Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten  (gelezen 3673 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Zoals de titel al zeg: Ik heb een Lenz LS150 moet via ?? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten, in 2 richtingen.
1 richting is geen probleem.
Ben al aan het testen geweest met:


Deze print na gebouwd en werkt niet, wat mij wel opvalt als ik de print linksom of rechtsom aan stuur gaat de binnenverlichting is de treinen feller branden, maar de wissel doet het maar is 1 richting.



Ook deze heb ik gebouwd en het resultaat is gelijk aan de eerste schakeling.


Nu overweeg ik deze van Conrad aan te schaffen, maar zou dit dan wel de oplossing zijn?

Alvast bedankt voor uw antwoorden

Ps, de Lenz LS150 is okee, deze is zojuist nog getest met een magneetspoelen wissel.
Ook de motor van het Tillig wissel werkt goed, deze wordt nu omgezet met de railaansluiting van een Fl 6755.

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2016, 21:36:53 »
Heb je de handleiding van de LS150 al gelezen?
Bij een motoraandrijving heb je alleen nog twee diodes nodig, verder niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2016, 22:24:48 »
In de Tillig wisselmotor zitten al 2 diodes, Klaas.

En beste Nachttrein:  gewoon op de LS150 direct aansluiten.  Niets bij nodig.  Als je de handleiding gelezen had, had je dit kunnen weten.
De Tillig wisselmotor dient op wisselstroom aangesloten te worden. Zie mijn opmerking over 2 diodes.  En de LS150 levert, jawel, wisselstroom.
Vandaar dat bij andere wisselmotoren (zonder ingebouwde diodes)  wel 2 externe diodes nodig zijn.

Maarten.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2016, 22:36:43 »
@Klaas, dit heb ik zo getest, maar werkt niet.

@Maarten, De handleiding heb ik gelezen, zie blz 9, maar als er geen 2 diodes nodig zijn zoals je schrijft, waar sluit ik de 2 draden die van de motor afkomen dan op aan?
Er zijn die aansluitingen op de LS150, de +, de C en de -.
Hou ik een aansluiting over, welke?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2016, 22:55:48 »
De  Tillig wisselmotor heeft 3 draden. Zie de handleiding.
1x "massa"   1x  links   1x rechts.
Aansluiten op de LS150 .   Zelfs met de kleurtjes van de Tillig draden aangegeven.
Blz 9 onderaan, duidelijker kan niet.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2016, 23:40:41 »
Maarten, naar welke handleiding verwijs je nu?
Ik heb in de handleidingen van de LS150 en van de Tillig aandrijving zitten kijken, maar ik zie nergens een plaatje waar die twee direct aan elkaar gekoppeld zijn.
Ik had ook gezien dat in de Tillig aandrijving al diodes zitten, daarom begon ik later te twijfelen of die externe diodes wel nodig zijn. Niet dus. Gewoon direct aansluiten en gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2016, 10:14:55 »

Handleiding LS150 blz. 9 onderaan, met kleuren van de Tillig aansluitdraden en de C    +   en   -   ("massa" links en rechts)  van de LS150.
Staat ook in de tekst duidelijk omschreven.
Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 11:17:26 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2016, 11:43:01 »
Eindelijk gevonden. Ik zocht naar een tekening, maar het gaat om een tabel.
Eerst in de USA handleiding gekeken, daar hebben ze het over Pilz. Moet je maar net weten dat de Tillig aandrijving hetzelfde is als Pilz.
Met je opmerking: "duidelijker kan niet"ben ik het niet helemaal eens. Een tekening was veel duidelijker geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2016, 12:21:31 »
Er zijn visueel ingestelde mensen, er zijn lectisch ingestelde mensen.
Lezen is ook een vak.  ;)
Maarten.

PS  Ik heb altijd al gedacht dat ze in de VS decennia achterlopen. ;D
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 12:23:17 door maarten van der burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2016, 12:51:25 »
Heren,

Doe mij liever een plaatje, als ik het lezen moet lees ik 3x een andere tekst.
Daarom lees ik het vaak 4 of zelfs 5x.
Ik ben duidelijk DISlectisch ingesteld, en geheel niet trots op.
Moet dus nog de massa contact van de motor nog zien te vinden....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2016, 13:10:01 »
Beste nachttrein,
Je hebt zelf aangegeven een C  en +  en een -  te kunnen lezen. (LS150)
Ik hoop dat je niet ook kleurenblind bent, want het gaat om de kleuren rose   rood  en geel.

Hiervan is rood de "massa" en dient dus aan C aangesloten te worden.

Rose aan de plus (+) of aan de min (-), net naar gelang je wilt schakelen.
Geel aan de min (-) of aan de plus (+), net naar gelang je wilt schakelen.

Met excuus voor het ontbreken van een plaatje.  Ik ben digibeet, ik kan geen plaatje maken.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 13:14:22 door maarten van der burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2016, 21:28:58 »
Heren allen hartelijk bedankt voor uwer bijdrage!  (y)

Wat een onding die aandrijving!
Wat en hoe ik `m ook via de meegeleverde mini ingebouwde (sensuur) printplaat aansluit.
Werken? eg nie!


Als ik de motor rechtstreeks aansluit met 2 draden volgens bovenstaand schema, met de diodes
(pag 9 uit de handleiding van de LS150), werkt de motor zelfs in 2 richtingen. Eindelijk.
Echter de afschakeling niet meer, maar dan maar zonder.


Voor de compleetheid de in mijn geval waarschijnlijk storende printplaat, in schema ook maar even bij gevoegd.
Zo werkt het bij mij dus niet meer, dat mag duidelijk zijn!

Dit was de eerste Tillig aandrijving en gelijk ook de laatste!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2016, 21:56:12 »
Nachttrein, heb je het verhaal van Maarten wel goed tot je laten doordringen?

Je moet van de aandrijving 3 draden direct op de LS150 aansluiten.
De rode draad op C, de rose op + en de gele op -
Als het wissel de verkeerde kant op gaat, dan rose en geel omwisselen.

En vergeet de extra diodes die ik je in mijn eerste reactie voorstelde. Toen wist ik ook nog niet beter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2016, 22:16:35 »
Beste Klaas,

Zoals Maarten het voorschreef heb ik `m aangesloten, maar werkte niet, ook niet nadat de + en - had verwisseld., met de rode draad op de C.
Toen heb ik de gehele aandrijving onder het wissel vandaan gehaald en de bedrading rechtstreeks op de motor aangesloten, echter nu met de 2 diodes er tussen zoals er bij Lenz wordt voorgeschreven, en dit werkt wel.
Het enige wat ik nu kan verzinnen waar er iets fout gaat is in of op de printplaat in de houder van de aandrijving.
Maar digitaal gaat het wissel nu om en weer terug, draait nu de motor links en rechtsom, daar ging het toch om....
Koploper moet nu qua omleg tijd worden ingeregeld, dat gaat wel lukken.
Het puntstuk van het wissel laat ik wel via de printplaat schakelen, dit deel is niet elektrisch ontkoppeld.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2016, 22:40:30 »
Dan heb je mogelijk eerst de aandrijving vernield met je gepruts, (misschien of waarschijnlijk de diodes ?), en heb je het nu op een oneigenlijke manier weer aan de praat gekregen.

Of je hebt een of andere oude aandrijving op de kop getikt die al niet in orde was ?

Een Tillig wisselmotor aan een Lenz LS150 werkt uitstekend, zonder enige toevoeging van andere spullen.
Dus als jij die aandrijving een onding vindt, dan mag ik jou wel onkundig noemen.

Wat een onding die aandrijving!
Wat en hoe ik `m ook via de meegeleverde mini ingebouwde (sensuur) printplaat aansluit.
Werken? eg nie!
.

Dyslectisch is tot daar aan toe, maar luisteren ?  eg nie >:(

Natuurlijk werkt dat niet, zie alles hierboven

Eigenwijs zijn, eg wel.

Blij dat je geen Tillig meer wil, is aan jou niet besteed.
Lenz trouwens ook niet.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 22:44:09 door maarten van der burgt. Reden: Toevoeging »