20:47:14 »
Misschien mosterd na de maaltijd, maar is een cassette systeem ook niet een handige oplossing afhankelijk van het baanontwerp en treinwisselingen danwel het samenstellen hiervan?
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)