Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door cor_b
Vandaag om 20:44:35
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Servo schakelen dmv schakelaar.  (gelezen 6296 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Servo schakelen dmv schakelaar.
« Gepost op: 01 February 2014, 17:24:16 »
Onlangs zat ik een leuke topic te volgen op een forum van onze vrienden uit het zuiden ( http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19149.0.html).
Zie daar ook geregeld bekende namen van Beneluxspoor langskomen :)
Men heeft het daar over simpele en ingewikkelde manieren om een servo aan te sturen.

Ik heb al vaker gezien dat men een schakelaartje koppelt aan de servo om bv een wissel te polariseren.
Maar nu  heb ik even geprobeerd om dat schakelaartje te gebruiken als eindschakelaar.
Dit is wat ik even gauw in elkaar geknutseld heb.




En toen alles aan elkaar geknoopt volgens dit schemaatje.


Als proef een dubbelpolige wisselschakelaar gebruikt welke de plus en de stuurpuls tegelijkertijd omschakeld.
Dit kan natuurlijk een relais worden die bediend wordt door een schakelaartje op een bedieningspaneel.
Dan kan ook gelijk de wissel juist worden gepolariseerd.

Dus als schakelaar "S" omgezet wordt dan staat er spanning op de servo en de juiste puls voor bv linksom.
De servo zet zelf de eindschakelaar om en de spanning valt af, als nu "S"' weer wordt omgezet krijgt de servo weer spanning en ook de puls om rechtsom te gaan.
Dit werkt verbazend goed en simpel. Minpuntje is wel natuurlijk dat de servo gewoon op volle snelheid gaat maar niet iedereen zal dat bezwaarlijk vinden.
En de "uitslag" is natuurlijk afhankelijk van de positie van de verbinding naar de eindschakelaar. In mijn geval gaat de servo ongeveer 1cm heen en weer.
Ook is er totaal geen "jitter" van de servo te bespeuren.

Voordeel is nu dat er voor alle servo's maar 2 (NE555) pulsgenerators nodig zijn. Eén voor linksom en één voor rechtsom.
De handige doe-het-zelver kan zelf die pulsgenerators bouwen (kost hooguit 5 Euro).

Als die eindschakelaar nou goed werkt dan kan het zelfs nog veel simpeler maar dan moet men wel de servo slachten.
Oftewel het printje en potmetertje verwijderen en alleen het motortje met tandwielen laten zitten.
Dan kunnen de pulsgenerators natuurlijk vervallen en heb je echt een low budget wisselaandrijving.


Misschien hebben jullie er niets aan, ik heb me vanmiddag in ieder geval weer vermaakt ;D.

Groeten,

André

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2014, 17:40:53 »
Als die eindschakelaar nou goed werkt dan kan het zelfs nog veel simpeler maar dan moet men wel de servo slachten.
Oftewel het printje en potmetertje verwijderen en alleen het motortje met tandwielen laten zitten.
Dan kunnen de pulsgenerators natuurlijk vervallen en heb je echt een low budget wisselaandrijving.
Dat is precies wat ik ook doe. Dat noem ik de gecastreerde servo. ;D
Ik vijl dan ook nog de stuitnok weg, dan kan hij gewoon doordraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2014, 17:47:11 »
Hallo Andre,

Leuk knutselprojectje!  (y)

En als je nog simplistischer te werk wilt gaan, gebruik je voor de schakelaar 1 die twee contacten tegelijk schakelt: 1 voor de servo (zoals je gedaan hebt) en 1 voor het polariseren van het wissel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2014, 21:10:32 »
Voordeel is nu dat er voor alle servo's maar 2 (NE555) pulsgenerators nodig zijn. Eén voor linksom en één voor rechtsom.
De handige doe-het-zelver kan zelf die pulsgenerators bouwen (kost hooguit 5 Euro).
Ik weet even niet meer of er ook '3 x om' schakelaartjes zijn. Dat bespaart je, als ik zo even snel denk, één complete 555 schakeling (waar ik, persoonlijk, als ik er toch 2 moest hebben, meteen een 556 voor zou pakken: twee 555's in één)

Het enige nadeel zou wel eens de kracht kunnen worden om het schakelaartje om te zetten...

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2014, 11:08:25 »
3x om varianten op de gebruikte schakelaar bestaan wel degelijk. Ik weet alleen niet of de Conrads van deze wereld ze ook in hun assortiment hebben.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2014, 15:50:25 »
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/703192/

Wat ik me afvraag is of een servo voldoende kracht heeft om zo'n schakelaar te bedienen?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2014, 21:18:34 »

Halllo allemaal,

De servo in deze testopstelling heeft voldoende kracht om de schakelaar om te gooien.
Men zou als schakelaar natuurlijk ook een microswitch oid kunnen gebruiken.
Het ging mij eigenlijk meer om de schakeling zelf.
Ik denk dat er ook vele variaties mogelijk zijn, bv met een (bistabiel) relais.

Zit me eigenlijk net ook te bedenken, hoeveel servo's zou zo'n NE555 pulsgeneratortje kunnen aansturen?
Stel, je wilt meerdere wissels tegelijkertijd omgooien (bv in een station).
Als de servo afgeschakeld is (de + valt weg) blijft de stuurpuls nog steeds aangesloten.

Misschien leuk voor een volgende test :)

Gr,
André

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2014, 22:42:26 »
Ga er maar vanuit dat één 555 aardig wat servo's om kan zetten. Of je dat wil is een tweede: je zal al een aardig dikke voeding moeten hebben om 4 servo's tegelijk om te zetten, laat staan nog meer.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2014, 13:39:09 »
dit bestaat toch dmv microswitches???


De servobeugel en microswitches komen van picommit/ dinasys en dienen in dit geval voor de puntstukschakeling.
Dit is voor mij nog een eerste testopstelling.

Groeten,
Patrick

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2014, 14:12:55 »
@Patrick,
Mooi beugeltje trouwens.
Er zullen wel vele variaties mogelijk zijn met allerlei schakelaars.
Mijn opzet was eigenlijk om de eindposities (L/R) te bepalen via een (eind)schakelaar en niet via een servodriver.
En dan ook de servo kunnen bedienen via een schakelaar.
Vond het gewoon een leuk experimentje. Sterker nog, ik heb helemaal geen servo's nodig op mijn baan ;D.

@Menno,
Heb nog even gauw de stroom gemeten.
Een mini-servo vraagt bij mij ongeveer 150mA, een "normale" servo ongeveer 250mA.
Dat is wel het maximale verbruik als ik ze heel wild heen en weer laat draaien.
Zal in de praktijk wel meevallen denk ik.

Gr,
André

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2014, 14:51:22 »
@ Andre: de optredende stromen zijn vooral een ramp voor de meeste voedingen omdat het grote piekstromen zijn. De meeste multimeters kunnen die niet meten, die van mij, een uit het middensegment, ook niet. Alleen met een scoop kan ik zien dat zelfs een mini-servo de voeding behoorlijk onderuit kan trekken.
Daarom verdient het aanbeveling de sturing uit een aparte voeding te voeden en de servo's op een aparte trafo (met uiteraard de nodige stabilisatie) aan te sluiten.

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Servo schakelen dmv schakelaar.
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2014, 22:55:39 »
Ik land even in dit draadje.

Ik heb de schakeling gebouwd uit een draadje met de 555 en 2 instellingen met schakelaar (link/rechts)
Werkt op zich prima ;D
Het schakelingetje kost niet veel en de miniservo's die ik gebruik zijn super goedkoop.

Echter schakelt een servo soms niet goed, brom, jittert en gaat er een juist in de andere stand staan ???

Zijn er meer mensen die hier last van hebben met de 555 schakeling?

Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet